Route naar Venetië (Lido di jesolo)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Chiemsee
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 20:50

Route naar Venetië (Lido di jesolo)

Bericht door Chiemsee » di 07 jul 2009, 20:57

Hoi Beste forumgebruikers,

wij vertrekken zaterdag 1 augustus richting Italië (Lido di jesolo) in de buurt van Venetië.
We zijn van plan om zondag rond 12u-14u aan te komen. We voorzien een tussenstop, kort bij de italiaanse grens zodat ik zondag maar een 4-tal uurtjes hoeft te rijden.

Kan iemand mij de beste route zeggen. We vertrekken vanuit Luik (België) tegen 5u in de ochtend.
Via gothard of via brenner of via de tauern of via frankrijk.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Route naar Venetië (Lido di jesolo)

Bericht door Chris » di 07 jul 2009, 21:03

1 augustus is de nationale feestdag in Zwitserland. Verwacht dan topdrukte voor de Gotthardtunnel. Het weekend van 1 augustus is tevens één van de drukste weekenden in het hele jaar.

Ik ben bang dat het kiezen van alternatieve routes bijna geen zin heeft, zowel de Gotthardroute, als de Brennerroute door Zuid-Duitsland zullen extreem druk zijn. Voordeel van de Brenner is dat je geen tunnel door hoeft waar je 3 á 4 uur voor staat te wachten, maar je hebt dan wel de giga-drukte in een groot deel van Zuid-Duitsland.

Ik zou de San Bernardinoroute nemen, dat is via de Zwitserse A13 over Chur. Je hebt geen garanties dat die tunnel ook filevrij is, maar hij ligt enigzins buiten de toeristische hoofdroutes, en de mogelijke vertraging is hier significant korter dan voor de Gotthard. Je kan nu ook over snelwegen langs Zürich, wat deze route een stuk aantrekkelijker maakt dan de afgelopen jaren toen je nog door de stad moest. De A13 is goed uitgebouwd, richting het zuiden heb je een lange, maar niet al te steile helling naar de San Bernardino, en naar het zuiden heb je een vrij korte, maar steile afdaling. Er zijn geen verkeerslichten op deze route, maar niet alles is snelweg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Route naar Venetië (Lido di jesolo)

Bericht door Chris » di 07 jul 2009, 21:12

Zo ziet de A8 München - Inntal er ongeveer elk weekend in de zomer uit:
Afbeelding

Chiemsee
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 20:50

Re: Route naar Venetië (Lido di jesolo)

Bericht door Chiemsee » di 07 jul 2009, 21:13

Dus beter via de brenner.
En de route via de tauerntunnel en villach, is deze beter te doen dan via de brenner?
Is via Frankrijk ook een optie?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Route naar Venetië (Lido di jesolo)

Bericht door Chris » di 07 jul 2009, 21:20

De Tauerntunnel heeft de langste wachttijden van alle tunnels in de Alpen doorgaans, op zwarte zaterdagen vaak 4 uur. Die moet je dus mijden tenzij het echt niet anders kan.

Het beste is uiteraard om doordeweeks te rijden, maar ik begrijp dat dat niet altijd mogelijk is als je iets reserveert...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Route naar Venetië (Lido di jesolo)

Bericht door Pino » di 07 jul 2009, 21:27

Vanuit Luik is de route via de Brenner een honderdtal kilometers om. Je zou wel heel veel files moeten besparen om die route aantrekkelijk te maken. En zoals Chris terecht aangeeft, die zijn er normaal gesproken wel (dus het is geen prettig alternatief). Frankrijk is nóg verder om en op 1 augustus al helemaal een crime. Dat brengt je dus op een route door Zwitserland. De Gotthard is het kortste, maar heeft ook de grootste filegevoeligheid. De San Bernardino levert een omweg op, maar is doorgaans rustiger.

