[N261] Tilburg - Waalwijk

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

[N261] Tilburg - Waalwijk

Bericht door Via » do 02 jun 2005, 19:08

Vandaag stond in het BD een bekendmaking van de Provincie Noord-Brabant inzake de N261. De MER en het Ontwerp-Tracébesluit liggen ter inzage.

Ik kan de stukken nergens meer terugvinden, maar er werd gerept van een autoweg N261 met allemaal ongelijkvloerse kruisingen. Op de A59 (Maasroute) komt een knoop waarbij het doorgaand verkeer conflictvrij kan stromen. Het lokale verkeer sluit indirect aan.

Verder wordt er ruimte gereserveerd voor de aanleg van busstroken over de gehele lengte van de N261.

Mooi dat er eindelijk iets wordt gedaan aan deze weg!

Trouwens: Van de week stond wel een bericht in het BD over de grootschalige uitbreidingsplannen van Tilburg. De stad gaat aan de noordkant villa's in het groen bouwen en de dorpen Udenhout en Berkel-Enschot worden fors uitgebreid. Ik zal een stukje van het infradeel quoten:
Om de nieuwe wijken heen komt de randweg te liggen. De weg moet in ieder geval bij Quatre Bras op de N65 aansluiten. Verkeersstudies moeten uitwijzen of de nieuwe weg moet doorlopen tot aan de weg naar Loon op Zand, de N261. Ook wordt onderzocht of deze weg gekoppeld kan worden aan de ontsluitingsweg van De Overhoeken.
Een weg tussen de N65 en N261, mooi plan, maar als deze woningbouwplannen doorgaan raakt de nu al overvolle VRI-aansluiting Quatre Bras op de N65 helemaal verstopt. Ik hoop dat men inziet dat die kruising ongelijkvloers moet worden gemaakt, anders staat het daar nog meer vast dan nu al het geval is!

Kaartje van de plannen:

Afbeelding

Edit mod. SI: Link naar plaatje werkt helaas niet meer:
"De pagina die u heeft opgevraagd is helaas niet gevonden. U wordt nu doorgeschakeld naar de voorpagina."

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 23 sep 2005, 18:57

Brabants Dagblad schreef:N261 zal wel ontsnappen aan papierversnipperaar

Dinsdag 13 september 2005 - Boven bouw- en wegenplannen in Brabant hangt het spookbeeld van de papierversnipperaar. Gaat de provincie door fijn stof op slot? Een voorbeeld uit de praktijk.


Het papierwerk is al voor een groot deel gedaan. Maar er moet ook nog een hoop gebeuren. Zoals bestemmingsplannen maken, grond aankopen, kapvergunningen aanvragen, en euro’s bijeenschrapen. „Als dat allemaal is doorlopen, hopen we in 2010 te gaan graven.“
Geen spoor van pessimisme bij Theo Koekkoek, leider van het project dat de weg van Tilburg naar Waalwijk een stoplichtloze toekomst moet geven. Somberte aan zijn kant zou wel begrijpelijk zijn. Want de Europese normen voor luchtkwaliteit leggen - zoals bij veel andere Brabantse bouw- en wegenplannen - een doem over dit project. Het bracht de werkgeversorganisatie BZW er vorige week toe alarm te slaan. De Brabantse Milieufederatie sloeg meteen terug, en gedeputeerde Paul Rüpp liet weten dat de soep niet zo heet wordt gegeten. Maar ingewikkelder is het er allemaal wel op geworden.


Overkappen

Voor de N261 bijvoorbeeld. Op en rond die weg tussen Tilburg en Waalwijk zit te veel fijn stof in de lucht. Dat ligt aan het verkeer op de weg zelf, maar niet alleen daaraan. „We kunnen hem overkappen, ondertunnelen, alle lucht afzuigen: het zou allemaal niks uitmaken“, zegt Koekkoek in het provinciehuis. „Dan nog is de achtergrondconcentratie aan fijn stof te hoog, zoals in grote delen van de provincie het geval is. Al zou je die weg vierkant afsluiten, we kunnen nooit aan de Europese eisen voldoen.“
Op het eerste gezicht kan de ombouw van de N261 daarmee de prullenbak in. De Raad van State verwijst sinds 1 januari immers nieuwe projecten die de door Europa gestelde normen voor het schadelijke fijn stof overschrijden naar de prullenbak.

