[D][A007] Nesselwang - Füssen

Duitse autosnelwegen

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

[D][A007] Nesselwang - Füssen

Bericht door SnarfFlevoland » wo 30 jul 2008, 16:14

Sinds mijn vakantie op camping Bannwaldsee (in Schwangau, vlakbij Füssen). Ben ik regelmatig over de BAB7 gekomen. Binnenkort zal ik de huidige situatie die ik gefilmd heb proberen up te loaden.

Afrit Füssen is pas de eerste afrit na Nesselwang. In het gehele stuk autosnelweg dat ze aanleggen zitten geen nieuwe afritten. Wel komt er een Rasthof erbij tussen Nesselwang en Füssen. Het stuk tussen de aansluiting met de OAL2 en de Grenstunnel is al veranderd in een 4-baans autosnelweg (max. snelheid 120 km/h) i.p.v. een autoweg. In de Grenstunnel blijft de max. snelheid: 80 km/h. Pas net voor de tunnel staat er een bord autoweg, en word pas daar de weg 2-baans. De borden bij afrit Füssen zijn nog wel geel. Maar als je de autosnelweg op of af rijdt bij Füssen staat er al wel een afrit nummer bordje bij, met A7 erop.

Zie deze foto (zelf gemaakt):
Afbeelding

Jammer is alleen dat in de middenberm betonblokken worden gebruikt i.p.v. vangrails. Word die misschien nog vervangen?

Als in medio 2009 de A7 word geopend, zal Talbrücke Enzenstetten nog niet geheel gereed zijn. Er is dan nog maar één deel van de brug gereed, dus heb je op dit stukje maar een 2-baans weg. Verwacht is dat in 2010 ook de tweede deel van de hele brug klaar zal zijn en dat de gehele snelweg ondoorbroken 4-baans zal zijn, tot voor de grenstunnel.

Het nieuwe stuk autosnelweg tussen Nesselwang en Füssen is zo'n ca. 15 kilometer lang.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op wo 30 jul 2008, 18:19, 2 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door waldo79 » wo 30 jul 2008, 17:06

Wel komt er een Rasthof erbij tussen Nesselwang en Füssen.
Zoals je het nu schrijft lijkt het of er een Rasthof is aangelegd zonder dat er een weg ligt
is al veranderd in een 4-baans autosnelweg
Een snelweg met 2x2 rijstroken neem ik aan?

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door bas1984 » wo 30 jul 2008, 17:08

En wordt het een Raststatte of Rasthof? Een Rasthof ligt namelijk van de snelweg af. Een Raststatte is een verzorgingsplaats aan de snelweg. Neem aan dat het een Raststatte wordt.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door SnarfFlevoland » wo 30 jul 2008, 18:17

waldo79 schreef:Zoals je het nu schrijft lijkt het of er een Rasthof is aangelegd zonder dat er een weg ligt
Er komt een Rasthof aan de autosnelweg natuurlijk. ;)
waldo79 schreef:Een snelweg met 2x2 rijstroken neem ik aan?
Inderdaad! :)
bas1984 schreef:En wordt het een Raststatte of Rasthof? Een Rasthof ligt namelijk van de snelweg af. Een Raststatte is een verzorgingsplaats aan de snelweg. Neem aan dat het een Raststatte wordt.
Raststatte's zijn langzamerhand aan het verdwijnen. Je ziet vaak op de borden alleen nog maar Rasthof wat aan de autosnelweg ligt. Wat jij bedoelt wat van de autosnelweg af is heet een autohof. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door waldo79 » wo 30 jul 2008, 19:41

Autohof=Rasthof
Wikipedia.de, Autohof schreef:In Deutschland werden als Autohöfe (auch Rasthöfe) Tank- und Rastanlagen bezeichnet, die – im Gegensatz zu den Raststätten – keine eigene und unmittelbare Zu- und Abfahrt zur Bundesautobahn haben, sondern über eine reguläre Autobahn-Anschlussstelle erschlossen sind.
Niet direct langs de autosnelweg. Via een reguliere afrit van de autosnelweg te bereiken.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door Pino » wo 30 jul 2008, 20:20

