Op bijna alle toeritten een TDI

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Medianieuws

Op bijna alle toeritten een TDI

Bericht door Medianieuws » wo 26 nov 2008, 17:51

nu.nl (24-11-2008) schreef:Stoplichten moeten files A10 reduceren

Automobilisten die de A10 rond Amsterdam op willen rijden, krijgen vanaf volgende maand te maken met stoplichten op de oprit. Deze zogenoemde toerit-doseerlichten op het merendeel van de 35 toeritten moeten zorgen dat verkeer gedoseerd wordt toegelaten op de snelweg, meldt Rijkswaterstaat maandag. Vanaf het voorjaar worden de doseerlichten bovendien gekoppeld aan de verkeerslichten op de wegen naar de ringweg A10 toe. Ook worden de lichten gekoppeld aan stoplichten in de stad. Zo moet het verkeer beter worden geregeld. Volgens Rijkswaterstaat kan het zijn dat bestuurders bij de toerit-doseerlichten wat langer moeten wachten voordat ze de weg op kunnen, maar zal de uiteindelijke reistijd op de A10 korter zijn en de doorstroming beter. Bestuurders worden vanaf maandag in restaurants en tankstations, bij stadsdeelkantoren en bedrijven geïnformeerd over wat er staat te gebeuren en welk voordeel hen dat oplevert.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76528
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A10: op bijna alle toeritten een TDI

Bericht door Chris » wo 26 nov 2008, 17:54

Benieuwd hoe het uit gaat pakken. In Nederland komen TDI's nog relatief weinig voor. In Amerikaanse steden heb je soms dat elke oprit in de agglomeratie er één heeft, dat vereist nogal wat afstemming.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: A10: op bijna alle toeritten een TDI

Bericht door duikgek89 » wo 26 nov 2008, 18:09

Ik ben ook benieuwd hoe het uitpakt.
Als men wil koppelen met een aantal VRI's in de stad zou dat natuurlijk een mooie doorstroming op moeten kunnen leveren. Wel moet de koppeling dan goed gemaakt worden, en zou het fijn zijn als je dan midden in de nacht groen krijgt voordat je moet gaan remmen, indien mogelijk.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: A10: op bijna alle toeritten een TDI

Bericht door Frits » wo 26 nov 2008, 18:33

Ik ben niet overtuigd van de noodzaak van TDI's. Wat ik hier rond Utrecht zie is geen afname van files op de snelwegen, maar wel een complete verkeerschaos op het OWN als ze aan staan. De paar keer per jaar dat ze bij de oprit Houten (A27 richting Utrecht) aan staan is de puinhoop niet te overzien. Het loopt vast tot op de rondweg. Dit is waarschijnlijk ook de reden dat ze vrijwel nooit aan staan.
De autogordel: een band voor het leven.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: A10: op bijna alle toeritten een TDI

Bericht door Attietattie » wo 26 nov 2008, 18:43

's Nachts zullen ze waarschijnlijk uit staan net als alle andere TDI's (die ik ken).

Frits, zou het niet andersom kunnen zijn? Dat ze worden aangezet omdat het zo'n chaos is? ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: A10: op bijna alle toeritten een TDI

Bericht door Seat Ibiza » wo 26 nov 2008, 18:57

Attietattie schreef:'s Nachts zullen ze waarschijnlijk uit staan net als alle andere TDI's (die ik ken).
Wanneer zou je moeten doseren? In de spits en die is (gelukkig) nog niet 's nachts ;)
Attietattie schreef:Frits, zou het niet andersom kunnen zijn? Dat ze worden aangezet omdat het zo'n chaos is? ;)
Uhm, volgens mij heeft Frits het duidelijk over de gevolgen van het aanzetten van de TDI's op het onderliggende wegennet. En daarvoor zijn ze niet bedoeld of bedacht...

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: A10: op bijna alle toeritten een TDI

Bericht door Frits » wo 26 nov 2008, 18:58

Tussen Houten en knooppunt Lunetten heb je een paar honderd meter spitsstrook. Wie dus vanaf de oprit Houten op de A27 invoegt richting Utrecht heeft bijna nooit file. De TDI hoeft hier dus ook niet aan te staan. De dagelijkse A27 files lopen door tot de afrit Houten. Direct daarna is de file voorbij. Wie dus in Houten woont heeft geluk, wie een paar kilometer verderop in Vianen woont heeft elke dag file.

Edit: Dat bedoelde ik inderdaad Seat Ibiza.
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: A10: op bijna alle toeritten een TDI

Bericht door duikgek89 » wo 26 nov 2008, 20:16

Attietattie schreef:'s Nachts zullen ze waarschijnlijk uit staan net als alle andere TDI's (die ik ken).
Ik doelde dan ook meer op de VRI's waarmee ze gekoppeld zouden worden, dan zou dat allemaal opnieuw ingeregeld moeten worden.

Overigens kan ik nog wel een keer met hetzelfde commentaar komen, en ik sta nog steeds achter die mening. Een TDI is een paardenmiddel en geen oplossing. Capaciteit creëren doe je door wegen aan te leggen en te verbreden. Toch kan ik me voorstellen dat een TDI de doorstroming iets homogener maakt waardoor het beter zou moeten doorstromen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A10: op bijna alle toeritten een TDI

Bericht door Rene » wo 26 nov 2008, 22:11

Ik kan over dit project niet in details treden.
Maar weet wel dat als op het OWN de file te lang wordt, de TDI een kwartier wordt uitgeschakeld.
Dat gaat volautomatisch op basis van lusinformatie.

Ehuls
verkeersader
Berichten: 642
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: A10: op bijna alle toeritten een TDI

Bericht door Ehuls » do 27 nov 2008, 10:47

Op de A13 bij de oprit Delft Zuid staat een TDI, maar op de A13 staat er alsnog dagelijks file voor deze oprit. Ik weet niet natuurlijk niet hoe dit zou zijn zonder TDI.

Op de A20 richting Terbregseplein staat bij de oprit centrum ook een TDI, toen deze aanstond waren de files op de A20 zelf wel korter, maar volgens mij is ie al meer dan een jaar niet meer in gebruik.

Overigens staat er op de A13 bij Delft geloof ik bij elke oprit een TDI, maar die bij Delft Zuid is de enige die ik wel eens gebruikt zie worden.

woutero
stadsweg
Berichten: 430
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 0:28

Re: A10: op bijna alle toeritten een TDI

Bericht door woutero » do 27 nov 2008, 22:07

Rene schreef:Ik kan over dit project niet in details treden.
Maar weet wel dat als op het OWN de file te lang wordt, de TDI een kwartier wordt uitgeschakeld.
Dat gaat volautomatisch op basis van lusinformatie.
Rene, betekent dit dat er voor het OWN van Amsterdam real-time lusinformatie bestaat? Als dat zo is, wie beheert die informatie? Daar zal dan wel samenwerking tussen RWS en de gemeente voor nodig zijn in dit geval. Is het niet een idee om die informatie ook op internet toegankelijk te maken, zodat mensen beter geïnformeerd hun route door de stad kunnen plannen?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A10: op bijna alle toeritten een TDI

Bericht door Rene » vr 28 nov 2008, 12:14

Het zit in de koppeling met lusgegevens van stedelijke VRI's, in een directe koppeling 'op straat'.
Overigens is Amsterdam wel bezig met een meetsysteem op basis van camera's, dat zal worden gebruikt voor inwinning van snelheden op de s-wegen.
Zolang het project nog loopt, kan ik verder geen details bekend maken.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: A10: op bijna alle toeritten een TDI

Bericht door Frits » vr 28 nov 2008, 18:19

Ehuls schreef:Op de A20 richting Terbregseplein staat bij de oprit centrum ook een TDI, toen deze aanstond waren de files op de A20 zelf wel korter, maar volgens mij is ie al meer dan een jaar niet meer in gebruik.
Waarschijnlijk omdat het verkeer op het OWN compleet vast loopt als de TDI actief is?
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: A10: op bijna alle toeritten een TDI

Bericht door Palance » vr 28 nov 2008, 19:17

De TDI bij de A29 bij Barendrecht richting Heinenoordtunnel is al vele jaren niet meer in gebruik. Ik heb hem in de afgelopen jaren nog maar een keer zien werken, namelijk op een drukke zaterdag, waar het verkeer opde A29 vaststond voor de afrit naar de IKEA toe. Hetgeen geheel los stond van de verkeerstromen verder richting zuid, waar nauwelijks verkeer was, zowel op de oprit als op de A29 zelf. Toch stond-ie aan. Maar dat was dan ook de enige keer in al die jaren.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: A10: op bijna alle toeritten een TDI

Bericht door Rein » ma 15 dec 2008, 21:22

Vanmorgen stond de TDI op de A205 > A9 richting Amstelveen weer eens aan. De eerste keer, een maand geleden, was een groot "succes". Heel Haarlem, toch zeker minimaal 5 km van de TDI, en de omgeving stond daarna vast. Daarna bleef de TDI keurig gedoofd. Tot vandaag (voor zover ik weet). Volgens mij stond de TDI rond 7:20 net aan toen ik aan kwam rijden, want de paar honderd meter tot aan de TDI kon ik redelijk vlot doorrollen. Wel zag ik het achter me erg snel opstropen, erg snel. En toen ik 100 meter van de TDI af was, gingen de oranje lichten knipperen en mocht iedereen zonder stoppen doorrijden. Naast de TDI stonden drie mannetjes bij de schakelkast en zij zullen dat ding dan wel gauw uit hebben gezet toen ze vaststelden dat een TDI op die plek gewoon niet kán.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: A10: op bijna alle toeritten een TDI

Bericht door duikgek89 » ma 15 dec 2008, 22:16

Beter hadden ze hem gesloopt.

TDI is troep. Leg wegen aan met voldoende capaciteit, en hou op met het verspillen van geld aan die onzin.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A10: op bijna alle toeritten een TDI

Bericht door Rene » ma 15 dec 2008, 22:37

De laatste keer stond de TDI op maximaal doseren, nu wordt er ingeregeld.
De TDI gaat in werking op het moment dat deze is gekoppeld aan de signalering.
Zodat deze ook 70 en 50 aanduidt bij inwerking zijnde TDI.

Een TDI op deze locatie is dringend nodig, om het verkeer tussen Beverwijk en Rottepolderplein weer een beetje aan het rollen te krijgen.
Dat het dan op de N205 tot stilstand komt, is niet meer dan gerechtigheid. De N205 heeft thans veel te veel invoegcapaciteit op de A9, wat het probleem bij Raasdorp alleen maar nodeloos veel groter maakt. De filepijn moet verdeeld worden, en daarbij is de A9 van groter belang geacht dan de N205. Dus is het niet logisch dat de file vooral op de A9 staat, terwijl de N205 kan doorrijden.

Een TDI kun je "snel" bouwen. Wegen verbreden kost een proceduretijd van heb ik jou daar.
Als je het anders wilt, zorg er dan voor dat de politiek positiever is en ook voldoende geld beschikbaar stelt voor snelwegen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: A10: op bijna alle toeritten een TDI

Bericht door Attietattie » ma 15 dec 2008, 22:49

Rein schreef:Naast de TDI stonden drie mannetjes bij de schakelkast en zij zullen dat ding dan wel gauw uit hebben gezet toen ze vaststelden dat een TDI op die plek gewoon niet kán.
Denk je echt dat die drie heren even over hun schouder kijken, 1km file zien (verder kan je vast niet kijken) en dan zo'n politiek beladen ding even uitschakelen met alle keteneffecten van dien? En bovendien alle testresultaten waar de politiek en de burger met smart op zitten te wachten, keihard gaan beïnvloeden.

Als ik mag speculeren gok ik dat het puur een test was om te kijken of de techniek werkt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: A10: op bijna alle toeritten een TDI

Bericht door duikgek89 » ma 15 dec 2008, 23:42

Rene schreef:De filepijn moet verdeeld worden, en daarbij is de A9 van groter belang geacht dan de N205. Dus is het niet logisch dat de file vooral op de A9 staat, terwijl de N205 kan doorrijden.
Precies voor het doel wat jij aangeeft is een TDI geschikt. Namelijk files verplaatsen. Oplossen doe je ze niet, want als er een flink aanbod is dan loopt het voor de TDI vast, en met weinig aanbod is een TDI niet nodig.
Wel heb je er gelijk in dat sommige wegen van groter belang zijn als anderen en dat je daarom de file liever even ergens anders neer zet.

Maar uiteindelijk willen al deze mensen tegelijk van A naar B, en de vervoerscapaciteit in ons land is gewoon aan de lage kant. Dan zijn er wel wat noodgrepen en paardemiddelen om dat een beetje te verbeteren, en om de filedruk op de ene weg wat te verminderen (waarmee je wel file creëert op een andere plek), maar uiteindelijk is er gewoon meer capaciteit nodig.

Als je een ondergelopen parkeergarage wilt leegpompen dan doe je dat ook niet met een tuinslang. Het is niet onmogelijk maar het duurt veel te lang. Met een flinke pomp gaat het iets sneller, maar nooit echt snel.

Maar het is uiteraard beter dan niks. Al is het het beste als men eindelijk eens ophoud met praten, thee drinken, verhalen vertellen, opties verzinnen, bezwaren tegen krijgen, nieuwe opties verzinnen, nieuwe verkiezingen, vechten om een coalitie, weer gaan praten, enzovoorts. Met al dat geleuter staan alle wegen met een paar jaar muurvast, en is men nog niet bereid om iets te veranderen omdat iemand een ontsnapte spin heeft gevonden ofzo. Niet omdat men werkelijk een probleem heeft met de weg, maar gewoon om maar overal tegenaan te schoppen.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op ma 15 dec 2008, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A10: op bijna alle toeritten een TDI

Bericht door Rene » ma 15 dec 2008, 23:47

Je hoort mij ook niet zeggen dat de omlegging Badhoevedorp met capaciteitsvergroting niet nodig zou zijn. Integendeel.
Maar het duurt nog wel even voor het zover is. En er ligt nu eenmaal zoiets als een regionale netwerkvisie.

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: A10: op bijna alle toeritten een TDI

Bericht door rene154 » di 16 dec 2008, 13:33

duikgek89 schreef:Precies voor het doel wat jij aangeeft is een TDI geschikt. Namelijk files verplaatsen. Oplossen doe je ze niet, want als er een flink aanbod is dan loopt het voor de TDI vast, en met weinig aanbod is een TDI niet nodig.
Wel heb je er gelijk in dat sommige wegen van groter belang zijn als anderen en dat je daarom de file liever even ergens anders neer zet.
Niet waar, TDI's kunnen er voor zorgen dat een file pas later ontstaat en eerder oplost, waardoor de capaciteit op de hoofdweg langer op zijn hoogst is. Tijdens file is de capaciteit toch een stuk lager.

Verder ben ik het wel met je eens dat we snel wegen moeten verbreden. Echter: TDI's zullen ook in dat geval noodzakelijk blijven.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: A10: op bijna alle toeritten een TDI

Bericht door Attietattie » di 16 dec 2008, 17:29

rene154 schreef:Tijdens file is de capaciteit toch een stuk lager.
Intensiteit bedoel je denk ik?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: A10: op bijna alle toeritten een TDI

Bericht door duikgek89 » di 16 dec 2008, 17:55

rene154 schreef:
duikgek89 schreef:Precies voor het doel wat jij aangeeft is een TDI geschikt. Namelijk files verplaatsen. Oplossen doe je ze niet, want als er een flink aanbod is dan loopt het voor de TDI vast, en met weinig aanbod is een TDI niet nodig.
Wel heb je er gelijk in dat sommige wegen van groter belang zijn als anderen en dat je daarom de file liever even ergens anders neer zet.
Niet waar, TDI's kunnen er voor zorgen dat een file pas later ontstaat en eerder oplost, waardoor de capaciteit op de hoofdweg langer op zijn hoogst is. Tijdens file is de capaciteit toch een stuk lager.

Verder ben ik het wel met je eens dat we snel wegen moeten verbreden. Echter: TDI's zullen ook in dat geval noodzakelijk blijven.
De capaciteit verandert niet, alleen bij overbelasting zal de voertuigenstroom moeilijker doorkomen en dus zal de snelheid afnemen waardoor file ontstaat.
TDI's kunnen voor de doorstroming op de hoofdweg zeker nuttig zijn. Maar als er echt veel verkeer daar de hoofdweg op wilt dan loopt het achter de TDI net zo goed vast. Die file is dan misschien korter, en de economische schade wellicht ook minder, maar ook dan is een TDI in mijn ogen niet meer als een paardemiddel.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A10: op bijna alle toeritten een TDI

Bericht door Vinny » di 16 dec 2008, 19:14

Rene schreef:Je hoort mij ook niet zeggen dat de omlegging Badhoevedorp met capaciteitsvergroting niet nodig zou zijn. Integendeel.
Maar het duurt nog wel even voor het zover is. En er ligt nu eenmaal zoiets als een regionale netwerkvisie.
Over welk deel van de N 205 en de A 9 hebben we het? Richting Beverwijk, Alkmaar of richting Amstelveen, Utrecht?
De doorstroming in noordelijke richting kan simpel verbeterd worden door een reconstructie van het op/afrittencomplex op Rotterpolderplein. Zorg er bijvoorbeeld voor dat het verkeer richting de A 200 er al voor de afrit N 205 afgaat, zodat het verkeer van de N 205 relatief eenvoudig kan invoegen op de A 9. Een verbreding van de A 9 tussen Rotterpolderplein en knp. Velsen naar 2x3 lijkt me ook zeer zinvol. Er zijn allerlei wegen bijgebouwd in die hoek, zonder dat de capaciteit van de A 9 vergroot is...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A10: op bijna alle toeritten een TDI

Bericht door Rene » di 16 dec 2008, 19:23

Spitsstroken wordt aan gewerkt...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A10: op bijna alle toeritten een TDI

Bericht door waldo79 » di 16 dec 2008, 20:17

Dwalen we niet teveel van de A10 af?

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: A10: op bijna alle toeritten een TDI

Bericht door rene154 » di 16 dec 2008, 23:46

duikgek89 schreef: De capaciteit verandert niet, alleen bij overbelasting zal de voertuigenstroom moeilijker doorkomen en dus zal de snelheid afnemen waardoor file ontstaat.
Ooit wel eens van een fundamental diagram gehoord? Of capacity drop? De capaciteit na het ontstaan van een file is wel degelijk lager dan de capaciteit vlak voor het ontstaan van een file. Na het ontstaan van een file is het heel lastig om weer te komen tot de capaciteit van vlak voor het ontstaan van de file. Wanneer je die file dus "uitstelt" kun je langer profiteren van een hogere capaciteit.
Attietattie schreef: Intensiteit bedoel je denk ik?
Ik bedoel dus wel degelijk capaciteit. Uiteraard is het een logisch gevolg dat de intensiteit hoger is als de capaciteit hoger is. ;)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: A10: op bijna alle toeritten een TDI

Bericht door duikgek89 » wo 17 dec 2008, 0:32

Dan zul jij capaciteit anders interpreteren als dat ik doe. Dan zit ik er verkeerskundig waarschijnlijk helemaal naast (of zie ik het op z'n minst op een onconventionele manier), maar ik studeer/werk dan ook niet in die richting.

Jij ziet capaciteit als de de maximale hoeveelheid voertuigen die op dat moment over de weg heen kunnen. Waardoor je dus inderdaad kan spreken van een capaciteit die niet constant is.

Ik zag een maximale capaciteit van een weg die bij overbelasting niet meer gehaald kan worden, waardoor op dat moment in mijn ogen de capaciteit verhoogd dient te worden door meer asfalt aan te leggen. Ik zag de capaciteit dus als een maximum wat gehaald kan worden onder ofwel gewenste ofwel optimale omstandigheden (dus ofwel homogeen ca 80kmh, ofwel een Vgem van 120 gewenst), en ik zag de capaciteit dus ook als een constant getal.

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: A10: op bijna alle toeritten een TDI

Bericht door rene154 » wo 17 dec 2008, 1:24

^^ De capaciteit van een weg is in geen enkel geval ooit een constante. Dit varieert altijd, van minuut tot minuut. Je kunt je wel voorstellen dat de capaciteit van een weg lager is als het regent, of wanneer het sneeuwt. Ook hangt het af van hoe hard mensen op een weg rijden. Zo gaat het dus ook in het geval van een file. Voordat een file ontstaat kunnen nou eenmaal meer auto's passeren dan na de intrede van een file. Hieronder een stuk tekst over de capacity drop:

In section 4.2.2, we have discussed the existence of two different maximum flow rates, namely
pre-queue capacity and queue discharge rate respectively. Each of these have their own maximum
flow distribution.
Definition 49 We define the pre-queue maximum flow as the maximum flow rate observed
at the downstream location just before the on-set of congestion (a queue) upstream. These
maximum flows are characterised by the absence of queues or congestion upstream the bottleneck,
high speeds, instability leading to congestion on-set within a short period, maximum flows
showing a large variance [37].
Definition 50 The queue discharge flow is the maximum flow rate observed at the downstream
location as long as congestion exists. These maximum flow rates are characterised by the presence
of a queue upstream the bottle-neck, lower speeds and densities, a constant outflow with a
small variance which can sustain for a long period, however with lower flow rates than in the
pre-queue flow state [37].
Both capacities can only be measured downstream of the bottle-neck location. Differences
between the two capacities (so-called capacity drop) are in the range of -1% to -15%
. Different
explanations for the capacity drop can be and have been given. Dijker [16] argues that
the main reason is the preference for larger headways if drivers experience congested conditions.
Differences between acceleration and deceleration behaviour may also contribute to this
phenomenon.

Bij TDI's wordt dus getracht om nooit de pre-queue maximum flow te overschrijden, om te voorkomen dat een capaciteitsdaling op de snelweg optreedt. Doordat omstandigheden op snelwegen elke dag anders zijn is de pre-queue maximum flow dus ook elke dag anders. Echter, TDI's worden steeds geavanceerder waardoor ze dus zeer zeker van toegevoegde waarde zijn, waarbij hun waarde in de toekomst alleen maar verder zal stijgen. Ze spelen een grote rol in dynamisch verkeersmanagement. De snelheid waarbij de hoogste capaciteit op een wegvak kan worden behaald is overigens niet 80 km/uur, maar ligt meer rond de 90 km/uur.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A10: op bijna alle toeritten een TDI

Bericht door Rene » wo 17 dec 2008, 9:43

Hierover is al veel gesproken, en ook binnen de verkeerskundige wereld is men het er niet altijd over eens.

Vergelijk het eens met een fabriek. De productiecapaciteit van een productielijn is bijvoorbeeld 48.000 producten per dag.
Wanneer door omstandigheden een lopende band een uur stilstaat, dan daalt de feitelijke productie met 2.000 producten.
Je ziet dan een verschil tussen de begrippen productiecapaciteit van de lijn (die elke dag hetzelfde is) en de feitelijk gehaalde productie, die van dag tot dag kan verschillen als gevolg van de veranderingen.

In de verkeerswereld speelt feitelijk hetzelfde. De capaciteit van een weg is feitelijk altijd hetzelfde: er kunnen nooit meer voertuigen overheen dan het absolute maximum. Die capaciteit druk je uit in mvt/uur of pae/uur.
De verkeersintensiteit is hetgeen daadwerkelijk aan verkeer op de weg heeft plaatsgevonden; vergelijkbaar met de feitelijk gehaalde productie. Die intensiteit wordt beïnvloedt door regen, ongevallen, etcetera. Ook de intensiteit druk je uit in mvt/uur of pae/uur.

De spraakverwarring is ontstaan doordat in de verkeerskundige wereld men de intensiteit bij volbelasting is gaan zien als een "dynamische capaciteit", en men dat vervolgens de capaciteit is gaan noemen. De intensiteit wordt dan gezien als een waarde die het gevolg is van verkeersvraag. Vergelijk het dat de fabriek de snelheid van productielijn terugschroeft van 2000 naar 1500 producten per uur omdat er onvoldoende vraag is naar het product.

Bij volbelasting praat je over een situatie waar de intensiteit binnen een bepaalde marge van de capaciteit zit. Deze volbelaste intensiteit zal qua maximumwaarde bijna nooit dezelfde zijn, want geen dag is gelijk. Regen, ongevallen, noem maar op.

Zelf zie ik de capaciteit ook liever als een vaste waarde (immers, je kùnt bij regen best een heel korte afstand houden, en dat kán ook best een uur goedgaan zonder ongevallen...), en spreek daarnaast liever van een wisselende maximale intensiteit bij volbelasting, een volbelaste intensiteit dus.


Edit: aangepast na opmerking Paixao

Plaats reactie