[OV en FILES] Geld voor OV lost files niet op

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

[OV en FILES] Geld voor OV lost files niet op

Bericht door Ds79m » za 16 dec 2006, 0:02

Jawel, als u denkt dat het fileprobleem onoplosbaar is, dan heeft u buiten Lex Boersma uit Schiedam gerekend. Zelfs zonder A4 lossen de files op als een slak waarover net een zoutvaatje is geleegd:

AD schreef:’Nieuw asfalt overbodig door de snelbus’

Stel: er daalt een Marsmannetje neer in de Randstad. Wat zou hij denken, als hij langs de snelweg het traag voortkruipende verkeer observeert, tijdens de spits? Al die auto’s met slechts één persoon achter het stuur en minstens drie lege plekken?

Lex Boersma, hoofd van de afdeling Verkeer en Vervoer van de gemeente Schiedam zou het wel weten: ,,Het autosysteem is natuurlijk bizar slecht. Dan zou er maar één conclusie bij hem moeten opkomen. Wat doen deze mensen toch raar!''

Het Schiedamse college van burgemeester en wethouders denkt nu dé oplossing te hebben gevonden voor de eindeloze kolonne stilstaand blik.

Met het Deltaplan Duurzame Bereikbaarheid, dat dinsdag gepresenteerd zal worden, zullen de files vanzelf ineen schrompelen, denkt Schiedam. Snelbussen, een halvering van de prijs van het OV-kaartje, een spitstarief voor automobilisten en versterking van het spoor leiden tot een spectaculaire stijging van het aantal vervoerskilometers in de Zuidvleugel van de Randstad. Maar, en dat is het goede nieuws: het aantal autokilometers zal dalen. Van 44 miljoen naar 26 miljoen. De aanleg van nieuw asfalt is daardoor volledig overbodig, zeggen de plannenmakers. De A4-Noord, waartegen Schiedam al jaren vecht, kan dan meteen van tafel.

,,Dit scheelt in elk geval 521 miljoen euro, die je normaal gesproken aan de aanleg van de A4 zou moeten besteden,’’ zegt de Schiedamse verkeerswethouder Yorick Haan (SP).

Het Schiedamse Deltaplan is doorberekend door de verkeersbureau’s AVG en Goudappel Coffeng. Wethouder Haan: ,,De openbaar vervoerskilometers worden verdrievoudigd vergeleken met 2004, het snelbussyteem neemt daarvan een derde voor zijn rekening. Eigenlijk komt er een tweede NS-net bij.’’

De introductie van de snelbus, die om de twee, drie minuten bij de halte stopt, is de kern van het Schiedamse Deltaplan. Door de lage prijs, het comfort en de hoge frequentie zullen veel forensen de auto voortaan laten staan, denkt Haan.

,,Je hebt dus minder schade aan het milieu, meer vervoerskilometers, de doorstroom verbetert en het transportverkeer heeft geen last meer van files terwijl de leefbaarheid verbetert. Alleen maar voordelen dus.’’

Het plan is snel in te voeren, denkt hij. Nieuwe wegen zijn overbodig. Bovendien verwacht Haan een breed draagvlak voor de Schiedamse oplossing.

,,Ik weet dat ik hoog van de toren blaas, maar ik denk dat ik ook voorstanders van meer asfalt, zoals VNO-NCW, meekrijg. Ze willen meer doorstroming en die krijgen ze ook dankzij dit plan. En wie weet: misschien blijft er zelfs geld over om het openbaar vervoer nóg goedkoper te maken.’’
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 16 dec 2006, 0:07

geen commentaar. Dit lijkt wel basisschool-inzicht.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 16 dec 2006, 11:04

Haha ze blijven het ook proberen he... :lol:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » za 16 dec 2006, 11:20

Chris schreef:geen commentaar. Dit lijkt wel basisschool-inzicht.
Hier heb ik niets aan toe te voegen. :roll:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » za 16 dec 2006, 11:28

hoe snel is een snelbus als hij gebruik moet maken van dezelfde infrastructuur dat nu volstaat met auto's waarvoor de snelbus als oplossing wordt gepresenteerd? :jongleren:

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Re: Snelbus lost files op

Bericht door Frank_NL » za 16 dec 2006, 11:40

Nu niet zo negatief doen, heren.

