A74 bij Venlo

Venlo - Kaldenkirchen (D)

Moderator: NL-moderatoren

Re: A74 bij Venlo

BerichtDoor mhkamp op Di 27 Jul 2010, 22:24

^^ De bezwaarmakers zitten liever in de uitlaatgassen?
"Ik wait, der is 'n tied van komen, en ook 'n tied van goan. En alles wat doar tussen ligt, ja, dat is mien bestoan." (Ede Staal *1941 - †1986)

Mijn autobahnfoto's.
mhkamp
expressweg

BerichtDoor Snelwegenkenner op Di 27 Jul 2010, 22:29

Hetzelfde probleem als in Bad Oeynhausen. Beide snelwegen die er bij de bouw van de bestaande wegen al gebouwd hadden moeten worden.
Bij Bad Oeynhausen dus met de A30 en bij Venlo met de A73. :idea:

Ik hang de vlag uit als deze snelwegen er in 2012 beide liggen. Mooi streven en een mooie deadline. :EU:
Voor vakantiegangers kan dit dan niet meer als een ''bottleneck'' in de route worden gezien.
Mijn avatar is mijn zelfportret.

Waarschuw mij als ik met een doelendiscussie begin. Dank u wel.
Snelwegenkenner
expressweg

BerichtDoor Snelwegenkenner op Di 27 Jul 2010, 22:45

Of een wedstrijd: wie bouwt het eerste de snelweg: de Duitsers in Bad Oeynhausen, of de Nederlanders in Venlo. Kan gelijk weer een TV-programma worden, goed voor de commercie. Met als deadline: 2012. Als je dat niet haalt, wordt 5% van de begroting op wegen aan het andere land gegeven. :baaaaa:

Snelwegenkenner
expressweg

BerichtDoor Timmetje op Di 27 Jul 2010, 23:30

Goed voor NL...
Omdat NL krijgt zeker 5% van de Duitse begroting, en D misschien 5% van de Nederlandse.
En de Duitse zal hoger zijn...
Tot +/- 3 september maar beperkt actief op het forum.

Kun jij de Randweg aan? De Bewegwijzeringsontwerpwedstrijd - Meedoen kan tot 20-10-2010!
Timmetje
autoweg

BerichtDoor Snelwegenkenner op Di 27 Jul 2010, 23:49

Waarom weet je dat zo zeker? Ik ben pas verzekerd als de schop in de grond gaat en de procedures duren in Nederland zo lang... :geeuw:

Snelwegenkenner
expressweg

BerichtDoor Timmetje op Di 27 Jul 2010, 23:51

Ik weet alleen zeker dat het in Bad Oeynhausen niet gaat lukken.
In Venlo heb ik nog hoop, maar het wordt minder.
Tot +/- 3 september maar beperkt actief op het forum.

Kun jij de Randweg aan? De Bewegwijzeringsontwerpwedstrijd - Meedoen kan tot 20-10-2010!
Timmetje
autoweg

BerichtDoor Kaaiman op Wo 28 Jul 2010, 15:44

Snelwegenkenner schreef:Kan gelijk weer een TV-programma worden, goed voor de commercie. Met als deadline: 2012.

Hehehe, wie weet wordt het nog een succes ook.

Construction Challenge op SBS6, welk land bouwt het snelst... Vanavond deel 1, de nieuwe grensoverschrijdende snelweg bij Venlo. In Nederland noemen ze 'm A74, in Duitsland A61.

We gaan aftellen. 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, dit is Construction Challenge!!!

<bombastische tune>

:mrgreen:
Kaaiman
Forumcartograaf

BerichtDoor Snelwegenkenner op Wo 28 Jul 2010, 16:11

^^ Doen! 8-)

Snelwegenkenner
expressweg

BerichtDoor N342 op Wo 28 Jul 2010, 19:19

We zakken hier inderdaad wel een beetje naar 'n SBS6-niveau af... :roll:
In memoriam 13/10/1954 - 11/08/2010
N342
autoweg

BerichtDoor SnarfFlevoland op Vr 30 Jul 2010, 9:22

Vinny schreef:In Duitsland is het aanleggen van snelwegen ook niet meer zo makkelijk.

Nee, dan leg je toch gewoon een 'Gelbe Autobahn' neer? :lol: Maar ja, dat kennen we in Nederland niet...
Snelwegenkenner schreef:Voor vakantiegangers kan dit dan niet meer als een ''bottleneck'' in de route worden gezien.

Venlo kan ik zelf nou niet bepaald een echte "bottleneck" noemen. Ik ben er althans in de drukste vakantieperiodes nog nóóit in de file gekomen of enige vorm daarvan ook. Het rijdt natuurlijk niet snel over die Klagenfurtlaan, maar het gaat aan de andere kant ook best wel vlot. De A74 zie ik zelf niet als de meest noodzakelijke schakel voor Nederland en/of Duitsland. Wel is het natuurlijk een stukje prettiger voor het transit verkeer en fijner voor de mensen die in de stad al die uitlaatgassen moet ruiken.

