[F][A005] [C] Parijs - Langres

Moderator: Moderatoren

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

[F][A005] [C] Parijs - Langres

Bericht door Ds79m » vr 28 dec 2007, 23:01

Afbeelding

Ligging: De A5 is een snelweg in het midden van Frankrijk, die loopt vanaf Parijs in oostelijke richting naar Langres via Sens en Troyes.

Afbeelding

Naam: Geen

Foto's: Franceautoroutes.

Bewegwijzering: De inhoud van de bewegwijzering is hier voor de regio Parijs en hier voor de rest van de weg te vinden.

Algemeen:

De A5 is een zeer rustige snelweg, die voor het grootste gedeelte begin jaren ’90 is opengesteld. De A5 leidt vanuit Parijs in oostelijke richting naar een gebied met weinig grote steden, waardoor de weg in de huidige vorm vooral een alternatief moet vormen voor de A6 (Parijs – Lyon). Dit is echter nooit echt goed uit de verf gekomen, gezien de intensiteiten die ten westen van Troyes soms de 10.000 mvt/dag amper ontstijgen.

Net als de A6 heeft de A5 bij Parijs een tweedelige start. De twee verbindingswegen A5a en A5b vormen voor het verkeer op de rondweg La Francilienne (N104) de connectie met de A5. Voor verkeer uit zuidwestelijke richting start de A5a bij Lieusaint. Voor verkeer uit noordwestelijke richting start de A5b bij Combs-la-Ville. Na een paar tolvrije kilometers smelten de twee wegen samen tot de A5.

Direct na dit knooppunt volgt een groot tolstation, voorlopig veel te groot en waarschijnlijk gebouwd op basis van een te hoge verkeersprognose. Het is hier soms nog een hele kunst om een groene pijl te vinden tussen de rode kruizen. Na deze gare de péage verlaat de A5 de verstedelijkte regio Parijs. Met 2x3 rijstroken volgt een stuk dat zich leent om goed op te schieten.

De A5 gaat hier door een vlak landschap, met veel weilanden en wat bossen. Dat is nogal monotoon. Het helpt ook niet dat het uitzicht aan de zuidzijde wordt beperkt door de parallelle TGV-spoorlijn Parijs-Lyon. Bij Monterreau versmalt de weg naar 2x2 rijstroken, maar dit leidt normaliter niet tot problemen.

Bij Sens volgt een knooppunt met de A19 naar de A6 (Auxerre/Lyon) en Orléans. De tot dat moment parallelle TGV-lijn en de N6 slaan hier af in meer zuidelijke richting, en de A5 gaat in oostelijke richting verder naar Troyes, door een nog steeds niet al te enerverend landschap voor een goede 50 kilometer.

Bij Troyes volgt een splitsing met de A26. Deze weg verbindt de A5 met de A4 bij Châlons-en-Champagne. Op dit punt wordt het iets drukker, omdat er doorgaand verkeer invoegt dat vanuit de regio Lille en Engeland op weg is naar Oost-Frankrijk, Zwitserland en Italië. Kort na de splitsing volgt een parkeerplaats met een karakteristiek rood-met-witte loopbrug over de weg.

Het landschap wordt hier ook wat interessanter. Het vlakke landschap maakt plaats voor hellingen, en dit leidt zo nu en dan tot mooie uitzichten op landerijen en kleine dorpjes langs de route. Dit doorbreekt de saaiheid op weg naar de afrit naar Chaumont. De laatste 18 kilometer vanaf dit punt vormen veruit het oudste deel van de A5, dit werd al in 1983 opengesteld. Na dit stuk voegt de A5 nabij Langres in op de A31 Nancy – Dijon.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [Centraal]A5 Parijs - Langres

Bericht door Ds79m » vr 28 dec 2007, 23:02

Toekomst:

De A5 heeft op diverse plaatsen ruimtereserveringen voor een verbreding naar 2x3 rijstroken. Voorlopig zal dit naar alle waarschijnlijkheid niet aan de orde zijn. Wel interessant is de aanleg van een nieuwe (snel)weg tussen het eindpunt van de A5 bij Langres, via Vesoul, Lure en Belfort naar de Zwitserse grens bij Delle, waar deze weg aansluit op de nieuwe Zwitserse A16 naar Biel/Bienne.

Afbeelding
Het tracé van deze nieuwe weg, bron.

Zoals op het kaartje te zien is dit project in drie stukken verdeeld. Het meest oostelijke tussen Lure en de Zwitserse grens wordt momenteel afgemaakt en is grotendeels klaar. Enkele dagen geleden is de nieuwe douanepost aan de Zwitserse grens in gebruik genomen. Helaas sluit deze aan op een provisorisch weggetje, totdat de Zwitserse A16 klaar is. Dit deel moet voor 100% als expressweg gebruikt kunnen worden in 2010.

Het middelste deel tussen Vesoul en Lure moet opengesteld worden als expressweg in 2014. Het westelijke deel tussen Langres wordt aangelegd als tolweg en voor het grootste deel opengesteld in 2018. Naar alle waarschijnlijkheid zal het westelijke deel genummerd worden als A5. De andere twee delen zullen voorlopig waarschijnlijk als N19 genummerd worden, en als expressweg een maximumsnelheid van 110 km/h krijgen. In de link naar de bewegwijzering is al een deel van de bewegwijzering op dit nieuwe tracé opgenomen.


Tolweg:

De A5 is een tolweg op over de gehele lengte, afgezien van de stukjes A5a en A5b. De belangrijkste toltarieven zijn als volgt (met eerst klasse 1 (auto met eventuele kleine aanhanger) en tussen haakjes klasse 2 (met grotere aanhangers en caravans)).

Parijs – Sens(A19): 5,10 (7,30)
Parijs – Langres-Sud (A31): 15,60 (23,10)
Troyes (A26, afrit 23) – Langres-Sud (A31): 7,80 (11,50)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [Centraal]A5 Parijs - Langres

Bericht door Ds79m » vr 28 dec 2007, 23:02

Verkeersdrukte / Alternatieven:

Normaal gesproken is de A5 een erg rustige weg. Met name het gedeelte tussen Sens en Troyes kan erg leeg zijn. Toch kan er op Zwarte Zaterdagen zelfs op deze weg file ontstaan. Het fileleed is dan meestal echter veel minder dan op wegen als de A6, waardoor dit in het algemeen het meest filevrije alternatief blijft.

De A5 vormt samen met de A31 en de A39 tussen Parijs en Lyon een rustig alternatief voor de drukke A6. Zelfs op de drukste dagen is er op al deze wegen nauwelijks oponthoud. En in het algemeen is het door de rust op de wegen een stuk meer ontspannen rijden dan op de A6. Deze grote voordelen zijn evident, maar er zijn ook wel redenen te bedenken om de A5-A31-A39-route niet te nemen:
>De route is ongeveer 100 km langer, en iets (4 euro) duurder aan tolkosten.
>De A5 is ten westen van Troyes erg saai, en de A31 en A39 zijn beide ook wegen zonder hoogtepunten, terwijl de A6 door de fraaie Morvan loopt, en door het Saone-dal met steden en afwisseling.
>Voorlopig zijn er op de A31 omvangrijke werkzaamheden tussen Langres en Dijon, die niet tot enorme files zullen leiden, maar wel over ruime afstand een lagere snelheidslimiet hebben.

Het hangt er dus vanaf in hoeverre deze voor- en nadelen tegen elkaar opwegen. Voor verkeer op de route Lille <-> Lyon dat bij Parijs besluit de Francilienne (A104) te nemen, is het wel zeer sterk aan te raden in elk geval de A5 tot aan Sens en aansluitend de A19 naar de A6 te nemen, in plaats van verder de Francilienne en het drukste deel van de A6 te nemen.

Er zijn meer lokale alternatieven voor de A5. Tussen Parijs en Sens lopen de aansluitende N105 en N6 parallel aan de A5. Deze wegen zijn redelijk vlot, met veelal 2+1 rijstroken en weinig dorpen en kruisingen. Bij Sens slaat de N6 af in zuidoostelijke richting naar de A6 bij Auxerre. Voorbij Sens zijn de alternatieve wegen in de directe nabijheid wat meer van het traditionele ‘route nationale-type’ met veelal 2 rijstroken en meer dorpen. Dit geldt ook voor de ex-N19 tussen Parijs en Chaumont.

Voor verkeer dat van Châlons-en-Champagne naar Dijon moet, is er een zeer goed alternatief beschikbaar, in de vorm van de N44-N4-N67 die via Vitry-le-François, St.Dizier en Joinville leidt naar het einde van de A5 bij Chaumont. Deze route leidt door geen enkel dorp, heeft zeer veel inhaalmogelijkheden op 2+1/2+2-delen. Bovendien is deze route landschappelijk mooier dan de A26-A5, met name het deel door het Marnedal. Bij Chaumont leidt de route onder een spoorviaduct uit 1856 door. Deze route is in tijd vergelijkbaar met de A26-A5-route, maar in afstand zo’n 25 km korter en E 12,00 (17,80) goedkoper in tolkosten.

Afbeelding
Spoorviaduct over het Marnedal bij Chaumont
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [Centraal]A5 Parijs - Langres

Bericht door vynkce » za 29 dec 2007, 17:07

Weeral heel mooi :blauweduim:

Een doorgetrokken A5 zal een verkorting realiseren van bijna 70km tussen Zurich(CH) en Parijs, verkeer dat via de snelweg wil moet nu omrijden via de A36 en A6 ten zuiden van Dijon. Ook voor de bereikbaarheid van Zuid-Duitsland en Oost-Europa in het algemeen kan een A5 veel bijdragen. Ik veronderstel ook dat na de doortrekking de intensiteiten zeker zullen toenemen, maar dan zal het nog steeds niet veel zijn. De A6 zal altijd drukker blijven dan de A5 hoewel ook daar 's nachts amper volk rijdt tussen Parijs en de aansluiting met de A31. Laten we nog zeggen dat een doortrekking voor de volledigheid van het snelwegennetwerk zeker handig is, maar betwijfel ik dat men een drukke nieuwe internationale snelweg/expresweg zal creëren door deze nieuwe A5 en RN19.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [Centraal]A5 Parijs - Langres

Bericht door Chris » za 29 dec 2007, 17:30

Ik ken de A5 alleen van 3km tussen Troyes en de A26. Was daar erg rustig in elk geval.

Ik ken de A6 tussen Lyon en Avallon, en na Beaune werdt het heel rustig.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [Centraal]A5 Parijs - Langres

Bericht door waldo79 » za 29 dec 2007, 19:52

@Ds79m: De N44/N4/N67 heeft nog een tijdje het nummer E17 gevoerd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [Centraal]A5 Parijs - Langres

Bericht door Pino » zo 30 dec 2007, 14:30

vynkce schreef:Een doorgetrokken A5 zal een verkorting realiseren van bijna 70km tussen Zurich(CH) en Parijs, verkeer dat via de snelweg wil moet nu omrijden via de A36 en A6 ten zuiden van Dijon. Ook voor de bereikbaarheid van Zuid-Duitsland en Oost-Europa in het algemeen kan een A5 veel bijdragen.
Hoe zie je dat laatste voor je? Een doorgetrokken A5 geeft weliswaar een mooie verbinding naar de Duitse A5 bij Lörrach, maar om verder Zuid-Duitsland in te gaan, moet je toch de A5 weer omhoog naar Karlsruhe of Walldorf (afhankelijk van je precieze doel in Zuid-Duitsland of Oost-Europa). En om daar te komen, zou ik eerder gebruik maken van de huidige Franse verbinding, de A4.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [Centraal]A5 Parijs - Langres

Bericht door vynkce » zo 30 dec 2007, 15:22

Bijvoorbeeld via de Zwitserse A3-A1 en de Oostenrijkse A12 of een doorgetrokken Duitse A98 ook richting Oostenrijk. Via de Franse A4 loop je vast in Straatsburg, want de Duitse A8 ligt nog veel noordelijker en een valabel oost-westalternatief is er niet daar.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [Centraal]A5 Parijs - Langres

Bericht door Pino » zo 30 dec 2007, 17:17

Ja, met een doorgetrokken Duitse A98 zou je een eind komen. In de oorspronkelijke Duitse planning zou die langs de grens blijven lopen en achtereenvolgens de A81, de A7 en de A8 kruisen. Dat zou in combinatie met een Franse A5 een hele mooie oost-westverbinding zijn. Maar aan de Duitse kant zijn alle plannen volledig afgeblazen. De Hochrheinautobahn zal nog tot aan Waldshut worden verlengd, maar niet verder dan dat. Dus ook geen doorgaande route. Het alternatief via Zwitserland-Oostenrijk bestaat nu ook al, maar ik heb niet het idee dat deze route nou veel wordt gebruikt door doorgaand verkeer. Misschien omdat weggebruikers het liefst zo snel mogelijk door de Alpen heen willen zijn. Oost-west door de Alpen rijden doe je niet voor je lol, zeker niet als vrachtwagenchauffeur.

De Franse A4 eindigt natuurlijk in Strasbourg, maar dat betekent niet dat je voor een route tussen Parijs en Zuid-Duitsland (en daarachter) per se door die stad heen hoeft. Veel verkeer naar Zuid-Duitsland en verder zal bij Saarbrücken de Duitse A6 pakken. Die route brengt je ook naar de Duitse A8. Wel zou er kunnen worden gewerkt aan een betere verbinding tussen de Franse A4 en de Duitse A8 dan de huidige A35. Je zou kunnen denken aan een snelweg tussen Brumath en Rastatt. Die voegt voor het verkeer tussen Parijs en Zuid-Duitsland / Oost-Europa veel meer toe dan een verlengde A5.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: [Centraal]A5 Parijs - Langres

Bericht door Frits » zo 30 dec 2007, 17:59

Pino schreef:Je zou kunnen denken aan een snelweg tussen Brumath en Rastatt.
Ik heb nooit begrepen waarom zo'n snelweg niet is aangelegd. Die zou van grote toegevoegde waarde zijn.

De enige autosnelwegverbinding tussen A35 en A5 is nu de A36. Er zijn overigens plannen om bij Weil am Rhein de A98 6 km door te trekken tot de Franse A35 bij het vliegveld Basel/Mulhouse. Dreieck Weil am Rhein zou dan een volledig knooppunt worden.
De autogordel: een band voor het leven.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [Centraal]A5 Parijs - Langres

Bericht door Pino » zo 30 dec 2007, 18:35

In de oorspronkelijke plannen was natuurlijk sprake van een Duitse A8 door het Pfälzer Wald, dus op die manier kon je van de Franse A4 mooi via Saarbrücken en Pirmasens naar Karlsruhe doorsteken. De A8 Pfälzer Wald zal er wel nooit meer komen, maar er is geen alternatief voor gekomen. Waarbij mogelijk mede een rol speelt dat de Fransen geen snelweg willen aanleggen om het Duitse gat in de A8 op te vangen.

Wat betreft verbindingen tussen de Franse A35 en de Duitse A5, op het OWN zijn er genoeg en die bestaande verbindingen lijken ook te volstaan. Een verlengde A98 is een mooie praktische verbinding naar het vliegveld, maar heeft denk ik geen grote invloed op het grote doorgaande verkeer. Meer verbindingen tussen A35 en A5 hoeven in mijn ogen dan ook niet zo nodig. Alleen een betere verbinding vanaf de Franse A4 naar Karlsruhe lijkt me wenselijk. De Franse A35 als verbinding tussen Strasbourg en Karlsruhe is daar ongeschikt voor, omdat je vanuit Parijs te ver naar het zuiden moet om die verbinding te pakken. Vandaar het idee om vanaf de A4 al in een wat eerder stadium een verbinding naar het oosten aan te leggen.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: [Centraal]A5 Parijs - Langres

Bericht door Frits » zo 30 dec 2007, 19:00

Ik zat zelf aan zoiets te denken:

Afbeelding
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [Centraal]A5 Parijs - Langres

Bericht door Chris » zo 30 dec 2007, 19:15

Ik zou dan een expressweg rond Hagenau naar de Duitse B500 maken. Iets noordelijker dus.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: [Centraal]A5 Parijs - Langres

Bericht door Frits » zo 30 dec 2007, 20:46

Een iets noordelijker tracé was ook mijn bedoeling. Als ik echter bij Haguenau kijk op Google Earth dan is daar een snelweg aanleggen geen makkelijke opgave. Vandaar dat ik voor iets zuidelijker had gekozen. Een aansluiting op de Duitse B500 lijkt me wel haalbaar. De afrit Baden-Baden van de A5 is ook al een bruikbaar klaverblad.
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [Centraal]A5 Parijs - Langres

Bericht door Chris » zo 30 dec 2007, 21:02

Ik zat meer hieraan te denken, gebruikmakend van de huidige Voie Expresse D1063 rondom Haguenau. Op deze plek de Rhein oversteken is ook het makkelijkst.

Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [Centraal]A5 Parijs - Langres

Bericht door marcel » ma 31 dec 2007, 23:23

Dit zou inderdaad gemakkelijk kunnen. Er hoeven alleen een stuk D1063 tussen Haguenau en Soufflenheim en een stuk D4 verdubbeld te worden.
Bij de rondweg om Soufflenheim heb ik een paar jaar geleden deze foto genomen met een leeg wegnummer: Afbeelding

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Re: [Centraal]A5 Parijs - Langres

Bericht door snelwegracer » di 01 jan 2008, 1:33

Ze hebben zo te zien toen al het bord voorbereid op de plannen om N wegen aan de departamenten te geven.

Voor mij is de A5 echter een onbekende route. Ik denk zelf dat ik er niet zo snel zal op gaan rijden. Wel weer een mooi verslag. :blauweduim:
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

stijnos
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 22:31
Locatie: Middelburg

Re: [Centraal]A5 Parijs - Langres

Bericht door stijnos » ma 07 jan 2008, 23:33

Hebben regelmatig de A5 genomen als alternatief voor de werkzaamheden op de Belgische E411, bij afrit Bouillion richting Sedan, vervolgens richting Reims via Rethel en dan via de A4 Chalons-en-Champagne naar de A5. Een stuk rustiger inderdaad dan de A6 en dan praat ik uit mijn ervaring nog over het stuk dat de drukte uit Engeland en Lille er al bij zit. Landschap is eigenlijk behoorlijk eentonig, al wordt het allemaal wat heuvelachtiger naar mate je dichter bij de A31 zit.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [Centraal] A5 Parijs - Langres

Bericht door vynkce » za 24 apr 2010, 14:04

Twee foto's van mijn hand van de A5 tussen Langres en Troyes:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [F][A005] [C] Parijs - Langres

Bericht door Naturist » vr 24 aug 2012, 9:22

En bij deze mijn video in realtime van het deel vanaf Troyes tot aan een rustplaats.
Geluid mag je er zelf bij verzinnen, dat kreeg ik niet meer veranderd.
De video maakt onderdeel uit van een reeks van 3 die begon op de A19 ter hoogte van Orleans, te vinden in het betreffende onderwerp.

Deel 3
Link
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][A005] [C] Parijs - Langres

Bericht door Chris » vr 24 aug 2012, 9:30

Op de A5 van Sens naar Paris heb je een heel stuk 2x3, ongeveer vanaf Montereau-fault-Yonne. Toen ik daar reed heb ik geen enkel voertuig op rijstrook #1 (de meest linkse) zijn rijden, zo rustig was het daar. De A5 is anderzijds wel een heerlijke snelweg om te rijden, ik heb er nu 4 keer gereden (iedere keer een ander stuk :woop: ). Op de A4 en A6 heb je nog redelijk wat vrachtverkeer, maar op de A5 nauwelijks.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A005] [C] Parijs - Langres

Bericht door Pino » vr 24 aug 2012, 11:26

Hieronder een link naar een webcam bij het tolstation aan het begin van de A5. Enorm station, maar je mag blij zijn als je vijf auto's in beeld hebt. Bijna iets om bij in slaap te vallen ...

http://module2.autoroutes-trafic.fr/web ... 5&y=144.25

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A005] [C] Parijs - Langres

Bericht door Pino » do 30 aug 2012, 0:09

Hier enkele foto's van de A5, genomen op het stukje tussen het knooppunt A26/A5 bij Troyes (de eerste foto's strikt genomen dus nog op de A26) tot aan de eerste afrit van de A5 ten oosten van dat knooppunt. Jawel, ik heb welgeteld één afrit van de A5 clinched. Foto's op volledig formaat via Panoramio.

Afbeelding
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][A005] [C] Parijs - Langres

Bericht door Chris » wo 05 jun 2019, 16:28

Een paar foto's tussen Langres en Troyes. Het was alweer een redelijke tijd gereden dat ik voor het laatst dit stuk heb gereden. Het is nog niet onaardig, redelijk glooiend met af en toe wat vergezichten. De enige buitenlanders zijn veelal Britten.

1. Normaal ga ik hier meestal rechts.
Afbeelding
A5-1 by European Roads, on Flickr

2. Het meeste verkeer gaat ook rechts.
Afbeelding
A5-4 by European Roads, on Flickr

3. Lille is nog een behoorlijk stuk rijden.
Afbeelding
A5-5 by European Roads, on Flickr

4. Chaumont. Je kan hier ook binnendoor tolvrij naar Reims. Dat is iets korter en delen zijn nog redelijk uitgebouwd, maar sneller is het niet.
Afbeelding
A5-7 by European Roads, on Flickr

5.
Afbeelding
A5-9 by European Roads, on Flickr

6. Het departement Aube. Niet te verwarren met Aude in Zuid-Frankrijk ;)
Afbeelding
A5-10 by European Roads, on Flickr

7. 1h25 naar Parijs, bijna gegarandeerd free-flow. De A5 is een erg rustige snelweg.
Afbeelding
A5-13 by European Roads, on Flickr

8.
Afbeelding
A5-15 by European Roads, on Flickr

9. Het knooppunt met de A26 is nog 21 kilometer verderop.
Afbeelding
A5-16 by European Roads, on Flickr

10.
Afbeelding
A5-17 by European Roads, on Flickr

11.
Afbeelding
A5-18 by European Roads, on Flickr

12. Deze borden zie je niet zo vaak langs de tolweg.
Afbeelding
A5-19 by European Roads, on Flickr

13. Het knooppunt met de A26 bij Troyes.
Afbeelding
A5-22 by European Roads, on Flickr

14.
Afbeelding
A5-24 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F][A005] [C] Parijs - Langres

Bericht door Km357 » wo 05 jun 2019, 16:34

In Duitsland zou dit een ongelimiteerd stuk Autobahn kunnen zijn, in Frankrijk durf je meestal niet boven de 160 op teller uit te komen op dit stuk. 1 radar per richting op dit stuk A5, allebei in de Aube (waar ze trouwens lekkere Champagne maken voor meestal interessantere prijzen dan de grote huizen in Reims-Epernay), na hun paneel "pour votre sécurité". In de Haut Marne (tussen Langres en de departementsgrens met Aube) geen enkel gevaar.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][A005] [C] Parijs - Langres

Bericht door Chris » do 05 dec 2019, 21:36

Het blijkt dat niet al te lang geleden een behoorlijk deel van het tolstation van Éprunes gesloopt is. Het aantal poorten is gereduceerd van 36 naar 24.

Ik heb nooit gesnapt waarom dit tolstation zo gigantisch groot was aangelegd. De A5 telt 2x2 rijstroken, zelfs met druk verkeer zou dat tolstation nog veel te groot zijn geweest. En in werkelijkheid is er zelden druk verkeer, A5 is juist erg rustig.

Het was wel een aparte ervaring, rijdende richting Parijs kom je over de bijna lege A5 en vervolgens bereikte je dat mega tolstation met een een gigantische asfaltvlakte en daarachter allemaal rode kruizen van tolpoorten die niet in gebruik waren.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Allan C
stadsweg
Berichten: 303
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 13:13
Locatie: France
Contacteer:

Re: [F][A005] [C] Parijs - Langres

Bericht door Allan C » ma 04 jan 2021, 21:47

Enkele foto's van A5:

1°) Knooppunt A31/A5 bij Langres
AfbeeldingA5 Langres - Troyes 01 by FreewayAllan, sur Flickr

2°)
AfbeeldingA5 Langres - Troyes 02 by FreewayAllan, sur Flickr

3°)
AfbeeldingA5 Langres - Troyes 03 by FreewayAllan, sur Flickr

4°)
AfbeeldingA5 Langres - Troyes 04 by FreewayAllan, sur Flickr

5°)
AfbeeldingA5 Langres - Troyes 05 by FreewayAllan, sur Flickr

6°)
AfbeeldingA5 Langres - Troyes 06 by FreewayAllan, sur Flickr

7°) Knooppunt A5/A26
AfbeeldingA5 Langres - Troyes 07 by FreewayAllan, sur Flickr
Laatst gewijzigd door Allan C op ma 04 jan 2021, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Allan C
stadsweg
Berichten: 303
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 13:13
Locatie: France
Contacteer:

Re: [F][A005] [C] Parijs - Langres

Bericht door Allan C » ma 04 jan 2021, 21:50

Dan zet ik de foto's later tussen Sens en Parijs. ;)

Gebruikersavatar
Allan C
stadsweg
Berichten: 303
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 13:13
Locatie: France
Contacteer:

Re: [F][A005] [C] Parijs - Langres

Bericht door Allan C » za 01 mei 2021, 20:54

I have the video of A5:
Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][A005] [C] Parijs - Langres

Bericht door Chris » vr 20 aug 2021, 11:46

Een paar beelden van de A5 tussen Troyes en Langres. Helaas wat regenachtig op de eerste helft. De A5 is nog wel een wat afwisselende snelweg, af en toe wat vergezichten en hellingen, meer dan op de A26. Het verkeer is heel erg rustig, je kan zo dat hele stuk rijden zonder van de cruise control af te hoeven.

Afbeelding
A5 Troyes - Langres 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A5 Troyes - Langres 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A5 Troyes - Langres 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A5 Troyes - Langres 06 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A5 Troyes - Langres 07 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A5 Troyes - Langres 09 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A5 Troyes - Langres 10 by European Roads, on Flickr

Plaats reactie