[MAL] Maleisië (Malaysia)

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

[MAL] Maleisië (Malaysia)

Bericht door Hajo » za 04 jun 2005, 13:22

Enige foto's van autosnelwegen in Maleisië:

Kuala Lumpur:
Elite-expressway (E24):
Afbeelding
Tekst op bord: "Geen belemmeringen voor het verkeer op de Elite-Expressway"

KESAS-Expressway (E8):
Afbeelding

North - South Expressway (E1):
Afbeelding

Afbeelding
Deze autosnelweg loopt vanaf de Thaise grens tot Singapore.

Snelweg van Kuala Lumpur naar Genteng Highlands
Afbeelding
De foto is gemaakt toen de weg net open was. Deze autosnelweg is inmiddels 2x3 en zeer indrukwekkend. De weg loopt dwars door de bergen en er komen veel dalbruggen en tunnels in voor.

Penang
Afbeelding
Foto van de Penang Bridge die het eiland Penang met het vasteland verbindt. Totale lengte: 13,6 km.

East-West Expressway
Afbeelding
Deze snelweg verbindt Kuala Lumpur met Kuala Terengganu aan de oostkust en is vorig jaar voor het verkeer opengesteld.

Opmerkingen:
In Maleisie rijdt het verkeer links. Max. snelheid op autosnelwegen: 110 km/h. Voor het gebruik ervan moet tol betaald worden, behalve in en rond grote steden.
Laatst gewijzigd door Hajo op zo 28 jan 2007, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 04 jun 2005, 17:07

Blijft opvallend, dat links rijden op een snelweg. Maar verder mooie wegen daar!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 04 jun 2005, 17:10

Waardoor rijden ze in die contreien allemaal links? invloed uit Brits-Indie? In Thailand en India rijden ze ook allemaal "verkeerd" Rijden ze in Australie ook links?

Kun je de Maleisische snelwegen vergelijken met Europese, of rijden er ook paard en wagens ofzo op? Ja een beetje mijn beeld van dat gebied, misschien klopt er wel geen hout van hoor...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » za 04 jun 2005, 18:38

Chrizz schreef:Waardoor rijden ze in die contreien allemaal links? invloed uit Brits-Indie? In Thailand en India rijden ze ook allemaal "verkeerd" Rijden ze in Australie ook links?
In Australië rijden ze links, evenals Nieuw-Zeeland en Indonesië.
Het is wel stil op de snelwegen :o

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » za 04 jun 2005, 20:27

Het lijkt inderdaad vrij rustig daar. Meer info over links of rechts rijden vind je hier:

http://members.a1.net/wabweb/frames/relif.htm

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 04 jun 2005, 20:50

Speciaal voor Hajo: ;)

Afbeelding

Seri Wawasan Brug, Putrajaya, Maleisie.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » zo 05 jun 2005, 1:50

Chrizz schreef:Kun je de Maleisische snelwegen vergelijken met Europese, of rijden er ook paard en wagens ofzo op?
Paard en wagen heb ik in Maleisie niet gezien: Maleisie is geen ontwikkelingsland zoals velen misschien denken. Het is een modern land en de levensstandaard is hoog. Wel is het zo dat Europa, en dus ook Nederland, wat verder ontwikkeld is. Als je de kans krijgt, moet je er zeker eens heen: je zult je ogen uitkijken. :D

De Maleisische autosnelwegen zijn zeker met Europese te vergelijken. In prima staat en uitstekend bewegwijzerd. Wel moet je op Maleisische autosnelwegen bedacht zijn op "motorcycles", d.w.z. bromfietsen... Maar die mogen alleen op de vluchtstrook rijden.

De "rust" is slechts schijn. Zeker in en rond de grote steden is er sprake van druk verkeer. Files komen ook in Maleisie voor, en zeker de autosnelwegen in Kuala Lumpur (KL) zijn tijdens de spits overvol. Ondanks de breedte (2x3, 2x4 en zelfs 2x5) en ingewikkelde knooppunten met vele fly-overs (tot wel 4 lagen!), staat het verkeer dan muurvast of rijdt het erg langzaam. Het is "normaal" dat je tijdens de spits in KL soms wel twee tot drie uur doet over een afstand van, zeg, 10 kilometer.

