Gouda - Arezzo?

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Javi
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 22:20

Gouda - Arezzo?

Bericht door Javi » ma 13 jun 2011, 22:36

Ik ga dit jaar voor het eerst vanuit Gouda naar Italië, omgeving Arezzo, en zoek een goed reisadvies. Vertrek is vrijdag 8 juli, met auto met 5 personen. Ik plan om een nachtje te kamperen ergens op 2/3 van de rit, dus het tweede deel is op zaterdag 9 juli. Ik heb alleen ooit gereden tot Oostenrijk (Salzburg) maar ben dus niet bekend met tunnels of passen en daarvan voor- en nadelen. Tunnels spreken me niet erg aan (files en vervelend rijden?), passen lijken me niet zo'n probleem (heb Großglockner Hochalpenstraße gereden, moet ik aan zoiets denken?) maar misschien zie ik dat wel verkeerd.
Dus wat zou de beste optie zijn om de Alpen over te komen (Gotthard, tunnel/pas, Simplon, Tauerntunnel, Brennerpas, andere opties: autotrein door Zwitserland?)
Daaruit kan dan volgens af wat de beste route in Duitsland en in Italie is.
Ik lees hier al veel informatie over allerlei routes, maar kom er toch niet goed uit. Dus graag wat suggesties van mensen die deze routes eerder gereden hebben.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gouda - Arezzo?

Bericht door SnarfFlevoland » di 14 jun 2011, 0:15

Allereerst welkom op het wegenforum. :)

Op de route van Gouda naar de omgeving van Arezzo zijn een breed scala van diverse routes voorhanden. Eigenlijk teveel om op te noemen en ze allemaal te benaderen. De meest logische routes zijn de Alpen passages via de Gotthard, Brenner, San Bernardino, Simplon of de St Bernhard.

Het weekend van vrijdag en zaterdag 8 en 9 juli is al behoorlijk druk. De Gotthardtunnel omzeilen is geen overbodige luxe. Ook op de Fernpaß en de Brenner Autobahn loopt het al lekker vol. Meest kortste alternatief zou dan de San Bernardino route zijn. Wanneer je wat extra omrijden óf een autotrein geen probleem vindt is het een nog betere optie om voor de Simplonpas te kiezen. Ook behoort de St-Bernhardtunnel tot de laatst mogelijke optie. Kortom, genoeg alternatieven voor handen.

Persoonlijk zou ik kiezen voor de Simplonpas. De San Bernardinotunnel is in dat weekend zeker nog niet zo druk, maar kans op wat vertraging heb je altijd. De Simplonpas is stelselmatig filevrij, maar daarvoor moet je wel een stukje binnendoor rijden, omdat de snelweg door Wallis, de Zwitserse A9, nog niet klaar is. Desalniettemin vermeid je met de Simplonpas wel mooi de drukke grensovergang bij Chaisso, waar regelmatig files de kop op steken. Dit betekend niet dat de San Bernardino geen serieus alternatief is, want dat is deze zeker.

Allereerst zal ik de route via de Simplonpas nader toelichten. Je kan namelijk voor de Simplonpas van twee routes gebruik maken. De ene route is gebruik maken van de autotrein door de Lötschbergtunnel tussen Kandersteg en Goppenstein. De andere route is 100 kilometer via de snelweg omrijden via Montreux en Martigny. Qua tijd en kosten maken beide routes weinig uit. Het is meer je persoonlijke inbreng. Via de autotrein bespaar je de 100 kilometer omrijden, maar daarvoor moet je wel extra binnendoor rijden en toch nog weer klimmen en dalen, wat dus meer brandstof verbruikt. Daarnaast kost de autotrein in het weekend 27,00 CHF (€ 22,45) voor een enkele reis. Al met al weinig verschillen. Qua natuur zijn ook beide routes mooi. Kies je voor de comfortabele snelweg of voor de leuke binnendoor route via de autotrein? Vervolgens moet je eenmaal in het Rhônedal binnendoor naar Brig rijden, omdat hier de Zwitserse A9 tussen Sierre-Est en Visp-Ost nog niet gereed is. Pas vanaf 2016 is de snelweg klaar.

De Simplonpas zelf is heel goed uitgebouwd en makkelijk te berijden. Aan de Italiaanse kant gaat de Simplonpas al snel over in een expresweg om vervolgens bij Gravellona Toce over te gaan in de Italiaanse A26 naar Milaan. Van daaruit is de route naar Arezzo eenvoudig te vinden.

