2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Kaaiman » wo 01 nov 2006, 23:13

Kaaiman, die in een ander topic schreef:Wat heeft Assen trouwens weinig 2+2 wegen, zeker omdat de A28 als randweg functioneert...
Antwoord van Coen Tunnel, die in datzelfde andere topic schreef:Ja, Assen heeft weinig 2x2-wegen, maar er gaat meer verdubbeld worden. Assenaren hebben overigens weinig aan de A28, omdat de aansluitingen juist even buiten Assen liggen. De Europaweg wordt in Assen wel veel gebruikt en die gaat verbreed worden, evenals de Overcingellaan en de Industrieweg (en het geheel gaat als RING Assen bewegwijzerd worden).
Mooi! Waren er trouwens plannen om de Europaweg-Zuid en de Europaweg-Oost met elkaar te verbinden? Europaweg-Oost is nu zo'n zielig wormvormig aanhangsel, en ik meende daar op GE ruimtereserveringen voor 2+2 te zien.

Ik heb trouwens ook wel eens gehoord dat er studies zijn naar het completeren van de Emmense ring, tussen de N34 en N391 aan de noordkant. Zijn daar verder nog plannen voor?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » wo 01 nov 2006, 23:48

De Europaweg-Oost is nooit doorgetrokken omdat het gebied rond Schieven en Anreep als te waardevol werd beschouwd.

De hele Europaweg is overigens vrij ruim opgezet en 2x2 zou op de meeste plekken geen probleem moeten zijn. Bij de Industrieweg ook niet. Alleen bij de Overcingellaan, en in Assen ook de Peelo (die wordt ook verdubbeld), kan het een probleem worden. Ook bij de verschillende fietstunnels onder de Europaweg is de voorbereiding voor een 2x2 te zien. Vmax op de Europaweg is overigens voor het grootste deel nog steeds 70 km/u. 8-)

(Dat ding op de rotonde Europaweg-Noord/Fokkerstraat heeft van boven trouwens veel weg van een swastika...).
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op do 02 nov 2006, 14:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 02 nov 2006, 9:50

Coen Tunnel schreef:De Europaweg-Oost is nooit doorgetrokken omdat het gebied rond Schieven en Anreep als te waardevol werd beschouwd.
Volgens mij ligt Licht en Kracht ook behoorlijk in de weg.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » do 02 nov 2006, 14:29

Ja, dat ook, ondanks dat er plannen zijn om daar het nodige te slopen, maar intussen is de verlenging van de Europaweg-Oost helemaal van de baan omdat er niks mag bijgebouwd worden aan de oostkant van Assen. Het landschap daar wordt te waardevol geacht, daarom breidt Assen ook in noordelijke en westelijke richting uit, in zuidelijke richting zitten de spoorlijn, de A28, militaire terreinen, natuurgebieden en het TT-circuit in de weg. Na het gereed komen van Kloosterveen zal de annexatie van Rhee en mogelijk ook Ubbena de volgende stap zijn in de uitbreiding van Assen. De A28 wordt dan straks meer een weg die door Assen gaat in plaats van er bij langs.

(Overigens heet Licht en Kracht tegenwoordig niet meer zo).

hurricane
verkeersader
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Bericht door hurricane » do 02 nov 2006, 20:57

Strategienota Gemeente Assen:
http://www.assen.nl/Docs/internet_nl/Th ... ienota.pdf

Op dit moment wordt wegvak Peelo verder verbreed:
Afbeelding

En zoals eerder werd genoemd ook een gedeelte van de Europaweg-West:
Afbeelding

Gelukkig is men er in Assen op tijd bij en niet pas als het al te laat is.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » do 02 nov 2006, 22:33

hurricane schreef:Gelukkig is men er in Assen op tijd bij en niet pas als het al te laat is.
Gelukkig geldt dat voor veel meer plaatsen in het Noorden. :) Behalve de ring Groningen zijn er (nog) geen verschrikkelijke knelpunten, en dat moet ook zo blijven. Nederland heeft geleerd van de politiek in en om de Randstad hoe het niet moet, en het is zaak om dat juist te voorkomen in het Noorden. Bovendien komt een goede bereikbaarheid de economie ten goede, want die draait nog niet zo lekker als die in andere delen van het land. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Bart71298
stadsweg
Berichten: 403
Lid geworden op: vr 08 apr 2005, 15:27
Locatie: A15 afrit 20
Contacteer:

Bericht door Bart71298 » vr 03 nov 2006, 6:53

hurricane schreef: Afbeelding
Woohoo, een boogbrug! :klappen:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » vr 03 nov 2006, 20:25

En de Vaart naar de binnenstad van Assen wordt weer bevaarbaar. :) Daar gaat die boogbrug ook over heen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » za 04 nov 2006, 10:40

Coen Tunnel schreef:En de Vaart naar de binnenstad van Assen wordt weer bevaarbaar. :) Daar gaat die boogbrug ook over heen.
Vaartoerisme? :)

Is/komt er ook een jachthaven in Assen?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 04 nov 2006, 19:12

Bart71298 schreef:
hurricane schreef: Afbeelding
Woohoo, een boogbrug! :klappen:
Ziet er fraai uit. Helemaal als in plaats van balken voor dikke staalkabels wordt gekozen als dragers. :)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » za 04 nov 2006, 22:53

Kaaiman schreef:
Coen Tunnel schreef:En de Vaart naar de binnenstad van Assen wordt weer bevaarbaar. :) Daar gaat die boogbrug ook over heen.
Vaartoerisme? :)

Is/komt er ook een jachthaven in Assen?
De Kolk wordt weer uitgegraven. Ik geloof dat er ook een soort van jachtaventje komt.

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Bericht door Koesj » zo 05 nov 2006, 1:41

Coen Tunnel schreef:
Kaaiman schreef:
Coen Tunnel schreef:En de Vaart naar de binnenstad van Assen wordt weer bevaarbaar. :) Daar gaat die boogbrug ook over heen.
Vaartoerisme? :)

Is/komt er ook een jachthaven in Assen?
De Kolk wordt weer uitgegraven. Ik geloof dat er ook een soort van jachtaventje komt.
Dan moeten de vrijwilligers tijdens het bevrijdingsfestival maar ergens anders gaan zitten, ik heb daar met plezier enkele pilsjes weggetikt.

hurricane
verkeersader
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Bericht door hurricane » wo 04 apr 2007, 21:21

Even een foto update van project 'Verdubbeling Peelo/ Europaweg' Assen.

De zuidelijke rijbaan van de Europaweg en een stukje Industrieweg zijn gereed (groen gekleurd).
Het verkeer komt daar nu overheen te rijden, waarna de noordelijke rijbaan wordt aangepakt (zwart gekleurd).
Bij Peelo-Zuid (blauw gekleurd) wordt gewerkt aan de tunnel, zie ook impressie een paar reply's hierboven. Peelo-Noord was eind 2005 verdubbeld (geel gekleurd, loopt tot de A28).

Afbeelding

1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » wo 04 apr 2007, 21:52

Ze zijn goed bezig in mijn geboortestad. :) In ieder geval zijn ze er niet auto-onvriendelijk! :D

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » do 05 apr 2007, 0:11

Daar kan Emmen nog wat van leren. Genoeg 2+2, maar 't is wel stoplichthoppen. Vooral op de Hondsrugweg is het erg... :?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » do 05 apr 2007, 10:33

Emmen kan ook nog wat leren van de Vmax in Assen. Die is op de meeste delen van de Europaweg 70 km/u. De Rondweg van Emmen, 2+2 met enkele ongelijkvloerse kruisingen, heeft een Vmax van 50 km/u... :roll:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 05 apr 2007, 10:39

Geen DV-markering op de nieuwe stukken. Voor automobilisten zo te zien een prima stad, dat Assen. :)

hurricane
verkeersader
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Bericht door hurricane » do 05 apr 2007, 11:28

ViaHaaren schreef:Geen DV-markering op de nieuwe stukken. Voor automobilisten zo te zien een prima stad, dat Assen. :)
Nee gelukkig doen we daar niet aan in Assen, wel zo mooi :P

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » do 05 apr 2007, 11:29

ViaHaaren schreef:Voor automobilisten zo te zien een prima stad, dat Assen. :)
Voor motorrijders ook. ;)

MisterFF
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: do 12 okt 2006, 12:07
Locatie: Emmen

Bericht door MisterFF » do 05 apr 2007, 11:58

Coen Tunnel schreef:Emmen kan ook nog wat leren van de Vmax in Assen. Die is op de meeste delen van de Europaweg 70 km/u. De Rondweg van Emmen, 2+2 met enkele ongelijkvloerse kruisingen, heeft een Vmax van 50 km/u... :roll:
De rondweg heeft gewoon een Vmax van 70 hoor en de plannen zijn om hem helemaal ongelijkvloers te maken binnen 10 jaar. Over de noordelijke rondweg hoor je helemaal niks meer, denk ook niet dat die er gaat komen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » do 05 apr 2007, 20:20

Coen Tunnel schreef:Emmen kan ook nog wat leren van de Vmax in Assen. Die is op de meeste delen van de Europaweg 70 km/u. De Rondweg van Emmen, 2+2 met enkele ongelijkvloerse kruisingen, heeft een Vmax van 50 km/u... :roll:
Voor de ZOVEELSTE KEER:
:hamers: die Vmax van 50 geldt/gold op de Rondweg ALLEEN op het stuk tussen de N862 en het begin van de provinciale N391, vanwege mislukt (te zacht) asfalt. Maaaaaar omdat men te beroerd was om dat stuk over te asfalteren, heeft men er een hypocriet bordje bij gezet 'Proefvak' en een borje Vmax=50. (Is dat no steeds zo?) :hamers: De rest van de Rondweg, dus tussen het westelijke kombord en N862 heeft gewoon de Vmax 70, die het andere deel van de Rondweg ooit ook had. :hamers:

Dit is nou al minstens de 3e keer dat ik dit vertel, maar het schijnt blijkbaar erg moeilijk te zijn om te onthouden. :roll:

Dat aantal ongelijkvloerse kruisingen valt trouwens vies tegen. Het zijn er maar 3 in totaal, waarvan slechts 1 (Nieuw-Amsterdamsestraat) conflictvrij voor de Rondweg (tweekwartklaverblad), waarvan 1 conflictvrij voor de N862 (diamant) en dus niet voor de Rondweg en waarvan 1 voor beide niet conflictvrij is (Hondsrugweg).

Ik heb jaren terug eens een plaatje gezien waarin de kruising met de Hondsrugweg geheel ongelijkvloers wordt, volgens mij een tweekwartklaverblad. Helaas heb ik daar nooit meer wat van vernomen. Weet jij daar misschien meer van, MisterFF?

In ieder geval tussen de N34 en de N862 is het goed mogelijk om de Rondweg conflictvrij ongelijkvloers te maken, het overige gedeelte ligt wat meer ingeklemd tussen sportpark de Meerdijk en woonwijken, dus viaducten zijn dar niet zo goed mogelijk. Maar met badkuipconstructies kan alles natuurlijk. :P
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 05 apr 2007, 20:22

Meppel heeft geen 2x2 wegen volgens mij. Tenminste niet op de N375, en das wel de belangrijkste randweg.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 05 apr 2007, 20:38

Kaaiman schreef:tweekwartklaverblad
Zoiets heet een halfklaverblad, ongeacht de positie van de verbindingswegen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » do 05 apr 2007, 21:13

Hoogeveen heeft volgens mij maar 1 2+2-weg, die tussen A37 afrit 1 en A28 afrit 26.

@ Chris: alleen de A32 met die 3 aansluitingen. ;)

@ René: hmmm vreemd dat het dan nog steeds halfklaverblad heet. Ik vind tweekwartklaverblad wel net zo duidelijk, omdat je dan meteen ziet dat beide aansluitingen niet aan één kant van de kruisende weg zitten.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » do 05 apr 2007, 22:01

Kaaiman schreef:Hoogeveen heeft volgens mij maar 1 2+2-weg, die tussen A37 afrit 1 en A28 afrit 26.
Die is op veel plaatsen helaas al versmald tot 1+1, of de markering op de rijbanen ontbreekt waardoor er geen rijstroken zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » do 05 apr 2007, 22:02

Kaaiman schreef:Voor de ZOVEELSTE KEER:
:hamers: die Vmax van 50 geldt/gold op de Rondweg ALLEEN op het stuk tussen de N862 en het begin van de provinciale N391, vanwege mislukt (te zacht) asfalt. Maaaaaar omdat men te beroerd was om dat stuk over te asfalteren, heeft men er een hypocriet bordje bij gezet 'Proefvak' en een borje Vmax=50. (Is dat no steeds zo?) :hamers: De rest van de Rondweg, dus tussen het westelijke kombord en N862 heeft gewoon de Vmax 70, die het andere deel van de Rondweg ooit ook had. :hamers:

Dit is nou al minstens de 3e keer dat ik dit vertel, maar het schijnt blijkbaar erg moeilijk te zijn om te onthouden. :roll:
Rustig maar. Dat is de eerste keer dat ik dit lees. Ik lees ook niet alle topics. :!:

MisterFF
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: do 12 okt 2006, 12:07
Locatie: Emmen

Bericht door MisterFF » vr 06 apr 2007, 9:03

Een plaatje met een geheel ongelijkvloerse kruising met de Hondsrugweg heb ik nog nooit gezien. Kan heel goed begrijpen dat dat wel op termijn wenselijk is. In de begroting van de provincie is al wel het volledig ongelijkvloers maken van de kruising met de N862 opgenomen ergens rond 2011 dacht ik. Daarmee samen wordt gelijk de hele N862 ingericht als volwaardige stroomweg met een Vmax van 100 km/u. Nu is het wel als stroomweg gecategoriseerd maar heeft het de markering van een GOW en ook de Vmax van een GOW.

En dan nog even over de noordelijke rondweg, ik heb een hele tijd geleden een rapport gelezen waarin de effecten van de noordelijke rondweg werd beschreven. Volgens het rapport leverde het voor de verkeerscirculatie binnen Emmen minieme voordelen op. Er moet alleen wel veel bos verdwijnen en de noordelijke rondweg zou ongelijkvloers moeten worden wat natuurlijk een flinke zak met geld kost. Het kwam er in ieder geval op neer dat de noordelijke rondweg (nog) niet gewenst is.

pieterjanoverzet
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 17 nov 2006, 8:28

Bericht door pieterjanoverzet » vr 06 apr 2007, 10:01

Chris schreef:Meppel heeft geen 2x2 wegen volgens mij. Tenminste niet op de N375, en das wel de belangrijkste randweg.
De Hoogeveenseweg (N851) in Meppel is tussen blankenstein en het ziekenhuis/oosterboer 2x2.

http://maps.google.nl/?ie=UTF8&z=15&ll= ... 34418&om=1

Verder is er in Meppel niets 2x2. Behalve de A32 inderdaad ;)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » vr 06 apr 2007, 22:55

MisterFF schreef:Een plaatje met een geheel ongelijkvloerse kruising met de Hondsrugweg heb ik nog nooit gezien.
Stond jaaaren geleden eens in de ZuidOostHoeker geloof ik, of een andere regionale krant.

Dat stukje van de N851 is trouwens nog vrij recentelijk gereconstrueerd. (2005/06?)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 07 apr 2007, 12:09

Ideetje:
De N34 is 2x2 tussen Emmen en de A37 (kn. Holsloot). M.i. ook 2x2 maken vanaf de A37 tot de N377 net ten zuiden van Coevorden.

Plaats reactie