@Chrizz: bedankt voor die foto! Ik ben in Putrajaya geweest, maar die brug ken ik niet. Mooi ding! (Putrajaya: regeringscentrum van Maleisie, zeker een bezoek waard! Prachtige architectuur, heel veel groen en waterpartijen, mooie wegen en het kantoor van de premier is qua grootte vergelijkbaar met paleis Soestdijk, alleen veel mooier. Vergelijk dat 's met het Torentje...) :D

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 05 jun 2005, 11:14

Paard en wagen heb ik in Maleisie niet gezien: Maleisie is geen ontwikkelingsland zoals velen misschien denken. Het is een modern land en de levensstandaard is hoog. Wel is het zo dat Europa, en dus ook Nederland, wat verder ontwikkeld is. Als je de kans krijgt, moet je er zeker eens heen: je zult je ogen uitkijken.
Maleisië bestaat toch uit 2 delen? Het schiereiland van Malakka en het gedeelte bij Indonesië op Borneo. Is dat gedeelte op Borneo ook zo ontwikkeld als Malakka en zijn daar ook snelwegen dan? ziet er op de kaart nogal onherbergzaam uit, met weinig grote steden.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » zo 05 jun 2005, 14:42


Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 05 jun 2005, 14:45

Wat zijn dat voor mega-afslagnummers? Zijn er zoveel afslagen? Of is die snelweg zo lang dat er 1107km/miles aan afslagen in zitten?

Leuke foto's. Inhakend op het vliegtuigsymbool:

http://www.geocities.com/marcelmonterie_mal/Subang2.jpg

Ze stijgen allebei een andere kant op! Of is dat ook omdat het de andere richting is?

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » zo 05 jun 2005, 14:48

Chrizz schreef:Leuke foto's. Inhakend op het vliegtuigsymbool:

http://www.geocities.com/marcelmonterie_mal/Subang2.jpg

Ze stijgen allebei een andere kant op! Of is dat ook omdat het de andere richting is?
Of is dat ook omdat het de andere richting is?
Ja. Op zich een goed principe (hier hebben we kort geleden nog een discussie over gehad), maar hier niet erg mooi uitgevoerd door het wazige 'perspectief' dat de boel niet echt verduidelijkt.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » zo 05 jun 2005, 15:25

Chrizz schreef:Wat zijn dat voor mega-afslagnummers? Zijn er zoveel afslagen? Of is die snelweg zo lang dat er 1107km/miles aan afslagen in zitten?
De afritnummering is volgens mij naar kilometrering, hoewel het ook niet 1100 km tot de grens met Thailand is.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » zo 05 jun 2005, 23:33

Chrizz schreef:Maleisië bestaat toch uit 2 delen? Het schiereiland van Malakka en het gedeelte bij Indonesië op Borneo. Is dat gedeelte op Borneo ook zo ontwikkeld als Malakka en zijn daar ook snelwegen dan? ziet er op de kaart nogal onherbergzaam uit, met weinig grote steden.
Klopt: Maleisie bestaat uit twee delen. West Malaysia (het schiereiland) en Sabah & Sarawak (het noordelijk deel van Borneo). Ik ben alleen in West Malaysia geweest. In Sabah & Sarawak zijn ook snelwegen, maar slechts enkele stukjes in en rond de grootste steden. De dichste bevolkingsdruk vind je in een strook langs de kust. Hoe meer je landinwaarts gaat, hoe onherbergzamer het terrein wordt: bergen en regenwoud (jungle). Enkele afgelegen gebieden en nederzettingen daar zijn alleen vanuit de lucht toegankelijk.

Afritnummering:
Er zijn twee systemen:

1) Op de grote doorgaande autosnelwegen:
volgens afstand in kilometer. Bijvoorbeeld: exit 234 en een stuk verderop exit 242. Conclusie: de afstand tussen deze beide afritten is 8 kilometer.

