Wegenvignet Oostenrijk en met de caravan door de Tauerntunnel

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
nancy
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 11 mar 2009, 16:14

Wegenvignet Oostenrijk en met de caravan door de Tauerntunnel

Bericht door nancy » wo 11 mar 2009, 16:39

tja ik wist niet zo duidelijk waar ik deze vraag nu moest plaatsen maar dacht doe dan toch maar hier.

wie weet wat we nu moeten betalen met auto en caravan voor de Tauerntunnel?
want ik begreep dat dit nog los betaald moet worden naast het wegenvignet oostenrijk.

en hoe werkt dit allemaal?
wat is de rustigste tijd eind juli om om door de tunnel te rijden?

ben benieuwd naar de antwoorden
groetjes nancy

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Wegenvignet Oostenrijk en met de caravan door de Tauerntunne

Bericht door DjIdee » wo 11 mar 2009, 17:27

12,50 voor de Tauernautobahn, bron: http://www.oostenrijkvakantieland.nl/to ... vignet.htm (1e hit op google met tauerntunnel tol)

Rustige tijd, pfff, op de zaterdagen ochtends vroeg... Doordeweeks weet ik het zo niet.. Probeer hem zelf te mijden, en als ik er toch langs moet, dan calculeer ik 2 uur vertraging in (en een pauze, want je staat steeds minimaal een kwartier stil (blockafvertigung ofzo))

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wegenvignet Oostenrijk en met de caravan door de Tauerntunne

Bericht door Pino » wo 11 mar 2009, 17:46

Je hebt in Oostenrijk snelwegen waarvoor je een vignet nodig hebt en tolwegen. Voor de tolwegen heb je geen vignet nodig. De Tauerntunnel is zo'n tolweg waarvoor je dus geen vignet nodig hebt. De snelwegen van en naar de Tauerntunnel zijn echter vignetplichtig. Om die reden heb je voor de gemiddelde trip over deze route dus inderdaad een vignet nodig én moet je tol betalen.

De tol betaal je gewoon op het tolplein dat je op de Oostenrijkse A10 tegenkomt: EUR 9,50 enkele reis (bron: http://www.asfinag.at). Voor het vignet moet je eerst weten welk vignet je precies gaat kopen. Voor vakantiegangers zijn er vignetten met een hele korte looptijd: tien dagen voor een auto met caravan kost EUR 7,70. Je kunt het in Nederland al bij de ANWB kopen, maar ook bij de meeste tankstations in de buurt van de grens. In ieder geval bij alle tankstations op de Duitse A8 tussen München en Salzburg. Met tanken zelf kun je echter beter wachten tot in Oostenrijk, waar de benzine aanzienlijk goedkoper is. Houd wel rekening met lange rijen Duitsers bij het eerste tankstation na de grens.

Qua files rondom de tunnel zou ik proberen de zaterdagen in juli te vermijden. Mochten zaterdagen nou onvermijdelijk zijn, probeer dan vroeg in de ochtend door de tunnel te gaan of juist vroeg in de avond. Je brengt dan de middag bijvoorbeeld door in de stad Salzburg of ergens in de bergen langs de Tauernautobahn. Zoals DJIdee aangeeft, als je op de verkeersinformatie het woord "Blockabfertigung" hoort, dan kun je maar beter even niet aan de reis richting tunnel beginnen. Blockabfertigung op de Tauernautobahn wordt meestal ook op de verkeersinfo van Bayern 3 gemeld, dus je kunt je voorbereiden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegenvignet Oostenrijk en met de caravan door de Tauerntunne

Bericht door Chris » wo 11 mar 2009, 17:54

Afgelopen zomer waren er op zwarte zaterdagen wachttijden tot 4 uur voor de Tauerntunnel. Als je dus op zo'n dag rijdt, is het sterk aan te raden de tunnel pas diep in de middag te nemen.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Wegenvignet Oostenrijk en met de caravan door de Tauerntunne

Bericht door DjIdee » wo 11 mar 2009, 18:04

Ik weet trouwens niet wat het einddoel van de reis is. Wanneer dit Zuid-Oostenrijk, Slovenie of Istrie is, ontkom je niet aan de Tauern. Ga je verder Kroatie in (Dalmatie etc) dan is het ook mogelijk om via Graz (Pyrnautobahn)/Maribor en Zagreb te rijden. Is minder druk, je ontloopt de 2baans stukken op de Sloveense A2, de drukte op de weg van Postonja naar de Kroatische grens en de 2baans autoweg door/om Rijeka.