Van oudsher waren er vier soorten verzorgingsplaats langs de Autobahn: unbewirtschaftete Rastanlage, Raststätte, Rasthof en Rasthaus. Een unbewirtschaftete Rastanlage is gewoon een parkeerplaats, eventueel met WC, maar verder niets. Rasthäuser waren gericht op toerisme, maar kwamen nauwelijks voor. Een Rasthof was wat groter dan een Raststätte en had vaak ook een hotel, terwijl de voorzieningen van Raststätten in het algemeen beperkter waren dan die van Rasthöfe. Het was de bedoeling in de Autobahnplanning dat iedere Autobahn zo om de zestig kilometer een Rasthof had. Daartussenin kon bij gelegenheid eventueel nog een Raststätte worden ingepland. Het grootste gedeelte van de (bewirtschaftete) verzorgingsplaatsen langs de Autobahn was dan ook een Rasthof, geen Raststätte. Desalniettemin werd en wordt in het dagelijks taalgebruik over deze categorie verzorgingsplaatsen vrijwel standaard gesproken over "Raststätte".

In de loop der tijd is het onderscheid tussen Rasthof en Raststätte vervaagd. Het formele onderscheid bestaat inmiddels ook niet meer. Volgens de RWBA staat bij het naderen van een verzorgingsplaats ook niet meer op de borden of het om een Rasthof of een Raststätte gaat. Zie hierover ook http://de.wikipedia.org/wiki/Rastst%C3%A4tte.

Een Autohof staat volledig buiten de planning van de Duitse Autobahnen, net zoals Rijkswaterstaat er weinig over te zeggen heeft wat er aan bedrijven zit bij Nederlandse afritten. Zo'n bedrijf kan zich natuurlijk ook gewoon Rasthof noemen. Maar als je zegt dat een Rasthof altijd aan een reguliere afrit ligt, misken je de historische lading van die term en ontstaat dus mogelijk ook verwarring. En op de afritbewegwijzering staat altijd Autohof, niet Rasthof.
Laatst gewijzigd door Pino op do 31 jul 2008, 8:18, 1 keer totaal gewijzigd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door SnarfFlevoland » wo 30 jul 2008, 20:49

Pino schreef:Een Autohof staat volledig buiten de planning van de Duitse Autobahnen, net zoals Rijkswaterstaat er weinig over te zeggen heeft wat er aan bedrijven zit bij Nederlandse afritten. Zo'n bedrijf kan zich natuurlijk ook gewoon Rasthof noemen. Op de afritbewegwijzering staat echter altijd Autohof, niet Rasthof.
Klopt! Langs de Duitse autosnelweg zie je bij rustplaatsen (met tankstation direct langs de autosnelweg) bijna altijd 'Rasthof' en geen 'Raststattë'. Binnenkort zal ik mijn video's proberen te uploaden, en dan kunnen jullie met eigen ogen zien dat je alleen maar Rasthof ziet.

Het verschil tussen een Raststattë en een Rasthof is minimaal, ze zijn eigenlijk tegenwoordig hetzelfde.
waldo79 schreef:Autohof=Rasthof
Niet helemaal, als je op de autosnelweg zelf zit zie je duidelijk onderscheid tussen een Autohof en een Rasthof. Als een Rasthof staat aangegeven op de autosnelweg, dan is het een verzorgingsplaats direct langs de autosnelweg. Als er staat autohof, dan moet je eerst via een afrit de autosnelweg verlaten.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door Pino » wo 30 jul 2008, 21:56

SnarfFlevoland schreef:Langs de Duitse autosnelweg zie je bij rustplaatsen (met tankstation direct langs de autosnelweg) bijna altijd 'Rasthof' en geen 'Raststattë'.
Tegenwoordig zie je vooral geen van beide, want de nieuwere wegwijzers naar verzorgingsplaatsen (en die zijn tegenwoordig wel zo ongeveer in de meerderheid) vermelden alleen de naam en niet langer of sprake is van een Rasthof of Raststätte. Dan staat er gewoon "Hunsrück" of "Allgäuer Tor" zonder verdere toevoeging.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door Coen Tunnel » do 31 jul 2008, 2:35