Uiteraard ben ik hartstikke vóór de aanleg van de A74, maar men mag het in geen velde of wege vergelijken met de Duitse A30 bij Bad Oeynhausen. Daar staat bijna altijd wel een file en een zeer langzaam rijdende stoet door de plaats heen. Als je daar in de buurt zou wonen en je moet voor je werk daar steeds doorheen, dan is dat gewoon een soort van hel. En al dat vrachtverkeer dat vanuit de noordelijke helft van Nederland richting Polen, Rusland, Baltische staten etc. gaat komt daar ook allemaal langs. Die stad heeft daar veel meer onder te lijden als onze Klagenfurtlaantje bij Venlo die ook nog zelfs enkelbaans is en alsnog doorrijdt. De Umfahrung bij Bad Oeynhausen zie ik dan ook als een echte noodzakelijke verbinding, die er destijds al veel eerder had moeten liggen.

Overigens de Klagenfurtvariant voor de A74 stond vroeger ook al veel eerder op het programma. Toen is die steeds geschrapt, maar als alles normaal was verlopen hadden we allang een gewone HWN verbinding met de A61 gehad. En eigenlijk geldt dat voor Bad Oeynhausen ook. Daar zou ooit de snelweg dwars door de stad moeten worden gebouwd, waar nu die B61 ligt. Uiteraard kan je dat nu niet meer doen, anders krijg je traverelen a la Harderwijk, met parallelweggetjes en een hoop zant in de binnenberm en nog véél meer file. Dus een Nord-Umfahrung was daar nu de beste keuze. Echter van de A74 aan de zuidkant van Venlo ben ik nog steeds niet kapot. Ik denk persoonlijk dat de Klagenfurtvarriant een betere oplossing is.
"Only in a leap from the lion's head, will he prove his worth."
SnarfFlevoland
autoweg

BerichtDoor frame op Vr 30 Jul 2010, 9:40

^^
Met alle respect voor de laatste scribent: De keuze voor aanleg A74 is in feite gemaakt. Het TB-besluit wordt (volgens de site van RWS) dit kwartaal verwacht. Vermoedelijk nog wat bezwaren etc en dan gaat de schop echt de grond in. 't Moet voor de opening van de Floriade in 2012 allemaal klaar zijn. Zou moeten lukken. Het gaat maar om een klein stukkie snelweg.
oost west thuis best
frame
dorpsstraat

BerichtDoor SnarfFlevoland op Vr 30 Jul 2010, 11:56

frame schreef:Met alle respect voor de laatste scribent: De keuze voor aanleg A74 is in feite gemaakt.

Dat wist ik ook wel hoor, alleen persoonlijk ben ik nog steeds meer voorstander van de Klagenfurtvarriant. ;)
SnarfFlevoland
autoweg

BerichtDoor Peter op Vr 30 Jul 2010, 12:58

SnarfFlevoland schreef:Nee, dan leg je toch gewoon een 'Gelbe Autobahn' neer? :lol: Maar ja, dat kennen we in Nederland niet...

Toch wel. 2+2 Vmax 100 autowegen (zoals N11 of N31 en straks N33 en N62) zijn erg te vergelijken met Gelbe autobahnen. Alleen kan (mag) je in Nederland geen Vmax hoger vaststellen dan 100, en in Duitsland kan een Schnellstrasse ook 120, 130 of zelfs onbegrensd zijn.
Veel extra m2 snelweg in 2010 maar geen enkele lengtemeter erbij.....
Peter
expressweg

BerichtDoor SnarfFlevoland op Vr 30 Jul 2010, 13:24

Peter schreef:Alleen kan (mag) je in Nederland geen Vmax hoger vaststellen dan 100, en in Duitsland kan een Schnellstrasse ook 120, 130 of zelfs onbegrensd zijn.

Dat bedoel ik dus. ;) We hebben weliswaar 2x2 wegen, maar daarvan is de snelheid alsnog nooit hoger als 100 km/h. Veruit de meeste Gelbe Autobahnen hebben toch wel een hogere Vmax. dan 100 km/h. Daarmee zou je het toch echt niet helemaal mee mogen vergelijken. Daar komt ook nog eens bij dat Gelbe Autobahnen ook nog wel (smalle) vluchtstroken hebben. In Nederland zie je dat niet echt op 2x2 N-wegen.
SnarfFlevoland
autoweg

BerichtDoor Rene op Vr 30 Jul 2010, 13:40

Vluchtstroken zijn geen formele eigenschap van een autosnelweg/Autobahn.
Cornelis Lely, niet alleen de naamgever van Lelystad,
maar ook de conceptuele bedenker van de autosnelweg.
Anno 1906.
Rene
Forumbeheerder Autosnelwegen.nl

BerichtDoor SnarfFlevoland op Vr 30 Jul 2010, 13:42

^^ Dat weet ik ook wel, maar daarom zijn ze er nog wel op veruit de meeste stukken snelweg.
SnarfFlevoland
autoweg

BerichtDoor Willem op Vr 30 Jul 2010, 13:42

SnarfFlevoland schreef: In Nederland zie je dat niet echt op 2x2 N-wegen.

