Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Bericht door kees » ma 11 feb 2008, 20:59

Omroep Brabant schreef:Plan voor treinverbinding Breda-Utrecht

BREDA - Als het aan bouwbedrijf BAM en ingenieursbedrijf Goudappel Coffeng ligt komt er een rechtstreekse treinverbinding tussen Breda en Utrecht via Oosterhout.
Woensdag presenteren de twee bedrijven een plan hiervoor aan onder meer de provincie en de gemeenten Breda en Oosterhout. Volgens beide bedrijven kan de aanleg van de spoorverbinding gecombineerd worden met een verbreding van de A27, waarmee binnenkort al wordt begonnen. Door de wegverbreding en aanleg van de railverbinding tegelijkertijd uit te voeren, zouden de kosten van beide projecten verminderd kunnen worden.
Een treinverbinding met Breda en Utrecht is een lang gekoesterde wens van de gemeente Oosterhout. In de 19e eeuw liep Oosterhout een eigen treinstation mis omdat ze zich te laat meldden op een bespreking hierover in Den Haag. Daarna is bij diverse gelegenheden tevergeefs geprobeerd alsnog een treinverbinding vanuit Oosterhout naar Utrecht en Breda op de agenda te krijgen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Bericht door Rene » ma 11 feb 2008, 21:06

:geeuw:
Echt erg zinvol, dat plan. :shutup:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Bericht door boe! » ma 11 feb 2008, 22:46

^^ Dan kunnen ze de spoorlijn meteen via de A27 doortrekken naar Huizen en Almere. :twisted:

Ik las zojuist dat ze zelfs Soesterberg op het spoorwegnet willen aansluiten. Dit ligt ook niet in de buurt van een spoorlijn, en zo'n doodlopend spoor lijkt mij nog veel minder zinvol dan een spoorlijn tussen Utrecht en Breda.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Bericht door Vinny » ma 11 feb 2008, 22:57

^^ Dan kunnen ze de spoorlijn meteen via de A27 doortrekken naar Huizen en Almere. :twisted:
Dat is al heel lang het plan. Lightrail naar Almere - Hout. Het is toch zo zielig dat die jongens tussen hun 12e en 16e zo hard door de regen moeten fietsen, wanneer pa of ma ze niet meer naar school brengt. De rijkeluiskinderen moeten allemaal een privétram krijgen... :shutup:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Bericht door Chris » di 12 feb 2008, 8:52

Dit was toch al eens onderzocht, waaruit bleek dat er maar 1000 nieuwe reizigers te winnen waren?

mac0162
stadsweg
Berichten: 308
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 18:17

Re: Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Bericht door mac0162 » di 12 feb 2008, 12:26

Ik ben dus niet de enige die het roept. De loftrompet mag uit voor deze partijen. Lijkt me dat er wel meer dan 1000 reizigers te vinden zijn. Het conglomeraat Oosterhout - Geertruidenberg overstijgt de 80.000 bewoners.
Rene schreef::geeuw:
Echt erg zinvol, dat plan. :shutup:
Jij wil die verbreding van de A27 toch ook wel graag zien denk ik? Verbreding en een spoorlijn zou toch echt wel een vooruitgang zijn.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Bericht door Jeroen » di 12 feb 2008, 12:30

De spoorlijn voegt te weinig toe aan het netwerk. Zo groot is de omweg via Den Bosch of Rotterdam niet, en voor de tussenliggende plaatsen bestaan al goede busverbindingen.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Bericht door Wesso » di 12 feb 2008, 13:38

Flink wat reizigers willen van Breda naar Utrecht, Schiphol en Amsterdam. Jammer dat ze vanwege die slechte (lees: volle) treinverbinding eerder voor de A27 zullen kiezen.

Een goede aansluiting in Breda op de HSL van/naar Antwerpen biedt ook kansen. Midden-Nederland wordt zo beter aangesloten op België en Frankrijk...
Kan Hajo ook eens wat vaker een weekendje naar Parijs :mrgreen:

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Bericht door Riva » di 12 feb 2008, 13:44

^^ Nou, met de trein doe je gemiddeld 1u15 over het traject Utrecht-Breda (via 's-Hertogenbosch). De Interliner doet er filevrij 1u10 over. Met de auto rijd je in 50 minuten van centrum naar centrum. Een rechtstreekse verbinding per trein (Intercity) is waarschijnlijk iets sneller dan per auto. Toch een winst van bijna een halfuur. Daarnaast worden ook behoorlijke steden als Oosterhout, Gorinchem, Vianen en eventueel Houten door deze verbinding ontsloten. Je zou er zelfs aan kunnen denken de sneltram in Nieuwegein door te trekken naar Vianen, waardoor ook dit dichtbevolkte gebied een snelle verbinding krijgt met het zuiden. Tenslotte wordt de verbinding van Utrecht en alles ten oosten daarvan met België en Frankrijk behoorlijk bekort.

