[CH] Rechts inhalen na invoegen: 6000 Frank boete

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5455
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

[CH] Rechts inhalen na invoegen: 6000 Frank boete

Bericht door marcel » za 19 nov 2011, 19:47

In TCS Touring heb ik hierover gelezen:
http://jumpcgi.bger.ch/cgi-bin/JumpCGI? ... B_211/2011

Iemand haalde na het invoegen bij het Dreieck Zürich-Süd een politieauto rechts in. Hij kreeg een boete van CHF 1000 plus CHF 5000 voorwaardelijk Sinds ik dit weet ben ik wat voorzichtiger op dit soort punten.

Overigens herinner ik mij de zaak van een paar jaar geleden van iemand die zijn vrouw het ziekenhuis in sloeg. Hij kreeg maar een half zo hoge boete ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [CH] Rechts inhalen na invoegen: 6000 Frank boete

Bericht door Vinny » za 19 nov 2011, 20:26

Als ik het goed begrijp gaat het dus om deze situatie:
http://maps.google.nl/maps?q=Entlisberg ... .22,,1,1.3

Volgens de rechter is het (volgens de Zwitserse wegcode toegestane) inhalen bij filevorming (kolonnerijden) in dit geval niet van toepassing.
Ook is hier geen sprake van de uitzondering dat bij rijbaansplitsingen en -samenvoegingen rechts inhalen in dit specifieke geval is toegestaan. Dit omdat na de afloop van de "Sicherheitslinie" (de ononderbroken streep die je op het SV plaatje ziet, Vinny), de gewone regels m.b.t. inhalen weer gelden. Ook is er geen geval van noodzakelijkheid om na de inhaalmanoevre naar links te gaan, omdat de rijstrook verder loopt (alleen de meest rechtse rijstrook valt even verder op af). Verder wordt gesteld dat het afremmen op deze rijstrook (het aanpassen aan de snelheid van het links rijdende verkeer) noodzakelijk is, en bovendien niet gevaarlijk. Waarbij het wisselen van rijstrook wel als risicovoller is ingeschat, en het rechts inhalen op een autosnelwegrijbaan heeft een hoog "abstracte gevaarzetting", omdat de snelheden hoog zijn, en de manoevre niet wordt verwacht door andere weggebruikers, die moeten er volgens de rechter van op aankunnen dat ze niet rechts worden ingehaald.

Dit is een korte samenvatting wat ik heb gedestilleerd van het (jurdische) artikel in de link.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5455
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Rechts inhalen na invoegen: 6000 Frank boete

Bericht door marcel » zo 10 mar 2013, 11:18

In Zwitserland is ophef ontstaan over de toekomstige politiechef van Zürich die zijn rijbewijs kwijt is omdat hij op de A1 rechts inhaalde:
http://www.20min.ch/schweiz/zuerich/story/20721085

Hij is ook al eerder veroordeeld wegens te hard rijden. Natuurlijk is er een storm van verontwaardiging dat zo een man politiechef wordt (hoewel sommigen ook hopen op een rechtvaardiger beleid in plaats van de uitsluitende focus op het maximaliseren van de inkomsten uit boetes), maar er is ook een discussie opgekomen over het links rijden.
Ondanks de 'Nur Links' reputatie van Nederlanders is dit fenomeen volgens mij in Zwitserland veel erger, vooral als er drie rijstroken zijn. Een politicus wil nu rechts inhalen toestaan:
http://www.20min.ch/schweiz/news/story/22336694

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Rechts inhalen na invoegen: 6000 Frank boete

Bericht door SnarfFlevoland » vr 15 mar 2013, 9:56

^^
In Zwitserland zijn er inderdaad veel automobilisten die "Nur Links" rijden. Vooral op de stukken met een limiet van 100 km/h is dat zeer extreem. Op de gewone 2x2 snelwegen met 120 km/h zijn de Zwitsers wellicht juist weer wat meer gedisiplineerd als Nederlanders, maar voor de rest kunnen zij er ook heel wat van. Bovendien zorgen de extreem hoge boetes er ook voor dat er vaak heel langzaam ingehaald wordt en de ander zich achter een langzamer voertuig kan vastrijden. Rechts inhalen heb ik echter nog nooit in Zwitserland gezien. Het verbaast me dat het zo duur moet zijn, want soms is rechts inhalen een logisch gevolg van iemand die zich gedurende een lange tijd niet aan het "Rechtsfahrgebot" houdt.

In Oostenrijk rijdt het wat dat betreft veel meer relaxed. Daar rijden veel mensen gewoon de Vmax, wordt er niet "Nur Links" gereden en is een eventuele boete ook betaalbaar zonder verdere sancties.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [CH] Rechts inhalen na invoegen: 6000 Frank boete

Bericht door sirdanilot » vr 15 mar 2013, 10:46

Ik vind dat er ook een verschil zou moeten zijn tussen rechts inhalen terwijl er nog een rijstrook tussen zit en rechts inhalen zonder tussenruimte. Dat eerste vind ik namelijk nauwelijks rechts inhalen.

Hoe het in CH zit weet ik niet, maar volgens mijn rijinstructeur mag ik op 2x2 wegen met verkeerslichten gewoon rechts inhalen als ik bij het volgende licht naar rechts wil. En natuurlijk links rijden als ik bij het volgende licht naar links wil, al is dat natuurlijk wel logisch. Stel deze meneer wilde er bij de volgende afrit af, dan zou de rechtsinhaalmanoeuvre al een stuk minder erg zijn geweest.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [CH] Rechts inhalen na invoegen: 6000 Frank boete

Bericht door Peter » vr 15 mar 2013, 11:38

Je hebt het waarschijnlijk over stadswegen met een hoge verkeerslicht-dichtheid, waar een blok auto's van licht tot licht rijdt alsof het filerijden is. Je kan ook rechts van voorsorterende en (voor afslaan or licht) afremmende auto's langs, los van blokmarkeringen.

Zomaar rechts inhalen mag dus niet op 2+2 stadswegen als iemand meent 40-45 te moeten rijden op de linkerstrook.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Rechts inhalen na invoegen: 6000 Frank boete

Bericht door SnarfFlevoland » vr 15 mar 2013, 11:55

Binnen de bebouwde kom rechts inhalen is een heel ander verhaal. Dat is namelijk in Zwitserland gewoon toegestaan, wanneer er meerdere rijstroken in dezelfde richting aanwezig zijn, netzoals in Duitsland. Het ging om het rechts inhalen op snelwegen (dus buiten de bebouwde kom). :idea:
SR 741.11 Art. 8 Absatz 3 schreef:Beim Fahren in parallelen Kolonnen sowie innerorts auf Strassen mit mehreren Fahrstreifen in der gleichen Richtung ist das Rechtsvorbeifahren an andern Fahrzeugen gestattet, sofern diese nicht halten, um Fussgängern oder Benützern von fahrzeugähnlichen Geräten den Vortritt zu lassen. Das Rechtsüberholen durch Ausschwenken und Wiedereinbiegen ist jedoch untersagt.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op vr 15 mar 2013, 12:02, 2 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [CH] Rechts inhalen na invoegen: 6000 Frank boete

Bericht door Peter » vr 15 mar 2013, 12:02

Ik referereerde aan Sirdanilot, die in NL lest en niet in Duitsland of Zwitserland :!:
Ik wist niet dat dit in Duitsland was toegestaan overigens. Geldt dit alleen Bibeko en geldt dit ook op Vmax 60-70 stukken, al dan niet Schnellstrassen ?
Laatst gewijzigd door Peter op vr 15 mar 2013, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Rechts inhalen na invoegen: 6000 Frank boete

Bericht door SnarfFlevoland » vr 15 mar 2013, 12:57

^^
Dat geldt alleen Bibeko en Bubeko tot snelheden van max. 60 km/h.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Sophie
expressweg
Berichten: 3437
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [CH] Rechts inhalen na invoegen: 6000 Frank boete

Bericht door Sophie » vr 15 mar 2013, 14:47

Aanvullingen:
Het geldt NIET op bibekosnelwegen
Die 60 km/h bubeko hebben betrekking op de snelheid van het langzamere voertuig, het inhalende mag 20 km/u sneller zijn.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Rechts inhalen na invoegen: 6000 Frank boete

Bericht door SnarfFlevoland » za 16 mar 2013, 0:47

Timmetje schreef:Het geldt NIET op bibekosnelwegen
Sinds wanneer bestaan er bibekosnelwegen?! Zover ik weet liggen snelwegen altijd buiten de bebouwde kom. ;)
Misschien bedoel je stadssnelwegen?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Sophie
expressweg
Berichten: 3437
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [CH] Rechts inhalen na invoegen: 6000 Frank boete

Bericht door Sophie » za 16 mar 2013, 0:54

^^
De hele A100 is bijvoorbeeld bibeko, en ook de A11x wegen voor zover ze in de deelstaat Berlijn liggen. Lekker, omdat de boetebedragen voor bibeko (die boetes zijn in D hoger) duurder zijn...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Rechts inhalen na invoegen: 6000 Frank boete

Bericht door SnarfFlevoland » za 16 mar 2013, 1:08

^^
Ach Berlijn, tja... die A11x zijn feitelijk gewone stadssnelwegen. Het was ooit al eens op TV geweest of die wegen officieel een snelwegstatus mogen hebben. Nu begrijp ik ook waarom. Berlijn moet daarmee ook de enigste uitzondering van heel Duitsland zijn. Andere stadssnelwegen hebben geen snelwegstatus of liggen niet binnen de bebouwde kom.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Sophie
expressweg
Berichten: 3437
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [CH] Rechts inhalen na invoegen: 6000 Frank boete

Bericht door Sophie » za 16 mar 2013, 1:48

^^
Substandaard zijn ze soms wel, maar behalve hele kleine stukjes zijn ze echt wel snelwegwaardig.
Even eens een streetview-foto. Dit is dus bibeko, asw, limiet 100 km/u.
Er is toch geen twijfel over mogelijk of dit snelwegwaardig is?

Ik weet niet of er buiten Berlijn bibekosnelwegen zijn, maar ik denk dat het dan vooral om korte stukjes van luttele honderd meter zal gaan.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [CH] Rechts inhalen na invoegen: 6000 Frank boete

Bericht door waldo79 » za 16 mar 2013, 13:19

^^Dat stukje A115 is 80 km/h. Nergens binnen de stadsstaat Berlijn mag je sneller dan 80 km/h. Diverse stukken van de A100 hebben een limiet van 60 km/h :nuts:

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [CH] Rechts inhalen na invoegen: 6000 Frank boete

Bericht door sirdanilot » za 16 mar 2013, 14:03

Dit vind ik al veel minder autobahn-achtig. Het is een leuke stadsweg maar veel meer ook niet.

EDIT: Dit is ook een aparte constructie met dat bord op de muur.

Sophie
expressweg
Berichten: 3437
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [CH] Rechts inhalen na invoegen: 6000 Frank boete

Bericht door Sophie » za 16 mar 2013, 15:51

waldo79 schreef:^^Dat stukje A115 is 80 km/h. Nergens binnen de stadsstaat Berlijn mag je sneller dan 80 km/h. Diverse stukken van de A100 hebben een limiet van 60 km/h :nuts:
Mijn snelhedeninfo was uit 2009, en toen mocht je er nog 100. Jammer dat dat is gewijzigt.

@Sirdanilot: De A103 zou men inderdaad kunne afwaarderen, de A104, de A102 en de A105 zijn dat al. Maar de A11x wegen zijn meestal gewone snelwegen...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [CH] Rechts inhalen na invoegen: 6000 Frank boete

Bericht door sirdanilot » za 16 mar 2013, 16:03

Ik vermoed dat de A103 nog snelweg is omdat er meer mee gepland was. Niet voor niks eindigt de weg op deze GTI.

Sophie
expressweg
Berichten: 3437
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [CH] Rechts inhalen na invoegen: 6000 Frank boete

Bericht door Sophie » za 16 mar 2013, 16:05

^^
Ook met die andere wegen was meer gepland... Hoezo de A103 nog bestaat, ik weet het niet...

Een GTI zou ik net niet willen noemen, ik vind het meer een SNUP.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [CH] Rechts inhalen na invoegen: 6000 Frank boete

Bericht door waldo79 » za 16 mar 2013, 16:25

Alles goed en wel, maar zullen we niet terugkeren naar Zwitserland?

Plaats reactie