Amsterdam-Krakau

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
A10
polderweggetje
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 03 jul 2006, 9:56
Locatie: Amsterdam

Amsterdam-Krakau

Bericht door A10 » za 18 jul 2015, 20:45

Ik vraag me of ik werkzaamheden of andere mogelijke vertragingen kun tegenkomen op weg van Amsterdam naar Krakau.
De website van ANWB geeft geen informatie over Polen, dus ik ben op jullie aangewezen.

De geplande vertrek is op vrijdag 24 juli met een overnachting in Lutherstadt Wittenberg (zo'n 90 km ten zuiden van Berlijn). Dan op zaterdag naar Krakau. Ik ben van plan om gewoon via bad Oeynhausen en Magdeburg (A1, Bundesautobahn 30 en 2) naar Wittenberg te gaan op vrijdag.

Ik zit wel met wat dilemma voor zaterdag: optie 1 de kortste route is oostelijk rijden naar Autobahn 15 via Cottbus naar Krakau (A18 en A4 in Polen). Echter ik heb verhalen en beelden op deze forum gezien van Poolse A18 tussen grensovergang nabij Cottbus naar Wroclaw met wegdek uit de tijd toen het nog Reichsautobahn was. Ik wil liever niet een vernielde vering riskeren.

De optie 2 is bij Wittenberg westwaarts gaan naar Bundesautobahn 9 gaan en bij Leipzig Bundesautobahn 14 opdraaien en dan Bundesautobahn 4. In Polen gewoon hele tijd A4 volgen.


Ik ben van plan om bij terugweg (8 Augustus) in een keer van Krakau naar Amsterdam te rijden. Daarbij ben ik van plan om toch over A18 in Polen te rijden, ik heb gelezen dat de slechte toestand op de weg alleen in richting van Wroclaw geldt. Ik heb wel ruim ervaring met lang rijden op een dag, ik heb ooit van Orthez in Zuid-Frankrijk naar Amsterdam in een dag gereden (ruim 1300 km).

Laatste ding: ik heb vaak in Frankrijk gereden en gewend geraakt aan de Aires daar. Ik vraag me af hoe de toestand is bij de voorzieningen in Duitsland en Polen, en ook is de adviezen bij welke verzorgingsplaatsen ik zou moeten stoppen welkom. (ik heb al eentje uitgepikt: bij Helmstedt waar ooit grens was van BRD en DDR.)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76281
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Amsterdam-Krakau

Bericht door Chris » za 18 jul 2015, 21:26

Het is inderdaad aan te raden om niet de DK18 naar het oosten te nemen, vanwege het slechte wegdek. Dit is nog het enige stuk doorgaande weg in Polen die in slechte toestand is.

De verzorgingsplaatsen in Polen zijn in drie categorieën ingedeeld, van luxe tot eenvoudig. Van te voren staat wel aangegeven wat je zoal kan verwachten. Ik ken niet de actuele situatie langs de Poolse A4, maar wat ik van de A2 en S3 gezien heb zijn dit uitgebreide verzorgingsplaatsen met picnickplaatsen, tankstation, restaurant en winkel. Sommige hebben ook een McDonald's of Burger King.

Let er wel op dat je op de A4 tussen Wroclaw en Gliwice nu tol moet betalen. In de weekenden loopt het soms vast voor de tolstations omdat deze niet gebouwd zijn op een groot piekaanbod zoals de enorme tolstations in Frankrijk. Daarnaast is men tussen Wroclaw en Opole bezig om de A4 te renoveren. Hierbij is op één of meerdere plekken sprake van één rijstrook, wat tot vertraging kan leiden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Amsterdam-Krakau

Bericht door Coen Tunnel » za 18 jul 2015, 21:29

De meeste Raststättes in Duitsland hebben prima voorzieningen. Normaliter een tankstation en een restaurant, meestal in een ander gebouw. De prijzen voor eten zijn vrij schappelijk en de porties zijn groter dan in Frankrijk. Voor de toiletten moet je betalen maar die zijn doorgaans wel een stuk schoner dan in Frankrijk. Net als op de grotere aires in Frankrijk hebben de grotere Raststätts in Duitsland ook verschillende eetgelegenheden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Amsterdam-Krakau

Bericht door duikgek89 » za 18 jul 2015, 21:41

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Amsterdam-Krakau

Bericht door SnarfFlevoland » zo 19 jul 2015, 1:11

Chris schreef:Het is inderdaad aan te raden om niet de DK18 naar het oosten te nemen, vanwege het slechte wegdek. Dit is nog het enige stuk doorgaande weg in Polen die in slechte toestand is.
Hmm... het wegdek is slecht, dat klopt, maar met een geldende Vmax van 70 km/h is het nu ook weer niet zó slecht dat je je auto er kapot aan rijdt. Dan is de D1 bij Brno (Tsjechië) nóg slechter voor je auto, want daar mag je 130 km/h (en is het slechte stuk 150 km lang)... maar daarvan heb ik totaal niets aan overgehouden.

Ik zou als je al in Lutherstadt Wittenberg zit niet speciaal de omweg via Dresden nemen. Houd je je gewoon aan de aangegeven snelheidslimieten.
A10 schreef:ik heb vaak in Frankrijk gereden en gewend geraakt aan de Aires daar. Ik vraag me af hoe de toestand is bij de voorzieningen in Duitsland en Polen, en ook is de adviezen bij welke verzorgingsplaatsen ik zou moeten stoppen welkom.
De rustplaatsen langs de Poolse A4 zijn goed tot zeer goed. De meesten zijn uiterst ruim opgezet en hebben keurige sanitaire voorzieningen (gratis en schoon) en hebben tevens ook degelijke eetgelegenheden te bieden. Soms zelfs met een normaal restaurant en een fast food keten (KFC, Burger King, McD etc.). Luxe verzorgingsplaatsen hebben soms zelfs drie restaurants (één in de tankshop, één fastfood en één 'lux' wegrestaurant). Ben er in ieder geval erg over de Poolse verzorgingsplaatsen te spreken en doet zeker niet onder voor Duitsland of Frankrijk! Personeel spreekt meestal wel Engels of Duits, en soms wordt het na een vriendelijk "dobry dzień" handen en voeten werk. ;)
Chris schreef:Let er wel op dat je op de A4 tussen Wroclaw en Gliwice nu tol moet betalen. In de weekenden loopt het soms vast voor de tolstations omdat deze niet gebouwd zijn op een groot piekaanbod zoals de enorme tolstations in Frankrijk.
Hmm... ik het tot dusver alleen bij het laatste tolstation voor Kraków in de file gestaan. Bij de andere tolstations kom je er redelijk snel doorheen.

Overigens nog een tip als je in Kraków bent: Neem een bezoekje aan het natuurgebied "Dolina Kobylańska". Erg apart landschap! En als je veel tijd hebt is een uitstapje naar Zakopane in de Hoge Tatra ook zeker niet verkeerd, alhoewel die route overdag vanaf Lubień (einde S7) in beide rijrichtingen erg filegevoelig is (zowel doordeweeks als in het weekend). Wellicht heeft onze forummer Clint nog speciale tips, want hij woont daar in die buurt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Amsterdam-Krakau

Bericht door duikgek89 » zo 19 jul 2015, 1:32

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Amsterdam-Krakau

Bericht door SnarfFlevoland » zo 19 jul 2015, 1:40

duikgek89 schreef:Als je dat bij die betonplatenbaan in Polen optelt is de route over Dresden misschien niet eens zo'n slechte optie meer. Zeker als je via A9 - A14 - A4 een beetje kunt opschieten op zaterdagochtend.
Klopt, daar ga ik met je mee. Je hebt op die manier meer snelweg. Aan de andere kant zijn de wegen tussen Lutherstadt Wittenberg en het Spreewald niet zo druk, dus wat dat betreft kan je er wel redelijk doorrijden. Zeker op een zaterdagochtend lijkt me dit geen enkel probleem. Zomervakantiefiles hoef je daar niet te verwachten. :p
duikgek89 schreef:Sorry voor de Francofielen en de mensen die nog steeds denken dat Polen een onderontwikkeld gat is en Frankrijk een ontwikkeld europees land, wat ik nu zeg gaat hard aankomen.
De verzorgingsplaatsen die ik in Frankrijk gezien heb waren gruwelijk SMERIG, je gaat daar liever het bos in dan naar het toilet bij een pomp. In Polen zijn de plaatsen langs de snelweg die ik gezien heb beduidend schoner. Alleen wel bij een verzorgingsplaats met voorzieningen stoppen.
Helemaal mee eens, de verzorgingsplaatsen in Polen zijn gewoon erg goed, schoon en modern. Polen is een echt westers land aan het worden. En wat betreft de vele vooroordelen over criminaliteit: Ik voel me in Polen uiterst veilig en kan m'n auto ook overal zonder verdere gedachten goed kwijt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76281
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Amsterdam-Krakau

Bericht door Chris » zo 19 jul 2015, 10:10

De vooroordelen over criminaliteit in Polen komen vooral van mensen die er nog nooit geweest zijn en überhaupt geen benul hebben hoe het gaat met de landen ten oosten van Duitsland en Oostenrijk. Polen scoort op criminaliteitscijfers veel beter dan Nederland of België.

Bijvoorbeeld in Nederland zijn in 2012 20.000 auto's gestolen, in Polen 16.000 terwijl het land een vergelijkbaar aandeel autobezit en meer dan twee keer zoveel inwoners heeft. Op inbraak is het verschil nog groter, in Nederland is naar verhouding tot inwonertal het aantal inbraken meer dan 5 keer zo hoog dan in Polen.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Amsterdam-Krakau

Bericht door mhkamp » ma 20 jul 2015, 21:14

Donders interessant over die Poolse verzorgingsplaatsen, dat ik daar een topic over geopend heb.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Vegi
verkeersader
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 20:03

Re: Amsterdam-Krakau

Bericht door Vegi » di 21 jul 2015, 12:12

Ook ik zou de route via de A9, A14 en de A4 kiezen. Dat is wel wat om, maar al het binnendoor rijden en dan ook nog eens over de kapotte DK18 rijden, dat zou voor mij geen optie zijn.

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 913
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: Amsterdam-Krakau

Bericht door Ger81 » di 21 jul 2015, 22:57

^^
Eens.
Mijd de DK18 oostwaarts, hoe dan ook :yes:

Overigens, wat betreft de verzorgingsplaatsen: meestal zijn die inderdaad prima, maar het stuk Legnica-Wroclaw is voormalige Reichsautobahn (wegdek is wel prima, alleen ontbreekt de vluchtstrook) en op dat gedeelte zijn de voorzieningen minimalistisch te noemen.
Wel leuk langs dat stuk zijn een paar gerenoveerde originele jaren '30 tankstationnetjes. Als dat je interesse heeft zeker een stop waard, maar nogal spartaans dus.
-edit: voorbeeld.
Ubi volentia est, via est

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Amsterdam-Krakau

Bericht door SnarfFlevoland » wo 22 jul 2015, 8:35

Ger81 schreef:Mijd de DK18 oostwaarts, hoe dan ook
Heb je de DK18 zelf al eens naar het zuidoosten gereden? Er zijn zeker argumenten die voor de TS spreken om langs Dresden te rijden (meer snelweg; hogere Vmax), maar alleen speciaal voor de DK18 hoeft niemand het te laten. Goed, het wegdek is slecht, maar echt niet zo dramatisch als hier op dit forum vaak verkocht wordt. Je auto gaat er echt niet zomaar kapot aan (of je moet er met 200 overheen jagen). Kortom: De DK18 mijden "koste wat het kost" vind ik een absoluut non-argument. Op die manier kan je anders nog wel meteen een paar meer wegen in Europa volledig afschrijven, wat niemand doet.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76281
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Amsterdam-Krakau

Bericht door Chris » wo 22 jul 2015, 9:16

Ik heb twee jaar terug mijn voorvering gebroken op de A11 in het noordoosten van Duitsland. Die heeft (had) vergelijkbaar wegdek.

Probleem met de DK18 is ook dat het een lang stuk is wat zo slecht en oncomfortabel is. Volgens mij wel 70 kilometer. Ik zou toch geneigd zijn dat traject te vermijden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Amsterdam-Krakau

Bericht door SnarfFlevoland » wo 22 jul 2015, 10:08

Persoonlijk denk ik eerder dat je voorvering al in een wat slechtere toestand was en een rit over slecht wegdek de genadeklap was. Hoe hoog/laag was de Vmax daar?

Het klopt dat de DK18 over zo'n 70 km lang een slecht wegdek heeft, maar als je je aan de Vmax houdt gebeuren er geen rare dingen. Zoals gezegd is de D1 in Tsjechië tussen Praag en Brno over ruim 150 km in slechte toestand en dan nog eens de D2 tussen Brno en de Slowaakse grens. Nu wordt die weg in kleine fases gerenoveerd, maar alsnog zijn er nog hele lange stukken in slechte toestand. Nu is die weg wellicht net ietsje beter als de DK18, maar aangezien je er met 130 km/h overheen mag, is het weer minstends net zo slecht voor je auto als de DK18. Zeker als je ook nog de ruim dubbele lengte (150 i.p.v. 70 km) bovenop telt.

Ik zou zeggen: Neem eens de DK18 zuidoostwaarts en oordeel na die ervaring zelf. Zeker, het wegdek is slecht, maar nogmaals: Zo dramatisch dat je auto daarna uitelkaar ligt of de wegenwacht moet bellen is toch echt een portie overdreven.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Amsterdam-Krakau

Bericht door Coen Tunnel » wo 22 jul 2015, 10:42

^^ Wat je voor het gemak wel even vergeet is dat op de D1 en D2 (die weg is 30-40 jaar oud) het wegdek op de linkerrijstrook nog in redelijke staat is, het is vooral de rechterrijstrook die slecht is. Op een gegeven moment ben ik gewoon links gaan rijden en ben ik alleen naar rechts gegaan als er een snellere verkeersdeelnemer was die wilde inhalen. En ik was niet de enige die vooral links reed. Ik heb de DK18 nooit gereden, maar ik weet wel dat die zuidelijke rijbaan meer dan 70 jaar in beide richtingen is gebruikt; het lijkt me dan ook dat beide rijstroken er niet al te best aan toe zijn.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Amsterdam-Krakau

Bericht door SnarfFlevoland » wo 22 jul 2015, 13:21

^^
Lijken en denken is natuurlijk niet weten. ;) Alleen als je met aanhanger (caravan) aan het reizen bent zou ik met de DK18 echt voorzichtig zijn. Voor de rest gewoon aan de Vmax houden.

En wat betreft de D1: Tafferelen van veel linksrijdende mensen kan ik me niet herinneren. Heb zelf ook steeds gewoon op de rechterrijstrook gereden, wanneer ik niet aan het inhalen was.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 913
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: Amsterdam-Krakau

Bericht door Ger81 » wo 22 jul 2015, 22:15

SnarfFlevoland schreef:
Ger81 schreef:Mijd de DK18 oostwaarts, hoe dan ook
Heb je de DK18 zelf al eens naar het zuidoosten gereden?
Ja natuurlijk, waarom zou ik anders een advies geven? :confuuuse:
De DK 18 oostwaarts heb ik zeker een keer of 10 gereden, waarvan 4 keer zelf.
De eerste keren zelfs nog tot Gliwice en later tot Wroclaw hobbel-de-bobbel, dus zonder arrogantie: ik weet echt wel waar ik het over heb.

In 2004 reed ik op de dag van de Love-parade naar Polen en zocht ik een alternatieve route om de Berliner Ring te mijden. Toen voor het eerst de route over Dresden geprobeerd en via de toen nog DK4 (nu DK94) Polen binnengekomen.
Sindsdien nog 1 keer (ergens rond 2010) de DK18 gepakt en daarmee mijn vriendin een unieke reiservaring cadeau gedaan :lol:
Ubi volentia est, via est

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Amsterdam-Krakau

Bericht door SnarfFlevoland » wo 22 jul 2015, 23:04

Ger81 schreef:De DK 18 oostwaarts heb ik zeker een keer of 10 gereden, waarvan 4 keer zelf.
De eerste keren zelfs nog tot Gliwice en later tot Wroclaw hobbel-de-bobbel, dus zonder arrogantie: ik weet echt wel waar ik het over heb.
Er zijn anders genoeg personen die adviezen geven over routes die ze zelf nog nooit gereden hebben en met vooroordelen belasten. Opzich goed bedoeld, maar gewoon een wat foute inschatting maken. Dat wilde ik gewoon even duidelijk hebben in hoeverre je hier uit ervaring spreekt of alleen vanuit gaat dat...

Ik mag dan ook van je aannemen dat je van die ritten over de DK18 niet je auto kapot hebt gemaakt? ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

A10
polderweggetje
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 03 jul 2006, 9:56
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam-Krakau

Bericht door A10 » do 23 jul 2015, 20:21

Bedankt voor de reacties!

Ik denk dat ik op zaterdagochtend via Leipzig/Dresden (A9/A14 en A4) naar de Poolse grens rijd.

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 913
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: Amsterdam-Krakau

Bericht door Ger81 » do 23 jul 2015, 20:25

SnarfFlevoland schreef:Dat wilde ik gewoon even duidelijk hebben in hoeverre je hier uit ervaring spreekt of alleen vanuit gaat dat...
Ok, voor mij was het vanzelfsprekend, no offence :top:

SnarfFlevoland schreef:Ik mag dan ook van je aannemen dat je van die ritten over de DK18 niet je auto kapot hebt gemaakt? ;)
Nee, nooit de auto kapot gehad. Maar daarvoor moet je dan wel 70 km met 60-70 per uur rijden, al gaten en putten ontwijkend.
De eerste 10 minuten gaat dat nog wel (de eerste keer is het ergens nog wel een belevenis ook).
Daarna gaat het je enorm tegenstaan en dan is het nog een heel eind...

A10 schreef:Bedankt voor de reacties!

Ik denk dat ik op zaterdagochtend via Leipzig/Dresden (A9/A14 en A4) naar de Poolse grens rijd.
Goeie reis!
Ubi volentia est, via est

A10
polderweggetje
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 03 jul 2006, 9:56
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam-Krakau

Bericht door A10 » za 01 aug 2015, 23:42

Vanwege de omstandigheden ben ik na een weekje vakantie vandaag alweer huiswaarts teruggekeerd in plaats van volgende week. Hieronder aantal indrukken van de reis heen en terug.

Heen had ik last van Baustelles, eentje bij Bad Oeynhausen in niet-snelweg gedeelte waarbij er maar een rijstrook beschikbaar is en in combinatie met stoplichten gaf dat toch wel een gevoelige vertraging (zo'n half uur tot 3 kwartier gedaan om Bad Oeynhausen te passeren). Daarna bij Hannover een baustelle met half uur vertraging. Na overnachting bij Lutherstadt Wittenberg leek het rustig te gaan, tot A4 net voorbij Dresden. Daar was er een flinke baustelle met stilstaande files tot gevolg (2 uren over stukje van 20 km gedaan). In Polen net voorbij Wroclaw moest de ergste nog komen, totale stilstaande file door combinatie van werkzaamheden en kleine botsingen van aantal auto's (2 uren over stukje van 15 km gedaan).

Over algemeen verschilt de rijden in Polen nauwelijks van Duitsland: vergelijkbare wegen, je kunt er prima doorrijden. 20-30% van de Poolse autorijders menen dat de maximum snelheid van 140 slechts een adviessnelheid is net als in Duitsland. Het gevolg is dat er auto's voorbij me zoemen terwijl ik 140 rijd, dit is ook geval op de oude gedeelte uit de tijd toen het nog reichsautobahn was (tussen Gorlitz en Wroclaw). Op de terugweg zag ik op die gedeelte in de andere richting de gevolg: een flinke crash tussen aantal auto's, een bestelwagen en een vrachtwagen.

Op de terugweg geen bijzondere zaken, tot voorbij Wroclaw (weinig vertraging bij werkzaamheden dankzij vroeg vertrekken ditmaal, ook in Duitsland weinig tot geen vertraging bij Baustelles). Naast bovengenoemde ongeluk in de andere richting, moesten ik en andere automobilisten soms slaloms maken over twee rijstroken en vluchtstrook met snelheid van 100 km per uur: een vrachtwagen of bestelwagen had de lading lege kartonnen dozen verloren en het was nog niet opgemerkt door Poolse wegenwacht. Op de DK18 was de landschap eentonig met alleen maar bossen, echter ik heb me vermaakt met de aangezicht van de andere auto's en vrachtwagens in de andere richting die meer op en neer gingen dan vooruit, of de auto's die op vluchtstrook geparkeerd zijn om de fietsen achterop de auto weer vast te zetten (die waren door slecht wegdek wat losgeraakt).