Ik heb inderdaad ook gelezen dat deze verbinding slechts 1000 extra reiziger oplevert. In die zin is hij weinig zinvol; qua tijdswinst voor behoorlijke groepen m.i. echter wel.

Edit: wesso was me gedeeltelijk net voor...
Laatst gewijzigd door Riva op di 12 feb 2008, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Rainier

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Bericht door Rene » di 12 feb 2008, 13:50

Ja, er zijn ook zóóóóóóveel internationale reizigers, daar doe je het uiteraard allemaal voor... :roll:

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Bericht door Riva » di 12 feb 2008, 13:59

^^ Dat was maar één piepklein puntje uit mijn betoog. Een verkorte reistijd van een half uur is toch vrij behoorlijk. En gezien de doorgaans bomvolle treinen op het traject Utrecht-'s-Hertogenbosch-Eindhoven is er wel degelijk vraag tussen Utrecht en het zuiden.
Rainier

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Bericht door Jeroen » di 12 feb 2008, 14:15

Is er al iets bekend over het kostenplaatje van deze mogelijke spoorlijn? Het is toch al gauw zo'n 70 kilometer nieuw spoor met minimaal 3 oeververbindingen. Geen idee wat dat moet kosten.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Bericht door Rene » di 12 feb 2008, 14:24

De meeste mensen hoeven echter niet van binnenstad naar binnenstad. Dat is maar een heel klein deel.
Hetzelfde geldt voor het aantal reizigers dat vrijwel het hele traject rijdt.
De totale maatschappelijke reistijdwinst van zo'n lijn in nihil, de kosten erg hoog.
Dit in tegenstelling tot aanpassingan aan de A27.
Daarvan zijn de kosten (dankzij allerlei wetgeving) ook wel hoog,
maar daar staat dan tenminste nog het nodige aan nut tegenover.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Bericht door Riva » di 12 feb 2008, 14:47

^^ Helemaal mee eens. Als er gekozen moet worden tussen A27 of de Deltaspoorlijn, dan zou ik 100% gaan voor aanpassingen aan de A27. Kijk je echter naar het spoorwegennet an sich (dus zonder de financiële concurrentie van het wegennet), dan is dit toch wel een missing link. Ook voor de robuustheid van het netwerk is deze lijn een welkome aanvulling: één defecte trein op de Waalbrug of een stroomstoring in 's-Hertogenbosch en het zuiden is onbereikbaar per trein.

Ik blijf van mening dat je beide netwerken (wegen en spoorwegen) onafhankelijk van elkaar zou moeten optimaliseren en nut en noodzaak van een spoorlijn niet zou moeten afzetten tegen die van een weg. Helaas werkt dat in de praktijk niet zo.
Rainier

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Bericht door Wesso » di 12 feb 2008, 15:06

Riva schreef: Ik blijf van mening dat je beide netwerken (wegen en spoorwegen) onafhankelijk van elkaar zou moeten optimaliseren en nut en noodzaak van een spoorlijn niet zou moeten afzetten tegen die van een weg. Helaas werkt dat in de praktijk niet wel zo.
Ik begrijp 't, maar kon het niet laten... ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Bericht door Vinny » di 12 feb 2008, 17:52

Chris schreef:Dit was toch al eens onderzocht, waaruit bleek dat er maar 1000 nieuwe reizigers te winnen waren?
Het gaat om nieuwe reizigers, Chris. Ik kan me voorstellen dat de NS gaat besluiten om de 800-serie naar Breda te trekken (de IC (Schagen)-Alkmaar-Utrecht-Limburg), terwijl de 3500-serie (IC Schiphol - Eindhoven) doorgetrokken wordt naar Limburg. Dit heeft forse voordelen op het traject Houten - Geldermalsen. Daar ontstaat plotseling enorm veel ruimte, zodat plaatsen als Houten en Tiel een veel betere treinverbinding kunnen krijgen. Zelf denk ik dat het OV op de relatie Waalwijk - Raamsdonksveer ook een oppepper behoeft. Die plaatsen (samen met Sprang-Capelle, Vlijmen, Het Land van Ooit en de Efteling) zijn niet of nauwelijks te bereiken met het OV. Ook hier kan een conventionele treinverbinding veel goed doen. Het doortrekken van een sprinterserie naar Dordrecht via Lage Zwaluwe naar 's Hertogenbosch bijvoorbeeld. Je kunt ook denken aan een zonetrein (de sneltrein naar Dordrecht doortrekken als stoptrein naar 's Hertogenbosh).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Bericht door mavas » di 12 feb 2008, 18:24

Als die spoorlijn met zeer lage kosten aangelegd kan worden gelijk met de verbreding van de A27, dan zeg ik wel ja daartegen. Maar hij zal wel heel duur worden met al die extra oeververbindingen. En waar sluit je aan op het bestaande spoor?

Viny: Er is een jaar of 20 geleden een spoorlijn verwijderd tussen Oosterhout en 's Hertogenbosch. En daar ligt nu de A59 voor een gedeelte op, dus opnieuw aanleggen gaat niet en moet je dus een nieuwe trace zoeken wat erg duur zal worden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Bericht door Vinny » di 12 feb 2008, 18:42

^^ Die ligt er náást. Volgens mij hoeft er alleen een fietspad te worden opgebroken. Je noemt dat ding trouwens 'lightrail' en je laat er SLT-mat op rijden en de likkenbaardende politici trekken me toch een sloot geld open... :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Bericht door Rene » di 12 feb 2008, 21:22

Waarom SLT ?
Volgens mij zijn er nog wat DM90's en Wadlopers over. Scheelt weer electrificatiekosten.
Maarreh: die halvezolenlijn, daar moet echt dik geld bij.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Bericht door Coen Tunnel » di 12 feb 2008, 21:48

Beter zou zijn de 3500-serie weer met VIRM te rijden en in Den Bosch op te splitsen in een deel naar Eindhoven en een deel naar Roosendaal. De 3600-serie kan dan vervallen, de 3700 wordt Zwolle-'s-Hertogenbosch en de stoptrein Zutphen-Ede gaat vanaf Arnhem weer naar Nijmegen rijden. Arnhem-Ede wordt dan een aparte stoptrein.

Nee, die spoorlijn tussen Breda en Utrecht hoeft er niet te komen. Onzin. Oosterhout kan desnoods met een lightrailtje over het industriespoortje op station Lage Zwaluwe worden aangesloten. :) Mogen de gemeente en de provincie betalen.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Bericht door Riva » wo 13 feb 2008, 8:59

^^ Opsplitsen in Den Bosch geeft geen enkele tijdwinst ten opzichte van het overstappen aldaar van nu. In tegenstelling tot het halfuur tijdwinst bij een directe verbinding Utrecht - Breda. Maar dan heb ik het alleen over tijdwinst, niet over reizigersaantallen of rentabiliteit van die lijn. Dat zou tegen kunnen vallen. In elk geval vind ik deze verbinding nuttiger dan pak 'm beet Drachten - Groningen.
Rainier

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 feb 2008, 12:40

Tijdswinst is er niet direct, maar wel een directe verbinding. Dat maakt het ook aantrekkelijker.
Vinny schreef:Het gaat om nieuwe reizigers, Chris. Ik kan me voorstellen dat de NS gaat besluiten om de 800-serie naar Breda te trekken (de IC (Schagen)-Alkmaar-Utrecht-Limburg), terwijl de 3500-serie (IC Schiphol - Eindhoven) doorgetrokken wordt naar Limburg. Dit heeft forse voordelen op het traject Houten - Geldermalsen. Daar ontstaat plotseling enorm veel ruimte, zodat plaatsen als Houten en Tiel een veel betere treinverbinding kunnen krijgen.
Eigenlijk kan ik mij hier nog beter in vinden dan in wat ik eerder zei. Maar dan de 800 naar Limburg laten blijven rijden, de 3500 doortrekken naar Roosendaal via Tilburg en Breda, de 3600 opheffen en de 3700 van Zwolle via Nijmegen naar Eindhoven laten rijden. Ik vind Eindhoven belangrijk genoeg om een rechtstreekse verbinding met Amsterdam Centraal te laten houden.

Ik neem aan dat je dit met het huidige spoor wil doen Vinny, of bedoel je met een spoorlijn Utrecht-Breda erbij? Want eigenlijk zie ik nog niet precies in waar de ruimte op het traject Houten-Geldermalsen vandaan moet komen.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Bericht door kees » wo 13 feb 2008, 12:44

Brabants Dagblad (13-02-2008) schreef: Kans op spoor Breda-Utrecht
door Henk Schol

13 feb 2008, 03:03 - BREDA - Breda maakt alsnog kans op een rechtstreekse spoorverbinding met Utrecht. BAMRail, de spoortak van de Koninklijke bouwer in Breda, wil hier serieus over nadenken. Het laatst gebeurde dat in 1999 toen in een lijvige analyse het idee van zo'n treinverbinding terzijde werd geschoven.

De directe aanleiding voor het uit de kast halen van het idee is de verbreding en vernieuwing van de A27 die binnenkort van start gaat. Daarom ook pleiten de initiatiefnemers er voor de spoorbaan pal langs de snelweg te leggen. Dan werk je, heel efficiënt, in dezelfde zandbak, is de redenering.

Dus dit is het moment, zegt manager new business van BAMRail, de Bredanaar Ben van Schijndel. "Let op hè, het is nog maar een idee. Want wij kunnen erg goed spoorlijnen aanleggen, maar je hebt bij zo'n idee ook nog andere kennis nodig. Van vervoersstromen bij voorbeeld."

