N74: voltooiing "Noord-Zuidverbinding" Limburg

Andere wegnummers

Moderator: BE-moderatoren

N74: voltooiing "Noord-Zuidverbinding" Limburg

BerichtDoor IQ[] op Di 19 Apr 2005, 16:06

Datum : 18/02/2005
Flessenhals Noord-Zuid dit jaar nog aangepakt
Het stuk Noord-Zuid tussen Helchteren en de rotonde in Hechtel - de zogenaamde flessenhals - wordt vervroegd weggewerkt.

Na de zomer wordt de aanbesteding uitgeschreven zodat de werken rond de jaarwisseling kunnen starten. Dat heeft Vlaams minister van Openbare Werken Kris Peeters donderdag bekendgemaakt. Het was gisteren op de VKW-businessmeeting dat minister Kris Peeters (CD&V) de belangrijke doorbraak in dit moeilijke dossier aankondigde.

“De huidige tweebaansweg tussen Helchteren en Hechtel wordt vervangen door twee tweebaanswegen: eentje voor doorgaand verkeer - links als je noordwaarts rijdt - met vier invoegwegen ter hoogte van de rotonde,Molenheide, Remo en het industriepark Houthalen-Zuid.

Parallel met deze weg wordt een tweede tweebaansweg aangelegd voor lokaal verkeer. Die krijgt heel wat toegangswegen zodat alle naastgelegen bedrijven en woningen bereikbaar worden”, aldus Peeters. Zijn diensten onderzoeken momenteel of en waar er bruggen moeten worden gebouwd.

Peeters vindt dat deze piste het voordeel biedt dat ze een goede doorstroming combineert met een optimale verkeersveiligheid. “Recente metingen wijzen immers uit dat de capaciteit ruimschoots de vraag, zelfs een groei van de huidige verkeerscapaciteit aankan.Om die reden pak ik dit probleem vervroegd aan en wacht ik niet op de resultaten van de tunnelstudie in Houthalen en Helchteren. Die is pas eind dit jaar klaar.”

Momenteel wordt ook berekend hoeveel de werken kosten. “Ik heb in mijn meerjarenbegroting middelen voorzien voor de aanpak van deze missing link”, verzekert de minister.

Datum : 16/04/2005
Limburgse werkgevers juichen Noord-Zuidplan van Peeters toe
De Limburgse werkgeversorganisaties Unizo, VKW en Voka-Kamer van Koophandel juichen het alternatieve plan van Vlaams minister van Openbare Werken Kris Peeters (CD&V) inzake de afwerking van de Noord-Zuidverbinding in Houthalen-Helchteren toe. Dat plan garandeert een efficiënte doorstroming van het verkeer en kan bovendien tegen een lagere kostprijs dan vooropgesteld gerealiseerd worden, zo laten de drie werkgeversorganisaties zaterdag in een gezamenlijk persbericht weten.

Het plan van Peeters over de afwerking van de Noord-Zuid tussen de E-314 in Houthalen en de rotonde in Hechtel omvat een doorgangsweg van twee baanvakken die in Houthalen-centrum en in Hechtel-centrum worden ondertunneld, rechtstreekse aansluitingen de omliggende industrieterreinen op deze doorgangsweg, een lokale weg van twee keer één rijstrook en aparte busbanen in het centrum van Houthalen en Helchteren. Met de werken aan de Noord-Zuid wordt in 2007 gestart. De duur van de werken wordt geraamd op 15 jaar. De definitieve afwerking van de Noord-Zuid zal 250 miljoen euro kosten.

Volgens de Limburgse werkgeversorganisaties vormt het nieuwe plan een "unieke kans om het reeds jarenlang aanslepende knelpunt van de flessenhals tussen Hechtel en Helchteren eindelijk en op zo kort mogelijke tijd op te lossen". De herinrichting van de Noord-Zuid sleept al meer dan 30 jaar aan.

De werkgeversorganisaties gaan er bij de minister op aandringen om nauw betrokken te blijven bij de verdere precisering en uitvoering van de plannen en de werken. Ze dringen daarnaast ook aan op een snelle uitvoering van de eerste fase, met name de wegwerking van de voormelde flessenhals, en vragen ook nog dat Peeters bij de voorbereiding van de werken en bij de uitvoering ervan voldoende aandacht besteedt aan minder-hindermaatregelen.

Datum : 18/04/2005
Buurt spuit kritiek op Noord-Zuidplan

Het definitieve tracé van de Noord-Zuidverbinding is klaar. Echt opgelucht reageren de bewoners langs het tracé niet, zo blijkt uit een rondvraag.

Het merendeel ziet op tegen de duur van de werken.“Stel u voor:twee, drie jaar werken voor uw deur. Daar gaan heel wat zaken aan kapot”, vreest Rudi Servaes.“Reken maar dat er protest komt op dit plan.” Ook Raf Rogiers, eigenaar van een elektrozaak, ziet veel praktische problemen. “Hoe moet ik in ‘s hemelsnaam naar de frituur hier recht tegenover? Dan moet ik drie kilometer omrijden.”

De Limburgse werkgeversorganisaties Unizo, VKW en Voka-Kamer van Koophandel zijn wel vol lof over het definitieve plan van minister Kris Peeters.

Bron: Het Belang van Limburg

Ik ben blij dat er eindelijk een plan klaar is voor de Noord-Zuid! :klappen: Dat na 30 jaar... :shock: alleen een bouwtijd van 2007 tot 2022... :shock: :cry: verschrikkelijk!!
De kritiek van de buurt kan ik heel goed begrijpen. Ik zou ook niet graag naast een bouwput van 15jaar willen wonen. Maar uiteindelijk wordt er iedereen een beetje beter van. Als ik het goed begrijp wordt er met "invoegwegen" af- en opritten bedoeld? Als dat zo is, dan klinkt dat zeer goed! :top:
Nu nog een echt knooppunt met de E314, de boel opwarderen naar A24 en Nederland ASAP een A69 aanleggen! :idea:

Edit:
IQ[] schreef:Als ik het goed begrijp wordt er met "invoegwegen" af- en opritten bedoeld?

Dit wordt weer tegengesproken in het tweede artikel met rechtstreekse aansluitingen. Of kunnen dit ook op- en afritten zijn??
Neem een kijkje op mijn site: http://www.rijksweg69.tk
http://www.roadpics.net
Wat ik niet horen wil, is dat heel Nederland staat stil! Toet toet! Kan niet naar voor of achter toe!
IQ[]
BE-moderator

BerichtDoor IQ[] op Di 31 Mei 2005, 13:25

René, je hebt gelijk. Het is zonde, maar het is niet anders.

Even een "nieuws-update"
Datum : 25/05/2005
Titel : Referendum over Noord-Zuid?
Het actiecomité Om Nu! wil een referendum over de Noord-Zuidverbinding. “We hebben nu al 4.000 handtekeningen voor de omleidingsweg. We starten nu een petitie zodat we een referendum kunnen afdwingen”, zegt Peter Timmermans. “Als de mensen die vorige keer hebben getekend dat opnieuw doen, komen we wel aan de 3.000 nodige handtekeningen. De burgemeester heeft vorige week op onze debatavond gezegd dat een referendum niet kan. Wij zijn bij twee juristen advies gaan inwinnen en die zeggen dat het wel kan.”
“Ik ben niet tegen een referendum”, zegt burgemeester Alain Yzermans. “Maar uit de navraag die ik heb gedaan, is een referendum alleen mogelijk voor die zaken waar de gemeente voor bevoegd is. En de Noord-Zuid is nu eenmaal een gewestweg. Maar ik zal de vraag stellen aan minister Keulen.” “Of je over de Noord-Zuidverbinding een referendum of niet kan organiseren, zal inderdaag van de minister van Binnenlandse Aangelegenheden afhangen”, zegt Jef Gabriels, burgemeester van Genk en voorzitter van de Vereniging van Steden en Gemeenten.
“Fenix was ook geen gemeentelijke materie, maar de minister heeft toen beslist om dat referendum toch te aanvaarden. De wetgeving is in elk geval zeer onduidelijk.”

Datum : 26/05/2005
Titel : Comité Noord-Zuid gaat in de politiek
Het actiecomité Om-Nu!,dat pleit voor een omleidingsweg inzake de Noord-Zuidverbinding, wordt ook een politieke partij.