Ik denk grof gezegd aan het volgende: als je om 5.00 uur 's ochtends vanuit Luik vertrekt, kun je prima om een uur of 10 's ochtends in Basel zijn. 1 augustus mag een dag van topdrukte zijn, maar deze route (via Metz - Strasbourg) valt niet in de categorie "grote vakantieroutes". Dan moet je op de een of andere manier Zwitserland door. Hoe je dat doet, hangt sterk af van je persoonlijke voorkeuren. De omweg "San Bernardino" is een optie, maar je kunt ook zomaar een secundaire pasroute pakken (treintje Kandersteg - Goppenstein en dan via de Simplon naar Milaan, of juist de Splügenpass en vanaf daar afzakken langs het Comomeer). Of de dag relaxed doorbrengen in een stad als Luzern en aan het einde van de middag, wanneer de files weg zijn, de tunnel door naar een overnachting aan de zuidkant van de tunnel. Op die manier houd je op zondag denk ik wel ietsje meer dan vier uur rijtijd over, maar op die manier zou je de zwarte zaterdag 1 augustus het beste overleven.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Route naar Venetië (Lido di jesolo)

Bericht door SnarfFlevoland » di 07 jul 2009, 23:30

Ikzelf heb hele goede ervaringen met de SS51-A27 route door Italië. Je hebt geen last van files en de A27 is een bijzondere snelweg die ook op zwarte zaterdagen in de zomer uitgestorven zijn! :shock: Op de gehele SS51 en de A27 staat Venetië al aangegeven en aan het begin van de SS51 is Venetië om precies te zien precies 200 kilometer, volgens de wegwijzers. Het is een rustige en indrukwekkende route. Risico van een oud opatje of een langzame toerist die voor je rijdt heb je wel op de SS51. Verder reed zelfs mijn neef met de vrachtwagen hier zonder echte moeite langs, dus een prima geschikte route. :)

Je kan die route via 2 manieren bereiken: Via de Brenner of via de Felbertauerntunnel. Je moet zelf kiezen welke je de fijnste vind. Beide routes hebben zo hun voordelen en hun nadelen. Even op een rijtje gezet:

Brenner route:

+ Je hoeft niet via München te rijden.
+ Je kan langer een autosnelweg aanhouden.
+ Je kan langer dezelfde wegen aanhouden.

- De SS49 tussen Brixen en Toblach kan diverse vertragingen opleveren door langzaamrijdend verkeer.
- Op de Brennerautobahn kunnen behoorlijke files ontstaan.
- Je moet over een kleine bergpas rijden, naemlijk de Fernpass óf via de toltunnel via de Arlberg.

Felbertauerntunnel route:

+ Na Kufstein rustige en zeer goed uitgebouwde weg door de bergen heen (deels ongelijkvloers en soms met autoweg status).
+ Lage tolkosten.
+ Geen drukte op de SS49 van de Oostenrijkse grens naar Toblach.
+ Je kan gewoon de hoofdroute via München aanhouden.

- Bij mooi weer overdag veel toeristen rondom Lienz.
- Veel files rondom München.
- Je moet vaak van weg veranderen (dit staat overigens wel duidelijk aangegeven).

Als je via München gaat kan je het beste via de BAB96 komen aanrijden en dan vervolgens via de middenring (B2R) naar de BAB995 rijden. Aan het einde van de BAB995 kan je de BAB8 op naar Salzburg en Innsbruck. Op de BAB96 staat ook Salzburg via de middenring aangegeven.

Als ik zou moeten kiezen zou ik toch via de Brenner gaan, ook al zijn die wegen na Kufstein héérlijk rustig, je moet langs het grote knelpunt München en omgeving en dat is op een zwarte zaterdag helemaal geen pretje...

Ook de Fernpass zal op 1 augustus flink dicht staan. Je kan wel door blijven rijden (niet stilstaan), maar dat gaat wel héél langzaam en je word met groepjes door de Grenztunnel en de Lermoosertunnel doorgelaten, waarvoor je wel weer even moet stilstaan. En als klapper op de vuurpijl houd de douane vaak op die drukke dagen ook controle langs de grensovergang van Füssen naar Reutte! Mijn advies is dan om via de BAB7 en de BAB96 naar Lindau te gaan, om vervolgens via de Arlbergtunnel richting de Brennerpas te rijden. Je loopt alsnog wel risico om op de A13 in Oostenrijk (Brennerautobahn) in de file te komen.

Via Zwitserland is eventueel ook een idee, maar ik weet niet of wegen zoals de A4 en de A8 in Italië erg druk is op een zwarte zaterdag. Je zou dan eventueel ook via de Simplonpass kunnen rijden en dan vervolgens via de A26 en de A4 naar Venetië rijden. De Simplonpass route is ook op een zwarte zaterdag goed te doen en je hebt geen last van files. Toch loop je bij Milaan toch (denk ik) wel kans op behoorlijke vertragingen.

Voor het mooi zou je helemaal niet op zaterdag weg willen, maar eerder op een maandag ofzo. Of je zou 's Nachts moeten gaan rijden. Een goede kans om helemaal filevrij in Venetië te komen gaat op 1 augustus gegarandeerd niét lukken, helaas...

Voor een overnachtig kan je prima in Sillian of Lienz overnachten in Oostenrijk, als je via de Felbertauerntunnel gaat. Als je naar Lido di jesolo lijkt het me dat je met een caravan bent (want er zijn daar ontelbare campings in overvloed) dus heb je in Lienz ook nog eens keuze uit 3 verschillende goede campings, maar ook goede hotels heb je er beslist!
Pino schreef:De omweg "San Bernardino" is een optie, maar je kunt ook zomaar een secundaire pasroute pakken (treintje Kandersteg - Goppenstein en dan via de Simplon naar Milaan, of juist de Splügenpass en vanaf daar afzakken langs het Comomeer).
Splügenpass is de absolute afrader!!! Het is een zeer mooie spectaculaire bergpas, maar ooo zo lang, stijl en zéér bochtig en soms ook erg smal. Je kan ook lang niet op alle plaatsen de weg overzien. Dit is alleen geschikt als je géén aanhanger bij je hebt en je goed bergpassen kan rijden. Ook is de Splügenpass een bergpas dat geen einde kent, dus het duurt erg lang voordat je er helemaal over bent. De San Bernhardinotunnel route is opzich best goed, alleen loop je alsnog risico op files rondom Milaan of verder op de Italiaanse A4. Je kan zoiezo voor Zwitserland dan beter de Simplonpass nemen, met eventueel een uitstapje naar de autotrein.

Zo dit waren mijn tips. Als je een uitgebreide routebeschrijving wil hebben kan je die uiteraard van mij krijgen. ;) Alvast veel plezier in je vakantie voorbereidingen!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Route naar Venetië (Lido di jesolo)

Bericht door Chris » di 07 jul 2009, 23:35

Ja, de Splügenpass is een slecht uitgebouwde bergpas die niet geschikt is voor snelverkeer. Met name aan de Italiaanse zijde ook niet ongevaarlijk, smal en slechte beveiliging van de afgronden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Route naar Venetië (Lido di jesolo)

Bericht door SnarfFlevoland » di 07 jul 2009, 23:42

Chris schreef:Met name aan de Italiaanse zijde ook niet ongevaarlijk, smal en slechte beveiliging van de afgronden.
Klopt inderdaad, de Italiaanse kant is het ergste stuk. Je kan soms zomaar de afgrond inrijden. :schrikreactie:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Route naar Venetië (Lido di jesolo)

Bericht door Pino » di 07 jul 2009, 23:43

Ik ken de Splügen alleen van de kaart, dus ik neem het zo van jullie aan. Het leek me alleen een praktische doorsteek vanaf de A13 naar Chiavenna om dan op de expressweg oostelijk van het Comomeer te komen. Is de combinatie Julier - Maloja dan wellicht beter bruikbaar voor die doorsteek? De Julier is prima uitgebouwd en de Maloja is van de kant van Sankt Moritz een steiging van niet meer dan een meter of 100.

Nog wat betreft files op de Italiaanse A4 op 1 augustus, ik neem aan dat die er wel staan, maar het plan van Chiemsee was, als ik het goed begrijp, om op zondag de laatste vier uur te rijden. Ik zou dan op zaterdag 1 augustus stoppen tussen de Gotthard / San Bernardino / andere alpenpas en Milaan, om op zaterdag in ieder geval geen last meer hebben van de drukte rond die stad en de vervolgdrukte op de A4. Die pak je dan op de gegarandeerd behoorlijk veel rustiger zondag mee, en dan ben je met een uurtje of vier rijden echt wel bij Venetië.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Route naar Venetië (Lido di jesolo)

Bericht door SnarfFlevoland » di 07 jul 2009, 23:50

Pino schreef:De Julier is prima uitgebouwd en de Maloja is van de kant van Sankt Moritz een steiging van niet meer dan een meter of 100.
De Malojapas is wel beter dan de Splügenpas, maar ook niet het 'je van het'. Ik zou die ook niet zo snel doen, alhoewel die al wel een stuk beter is dan de Splügenpass.

Opzich het idee van je om de Splügenpass te nemen als korte doorsteek is niet zo gek, maar tja die pas is wel even een te hoge opstakel op je route.

Als je toch op zondag de laatste 4 uur wil gaan doen, kan je ook heel goed via de Simplonpass rijden. Je stopt gewoon ergens beneden Domolodossola en de volgende dag ben je zo in Venetië. ;) Toch blijft naar mijn mening de Felbertauernroute of de Brennerroute ook wel iets hebben...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Route naar Venetië (Lido di jesolo)

Bericht door Chris » di 07 jul 2009, 23:51

De Malojapass is een aanslag op je remmen als je een caravan hebt... Wij zaten eens in Vicosoprano, net onderaan de Malojapass, en daar was echt niemand met een caravan tenzij ze zo'n SUV of 4x4 ervoor hadden...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Route naar Venetië (Lido di jesolo)

Bericht door Pino » di 07 jul 2009, 23:59

SnarfFlevoland schreef:Als je toch op zondag de laatste 4 uur wil gaan doen, kan je ook heel goed via de Simplonpass rijden. Je stopt gewoon ergens beneden Domolodossola en de volgende dag ben je zo in Venetië. ;) Toch blijft naar mijn mening de Felbertauernroute of de Brennerroute ook wel iets hebben...
Vanuit Nederland zeker, maar vanuit Luik wordt het wel een hele grote omweg. En als je, als eerder uiteengezet, om 10.00 bij Basel kunt zijn, dan heb je vanaf daar alle tijd om aan het einde van de middag onder aan de Simplon te staan. Zou zeer goed haalbaar moeten zijn zonder enorme files (de wachttijd bij Kandersteg als grootste vertraging).

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Route naar Venetië (Lido di jesolo)

Bericht door duikgek89 » wo 08 jul 2009, 0:34

Je zou ook nog via de BAB60 en Saarbrücken naar Strasbourg kunnen en dan verder via de A4 en A35 naar Basel? Dan mis je een stukje A31 in het noorden en voor zover ik weet is die A31 niet bepaald rustig op zwarte zaterdag, tel daarbij de E25, de E411 en het stukje Luxemburg als andere stukken die mogelijk druk zijn, en die andere route is volgens mij een stuk rustiger?
TOEVOEGING
Al ga je vroeg genoeg om te mogen verwachten dat je de meeste problemen voor bent.
Vanaf Basel zou ik op basis van wat ik gelezen heb ofwel via Zurich en de San Bernardino (A3, A13) gaan. Of via de Simplonpas. Helemaal omrijden via Oostenrijk zou ik niet doen, ook niet via de Fernpass, dan kom je vrij veel knelpunten tegen, terwijl je tot Basel filevrij zou moeten kunnen rijden tenzij er een ernstig ongeluk gebeurt is of iets dergelijks.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Route naar Venetië (Lido di jesolo)

Bericht door SnarfFlevoland » wo 08 jul 2009, 9:31

duikgek89 schreef:Vanaf Basel zou ik op basis van wat ik gelezen heb ofwel via Zurich en de San Bernardino (A3, A13) gaan. Of via de Simplonpas. Helemaal omrijden via Oostenrijk zou ik niet doen, ook niet via de Fernpass, dan kom je vrij veel knelpunten tegen, terwijl je tot Basel filevrij zou moeten kunnen rijden tenzij er een ernstig ongeluk gebeurt is of iets dergelijks.
Dan zou mijn keuze uitgaan naar de Simplonpass, want de San Bernardino is ook niet helemaal filevrij op een zwarte zaterdag. De Simlonpass is dat wel. Je hebt alleen even bij Visp een knelpuntje, maar daar ben je snel doorheen. Vóór Brig begint dan weer de snelweg (A9) naar de Simlonpass.

Overigens betwijfel ik ook of je Basel wel zo filevrij langskomt op een zwarte zaterdag. Je kan dan beter even een uitstapje maken via Rheinfelden. De route via de BAB60 is helemaal niet zo gek denk ik, maar dan kan je netzogoed dwars door Karlsruhe gaan (in Frankrijk moet je tol betalen en je loopt kans op de nodige files). Ook via Luxemburg is niet zo gek, je kan dan gewoon Luxemburg aanhouden. De weg door Karlsruhe is niet filegevoelig (je zou denken van wel) en het is een autoweg met 2x2 rijbanen en ongelijkvloerse kruisingen. Een 'Gelbe Autobahn' dus.

Via Luxemburg rij je zo door Luxemburg, Duitsland en Zwitserland:

Luxemburg -> A6 (Luxemburg) -> A3 (Metz) -> A13 (Saarbrücken) -> BAB8 (Saarbrücken) -> BAB8 (Pirmasens) -> B10 (Landau) -> BAB65 (Karlsruhe) -> B10 (Stuttgart / Basel) -> BAB5 (Basel) -> BAB98 (Lörrach) -> BAB861 (Rheinfelden) -> Zwitserland -> A3 (Basel) -> A2 (Gotthard) -> A1 (Bern) -> A12 (Lausanne) -> A9 (Simplon) -> H9 (Brig) -> A9 (Simplon) -> H9 (Milaan) -> Italië

Als je via de BAB60 gaat rij je zo door Duitsland en Zwitserland:

Duitsland -> BAB60 (Saarbrücken) -> BAB1 (Trier / Saarbrücken) -> BAB62 (Pirmasens) -> B10 (Landau) -> BAB65 (Karlsruhe) -> B10 (Stuttgart / Basel) -> BAB5 (Basel) -> BAB98 (Lörrach) -> BAB861 (Rheinfelden) -> Zwitserland -> A3 (Basel) -> A2 (Gotthard) -> A1 (Bern) -> A12 (Lausanne) -> A9 (Simplon) -> H9 (Brig) -> A9 (Simplon) -> H9 (Milaan) -> Italië

Wij gaan dit jaar met caravan en al via Pirmasens en dat zou goed te doen moeten zijn, dus is ook zeker wel geschikt voor jullie. ;) De B10 is overigens vrijwel helemaal ongelijkvloers, alleen halverwege de B10 heb je enkele gewone kruisingen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chiemsee
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 20:50

Re: Route naar Venetië (Lido di jesolo)

Bericht door Chiemsee » wo 08 jul 2009, 11:29

Hallo iedereen,

alvast bedankt voor al jullie informatie en reisadviezen maar er is een change of plans. Ik heb namelijk een extra nacht kunnen boeken in het hotel in lido di jesolo dus eigenlijk gaan we nu vrijdagmorgen vertrekken, een tussenstop (overnachting) maken in Oostenrijk en dan zaterdag rond de middag aankomen in Lido di jesolo.
Is het dan beter te doen qua verkeer via de brenner of tauerntunnel?
Ahja, we reizen met de wagen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Route naar Venetië (Lido di jesolo)

Bericht door SnarfFlevoland » wo 08 jul 2009, 12:55

Chiemsee schreef:Is het dan beter te doen qua verkeer via de brenner of tauerntunnel?
Dan zou ik via de Felbertauerntunnel gaan. ;) Niet via de Tauerntunnel! Via de Brenner is ook een goede optie...

Vooralsnog het makkelijkste is om via Zwitserland en de Simplonpas te rijden, dan heb je het minste kans op vertragingen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Route naar Venetië (Lido di jesolo)

Bericht door duikgek89 » do 09 jul 2009, 0:53

Vrijdag is ook niet bepaald rustig, al is het stukken beter als zaterdag.

Tot Basel zou ik vanuit Luik deze route nemen:
google maps linkje

Dan ben je om 10:00 in de ochtend bij Basel, althans dat moet te doen zijn. Je kunt ook over Rheinfelden maar dan moet je ergens oversteken van de Franse A35 naar de BAB5.

Verder via de Gotthard is 625km. Via de San Bernardino is 705km. Via Simplon (niet via de trein bij Kandersteg maar via de weg langs Visp) is 776km. Dan denk ik dat langs de San Bernardino op vrijdag geen probleem moet zijn en anders moet je naar mijn idee aardig wat wachttijd hebben wil je die omweg via de Simplon goed maken denk ik zo?

Overigens zou ik op de eerste dag kijken hoe ver ik kwam en pas voorbij Milaan overnachten als het even kan. Als je in Zwitserland al overnacht dan ben je wel erg vroeg gestopt denk ik.

edit: Een andere optie is misschien ook om de Gotthard te nemen en om te hopen dat deze filevrij is en als er wel veel wachttijd is dan maar besluiten om dan te overnachten en de volgende ochtend zeer vroeg te vertrekken zodat je op tijd door de tunnel kan. Al heb je op zaterdag natuurlijk wel het risico op files terwijl het vakantieverkeer op vrijdag doorgaans iets minder is.

edit2: Via mijn route is het 512km tot Basel en op de kortste manier (Gotthard) 1137km, via de San Bernardino 1217km, via Simplon 1288km. Google maps stuurt je ook via de Franse A35 maar gaat dan via Luxemburg, dat is 1151km via de Gotthard, maakt dus niet zoveel uit denk ik.


Via de Felbertauern (E42, BAB60, BAB1, BAB62, B10, BAB8 (veel werkzaamheden en druk), BAB99 (wil bij vakantieverkeer nog weleens problemen geven maar dan kun je evt de binnenring van München nemen), BAB8, BAB93 en dan via Kiefersfelden, B171 naar Oostenrijk, vignet voor dat mini stukje A12 lijkt me niet nodig. Daar B171, B173, B178, B161, B108, B100, A10, A2 naar de Italiaanse grens en dan via de A23 en de A4 is 1224km. Je kunt ook via de SS52bis en SS52 naar de A23, dat is korter, maar waarschijnlijk niet handiger en sneller.

Via E42, BAB60, BAB1, BAB62, B10, BAB8, BAB7 naar Oostenrijk en dan via de B179 de Fernpass over, de B189 naar Imst en de A12 naar Innsbruck waar je de A13 neemt naar de Brenner en vervolgens de A22, SS49, SS51 en A27 is 1085km. Via A22 - A4 is 1183km. Toch vraag ik het me af of het wel verstandig is om via Duitsland te rijden, de BAB8 kan een probleem zijn.

Via Frankrijk - Zwitserland is tot Basel geen probleem, via Duitsland is tot Karlsruhe hoogstwaarschijnlijk geen probleem. Wel gevoelige punten zijn volgens mij de BAB8, en dan München (en alternatief Fernpass kan ook tegen zitten), het stuk tot Rosenheim als je over München gaat en de Brenner. In Italië via SS49 en SS51 hoef je niet bang te zijn voor files, via A22 heb je wel wat meer kans op files (route naar het Gardameer!). Via Zwitserland heb je natuurlijk de tunnels als een mogelijk probleem, Milaan kan even tegen zitten en de A4 in Italië misschien ook.

Chiemsee
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 20:50

Re: Route naar Venetië (Lido di jesolo)

Bericht door Chiemsee » do 09 jul 2009, 10:10

Hoi,

ik heb gisteravond een kennis van m'n vrouw gesproken en hij reed vroeger altijd via de brenner naar Lido di jesolo. Nu de laatste keer dat hij naar Lido di jesolo geweest is (ondertussen ook al een 7-tal jaar geleden), is hij via de tauerntunnel gereden. hij zei dat het stuk autosnelweg dat je in Italië dan hebt veel rustiger is dan wanneer je via de brenner - innsbruck rijd. Ik ben eventueel van zin om dus de weg richting de tauerntunnel te nemen en te gaan overnachten in Flachau, dat is zo'n 900 km zodat ik zaterdag s'morgens de tauerntunnel kan nemen (dacht rond 8u in Flachau opnieuw te vertrekken). Vanuit Flachau is het nog een goeie 350 km tot Lido di jesolo.
Ik ben van plan enkel autostrades te nemen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Route naar Venetië (Lido di jesolo)

Bericht door SnarfFlevoland » do 09 jul 2009, 11:27

Chiemsee schreef:Nu de laatste keer dat hij naar Lido di jesolo geweest is (ondertussen ook al een 7-tal jaar geleden), is hij via de tauerntunnel gereden. hij zei dat het stuk autosnelweg dat je in Italië dan hebt veel rustiger is dan wanneer je via de brenner - innsbruck rijd. Ik ben eventueel van zin om dus de weg richting de tauerntunnel te nemen en te gaan overnachten in Flachau, dat is zo'n 900 km zodat ik zaterdag s'morgens de tauerntunnel kan nemen (dacht rond 8u in Flachau opnieuw te vertrekken). Vanuit Flachau is het nog een goeie 350 km tot Lido di jesolo. Ik ben van plan enkel autostrades te nemen.
Oei... dan op zaterdag staat om 8 uur al heel veel file voor de Tauerntunnel en de Katschbergtunnel. Daarbij rij je ook nog eens een heel stuk om richting Lido di Jesolo vanuit Luik. Dat zou ik niet doen...

Overigens is er rondom Mestre (bij Venetië) een heel stuk nieuw snelweg aangelegd, wat daar het file probleem heeft opgelost. Via de Brenner kan er ook vertragingen komen, maar via de Tauerntunnel kan ik je zwart op wit op papier een garantie geven dat je in de file komt te staan.

Verder zijn binnendoor wegen helemaal niet zo erg. Het lijkt alsof je dan ineens veel langzamer gaat, maar je kan dat vaak veel beter doen, dan uren in de file staan. Daarnaast kunnen die binnendoor routes zelfs sneller zijn, dan via een snelweg.

Denk hierbij aan de B10 tussen Pirmasens en Landau (vlakbij Karlsruhe). Vanuit Luik is de route BAB60 - BAB1 - BAB62 het meest logische. Na de BAB62 moet je dan wel een stuk B10 volgen. Dat is sneller als helemaal via de BAB6 of via de BAB61 omrijden. Verder is de B108 in Oostenrijk door de Felbertauerntunnel een rustige en snelle route (véél sneller als via de Tauerntunnel!). Toch kan je alsnog vrijdag in een grote file komen te staan op de BAB8 bij Stuttgart - Augsburg - München - Rosenheim - Salzburg. De files kunnen hoog oplopen op die vrijdag voor de zwarte zaterdag. Die zou ik niet nemen.

Het beste kan je gewoon via Zwitserland blijven rijden en dan de Simplonpas nemen. Die is als erg goed uitgebouwd en grotendeels (behalve de pas zelf) ongelijkvloers. Als je dan toch nog steeds niet de Simplonpas wil nemen, kan je het beste de San Bernhardino route nemen door Zwitserland, maar de route via de Simplonpas blijft de snelste, omdat je dan niet via Stuttgart hoeft of niet hoeft om te rijden via Zürich.

Om zo snel en gezellig mogelijk in Lido di Jesolo te komen blijft Zwitserland toch de béste optie! Je kan dan lekker door blijven rijden en geen last van grote vertragingen. En dan geniet je ook meer van de reis ernaar toe, dan dat het een hel of obstakel in je vakantie wordt. De reis ernaartoe is nu eenmaal een onderdeel van je vakantie wat er gewoon bij hoort en waarom zou je dat gedeelte van de vakantie niet gewoon leuker maken? ;)

Als je het leuk vind om heel veel uurtjes in de file te staan, dan zou ik de route via München en de Tauerntunnel je van harte aanbevelen.

P.S. In dat weekend dat je wil vertrekken krijgt Bayern ook schoolvakantie, dus dat zal nog voor grotere problemen zorgen rondom München en de Tauerntunnel!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chiemsee
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 20:50

Re: Route naar Venetië (Lido di jesolo)

Bericht door Chiemsee » do 09 jul 2009, 13:42

Dus even alles op een rijtje
ik neem dan best volgende route:
http://maps.google.be/maps?f=d&source=s ... 753418&z=6

Ik denk eraan te overnachten in de buurt van "22070 Montano Lucino" net voor Milaan

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Route naar Venetië (Lido di jesolo)

Bericht door Pino » do 09 jul 2009, 13:53

Misschien heb ik iets gemist in de discussie, maar waarom rijd je door Duitsland in plaats van over Luxemburg - Strasbourg? Kost je 70 kilometer extra.

Chiemsee
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 20:50

Re: Route naar Venetië (Lido di jesolo)

Bericht door Chiemsee » do 09 jul 2009, 14:04

Hey Pino,
dat was een optie
ik kan ook gewoon deze route nemen, is via luxemburg

http://maps.google.be/maps?f=d&source= ... =UTF8&z=7

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Route naar Venetië (Lido di jesolo)

Bericht door Pino » do 09 jul 2009, 14:23

Die zou ik je aanraden: is zowel rustiger als korter dan de route door Duitsland. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat je heel Duitsland moet vermijden. Je kunt prima doorsteken van de Franse A35 naar de Duitse A5 (daarvoor bij Strasbourg Offenburg aanhouden) en dan door Duitsland naar Basel rijden. Of juist ter hoogte van de Franse A36 doorsteken. Alleen de route over Koblenz lijkt me zo zonde van je tijd.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Route naar Venetië (Lido di jesolo)

Bericht door jelger » do 09 jul 2009, 14:59

Als je tijd en zin hebt is de route over de Timmelsjoch pas / Passo del Rombo een aanrader. Gaat om 20.00 dicht.
Ik ben er in 2005 in zuidelijke richting midden in het seizoen overheen gereden. (10 minuten voor sluitingstijd door de tolpoort 8-) ). Geen kip te bekennen.

Je komt wel helemaal leip van het sturen in Merano aan. :lol:

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Route naar Venetië (Lido di jesolo)

Bericht door duikgek89 » za 11 jul 2009, 14:30

Ik zou deze route nemen (let op, ik heb hem al via de San-Bernardino neergezet!)

google maps linkje

Je hebt dan weliswaar bij Saarbrücken en in Noord-Frankrijk een klein stukje OWN, maar je mist wel de E25 als vakantieroute...

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Route naar Venetië (Lido di jesolo)

Bericht door marcel » za 11 jul 2009, 16:22

Chris schreef:1 augustus is de nationale feestdag in Zwitserland. Verwacht dan topdrukte voor de Gotthardtunnel. Het weekend van 1 augustus is tevens één van de drukste weekenden in het hele jaar.
1 augustus is wel een feestdag maar gewoon zaterdag dus hebben we geen extra vrije dag. Maar druk zal het inderdaad toch wel zijn.
(ik moet er aan denken dan op vrijdag boodschappen te doen ...)

Plaats reactie