Positief

Maar er zijn ontsnappingsmogelijkheden, denkt Koekkoek. „Honderd procent zeker ben ik niet. Maar ik ben positief gestemd.“
De projectleider put hoop uit een opening die de Raad van State in eerdere uitspraken dit jaar liet. Die houdt in dat een project wellicht toch doorgang kan vinden wanneer het voor de kwaliteit van de lucht niet negatief of zelfs positief uitpakt ten opzichte van de situatie nu. Koekkoek kan wapperen met berekeningen die dat inderdaad laten zien.
„Als we niks doen zijn er in 2020 54 tot 61 etmalen waarin de gemiddelde concentratie fijn stof wordt overschreden. Als de plannen doorgaan daalt dat aantal tot 53 tot 59. De winst is marginaal. Maar negatief is het in ieder geval niet. En we halen sluipverkeer weg uit de dorpen langs de N261. Dat geeft ter plaatse ook verlichting.“
Los daarvan laat de Raad van State meewegen of de overheid - Rijk, provincie of gemeente - hard kan maken dat ze alles in het werk heeft gesteld om de luchtkwaliteit te verbeteren. Bij de N261 wordt dat nog best lastig. Want de wassende stroom auto’s die zich langs en naar de Efteling spoedt, laat zich niet temmen. De provincie zal haar best moeten doen om aan te tonen dat ze in ieder geval Brabantbreed ernst maakt van de aanval tegen fijn stof. „Het blijft een risico“, zegt Koekkoek.
’Zijn’ N261 is echter nog aanmerkelijk in het voordeel ten opzichte van een ander Brabants wegenplan dat in het verschiet ligt: verbreding van de N279 tussen Den Bosch en Veghel.
Woordvoersters van de gedeputeerden Rüpp en Moons benadrukken dat de weg langs de Zuid-Willemsvaart op dit moment nog slechts ’een zoeklocatie’ is, en dat er nog heel wat moet gebeuren wil de weg tussen de A2 en de A50 inderdaad van twee naar twee keer twee rijbanen gaan. Toch wordt er op gestudeerd, alleen al omdat te voorspellen is dat de A2 steeds verder dichtslibt.
Ombouwen van de N279 zal op plekken ongetwijfeld leiden tot een mindere luchtkwaliteit. Maar doordat die weg de drukte op de A2 opvangt is er per saldo over de breedte misschien wel sprake van winst. De komende tijd zal onder meer in gerechtelijke procedures rond andere wegen blijken in hoeverre die benadering stand kan houden.
http://www.brabantsdagblad.nl/fijnstof

Afbeelding

De N261 is nu deels snelweg, deels autoweg. Automobilisten hebben er te maken met wisselende maximum-snelheden.
Toenemende filevorming, sluipverkeer in de dorpen en verkeersonveiligheid leidden tot het project om de N261 in zijn geheel tot autoweg om te vormen. Door betere doorstroming kan de weg volgens de provinciale prognoses tot 2030 het groeiende verkeer verwerken.
Vier ongelijkvloerse kruisingen komen in de plaats van de huidige kruisingen met stoplichten. Ook het knooppunt met de A59 bij Waalwijk gaat op de schop.
De weg wordt niet breder. Wel komt er een reservering voor busstroken. De maximum-snelheid wordt op het hele tracé 100 kilometer.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » za 24 sep 2005, 20:10

Ik zag eens een keer op het oude forum nog een discussie over de N261, dat deze omgebouwd zou worden. Hopelijk ontsnappen deze plannen de prullenbak, want het zal zeker de situatie verbeteren. Ben benieuwd hoe dit verder gaat!

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » za 24 sep 2005, 20:23

Heeft iemand al een keer foto's gemaakt van de N261?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 25 sep 2005, 10:59

Frits schreef:Heeft iemand al een keer foto's gemaakt van de N261?
Verveel je je vandaag? :lol:

Nee, volgens mij hebben Harry en Erwin wel eens apartigheden of de foto gezet, maar de hele weg is nog niet geweest.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » zo 25 sep 2005, 11:07

ViaHaaren schreef:
Frits schreef:Heeft iemand al een keer foto's gemaakt van de N261?
Verveel je je vandaag? :lol:
:P Het regent hier pijpestelen vandaag.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 25 sep 2005, 11:09

Hier niet, dus als je van de regen afwilt, moet je naar Brabant komen. Als je de bui maar niet meeneemt...;)

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » zo 25 sep 2005, 12:22

De N261 is voor vandaag even te ver weg. Ik ben weer eens een weekend bij m'n ouders in het oosten des lands.

caresse
woonerf
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 21:08
Locatie: Drunen

Bericht door caresse » zo 25 sep 2005, 20:41

half uur geleden nog overheen gereden :twisted:

Ik zal eerdaags eens wa foto's maken

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » ma 26 sep 2005, 16:38

ViaHaaren schreef:Nee, volgens mij hebben Harry en Erwin wel eens apartigheden of de foto gezet, maar de hele weg is nog niet geweest.
Klopt.
http://wegnummers.autosnelwegen.nl/wegen/px261a.html
http://wegnummers.autosnelwegen.nl/wegen/px261n.html
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » ma 28 nov 2005, 10:51

Even onderwerp uit het stof halen.

Sommige dingen zijn een beetje onduidelijk. Een paar vraagjes heb ik, want we hebben nu een project waarbij we onder andere de bereikbaarheid van attractieparken moeten onderzoeken.
De Efteling ligt natuurlijk bij de N261, vandaar de vragen:

- Wanneer wordt er begonnen met de ombouw?
- Wanner moet het klaar zijn?
- Stand van zaken
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 28 nov 2005, 11:07

Ik was afgelopen zaterdag in Tilburg. Ik heb een klein stukje van de voormalige N 261 afgelopen: Niets wijst meer op de status die deze weg ooit had: Alle N borden zijn verwijderd... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 28 nov 2005, 11:15

Álle borden bekeken? Bij het inrijden van Tilburg vanaf de A58 staan er nl. ook nog een paar.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 28 nov 2005, 12:43

Nee dat was te ver lopen: Vanaf Station Tilburg naar de locatie van mijn debattoernooi. Dan loop je natuurlijk niet de HELE N 261 af, maar wel een klein stukje (best grappig) ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » ma 28 nov 2005, 13:09

Vinny schreef:Alle N borden zijn verwijderd... ;)
Ook die op de onderste twee foto's van:
http://wegnummers.autosnelwegen.nl/wegen/px261n.html
?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » ma 28 nov 2005, 14:56

Tuurlijk, Harry. Hij loopt helemaal van station Tilburg naar de Efteling. :nuts:

Trouwens, die bij het Eftelinghotel is volgens mij wel correct. Want tot aan Loon op Zand is het N261. Bij Tilburg staat niets.

Toen ik gisteren uit de kerk kwam, wilde ik rijdende over de kruising Ringbaan West - Bredaseweg nog even over mijn schouder kijken. Ik kreeg namelijk het idee dat ze de wegwijzers vervangen hadden.
Maar stom, ik heb het uiteindelijk niet gecheckt. Volgende week zondag weer een kans.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 28 nov 2005, 16:11

Ik dacht dat men in 2010 de eerste schop de grond in wilde hebben. Misschien dat het door een hogere bijdrage vervroegd kan worden. Laten we dat maar hopen. :)

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » ma 28 nov 2005, 16:46

harry schreef:
Vinny schreef:Alle N borden zijn verwijderd... ;)
Ook die op de onderste twee foto's van:
http://wegnummers.autosnelwegen.nl/wegen/px261n.html
?
Afgelopen juli (4 mnd geleden dus) hingen ze nog op één kruising, die wel iets op de één na onderste foto leek. Zijn die ook weg nu ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » ma 28 nov 2005, 18:06

kees schreef:Tuurlijk, Harry. Hij loopt helemaal van station Tilburg naar de Efteling. :nuts:
Ik had het niet over de Efteling, maar alleen over de twee onderste foto's. Die zijn wel degelijk op loopafstand van elkaar.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 28 nov 2005, 20:32

Vorig jaar stond er ook op de kruising N 261 / Spoorbaan (heet ie zo?) een bord N 261. Nu is daar een redesignbord zonder wegnummer. Harry heeft die wegwijzer niet op de foto staan geloof ik...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » di 29 nov 2005, 1:03

Vinny schreef:Vorig jaar stond er ook op de kruising N 261 / Spoorbaan (heet ie zo?) een bord N 261. Nu is daar een redesignbord zonder wegnummer. Harry heeft die wegwijzer niet op de foto staan geloof ik...
Ik denk dat je de kruising Ringbaan West - Hart van Brabantlaan/ Prof. Cobbenhagenlaan (bij Westpoint) bedoelt. Daar ben ik vanavond nog overheen gekomen met de auto, maar heb er even niet op gelet. Zal dat een volgende keer wel doen.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » ma 05 dec 2005, 18:24

Ik heb vanmiddag bij de Provincie Noord-Brabant een folder over een reconstructie van de N261. Deze gaat niet over het stuk bij Tilburg, maar over het stuk van Waalwijk tot Loon op zand en wat zie ik tot mijn verbazing:

Ze willen dat de weg een autoweg wordt met ongelijkvloerse kruisingen!!! :klappen:

Er komen ongelijkvloerse kruisingen voor de Efteling, Loon op Zand, en verder nog eens twee ongelijkvloerse kruisingen bij de Bevrijdingsweg en de Prof. Kamerlingh Onnesweg. Verder wordt op de aansluiting de relatie N261 - A59 volledig ongelijkvloers d.m.v. een trompetaansluiting. De overige relaties (naar en van Waalwijk en het industrieterrein) worden via enkele rotondes geleid.

Mooie plannnen! Hoewel men natuurlijk er dan ook net zo goed een complete A261 van had kunnen maken. 8-) :P

Ik vind het alleen raar dat ik hier op internet niks over kan vinden. Men spreekt slechts van een nieuwe asfaltlaag op de N261 begin 2006. :?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 05 dec 2005, 18:28

Ik heb daar toch al best vaak iets over gezegd. Bij het Brabants Dagblad kun je vast wel meer vinden. ;)

Die trompet vind ik nog het meest apart, eindelijk eens een goede aansluiting tussen HWN en OWN. Trouwens, bij de Efteling moet je ook niet gaan zeiken met een diamant met VRI's. :roll:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » ma 05 dec 2005, 18:31

ViaHaaren schreef:Ik heb daar toch al best vaak iets over gezegd. Bij het Brabants Dagblad kun je vast wel meer vinden. ;)
Oh, sorry, dat heb ik anders niet kunnen vinden. :oops:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » ma 05 dec 2005, 19:14

Al bij al, het is natuurlijk goed nieuws :)

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » ma 05 dec 2005, 21:25

De randweg oost (tangent) om Tilburg wordt er niet bijgepakt? Uiteindelijk zal dat stuk toch ook wel 2x2 en ongelijkvloers moeten worden, lijkt me.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 06 dec 2005, 15:42

praatpaal schreef:De randweg oost (tangent) om Tilburg wordt er niet bijgepakt? Uiteindelijk zal dat stuk toch ook wel 2x2 en ongelijkvloers moeten worden, lijkt me.
Toevallig stond vandaag in het BD dat het CDA Tilburg bij de verkoop van de TWM (waterleidingmaatschappij) de vrijkomende miljoenen wilde besteden aan het onderhoud van wegen en pleinen. Ook een versnelde verbreding van de gevaarlijke Burg. Bechtweg stond er tussen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 13 mar 2006, 13:39

harry schreef:
Vinny schreef:Alle N borden zijn verwijderd... ;)
Ook die op de onderste twee foto's van:
http://wegnummers.autosnelwegen.nl/wegen/px261n.html
?
Harry, ik kan inmiddels melden dat die handwijzers zijn vervangen door redesign-exemplaren, waar het wegnummer niet meer op vermeld staat. Daar heeft zelfs nog een foto van in de krant gestaan. ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 13 mar 2006, 14:52

Welke en waar? Op de 'echte' N261 of op de 'voormalige' N261?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 13 mar 2006, 14:55

Palance schreef:Welke en waar? Op de 'echte' N261 of op de 'voormalige' N261?
De voormalige, dus eigenlijk een fout die is verbeterd! :klappen:

Plaats reactie