Uitspraken in verkeerszaken

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Uitspraken in verkeerszaken

Bericht door Palance » ma 07 mei 2007, 9:13

Beste mensen,

Via mijn werk kan ik aan (geanonimiseerde) uitspraken komen van verkeerszaken, het betreft zaken die in hoger beroep hebben gediend. Ze komen uit een intern blaadje en het gaat hier om twijfelgevallen en ander opmerkelijke verkeerszaken, de selectie van de zaken is gemaakt door het BVOM.

Is hier interesse voor?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » ma 07 mei 2007, 9:14

Als het toegelaten is mag je het van mij laten zien 8-)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 07 mei 2007, 9:18

Volgens het blaadje in kwestie mag ik alles overnemen mits voorzien van bronvermelding.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » ma 07 mei 2007, 9:52

jurisprudentie is interessant voor sommige cases die hier besproken worden. Het geeft i.i.g. meer diepgang aan discussies (vgl. Gumball-rally en de reacties erop, die niet allemaal even inhoudelijk waren)
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » ma 07 mei 2007, 10:00

De kwestie met inhalen over een doorgetrokken streep met afwateringsgaten. Is die ook beschikbaar?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 07 mei 2007, 10:27

Het lijkt me het handigst dat ik om de zoveel tijd een 'kwestie' (met tags, dan valt het tenminste op) post in dit subforum met een beschrijving van het incident en de uitspraak + redenering van de rechter in kwestie. Dan komt tenminste niet alles tegelijk.

Ik weet zo niet uit mijn hoofd wat er allemaal voorbij gekomen is (ik kan het e.e.a. kopieren uit het archief) maar het zijn zaken als snelheidscontroles, niet hands-free bellen tijdens het rijden, kenteken niet goed noteren tijdens het verbaliseren, etc.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » ma 07 mei 2007, 10:49

Ook de wat ernstiger zaken waarin behoorlijk serieus de wet is overtreden :?:

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » ma 07 mei 2007, 10:55

Ik vind het wel leuk eens zoiets te lezen. Ik zou dan overigens niet in 1x een stuk of 30 uitspraken dumpen, maar eentje in de week ofzo, als je daar zin in hebt natuurlijk.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 07 mei 2007, 11:20

De onlinedocumenten gaan al gauw tot 1,5 jaar terug, met gemiddeld 3 a 4 cases per maand, dus er is genoeg stof tot discussie. Ik zal binnenkort eens beginnen. Ik heb nog geen hele zware misdrijven gezien, maar wie weet zitten die er wel tussen.

Ik denk zo aan elke week of elke 2 weken eentje.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 07 mei 2007, 17:42

Pas wel op dat je geen dubbelingen maakt met beschrijvingen in het ANWB-tijdschrift 'Verkeersrecht', want anders kun je daar narigheid mee krijgen. Zij begeven zich immers in hetzelfde vaarwater. Verder uiteraard wel geïnteresseerd !

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 07 mei 2007, 18:06

René schreef:Pas wel op dat je geen dubbelingen maakt met beschrijvingen in het ANWB-tijdschrift 'Verkeersrecht', want anders kun je daar narigheid mee krijgen. Zij begeven zich immers in hetzelfde vaarwater. Verder uiteraard wel geïnteresseerd !
Dat tijdschrift ken ik niet. Ik heb mijn eigen bron war ik uit mag overnemen en ik kan de bron aantonen.

Een leuker idee is: Van sommige zaken even kort beschrijven wat er loos is (voor zover ik het uide de korte teksten kan opmaken), even een discussie op loslaten van of het een en ander terecht is en dan uiteindelijk de uitspraak van de kantonrechter/gerechtshof posten. Ik denk dat ik het zo ga doen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » ma 07 mei 2007, 18:10

Leuk idee Palance!

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 07 mei 2007, 18:48

Ik weet nog niet of ik voor elke kwestie een apart topic ga openen of alles in 1 topic gooi. Het eerste geval is het overzichtelijkst bij de 2e optie vrees ik dat zaken en discussie teveel door elkaarheen gaan lopen.

Zie hier voor de eerste case.. Ik zal proberen me zoveel mogelijk uit de discussie te houden omdat ik de afloop uiteraard weet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » ma 07 mei 2007, 20:32

Ik denk dat het juist zou zijn als er een nieuw subforum geopend werd voor juridische zaken.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 07 mei 2007, 20:40

Voor dat soort zaken bestaat op het flitsservice-forum al een specifiek subforum Juridisch ;)

Als het echt een succes wordt, kunnen we het er nog wel eens over hebben. Voorlopig nog niet.

pegasaya
woonerf
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 03 dec 2006, 12:32

Bericht door pegasaya » vr 11 mei 2007, 23:54

Flitsservice/Juridisch is niet echt interessant. Het draait daar alleen om mensen die onder hun boete uit willen komen. Veel interessanter is hoe in de rechtzaal geschillen opgelost worden tussen betrokkenen van verkeersongevallen.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » za 12 mei 2007, 0:25

Sowieso meng ik me op flitsservice liever niet in de discussies. Ze zijn nogal eenzijdig, en een groot deel van het publiek aldaar staat me helemaal niet aan.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » za 12 mei 2007, 3:18

^^ Inderdaad, en het gaat te weinig over verkeer in de brede zin van het woord, daarom dat ik vrijwel alleen hier te vinden ben.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 12 mei 2007, 10:28

Ik ben een regelmatig meelezer op flitsservice, maar post vrij weinig.
Heeft inderdaad een beetje te maken met de manier waarop zaken worden aangesneden.
Al ben ik het wel met ze eens dat er een einde moet komen aan de heksenjacht op mini-overtredingen, alleen maar voor 's-Rijks kassa. :roll:

Mijn favoriete lees-topic is dat hoe het forumlid 'Barbertje' de WOB in stelling heeft gebracht tegen de WAHV-'tekortkomingen'... :twisted:
Erg leerzaam... ;)

pegasaya
woonerf
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 03 dec 2006, 12:32

Bericht door pegasaya » za 12 mei 2007, 23:55

René schreef:...Al ben ik het wel met ze eens dat er een einde moet komen aan de heksenjacht op mini-overtredingen, alleen maar voor 's-Rijks kassa...
Waarom is Nederland zo'n beetje het veiligste land in Europa?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » zo 13 mei 2007, 11:21

@pegasaya: Tussen het een en het ander hoeft geen verband te bestaan :)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 13 mei 2007, 11:44

pegasaya schreef:Waarom is Nederland zo'n beetje het veiligste land in Europa?
Nou, niet door het boetebeleid van Spee of door het Duurzaam Veilig-beleid.

Wat wel meespeelt is dat in NL al decennialang zeer veel verplaatsingskilometers over de relatief veilige snelwegen plaatsvinden.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » zo 13 mei 2007, 13:03

pegasaya schreef:
René schreef:...Al ben ik het wel met ze eens dat er een einde moet komen aan de heksenjacht op mini-overtredingen, alleen maar voor 's-Rijks kassa...
Waarom is Nederland zo'n beetje het veiligste land in Europa?
Volgens mij komt dat voornamelijk door veilige kruispunten.

We hebben hartstikke veel conflictvrije linksaffers, goede kanalisatie en ontspannen boogstralen, redelijk storingsvrije VRI's, vluchtheuvels tot je een ons weegt, aparte indicatie voor fietsers, roodlichtcontroles. Van veel van die dingen zie ik een boel minder in buitenlanden.

Op de tweede plaats denk ik dat het komt door duidelijke verkeerssituaties in het algemeen, met ruime rijstroken, eenduidige bebording, (uitzicht)obstakels verwijderd waar mogelijk, goed onderhouden wegdek en belijning, opruimen van troep, en snel en adequaat ingrijpen bij calamiteiten.

Ten derde denk ik dat snelwegsignalisatie met matrixborden heel erg z'n vruchten afwerpt. En ook dat is weer duidelijk uitgevoerd, en goed onderhouden. Meld vandaag dat 'n matrixbord ernstig stuk is, en binnen enkele dagen doet 'ie 't weer prima.

En snelheidscontroles zijn ook hartstikke goed voor de veiligheid, want 40 km/h te hard rijden is in de meeste gevallen daadwerkelijk onwenselijk. Maar dat ze ook (vooral) de mensen pakken die 5 tot 10 km/h te snel rijden, op een SNELWEG nota bene, dat draagt geen centje bij aan de verkeersveiligheid, en werkt alleen maar averechts door mensen te frustreren en angstig te maken.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 13 mei 2007, 13:13

Niet helemaal. Als je kijkt naar bijv. Luxemburg dan zie je dat - ondanks dat het wegennet er prima in orde is - de verkeersveiligheid er beneden alle peil ligt. Dat heeft te maken met een verkeerscultuur. Men rijdt daar onverantwoordelijk hard. En dergelijk gedrag vind vooral plaats op twee- en driestrookswegen. Levensgevaarlijk dus.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » zo 13 mei 2007, 14:13

Mijn indruk van Luxemburg is nu niet dat daar de verkeersregels massaal aan de laars gelapt worden :roll:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 13 mei 2007, 14:15

Nee, dan denk ik eerder aan Italië of Portugal.

kukel360
stadsweg
Berichten: 469
Lid geworden op: do 21 dec 2006, 16:39
Locatie: Vught

Bericht door kukel360 » zo 13 mei 2007, 18:12

Juerd schreef:
En snelheidscontroles zijn ook hartstikke goed voor de veiligheid, want 40 km/h te hard rijden is in de meeste gevallen daadwerkelijk onwenselijk. Maar dat ze ook (vooral) de mensen pakken die 5 tot 10 km/h te snel rijden, op een SNELWEG nota bene, dat draagt geen centje bij aan de verkeersveiligheid, en werkt alleen maar averechts door mensen te frustreren en angstig te maken.
160 kmh s´avonds op een lege A50 vind ik toch echt geen onverantwoordelijke snelheid

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » zo 13 mei 2007, 19:14

Bij Blik op de Weg hebben ze een keer laten zien dat iemand die 140 reed (i.p.v. 100) gewoon door mocht rijden omdat hij de verkeersveilighed niet in gevaar bracht. Waarom niet? er was verder helemaal niemand op de weg.

Ik weet niet of het Blik op de Weg, maar onze moraalridders van Wegmisbruikers kunnen het volgens mij nooit geweest zijn.

pegasaya
woonerf
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 03 dec 2006, 12:32

Bericht door pegasaya » zo 13 mei 2007, 19:15

Juerd schreef:En snelheidscontroles zijn ook hartstikke goed voor de veiligheid, want 40 km/h te hard rijden is in de meeste gevallen daadwerkelijk onwenselijk. Maar dat ze ook (vooral) de mensen pakken die 5 tot 10 km/h te snel rijden, op een SNELWEG nota bene, dat draagt geen centje bij aan de verkeersveiligheid, en werkt alleen maar averechts door mensen te frustreren en angstig te maken.
Snelheidscontroles zorgen indirect voor grotere verkeersveiligheid, zelfs controles op 5-10 km/h te snel op snelwegen. Door controles wordt de gemiddelde rijsnelheid lager waardoor de kans op overlijden na aanrijdingen kleiner wordt. Volgens mij wordt de grootste winst gemaakt door de 30 km/h zones. Hierdoor is de gemiddelde snelheid in woonwijken met zo'n 20 km/u gedaald!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 13 mei 2007, 19:42

30 zones okay, zolang ze maar niet gaan handhaven. Vroeger reed iedereen 70 in een 50zone, nu 40/50 in een 30zone, dus dat is winst.

Niemand rijdt natuurlijk 30 in zo'n doorgaande weg door een wijk.

Plaats reactie