[N280] Aanpassingen Weert - Roermond

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [N280] [PRJ] Onderzoek aanleg autoweg Weert-Roermond

Bericht door Naturist » za 21 jan 2012, 0:14

@Jeroent, blijf s.v.p. een beetje on-topic, het gaat er helemaal niet om hoe men ter plaatse hun bestuurders noemen, het gaat erom dat midden limburg een adequate verbinding krijgt die recht doet aan hun economie, en de barriere opheft voor diegene die erdoor of naartoe moeten.

Dus, hopen dat de VVD voldoende overtuigingskracht en stemmen heeft om de weg 2x2 te krijgen.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: [N280] [PRJ] Onderzoek aanleg autoweg Weert-Roermond

Bericht door jeroent » za 21 jan 2012, 11:28

Dank Naturist, beetje offtopic moet kunnen he, jouw berichtje maakt het ook niet beter :-)

Ik ben nog steeds van mening dat 2x2 echt overkill is. Doorgaand verkeer is net zo snel via A2/A73 en buiten de spitsen is de drukte daar nou echt niet zo extreem. Er zijn veel ergere trajecten.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N280] [PRJ] Onderzoek aanleg autoweg Weert-Roermond

Bericht door boe! » ma 23 jan 2012, 22:33

L1 schreef:Meerderheid voor 2x2-baansautoweg N280
Een meerderheid van CDA, VVD en PVV in het Limburgs Parlement houdt er vooralsnog aan vast om van de N280 tussen Weert en Roermond een 2x2-baansautoweg te maken. Dat bleek in een statencommissie. De drie coalitiepartijen gaan daarmee in tegen de keuze van het provinciebestuur. Die kiest voor het aanpakken van vier knelpunten en wil de weg 2x1baans houden.

Maar volgens de coalitiepartijen is dat geen oplossing voor de langere termijn. Met name het toenemende vrachtverkeer kan alleen via een echte autoweg worden opgevangen, zo vinden zij. Ook zou dat de beste kansen bieden voor de verdere economische ontwikkeling van Midden-Limburg.
l1 schreef:'Niet vasthouden aan 2x2-baans N280'
Wethouder Paul Vogels van Leudal doet een beroep op de coalitiepartijen in het Limburgs Parlement om er niet aan te blijven vasthouden, dat de N280 tussen Weert via Leudal naar Roermond een 2x2baans autoweg wordt.

Anders voorziet hij grote problemen en kan het nog jaren duren voor de weg wordt aangelegd. Vogels wijst erop dat de keuze van het provinciebestuur om de vier knelpunten aan te pakken en de weg 2x1 baans te laten, kan rekenen op steun van de gemeenten in Midden-Limburg. Bovendien blijft de mogelijkheid bestaan dat de N280 bij Baexem wel 2x2baans wordt, aldus Vogels. Onder meer de aanpak bij Baexem wordt de komende maanden verder onderzocht. Ook worden genoeg maatregelen genomen om te voorkomen dat de N280 een route voor internationaal vrachtverkeer wordt, zo stelt de wethouder.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N280] [PRJ] Onderzoek aanleg autoweg Weert-Roermond

Bericht door Kaaiman » ma 23 jan 2012, 23:21

Gelukkig vanuit verschillende partijen een roep om 2x2. Een paar jaar vertraging vind ik wel opwegen tegen een robuustere variant.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N280] [PRJ] Onderzoek aanleg autoweg Weert-Roermond

Bericht door mavas » ma 23 jan 2012, 23:28

Wat ook nog mogelijk zou zijn, eerst die genoemde knelpunten op te lossen, maar op zo'n manier dat het de 2x2 niet in de weg staat (zogenaamde no-regretmaatregelen). De ongelijkvloerse N280 bij Roermond zit in alle varianten, dus die zou men direct uit kunnen voeren, net zoals de aanleg van extra verbindingsbogen met de A2.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [N280] [PRJ] Onderzoek aanleg autoweg Weert-Roermond

Bericht door Rene » ma 23 jan 2012, 23:36

Kaaiman schreef:Een paar jaar vertraging vind ik wel opwegen tegen een robuustere variant.
Mijn idee.
Liever een paar jaar wachten en dan een goede oplossing, dan snel even wat in elkaar frotten wat toch geen echte oplossing is.

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Re: [N280] [PRJ] Onderzoek aanleg autoweg Weert-Roermond

Bericht door peejay » wo 01 feb 2012, 13:25

[url=http://www.limburger.nl/article/20120128/REGIONIEUWS03/120129554/1004#Ondernemers_boos_weg_uit_overleg_N280]Dagblad De Limburger[/url] (28-01-2012) schreef: Ondernemers boos weg uit overleg N280

De ondernemers- en werkgeversorganisaties LWV, MKB en LLTB hebben uit onvrede het overleg met de provincie over de N280 gestaakt.

Aanleiding is de recente keuze van gedeputeerde Patrick van der Broek (CDA, Infrastructuur) voor een volgens de ondernemers 'te magere' variant van de N280. Van der Broek maakte recent bekend dat hij niet kiest voor de zo vurig gewenste 2x2 rijstroken tussen Baexem en Kelpen-Oler. De provincie wil slechts de knelpunten bij Baexem, Roermond en Kelpen-Oler aanpakken. En dat vinden de ondernemers en werkgevers geen goede oplossing voor de Midden-Limburgse oost-west verbinding. "Met ons opstappen willen wij een duidelijk signaal afgeven, dat er wat ons betreft meer nodig is dan de variant die nu door de provincie op tafel is gelegd", zegt Jos Meessen namens de ondernemers en werkgevers.

De vervoersorganisaties EVO en TLN, eveneens betrokken bij het overleg met de provincie, zijn het daar roerend mee eens. Zij hebben het overleg desondanks niet afgebroken. "Er loopt nog een onderzoek naar de oplossingen en gevolgen van de N280 voor het vrachtvervoer". zegt woordvoerder Jeroen Bol. "Daar willen we eerst nog over overleggen met de provincie. Maar het mag duidelijk zijn dat ook wij niet blij zijn met de gemaakte keuze."
Rij met je hart

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [N280] [PRJ] Onderzoek aanleg autoweg Weert-Roermond

Bericht door Hajo » zo 05 feb 2012, 15:51

Een A68 was nog beter geweest. Als er een upgrade komt, toch minstens 2x2.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [N280] [PRJ] Onderzoek aanleg autoweg Weert-Roermond

Bericht door Seat Ibiza » zo 05 feb 2012, 17:57

^^
Een A68 is nergens voor nodig en over een volledige 2x2 heb ik mijn twijfels. Er zijn echt wel grotere knelpunten in Limburg die eerst opgelost zouden moeten worden...

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [N280] [PRJ] Onderzoek aanleg autoweg Weert-Roermond

Bericht door Naturist » zo 05 feb 2012, 18:01

^^Zou jij dat nader willen toelichten, want i.m.o is een 2x2 zeker nodig.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [N280] [PRJ] Onderzoek aanleg autoweg Weert-Roermond

Bericht door hoevenpe » zo 05 feb 2012, 18:59

Sowieso zijn er volgens mij weinig 'missing links' in limburg.

De A2 tunnel bij Maastricht wordt nu aangepakt terwijl de A74 al vrijwel klaar is.
De N280/A68 lijkt me de enige echt ontbrekende schakel, als ongelijkvloerse 2x2 A(S)W kan dit een mooi alternatief naar het ruhrgebied zijn. Hopelijk komt men nog snel tot dit inzicht want de kans lijkt me groot dat we aan de vooravond staan van grote bezuinigingen op wegenaanleg...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [N280] [PRJ] Onderzoek aanleg autoweg Weert-Roermond

Bericht door Seat Ibiza » zo 05 feb 2012, 20:53

Naturist schreef:Zou jij dat nader willen toelichten, want i.m.o is een 2x2 zeker nodig.
Staan er dagelijks enorme files daar? Het verkeer zal hooguit wat slechter doorstromen bij aansluitingen op het niet 2x2-deel. Als je daar, zoals de provincie nu ook wil doen, de doorstroming verbetert, los je het probleem voldoende op.