Er is een weg die ze wel heeft: de N15 tussen Rozenburg en de Maasvlakte. Dat is gelijk de weg met de meeste overeenkomsten met een autosnelweg, het enige verschil is het N-nummer.
Willem
expressweg

BerichtDoor waldo79 op Vr 30 Jul 2010, 13:49

De N323 ligt ook op een autosnelwegprofiel :idea:
Het is hier fantastisch!

Bekijk ook mijn fotoseries: http://www.panoramio.com/user/106093
[foto's Kopenhagen, Luxemburg en Zaanse Schans]
Meer dan 1700 foto's!
waldo79
2x4 autosnelweg

BerichtDoor Rene op Vr 30 Jul 2010, 16:28

SnarfFlevoland schreef:^^ Dat weet ik ook wel, maar daarom zijn ze er nog wel op veruit de meeste stukken snelweg.
Waar ik op doelde is dat mijns inziens bij de N31 juridisch net zo goed een bord G1 autosnelweg kan staan...
Anno 1906.
Rene

BerichtDoor Giuseppe op Vr 30 Jul 2010, 17:37

Mag een provincie eigenlijk een snelweg met maximumsnelheid van 120 aanleggen? Dus bijvoorbeeld een A2XX ipv A74?
Giuseppe
verkeersader

BerichtDoor Kaaiman op Vr 30 Jul 2010, 19:12

Natuurlijk mag dat, mits ze zich maar aan de ontwerpeisen houden. Het is alleen politiek en beheerstechnisch not done tegenwoordig.
Kaaiman
Forumcartograaf

BerichtDoor Rene op Vr 30 Jul 2010, 21:01

Optie is natuurlijk dat de provincie een snelweg aanlegt die het Rijk niet màg aanleggen, omdat de NoMo er niet in voorziet.
Vervolgens kan de provincie die weg dan na aanleg overdragen aan het Rijk.

Voordeel is dat de regio haar weg krijgt die van Rijkswege nog decennialang op zich kan laten wachten, en dat ze toch niet met het dure beheer van een snelweg in haar maag zit.
Ik kan zo al één traject bedenken waar dat een heel aanlokkelijk perspectief is - maar dat is niet de A74.
Anno 1906.
Rene

BerichtDoor Vinny op Vr 30 Jul 2010, 21:21

Giuseppe schreef:Mag een provincie eigenlijk een snelweg met maximumsnelheid van 120 aanleggen? Dus bijvoorbeeld een A2XX ipv A74?

In Nederland mag dat (in Frankrijk daarintegen niet). De enige provinciale snelweg die zijn leven begonnen is als zodanig die me even te binnen schiet is de voormalige S 19, die nu onderdeel is van de A 7. Renee heeft vast meer voorbeelden op zijn site staan, maar die schieten me zo 1,2,3 niet te binnen.
Steeds meer toepassing van bruine bewegwijzering voor toeristische doelen, zoals de verbruining van Bernisse: "Ja gek hè, dat mannetje onder die boom ligt al zó lang in de zon... " (c) Snelwegfreak
Vinny
NL-moderator

BerichtDoor Rene op Vr 30 Jul 2010, 21:31

^^
Er zijn niet zoveel snelwegen die niet door het Rijk zijn aangelegd, maar die nu wel bij het Rijk in beheer zijn.
Wat me zo snel te binnen schiet:
A4-A58 oostelijk van Bergen op Zoom
A7 Zaandijk-Purmerend
A59 Waalwijk-Den Bosch
A79 Meerssen-Heerlen

Ik ben niet zeker over de A28 Assen-Hoogeveen en de A30 Barneveld-Lunteren
Anno 1906.
Rene

BerichtDoor Vinny op Vr 30 Jul 2010, 23:29

Overigens hebben we dan nog de Provincie Noord-Brabant die de N261 wil opwaarderen tot stroomweg (2x2, ongelijkvloers). Ik vraag me af of dat niet gewoon een autosnelweg kan worden/blijven.
Steeds meer toepassing van bruine bewegwijzering voor toeristische doelen, zoals de verbruining van Bernisse: "Ja gek hè, dat mannetje onder die boom ligt al zó lang in de zon... " (c) Snelwegfreak
Vinny
NL-moderator

BerichtDoor Coen Tunnel op Za 31 Jul 2010, 16:22

SnarfFlevoland schreef:Venlo kan ik zelf nou niet bepaald een echte "bottleneck" noemen. Ik ben er althans in de drukste vakantieperiodes nog nóóit in de file gekomen of enige vorm daarvan ook. Het rijdt natuurlijk niet snel over die Klagenfurtlaan, maar het gaat aan de andere kant ook best wel vlot. De A74 zie ik zelf niet als de meest noodzakelijke schakel voor Nederland en/of Duitsland. Wel is het natuurlijk een stukje prettiger voor het transit verkeer en fijner voor de mensen die in de stad al die uitlaatgassen moet ruiken.
Er gaat natuurlijk ook het nodige verkeer over de B221 en niet over de Klagenfurtlaan, dus de A74 ontlast ook de B221.

En eigenlijk geldt dat voor Bad Oeynhausen ook. Daar zou ooit de snelweg dwars door de stad moeten worden gebouwd, waar nu die B61 ligt.
Volgens mij was in de jaren '70, en wellicht al eerder, de A30 noordelijk om Bad Oeyhausen al gepland, zoals de planning nu nog steeds is.

Echter van de A74 aan de zuidkant van Venlo ben ik nog steeds niet kapot. Ik denk persoonlijk dat de Klagenfurtvarriant een betere oplossing is.
Ik zie de ruimte daar niet voor. Aan de zuidkant is veel meer ruimte, ook voor bijvoorbeeld een knooppunt. Bovendien is de Klagenfurtvariant feitelijk al afgesloten, zit je met de helling van de Herungerberg en is de A73 al voorbereid op de aansluiting van de A74 middels de plateauvariant.
Only a genius can control a chaos
Coen Tunnel
NL-moderator

BerichtDoor SnarfFlevoland op Za 31 Jul 2010, 19:06

Coen Tunnel schreef:Volgens mij was in de jaren '70, en wellicht al eerder, de A30 noordelijk om Bad Oeyhausen al gepland, zoals de planning nu nog steeds is.

Hmm... ik heb nog een oude kaart liggen dat de A30 voorbij afrit Gohfeld door de stad verder gaat. Ook op autobahnatlas staat er een 'verworven' A30 variant door de stad. Klik hier voor meer info.
Coen Tunnel schreef:Er gaat natuurlijk ook het nodige verkeer over de B221 en niet over de Klagenfurtlaan, dus de A74 ontlast ook de B221.

Volgens mij is de hoeveelheid verkeer dat over die B221 gaat, om de Klagenfurtlaan te omzeilen, niet zoveel.
Coen Tunnel schreef:Ik zie de ruimte daar niet voor.

De ruimte is inderdaad krap, maar voor de doorstroming en wegennet technisch gezien vind ik de Klagenfurtvarriant beter en logischer in de zin van hoe het vroeger bedoelt was. Daarbij: Op de A67 voorbij afrit Venlo is er toch alleen nog maar grensverkeer aanwezig. Op de A73-zuid uiteraard niet, want daar gaat ook genoeg verkeer richting Maastricht.
SnarfFlevoland
autoweg

BerichtDoor Willem op Za 31 Jul 2010, 20:50

SnarfFlevoland schreef:Volgens mij is de hoeveelheid verkeer dat over die B221 gaat, om de Klagenfurtlaan te omzeilen, niet zoveel.

Mensen kennen die route niet; onbekend maakt onbemind. Qua tijd is het wel een serieus alternatief.
Willem
expressweg

BerichtDoor jaap47 op Za 31 Jul 2010, 21:39

^^ Ze zijn niet zo moeilijk te herkennen hoor:

De provinciale wegen hebben een 3 cijferig nummer en de rijkswegen een 2 cijferig.
Snelwegen beginnen met een een A en de overige stroomwegen een N.

Dus de N11 is een rijksautoweg en de A325 een provinciale snelweg.

De vraag wie de initiator en wie de financierder van een weg is, is door de jarenlange procedures, vergaderingen en verschillende budgetten zelfs voor de ambtenaren vaak niet te beantwoorden.
jaap47
dorpsstraat

BerichtDoor Palance op Zo 01 Aug 2010, 8:03

jaap47 schreef:^^ Ze zijn niet zo moeilijk te herkennen hoor:

De provinciale wegen hebben een 3 cijferig nummer en de rijkswegen een 2 cijferig.
Snelwegen beginnen met een een A en de overige stroomwegen een N.

Dus de N11 is een rijksautoweg en de A325 een provinciale snelweg.

Dat is een vuistregel met de nodige uitzonderingen (zoals de N200, N259 en de N62).
Afbeelding Autosnelwegen.net. Uw gids voor snelwegen, routeoverzichten en wegnummering in de Benelux.
Palance
Forumbeheerder Autosnelwegen.net

VorigeVolgende

Terugkeren naar A74