Links rijden-rechts rijden

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Links rijden-rechts rijden

Bericht door jelger » ma 24 aug 2009, 18:50

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 9:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Links rijden-rechts rijden

Bericht door Wouter N14 » ma 07 sep 2009, 9:22

[url=http://www.nu.nl/opmerkelijk/2076559/inwoners-samoa-moeten-naar-andere-weghelft.html]www.nu.nl[/url] (7-9-2009) schreef: Inwoners Samoa moeten naar andere weghelft

SINGAPORE - Ondanks protesten van burgers gaat het eiland Samoa in de Grote Oceaan maandag over op links rijden. De regering wil daarmee de invoer van auto's uit Australië en Nieuw-Zeeland vergemakkelijken, waar vele inwoners van de eilandstaat familieleden hebben en waar het verkeer links rijdt. De regering heeft de maatregel doorgezet, hoewel er uit de bevolking veel protesten zijn gekomen. Ook busmaatschappijen hebben geklaagd. De deuren van de voertuigen gaan tot nu toe aan de rechterkant open.

Nieuwe bussen
De ondernemingen moeten nu nieuwe bussen aanschaffen om te voorkomen dat de passagiers aan de straatkant moeten uitstappen. In de kerken is zondag gebeden voor een soepele overgang naar het nieuwe verkeerssysteem. De regering heeft twee vrije dagen afgekondigd. Ook mogen de inwoners van Samoa drie dagen lang geen alcohol gebruiken.

Afbeelding

Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Links rijden-rechts rijden

Bericht door kees » ma 07 sep 2009, 9:34

Wouter N14 schreef:
[url=http://www.nu.nl/opmerkelijk/2076559/inwoners-samoa-moeten-naar-andere-weghelft.html]www.nu.nl[/url] (7-9-2009) schreef: Inwoners Samoa moeten naar andere weghelft

.... Ook mogen de inwoners van Samoa drie dagen lang geen alcohol gebruiken.....
:rofl2:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Links rijden-rechts rijden

Bericht door Rene » ma 14 sep 2009, 23:01

[url=http://www.telegraaf.nl/buitenland/4833101/__Eerste_slachtoffer_rijbaanwissel__.html?p=20,1]Telegraaf.nl[/url] (14-9-2009) schreef:Eerste slachtoffer rijbaanwissel

AMSTERDAM - De rijbaanwissel die Samoa een week geleden invoerde - het land rijdt nu op de linkerweghelft - heeft een eerste slachtoffer geëist. Een 12-jarig jongetje werd aangereden door een bus die zich op de rechter, verkeerde, weghelft had begeven. Het ventje werd in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht en zou volgens de lokale krant Samoa Observer heel veel geluk hebben nodig hebben het ongeluk te overleven. De aanrijding verpest een verder vlekkeloze ingreep. Op 7 september jongstleden stapte Samoa over naar links rijden, onder meer omdat het daardoor een stuk makkelijker wordt om auto's te importeren uit het 'nabijgelegen' Nieuw-Zeeland en Australië, waar al links wordt gereden. Die verandering leverde tot het ongeval van dit weekeinde geen grote problemen op, hoewel het openbaar vervoer wel stil kwam te liggen. Samoa heeft slechts 18 bussen waar aan de linkerkant kan worden ingestapt...

roylabruyere
stadsweg
Berichten: 442
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 16:32
Locatie: Etten-Leur (NL)
Contacteer:

Re: Links rijden-rechts rijden

Bericht door roylabruyere » do 17 sep 2009, 17:45

Haha, Ik had trouwens nog een leuke foto uit Oostenrijk gevonden op internet, hij is dus niet van mij!

Afbeelding
Wie niet van de Wegen geniet, geniet niet van zijn Leven!

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: Links rijden-rechts rijden

Bericht door Ties » do 17 sep 2009, 17:50

^^ Het zou heel knap zijn als jij die foto had gemaakt, want dan was je al minstens 71 jaar oud geweest ;)

roylabruyere
stadsweg
Berichten: 442
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 16:32
Locatie: Etten-Leur (NL)
Contacteer:

Re: Links rijden-rechts rijden

Bericht door roylabruyere » do 17 sep 2009, 20:47

:rofl2:

Ik vind het wel een vette foto.
Wie niet van de Wegen geniet, geniet niet van zijn Leven!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Links rijden-rechts rijden

Bericht door Coen Tunnel » do 17 sep 2009, 23:32

roylabruyere schreef:Haha, Ik had trouwens nog een leuke foto uit Oostenrijk gevonden op internet, hij is dus niet van mij!

Afbeelding
Niks nieuws. Die staat in een artikel waar Palance in deze topic drie jaar geleden al naar toe heeft gelinkt.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Links rijden-rechts rijden

Bericht door simon » vr 18 sep 2009, 10:45

De foto kwam me al bekend voor. Het is inderdaad de foto uit het artikel van Palance.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Links rijden-rechts rijden

Bericht door Palance » vr 02 okt 2009, 7:51

Het viel me trouwens op bij beelden van de tsunami op Samoa (de journaals van gisteren) dat er rechts werd gereden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Links rijden-rechts rijden

Bericht door Rene » vr 02 okt 2009, 8:44

Amerikaans Samoa, stond erbij. De huidige staat Samoa is het voormalig Duits-Samoa, dat tussen 1914 en 1962 een Nieuw-Zeelands VN-mandaatgebied was. Daarnaast is een ander deel van het oorspronkelijke koninkrijk Samoa, Brits-Samoa, beker bekend als de Salamonseilanden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Links rijden-rechts rijden

Bericht door Palance » vr 02 okt 2009, 8:49

Dan moet ik dat stukje gemist hebben. En het verklaart meteen een heleboel :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Links rijden-rechts rijden

Bericht door jelger » vr 02 okt 2009, 9:12

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 9:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Links rijden-rechts rijden

Bericht door Attietattie » vr 29 jan 2010, 7:23

Attietattie schreef:Ik heb zelf een aantal borden ontworpen voor de switch van rechts- naar linksrijdend verkeer voor de bloemenveiling te Aalsmeer. Ik zal er wel eens een afbeeldinkje van uploaden.
Belofte maakt schuld:

Afbeelding
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Links rijden-rechts rijden

Bericht door Rene » vr 29 jan 2010, 10:25

Maar die borden zijn dan hooguit indicatief.
Je zult op zijn minst met haaietanden moeten werken om dat gedrag af te kunnen dwingen.

Vraagje: waarom heeft de bloemenveiling die wissel ?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Links rijden-rechts rijden

Bericht door Attietattie » vr 29 jan 2010, 10:44

Er is een laadruimte met platforms (doks) zodat ze op laadruimteniveau kunnen laden. Ze moeten uiteraard achteruit aandokken (is dat Nederlands). Vrachtwagenchauffeurs willen begrijpelijkerwijs dat ze links achteruit steken. Immers, rechts achteruit steken belemmert het zicht. De plaats waar ze inrijden (het is een binnenruimte) is dezelfde als waar ze uitrijden. Aan het einde van de hal keren ze om vervolgens achteruit te kunnen aandokken. Als deze uitleg niet helder is probeer ik een schetsje te maken.

Er staan haaietanden maar die slijten snel. Bovendien is het er redelijk donker. Ik heb afgeraden de verlichting aan te passen gezien het feit dat er nagenoeg geen mensen lopen en de bebording juist beter tot zijn recht komt als het er iets donkerder is, mits uitgevoerd in reflectieklasse 3.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Links rijden-rechts rijden

Bericht door Jeroen » vr 29 jan 2010, 10:54

Bedoel je deze situatie?

Afbeelding

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Links rijden-rechts rijden

Bericht door Attietattie » vr 29 jan 2010, 10:59

Nee het is binnen.

