Wegverlichting in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Snelwegenkenner » do 29 mar 2012, 21:30

^^ Dat is een oudje. :D
Deze heb ik volgens mij ook gezien toen ik in die hoek was, maar ik was me niet helemaal bewust van die lamp.

Hopelijk wordt deze niet verwijderd voor de A4. :sadley:
Laatst gewijzigd door Snelwegenkenner op do 29 mar 2012, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Snelwegfreak » do 29 mar 2012, 21:30

Wat een lelijke dingen zeg... Een beetje moderne palen vind ik wel mooi, die oude moeten in een museum ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door keokiracer » do 29 mar 2012, 21:35

Snelwegenkenner schreef:Hopelijk wordt deze niet verwijderd voor de A4. :sadley:
Weet ik niet zeker... Kans lijkt me wel groot. Laat ik het zo zeggen: als ze de oude N259 bij Klutsdorp gaan aanpassen (en dan bedoel ik niet het doorknippen v/d N259 alleen, maar DV e.d. :sadley:) dan kun je ervan uitgaan dat die verwijderd zal worden.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Snelwegenkenner » do 29 mar 2012, 21:38

Ik heb even op streetview gekeken en het zijn er best veel. 8-)

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Naturist » do 29 mar 2012, 21:55

Snelwegfreak schreef:Wat een lelijke dingen zeg... Een beetje moderne palen vind ik wel mooi, die oude moeten in een museum ;)
Laat ik het buitengewoon vriendelijk zeggen: Ik kan mij in jouw mening niet vinden. :grrrr:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Alfa » do 29 mar 2012, 22:13

Ook in Zeeuws-Vlaanderen dacht ik dat er nog enkele van die oude armaturen te vinden zijn. Ik weet alleen niet exact waar. Sluis?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Snelwegfreak » do 29 mar 2012, 22:16

Dat mag ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door keokiracer » do 29 mar 2012, 22:21

Alfa schreef:Ook in Zeeuws-Vlaanderen dacht ik dat er nog enkele van die oude armaturen te vinden zijn. Ik weet alleen niet exact waar. Sluis?
Dat lijkt idd Sluis te zijn, ja
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Chris079 » do 29 mar 2012, 22:57

Snelwegenkenner schreef:Deze drie lampen domineerden Roosendaal vroeger. Tussen 1950 en 1975 ruwweg.

Afbeelding
Deze op de grote wegen, zoals de zuidelijke rondweg, nu de A58 die in de jaren 70 is gebouwd.
De Philips SORA. Misschien wel een van de eerste armaturen met een lagedruk natriumlamp. Ongelofelijk dat je ze anno 2012 nog tegenkomt. Wel goed zoeken :D

Snelwegenkenner schreef: Afbeelding
Deze op de wegen in het stadshart.
Volgens mij is in Roosendaal nog 1 straat waar deze armaturen nog te vinden zijn. Dacht de Zwaanhoefstraat.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Snelwegenkenner » do 29 mar 2012, 23:06

Volgens mij is in Roosendaal nog 1 straat waar deze armaturen nog te vinden zijn. Dacht de Zwaanhoefstraat.
Dat klopt.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Naturist » do 29 mar 2012, 23:11

Ik kon 'm zo snel niet vinden, maar wel dit bijzondere plaatje; Mooi type wegverlichting met daaraan het bewuste straatnaambordje, én daaronder een verkeersbord en daaronder nóg een rijrichtingsbordje.
Het zou mij niets verbazen als deze straatlantaarn van hetzelfde bedrijf komt als de eigenaar van het verwijzingsbord dat ernaast staat. ;)
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Davy » do 29 mar 2012, 23:43

keokiracer schreef:
Alfa schreef:Ook in Zeeuws-Vlaanderen dacht ik dat er nog enkele van die oude armaturen te vinden zijn. Ik weet alleen niet exact waar. Sluis?
Dat lijkt idd Sluis te zijn, ja

Inderdaad, vroeger stond de Sint-Annastraat er vol mee, nu zijn er nog 3 over (met dit als mooie oude combi: http://g.co/maps/9mnbr ), ook in Schoondijke aan het begin van de N61 staan er nog een paar. Hoewel men het laatste jaar veel heeft vervangen, kan je in de gemeente Sluis nog vrij veel oude armaturen vinden, zoals de TB200, Schréder PQ's, droogkappen, oude hogro-armaturen en in Groede ook hetzelfde armatuur zoals in Roosendaal...

Een selectie, allemaal nog op 1 na te vinden in de gemeente Sluis ;) :
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

deze zijn helaas gesneuveld (Schoondijke)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

woude
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: do 03 jun 2010, 15:41
Locatie: Leeuwarden

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door woude » vr 30 mar 2012, 10:42

Snelwegenkenner schreef: Afbeelding
Deze op de wegen in het stadshart.
Ik ben ook niet zo van die oude normale armaturen (de voorgangers van de huidige koffers en residiums) maar deze heeft wel wat! Vooral dat hangende kabeltje maakt het plaatje af :)

Leuk zeg. :top:

Edit: Ik kan ze niet vinden op google maps .. Zwaanhoefstraat? Misschien zijn ze al weg.
Edit 2: Weet iemand welk armatuur dit is?
Laatst gewijzigd door woude op vr 30 mar 2012, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.

woude
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: do 03 jun 2010, 15:41
Locatie: Leeuwarden

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door woude » vr 30 mar 2012, 10:51

Naturist schreef:Ik kon 'm zo snel niet vinden, maar wel dit bijzondere plaatje; Mooi type wegverlichting met daaraan het bewuste straatnaambordje, én daaronder een verkeersbord en daaronder nóg een rijrichtingsbordje.
Het zou mij niets verbazen als deze straatlantaarn van hetzelfde bedrijf komt als de eigenaar van het verwijzingsbord dat ernaast staat. ;)
Is dat niet een Philips armatuur uit de Metronomis serie? Staan ook in de binnenstad van Leeuwarden (http://g.co/maps/wuuqd)

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Chris079 » vr 30 mar 2012, 12:15

woude schreef:
Snelwegenkenner schreef: Afbeelding
Deze op de wegen in het stadshart.
Edit: Ik kan ze niet vinden op google maps .. Zwaanhoefstraat? Misschien zijn ze al weg.
Edit 2: Weet iemand welk armatuur dit is?

Ze zijn er nog steeds. Je moet kijken op de parallelweg. Tussen Edison en Voltastraat.
Oorspronkelijk zijn deze armaturen ontworpen om toegepast te worden als hangverlichting. Later zijn ze ook gemonteerd aan masten.
Volgens mij is het een Philips armatuur. Misschien dat ik nog achter de naam kan komen.

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Chris079 » vr 30 mar 2012, 12:19

woude schreef: Is dat niet een Philips armatuur uit de Metronomis serie? Staan ook in de binnenstad van Leeuwarden (http://g.co/maps/wuuqd)
Ja, klopt.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Naturist » zo 01 apr 2012, 12:03

Voor het verenigingskampeerterrein wordt op dit moment ter hoogte van de Kempenweg, de Provinciale weg in Someren gerenoveerd, o.a. vanwege een agrarische bestemming in een recreatieve bestemming naar een 60 Km.-zone met dubbellaags zoab.
Ook de kruising wordt naar die maatstaven omgebouwd en last but not least, wordt de verlichting hierop aangepast.

Dit is de bewuste kruising op dit moment:
Afbeelding

Ter linkerzijde onze camping
Afbeelding

Nu leeft de vrees dat het geheel niet alleen flink maar ook in geel SOX of SON licht geplaatst wordt.
Welk type verlichting zouden we aan de gemeente moeten vragen, om een correcte maar groene verlichting te proberen te krijgen.
Groen zou in dit gebied voor ons als kampeerterrein een stuk prettiger zijn, aangezien wij hier regelmatig verblijven.
Laatst gewijzigd door Naturist op zo 01 apr 2012, 20:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Santaarnpaal » zo 01 apr 2012, 13:10

Wat bedoel je met groene verlichting? Milieuvriendelijk of dat groene LED wat je soms wel eens ziet?
Even niks

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Naturist » zo 01 apr 2012, 14:54

^^Voornamelijk een groene lichtkleur en dat mag milieuvriendelijk zijn, maar bedoel eigenlijk om prettiger bij in slaap te vallen op het terrein.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Naturist » zo 01 apr 2012, 20:24

Even nog een ander stukje verlichting in Zuidoost-Brabant, waar ik via de onlangs geopende gelijkvloerse aansluiting op de A270 langskwam.
Ik wilde ze jullie niet onthouden en vind ze zelf -voor moderne armaturen- erg mooi.

Afbeelding

En eentje van dichtbij als drive by, dat dan weer wel. ;)

Afbeelding

Al iemand die een antwoord weet op mijn vraag uit de vorige post?
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door jeroent » zo 01 apr 2012, 22:32

Naturist schreef:^^Voornamelijk een groene lichtkleur en dat mag milieuvriendelijk zijn, maar bedoel eigenlijk om prettiger bij in slaap te vallen op het terrein.
Waarom is groene lichtkleur beter dan geel/oranje om bij in slaap te vallen? Volgens mij is de lichtintensiteit veel belangrijker. Dus niet lobbyen voor dat rare groene LED-spul, maar gewoon voor verlichting met dim-mogelijkheden. SOX is middeleeuws en wordt hopelijk niet meer nieuw geinstalleerd, maar SON-verlichting is prima te dimmen en ook nog eens efficienter/zuiniger dan LED. Over de prijs hoeven we het al helemaal niet te hebben!

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Davy » zo 01 apr 2012, 22:44

jeroent schreef:SOX is middeleeuws en wordt hopelijk niet meer nieuw geinstalleerd.
Nog steeds de beste verlichting voor autosnelwegen en hoofdwegen bubeko. Het geeft een zacht duidelijk licht waar kleurweergave ondergeschikt is, en het is ook veel minder flets is bij regenweer dan SON-verlichting... LED-verlichting kan zeker de toekomst worden, maar momenteel vind ik LED nog vaak veel te fel/flets en soms zelfs verblindend.
Gericht licht is inderdaad wel beter tegen lichtvervuiling, maar in het verkeer moet je dat zeker op de hoofd- en snelwegen eigenlijk niet hebben en kan het zelfs gewoon vervelend zijn.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Naturist » zo 01 apr 2012, 22:53

^^De recreatieve bestemming voor het gebied dat "Heijhorst" gaat heten, is voornamelijk als natuurgebied/bos en heidegebied.
Normalieter ben ik voorstander van een standaardkleurgebruik, maar de weg die dit gebied van Strabrechtse Heide doorsnijdt wordt naar dit gebied afgestemd en mag m.i. best ook qua lichtkleur hierin meegaan.
De gemeente Boxtel doet dit ook met haar doorgaande wegen in het buitengebied en geeft rust aan zowel dier als mens.

(Ooit had ik gele koplampen in mijn Renaultje waar ook iedereen commentaar op had, wat is dat toch?) :nahzeg:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Davy » zo 01 apr 2012, 23:00

^^ Een :offtopic: -opmerking... Maar als ik op SV kijk: wat is dat een prachtig mooie oldschoolweg zeg :o ...

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door jeroent » zo 01 apr 2012, 23:02

Naturist schreef: De gemeente Boxtel doet dit ook met haar doorgaande wegen in het buitengebied en geeft rust aan zowel dier als mens.
Marketing is toch een prachtig vak of niet? Waarom zou groene lichtkleur rust geven aan dieren?! Omdat wij als mensen toevallig 'groen' met natuur en buitengebieden associëren? Al decennia lang proberen we met verlichting zo goed mogelijk daglicht/zonlicht na te bootsen, maar omdat er nu een aantal lichtboeren zijn die erg hun best doen om hun groene LED-spulletjes de markt in te drukken is dat plotseling beter voor natuurgebieden? Lijkt me niet..

Als je mens en dier echt rust wilt geven dan dim je de verlichting of je doet hem 's nachts uit, ongeacht de lichtkleur. Witte of gele verlichting is gedimd stukken rustgevender dan onnatuurlijk groen licht. Waar kom je overdag, in de natuur, groen licht tegen?

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Naturist » zo 01 apr 2012, 23:17

^^In een regenboog! :ongeduldig:
TOEVOEGING
@Davidoff,
Ook offtopic, normaal vindt ik dit ook prachtig, behalve als je langs zo'n weg -op een kampeerterrein- in slaap probeert te vallen. :facepalm:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Via » ma 02 apr 2012, 18:14

@Naturist: Ik neem aan dat alleen de zijwegen van de Provincialeweg in de 60 worden gezet en niet de hoofdrijbaan? Toevallig ken ik die weg wel en 60 is daar weer een zeer ongeloofwaardige snelheid.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Naturist » ma 02 apr 2012, 19:06

Het spijt me, het zou om de hoofdrijbaan gaan.
Weet jij welk type groene verlichting gemeente Boxtel o.a. aan de Kapelweg gebruikt?
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Via » ma 02 apr 2012, 20:26

Gelukkig zie ik op de site van Someren staan dat er enkel middengeleiders worden aangelegd. Deze hebben op tekening een 3-3 kantmarkering dus dat lijkt op een GOW met 80 km/h.

Boxtel gebruikt net als Haaren groene led-verlichting. Leverancier is Innolumis, type weet ik niet.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Naturist » ma 02 apr 2012, 21:50

Hier kom ik alvast veel verder mee, hartelijk dank! :top:

Uiteraard laat ik weten hoe het verder loopt. :woop:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Plaats reactie