Wegverlichting in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door mavas » vr 10 jan 2014, 19:36

Maar dan nog, op locaties waar de verkeersveiligheid in het geding komt moet je verlichting laten staan of plaatsen. Je zult dus elke meter van je netwerk moeten onderzoeken op de noodzaak en dan gericht selecteren waar verlichting moet blijven en waar deze geplaatst moet blijven.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Snelwegfreak » vr 10 jan 2014, 19:39

Moeten is een groot woord in die zin. Het is maar net wat voor beleid er gevoerd wordt en of men op die schaal wil investeren.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6968
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » za 11 jan 2014, 8:53

Mikhail schreef:
Inderdaad, sinds midden jaren 90 worden er aan nieuwe gewest en snelwegen geen verlichting meer geplaatst, zie hier het voorbeeld van de snelweg a10 Jabbekke-Veurne, enkel nog maar verlichting aan de op en afritten (en natuurlijk ook de service en stopplaatsen)

Hiervoor hebben ze dus echt enkele jaren studiewerk moeten over verrichten?!
Laten we dat even nuanceren. Wat nieuwe snelwegen betreft, dat klopt volledig. Wat nieuwe gewestwegen betreft? Dat hangt er vanaf mijn indruk is dat er nooit eerder zoveel verlichting is aangebracht op de huidige nieuwe niet-snelwegen...

Mikhail
expressweg
Berichten: 3261
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Mikhail » za 18 jan 2014, 23:59

Van de week de nieuwe verlichting op de e19 gezien, ze valt beter uit dan er op de foto te zien is.
****

Mikhail
expressweg
Berichten: 3261
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Mikhail » zo 19 jan 2014, 0:08

mavas schreef:Maar dan nog, op locaties waar de verkeersveiligheid in het geding komt moet je verlichting laten staan of plaatsen. Je zult dus elke meter van je netwerk moeten onderzoeken op de noodzaak en dan gericht selecteren waar verlichting moet blijven en waar deze geplaatst moet blijven.
Zo vind ik dat er op sommige gewestwegen verlichting bij geplaatst moet worden, en op andere gewestwegen met lange rechte stukken zonder al te veel kruisingen mag de verlichting helemaal verwijderd worden, behalve dan aan kruisingen.

Zo werd onlangs op de N8 tussen Dilbeek en Roosdaal al de lampen vernieuwd naar nieuwe schreder hoge druk natriumlampen, een lichtgeel licht maar aan de kruisingen hebben ze andere lampen opgehangen met helder wit licht, snap hier niet goed de bedoeling van... Ze hadden van mij gewoon de verlichting aan de kruispunten alleen overgelaten hebben en op de andere kaarsrechten stukken de hele verlichting verwijderd moeten hebben.
****

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6968
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » zo 19 jan 2014, 11:38

^^
Het is beleid van de Vlaamse regering om op kruispunten, rotondes en andere vormen van wegen die onder die norm vallen, witte verlichting te gebruiken. Je moet daar maar eens op letten. Op die plaatsen werd vroeger trouwens speciaal nog oranje lage-druk natrium gebruikt.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » zo 19 jan 2014, 12:32

Inderdaad, om punten van aandacht te accentueren. Ik vind het best een goede aanpak. Alleen worden dit soort zaken soms niet goed opgevolgd als de lamp vervangen moet worden.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6968
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » zo 19 jan 2014, 12:36

^^
Vooral in gemeenten, om het zo te zeggen. Dat blijft de categorie van wegen met het meeste kruispunten (en is ook de categorie waar nog altijd het meeste ongevallen gebeuren). Wit licht is duur, met de komst van LED en de huidige voortdurende uitrol van de techniek, gaan we in de toekomst steeds meer wit licht zien.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Davy » za 01 feb 2014, 22:05

Vandaag gezien dat op de E34 alle lichtmasten in de middenberm weggehaald zijn tussen Turnhout en de Nederlandse grens, de bekende betonnen exemplaren. Rest nu alleen nog een stukje R4 bij Zelzate waar je die masten met GSO's kan terugvinden...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Snelwegfreak » za 01 feb 2014, 22:06

Mooi zo. Weg met die oude meuk. Leuk voor in een museum, maar past niet echt bij een Europese autosnelweg.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » za 01 feb 2014, 22:27

Ik vind het wel leuk om niet-standaard zaken te zien waaronder oude lantarenpalen. Als het het nog werkt, waarom zou je het dan wegdoen?
Daviedoff schreef: Rest nu alleen nog een stukje R4 bij Zelzate waar je die masten met GSO's kan terugvinden...
En daar zijn er ook al veel exemplaren vervangen. Ik denk dat ook dit volledig zal verdwijnen als de werken starten mbt het wegwerken van de verkeerslichten ten oosten van Zelzate (aansluiting op Traktaatweg). Dan zullen ze de Kanaalstraat wel meepakken.
Laatst gewijzigd door Alfa op za 01 feb 2014, 22:33, 3 keer totaal gewijzigd.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Wegverlichting in België

Bericht door sirdanilot » za 01 feb 2014, 22:28

^ Ik vind de R4 nochthans wel één van de mooiste snelwegen van België (qua weginrichting, niet qua omgeving !!), met de boogviaducten en 'oude meuk'.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Snelwegfreak » za 01 feb 2014, 22:34

Alfa schreef:Ik vind het wel leuk om niet-standaard zaken te zien waaronder oude lantarenpalen. Als het het nog werkt, waarom zou je het dan wegdoen?
Mijn mening is dat een E-weg gewoon een goede uitstraling moet hebben en moet voldoen aan moderne eisen. De E34 voldoet daar in delen (nog) niet aan. België is geen derdewereldland, hoewel sommige stukjes E34 daar haast wel aan doen denken. De gerenoveerde snelwegen in Vlaanderen zien er daarentegen geweldig uit. Zo mag alles er in België wat mij betreft uit komen te zien.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Santaarnpaal » ma 03 feb 2014, 19:24

Snelwegfreak schreef:Mooi zo. Weg met die oude meuk. Leuk voor in een museum, maar past niet echt bij een Europese autosnelweg.
Daar ben ik niet mee eens. Van mij mag er best wat meer geschiedenis te vinden zijn langs snelwegen. Als de masten op waren gewoon nieuwe in dezelfde vorm plaatsen. Zo mag er van mijn ook een stuk lijnverlichting in Nederlands bewaard blijven. Dat geeft juist karakter aan een weg.
Even niks

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door captain007 » ma 03 feb 2014, 19:31

Alfa schreef:Ik vind het wel leuk om niet-standaard zaken te zien waaronder oude lantarenpalen. Als het het nog werkt, waarom zou je het dan wegdoen?
Volgens mij waren veel van deze palen langs de E34 in slechte staat (betonrot). Er zijn nu enkel bij af/opritten nog nieuwe lichtmasten geplaatst, voor de rest zal de E34 grotendeels onverlicht blijven.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » ma 03 feb 2014, 21:51

^^Dan zouden ze beter eerst het wegdek vernieuwen. De E34 staat niet voor niets als de slechtste snelweg van Vlaanderen bekend. Met verlichting zie je tenminste de putten die je moet ontwijken. ;)

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door captain007 » ma 03 feb 2014, 21:59

^^ Eens, maar goed zoals al vaker is gebleken is dat beheer allemaal weer opgesplitst is als ik tenminste eerdere discussies kan herinneren over lichtbakken die er nog maanden stonden nadat nieuwe borden werden geplaatst.

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Taurus » ma 03 feb 2014, 22:47

Toch wel jammer dat de betonnen masten op de E34 weg zijn, al waren de lichtmasten volgens mij toch al jaren niet meer in gebruik. Die oude betonnen masten met GSO armaturen gaven de weg meteen een typisch Belgisch karakter zodra je de grens over was.

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Caesar » wo 05 feb 2014, 10:37

Daviedoff schreef:Vandaag gezien dat op de E34 alle lichtmasten in de middenberm weggehaald zijn tussen Turnhout en de Nederlandse grens, de bekende betonnen exemplaren. Rest nu alleen nog een stukje R4 bij Zelzate waar je die masten met GSO's kan terugvinden...
Volgens mij staan er op de Scheldelaan in Antwerpen ook nog van die betonnen lichtmasten.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » wo 05 feb 2014, 16:03

Langsheen vrijwel de gehele Scheldelaan staan dit soort masten. De Scheldelaan is natuurlijk erg lang dus het kan best dat er op een klein deel toch betonnen masten met GSO-armaturen staan.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Davy » wo 05 feb 2014, 16:10

Naar mijn weten niet en zeker niet het model dat je op de E34 aantrof. Wat er nog overblijft zijn de masten bij de voormalige grenspost met dm-armaturen, volgens mij staan er bij Rekkem ook nog.

Als kind herinner ik me nog dat die betonnen masten met 4 gso's per paal ook in de middenberm van de E17 stonden.
Laatst gewijzigd door Davy op wo 05 feb 2014, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » wo 05 feb 2014, 16:14

Het valt ook niet uit te sluiten dat er in Wallonië nog een paar van dat soort masten staan.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6968
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » wo 05 feb 2014, 19:42

Betonnen triestigaards zijn gelukkig nog wel in overvloed te vinden ;).

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Davy » wo 05 feb 2014, 19:55

^^ Dat wordt zeker in Vlaanderen ook snel minder de laatste tijd, maar ze zijn er inderdaad nog wel.

Ook de GSO in het algemeen is in Belgie, en ook zeker Vlaanderen, toch aardig snel aan het uitdunnen. Ik zie steeds meer en meer dat de armaturen door bijvoorbeeld saffieren en iridiums worden vervangen, wel nog op dezelfde masten.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » wo 05 feb 2014, 21:33

^^Dat klopt zeker. Maar GSO zou ik nog niet zeldzaam willen noemen. Het zal nog een 20-tal jaar duren eer die volledig uit het straatbeeld verdwenen zijn.

MA60
stadsweg
Berichten: 315
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 14:31
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Wegverlichting in België

Bericht door MA60 » za 15 feb 2014, 23:20

Alfa schreef:Langsheen vrijwel de gehele Scheldelaan staan dit soort masten. De Scheldelaan is natuurlijk erg lang dus het kan best dat er op een klein deel toch betonnen masten met GSO-armaturen staan.
De Scheldelaan is al sinds begin 1994 uitgerust met Z1 armaturen ter vervanging van de oude ACEC EMH-armaturen. Eentje staat er nog op het privetterrein van de Brandweer en een aantal niet-werkenden op het priveterrein van de NMBS aan de Lillobrug. Werkende GSO vind je nog langs de verbindingsweg met chemiebedrijf Evonik langs de Tijsmanstunnel maar dit zijn dan ook de laatste.

Afbeelding

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Davy » zo 09 mar 2014, 22:33

Paar armaturen op de foto gezet vandaag in Henegouwen, geen idee welke het zijn eerlijk gezegd, hier zie je ze niet:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Santaarnpaal » ma 10 mar 2014, 19:01

Die eerste is een BBT AJ 400, de TL armatuur op de voorgrond lijkt me een ACEC REA en die op de achtergrond kan ik niet goed zien. Dat laatste armatuur weet ik ook niet zo snel. Ik heb hem toevallig ook gefotografeerd (zo'n twee en een halve week geleden). Lijkt op de Philips HRP10 maar is het niet.
Afbeelding
Even niks

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Davy » ma 10 mar 2014, 19:22

Dat armatuur op de achtergrond is in ieder geval ook met een TL-buis, langs de N40 diverse exemplaren gezien. Het BBT armatuur was trouwens in die regio massaal te vinden, maar bijvoorbeeld in Vlaanderen nog nooit gezien. Dat onbekende armatuur stond in Beaumont, slechts een enkel exemplaar. Volgens mij ook in Charleroi eens gespot.

MichaelM
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: di 11 mar 2014, 15:14

Re: Wegverlichting in België

Bericht door MichaelM » di 11 mar 2014, 15:26

Als voorbeeld van de mooie Belgische snelwegenverlichting, had ik graag een foto gehad van de middenbermverlichting van de E19 Antwerpen Brussel.

Na 5 uren zoeken op het Internet, is dit het enige dat ik heb gevonden: http://straatverlichting.jimdo.com/landen/belgi%C3%AB/#
Hier vind je 1 foto van de 4 armige lichtmast die de middenberm van de E19 sierde tot ergens 10 jaar geleden, toen ze de helft eraf zaagden om kosten te besparen.

Maar liefst had ik een foto gehad die de verlichting 's nachts toont, nog liefst met beide kanten van de verlichting E19 zichtbaar. Hier (http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=194&t=9402) zou er een filmpje hebben gestaan, maar dat is ondertussen offline.

Heeft iemand hier zo een foto, waar die ossenkoppalen op staan? M.a.w. de oorspronkelijke verlichting van de E19 Antwerpen Brussel? Thanks! :D

Plaats reactie