En een kleine waarschuwing voor de anderen die later DK 18 richting Berlijn gaan: net na de grens met Duitsland zou je denken: nu kan ik lekker sneller rijden. Echter er staat een borden met maximum snelheid van 100 op, terwijl de weg niet in slechte staat is. Ik besloot toevallig om achter een Pool die 100 reed, te rijden. Na aantal honderd meter verderop bij eerste afrit in Duitsland, bleek dat een gouden zet te zijn. Want bij de oprit die nauwelijks zichtbaar is dankzij combinatie van een flauwe bocht van snelweg, ouderwets viaduct met dikke muren en bossen, stond een Polizeiauto als een ware struikrover op een hardrijder te wachten. Een andere Pool die achter me was, die reed 120 tot hij Polizeiauto opmerkte. Snel voegde de Pool achter me en hij hoopte dat hij niet gepakt zou worden, maar Polizei kende geen genade. Het draaide de snelweg op en ging de Pool voorbij en achter me rijden en deed de zwaailichten aan en sommeerde de Pool achter me om te volgen naar de parkeerplaats.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Amsterdam-Krakau

Bericht door Coen Tunnel » zo 02 aug 2015, 0:40

^^ Niet toevallig een grenscontrole? Bij Elten op de A3 hebben ze mij er ook wel eens uitgepikt en meegenomen naar de parkeerplaats. Het lijkt me sterk dat de Duitse Polizei iemand staande houdt voor een overtreding van 20 km/u. Dat levert in Duitsland namelijk niet meer op dan een bekeuring van € 30.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Amsterdam-Krakau

Bericht door duikgek89 » zo 02 aug 2015, 3:22

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.

A10
polderweggetje
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 03 jul 2006, 9:56
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam-Krakau

Bericht door A10 » zo 02 aug 2015, 10:29

^^ Niet toevallig een grenscontrole? Bij Elten op de A3 hebben ze mij er ook wel eens uitgepikt en meegenomen naar de parkeerplaats. Het lijkt me sterk dat de Duitse Polizei iemand staande houdt voor een overtreding van 20 km/u. Dat levert in Duitsland namelijk niet meer op dan een bekeuring van € 30.
Als ik naar de manier waarop de Polizeiauto uit de zicht van de doorgaande autorijders op de oprit opgesteld staat, heb ik toch wel gevoel dat het bedoeling is de snelheidsovertreders eruit te pikken.
Reden ze veel harder of reden ze 140 GPS en jij minder vanwege teller afwijking? Op de snelwegen wordt heel weinig gecontroleerd, maar als ik op de A2 rij dan is er slechts een enkeling die harder rijdt dan 140 (en boven 160 nog zeldzamer). Dat terwijl de A2 best geschikt zou zijn om de limiet eraf te smijten, meestal niet druk, recht, goed wegdek, er zijn in Duitsland slechtere wegen waar geen limiet actief is (en daar is dat ook prima). Ik rij daar meestal 160 op de CC, alleen bij de Tolpoorten even opletten.
Ze reden duidelijk veel harder, ik reed soms wel iets na 140 op de teller. Ik heb geen verklaring voor waarom men op A4 blijkbaar harder dan op A2 rijdt. Het viel me wel op dat er vrijwel geen snelheidscontroles zijn, geen Policja te zien. Op 2 plekken wordt wel geflitst die zitten echter op stuk waar er 140 mag, dus men remt eventjes naar 140 en drukt de pedaal weer in wanneer ze er voorbij zijn.
Laatst gewijzigd door A10 op zo 02 aug 2015, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Vegi
verkeersader
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 20:03

Re: Amsterdam-Krakau

Bericht door Vegi » zo 02 aug 2015, 14:24

De enige keer dat ik in een auto met een fatsoenlijke motor reed, kwam er niet veel voorbij mij op de A2.
Ik reed daar dan ook stipt 140.
Op de A4 weet ik het niet zo goed meer (is al een paar jaar geleden), maar ik reed toen wel op een veel drukker moment waardoor de snelheid sowieso wat lager lag.

Plaats reactie