Met kandidaten uit het eigen actiecomité nemen ze deel aan de gemeenteraadsverkiezingen op 8 oktober volgend jaar. Het heeft er alles mee te maken dat een referendum over de Noord-Zuidverbinding pas mogelijk is na die gemeenteraadsverkiezingen.

De nieuwe gemeentewet voorziet namelijk een sperperiode van 16 maanden. In theorie heeft Om-Nu! dus nog tijd tot 8 juni om een referendum op poten te zetten. Maar tegen dan moet het ook door de gemeenteraad goedgekeurd zijn en dat lukt niet.

Maar voor Peter Timmermans van het actiecomité Om-Nu! is dat geen enkel probleem:“We komen op met onze eigen partij. Zo maken we van de verkiezingen een referendum.” Burgemeester Yzermans (sp.a) wenst voorlopig niet te reageren op de politieke nieuwkomer in zijn gemeente.

Grappig dat de mensen het nu op deze manier proberen! Zou ook eens in Nederland moeten? (proefballon ;) )

Bron: Het Belang van Limburg
Wat ik niet horen wil, is dat heel Nederland staat stil! Toet toet! Kan niet naar voor of achter toe!
IQ[]
BE-moderator

BerichtDoor Rene op Di 31 Mei 2005, 13:39

One-issue partijen doen het in Nederland tot nu toe meestal niet zo goed. Een autopartij hebben we trouwens al: Mokum Mobiel (Amsterdam), dat ook volgens mij wel eens nationaal heeft meegedaan onder de noemer Nederland mobiel. Deze progingen waren overigens vrij vruchteloos: met een zetel in de Amsterdamse raad bereik je niet zoveel..

Ik denk dat ik ook niet op zo'n partij zou stemmen: dergelijke partijen hebben namelijk vaak geen visie op heel veel beleidsterreinen, waar best wel belangrijke keuzes moeten worden gemaakt.

Hoewel ik persoonlijk een nieuwe politieke partij, die haar beleid op diverse terreinen meer ent op een meer pragmatisch-technocratische houding, best zou waarderen.
Cornelis Lely, niet alleen de naamgever van Lelystad,
maar ook de conceptuele bedenker van de autosnelweg.
Anno 1906.
Rene
Forumbeheerder Autosnelwegen.nl

BerichtDoor Vinny op Di 31 Mei 2005, 14:12

Nederland Mobiel is opgegaan in Leefbaar Nederland. Een vriendin van mij is ooit lid geweest van het oprichtings-comite. Erg jammer dat het project Leefbaar Nederland mislukt is doordat ze met een bepaalde lijsttrekker hun hand hebben overspeeld. (ik heb er zelf ooit ook voor gestemd)
Niet iedere fotograaf kan het tempo van Rijkswaterstaat bijhouden: "Dan moet je je daar maar eens wat vaker gaan 'verkoeven'" (c) Palance
Vinny
NL-moderator

BerichtDoor Vinny op Di 31 Mei 2005, 14:15

Toevoeging: Dat was nog in de tijd dat Leefbaar Nederland zich op een meer pragmatisch socialer koers richtte, maar wel de aanpassing van de WAO hoog in het vaandel had staan, bijvoorbeeld. Daarna zijn ze n.m.m. te veel op een rechtse ramkoers gaan liggen, al had Haitske van der Linde wel een goed verhaal om de partij weer meer richting het midden te duwen. Helaas was het te laat om nog een geloofwaardige politieke lijn uit te zetten.

Maar veel liever Leefbaar Nederland dan de Groep Wilders :!:
Niet iedere fotograaf kan het tempo van Rijkswaterstaat bijhouden: "Dan moet je je daar maar eens wat vaker gaan 'verkoeven'" (c) Palance
Vinny
NL-moderator

BerichtDoor Vinny op Di 31 Mei 2005, 14:16

Tot zover: :offtopic:
Vinny
NL-moderator

BerichtDoor IQ[] op Wo 01 Jun 2005, 21:33

Eventjes gemoved, om de onderwerpen gebundeld te houden:
Ali schreef:31/05 Peeters vindt tunnelplan Noord-Zuid realistisch

“Het tunnelplan is het meest realistische van alle scenario’s voor de Noord-Zuidverbinding.”Dat zegt minister Peeters (CD&V) in een reactie op de uitlatingen van Alain Yzermans (sp.a), burgemeester van Houthalen- Helchteren.

Die noemde in onze maandagkrant het plan van Peeters ‘een luchtkasteel’. Hij verweet de minister dat hij tunnels wilde bouwen zonder dat er geld is. Peeters wil namelijk twee tunnels onder de Grote Baan in Houthalen-Helchteren leggen. Eentje van 2,3 km en eentje van 1,1 km.

“Dit plan kost de helft van het voorstel van Dewael en Stevaert indertijd.” In dat plan waren er namelijk twee tunnels onder elkaar voorzien

Bron: hbvl.be

Wat ik me afvraag is of deze Noord-zuidverbinding nu ooit wel een volwaardige snelweg wordt. Want zo heeft men het grootste deel in 2x1 aangelegd en heeft deze weg een N-nummering ipv een A.
IQ[]
BE-moderator

(voorlopig) Noord-Zuid p2

BerichtDoor IQ[] op Vr 30 Sep 2005, 14:54

De website van de tegenstanders van de ondertunneling van Houthalen -Helchteren (HH):
http://www.omnu.be
Er zijn daar een aantal interessante zaken te lezen.

Voorbeeld uit de meningen over de NZ:
Het MER (milieu effecten rapport)
Eén van hun argumenten voor de tunnel is dat er dan geen MER moet gemaakt
worden.
Het is wraakroepend en uiterst arrogant dat er in geval een omleidingsweg
(door natuurgebied) een studie moet gemaakt worden over de impact van de
werken op het milieu en in het geval van tunnels, omdat deze alleen door
woongebied lopen een MER niet van toepassing is. maw het interesseerd hen
niet wat de gevolgen zullen zijn voor de mensen die hier wonen, voor hun
'milieu' en gezondheid.
Is dit echt zo?
IQ[]
BE-moderator

BerichtDoor R4 op Vr 30 Sep 2005, 15:12

Het probleem met die MER's is dat het opstellen ervan gebonden is aan een heel kluwen van voorwaarden en reglementeringen, typisch Belgisch dus. :roll: In zoverre ik het eens heb kunnen nakijken (maar ik had niet veel tijd) is het grosso modo zo -dus met de nodige uitzonderingen- dat een MER inderdaad wordt opgesteld indien er mogelijks schade berokkend zou worden aan een groenzone, natuurgebied, enz, maar ook aan bijvoorbeeld de volksgezondheid. In de praktijk komt het erop neer dat men bij de meeste werken een MER opstelt. Gebeurt dat niet, zoals hier blijkbaar het geval is, dan wil dat natuurlijk niet zeggen dat men geen rekening gaat houden met de omwonenden, dat spreekt voor zich. Men zal dan gewoon andere studies uitvoeren en inspraak verzorgen voor de bewoners, met de nodige informatiesessies en overlegmomenten, maar niet onder de noemer MER. Dus de bewoners hoeven zeker niet te wanhopen, er zal wel degelijk met hen rekening gehouden worden.

Meer info over MER vind je op: http://www.mervlaanderen.be/
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!
R4
expressweg

BerichtDoor Rien op Za 05 Nov 2005, 14:05

Het Belang van Limburg (29 en 30 oktober 2005) schreef:Tunnels halveren reistijd op Noord-Zuidverbinding

Centra Houthalen en Helchteren blijven bereikbaar tijdens werken

HOUTHALEN-HELCHTEREN – Het duurt wel nog tot 2014 vooraleer de tunnels klaar zijn, maar vanaf dan zal de reistijd op de Noord-Zuidverbinding in Houthalen-Helchteren op de drukste piekmomenten halveren. De tijdswinst bedraagt voor de afstand van 8 kilometer zes tot acht minuten. De werken zullen ook veel minder hinder opleveren dan gevreesd, zo heeft minister van Openbare Werken Kris Peeters vrijdag aangekondigd.
De minister kiest resoluut voor een vlotte en veilige Noord-Zuidverbinding via het bestaande tracé. “Een westelijke of oostelijke omleiding is niet realiseerbaar,” aldus Peeters. “Daarom koos de stuurgroep, waarin ook de gemeente vertegenwoordigd is, voor het concept waarbij het doorgaande verkeer in Houthalen en Helchteren in een korte tunnel verloopt. Er komen over het hele traject twee rijstroken voor het doorgaande en voor het lokale verkeer. Bij sterke aangroei van het verkeer kunnen we naar 2 keer 2 rijstroken gaan.”
De werken starten in 2007 in Helchteren, waar ter hoogte van Molenheide eerst een ‘uitwisselpunt’ wordt aangelegd. Dat is een knooppunt waar het doorgaande en lokale verkeer van de ene op de andere weg kan. Er komt daar ook een veilige oversteek voor het toeristische fietspad en een mogelijke kruising met de toekomstige regiobaan (sneltram) van De Lijn.
“De flessenhals, de weg vanaf de rotonde in Hechtel tot aan de bedriijvenzone in Helchteren, wordt aangepakt vanaf 2008”, zegt minister Peeters. “Met de aanleg van de tunnels starten we vanaf 2009. Die werken lopen tot 2014.”

Industrieterrein
Tegelijk met de tunnels wordt ook het knooppunt Centrum-Zuid aangepakt. Het industrieterrein Centrum-Zuid krijgt namelijk een aparte afrit vanaf de E314. Ook het verkeer dat op de Noord-Zuid vanaf Hasselt komt, kan via die afrit rechtstreeks op het industrieterrein. Op de Noord-Zuid zelf komt er nog een rotonde ter hoogte van het industrieterrein.
Extra aandacht ook voor het openbaar vervoer, met aparte busbanen in het centrum van Houthalen. Er wordt nog onderzocht of die busbanen nog kunnen doorlopen tot aan de E314-autoweg.

500 seconden
De werken kosten 300 miljoen euro, 50 miljoen voor de flessenhals en 250 miljoen voor de tunnels en nieuwe wegen daarboven. “We zijn zo goed als rond met alternatieve financiering,” zegt Peeters. “Het geld zal er zijn als het er moet zijn.”
Op de meest drukke momenten – tijdens de ochtendspits van noord naar zuid en de avondspits van zuid naar noord – wordt de tijdswinst van de nieuwe Noord-Zuid in Houthalen-Helchteren op 100 tot 500 seconden berekend. Op dit traject van 8 kilometer is dat een halvering van de huidige reistijd.

Minder hinder
“Het bouwen van de tunnels zal hinder met zich meebrengen, maar de centra van Houthalen en Helchteren gaan geen maanden of jaren openliggen,” verzekert de minister. “We werken namelijk met verschuivende werven in stroken van een honderdtal meter. Het verkeer verloopt daar dan op smallere rijstroken, zodat de centra altijd bereikbaar blijven. Ik hoop dat sommigen nu iets geruster zullen slapen.”
Als de tunnels klaar zijn, moet niet alleen het verkeer vlotter verlopen, maar ook de leefbaarheid in de centra sterk verbeteren. De structuurschetsen (zie tekening) geven een erste beeld van hoe het er bovengronds gaat uitzien. Op basis van deze schetsen wordt een voorontwerp uitgetekend en dan volgt een inspraakprocedure voor de bevolking. De minister belooft tot slot over het hele vervolg van het dossier een directe communicatie naar de inwoners van Houthalen-Helchteren en gebruikers van de Noord-Zuid.
Peter COSTERMANS & Guy THEWIS

Afbeelding Afbeelding

[Kadertekst] Burgemeester Yzermans ontgoocheld: “Geen enkele inspraak”

Burgemeester Alain Yzermans reageert furieus op de voorgestelde plannen. “De werken hebben voor 100 procent plaats op ons grondgebied, maar de gemeente kreeg geen enkele inspraak. Daar kan ik als burgemeester gewoon niet mee akkoord zijn. Minister Peeters neemt met de hakbijl beslissingen zonder rekening te houden met de gemeente zelf en zijn inwoners. Als hij zijn plan dan toch zo goed vindt, meen ik dat hij de moed moet hebben om het ook voor te leggen aan de bevolking.”
Verkeersschepen Roger Vanotterdijk hoorde enkele nieuwe dingen van de minister. “De verplaatsbare werven met minder hinder en het feit dat de tunnels ook 40% meer verkeer zouden kunnen slikken, dat kan alleen positief zijn voor de bevolking. Wel zal dit nog teruggekoppeld moeten worden naar de gemeenteraad.”
Peter Timmermans van OmNu! tot slot gelooft de minder-hinderplannen van Peeters niet. “Bij kleine werken ontstaat al kilometeres file. Hij zwijgt bovendien over de luchtverversing in de tunnels en eventuele ongevallen. Wij gaan ons nu bezinnen, maar de roep om acties is heel groot.”

Let op de tegenstrijdige berichten in dit artikel (in rood aangeduid). :?
Rien
verkeersader

(voorlopig) Noord-Zuid p3

BerichtDoor Rien op Za 05 Nov 2005, 14:11

Persmededeling van OmNu!, de actiegroep tegen de ondertunneling van de N74... :shock:

Saturday, 05 November 2005
Met de dreiging van het onzinnige tunnelproject doorheen onze gemeente Houthalen-Helchteren, en met de dubbelzinnige houding van ons gemeentebestuur heeft de algemene vergadering van OMNU! unaniem beslist om deel te nemen aan de komende gemeenteraadverkiezingen.
Rien
verkeersader

BerichtDoor IQ[] op Za 05 Nov 2005, 17:28

Constatering:
Ik meen nu ook voor het eerst te lezen dat er ineens maar 1 tunnelbuis komt voor 2 rijstroken. Dat is een halvering van de stroken die er op het moment liggen. En een apart iets voor lokaal verkeer.
Ik vind dat omnu! gelijk heeft. De gemeente is dubbelzinnig bezig (zie eerder bericht) en die plannen veranderen ook steeds. Eerst werken tot 2024, nu ineens tot 2014.

Conclusie:
Ik snap er geen fluit meer van. :shock:
IQ[]
BE-moderator

BerichtDoor Rien op Zo 06 Nov 2005, 0:01

@ Christiaan: Jij dacht aan 2x2 rijstroken in de tunnels? Dat zie ik daar amper mogelijk, tenzij je het begin en einde van de tunnels aanlegt op een plek waar geen huizen staat, dat betekent aan het begin en einde van de bebouwde kom van Houthalen.
Ik vraag me sterk af of dat plaatje wel realistisch is; op een bepaalde plek liggen daar in totaal een zevental rijstroken langs elkaar (busbanen incluis)... Onmogelijk, als je de weg een beetje kent.
Rien
verkeersader

BerichtDoor IQ[] op Do 19 Jan 2006, 20:00

Ik zat net even op de site van de organisatie OMNU te kijken. Hierbij viel mij een artikel op van MD, dat gebruikt wordt om juist geen tunnels aan te leggen, maar een omleidingsweg. Beetje een rare methode, maar als je inderdaad op puntconcentraties gaat letten, is dit bij een tunnel het geval (ventilatieschachten midden in woonwijk), maar bij een omleidingsweg beter gespreid.
IQ[]
BE-moderator

BerichtDoor IQ[] op Vr 24 Feb 2006, 23:16

Waarom willen ze de tunnels bij Houthalen-Helchteren 2x1 rijstrook maken?? Dat helpt toch niet? Dan blijft de weg overal 2x2 behalve daar. En het kost nog veel tijd en geld om te bouwen ook nog! Wat is dit voor een onzin! :shock:
IQ[]
BE-moderator

BerichtDoor ViaHaaren op Za 25 Feb 2006, 11:41

Om! Nu! :lol:

Hebben we nog meer ruimte ook. :P
Wie zichzelf spaart, krijgt nooit rente!
ViaHaaren
NL-moderator

BerichtDoor praatpaal op Za 25 Feb 2006, 11:53

Ik ken de situatie daar redelijk. Een omlegging aldaar lijkt me betere oplossing. Het gunstige effect die de tunnels zouden moeten geven zijn er niet of nauwelijks en het project wordt en niet minder goedkoop van. Om van de overlast van de langdurige bouw in de dorpen maar te zwijgen. Op deze plaats zie ik meer heil in een omlegging. Zonder de tunnels zou het project 'Noord-Zuid' een stuk beter realiseerbaar zijn. Zeker nu er laatst nog problemen met de financien waren voor het realiseren van het gehele project.

Ik hoop wel dat er aan Nederlandse zijde ook wordt ingezet op een 2x2 autoweg, wel goed ingepast in het landschap uiteraard.
wie op de wegenwacht, wacht het langst
praatpaal
Forumillustrator

BerichtDoor ViaHaaren op Ma 27 Feb 2006, 14:34

Ik heb me een beetje zitten verdiepen in de Belgische zijde. Wat een hoop problemen zijn er al geweest met die Noord-Zuid zeg! :shock: Van ontruimingen van huizen tot het saboteren van de aardenbaan.

Ik denk echter wel dat hij er moet komen, maar dan vind ik het voor de mensen in Houthalen-Helchteren wel beter dat er een omlegging om het dorp komt, een dure tunnel (met 8 jaar overlast) zie ik niet zitten...
ViaHaaren
NL-moderator

(voorlopig) Noord-Zuid p4

BerichtDoor IQ[] op Vr 07 Apr 2006, 22:57

Ik heb eens op de OMNU-site gekeken. Omdat het nu een politieke partij betreft, zal alles wat erop staat met voorzichtigheid moeten worden geinterpreteerd. Ik las er onder andere iets over dat de eerste onteigeningsvoorstellen zijn gedaan. Ook lees ik ergens iets, wat me doet denken aan een herhaling van de geschiedenis. Wellicht ondergaat het zuidelijke deel van de noord-zuid nu het zelfde lot als het noordelijke stuk ... "de messen worden geslepen"...

We zullen zien wat de toekomst gaat brengen.
IQ[]
BE-moderator

BerichtDoor vynkce op Do 20 Apr 2006, 23:54

Op http://www.omnu.be kan je informatie vinden over de actiegroep die tegen de ondertunneling is.
vynkce
BE-moderator

BerichtDoor vynkce op Do 11 Mei 2006, 16:59

Infocampagne Noord-Zuidverbinding start
do 11/05/06 - Minister van Openbare Werken Kris Peeters (CD&V) start met een uitgebreide informatiecampagne over de werken aan de Noord-Zuidverbinding.
Morgen krijgen alle inwoners en handelaars van Houthalen-Helchteren een informatiekrant in de bus. Eind volgende week volgt dan een tweedaagse infomarkt waar onder meer een simulatiefilm over de werken te zien zal zijn.

De eerste fase van de werken is gepland voor eind 2007 maar volgens minister Peeters is het nodig om de inwoners nu al te informeren.

"Omdat we geleerd hebben van de werken in Antwerpen dat het heel belangrijk is dat alle betrokkenen weten wat er gaat gebeuren, hoe lang de werken duren en ook het recht hebben om te weten wat het gaat worden", zegt Peeters.

Met de informatiecampagne wil Peeters vooral meer uitleg geven bij de werken tussen Hechtel en Helchteren met onder meer de aanleg van een grote rotonde ter hoogte van Molenheide en een fietsersbrug.

Hoe de doortocht van Houthalen gaat gebeuren, staat nog niet vast. Die beslissing valt pas in 2009, na een milieu-effectenstudie. Burgemeester Alain Yzermans (SP.A) vindt het een goede zaak dat alle alternatieven worden onderzocht

http://www.vrtnieuws.net
vynkce
BE-moderator

BerichtDoor IQ[] op Za 13 Mei 2006, 9:45

Mmm niet dus :(

>> informatiesite van de overheid: http://www.denoordzuid.be/

Noemen ze dit de toekomst voor 40.000 voertuigen per dag?
Afbeelding
Dit kan niet waar zijn... Als dit wordt aangelegd, dan moeten die tunnels ook worden aangelegd als 2x1. Want een omleidingsweg is dan niet meer mogelijk. Nu is de hele noord-zuid 2x2 tot daar. Waar zijn ze mee bezig? Dit is absoluut niet toekomstgericht.
IQ[]
BE-moderator

BerichtDoor praatpaal op Zo 14 Mei 2006, 21:05

Grappig, ze kennen daar ook paint! ;)

Wat een lachertje, die Noord-Zuid. In Nederland kan ik ook een hele lijst opnoemen trouwens waar van die halfslachtige oplossingen worden voorgedragen. Knooppunt Valburg, A4-Midden Delfland, Bose (Oostring Eindhoven) etc.
praatpaal
Forumillustrator

(voorlopig) Noord-Zuid p5

BerichtDoor IQ[] op Za 20 Mei 2006, 22:20

Kijk even op http://omnu.be voor een artikel, waarom die tunnels niet de oplossingen zijn.
IQ[]
BE-moderator

BerichtDoor vynkce op Za 27 Mei 2006, 13:36

Tunnel op gevaarlijk kruispunt in Zonhoven
vr 26/05/06 - In Zonhoven komt een tunnel op het kruispunt van de Engstegenweg en de baan Hasselt-Eindhoven.
De Vlaamse overheid heeft het dossier goedgekeurd en het geld daarvoor vrijgemaakt.
Het kruispunt is zeer gevaarlijk. Tussen 2001 en 2004 gebeurden negentien ongelukken met zwaargewonden op het kruispunt.
Een tunnel moet het aantal verkeersongelukken sterk verminderen.
De werkzaamheden beginnen eind volgend jaar en kosten 3,5 miljoen euro.

http://www.vrtnieuws.net
vynkce
BE-moderator

BerichtDoor waldo79 op Zo 28 Mei 2006, 13:28

Dat is wel een dure oplossing :shock: Wordt met de komst van de tunnel de gehele kruising nu opgeheven of komt er iets ongelijkvloers voor terug?
Het is hier fantastisch!

Bekijk ook mijn fotoseries: http://www.panoramio.com/user/106093
[foto's Kopenhagen, Luxemburg en Zaanse Schans]
Meer dan 1700 foto's!
waldo79
2x4 autosnelweg

BerichtDoor praatpaal op Zo 28 Mei 2006, 15:37

Er wordt daar in die regio wel met tunnels gesmeten.
praatpaal
Forumillustrator

BerichtDoor IQ[] op Vr 18 Aug 2006, 18:04

De politieke partij OMNU heeft zijn plannen voor Houthalen-Helchteren bekend gemaakt.

Afbeelding
Zie voor het hele plan http://www.omnu.be
IQ[]
BE-moderator

BerichtDoor ViaHaaren op Zo 20 Aug 2006, 11:25

Goed doordachte plannen. Ik vind ook dat er een omlegging moet komen, want zo'n drukke verkeersader door een dorp vind ik niet meer van deze tijd. De oude traverse groen inrichten met weinig ruimte voor de auto en je bent er. :)
ViaHaaren
NL-moderator

BerichtDoor IQ[] op Za 02 Sep 2006, 12:18

Het Belang van Limburg 02/09 schreef:Burgemeester tegen tunnels in Houthalen

Alain Yzermans (sp.a), de burgemeester van Houthalen-Helchteren, neemt voor het eerst een duidelijk standpunt over de Noord-Zuidverbinding in.
“Ik ben tegen de tunnels en voor een omleidingsweg,” aldus de burgemeester. Hij doet die uitspraak omdat hij vaststelt dat, sinds het invoeren van de conflictvrije verkeerslichten op de Grote Baan, er een groot fileprobleem is ontstaan in Helchteren. “Elke dag regent het boze telefoons,” zegt Yzermans.“Ik had voordien al twijfels bij die tunnels, maar nu weet ik het zeker: dat tunnelplan is niet realistisch. Na zo’n eenvoudige ingreep als het plaatsen van verkeerslichten, loopt alles al in het honderd. De mensen staan in de file, de zijstraten van de Grote Baan vullen zich met sluikverkeer en de chauffeurs worden agressief. De politie is al een paar keer moeten tussenkomen om boze chauffeurs in te tomen.”
Yzermans vindt wel dat een eventuele omleidingsweg rekening moet houden met mens en natuur.
Gaat lekker daar... :roll:
IQ[]
BE-moderator

Volgende

Terugkeren naar overig