Goed openbaar vervoer lijkt mij maatschappelijk gezien een veel betere manier om mobiliteit te organiseren. Al die eenpitters achter 't stuur op zesstrookswegen, daar krijg ik echt geen hosannagevoelens van.

Ik heb gisteren nog in het stedelijk gebied van Luik rondgefietst (met muziek op, anders word je gek daar, (Frank_NL duikt onverwacht in Albertkanaal), dus ik kan 't weten. Nee, leefbaarheid en onbegrensde (auto-) mobiliteit gaan erg goed samen. :?

Lange termijnoplossingen zijn gewenst.
Laatst gewijzigd door Frank_NL op za 16 dec 2006, 11:49, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » za 16 dec 2006, 11:44

Goed openbaar vervoer is ook noodzakelijk. Daarom snap ik niet waarom er maar doorgegaan wordt met miljardenkostende prestigeprojecten die half zo effectief zijn als gewone, simpele verbeteringen in de vorm van meer capaciteit en meer kwaliteit in het OV. Waarom Phileas? Waarom RR persé doortrekken naar het binnenstedelijke tramnetwerk? Waarom een Wockelsbus? Waarom aanbestedingen (leuk hoor nieuwe bussen, maar daar wordt de reistijd en bereikbaarheid niet beter van)? Waarom vrije markt (NS een zooitje, Veolia een zooitje)?

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » za 16 dec 2006, 11:46

Precies! Waarom een vrije markt in OV-land!

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18268
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » za 16 dec 2006, 11:49

Wouter N14 schreef:hoe snel is een snelbus als hij gebruik moet maken van dezelfde infrastructuur dat nu volstaat met auto's waarvoor de snelbus als oplossing wordt gepresenteerd? :jongleren:
Als het aantal autokilometers echt zo veel zou afnemen, dan kan je de rechterrijstrook van de A13 ombouwen tot busbaan. :dyn_hyp:

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » za 16 dec 2006, 12:16

Volgens het onderzoek kan dat.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » za 16 dec 2006, 12:19

dus net als met de euro: in één klap overschakelen, het bigbang-principe. Tjee, dat wordt een succes! :roll:

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » za 16 dec 2006, 12:29

Ja, ze gebruiken in Schiedam toch geen Guldens meer!

DING FLOF BIPSchiedam.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » za 16 dec 2006, 12:47

Nou, heel simpel, verbiedt iedereen in Schiedam e.o. auto te rijden en de bus te nemen. Opgelost toch?

Ik hou niet zo een prikjes naar een bepaalde staatsvorm :? :roll:

Het zou ongetwijfeld een knetterend effect geven ;)

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » za 16 dec 2006, 12:52

IQ[] schreef:Ik hou niet zo een prikjes naar een bepaalde staatsvorm :? :roll:
Waarom niet IQ, en bedoel je dan een bepaalde staatsvorm in 't algemeen of een bepaalde bepaaldde staatsvorm specifiek!