2) In en rond grote steden:
Het eerste of de eerste twee cijfers geven het wegnummer aan. De rest is het nummer van de afrit. Dus: Exit 1107 = exit 7 van weg 11. (Nee: niet exit 107 van weg 1: weg 1 is de North South Expressway) :)

Kleuren bewegwijzering:
Autosnelwegen en verwijzingen daarheen: wit op groene ondergrond
Overige wegen: wit op blauwe ondergrond

Nummering:
Autosnelwegen: E (bijv. E1 of E24) E = Expressway
Overige wegen: geen letter, alleen een nummer

Overig:
Maleis - Nederlands:

leburaya = autosnelweg
awas = let op (gevaarlijke situatie)
berhenti = stop
zon tunda = wegsleepregeling van kracht
kerja jalan di hadapan = wegwerkzaamheden
ke = naar (richting: Ke Kuala Lumpur = naar Kuala Lumpur)
dilarang meletak kereta = parkeren verboden
had laju = maximum snelheid
pemeriksaan polis = politie controlepost (polis = politie)

:mrgreen:

De politie sluit soms wel eens een weg compleet af, OOK een autosnelweg!, in beide richtingen voor een grootscheepse controle. Gecontroleerd wordt op identiteitsbewijs, technische staat van het voertuig, rijbewijs en voertuigpapieren etc. etc. Die controleposten worden van tevoren aangekondigd door het bord "pemeriksaan polis". Het is VERBODEN te keren om de controle te ontlopen! Er komt een motoragent achter je aan die je een stopteken zal geven en je ter plekke zal arresteren, al dan niet met behulp van collega's. Ja, mijn Maleisische (ex-)collega's zijn een stuk strenger dan onze politie! :D En denk niet aan omkoping, dat lukt niet. (Waar verhaal: een westerse toerist (Engelsman dacht ik), probeerde het, werd gearresteerd en veroordeeld tot een stevige boete en... 10 stokslagen! --> Lijfstraffen zijn in Maleisie heel gewoon).

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » zo 05 jun 2005, 23:35

@Marcel: klopt inderdaad! Maleisische bewegwijzering. Ik herken het meteen! Bedankt voor die link!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 15 jun 2005, 11:51

Niet echt Maleisie; maar wel een buurland:

Afbeelding

Hugo
dorpsstraat
Berichten: 114
Lid geworden op: vr 06 mei 2005, 8:45
Locatie: Mestreech
Contacteer:

Bericht door Hugo » wo 15 jun 2005, 13:07

Maleisië is een prima land om met de auto de verkennen.
Ik ben er in 1999 geweest en heb met de auto van mijn schoonbroer die in Kuala Lumpur woont gereden naar Penang, de Highlands en over de snelweg naar Singapore. Het links-rijden heb je na een half uurtje wel onder de knie, het blijft echter altijd opletten bij de bijzondere verrichtingen, kruispunt, rotonde.

Als je het verre-oosten wilt leren kennen is dit land een goed begin !

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 15 jun 2005, 13:12

Zijn er geen plannen voor een doorgaande snelweg tussen Kuala Lumpur en Bangkok ?

Hugo
dorpsstraat
Berichten: 114
Lid geworden op: vr 06 mei 2005, 8:45
Locatie: Mestreech
Contacteer:

Bericht door Hugo » wo 15 jun 2005, 16:06

Geen idee, weet wel dat er enkele jaren geleden plannen
waren voor een Asian Highway tussen Thailand, Laos en China,
die zou in 2006 klaar moeten zijn.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 15 jun 2005, 16:12

René schreef:Zijn er geen plannen voor een doorgaande snelweg tussen Kuala Lumpur en Bangkok ?
Het is al mogelijk om vanuit Kuala Lumpur geheel over een autosnelweg noordwaarts te rijden tot aan de Thaise grens. Vanaf de Thaise grens is de 2x2 weg over een afstand van circa 30 kilometer een echte autosnelweg. Daarna kun je daarvan niet meer spreken. De weg is ook dan weliswaar 2x2, maar telt gelijkvloerse kruisingen (soms met verkeerslichten) en loopt dwars door dorpen en stadjes heen totdat je bij Hat Yai komt. Bij die plaats ligt een autosnelweg die om de stad heen gaat, de rest tot ca. 50 km. voor Bangkok is ook geen autosnelweg te noemen (gelijkvloerse kruisingen e.d.). De Thai noemen die weg van de grens naar Bangkok "Expressway". In Maleisie wordt daarmee uitsluitend een autosnelweg aangeduid. Wegen van 2x2 (of, ook gezien, 3x3) die geen autosnelweg zijn, noemt men daar Dual Carriage Way.

Even kort over de grens:
In Europa rij je met 100 km/h vanuit Nederland Belgie of Duitsland binnen. De grens tussen Maleisie en Thailand is heel anders: als je het ene land verlaat en het andere binnen wilt, wordt je door beide douanes gecontroleerd. Bij de grensovergang aan de autosnelweg ligt er tussen beide landen een strook niemandsland van ca. 300 meter breedte. Trouwens: Maleisiers rijden nooit met hun eigen auto Thailand binnen. Hun verzekering dekt dat niet. Daarom (zelf meegemaakt) parkeer je de auto ca. 30 km voor de grens bij een stallingsbedrijfje (er zijn er talloze, de tarieven worden van tevoren aangekondigd en de concurrentie is moordend) en vandaar ga je met een taxi naar de grens. De grens passeer je lopend, aan de Thaise kant staat dan een andere taxi die je naar je bestemming voert. De rit Thaise grens - Songkla (aan de Chinese Zee) met de taxi kostte, als ik het goed herinner, omgerekend ongeveer 3,50 euro. Een afstand van 70 kilometer... Ik betaalde met een biljet van 1.000 Bath, maar de chauffeur had onvoldoende wisselgeld weet ik nog. Toen zei ik zoiets als "laat maar zitten" waarop de Thai breed glimlachte en herhaaldelijk boog. I think I made his day... :D

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » wo 15 jun 2005, 17:03

Wel een slim plan om de controles te ontwijken.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 15 jun 2005, 17:20

snelwegracer schreef:Wel een slim plan om de controles te ontwijken.
Maleisisch gekentekende auto's (de nummerplaten daar zijn trouwens zwart met wit opschrift), zijn in Thailand niet verzekerd. Je kunt een verzekering kopen aan de grens, maar alleen bij een Thaise maatschappij. Of die dan ook uitbetaald als je een claim indient, is een tweede. Meestal kun je naar je geld fluiten.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » zo 25 sep 2005, 18:31

In Kuala Lumpur is men bezig met de aanleg van een tunnel om bij overstromingen en hevige regenval het water beter te kunnen afvoeren. Deze tunnel wordt 9,7 km. lang. Interessant is daarbij dat deze tunnel over een lengte van 3 kilometer gecombineerd wordt met een autosnelwegtunnel.

Afbeelding

Foto's van de bouw:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 25 sep 2005, 18:40

Altijd interessant die snelwegen in verre landen! Afbeelding

Maar heeft iemand een kaart met snelwegen van Maleisie ergens online staan? Ik ben wel benieuwd naar het netwerk, zeker op Malakka (=westelijk Maleisië).
Petronas Towers, das toch in Kuala Lumpur?

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » ma 26 sep 2005, 20:53

Op Borneo liggen waarschijnlijk helemaal geen snelwegen, er wonen daar een stuk minder mensen dan op Malakka.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » di 27 sep 2005, 11:06

Chrizz schreef:Altijd interessant die snelwegen in verre landen! Afbeelding

Maar heeft iemand een kaart met snelwegen van Maleisie ergens online staan? Ik ben wel benieuwd naar het netwerk, zeker op Malakka (=westelijk Maleisië).
Petronas Towers, das toch in Kuala Lumpur?
Kaart snelwegennet Maleisië:
Ik heb er één, zal dit weekend er een foto van proberen te maken en die hier posten.