Edit: het betreft officieel privéterrein dus ga ik er niet zomaar foto's van plaatsen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Links rijden-rechts rijden

Bericht door Palance » ma 03 mei 2010, 13:34

Borde met "links rijden"- bij het verlaten van het Verenigd Koninkrijk naar de Ierse Republiek. Een beetje overbodig lijkt mij ;)

http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 18368&z=16

en

http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 26543&z=16
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Links rijden-rechts rijden

Bericht door waldo79 » ma 03 mei 2010, 14:36

^^En ook gelijk in het Frans en Duits: niet zo nodig diep in de binnenlanden op de Britse Eilanden.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Links rijden-rechts rijden

Bericht door Willem » ma 03 mei 2010, 20:13

De borden staan langs wegen waar je niet zoveel te kiezen hebt voor wat betreft de te berijden weghelft. Die wegen zijn zo smal dat er maar 1 rijstrook is.

:nuts:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Links rijden-rechts rijden

Bericht door Palance » di 20 jul 2010, 7:29

Een leuke before-and-after-situatie vanuit Zweden die ik aantrof op SSC.

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Links rijden-rechts rijden

Bericht door Wimpie24 » di 26 okt 2010, 19:56

Hoe is men er eigenlijk toe gekomen om in Indonesië links rijden in te voeren terwijl het toch een vormalige Nederlandse kolonie is? Heeft dat iets met de Engelsen te maken?
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [RI] Indonesië (Indonesia)

Bericht door Chris » di 26 okt 2010, 19:59

Ik vermoed om overeen te komen met de regio. In de omliggende landen rijdt men ook links (Thailand, Maleisië, Singapore, Australië).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [RI] Indonesië (Indonesia)

Bericht door Palance » di 26 okt 2010, 20:05

Dat kan eigenlijk geen reden zijn. Indonesië heeft amper landsgrenzen. De langste grens is met Maleisië op Sulawesi en verder nog Papoea Nieuw Guinea en Timor, maar dat is toch voornamelijk jungle.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [RI] Indonesië (Indonesia)

Bericht door Chris » di 26 okt 2010, 20:07

Het kan ook zijn dat bijna alle voertuigen uit Japan of Zuid-Korea zijn geimporteerd. Ik heb wel eens gelezen dat dat ook de reden was dat Suriname links rijdt (Britse en Japanse auto's).

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [RI] Indonesië (Indonesia)

Bericht door Wimpie24 » di 26 okt 2010, 20:09

^^
Dat vind ik ook zo raar, een linksrijden land in Zuid-Amerika. Ik zou als land toch overwegen om daar op rechtsrijden over te schakelen.
Bovendien vind ik Indonesië er eerder Amerikaans uitzien dan Nederlands.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [RI] Indonesië (Indonesia)

Bericht door Willem » di 26 okt 2010, 20:21

Indonesie is een keer bezet geweest door de Engelsen. Het kan zijn dat het linksrijden een erfenis uit die tijd is.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [RI] Indonesië (Indonesia)

Bericht door Palance » di 26 okt 2010, 20:32

Wimpie24 schreef:^^
Dat vind ik ook zo raar, een linksrijden land in Zuid-Amerika. Ik zou als land toch overwegen om daar op rechtsrijden over te schakelen.
Suriname heeft geen landsgrenzen (alleen veerdiensten) met de buurlanden, hoewel er een weg naar Brazilië gepland is. Zolang je geen directe grensovergang hebt, is er geen noodzaak om om te schakelen naar hoe je buurlanden het doen.

Op deze site vond ik een verklaring.
Er komen nogal wat vragen binnen waarom ze in Suriname en in ex-Nederlands-Indië (Indonesië) links rijden?
Het antwoord is simpel, in de Franse tijd, dus begin 19e eeuw, werden deze 2 (ex) Nederlandse kolonies bestuurd door de Britten...
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [RI] Indonesië (Indonesia)

Bericht door Wimpie24 » di 26 okt 2010, 20:36

Die Britten hebben dus duidelijk overal gezeten. Dus de aanwezigheid van een natie, voordat het autotijdperk eigenlijk echt losbarste, heeft er voor gezorgd dat in die landen nu nog links wordt gereden?
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Plaats reactie