Founding_Admin

Bericht door Founding_Admin » za 16 dec 2006, 13:03

Hoe kan zo'n figuur nu Hoofd van de afdeling Verkeer en Vervoer worden ?! :neenee:

Na ja, het is Schiedam, dat zegt eigenlijk genoeg... :roll: :roll: :roll:

En nog erger: waarom gooit een bedrijf als Goudappel-Coffeng aan dit soort onzin haar naam ten grabbel... :?: :!:

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » za 16 dec 2006, 13:45

Frank_NL schreef:Waarom niet IQ, en bedoel je dan een bepaalde staatsvorm in 't algemeen of een bepaalde bepaaldde staatsvorm specifiek!
Autoritaire regimes in het algemeen, de wil van een kleine groep die wordt opgelegd aan de burgers. Voor sommige zaken zou het niet slecht zijn, maar die kleine voordelen vallen in het niets bij de enorme nadelen. Vooral dat laatste is belangrijk.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31595
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 16 dec 2006, 15:44

Waar aan voorbijgegaan wordt, is het feit dat er in de spits vele auto's rondrijden met maar 1 persoon erin. Dat is inderdaad wel heel erg raar, dat neemt onnodig veel ruimte in. Misschien elke spitsrijder maar verplichten om in een Smart te rijden? :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

VincZ
dorpsstraat
Berichten: 223
Lid geworden op: wo 13 sep 2006, 16:03
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door VincZ » za 16 dec 2006, 16:16

Palance schreef:Waar aan voorbijgegaan wordt, is het feit dat er in de spits vele auto's rondrijden met maar 1 persoon erin. Dat is inderdaad wel heel erg raar, dat neemt onnodig veel ruimte in. Misschien elke spitsrijder maar verplichten om in een Smart te rijden? :twisted:
Of brommer. :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 16 dec 2006, 16:25

Palance schreef:Waar aan voorbijgegaan wordt, is het feit dat er in de spits vele auto's rondrijden met maar 1 persoon erin. Dat is inderdaad wel heel erg raar, dat neemt onnodig veel ruimte in. Misschien elke spitsrijder maar verplichten om in een Smart te rijden? :twisted:
Dat is inderdaad inefficiënt. Maar met meer personen rijden lukt ook vaak niet. Carpoolen komt vanwege praktische redenen niet van de grond.

In Los Angeles (ja, daar bedenken ze nogal wat), hebben ze een andere oplossing; grote bedrijven laten busjes rondrijden die het personeel ophalen. Zo'n 8 persoonsbusje ofzo. Scheelt toch weer 8 auto's ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 16 dec 2006, 17:36

Die bussen rijden in het Westelijk Havengebied ook hoor, Chris. Ik zie ze regelmatig om 17:00 rondrijden in de buurt van NS station Sloterdijk. Besloten Vervoer staat er dan op bestemmingsflap van de bus te lezen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » za 16 dec 2006, 17:40

En DAF heeft ook busdiensten vanuit de ommelanden van Eindhoven 8-)

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » za 16 dec 2006, 18:22

En Phillips... Er komt er eentje bijna voor mijn deur langs dacht ik, maar ik mag er helaas geen gebruik van maken, alleen 15km achteraan rijden :(

Dit zijn inderdaad wel betere oplossingen dan carpoolen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 16 dec 2006, 18:57

Je kunt ook gaan rekenen, naar aanleiding van dit nieuwsbericht.

Er rijden dagelijks 170.000 voertuigen over de A13.
Daar moet snel 50.000 vanaf, om een filevrije doorstroming te garanderen.
Verder moet je nog verkeer opvangen wat nu een "sluip"route neemt. Laat dat zo'n 20.000 zijn.

Betekend dus, dat je 70.000 voertuigbewegingen moet opvangen met zo'n sneldienst.

Dan heb je het nog niet eens over de groei van het wegverkeer.

Dus 70.000 voertuigen x 1,2 personen (gemiddeld) = 84.000 mensen moeten dan gebruik gaan maken van deze sneldienst.
Een bus heeft ongeveer 40 zitplaatsen. Dan praat je dus over 2.100 busverplaatsingen, waarvan het gros binnen de 6 spitsuren moet plaatsvinden.

Totaal onhaalbaar.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » za 16 dec 2006, 19:04

Ik heb hier maar ding over te zeggen en dat is meteen een a4 aanleggen en niet geld in deze nutteloze projecten steken. :x

Het is niet haalbaar en ze proberen zo een A4 tegen te houden. ;)
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » za 16 dec 2006, 19:10

In LA rijden werknemers samen in busjes naar kantoor? In de DDR deed men dat ook. Hetzelfde verhaal voorheen in Polen. Voor goed functionerende carpoolsystemen kun je ook in Centraal en Oost-Europa terecht. Overheid, neem initatief en wijs de eerste 100 meter van iedere ASW-oprit aan als (betaalde) plaats voor meerijders (=carpoolers!). Goed herkenbare plekken, zodat je als carpooler weet waar je aan toe bent.

Wat rekenen betreft. 2100 busverplaatsingen in 6 uur kan natuurlijk makkelijk. Jij zegt totaal onhaalbaar? Dat is dus flauwekul vanuit de rekenmethode, het is een andere manier om een probleem op te lossen. Denk hier maar eens over na. 350 per uur, ofwel lange bushaltes waar iedere 3 tot 4 minuten 10 bussen in colonne stoppen, ervan uitgaande dat bussen gemiddeld op een op de twee haltes stoppen.

70.000 autoverplaatsingen versus 2100 busverplaatsingen. Als er gekozen wordt voor de slechtste "oplossing" - niks doen ter beperking van de waanzinnige mobiliteit weet ik dat mijn voorkeur ALTIJD naar het tweede uit zal gaan! Onvoorwaardelijk. Bovendien levert het werkgelegenheid op. Punt.

Maar ik ben het met je eens als je zegt dat de totale mobiliteit eens flink naar beneden moet! Want als dit soort cijfers en de filerampen van Schiedam een ding aantonen, is het dat het RIGOREUS anders moet!

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: Snelbus lost files op

Bericht door Wally » za 16 dec 2006, 19:27

AD schreef: Het Schiedamse Deltaplan is doorberekend door de verkeersbureau’s AVG en Goudappel Coffeng.
Ik vraag me af waarom het belastinggeld van de Schiedammer verspild wordt aan onderzoeken + toetsing door (dure) bureau's naar problematiek dat op een hoger niveau speelt. Dit is meer iets voor de stadsregio Rotterdam.

Schiedam kan het geld m.i. veel beter investeren in locale infrastructuur (bv fietspaden asfalteren of het goed afstellen van VRI's) of onderhoud van de openbare ruimte (waar op dit moment nog steeds veel winst te halen valt).

Waarschijnlijk zal dit weer een manier zijn om de A4 Midden Delfland tegen te houden.

De aanleg van de A4-MD zal juist zorgen voor een afname van verkeer in Schiedam zelf, wanneer op dit moment de A4 en A20 vaststaan neemt het 'sluip'verkeer door Schiedam direct merkbaar toe.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » zo 17 dec 2006, 2:12

De introductie van de snelbus, die om de twee, drie minuten bij de halte stopt, is de kern van het Schiedamse Deltaplan. Door de lage prijs, het comfort en de hoge frequentie zullen veel forensen de auto voortaan laten staan, denkt Haan.
Scepsis vanwege het plan, en m.i. terecht.

Hoe moet een snelbus snel zijn, als deze bij elke halte moet stoppen? Lijkt me dat je dit geen snelbus kunt noemen. Het lijkt meer op een comfortabele bus die frequent rijdt, dus niks extra's in vergelijking met wat vandaag de dag gebeurt in busland, alleen met een ander naampje.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » zo 17 dec 2006, 19:41

Scan uit het AD van gisteren:

Afbeelding

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door ReisThijs » zo 17 dec 2006, 22:00

Maar van waar naar waar willen ze die bussen nu eigenlijk laten rijden? Dat vermelden ze nou nergens.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » zo 17 dec 2006, 22:16

Ik zie op die scan nieuwe dubbelgelede bussen, nieuwe haltes. Dat krijg je echt niet voor elkaar voor een paar duizend euro. Maak er maar tientallen miljoenen van...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie