NBA: Hier en daar wat losse borden

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: NBA: Hier en daar wat losse borden

Bericht door harry » di 29 jun 2010, 18:46

Palance schreef:Zoek de verschillen. Mijn foto is 3 weken oud
Wat een verschil! De oude borden waren stuk-ken beter!
Het is nu bijvoorbeeld helemaal niet meer duidelijk dat het tankstation "in de afrit" zit en dat je dus niet kan tanken en daarna nog de afrit nemen...
(Die horizontale lijn maakte dat vroeger duidelijk.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: NBA: Hier en daar wat losse borden

Bericht door Mandelsoft » di 29 jun 2010, 19:19

Ja, ik zie dat ze een kleiner lettertype hebben gebruikt. Een slagje groter, zoals op de oude borden, had zeker niet misstaan.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: NBA: Hier en daar wat losse borden

Bericht door Wouter N14 » di 29 jun 2010, 20:52

harry schreef:Het is nu bijvoorbeeld helemaal niet meer duidelijk dat het tankstation "in de afrit" zit en dat je dus niet kan tanken en daarna nog de afrit nemen... (Die horizontale lijn maakte dat vroeger duidelijk.)
Eerlijk gezegd had ik die link nog nooit gelegd Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: NBA: Hier en daar wat losse borden

Bericht door Euregio » di 29 jun 2010, 21:02

Haarlem had inderdaad wel wat groter kunnen staan, het ziet er immers nu erg leeg uit.

In België gebruiken ze ook grote en kleine woorden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: NBA: Hier en daar wat losse borden

Bericht door Rene » wo 30 jun 2010, 0:38

harry schreef:Afbeelding
Afbeelding
Lettergrootte is in overeenstemming met lagere rijsnelheid en status en in lijn gebracht met andere borden op provinciale deel N208, waar Uu van die grootte is toegepast.
Rechtdoorpanelen zijn wat hoger dan minimaal, maar dat is nodig voor een simpele constructie aan het bestaande portaal. Zonder signaalgevers is er geen reden het rechtdoorpaneel breder te maken dan de pijlen, wat dus resulteert in twee verschillende paneelbreedtes.
Wegnummerschild is inderdaad door een welbekend iemand naar de baseline verbannen, maar dat voldoet net zo goed aan de richtlijn ;)

En ach dat tankstationsymbooltje. Omdat het geen integraal onderdeel van de afrit uitmaakt maar ergens tussen af- en toerit zit weggefrommeld, was er geen bezwaar tegen dit ontwerp. Plaatsing van het symbool op de baseline zou immers suggereren dat voor het tankstation de afrit richting de genoemde doelen gevolgd moeten worden tot op het OWN, en dat is dus niet het geval. Ik durf zelfs te stellen dat als het wèl op de baseline had gestaan, iemand ongetwijfeld zelf met dàt reeds voorzien argument in de hand was gaan lopen zeuren. In die zin laat ik me het commentaar hier goed smaken, en ga over tot de orde van de dag.
harry schreef:Het is nu bijvoorbeeld helemaal niet meer duidelijk dat het tankstation "in de afrit" zit en dat je dus niet kan tanken en daarna nog de afrit nemen... (Die horizontale lijn maakte dat vroeger duidelijk.)
Nou, dan behoor je tot een select groepje kenners. Het gros van de weggebruikers ziet dat onderscheid niet - waarschijnlijk omdat het een niet zo vaak voorkomend fenomeen is. Wat mij betreft dan ook geen reden om enkel en alleen voor dat symbooltje het bord met enkele vierkante meters uit te breiden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: NBA: Hier en daar wat losse borden

Bericht door Vinny » wo 30 jun 2010, 0:49

In de meeste gevallen is het verbannen naar de baseline van het wegnummer een zeer goed idee. In dit specifieke geval vind ik het gat tussen Haarlem (dat erg hoog staat) en N 208 (dat erg laag staat) lelijk. Maar goed dat heb je natuurlijk als je een keer iets consequent toepast ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: NBA: Hier en daar wat losse borden

Bericht door Palance » wo 30 jun 2010, 7:57

Rene schreef:
harry schreef:Het is nu bijvoorbeeld helemaal niet meer duidelijk dat het tankstation "in de afrit" zit en dat je dus niet kan tanken en daarna nog de afrit nemen... (Die horizontale lijn maakte dat vroeger duidelijk.)
Nou, dan behoor je tot een select groepje kenners. Het gros van de weggebruikers ziet dat onderscheid niet - waarschijnlijk omdat het een niet zo vaak voorkomend fenomeen is. Wat mij betreft dan ook geen reden om enkel en alleen voor dat symbooltje het bord met enkele vierkante meters uit te breiden.
Op snelwegen komt dit wel vaker voor (zoals o.a. op de A16 bij H.I.Ambacht en de A12 bij Harmelen). Bij laatstgenoemde afrit is bij de NBA de streep wel gehandhaafd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: NBA: Hier en daar wat losse borden

Bericht door mavas » wo 30 jun 2010, 9:05

Palance schreef: ik zie dat ook de markering tbv. de uitrit is aangepast.
En kennelijk wordt het forum niet goed gelezen. Ik zei in het A208-naar-N208-topic al dat de deklaag nog niet was aangebracht toen je daar langsreed, en de markering dus ook nog niet definitief was.
Harry schreef:Eigenlijk NB-N-A dus. De andere borden voor deze afslag zijn (nog) niet vervangen.
Nee, zoals ik al zei, is dit wegvak nog autosnelweg, en is het dus gewoon NBA. Dat het verwijst naar een niet-autosnelweg doet hier niet aan af ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: NBA: Hier en daar wat losse borden

Bericht door Wouter N14 » wo 30 jun 2010, 9:21

Rene schreef:Plaatsing van het symbool op de baseline zou immers suggereren dat voor het tankstation de afrit richting de genoemde doelen gevolgd moeten worden tot op het OWN, en dat is dus niet het geval. Ik durf zelfs te stellen dat als het wèl op de baseline had gestaan, iemand ongetwijfeld zelf met dàt reeds voorzien argument in de hand was gaan lopen zeuren. In die zin laat ik me het commentaar hier goed smaken, en ga over tot de orde van de dag.
Zou een gemiddelde weggebruiker, waar ik klaarblijkelijk ook toe behoor, nou echt het verschil zien of een symbooltje op de baseline staat of niet, laat staan dat die daar een verschillende betekenis in ziet? :dontknow:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: NBA: Hier en daar wat losse borden

Bericht door Ties » wo 30 jun 2010, 9:25

^^ Nee, maar het zal hem wel opvallen dat de borden onrustig op hem overkomen door de rare grafische indeling en allerlei verschillende hoogten van de teksten en symbolen.

Maar ik ben al lang blij dat het wegnummer niet meer zweeft ;)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: NBA: Hier en daar wat losse borden

Bericht door harry » wo 30 jun 2010, 10:57

Harry schreef:Eigenlijk NB-N-A dus.
mavas schreef:Nee, zoals ik al zei, is dit wegvak nog autosnelweg, en is het dus gewoon NBA. Dat het verwijst naar een niet-autosnelweg doet hier niet aan af ;)
Rene schreef:Lettergrootte is in overeenstemming met lagere rijsnelheid en status en in lijn gebracht met andere borden op provinciale deel N208, waar Uu van die grootte is toegepast.
Dus toch niet helemaal gewoon NBA. (Hoewel "gewoon NBA" bijna een tegenspraak lijkt. :) )
Rene schreef:En ach dat tankstationsymbooltje. Omdat het geen integraal onderdeel van de afrit uitmaakt maar ergens tussen af- en toerit zit weggefrommeld, was er geen bezwaar tegen dit ontwerp.
Omdat het tankstation is weggefrommeld, is ook het symbooltje maar ergens tussengefrommeld. Dat klinkt consequent. Maar ik vind het wel onduidelijk en estetisch lelijk.
harry schreef:Het is nu bijvoorbeeld helemaal niet meer duidelijk dat het tankstation "in de afrit" zit en dat je dus niet kan tanken en daarna nog de afrit nemen... (Die horizontale lijn maakte dat vroeger duidelijk.)
Rene schreef:Nou, dan behoor je tot een select groepje kenners.
Ik denk dat het groepje niet zo select is als jij denkt. Het gaat om mensen die vaak een tankstation gebruiken en veel verschillende wegen in NL berijden. (De meesten zullen beroepsrijders zijn, voor mij is het een hobby.) Voor die mensen is het van belang of je bij een tankstation de afrit nog kunt nemen. Die groep mensen zal wel degelijk op de wegwijzers letten, waar het tot voor kort vrij duidelijk op stond. Maar nu komen er steeds meer van die situaties (op zich al ergerlijk, als je én wil tanken én de afrit af wil) en steeds slechtere bewegwijzering ervan...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: NBA: Hier en daar wat losse borden

Bericht door Vinny » wo 30 jun 2010, 14:24

Als rijkswaterstaat afstapt van het zelf ontwikkelde systeem om een paar centimeter bordruimte uit te sparen kan het niet van de weggebruiker verlangen dat het een systeem herkent... :roll: :shutup:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NBA: Hier en daar wat losse borden

Bericht door jan » wo 30 jun 2010, 15:20

Ik heb vanochtend NBA gespot op de A50 in zuidelijke richting bij kp Valburg. Doelen zijn hetzelfde gebleven en 'A73' wordt niet meer vermeld. Toch wel opmerkelijk dat de bestemmingen exact hetzelfde zijn gebleven. Hierbij doel ik vooral op Nijmegen-Noord aangezien dat op de A15 (na het uitrijden van de klaverlus) 2 jaar geleden is vervangen door Kleve (eveneens NBA..). Lekker consequent. :shutup:

In noordelijke richting kom je op bij Renkum en Heteren geen old-school meer tegen, echter zijn er (nog) geen doelenborden geplaast, waardoor je op de A50 tussen Bankhoef en Hoenderloo geen borden met een km aanduiding tegenkomt.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: NBA: Hier en daar wat losse borden

Bericht door harry » do 01 jul 2010, 11:17

Vinny schreef:Als rijkswaterstaat afstapt van het zelf ontwikkelde systeem
Ik vemoed dat het nog een systematiek van de ANWB is, die niet begrepen wordt door de mensen van RWS.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NBA: Hier en daar wat losse borden

Bericht door waldo79 » ma 05 jul 2010, 13:35

waldo79 schreef:Tussen Everdingen en knooppunt Everdingen spotte ik een foutief afstandentableau:
  • Amsterdam 58
    Utrecht 26
Bij de aansluiting Geldermalsen staat exact dezelfde. De km-waarden bij Everdingen zijn dan ook iets van 10 km te hoog. Zijn er soms 2 dezelfde borden geproduceerd?
Dit bericht van 13 mei jl. kan herroepen worden ;)
Nabij Everdingen is wat popnagelwerk verricht met als volgend resultaat:
  • Amsterdam 50
    Utrecht 18

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: NBA: Hier en daar wat losse borden

Bericht door Palance » di 06 jul 2010, 14:56

Knooppunt Vaanplein op de A15 vanuit westelijke richting. Meer NBA dan dit bord is er niet.
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Geert33
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 16:01
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NBA: Hier en daar wat losse borden

Bericht door Geert33 » zo 11 jul 2010, 18:43

Op de A50 ri. Zwolle bij Vaassen staat een afstandsbord:

Afbeelding

(Nee, het bord is niet vies, de voorruit zat onder de vogelkak)
Ik weet niet waarom er nog een streep staat onder Zwolle.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: NBA: Hier en daar wat losse borden

Bericht door Pino » zo 11 jul 2010, 19:01

Kan me voorstellen dat hier in de toekomst het netwerkdoel Groningen komt te staan, maar dat dat nu nog is afgeplakt.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: NBA: Hier en daar wat losse borden

Bericht door Rene » zo 11 jul 2010, 19:49

Geert33 schreef:Ik weet niet waarom er nog een streep staat onder Zwolle.
Zwolle is zo belangrijk, dat moet uiteraard worden onderstreept... :mrgreen:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: NBA: Hier en daar wat losse borden

Bericht door mavas » ma 12 jul 2010, 11:35

Pino schreef:Kan me voorstellen dat hier in de toekomst het netwerkdoel Groningen komt te staan, maar dat dat nu nog is afgeplakt.
Wel goed dat het al op grotere afstand vermeld wordt! Ik kan me herinneren dat de laatste afstandborden die waren verschenen met hoek-om-doelen pas even voor het knooppunt stonden en dat is wat mij betreft veel te laat.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: NBA: Hier en daar wat losse borden

Bericht door Pino » ma 12 jul 2010, 12:22

Helemaal eens !

De plaatsing van afstandenborden met doelen onder de streep vergt echter wel wat coördinatie in verband met het continuïteitsbeginsel. Ik vermoed dat dat de reden is geweest dat we tot nu toe eigenlijk alleen maar kruisende doelen hebben gezien vlak voor een knooppunt, want daar weet je zeker dat de kruisende doelen meteen op het volgende bord weer terugkomen. Maar de plannen van het bestaan van routebomen waren er altijd al, en ik ben blij dat we nu ook eindelijk een teken zien dat ze in de praktijk gaan worden gebracht. Persoonlijk zou ik trouwens weinig problemen hebben met een tijdelijk continuïteitsverlies op afstandenborden in plaats van dat kruisende doelen voorlopig nog even afgeplakt blijven.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: NBA: Hier en daar wat losse borden

Bericht door Rene » ma 12 jul 2010, 13:14

Pino schreef:Persoonlijk zou ik trouwens weinig problemen hebben met een tijdelijk continuïteitsverlies op afstandenborden in plaats van dat kruisende doelen voorlopig nog even afgeplakt blijven.
Laat dat nou net actueel ook werkelijk onderwerp van gesprek zijn... ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: NBA: Hier en daar wat losse borden

Bericht door Pino » ma 12 jul 2010, 15:45

^^ Dan is de mening van tenminste één gebruiker bij deze bekend. Nou maar hopen dat de beslissers ook meelezen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: NBA: Hier en daar wat losse borden

Bericht door mavas » di 13 jul 2010, 9:52

Ik zou het ook wel prettig vinden als er hier en daar wat kruisende doelen voorbij komen op de afstandsborden :)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: NBA: Hier en daar wat losse borden

Bericht door Feder » di 13 jul 2010, 10:18

Ik ook. Maar dan wel kruisende doelen die logisch zijn. Op de A50 Apeldoorn-Zwolle zou Groningen, als kruisend doel van de A28, prima onder de streep kunnen. Daarentegen zou ik Amersfoort of Utrecht (het andere doel van de A28) niet vermelden, want het is niet logisch om via deze route richting Amersfoort te rijden.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: NBA: Hier en daar wat losse borden

Bericht door Seat Ibiza » di 13 jul 2010, 11:32

Feder schreef:... het is niet logisch om via deze route richting Amersfoort te rijden.
Meestal niet, maar soms wel... Bijvoorbeeld deze route. Een vermelding Amersfoort, op de afstandsborden na de laatste twee toeritten bijvoorbeeld, zou mijns inziens dus zeker niet verkeerd zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: NBA: Hier en daar wat losse borden

Bericht door Vinny » di 13 jul 2010, 19:28

^^ Ik wil niet moeilijk doen, maar daarmee effen je de weg voor dingen als Maastricht op de bewegwijzering van de A 67 uit Belgie richting Randweg Eindhoven. Dat is nodeloze bordvulling, aangezien dit echt alleen relevant is voor een paar boerendorpen in Zuid-West Brabant. Wanneer dit gemeengoed gaat worden, dan vrees ik voor een verdere toename van het aantal bestemmingen dat op knooppunten wordt toegevoegd, alleen maar leidend tot nog meer te interpreteren informatie voor de weggebruiker. Straks is nog een limiet van 80 km/h nodig om mensen de borden te laten lezen... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: NBA: Hier en daar wat losse borden

Bericht door Seat Ibiza » di 13 jul 2010, 22:42

Vinny schreef:Ik wil niet moeilijk doen, maar daarmee effen je de weg voor dingen als Maastricht op de bewegwijzering van de A 67 uit Belgie richting Randweg Eindhoven.
Nou je doet eigenlijk wel moeilijk ;)
Wat is nu het probleem om bij vernieuwing van de bebording bij de afrit Eersel, op het afstandenbord in oostelijke richting Maastricht toe te voegen? Zoals je weet staat Maastricht bij De Hogt netjes aangegeven. Dat vind jij overbodig, ik (en anderen) echter niet.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: NBA: Hier en daar wat losse borden

Bericht door Vinny » di 13 jul 2010, 22:57

Goed dat wordt dan weer een doelendiscussie, maar ik vind Maastricht hier zinloze bordenvervuiling. Een bestemming als Duisburg is veel relevanter, omdat het aannemelijk is dat een heleboel meer relatief onbekende weggebruikers hier naar op zoek zijn. Maar goed, kennelijk ben ik de enige die hier zo over denkt...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: NBA: Hier en daar wat losse borden

Bericht door Wouter N14 » di 13 jul 2010, 23:49

Ik zie ook het nut er niet van in om Maastricht al bij Eersel te noemen. De A67-E34 is toch vooral een oost-westroute tussen België en het Ruhrgebied, doorgaand verkeer naar Maastricht zal de E313 volgen. Dat staat echter los van wat relevant is te vermelden bij De Hogt, waar Maastricht het routeverloop van de A2 verduidelijkt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gesloten