Verkeer uit Noord-Brabant kan prima via de A67 en straks de A74 richting Ruhrgebied. Een parallelle route in de vorm van een A68 is slechts luxe en zeker geen noodzakelijk iets. De huidige N280 trekt vooral 'lokaal' verkeer. Bij een uitbouw naar een volledige 2x2 auto(snel)weg ga je fors meer doorgaand verkeer aantrekken. Lijkt me niet echt wenselijk.

Aangezien je iedere euro maar één keer kunt uitgeven moet je keuzes maken. Als ik moest kiezen waar ik investeringen in een betere doorstroming noodzakelijk vind, dan is dat in Limburg op de A76 tussen Kerensheide en Ten Esschen. Daar zijn de problemen namelijk veel nijpender dan op de N280.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: [N280] [PRJ] Onderzoek aanleg autoweg Weert-Roermond

Bericht door jeroent » zo 05 feb 2012, 21:02

^^ Bovendien is doorgaand verkeer net zo snel via A2-A73. Die route is nog niet volledig benut qua routeplanners en begeleidende bewegwijzering. Dat zou toch op den duur ook verlichting moeten geven. Bovendien rijd ik er in de spits vaak genoeg langs. Het is redelijk druk en zeker het 80-stuk tussen A2 en Baexem rijdt maar met een gangetje van 70+ door, maar echt druk is het niet en in de file heb ik daar (op 1 ongeval na) nog nooit gestaan. Soortgelijke drukke OWN wegen zijn er meer dan genoeg in Limburg of Nederland. Om die nou meteen 2x2 te maken is echt onzinnig.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [N280] [PRJ] Onderzoek aanleg autoweg Weert-Roermond

Bericht door Rene » zo 05 feb 2012, 21:13

Dergelijke wegen zouden in het buitenland allang 2x2 zijn geweest. Maar niet in Nederland...
Nee, wij smijten het geld voor nuttige wegverbredingen liever over de balk aan HSL, Betuweroute, Noord-Zuidlijn, nieuwe tramlijnen, etc.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N280] [PRJ] Onderzoek aanleg autoweg Weert-Roermond

Bericht door Vinny » zo 05 feb 2012, 21:34

Nou nou dat lijkt me niet echt een argument. Volgens mij kan een omleiding van Baexem de nodige lucht geven. Ik zou zelf wel dat stuk weg meteen 2x2 maken, dan ben je klaar. Voor de rest hoeft er weinig te gebeuren m.i.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [N280] [PRJ] Onderzoek aanleg autoweg Weert-Roermond

Bericht door Ds79m » zo 05 feb 2012, 21:37

Als je de N280 2x2 maakt, wat naar mijn mening een zeer nuttige investering zou zijn, zou je deze ingreep kunnen aanvullen met een verbindingsweg ten noorden van Weert tussen de Belgische N71 bij Neerpelt en de Nederlandse A2. Dan hoef je ook gelijk die zinloze IJzeren Rijn niet meer te gaan heractiveren.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [N280] [PRJ] Onderzoek aanleg autoweg Weert-Roermond

Bericht door Snelwegenkenner » zo 25 mar 2012, 21:44

De afwikkeling tussen de A73 en de N280 vind ik wel erg dramatisch. Had makkelijk ongelijkvloers kunnen zijn. Verder had men de N280 beter wat noordelijker van Roermond kunnen aanleggen. Nu zit je met dat transitverkeer vlak langs de markt. Kortom, niet lekker geconfigureerd door de Neerlanders en hij is pas nieuw. :neenee:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [N280] [PRJ] Onderzoek aanleg autoweg Weert-Roermond

Bericht door Seat Ibiza » ma 26 mar 2012, 10:38

^^
"Dramatische verkeersafwikkeling"? Ik ben er vaak langs gekomen, ook op drukke tijdstippen en ik heb er nog nooit langer dan één VRI-cyclus staan wachten. Ik denk dat het dus wel meevalt. Uiteraard was een volledig ongelijkvloers knooppunt mooier geweest, maar aangezien je elke Euro maar één keer kunt uitgeven, vind ik deze versobering wel te rechtvaardigen.

Verder moet je maar eerst eens de geschiedenis van de N280 bestuderen. De N280 langs het centrum van Roermond ligt er al vanaf begin jaren '70 (toen nog als A68 / N68). Enkel het deel tussen de A73 en de Duitse grens is relatief nieuw.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N280] [PRJ] Onderzoek aanleg autoweg Weert-Roermond

Bericht door Kaaiman » do 13 dec 2012, 14:34

Uit de Koepelnotitie N280 (okt 2012)
VOORKEURSOPLOSSINGSRICHTING 2+
Op basis van de studies, ontvangen zienswijzen en adviezen hebben Gedeputeerde Staten in fase 1 besloten om oplossingsrichting 2+ verder uit te werken. Voorkeursoplossing 2+ behelst een knelpuntgerichte aanpak. Bij de verdere uitwerking van maatregelen voor de knelpunten op de N280-West staat dit principe centraal. Naast het oplossen van de concrete knelpunten die naar voren komen uit de probleemanalyse gaat het om optimalisaties ten behoeve van de doorstroming en de verkeersveiligheid.

Uitgangspunten bij de verdere uitwerking van de voorkeursoplossingsrichting 2+
Bij het besluit voor oplossingsrichting 2+ zijn de volgende uitgangspunten voor de verdere uitwerking meegegeven.
a) Er is geen sprake van functiewijziging van de weg en daarmee vindt er dus ook geen op- of afwaardering van weg plaats. De N280-West behoudt op de tracégedeelten Weert-Baexem en Hatenboer-A73 de functie van een gebiedsontsluitingsweg met een maximum snelheid van 80 km/uur, op het tracégedeelte Baexem-Hatenboer behoudt de N280-West de functie van een stroomweg met een maximum snelheid van 100 km/uur;
b) Het bestaande tracé en de huidige configuratie (2x2 dan wel 1x2 rijbanen) blijft zoveel mogelijk gehandhaafd. Ter hoogte van Baexem zal bij een eventuele randweg het benodigd aantal rijbanen onderzocht worden;
c) Het betreft een knelpuntgerichte aanpak, waarin de gesignaleerde knelpunten op de N280-West worden aangepakt;
d) De N280- West heeft en behoudt een bovenregionale functie.

Maatregelen in het kader van een knelpuntgerichte aanpak uit fase 1
In het besluit voor oplossingsrichting 2+ is ook een aantal maatregelen indicatief opgenomen, waarbij is aangegeven dat bij de verdere uitwerking moet worden nagegaan in hoeverre deze ook toegepast kunnen worden. Het betreft de volgende maatregelen:
a) Ongelijkvloerse spoorwegovergang bij Weert (voor alle verkeer);
b) De aansluiting van de N280-West op de A2 wordt voorzien van bypasses en het profiel van de nabijgelegen brug over het kanaal Wessem-Nederweert wordt verruimd;
c) De verkeersregelingsinstallatie (VRI) bij het kruispunt N280-West-Kelperweg krijgt meer capaciteit voor de N280;
d) Om Baexem wordt een zuidelijke randweg aangelegd vóór het kasteel langs (ten noorden van het kasteel) met twee rotondes;
e) Op de N273 komen bij de aansluiting met de N280-West twee rotondes in combinatie met capaciteitsverruiming van de VRI op de aansluiting N273/N279;
f) Aanpassingen van de aansluiting van de afrit Horn op de N280-West, de aansluiting wordt omgeklapt richting de Roermondseweg waarbij de kruispunten met VRI’s worden geregeld;
g) Een (gedeeltelijke) parallelstructuur langs de N280-West tussen de A2 en de Napoleonsweg. Het huidige fietspad wordt aan beide zijden van de N280 uitgebouwd tot parallelweg;
h) Het wegprofiel Weert – Baexem blijft 1x2 rijstroken met een maximumsnelheid van 80 km/uur;
i) Profielverruiming van de Maasbrug in Roermond en een structurele oplossing voor langzaam verkeer middels de realisatie van een nieuwe oeververbinding;
j) De kruispunten Buitenop-Kraanpoort en Mijnheerkensweg in Roermond worden ongelijkvloers;
k) Voor het doorgaande internationale (vracht)verkeer worden mogelijkheden onderzocht om te komen tot een optimale verdeling over het hoofdwegennet (route A2/A73/N280-Oost en route A67/A74) en het bestaand onderliggend wegennet, waarbij het doel is het doorgaand internationale (vracht)verkeer zoveel mogelijk over het hoofdwegennet te leiden zonder de doorstroming op het hoofdwegennet daarmee negatief te beïnvloeden. Hierbij zal worden gekeken worden naar de mogelijkheid van infrastructurele aanpassingen bij de aansluiting van de N280-West op het hoofdwegennet, infrastructurele aanpassingen op de verknoping van A2 en A73 ter hoogte van het Ei van St. Joost en mogelijkheden in de sfeer van verkeersmanagement;
l) Een zorgvuldige ruimtelijke inpassing van de maatregelen om de effecten op landbouw, landschap en aangrenzende kernen zo beperkt mogelijk te houden;
m) Een duurzaam veilige oplossing voor de afwikkeling van landbouw- en fietsverkeer, alsmede oplossingen voor oversteekbaarheid en dwarsverbindingen;
n) Specifiek voor de situatie bij Baexem zal uitgewerkt worden hoe de aangepaste N280 zorgvuldig ingepast kan worden, met het oog op de leefbaarheid en de bescherming van de waarden aldaar. Hiertoe zullen bij Baexem verschillende varianten onderzocht worden;
o) Specifiek voor het wegvak N280-West-Weert-A2 zal een eventuele aanleg van parallelstructuren op dit wegvak alsmede de situatie van de N280-West binnen de
bebouwde kom Weert in de uitwerking van oplossingsrichting 2 aandacht krijgen;
p) De in de zienswijzen genoemde knelpunten met betrekking tot oplossingsrichting 2 en de voorstellen voor oplossing van genoemde knelpunten;
q) Knelpunten en aandachtspunten die genoemd worden bij de overige oplossingsrichtingen, voor zover van toepassing bij oplossingsrichting 2;
r) Aandachtspunten en aanbevelingen in het advies van de Commissie m.e.r. bij de uitwerking van de voorkeursoplossingsrichting.

Principekeuze fase 1 voor voorkeursscenario wegvak Roermond
Voor het wegvak Roermond is in fase 1 reeds een principekeuze voor een voorkeurs scenario benoemd. Kenmerken hiervan zijn:
a) Verkeer op de N280-West maakt buiten het stadcentrum een keuze voor een bestemming in of buiten Roermond;
b) Ten westen van het kruispunt Hatenboer en ten oosten van het kruispunt Mijnheerkensweg splitst de N280-West in een hoofdrijbaan en een parallelweg. Tussen deze punten in is geen uitwisseling mogelijk tussen de parallelweg en hoofdrijbaan;
c) Hoofdrijbaan (maximum snelheid 80 km/h; 1 rijstrook per rijrichting en voor doorgaand verkeer ongelijkvloerse kruisingen met zijwegen);
d) Parallelvoorziening: (maximum snelheid 50 km/h; 1 tot 2 rijstroken per rijrichting, afhankelijk van benodigde capaciteit per wegvak; Fysiek gescheiden van hoofdrijbaan; voor lokaal verkeer gelijkvloerse aansluitingen met zijwegen).

Voorkeursoplossingsrichting 2+ in vervolgtraject
De genoemde uitgangspunten en indicatieve maatregelen in relatie tot voorkeursoplossingsrichting 2+ worden in fase 2 (het vervolgtraject), nader bekeken en afgezet tegen de doelstellingen van het project. De resultaten hiervan worden tevens in de werkgroep Stakeholders besproken.
Persoonlijk had ik liever een 2x2 autoweg gezien, zeker ten noorden van Roermond. Een parallelsysteem is leuk, maar met slechts 1 rijstrook per richting voor het doorgaand verkeer wel wat mager. Ik had liever de Harderwijkse oplossing gezien: 2x2 met parallelwegen.

De omlegging om Baexem heeft de hoogste prioriteit, getuige het feit dat dit het eerste deel van de N280-west is dat in concrete plannen wordt omgezet: KLIK
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N280] [PRJ] Onderzoek aanleg autoweg Weert-Roermond

Bericht door mavas » do 13 dec 2012, 15:28

Zo te zien weinig nieuws of veranderingen, en weer veel woorden maar weinig daden.

Is inmiddels al ergens een ontwerp van de N280 bij Roermond te vinden? Ik kon er niet een specifiek document over vinden. Ben namelijk wel benieuwd hoe men die ene doorgaande rijstrook per richting in gedachten heeft qua ontwerp.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N280] [PRJ] Onderzoek aanleg autoweg Weert-Roermond

Bericht door Chris » di 02 apr 2013, 18:23

Provincie Limburg schreef:MER-onderzoek voor N280 bij Baexem

Het MER-onderzoek, een milieueffectrapportage, voor de provinciale weg N280 bij Baexem gaat van start. In het onderzoek worden zes alternatieven voor weg bij Baexem onderzocht op hun effecten voor het verkeer, het milieu en de omgeving. Ter voorbereiding op dit onderzoek heeft er ook een verkeerstellingen onderzoek plaatsgevonden waaruit blijkt dat de provinciale weg vooral wordt gebruikt voor bestemmingsverkeer.

“Om goed voorbereid aan het MER-onderzoek te beginnen wilden we weten of de provinciale weg tussen de A2 en Duitsland vooral gebruikt wordt voor doorgaand (vracht)verkeer of voor bestemmingsverkeer. De cijfers zijn helder. Ruim 80 procent gebruikt de weg voor een bestemming langs of nabij de N280. De weg heeft dus een duidelijke regionale functie”, aldus verantwoordelijk gedeputeerde Patrick van der Broeck.

N280 bij Baexem
De N280 doorsnijdt de kern Baexem. De verkeersafwikkeling is er onvoldoende en het verkeer leidt tot overlast. In een milieueffectrapportage wordt onderzocht welke maatregelen hier genomen moeten worden. Afgelopen maanden heeft de provincie in overleg met de gemeente Leudal en belanghebbenden het plan van aanpak voor het MER-onderzoek uitgewerkt. De verschillende alternatieven variëren van een alternatief waarbij de weg op het huidige tracé blijft liggen tot alternatieven waarbij de N280 in de vorm van een randweg ten zuiden van Baexem wordt gelegd. Op grond van een openbare aanbesteding heeft de provincie aan Oranjewoud opdracht verleend voor het uitvoeren van het MER-onderzoek. Naar verwachting is dit onderzoek dit najaar definitief afgerond en wordt er een keuze gemaakt voor het voorkeursalternatief.

De aanpak van het stuk N280 bij Baexem is een onderdeel van de verbetering van de N280 tussen Weert en Roermond. Naast de passage Baexem worden ook maatregelen genomen bij Weert (aanleg ongelijkvloers spoorkruising), verbeteringen bij de aansluiting A2-N280, maatregelen tussen Weert en Baexem voor langzaam verkeer (fietsers, landbouwverkeer) en de aanleg van ongelijkvloerse kruisingen in Roermond. Gedeputeerde Van der Broeck: “We nemen ook maatregelen om sluipverkeer te voorkomen en om te voorkomen dat de verbeteringen tot meer doorgaand verkeer leidt. Zo kijken wij ook naar verbeteringen bij het Ei van St. Joost om de route A2 - A73 voor het verkeer aantrekkelijker te maken."

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [N280] [PRJ] Onderzoek aanleg autoweg Weert-Roermond

Bericht door Egbert » wo 03 apr 2013, 7:47

N280 bij Baexem
De N280 doorsnijdt de kern Baexem.
Dat is wel wat vergezocht. De N280 ligt binnen de kom van Baexem maar doorsnijdt absoluut niet de kern. Het is er vooral druk, maar door de rotonde rijdt het verkeer er niet meer zo snel (voorheen was het wel 50 km/h, maar werd je niet geremd en kon er dus ook met 80 doorgereden worden). Wat dat betreft zou een "Duitse" Umgehungsstraße van de N280 ten zuiden van Baexem voldoende zijn voor dit probleem. Je hebt dan een kilometer of 2 nieuwe weg plus een viaduct over de Kasteelweg nodig.
Met een beetje goede wil is de 2+2 dan tot voorbij Baexem door te trekken. Ik weet alleen niet of er bij kasteel Exaten genoeg ruimte is daarvoor.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N280] [PRJ] Onderzoek aanleg autoweg Weert-Roermond

Bericht door boe! » wo 03 apr 2013, 19:14

Egbert schreef:
N280 bij Baexem
De N280 doorsnijdt de kern Baexem.
Dat is wel wat vergezocht. De N280 ligt binnen de kom van Baexem maar doorsnijdt absoluut niet de kern.
Een van de betekenissen van 'kern' is stad of dorp. In dit geval doorsnijdt de N280 het dorp Baexem. Het hoeft dus niet te verwijzen naar de dorpskern.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N280] [PRJ] Onderzoek aanleg autoweg Weert-Roermond

Bericht door Chris » di 16 jul 2013, 15:47

Provincie Limburg schreef:Werkgroep N280 adviseert alternatief 3 in Baexem

Gedeputeerde Staten willen op 17 september aanstaande een voorlopig voorkeursalternatief aanwijzen voor de N280-West, wegvak Baexem. Vooraleer zij een voorlopig voorkeursalternatief kiezen willen zij eerst de meningen van de betrokken partijen in het gebied horen.

De Provincie praat al enkele jaren met allerlei betrokken instanties, belangenorganisaties en omwonenden over de verbetering van deze weg. Daarbij is al eerder gekozen om vooral bestaande knelpunten aan te pakken. Specifiek voor Baexem is een procedure opgestart om de weg hier een iets ander tracé te geven.

Afgelopen voorjaar zijn de mogelijkheden onder de loep genomen en met de betrokken belanghebben (stakeholders) besproken. Bij de afwegingen heeft de Werkgroep Stakeholders onlangs met grote meerderheid een voorkeur uitgesproken voor het zogeheten alternatief 3. Dit is een randweg bij Baexem met twee rijbanen waarop 80 km/u mag worden gereden en die dicht langs de bestaande kern loopt. Op 22 augustus worden gemeenteraadsleden en leden van Provinciale Staten geïnformeerd over de resultaten van het onderzoek en het advies van de werkgroep stakeholders. Naar verwachting zal de gemeenteraad het onderwerp op 3 september bespreken en haar voorkeur uitspreken.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N280] [PRJ] Onderzoek aanleg autoweg Weert-Roermond

Bericht door mavas » di 16 jul 2013, 17:48

Lijkt me niet heel slecht ofzo. Gevonden in een ander document:
Een eventuele omvorming van de alternatieven naar stroomweg 2x2 zal een forse investering vergen. Uitzondering hierop vormt alternatief 6, omdat dit tracé al grotendeels is ingericht als stroomweg.
Bij omvorming zal voor de alternatieven een additionele milieubelasting aan de orde zijn. Voor alternatief 3 is deze belasting naar verwachting het grootst, gelet op de ligging dicht bij de kern. Met
name voor het aspect geluid moeten maatregelen plaatsvinden. Verwachting is dat met aanvullende maatregelen een adequate situatie realiseerbaar is.
Voor alle alternatieven is sprake van een additioneel ruimtebeslag, met dien verstande dat het extra ruimtebeslag voor alternatief 6 beperkt is. De benodigde investeringen zijn goed gefaseerd door te voeren, waardoor een desinvestering van enige omvang niet aan de orde hoeft te zijn. Aandachtspunt hierbij is een juiste positionering van kunstwerken, zodat uitbreiding op termijn mogelijk is.

Concluderend kan worden gesteld dat behoudens alternatieven 2 en 4 alle alternatieven om te vormen zijn tot stroomweg. De ingrepen bij alternatief 6 zijn daarbij het minst ingrijpend.
Bron: http://www.limburg.nl/dsresource?type=p ... bjectname=
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [N280] [PRJ] Onderzoek aanleg autoweg Weert-Roermond

Bericht door Egbert » do 29 aug 2013, 7:03

L1 weet te melden:
Baexem voor zuidelijke omleiding N280

Een ruime meerderheid van de inwoners van Baexem is voor een omleiding van de provinciale weg N280 naar het zuiden.

De nieuwe weg zou volgens die route, alternatief 5a, ten zuiden van het asielzoekerscentrum voeren en langs het crematorium. In totaal reageerden ruim 400 inwoners op de enquete, die is uitgeschreven door de Actiegroep N280. Meer dan driekwart koos voor de omleiding aan de zuidkant van het dorp. Kijk hier voor de volledige uitslag (PDF)

Op dit moment loopt de N280 nog door de bebouwde kom.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N280] [PRJ] Onderzoek aanleg autoweg Weert-Roermond

Bericht door Kaaiman » do 29 aug 2013, 9:12

Alternatief 5a lijkt me ook het geschiktst om op den duur nog eens uit te bouwen tot stroomweg. Wat mij betreft een prima keuze dus, zo op het eerste gezicht. Ik ken het gebied en dus de waardevolle elementen en structuren in het landschap natuurlijk niet, maar als de steekproef een representatief deel van de populatie vertegenwoordigt met kennis van de lokale omgeving, ga ik van harte met dat oordeel mee. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N280] [PRJ] Onderzoek aanleg autoweg Weert-Roermond

Bericht door Rein » do 29 aug 2013, 11:08

Deze uitslag lijkt me nou niet echt verrassend. Behalve misschien de grootste wegenfetisjisten en asfaltsnuivers ;) zal ieder zinnig mens natuurlijk liever een weg iets verder om het dorp heen hebben dan dwars door het dorp of er vlak langs. Tja en zo hebben de bewoners dus ook gestemd. Waarschijnlijk zijn de enige stemmers op de andere varianten de bewoners geweest die in het buitengebied wonen en die juist bij variant 5a en 5b een weg voor de deur krijgen. Kortom: dit soort polls zeggen echt helemaal niks.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [N280] [PRJ] Onderzoek aanleg autoweg Weert-Roermond

Bericht door sirdanilot » do 29 aug 2013, 11:52

Alternatief 5a slingert ook het minst (behalve de niet haalbare varianten vlak langs het dorp) en is daarom ook wenselijk omdat er dan hogere snelheden mogelijk zijn.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N280] [PRJ] Onderzoek aanleg autoweg Weert-Roermond

Bericht door boe! » do 29 aug 2013, 12:09

Rein schreef:Deze uitslag lijkt me nou niet echt verrassend. Behalve misschien de grootste wegenfetisjisten en asfaltsnuivers ;) zal ieder zinnig mens natuurlijk liever een weg iets verder om het dorp heen hebben dan dwars door het dorp of er vlak langs. Tja en zo hebben de bewoners dus ook gestemd. Waarschijnlijk zijn de enige stemmers op de andere varianten de bewoners geweest die in het buitengebied wonen en die juist bij variant 5a en 5b een weg voor de deur krijgen. Kortom: dit soort polls zeggen echt helemaal niks.
Dat was ook mijn gedachte toen ik het artikel las.

Plaats reactie