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: Wegenvignet Oostenrijk en met de caravan door de Tauerntunne

Bericht door bas1984 » wo 11 mar 2009, 19:46

Handige informatie over de drukte is ook hier te vinden: OAMTC

Zo is te zien dat het het weekend van 11 juli druk is op de volgende wegen:
Afbeelding

Het weekend daarna van 18 juli:
Afbeelding

En het weekend daarna, van 25 juli:
Afbeelding

Beste reisdagen zijn door de week en zeker niet op zaterdag. Ook zaterdagochtend heel vroeg staan er vaak alle files voor de Tauerntunnel in de zomermaanden. Afgelopen zomer was het vaak al raak vanaf 5.00u a 6.00u. Zorg dus, zoals andere ook al zeggen, dat je op tijd bent als je op zaterdag reist.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Wegenvignet Oostenrijk en met de caravan door de Tauerntunne

Bericht door SnarfFlevoland » za 14 mar 2009, 21:44

^^ Help! :shutup: :schrikreactie: Op zwarte zaterdagen zit geloof ik heel Oostenrijk verstopt! Dan is Zwitserland stukken rustiger, behalve dan de A2/E35 route, want die zit natuurlijk ook helemaal dicht. Zelf zou ik nooit op een zwarte zaterdag op drukke wegen gaan rijden... maar als het echt zou moeten, en je moet richting Klagenfurt, dan zou ik zeker voor de Pyrnautobahn en niet voor de Tauernautobahn.

Wat ik gehoord heb van mijn neef die soms in de zomer op een zwarte zaterdag in Oostenrijk komt, is de Pyrnautobahn relatief rustig. De enigste rustige snelwegen die hij zich kan voorstellen in Oostenrijk is de S6 en de S35. Volgens hem zijn die altijd rustig. Volgens het kaartje klopt dat verhaal dus aardig.

Dus... nancy... ga je richting Slovenië, of Klagenfurt? Pak de A8-A9-S36-S37 óf de A8-A9-Slovenië, want die zijn stukken rustiger! Je hoeft alleen bij de Bosrucktunnel apart tol te betalen als je via de S36 gaat. Als je de gehele A9 neemt richting Graz, dan moet je ook bij de Gleinalmtunnel apart tol betalen. Maar de tolprijzen van de Bosrucktunnel en de Gleinalmtunnel zijn lager, dan de Tauern en de Katschbergtunnel. Die paar kilometerjes omrijden zijn het dan wel waard... ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Wegenvignet Oostenrijk en met de caravan door de Tauerntunne

Bericht door duikgek89 » zo 15 mar 2009, 0:57

Afgelopen zomer zeker 3 uur nodig gehad om te wachten en door de tunnels te rijden op de terugweg (Tauern tunnel en Katschberg tunnel). Dan kun je beter een toeristische route nemen, dan zie je ook nog wat.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegenvignet Oostenrijk en met de caravan door de Tauerntunne

Bericht door Palance » zo 15 mar 2009, 9:16

Of buiten het hoogseizoen rijden :) Mijn laatste rit door die tunnels is alweer van zo'n 10 jaar geleden, toen was ik daar op 1e Paasdag. De wegen waren angstvallig stil, en je bent Oostenrijk zo door.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Wegenvignet Oostenrijk en met de caravan door de Tauerntunne

Bericht door duikgek89 » zo 15 mar 2009, 13:00

Inderdaad. Dan zou het een stuk beter moeten zijn.

Wij zijn vorige zomer naar Kroätie over Italië heen gereden (Brenner over, SS49, SS51, A27, A28, A4). Dat duurt wel beduidend langer als de "normale" route als er geen file staat. Maar als je 3 uur of meer moet wachten voor de die vervelende tunnels dan maakt het in tijd niet eens zo heel veel meer uit en je hebt wel wat gezien onderweg. :)

Plaats reactie