SnarfFlevoland schreef:Niet helemaal, als je op de autosnelweg zelf zit zie je duidelijk onderscheid tussen een Autohof en een Rasthof. Als een Rasthof staat aangegeven op de autosnelweg, dan is het een verzorgingsplaats direct langs de autosnelweg. Als er staat autohof, dan moet je eerst via een afrit de autosnelweg verlaten.
Geldt niet altijd. Ook sommige Rasthofen liggen aan een afrit. Bijvoorbeeld Kirchheim aan de A7, of Irschenberg aan de A8. Dit zijn beide al hele oude Rasthofen, maar enkel via een regulier afrit te bereiken.

De reguliere Rasthofen e.d. zijn (bijna) allemaal aangesloten bij Tank & Rast AG.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door Pino » do 31 jul 2008, 8:02

Dat soort Rasthöfe (let op het correcte Duitse meervoud) zijn misschien geïntegreerd met een afrit of zelfs met een knooppunt (Hermsdorf), maar ze zijn nog steeds onderdeel van de Autobahn. Ze vormen onderdeel van de planning van de route; het eerder genoemde idee dat er om de ongeveer 60 kilometer een "bewirtschaftete Rastanlage" moet zijn, of ze nou een eigen afrit hebben of ze geïntegreerd zijn in een afrit of knooppunt. Vergelijk ze met Nederlandse verzorgingsplaatsen die zijn geïntegreerd in een afrit, zoals Sandelingen op de A16 bij Hendrik-Ido-Ambacht en Aurora op de A4 bij Leiden-Noord. Ondanks de integratie in een afrit of knooppunt horen ze bij de Autobahn, en niet bij het OWN. Dat laatste is wel het geval bij een Autohof. Het is de gemeente waarin de afrit is gelegen die ervoor kiest om de ruimte voor een Autohof te creëren in de nabijheid van een afrit. Daar hebben de Autobahnbehörden niets mee te maken, net zo min als in Nederland Rijkswaterstaat er niets over te zeggen heeft dat er AC-restaurants vlak bij afritten gaan zitten.

Op de Autobahn zie ik overigens ook steeds vaker het logo van Serways verschijnen en steeds minder dat van Tank & Rast. Dat zie je zowel op de verzorgingsplaatsen zelf als op die zo moeilijk leesbare onderbordjes op de wegwijzers naar de verzorgingsplaatsen. Als ik op de website van Serways kijk, zie ik echter dat deze organisatie onderdeel is van Tank & Rast AG. Kent iemand de precieze verhouding tussen beide?
Laatst gewijzigd door Pino op do 31 jul 2008, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door waldo79 » do 31 jul 2008, 8:12

Maar als je zegt dat een Rasthof altijd aan een reguliere afrit ligt, misken je de historische lading van die term en ontstaat dus mogelijk ook verwarring.
Dan heb ik me iets teveel door de Wiki laten leiden ;)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door SnarfFlevoland » do 31 jul 2008, 15:00

Coen Tunnel schreef:Geldt niet altijd. Ook sommige Rasthofen liggen aan een afrit. Bijvoorbeeld Kirchheim aan de A7, of Irschenberg aan de A8. Dit zijn beide al hele oude Rasthofen, maar enkel via een regulier afrit te bereiken.

De reguliere Rasthofen e.d. zijn (bijna) allemaal aangesloten bij Tank & Rast AG.
Dat klopt, maar dat zijn wel uitzonderingen. Ik zal het binnenkort het op mijn video wel laten zien, dat je langs de autosnelweg Rasthofen hebt, direct langs de autosnelweg. Meestal ook zonder in een afrit of knooppunt geïntrigeerd zijn.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door Coen Tunnel » vr 01 aug 2008, 2:21

Dat weet ik, ik gaf alleen aan dat er enkele Rasthöfe zijn die enkel via een afrit (en dus ook via het OWN) te bereiken zijn. Dat zijn er inderdaad niet zoveel.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door SnarfFlevoland » vr 01 aug 2008, 12:42

^^ Oké, dan is het goed! ;)

Maar nu :offtopic: terug naar ons onderwerp over de BAB7 tussen Nesselwang en Füssen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door SnarfFlevoland » di 11 nov 2008, 19:28

Het staat nu (eindelijk) vast dat de BAB7 in Juli 2009 word geopend voor het verkeer. :D Dit kan je op meerdere websites lezen.

Nu heb ik even een leuk filmpje erbij gezocht waarop de werkzaamheden vanuit een vliegtuig goed te volgen zijn. Verder is er nog wat informatie bij.
http://www.all-in.de/bilder_videos/dias ... 571,351022

Als je het mij vraagt gaat die B179 aan de Oostenrijkse kant heel druk worden met verkeer als nu aan de Duitse kant alles gereed is. Misschien kunnen ze beter de B179 gaan upgraden naar minstens 2+1 of het liefst 2x2.

In ieder geval zal het wel lekker doorrijden zijn bij Füssen, en zal de route over de Fernpas aantrekkelijker worden voor lange afstandsverkeer. Overigens is de BAB7/B179 route al heel populair. Volgens mij, zei laatst de ANWB dat in verhouding de meeste Nederlandsers in 2008 gebruik maakten van de route over de Fernpas maakten in 2008 in verhouding de meeste Nederlanders gebruik van deze route naar Italië of het Inndal, dan andere routes zoals via München of Bregenz.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door duikgek89 » wo 12 nov 2008, 18:38

2+1 kan het eerste stuk zoiezo, dat is breed genoeg om met een paar andere lijnen om te schilderen naar 2+1

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door Pino » wo 12 nov 2008, 19:01

Ik denk het met al dat extra verkeer op de Fernpaß wel zal meevallen. Voor Nederlanders en ander verkeer dat over de A61 naar het zuiden rijdt is het een erg interessante route. Maar voor verkeer naar Innsbruck dat de A3 neemt of over de A7 bij Würzburg aankomt is de Fernpaß in kilometers even lang als de route via Kufstein. Die laatste route heeft echter het voordeel volledig snelweg te zijn én niet door de bergen te lopen. Zeker voor vrachtverkeer en caravans is dat toch een factor van belang. Ik verwacht dus geen enorme verschuiving naar de Fernpaß. Komt die er wel, dan zal de lokale weerstand tegen uitbouw van de Bundesstrasse groot zijn. Het beleid is erop gericht om mensen via Kufstein te laten rijden, dus die uitbouw zal er niet komen.

Persoonlijk vind ik de naderende opening prima nieuws, trouwens. Dat stukje tussen Nesselwang en Füssen door de dorpen vind ik altijd een buitengewoon irritant en traag onderdeel van de route.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door Frits » wo 12 nov 2008, 20:27

De huidige route tussen Nesselwang en Füssen is inderdaad nogal vreemd. Meestal kom je aan het einde van een Autobahn wel op een fatsoenlijke weg terecht, maar dit stukje lijkt meer op een achteraf weggetje.
De autogordel: een band voor het leven.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door Pino » wo 12 nov 2008, 21:47

Vroegâh eindigde de snelweg één afrit eerder, bij Oy-Mittelberg. Daar kom je tenminste nog op de Bundesstrasse uit en plaats van op zo'n achterafweggetje (waarbij ik maar even in het midden laat of je vanaf de afrit Nesselwang via het dorp Nesselwang naar Füssen rijdt of juist via Seeg). Ik heb om die reden ook meerdere malen gebruik gemaakt van die afrit in plaats van die bij Nesselwang. In afstand scheelt het ook niets.

Afrit Nesselwang is natuurlijk niet meer dan een tijdelijke oplossing, die nog veel minder dan de Bundesstrasse is gebouwd op groot doorgaand verkeer. In wat bredere zin geldt dat eigenlijk voor de gehele B309/310 en voor de route via de Staatsstrasse bij Seeg. Om begrijpelijke redenen heeft men die route nooit willen uitbouwen, aangezien er toch een geheel nieuwe A7 werd gepland tot aan Füssen. Helaas wel een tijdelijke oplossing waar het verkeer het nog best lang mee heeft moeten doen.

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door Giuseppe » wo 12 nov 2008, 22:15

Ik weet ook nog dat je toen de grenstunnel er nog niet was gewoon door Pfronten de grens overreed, deze route was zelfs veel korter dan de huidige route. Volgens mij is deze route echter niet meer te doen, er staan afsluitingsborden, zodat je richting füssen moet.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door SnarfFlevoland » wo 12 nov 2008, 22:30

Giuseppe schreef:Ik weet ook nog dat je toen de grenstunnel er nog niet was gewoon door Pfronten de grens overreed, deze route was zelfs veel korter dan de huidige route. Volgens mij is deze route echter niet meer te doen, er staan afsluitingsborden, zodat je richting füssen moet.
Die route kan nog steeds worden bereden, alleen is de weg niet meer op veel verkeer ingericht, en kan die het ook niet (meer) aan.
Pino schreef:Vroegâh eindigde de snelweg één afrit eerder, bij Oy-Mittelberg. Daar kom je tenminste nog op de Bundesstrasse uit en plaats van op zo'n achterafweggetje (waarbij ik maar even in het midden laat of je vanaf de afrit Nesselwang via het dorp Nesselwang naar Füssen rijdt of juist via Seeg). Ik heb om die reden ook meerdere malen gebruik gemaakt van die afrit in plaats van die bij Nesselwang. In afstand scheelt het ook niets.

Afrit Nesselwang is natuurlijk niet meer dan een tijdelijke oplossing, die nog veel minder dan de Bundesstrasse is gebouwd op groot doorgaand verkeer.
De échte afrit Nesselwang (138) is geen tijdelijke oplossing. De afrit 1 kilometer na afrit 138 is de tijdelijke oplossing (waar de autosnelweg stopt). Als men in de richting van Füssen rijdt ziet men geen 'Nesselwang' staan, maar 'Behelfsanschlussstelle'. In de richting van Ulm staat wel gewoon een bord met afrit 138 'Nesselwang'. Deze afrit komt overigens ook uit op een heel lokaal weggetje. De oprit van deze weg kan alleen in de richting van Ulm. In de richting van Füssen is dit opzich wel mogelijk, maar er staat een bord verboden voor alle verkeer.
Pino schreef:Dat stukje tussen Nesselwang en Füssen door de dorpen vind ik altijd een buitengewoon irritant en traag onderdeel van de route.
Het is inderdaad wel erg traag, maar irritant zou ik het niet willen noemen. Je kan dan even heerlijk genieten van de prachtige natuur! :D Je komt dan inderdaad wel op van die lokale prutsweggetjes uit.

Opmerkelijk aan dat hele nieuwe stuk BAB7 is dat er tussen Nesselwang (138) en Füssen (139) geen andere afrit komt. Dat betekend dus ruim 15 kilometer geen afrit. Naar mijn idee had Rosshaupten nog wel een afrit verdient.
Pino schreef:Komt die er wel, dan zal de lokale weerstand tegen uitbouw van de Bundesstrasse groot zijn.
De lokale weerstand is al zo groot doordat er aan het einde van de B179 een tunnel wordt gebouwd die rechtstreeks naar de A12 gaat, en je dus niet meer via Imst of hoeft. Daarnaast wordt de B179 bij Heiterwang uitbereid naar autoweg. Maar zoals je al zegt zal voorlopig er geen uitbereidingen komen, alhoewel een 2x2 of 2+1 rijbaans autoweg tussen de grenstunnel en Reutte-Süd geen overbodige luxe is.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door marcel » wo 12 nov 2008, 22:49


Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door Frits » do 13 nov 2008, 19:00

Afbeelding

Die landenscodes bevallen me wel. In Oostenrijk zie je het ook veevlvuldig. Hoewel de bewegwijzering daar dan tegen valt is het aangeven van landencodes wel weer een pluspunt.
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door Chris » do 13 nov 2008, 19:01

Landencodes zijn in mijn ogen alleen noodzakelijk wanneer gekozen wordt om kleine grensplaatsjes als control city te gebruiken. In Polen is dat dus hard nodig, maar wanneer in Ljubljana gewoon Zagreb of Trieste staat aangegeven hoeft daar van mij niet per se HR of I bij.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door SnarfFlevoland » do 13 nov 2008, 19:09

Frits schreef:Hoewel de bewegwijzering daar dan tegen valt is het aangeven van landencodes wel weer een pluspunt.
Persoonlijk vind ik de Oostenrijkse bewegwijzering (in Tirol tenminste) beter als de Duitse in het algemeen. Vooral kleine plaatsen en achteraf weggetjes staan beter van te voren aangekondigd. Ook is Oostenrijk wat origineler in de bewegwijzering.
Chris schreef:Landencodes zijn in mijn ogen alleen noodzakelijk wanneer gekozen wordt om kleine grensplaatsjes als control city te gebruiken.
Mee eens. Overigens zet Oostenrijk en Zwitserland meestal neer 'Deutschland' (met uitzondering van München, Füssen en Karlsruhe) op hun borden, en geen plaatsnamen. Overigens lijkt het net alsof op de BAB96 dat de plaats Bregenz, zowel in Oostenrijk (A) ligt als in Zwitserland (CH). Er staan gewoon 2 landcodes achter Bregenz. :P Pas op de allerlaatste Duitse wegwijzers voor de grens met Oostenrijk op de BAB96, staat ineens uit het niks heel groot 'Innsbruck' vermeld. :lol:
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op do 13 nov 2008, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door Pino » do 13 nov 2008, 19:11

Die ovalen halen hoe dan ook de rust van de borden, dus alleen al om die reden sta ik er nogal negatief tegenover. Met één ovaal gaat het nog net, maar vaak zijn het er toch meerdere en dan houdt het al snel op met de goede leesbaarheid. Wat ook niet helpt is dat ovalen vaak een oversimplificatie zijn. Op dit bord vlakbij de Oostenrijkse grens is het ovaal niet zo'n probleem; dat geeft de richting Oostenrijk aan. Maar je ziet de ovalen ook bij München en dan geven ze de richting A8-oost aan. Waarbij er volledig aan voorbij wordt gegaan dat je voor andere delen van Oostenrijk de A95 moet pakken, of juist de A96. Hetzelfde geldt voor de verwijzingen "Italië" bij München.

Ik heb nooit helemaal gesnapt waarom de gemiddelde forummer kriegel wordt van vermeldingen "Engeland" in de Rotterdamse haven en elders, maar velen wél voor de ovalen met dezelfde boodschap zijn.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door Frits » do 13 nov 2008, 19:14

Wegen verbinden landen met elkaar. Wat mij betreft mag dat ook op de bewegwijzering worden aangegeven.
De autogordel: een band voor het leven.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door Pino » do 13 nov 2008, 19:19

Dat is dan een verschil in perceptie. Voor mij verbinden wegen plaatsen met elkaar. Soms liggen die plaatsen in verschillende landen. En soms moet je voor de ene plaats van een bepaald land de ene kant uit, en voor een andere plaats in datzelfde land een totaal andere kant. Dat kun je alleen op de borden zetten door naar de plaatsen in kwestie te verwijzen, en niet door te gaan goochelen met landennamen of ovaaltjes.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door Frits » do 13 nov 2008, 19:22

Heeft er iemand toevallig foto's van Dreieck Inntal en Kreuz München-Nord?

Edit: Dreieck Inntal vanuit München en Kreuz München-Nord vanuit Nürnberg bedoel ik.
De autogordel: een band voor het leven.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door marcel » vr 14 nov 2008, 18:32


Plaats reactie