Petronas Towers:
Inderdaad in Kuala Lumpur (of "KL" in spraakgebruik). Het gebouw, bestaande uit twee torens van ca. 450 meter hoog met een dwarsverbinding, was tot voor kort het hoogste gebouw ter wereld. Inmiddels voorbij gestreefd door "Taipeh 101" in Taipeh, de hoofdstad van Taiwan, die meet meen ik 480 meter. In Shanghai is een nog hogere wolkenkrabber in aanbouw: die moet 520 meter hoog worden.

Het snelwegennet in en rond KL is zeer uitgebreid: tot 2x5 rijstroken. Veel fly-overs, ingewikkelde knooppunten (zoals de Sungai Interchange) en druk verkeer. Yep, ook files.

Borneo
Het noordelijk deel behoort tot Maleisië. Ook daar liggen enkele autosnelwegen, maar dat zijn slechts kleine stukjes in en rondom de grootste steden, zoals Sibu en Kuala Kinabalu.

Gebruikersavatar
Mus
stadsweg
Berichten: 385
Lid geworden op: do 09 jun 2005, 4:37
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus » di 27 sep 2005, 11:53

Chrizz schreef: rijden ze ook allemaal "verkeerd"
Nee, wij rijden verkeerd!

In de Middeleeuwen werd er door de ridders te paard ook links gereden. Het was namelijk de gewoonte dat elkaar passerende ridders elkaar groetten door de zwaarden een keer tegen elkaar te tikken. Omdat de meeste ridders rechtshandig waren was het dus wenselijk om in zo'n geval het zwaard met de rechterhand te hanteren, en daarom reed men links.

Napoleon heeft toen als regel ingevoerd dat in zijn rijk iedereen rechts moest rijden, zodat de vijand niet kon zien of de legers nou naderden of vertrokken.

En sindsdien rijden we rechts...

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » ma 31 okt 2005, 22:47

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » di 01 nov 2005, 11:31

Schitterende foto's! :toppie:

Ik ken een aantal van die wegen goed, heb ik zelf overheen gereden.

Foto 1: snelweg vanuit Kuala Lumpur (KL) naar de Genteng Highlands
Foto 2: weet ik niet, volgens mij de weg van het vliegveld (KLIA) naar KL
Foto 3: snelweg (één van de vele) naar het centrum van KL
Foto 4: volgens mij de snelweg van KL naar Damansara
Foto 5: dubbeldekker snelweg, in het noorden van KL
Foto 6: bewegwijzering (groen op ASW, blauw op andere) Snelweg E23 (Pantai Expressway)
Foto 7: overzicht dubbeldekker snelweg (tol)
Foto's 8, 9 en 10: De E2 t.h.v. de zuidelijke buitenwijken van KL
Foto 11: Brugrestaurant en McDonalds op een uitvalsweg
Foto 12: weet ik ook niet, ik denk een snelweg vanuit KL landinwaarts

Opmerking over foto 6:
* E nummer: wegnummer autosnelwegen
* schildje met nummer: wegnummer niet autosnelweg (hier: Federal Highway 1)
* aanduiding in geel: wegen- en straatnamen (Leburaya Persekutuan = autosnelweg in de stad, zeg maar: "City Motorway", Jalan = straat)
* bruin: toeristische bestemming (Pusat = meen ik "berg" en "Negara = Nationaal: nationaal park?)

Ik ben in totaal 5 keer in Maleisië (westelijk deel) geweest en ik ken o.a. in en rond KL vrij goed de weg.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 01 nov 2005, 12:18

Opmerking over foto 6:
* E nummer: wegnummer autosnelwegen
* schildje met nummer: wegnummer niet autosnelweg (hier: Federal Highway 1)
* aanduiding in geel: wegen- en straatnamen (Leburaya Persekutuan = autosnelweg in de stad, zeg maar: "City Motorway", Jalan = straat)
* bruin: toeristische bestemming (Pusat = meen ik "berg" en "Negara = Nationaal: nationaal park?)
Ik vind de bewegwijzering niet uitblinken in overzichtelijkheid...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 01 nov 2005, 12:44

Hebben ze daar allemaal n autoloze zondag ofzo. Rijdt wel weinig verkeer!

Plaats reactie