Om die andere kennis binnen te halen heeft BAMRail de hulp ingeroepen van ingenieursbureau Goudappel Coffeng in Deventer. Robert van Leusden van dat bureau op gebied van verkeer en vervoer wil nog geen aantallen automobilisten noemen die de heilige koe zullen laten staan als de trein eenmaal rijdt. Wel is er in de afgelopen tien jaar veel veranderd. Van Leusden: "Het openbaar vervoer krijgt nu veel meer ook politieke aandacht. Het klimaat is gunstig voor nieuwe ideeën." Volgens Van Leusden is in eerdere studies iets te veel 'met oogkleppen op' gekeken.

"Het ging eigenlijk alleen om Breda en Utrecht. Maar daartussenin zit ook nog een groot verzorgingsgebied. Ook uit de hoek van het goederenvervoer komt meer vraag. Dat zit nu op veel baanvakken het personenvervoer in de weg." De files en het milieu leveren meer argumenten dan tien jaar terug om de spoorlijn 'opnieuw te agenderen.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Bericht door simon » wo 13 feb 2008, 15:24

Het is goed dat er wordt nagedacht om de verbreding van de A27 te koppelen aan een nieuwe spoorlijn. In Gelderland hebben ze dat niet gedaan. Nu de Betuweroute er eindelijk ligt komt de provincie met het geweldige plan om langs de spoorlijn een snelweg aan te leggen. Gevolg: wederom jarenlange overlast voor de omgeving.

De nieuwe spoorverbinding zorgt voor een veel robuuster netwerk. Dat is hard nodig gezien het aantal vertragingen in de omgeving. Den Bosch is een overbelast knooppunt. Een geringe verstoring zorgt voor grote vertragingen. Een grote verstoring zorgt voor een enorme omweg via Rotterdam of Nijmegen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Bericht door waldo79 » wo 13 feb 2008, 17:05

Nu de Betuweroute er eindelijk ligt komt de provincie met het geweldige plan om langs de spoorlijn een snelweg aan te leggen. Gevolg: wederom jarenlange overlast voor de omgeving.
Waarop doel je :dontknow:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Bericht door Chris » wo 13 feb 2008, 17:06

Doortrekking naar Zevenaar neem ik aan.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Bericht door Ds79m » wo 13 feb 2008, 19:17

Riva schreef:In elk geval vind ik deze verbinding nuttiger dan pak 'm beet Drachten - Groningen.
Als je zo gaat redeneren, kun je wel allerlei missing links op het spoornet verzinnen. Dordrecht-Amsterdam, Eindhoven-Nijmegen, enz. Het is alleen nogal verspillend om al die lijnen daadwerkelijk aan te leggen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Bericht door simon » wo 13 feb 2008, 19:30

waldo79 schreef:
Nu de Betuweroute er eindelijk ligt komt de provincie met het geweldige plan om langs de spoorlijn een snelweg aan te leggen. Gevolg: wederom jarenlange overlast voor de omgeving.
Waarop doel je :dontknow:
Op de Betuweroute tussen Elst en Zevenaar. Deze heeft ter plekke nogal wat gevolgen gehad voor de omgeving. Nu is alles net zo'n beetje klaar, en dan wordt parallel aan de Betuweroute de A15 doorgetrokken. Tenminste, dat is het plan.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Bericht door simon » wo 13 feb 2008, 19:59

Ds79m schreef:
Riva schreef:In elk geval vind ik deze verbinding nuttiger dan pak 'm beet Drachten - Groningen.
Als je zo gaat redeneren, kun je wel allerlei missing links op het spoornet verzinnen. Dordrecht-Amsterdam, Eindhoven-Nijmegen, enz. Het is alleen nogal verspillend om al die lijnen daadwerkelijk aan te leggen.
Missing Links in het snelwegennet werden en worden wel aangepakt, A50, A15, A4, A73, A18, A37... Als ik nog wat suggesties mag doen voor missing links in het spoorwegennet: Arnhem-Apeldoorn, Rhenen-Kesteren, Veenendaal-Amersfoort, Emmen-Groningen, Lelystad-Emmeloord-Heerenveen-Groningen, Mariënberg-Hoogeveen, Waddinxveen-Dordrecht, Doetinchem-Almelo, Boxtel-Cuijck

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Idee spoorlijn Breda-Utrecht opnieuw uit de kast gehaald

Bericht door JB81 » wo 13 feb 2008, 20:06

^^
Een deel ervan is niet echt een missing-link, maar een link die er ooit was en is opgeheven/afgebroken (Rhenen-Kesteren, Veenendaal-Amersfoort, Boxtel-Cuijk) :puh2:

Plaats reactie