Ten tweede de route via de San Bernardinotunnel. Hiervoor kan je uit drie verschillende aanrij mogelijkheden kiezen. De eerste optie is om via Basel en Zürich te rijden, maar dat kost onnodig veel kilometers. Een beter alternatief is om via Schaffhausen of via Bregenz te rijden. Als je via Schaffhausen rijdt moet je bij de grensovergang tussen Duitsland en Zwitserland een heel klein stukje binnendoor rijden. Dat volgt zich vanzelf. Daarna moet je bij Wetzikon weer een stukje binnendoor omdat aldaar de Zwitserse A53 nog niet helemaal klaar is. Om dat stukje binnendoor te omzeilen kan je er ook voor kiezen om via St. Gallen en St. Margrethen om te rijden, maar dan rij je wel helemaal in een punt. Qua afstand is de route via Rapperswil duidelijk interessanter en qua tijd maakt het niks uit.

Als laatste is het, zoals zojuist gezegd, ook nog mogelijk om via Bregenz naar de San Bernardinotunnel te rijden. Je rijdt dan een stukje door Oostenrijk en door de Pfändertunnel. Voor dit stukje Oostenrijkse snelweg heb je geen regulier tolvignet nodig, maar wel een KorridorVignette die je voor €2,00 kan kopen bij de grensovergang bij Lindau. Met deze KorridorVignette mag je in Oostenrijk tot en met afrit 23 'Hohenems' rijden. De Zwitserse stad Chur staat ook duidelijk via deze afrit aangegeven. Zodra je de Oostenrijkse snelweg A14 hebt verlaten ben je direct in Zwitserland en kan je na het passeren van een klein dorp direct de Zwitserse A13 op naar Chur en de San Bernardinotunnel.

Nu hebben we de Alpen overgang gehad. Maar uiteraard telt de route door Duitsland en door Italië ook. Over Italië kan ik weinig zinnigs zeggen. Ik kom alleen in het noorden van het land en heb geen idee hoe de route naar Arezzo eruit ziet. Het lijkt erg eenvoudig rechttoe rechtaan. Veel alternatieven door Italië heb je namelijk niet. Door Duitsland zijn er wel talloze mogelijkheden. Je zou vanuit Gouda ook kunnen overwegen om via België, Luxemburg en Frankrijk naar Zwitserland te gaan, maar wegens het vakantieverkeer lijkt me dat geen verstandig besluit. Je moet immers wel een heel stuk op hetzelfde traject rijden als al het verkeer dat de Route du Soleil neemt. Daarbij kost dat ook nog weer eens (onnodig) tolgeld. Daarom lijkt me rijden via Duitsland veruit de beste optie.

In Duitsland zou ik, zeker tijdens de vakantieperiode, stelselmatig de A61 willen vermijden. Deze snelweg heeft maar slechts 2x2 rijstroken en heeft veel vrachtwagenverkeer. Daarnaast rijden er op deze route ook heel veel caravan's wat voor extra opstoppingen zorgt, want deze caravan's moeten natuurlijk alle vrachtwagens inhalen. Dat schiet niet op. Dan blijft als duidelijke optie de Duitse A3 route over óf desnoods de hele rustige A60 via Trier. De route via Trier kost wel extra kilometers maar kan tijdens de vakantieperiode zeker uitkomst bieden. Vooral omdat de route heerlijk rustig is. Uiteindelijk moet er wel een stuk 'binnendoor' gereden worden over de zeer goed uitgebouwde B10 van Pirmasens naar Karlsruhe of omrijden over de Duitse A6 via Kaiserslautern. Persoonlijk zou ik dan de route via de B10 nemen, maar als je geen zin hebt om over een bepaald stuk niet harder te kunnen dan 100 km/h, zou ik je willen adviseren om dan toch maar om te rijden via de A6 langs Kaiserslautern. De B10 door Karlsruhe zelf is overigens uitgebouwd als een autosnelweg, dus dat mag geen issue zijn. Wanneer echter gewoon de Duitse A3-A67-A5 route via Köln en Frankfurt am Main prima te doen is zonder veel vertragingen, dan zou ik gewoon lekker voor die brede snelwegen kiezen en de route via Trier links laten liggen.

Als laatste zet ik de besproken routes nog even op een rij. Klik op de opties om de precieze route te kunnen volgen in Google Maps. Allereerst de opties voor het traject van Gouda naar Dreieck Karlsruhe, waar beide genoemde alternatieven weer samenkomen op de weg naar de Alpen.

1. Route via Oberhausen-Köln-Frankfurt
2. Route via Trier-Pirmasens
3. Route via Trier-Kaiserslautern

Als we bij Dreieck Karlsruhe zijn aangekomen moeten we alweer kiezen voor de volgende opties. De routes via de Simplonpas gaan namelijk via Basel (= A5 volgen) en de routes via de San Bernardinotunnel gaan via Stuttgart (= A8). Met deze route berekening ga ik vanuit Dreieck Karlsruhe rechtstreeks naar Arezzo.

1. Simplonpas via auotrein
2. Simplonpas via snelweg
3. San Bernardinotunnel via Schaffhausen en Rapperswil
4. San Bernardinotunnel via Schaffhausen en St. Margrethen
5. San Bernardinotunnel via Bregenz

De route via de St-Bernhardtunnel heb ik nog even buiten beschouwing gelaten. Deze tunnel is qua tolkosten vrij prijzig t.o.v. alle andere genoemde alternatieven. Mocht je hier alsnog in geïnteresseerd zijn, dan kan ik alsnog de route nader toelichten. Doch ik betwijfel of dat nodig zou zijn, want hiermee kan je al een aardig eind opweg. In Zwitserland zelf is een Zwitsers tolvignet voldoende voor alle tunnels en snelwegen. Zo'n tolvignet kan je kopen bij de ANWB in Nederland, bij tankstations in Duitsland langs de snelweg of bij de Zwitserse douane aan de grens. Een KorridorVignette kan je alleen aan de grens met Oostenrijk in een automaat kopen. Maar zo'n KorridorVignette heb je eventueel alleen nodig wanneer je via Bregenz rijdt.

Alvast een prettige reis toegewenst! Andere forummers zullen mij beslist het nodige aanvullen waar nodig.
Wellicht dat zij denken dat de route via de Brenner Autobahn véél beter is. :lol: ;) But I doubt it!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gouda - Arezzo?

Bericht door Pino » di 14 jun 2011, 8:33

Denk dat je analyse van de verschillende routes wel kloppend is. Zou alleen op de Simplon niet het etiket "stelselmatig filevrij" willen plakken nu het verkeer daar deze zomer af en toe moet worden stilgezet om alternerend verkeer over één rijbaan mogelijk te maken. Het feit dat op 8 en 9 juli gereden wordt, dat betekent gewoon drukte. Op hoofdroutes als de Gotthard en de Brenner krijg je die het sterkte op je af, op de San Bernardino minder en op de Simplon en Grote Sint Bernhard het minst. Maar het zal druk zijn en je zult altijd wel ergens vertraging oplopen. Zelfs rijden in de nacht is niet gegarandeerd filevrij; met name niet op een Gotthard.

Als 8-9 juli niet meer te verplaatsen valt, zou ik wellicht opteren voor de directe trein Kandersteg-Iselle. Dan sta je aan de Italiaanse kant van de Simplon en rijd je verder over de A26, de A8 en de A1 naar Arezzo.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gouda - Arezzo?

Bericht door SnarfFlevoland » di 14 jun 2011, 10:24

Pino schreef:Zou alleen op de Simplon niet het etiket "stelselmatig filevrij" willen plakken nu het verkeer daar deze zomer af en toe moet worden stilgezet om alternerend verkeer over één rijbaan mogelijk te maken.
Dat kan inderdaad eventjes op houden. Nu heb ik dat eerder meegemaakt op de Simplon tijdens het hoofdseizoen en toen waren we er binnen 5 minuten voorbij. Dat valt ontzettend mee vergeleken met alle andere routes.
Pino schreef:Als 8-9 juli niet meer te verplaatsen valt, zou ik wellicht opteren voor de directe trein Kandersteg-Iselle. Dan sta je aan de Italiaanse kant van de Simplon en rijd je verder over de A26, de A8 en de A1 naar Arezzo.
Dat is inderdaad een overweging waard. Wel moet deze trein vooraf gereserveerd worden. Om de prijzen, reistijden en reserveringen te checken kan je op bls.ch terecht.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Javi
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 22:20

Re: Gouda - Arezzo?

Bericht door Javi » do 16 jun 2011, 22:02

Ongelooflijk wat een uitgebreide info! :wow: Ik had absoluut niet verwacht dat iemand er zo diep in zou duiken, heel hartelijk bedankt!! En dan nog de routes in Google Maps uitgewerkt, echt geweldig. De mogelijkheden zijn me zo een stuk duidelijker geworden, en ook de punten en routes die ik beter kan vermijden.

Als ik het zo allemaal bekijk denk ik dat het ofwel de Simplon wordt via de snelweg, of de San Bernardino Schaffhausen. De autotrein helemaal naar Iselle lijkt me minder aantrekkelijk omdat ik er niet van hou om op zo'n rit per sé een geboekte vertrektijd te moeten halen. Lijkt me toch niet zo ontspannen rijden. De trein naar Goppenstein is misschien nog wel een optie.
Als ik de Simplon afweeg tegen de San Bernardino geeft met name de tunnel de doorslag. Een tunnel van 6,5 kilometer in één buis (en via Bregenz ook nog een tweede tunnel, ook 6,5 km in één buis) schrikt me toch wel een beetje af.

Aan de Duitse kant wordt het gewoon de A3. De route via Trier heb ik in het verleden wel eens gereden, maar daar zaten toen allerlei tweebaans-stukken in die niet opschoten. Ook aan Antwerpen heb ik qua verkeer minder goede herinneringen.

Is er trouwens een reden dat je de routes in de Duitse Google Maps hebt laten berekenen? Geeft die andere resultaten?

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8710
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Gouda - Arezzo?

Bericht door captain007 » do 16 jun 2011, 22:21

^^ Hij woont in Duitsland dus dan gebruik je de Duitse versie ;).

Javi
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 22:20

Re: Gouda - Arezzo?

Bericht door Javi » do 16 jun 2011, 22:24

Had dat 'Flevoland' me toch even op het verkeerde been gezet... :D

Gebruikersavatar
N371
polderweggetje
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 05 aug 2009, 19:59
Locatie: Maastricht

Re: Gouda - Arezzo?

Bericht door N371 » do 16 jun 2011, 22:29

Het stukje A1 van Bologna tot Florence (Firenze) is wel redelijk 'pittig'. Veel tunnels van een paar honderd meter direct gevolgd door een dalbrug, ook veel scherpe bochten.
Het is verder prima te doen, maar zo kun je je er een beetje op instellen, aangezien in je startpost stond dat tunnels je niet echt aanspreken.
Laatst gewijzigd door N371 op do 16 jun 2011, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gouda - Arezzo?

Bericht door Coen Tunnel » do 16 jun 2011, 23:03

Javi schreef:Als ik de Simplon afweeg tegen de San Bernardino geeft met name de tunnel de doorslag. Een tunnel van 6,5 kilometer in één buis (en via Bregenz ook nog een tweede tunnel, ook 6,5 km in één buis) schrikt me toch wel een beetje af.
Ik was afgelopen weekend voor het eerst zelf achter het stuur in Zwitserland en ben door de San Bernardino en de Gotthard (die is zelfs 16,9 km) gereden. Het viel me alleszins mee, de tunnels hebben aardig brede rijstroken en je rijdt een constante snelheid van 80 km/u. Bij de San Bernardinotunnel en de Pfändertunnel bij Bregenz ben je dus in minder dan 5 minuten weer uit de tunnel. Als het je niet aanspreekt vanwege files en vervelend rijden: in de tunnels zelf zal geen file staan en vervelend rijden valt mee; juist in de tunnels rijdt al het verkeer erg gelijk. De enige reden om het niet te doen is tunnelvrees, maar dan blijven er weinig alternatieven over al je richting Italië reist. Een alternatief dat nog niet genoemd is, is de route via de Brennerpas. Deze route is geheel snelweg, kent geen lange tunnels en geen tunnels met maar één buis. De route via de Simplonpas is ook een goede en is grotendeels autosnelweg. De Simplonpas zelf is een makkelijke pas, ondanks dat deze op meer dan 2000 meter boven zeeniveau ligt.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gouda - Arezzo?

Bericht door SnarfFlevoland » vr 17 jun 2011, 0:39

Javi schreef:Had dat 'Flevoland' me toch even op het verkeerde been gezet...
In Flevoland ben ik opgegroeid en heb daar jarenlang gewoond. Mijn ouders wonen daar nog steeds. Overigens kom ik oorspronkelijk uit Zuid-Holland. Nu woon, werk en studeer ik met veel plezier in Duitsland! 8-)
Javi schreef:Als ik het zo allemaal bekijk denk ik dat het ofwel de Simplon wordt via de snelweg, of de San Bernardino Schaffhausen.
Dat lijkt me een prima keuze. :)
Javi schreef:De route via Trier heb ik in het verleden wel eens gereden, maar daar zaten toen allerlei tweebaans-stukken in die niet opschoten.
De A60 is inderdaad voor 17 kilometer secondair uitgebouwd tussen Winterspelt en Prüm. Daar is de maximumsnelheid beperkt tot 100 km/h. Voor de rest is de A60 helemaal een gewone Autobahn met alleen een adviessnelheid.
Coen Tunnel schreef:Een alternatief dat nog niet genoemd is, is de route via de Brennerpas. Deze route is geheel snelweg, kent geen lange tunnels en geen tunnels met maar één buis.
Brenner Autobahn had ik al kort genoemd. ;) Het is inderdaad een optie, maar zal mijns inziens niet een betere optie zijn dan de Simplon of de San Bernardino route. Naast dat het tijdens het aangegeven weekend op de Brenner Autobahn wat kan opstoppen, zullen vooral de Fernpaß en de snelwegen rondom München de grote spelbrekers zijn.
Coen Tunnel schreef:Het viel me alleszins mee, de tunnels hebben aardig brede rijstroken en je rijdt een constante snelheid van 80 km/u. Bij de San Bernardinotunnel en de Pfändertunnel bij Bregenz ben je dus in minder dan 5 minuten weer uit de tunnel.
Die tunnels vallen inderdaad absoluut heel erg mee. Vooral in Zwitserland zijn de tunnels prima in orde. Maar als je tunnelvrees hebt is de Simplonpass toch wel veruit de beste optie. De Pfändertunnel is in ieder geval een behoorlijk drukke tunnel én er zijn wegwerkzaamheden ervoor en direct erna. De San Bernardinotunnel is toch wel een stuk rustiger. Dat betekend niet dat je de Pfändertunnel links moet laten liggen vanwege files voor de wegwerkzaamheden, want die ontstaan daar veelal alleen tijdens het wintersportseizoen en/of op de aller drukste dagen van eind juli / begin augustus.

De Simplonpass is in ieder geval een mooie brede bergpas, goed uitgebouwd, duidelijk aangegeven en ook nog eens mooi. Overigens is er ook nog een San Bernardinopass, maar die bergpas is vanwege de tunnel niet zo goed uitgebouwd als de Simplon.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gouda - Arezzo?

Bericht door Coen Tunnel » vr 17 jun 2011, 21:12

SnarfFlevoland schreef:
Coen Tunnel schreef:Een alternatief dat nog niet genoemd is, is de route via de Brennerpas. Deze route is geheel snelweg, kent geen lange tunnels en geen tunnels met maar één buis.
Brenner Autobahn had ik al kort genoemd. ;) Het is inderdaad een optie, maar zal mijns inziens niet een betere optie zijn dan de Simplon of de San Bernardino route. Naast dat het tijdens het aangegeven weekend op de Brenner Autobahn wat kan opstoppen, zullen vooral de Fernpaß en de snelwegen rondom München de grote spelbrekers zijn.
Het is wel een route die volledig snelweg is (mits je niet de Fernpas neemt) en qua afstand scheelt het niet met de Simplon.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gouda - Arezzo?

Bericht door SnarfFlevoland » vr 17 jun 2011, 22:55

^^
Correct, maar dat zegt denk ik nog niet alles in zo'n zomerweekend. De Duitse A8, A9, A93 en de A99 zullen flink gevuld zijn met verkeer en de daarbij behorende vertragingen en/of files. Daarbij heeft de A12 in Oostenrijk ook nog eens diverse wegwerkzaamheden. De Fernpaß zal op zijn beurt een soort flessenhals worden, omdat het enkelbaans is. De Italiaanse A22 op zijn beurt zal voor de tolpoortjes bij Sterzing / Vipiteno ook weer wat voor vertraging zorgen. Dan lijkt me toch de Simplon (of San Bernardino) een betere optie. ;)
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op vr 17 jun 2011, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Gouda - Arezzo?

Bericht door Willem » vr 17 jun 2011, 22:56

Via de Simplon heb je weer de passage door Visp die voor oponthoud kan zorgen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gouda - Arezzo?

Bericht door SnarfFlevoland » vr 17 jun 2011, 22:57

^^
Mee eens, maar de doorgang van Visp is niet te vergelijken met de opstoppingen rond München, Fernpaß en/of de Brenner.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie