Consortium wil magneetzweefbaan in Randstad

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » vr 04 nov 2005, 21:42

Op die fiets. Dan zijn we het eens.

Ik denk in elk geval vanuit de AVG. Als dat goed functioneert maakt het het huidige OV wellicht grotendeels overbodig, of dat wordt geintegreerd in AVG in de vorm van iets als Taxi2000.

Volgens mij denken sommigen hier echter vanuit de Taxi2000. Die beginnen met het leggen van extra infra ervoor enzo. Dan wordt het verhaal ineens een stuk minder rooskleurig, aangezien je dan moet beginnen met speciale infra (duurder) die minder nut heeft (aangezien particuliere auto's er niet bij kunnen).

Nee, wmb begint het met AVG.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 04 nov 2005, 21:50

Ik merk het al. Het wordt dus Taxi2300. Vind ik best. 8-)

Overigens:
Als je bij gebrek aan financiële middelen moest kiezen voor de ontwikkeling van een AVG-net op het hoofdwegennet, tegen een rijksbijdrage van 4 miljard, of een rondje maglev-randstad voor datzelfde bedrag, wat zou je dan kiezen ?

NB: Niet vals spelen: je hebt slechts geld voor één van beiden, en allebei een deel van het geld geven levert 2x niks bruikbaars op.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » vr 04 nov 2005, 21:57

Zoals ik al zei denk ik dat AVG mogelijk moet zijn door bestaande technieken als cruise control en lane departure warning system (of hoe het heet) door te ontwikkelen. Op die manier zou niet per se fancy nieuwe infra of een centraal gestuurd systeem nodig zijn, waardoor de kosten nog relatief laag blijven ook.

Maar goed, om het volledig goed uit te rollen zal uiteindelijk zeker wel 4 mld nodig zijn. Als ik dan moet kiezen kies ik voor AVG en niet voor de MZB.
Ik denk dat AVG ons straatbeeld en vervoer compleet kan veranderen, op eenzelfde manier als de gigantische impact die de overgang van trein en paard&wagen als hoofdvervoer naar auto heeft gehad.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » vr 04 nov 2005, 22:37

AVG. No doubt about it. Zou er daarna nog behoefte zijn aan de aanleg van een MZB-systeem, dan zien we dan wel weer hoe we dat financieren...;)
AVG zou alleen al voordelen hebben omdat er:

1) veel minder verkeersongelukken mee zouden plaatsvinden. Ik heb het nu over een systeem dat doorontwikkeld is, en de rol van de bestuurder in principe kan overnemen (wanneer dat nodig is);
2) dmv onderling contact van de AVG-systemen dmv GPS veel beter en efficiënter met de beschikbare wegcapaciteit kan worden omgesprongen. Voertuigen kunnen dichter op elkaar rijden met hogere snelheden, waardoor de afwikkelingscapaciteit van een bepaald wegdeel veel hoger zal worden dan nu. Begrijp me goed: da's geen reden om nu maar alles te laten bij wat het is, en al onze hoop op het AVG-systeem te vestigen. Maar uiteindelijk zal dit wel helpen bij de verkeersdoorstroming.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » vr 04 nov 2005, 23:29

Wicher schreef:Op die fiets. Dan zijn we het eens.

Ik denk in elk geval vanuit de AVG. Als dat goed functioneert maakt het het huidige OV wellicht grotendeels overbodig, of dat wordt geintegreerd in AVG in de vorm van iets als Taxi2000.

Volgens mij denken sommigen hier echter vanuit de Taxi2000. Die beginnen met het leggen van extra infra ervoor enzo. Dan wordt het verhaal ineens een stuk minder rooskleurig, aangezien je dan moet beginnen met speciale infra (duurder) die minder nut heeft (aangezien particuliere auto's er niet bij kunnen).

Nee, wmb begint het met AVG.
Ik denk dat een genoeg ontwikkelde combi van AVG en Taxi2000-voertuigen aparte infrastructuur überhaupt overbodig maakt. De voertuigjes kun je gewoon met wielen uitrusten, en over de openbare weg laten rijden. Op drukke corridors kun je meerdere voertuigjes als een trein aaneenkoppelen; wellicht dat voor de veiligheid van het overige verkeer een aparte baan dan wel handig is. Aan de andere kant: als alle particuliere auto's ook AVG aan boord hebben, is dat weer minder nodig.
Centra zou je tot Taxi2000-only gebieden kunnen verklaren, met uitzonderingen voor vracht- en overig bestemmingsverkeer (bewoners).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 05 nov 2005, 10:12

Bij dit soort ontwikkelingen moet je gewoon even een blanco mind-set aannemen. Gewoon jezelf afvragen:
Werkt het?
Hoe werkt het?
Hoe veilig werkt het?
Hoe betrouwbaar werkt het?
Hoe snel werkt het?
Deze vragen moet je je eerst stellen in een AVG/Taxi2000/Taxi3000 only omgeving. Dat is een hypothetische omgeving natuurlijk. Want pas bij de uitvoering ervan moet je gaan kijken naar hybrides, overgangstermijnen en allerlei andere praktische beperkingen. Eerst moet het in theorie kloppen. En ook die vraag is nog niet bevredigend beantwoord. Immers het Taxi2000 systeem werkt slechts op bepaalde lijnen in gecontroleeerde netwerksystemen. Niet op de fijnmazigheid van een willekeurig hoofdwegenpatroon, laat staan een stratenpatroon. Zelfs niet van een OV netwerk vooralsnog.
Pas als je dit 'kloppend' kunt krijgen zonder al te veel vertragingen te krijgen kun je het 'klapband' probleem gaan oplossen. Misschien moeten we weer terug naar de rails. Of een zweefbaan. Of een vacuümbuis. Of gewoon onklapbare banden...
En pas dan de laatste stap: Wat doe je met de huidige vervoermiddelen?

Science fiction?
Zeker. Maar zonder SF ook geen reële ontwikkeling. Je moet nogmaals eerst het concept kloppend krijgen voordat je aan de realsatie kunt beginnen. En je moet zo makkelijk mogelijk beginnen....
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » za 05 nov 2005, 10:19

"Onklapbare banden" bestaan al: de zogenaamde 'run flat tires' op de duurdere modellen van BMW. Als een band lek raakt, merk je daar hoegenaamd niets van. Het is overigens niet de bedoeling er al te lang mee door te rijden, maar de desastreuze gevolgen van een klapband worden uitgesloten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 05 nov 2005, 12:34

Over de Maglev:

Afbeelding

Opvallend: de ene site heeft het over een route via Almere en Amersfoort, deze niet.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » za 05 nov 2005, 13:50

gouda, heerenveen, drachten, emmeloord, moet een trein die met 430 km/h wil rijden in die relatief kleine plaatsjes stoppen?? :shock: :roll:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 05 nov 2005, 13:53

Jeroentjuh16 schreef:gouda, heerenveen, drachten, emmeloord, moet een trein die met 430 km/h wil rijden in die relatief kleine plaatsjes stoppen?? :shock: :roll:
Zo'n ding kan sneller optrekken dan een formule 1 auto. Of dat comfortabel is, is natuurlijk een andere vraag. :roll:

Ed
verkeersader
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 18 mei 2005, 18:04
Locatie: Goesdorf (L)

Bericht door Ed » za 05 nov 2005, 14:01

Als ik van Utrecht naar Leiden wil moet ik dus omreizen via Rotterdam of Amsterdam, niet echt ideaal...
Ik heb op dit forum wel eens iemand zien beweren dat ringlijnen niet ideaal zijn, dit is er een prachtig voorbeeld van. Ik denk dat we voor hetzelfde geld de bestaande infrastructuur beter kunnen opwaarderen!

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » za 05 nov 2005, 15:33

Ed schreef:Als ik van Utrecht naar Leiden wil moet ik dus omreizen via Rotterdam of Amsterdam, niet echt ideaal...
Tja. De huidige treindienst kan in principe behouden blijven. En hoeveel verkeer is Leiden-Utrecht nu precies? Ik vind dit geen goede reden het hele ding af te schieten.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 05 nov 2005, 16:49

Voorlopig is dus de enige plek waar ik Maglev tegenkom in "Transport Tycoon" :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 05 nov 2005, 18:55

Toch ook wel vlak bij huis. In Lathen, vlak over de grens bij Emmen, ligt de Transrapid-Versuchstrecke.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » za 05 nov 2005, 21:53

Chrizz schreef:
Jeroentjuh16 schreef:gouda, heerenveen, drachten, emmeloord, moet een trein die met 430 km/h wil rijden in die relatief kleine plaatsjes stoppen?? :shock: :roll:
Zo'n ding kan sneller optrekken dan een formule 1 auto. Of dat comfortabel is, is natuurlijk een andere vraag. :roll:
Misschien dat het met vijfpuntsgordels nog wel mee valt. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 06 nov 2005, 10:06

Je moet op de magneetzweefbaan natuurlijk 'snel' en 'stop' treinen hebben. Ik heb wel eens een theoretische dienstregeling uitgedacht, met 1x p u een non-stop trein Amsterdam - Groningen, 1x p u een trein die overal stopt aangevuld met wat rreien die slechts Almere - Amsterdam en Heerenveen - Groningen doen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » zo 06 nov 2005, 10:11

1x per uur Amsterdam - Groningen zonder stops, lijkt me wat veel van het goede. Wie moet er nou precies tussen die 2 plaatsen reizen?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » zo 06 nov 2005, 10:42

Amsterdammers en Groningers? Van de eerste soort zijn er ca. 750.000, van de ander een kleine 200.000. Zat potentieel dus...:mrgreen:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 06 nov 2005, 11:04

Ds79m schreef:1x per uur Amsterdam - Groningen zonder stops, lijkt me wat veel van het goede. Wie moet er nou precies tussen die 2 plaatsen reizen?
Das toch altijd meer dan je denkt. In de IC Groningen Zwolle waar ik regelmatig in zit, stappen mensen in Groningen in, en gaan er in Zwolle niet uit, dus minimaal naar Amersfoort door. En die trein zit op alle momenten van de dag wel vol tot overvol.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 06 nov 2005, 11:25

1x per uur Amsterdam - Groningen zonder stops, lijkt me wat veel van het goede. Wie moet er nou precies tussen die 2 plaatsen reizen?
Meer dan mensen die 'precies' tussen Drachten, Heerenveen en Emmeloord reizen... ;)

Het 'leuke' van een magneetzweefbaan is dat door de supersnelle reistijden er niet zoveel rij-tijdweg wordt 'weggegooid' waardoor in theorie de capaciteit van dat ding gemakkelijk hoger wordt.

Groningen - Amsterdam is vergelijkbaar met Lille - Parijs. Lille kon enorm profiteren door in het DUS van Parijs opgenomen te worden.

DUS = Daily Urban System (Dagelijks Stedelijk Systeem).

Almere behoort nu tot het DUS van Amsterdam. Groningen absoluut niet. Daar kan dus verandering in komen ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » zo 06 nov 2005, 11:57

Nou ja goed, ik ben zeker geen kenner :)

Maar in agglommeratie Lille wonen al meer dan een miljoen mensen. In de omgeving ook nog veel meer dan in de regio Groningen. In het Ile-de-France bij Parijs wonen naar ik meen meer dan 10 miljoen mensen. Dat zijn dan toch andere verhoudingen dan waarover Alargule net sprak met betrekking tot Amsterdam en Groningen.

(Hoewel ik me kan voorstellen dat je in Parijs zin hebt op een snelle trein naar ver weg te springen)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 06 nov 2005, 12:02

Almere behoort nu tot het DUS van Amsterdam. Groningen absoluut niet. Daar kan dus verandering in komen
Het enige wat je krijgt is dat men in Groningen gaat wonen (goedkopere huizenprijzen!) en in Amsterdam gaat werken. De reistijd blijft namelijk dezelfde, of is misschien zelfs korter. De afstand Amsterdam - Groningen is 180km ongeveer? Nou, met een gemiddelde snelheid van 300km/h doe je daar dus iets meer dan 'n half uur over. Dat redt je nog niet eens met de auto van Almere naar Amsterdam (20km).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 06 nov 2005, 12:04

Maar waarom zouden wij zo'n systeem moeten hebben in een relatief dun bevolkte metropool als de Randstad (7.000.000 inwoners)? Als veel grotere urban areas zoals Los Angeles, New York, Sao Paulo, Calcutta, Chennai en Tokyo het al niet hebben?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 06 nov 2005, 21:02

Het enige wat je krijgt is dat men in Groningen gaat wonen (goedkopere huizenprijzen!) en in Amsterdam gaat werken.
Hehe, dat bedoel ik dus ook met het DUS (Daily Urban System) ;) :lol:
Dat zijn dan toch andere verhoudingen dan waarover Alargule net sprak met betrekking tot Amsterdam en Groningen.
Valt best mee:
De verhouding is in het geval Lille - Parijs 1 op 10 en Groningen - Amsterdam 1 op 5. Verder wonen er natuurlijk ongeveer 10x minder inwoners in het verzorgingsgebied van de magneetzweefbaan vs het verzorgingsgebied van de TGV du nord.
Maar het principe is natuurlijk hetzelfde. Daar gaat het om. Ik bedoel: wat Wassenaar van Den Haag is, is Bergen van Alkmaar. En er wonen ook een stuk minder mensen in Alkmaar dan in Den Haag en een stuk minder mensen in Bergen tov. Wassenaar. Maar het principe is hetzelfde ;)
Maar waarom zouden wij zo'n systeem moeten hebben in een relatief dun bevolkte metropool als de Randstad (7.000.000 inwoners)? Als veel grotere urban areas zoals Los Angeles, New York, Sao Paulo, Calcutta, Chennai en Tokyo het al niet hebben?
Er "moet" natuurlijk helemaal niets... ;)
Men schijnt het een leuk speeltje te vinden. En men schijnt er geld voor over te hebben (bijna 3 miljard euro). En het staat stoer: Kijk eens hoe goed we zijn in Nederland. We kunnen 'iets' technisch maken...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 09 nov 2005, 13:00

NRC (8-11-2005) schreef: Zweeftrein Randstad omstreden

Een bedrijvenconsortium wil files in de Randstad aanpakken door de aanleg van een magneetzweefbaan. NS en experts zijn sceptisch over het miljardenplan.

Met 260 kilometer per uur door de bocht en optrekken naar dik 400 op het rechte eind. Het is dat displays de waarden aangeven, want je voelt de snelheid niet aan boord van de Transrapid, op de testbaan in het Duitse Lathen. Geen noemenswaardige trillingen of drukverschillen. Gordels om passagiers te beschermen zijn niet nodig. De Transrapid rijdt niet, maar zweeft op magnetische velden. Er is geen machinist, de trein wordt vanuit een centrale bestuurd.
Treinbouwers ThyssenKrupp en Siemens werken al sinds begin jaren tachtig aan hun product, maar konden het tot nu toe alleen kunnen verkopen aan Shanghai (in bedrijf sinds 2003) en München (in aanbouw). Wordt Nederland de derde klant?

Wel als het ligt aan een consortium bestaande uit Siemens, de bank ABN Amro en de bouwers Ballast Nedam, BAM en Fluor. Vorige week presenteerde deze groep bedrijven een plan om nu ook rond de Randstad een ruim 200 kilometer traject voor de zweeftrein aan te leggen. De ,,ongekende files'' in de Randstad nopen volgens de topman van Siemens Nederland, Martin van Pernis, tot een ,,kwantumsprong'' in de infrastructuur. En de zweeftrein is een ,,bewezen techniek'' die volgens Van Pernis zeer succesvol is in Shanghai. De Randstadrapid, zoals de verbinding wordt genoemd, zou gebouwd moeten worden in de onmiddellijke nabijheid van snelwegen – ,,desnoods in de middenberm'' – zodat automobilisten gemakkelijk kunnen overstappen. Op het rondje langs grote steden en agglomeraties zouden 14 haltes moeten komen voor een trein die een topsnelheid van 350 kilometer per uur zou moeten halen.

De vijf bedrijven stellen zich garant voor het grootste deel van de financiering; van de overheid zou niet meer dan 20 procent van de investeringen worden gevraagd. Volgens berekeningen van het consortium kost de aanleg van een zweeftrein 25 miljoen euro per kilometer, dat is 5 miljoen goedkoper dan het traject voor een hogesnelheidstrein. Andere voorzieningen, zoals parkeergarages, zijn niet bij deze prijs inbegrepen.

,,Buitengewoon interessant'' noemt president-directeur Aad Veenman van NS de `Randstadrapid', maar hij acht de kans klein dat de zweeftrein in het westen er ook echt komt. Tijdens Eurorailspeed, een driedaagse internationaal congres over hogesnelheidstreinen dat gisteren in Milaan begon, zegt Veenman: ,,Als we bij wijze van spreken meteen na het droogvallen van de Flevopolders met de aanleg van een zweeftrein waren begonnen, had het gekund. Maar dan had je het alleen in de polders gehad. Neem mij maar mee naar Amsterdam Centraal en wijs me aan waar nog ruimte is voor een nieuw soort trein.'' En zonder aansluiting van de zweeftrein op bestaand openbaar vervoer heeft het plan geen zin, denkt de NS-topman.

In Milaan presenteert Siemens een heel ander product: zijn conventionele hogesnelheidstrein Velaro, die `slechts' 350 km/u haalt. Waar is de zweeftrein? Gelooft Siemens wel in zijn eigen product? ,,Er is sprake van twee totaal verschillende markten: de conventionele treinen en de zweeftrein en dat mengt niet'', zegt Jürgen Model, projectleider bij Siemens. ,,De railindustrie is zeer conservatief.'' Siemens `zet' beide producten afzonderlijk in de markt en dan blijken de meeste landen of spoorwegmaatschappijen toch te kiezen voor de klassieke oplossing. Model: ,,De klant is de baas, het beste systeem verkoopt niet altijd het best.''

,,Absurd'' vindt openbaarvervoerexpert David Bringinshaw het plan voor de Randstadrapid. De hoofdredacteur van de International Railway Journal, is nauwkeurig op de hoogte van de spoorsituatie in Nederland. ,,Het westen van Nederland is helemaal niet geschikt voor een zweeftrein, daar zijn de afstanden te kort voor en de ruimte om te bouwen te klein. Snelheid is een functie van afstand. Je gaat toch ook niet per vliegtuig van Amsterdam naar Rotterdam vliegen? Tussen Den Haag en Rotterdam doet een trein er nu 15 minuten over, met de zweeftrein 9 minuten, dat is een klein verschil. Aanleg van een zweeftrein in de Randstad zou een grote verspilling van tijd en geld zijn.'' Bringinshaw zegt dat het veel beter is de bestaande sporen uit te breiden en te verbeteren. ,,Na de opening van de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Brussel in 2007 komt er al weer veel extra capaciteit bij.'' Eerder bestonden er al plannen om tussen Groningen en Amsterdam via de polders een magneetzweeftrein aan te leggen. Maar de geringe vervoersstroom maakt de bouw ervan vrijwel onhaalbaar.

Bijkomend probleem voor de zweeftrein is de esthetica: het bouwen op palen is een radicale ingreep in het landschap, maar wel de enige mogelijkheid. Boren over grote afstanden is te duur, op het maaiveld is geen plaats en dus zal de baan moeten rusten op pijlers. David Bringinshaw is ervan overtuigd: ,,Dat zal de milieulobby nooit laten gebeuren.''

Volgens Siemens is het een kwestie van wennen en krijgt de verhoogd aangelegde zweefbaan vanzelf bewonderaars. ,,Bedenk dat de bouw van de Eiffeltoren destijds op veel weerstand stuitte'', zegt directeur Dietrich Möller van de treinendivisie. ,,Nu wil niemand in Parijs er zonder.''

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 09 nov 2005, 13:18

Ik heb zo m'n bedenkingen. Het is nu al vrijwel onmogelijk de automobilist uit zijn auto en in het OV te krijgen. Zo'n zweeftrein kost miljarden. Weegt dat op tegen de baten? Bovendien stopt die trein niet overal, voor verder transport is men dus van conventionelere vervoersmiddelen (tram, bus, metro) afhankelijk.

Ik zou zeggen: investeer eerst eens in de knelpunten van het wegennet. Met name verbredingen, voordat men miljarden investeert in een project waarvan je nog maar moet zien of dat werkt. Ik sluit mij derhalve bij de sceptici aan.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » vr 11 nov 2005, 9:46

Dan hebben we het nog niet over de inpasbaarheid van zo'n ding in de drukte van de Randstad.

Plaats reactie