Wegverlichting in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6979
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » do 26 feb 2015, 18:06

GSO's zijn toch ook Schréders? :)
Wat de rest betreft lijkt het Waals beleid qua toepassing en technologie dus met het Vlaamse overeen te komen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » do 26 feb 2015, 19:00

Schreder zelf zal hier ook een doorslaggevende rol in spelen. Het valt best voor te stellen dat ze zelf suggesties doen aan de aanbestedende overheid. Bv dat ze zeggen: dat is een GSO, maar die is verouderd, we bieden hier de Saffier als vervanging.

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Taurus » do 26 feb 2015, 20:38

Felgekleurde armaturen vind ik echt iets typisch Frans.

Het is jammer dat Schréder geen mooi langwerpig armatuur heeft in de stijl van een GSO met LED-verlichting erin. Dat zou een betere vervanging op de triestigaards zijn dan die "wafelijzers". Zoiets moet makkelijk te ontwerpen zijn. Schréder heeft ook een retro versie van de PQ, en zelfs die is met LED-verlichting leverbaar!

Overigens kom ik in Nederland de Schréder Teceo ook meer en meer tegen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » do 26 feb 2015, 20:54

^^Schreder heeft trouwens al smalle ledstrepen in hun gamma zitten. Die worden vooral gebruikt voor gevels van gebouwen.

Zie:
Afbeelding

Afbeelding

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 588
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Archeopendra1234 » vr 27 feb 2015, 1:13

tompie schreef:^^ Die versmalling zit op elke verlichtingspaal voor de bevestiging van de armatuur maar op die oude triestigaards is die wat langer dan gewoonlijk omdat die triestigaards gemaakt waren voor de gso armaturen die zwaarder en langer zijn dan een gewone armatuur. Zou men die versmalling wat kunnen inkorten zodat de nieuwe armatuur mooi aansluit op de paal? Ja dat kan. Kan men er een buisje overzetten zodat het wat mooier oogt? Ja dat kan. Ik begrijp echter wel waarom men het niet doet. Het kost niet zoveel tijd ,moeite en geld om dat bij 1 paal te doen maar je zou ervan verschieten hoeveel tijdverlies, werkuren en dus geld het zou kosten om dat met de vele tienduizenden palen te doen enkel maar omdat het esthetisch mooier is en er een paar wegenliefhebbers gelukkig mee te maken?
De tijd van de Gso is voorbij (hoe spijtig ik het zelf ook vind) leer er mee leven en dus ook met de versmalling op de paal. Binnen 25 a 30j kent de nieuwe generatie de GSO niet meer en zal hij enkel gemist worden door wij wegenliefhebbers.....
Hoe die dingen eruit zien nu vind ik écht niet kunnen en ik ben vrij zeker dat niet enkel "wegenliefhebbers" er zo over denken...ze lijken er soms bijna af te vallen en het oogt bijzonder onprofessioneel, typisch op zijn Belgisch.
Als ik een goedkope(re) oplossing kan bedenken zou het zijn om de bestaande GSO (en andere grote armaturen!) te behouden en er simpelweg een andere lamp en/of spiegel in te steken...de ballasten bevinden zich meestal onderin de paal zelf en dienen dus zelfs niet verwijderd maar enkel afgekoppeld te worden.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 588
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Archeopendra1234 » vr 27 feb 2015, 1:16

Alfa schreef:^^Schreder heeft trouwens al smalle ledstrepen in hun gamma zitten. Die worden vooral gebruikt voor gevels van gebouwen.

Zie:
Afbeelding

Afbeelding
Da's een stap in de goede richting, maar voor de helft van België is het reeds te laat jamer genoeg...enig idee of ze bij Schréder zouden openstaan voor nieuwe ideeën en problematiek? Zoja zou ik weleens, zonder mij veel illusies te maken, een bezoekje aan Schréder willen brengen om hen op ideeën te brengen ;)

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Mandelsoft » vr 27 feb 2015, 9:09

Volgens mij is voor jullie Belgen het verdwijnen van GSO's net zoiets als bij ons Nederlanders het verdwijnen van de lijnverlichting; in beide gevallen verdwijnt iets typisch uit het wegbeeld. :(
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 588
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Archeopendra1234 » vr 27 feb 2015, 16:32

Mandelsoft schreef:Volgens mij is voor jullie Belgen het verdwijnen van GSO's net zoiets als bij ons Nederlanders het verdwijnen van de lijnverlichting; in beide gevallen verdwijnt iets typisch uit het wegbeeld. :(
Da's een beetje de nagel op de kop, al vind ik, als Belg, het ook zelfs jammer van de Nederlandse lijnverlichting...welke in mijn ogen met grote voorsprong de mooiste verlichting is die er bestaat...eentje passeren geeft meteen een grootstedelijk gevoel ;)

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6979
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » vr 27 feb 2015, 19:38

Ik vind de manier waarop men de oude palen nu weet uit te rusten met nieuwe LED-verlichting eigenlijk prima. Het verschilt niet veel van de periode waarin veel GSO's vervangen zijn door SON-armaturen. Van mijn kant geen klachten.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » vr 27 feb 2015, 22:02

Het verschilt niet veel van de periode waarin veel GSO's vervangen zijn door SON-armaturen. Van mijn kant geen klachten.
Jij doet nu alsof dat al eeuwen geleden is terwijl het eigenlijk nu pas massaal in gang gezet wordt. ;) Tot voor een jaar of 5 werd standaard voor de modernere versie van de GSO gekozen: de VTC.

Eigenlijk globaal beschouwd is die overstap op SON-armaturen een beetje een nutteloze tussenstap en zou men beter meteen naar led-armaturen overschakelen. Wafelijzers vind ik niet per se lelijk. Eigenlijk zelfs vrij passend omdat het ook vrij grote armaturen zijn, net zoals de GSO's dat zijn.

Als ik de catalogus van Schreder op hun website eens doorloop lijkt de ARESA LED me wel een goede kandidaat te zijn:

Afbeelding

Maar ook met de Ampera zou ik geen problemen hebben. Ik zie het al helemaal voor mij op de triestigaards.

Afbeelding

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Wegverlichting in België

Bericht door tompie » za 28 feb 2015, 8:17

^^Op de E42 in Le Roeulx thv de splitsing met de E19 is men bezig met de betonnen triestigaarďs weg te nemen en te vervangen door splinternieuwe triestigaards met Led armaturen (en de armaturen sluiten mooi aan op de paal :PP: )
belgie is zo slecht nog niet

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Santaarnpaal » za 28 feb 2015, 19:42

Mandelsoft schreef:Volgens mij is voor jullie Belgen het verdwijnen van GSO's net zoiets als bij ons Nederlanders het verdwijnen van de lijnverlichting; in beide gevallen verdwijnt iets typisch uit het wegbeeld. :(
Hier kan ik alleen maar "amen" op zeggen.
Even niks

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6979
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » zo 01 mar 2015, 0:02

Alfa schreef:
Het verschilt niet veel van de periode waarin veel GSO's vervangen zijn door SON-armaturen. Van mijn kant geen klachten.
Jij doet nu alsof dat al eeuwen geleden is terwijl het eigenlijk nu pas massaal in gang gezet wordt. ;) Tot voor een jaar of 5 werd standaard voor de modernere versie van de GSO gekozen: de VTC.
De snelwegen waren inderdaad zowat het laatste bastion van SOX met de TXN en de GSO's. Op own zijn ze al wat langer aan het verdwijnen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6979
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » ma 02 mar 2015, 14:42

De verlichting waar Leuven tegenwoordig haar voet- en buurtwegen en autovrije wandelroutes door de stad mee uitrust. Ik heb ze in't kort ook ergens dichter bij mij in de buurt gezien maar ik kan mij niet direct voor de geest halen waar precies. Dit is de route die aansluit op de tunnel onder het station van Leuven. Hier verlaat hij net de Kop van Kessel-Lo. Deze verlichting wordt gebruikt over de hele route.

Afbeelding

En nog eentje voor de fans ;) (industriepark Haasrode)

Afbeelding

En nog een armatuur aan het station van Aarschot

Afbeelding

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Wegverlichting in België

Bericht door vynkce » ma 02 mar 2015, 14:47

^^ Die soort verlichting wordt daar gebruikt om het beeld te creëren van een voormalige spoorweg met bovenleiding.

Ook in Park spoor noord, Antwerpen werkt men met iets gelijkaardigs:
Afbeelding

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door sven_engelen » ma 02 mar 2015, 17:31

Alfa schreef: Maar ook met de Ampera zou ik geen problemen hebben. Ik zie het al helemaal voor mij op de triestigaards.

Afbeelding
Die zou ik nog wel graag op de RING N14 willen zien bij Den Haag
Svenlo

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6979
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » di 03 mar 2015, 15:04

Kent iemand de naam van dit armatuur?

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Lambo19 » di 03 mar 2015, 16:15

^^
Lijken dezelfde armaturen als die vanop de E40 Leuven-Brussel.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6979
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » di 03 mar 2015, 16:42

Het zijn zeker niet de armaturen van op de E40 Brussel-Leuven. Dat is een vast type dat het AWV voorbehoud voor de snelwegen en dat enorm veel helderder is dan het gros van de andere SON-armaturen. De naam ontschiet mij even. Ik vroeg mij vooral af, of dat type van op de R23 wel iets van Schréder was.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » di 03 mar 2015, 17:22

Dat lijken me de standaardarmaturen die nu overal gebruikt worden. Zie ook op het Zuidviaduct in Gent of de N31 in Brugge. Er lijken wel twee versies te worden gebruikt. Kijk naar hier. Dat is toch een ander armatuur links dan rechts?


De naam weet ik niet, er staan tegenwoordig sowieso veel vergelijkbare en vrij inwisselbare modelletjes in de catalogus van Schreder momenteel, denk aan Saffier, Furyo, Evolo, Atos, Falco, ... Als ik de catalogus bekijk lijkt het me een beetje op de Thylia. De Falco is denk ik iets te lang, maar die wordt de laatste tijd ook erg veel gebruikt. Hier in Gent op een klassieke triestigaart: http://goo.gl/maps/qreq5. Vrij mooi resultaat vind ik zelf.
Laatst gewijzigd door Alfa op di 03 mar 2015, 17:35, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Lambo19 » di 03 mar 2015, 17:30

Het is alleen erg jammer dat nieuwe armaturen in verhouding met die grote palen erg minimalistisch lijken en zo het nostalgisch en machtig beeld van de Belgische wegverlichting verloren gaat.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6979
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » di 03 mar 2015, 19:16

De Furyo lijkt mij nog de minst inwisselbare van de kleinere armaturen, vooral als hij als totaalpakket inclusief de originele paal komt.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » di 03 mar 2015, 23:10

Falco vs Furyo. Volgens mij is de Falco meer voorkomend dan de Fuyro. Maar je moet al goed kijken om het verschil tussen de twee te zien.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6979
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » di 03 mar 2015, 23:42

Van ver zien ze er redelijk eender uit. De Falco komt wel meer voor op zwieperige palen, terwijl je de Furyo eerder zal zien op van die Brits/Amerikaanse palen.
Hier in Waals-Brabant nog een mooi voorbeeld van een toepassing van de Furyo in de middenberm.

https://www.google.be/maps/@50.725641,4 ... e0!5m1!1e1

Nog iets anders, tijdelijke wegverlichting in Hasselt

https://www.google.be/maps/@50.939085,5 ... e0!5m1!1e1

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Santaarnpaal » wo 04 mar 2015, 17:10

Volgens mij zijn het gewoon Iridiums van Philips. In Nederland wordt je ermee doodgegooid.
Even niks

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » wo 04 mar 2015, 18:21

Dat zou betekenen dat het de facto monopolie van Schreder aangaande Belgische wegverlichting doorbroken is. Dat is toch een verrassende ontwikkeling. Hoewel ook niet onverwacht, want met al die aanbestedingsregels is het eigenlijk verwonderlijk dat Schreder al die tijd zo dominant was.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6979
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » wo 04 mar 2015, 20:50

^^
Op zich levert Schréder nog altijd het leeuwendeel van de armaturen. Met de diversifiëring van de laatste jaren begon je wel meer en meer armaturen van andere fabrikanten (vooral Philips) tegen te komen. De hoofdwegen waren tot nu toe wel Schréderterrein.
Wat de kosten betreft. Het is niet abnormaal dat een binnenlandse fabrikant bij een aanbesteding meestal de slag thuis haalt.
Santaarnpaal schreef:Volgens mij zijn het gewoon Iridiums van Philips. In Nederland wordt je ermee doodgegooid.
Als je naar de eerdere foto's verwijst, ik had ook al dat vermoeden. Ik herkende het armatuur niet onmiddelijk.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 588
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Archeopendra1234 » wo 04 mar 2015, 21:02

Wimpie25 schreef:^^
Op zich levert Schréder nog altijd het leeuwendeel van de armaturen. Met de diversifiëring van de laatste jaren begon je wel meer en meer armaturen van andere fabrikanten (vooral Philips) tegen te komen. De hoofdwegen waren tot nu toe wel Schréderterrein.
Wat de kosten betreft. Het is niet abnormaal dat een binnenlandse fabrikant bij een aanbesteding meestal de slag thuis haalt.
Santaarnpaal schreef:Volgens mij zijn het gewoon Iridiums van Philips. In Nederland wordt je ermee doodgegooid.
Als je naar de eerdere foto's verwijst, ik had ook al dat vermoeden. Ik herkende het armatuur niet onmiddelijk.
Misschien moet iemand Schréder op het idee brengen om een soort kit te maken die de behuizing van de GSO (en aanverwanten) behoudt en er een nieuwe lamp insteekt (SON of LED) met een prijs, rekening houdend met werkuren, die nét onder die van een nieuwe saffier of andere van die zulke armaturen ligt :)

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Taurus » wo 04 mar 2015, 23:48

@Wimpie25: Dat zijn inderdaad Philips Iridiums. Wel apart zo op die oude palen.

Het valt me op dat de Philips Iridium inmiddels al veel voorkomt in België en ook regelmatig op de triestigaards te zien is. Ook heb ik al triestigaards gezien met Indal ARC armaturen, maar Indal is inmiddels ook Philips geworden. De ARC zie ik ook steeds vaker in België. Misschien komt het door Europese aanbestedingen?

@Archeopendra1234: Er blijken al LED-lampen te bestaan die in bestaande SOX en SON armaturen kunnen. Het ziet er alleen met name in een SOX-armatuur erg vreemd uit, één kleine lamp i.p.v. een langwerpige buis.

Als Schréder een langwerpig LED-armatuur zou ontwikkelen in de stijl van de GSO/GZM/VTC zou dat nog veel beter zijn. Daarmee blijft het karakteristieke Belgische wegbeeld behouden. Juist met LED-verlichting heb je allerlei mogelijkheden en ben je niet gebonden aan de vorm van een SOX of SON lamp.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » do 05 mar 2015, 0:05

^^Jammer genoeg denk ik niet dat AWV echt veel waarde hecht om dat s
Wimpie25 schreef: Wat de kosten betreft. Het is niet abnormaal dat een binnenlandse fabrikant bij een aanbesteding meestal de slag thuis haalt.
Vroeger niet, maar nu is er een eengemaakte Europese markt. Bv een Nederlandse fabrikant als Philips heeft evenveel kans als Schreder en heeft niet noodzakelijk meer kosten. Ik vraag me wel of er met grote jarenlange contracten gewerkt wordt of eerder iedere aanbesteding apart. Want het valt wel op dat er op de autosnelwegen en gewestwegen wel erg veel van die witte armaturen (dat dus de Philips Iridium blijkt te zijn) verschijnen.

Het gevolg is wel meer Europese eenheidsworst. Hoewel er sowieso niet veel verschil is bij veel standaardarmaturen. Ik heb die ARC hierboven eens opgezocht en dat zou zomaar de Schreder Saffier kunnen zijn:

Indal ARC:
Afbeelding


Schreder Saffier:
Afbeelding

Ik denk dat ik het verschil niet zou zien mochten ze in een straat hangen.

Plaats reactie