Fietsbewegwijzering

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Fietsbewegwijzering

Bericht door Chris » do 02 apr 2020, 21:04

Ik zag nog geen algemeen topic over fietsbewegwijzering. Dus bij deze.

Dit is een fietswegwijzer in Zwolle. Hier staat Ittersum aangegeven, dit is geen plaats maar een wijk van Zwolle. Wordt hier eigenlijk geen onderscheid naar gemaakt?

Overigens ook wel bijzonder dat Deventer hier een andere richting uit is dan Olst en Wijhe. Via die plaatsen is het de kortste route naar Deventer.

Afbeelding
Hyundai Kona 01 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Fietsbewegwijzering

Bericht door Wouter N14 » do 02 apr 2020, 21:17

^^ Voor zover ik weet maakt fietsbewegwijzering inderdaad geen onderscheid in plaatsen, stadsdelen en wijken.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Fietsbewegwijzering

Bericht door Snelwegfreak » do 02 apr 2020, 21:42

Dat klopt. Alles is rood op wit. Er kunnen wel rode of blauwe pictogrammen toegepast worden.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Fietsbewegwijzering

Bericht door Palance » do 02 apr 2020, 21:46

Niet alles is rood, er zijn ook groene bestemmingen op een witte achtergrond te vinden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Fietsbewegwijzering

Bericht door Wouter N14 » do 02 apr 2020, 22:04

^^ Maar dat gaat over het onderscheid in routes en niet de doelen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Fietsbewegwijzering

Bericht door Pino » do 02 apr 2020, 22:13

Wouter N14 schreef: do 02 apr 2020, 21:17 Voor zover ik weet maakt fietsbewegwijzering inderdaad geen onderscheid in plaatsen, stadsdelen en wijken.
Hier een mooi voorbeeld uit Amsterdam: https://www.google.com/maps/@52.3670964 ... 384!8i8192 Objecten, wijknamen en andere kommen gewoon in dezelfde stijl. Je ziet wel plaats-stadsdeel-combinaties wanneer een stadsdeel wordt aangeduid met een windrichting als Amsterdam-Oost. Niet het Oost op witte achtergrond dat je op auto-bewegwijzering zou krijgen. Roept bij mij vaak de vraag op of we het niet ook zo zouden moeten doen met auto-bewegwijzering.

Wat je op Amsterdamse fietsbewegwijzering wel ziet, zijn de namen van allang weggefuseerde stadsdelen (als in: het bestuurlijk lichaam), waar je in het dagelijks taalgebruik nooit meer hoort: Zeeburg, Zuideramstel, dat soort werk.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 03 apr 2020, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Floris
dorpsstraat
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 08 feb 2016, 16:43

Re: Fietsbewegwijzering

Bericht door Floris » do 02 apr 2020, 22:23

Snelwegfreak schreef: do 02 apr 2020, 21:42 Dat klopt. Alles is rood op wit. Er kunnen wel rode of blauwe pictogrammen toegepast worden.
ander pictogramkleuren (geel/grijs in dit geval) worden ook gebruikt (maar niet erg vaak)
Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Fietsbewegwijzering

Bericht door Pino » do 02 apr 2020, 22:38

^^ Dat laatste ken ik vooral uit de Rijnmond; in Amsterdam zie je dat volgens mij niet (maar misschien heb ik niet goed opgelet).

Wat we wel altijd opvalt bij fietswegwijzers is de grote hoeveelheid bewegwijzerde doelen. Het hangt vast ergens samen met het feit dat er maar zelden een grote doorgaande richting te vinden is, maar “bewegwijzering is de kunst van het weglaten” lijkt hier veel minder mantra dan op andere bewegwijzering.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Fietsbewegwijzering

Bericht door Rene » vr 03 apr 2020, 10:20

Pino schreef: do 02 apr 2020, 22:13Wat je op Amsterdamse fietsbewegwijzering wel ziet, zijn de namen van allang weggefuseerde stadsdelen (als in: het bestuurlijk lichaam), waar je in het dagelijks taalgebruik nooit meer hoort: Zeeburg, Zuideramstel, dat soort werk.
Zeeburg is een eiland, en de nieuwbouw aldaar wordt wel degelijk door bewoners als Zeeburg bestempeld. Dus de naam Zeeburg hoor je nu weer steeds vaker.
Zeker ook omdat de P+R Zeeburg en de Zeeburgertunnel ook wel bekende begrippen zijn, is Zeeburg zeker geen raar doel.

Maar inderdaad, Zuideramstel heeft inmiddels ongeveer dezelfde status als Nieuwerkerk a/d Amstel...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Fietsbewegwijzering

Bericht door Pino » vr 03 apr 2020, 10:51

^^ Ehhh. Ik ben bewoner van dat eiland en heb het nog nooit iemand Zeeburg genoemd horen noemen. Misschien spreek ik met de verkeerde mensen of misschien zal het nog komen. Met Camping Zeeburg en P+R Zeeburg heb je de bekendste twee namen met Zeeburg erin nu hoe dan ook op het eiland. Het historische fort waarnaar het voormalige stadsdeel is genoemd lag echter aan de stadskant van het Amsterdam-Rijnkanaal; toen het stadsdeel werd gecreëerd dekte de naam zo’n beetje de Indische Buurt en het Oostelijk Havengebied dat toen in ontwikkeling was. Verwijzingen Zeeburg op Amsterdamse fietsbewegwijzering gaan ook niet naar het Zeeburgereiland, maar houden op zodra je in het voormalige stadsdeel komt. Op het kruispunt IJburglaan/Zuiderzeeweg, midden op het Zeeburgereiland, staat Zeeburg dan ook nog bewegwijzerd via de Piet Heintunnel (fietsbewegwijzering richting Amsterdamsebrug zegt A’dam Oost).

Persoonlijk denk ik dat de naam verder uit het spraakgebruik zal verdwijnen, maar dat hangt ook een beetje af van hoe de bewegwijzering op afrit s114 zal veranderen. Bekend is dat die IJburg zal gaan heten, maar het zal enig verschil maken of Zeeburg dan wordt vervangen als hoofddoel richting Piet Heintunnel of wordt gehandhaafd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Fietsbewegwijzering

Bericht door Rene » vr 03 apr 2020, 13:34

Ik ben een paar mensen tegengekomen die zeiden "op Zeeburg" te wonen, en daar bedoelden ze echt de nieuwbouwwijk mee. In de buurt van de luchtsporthal was dat toen. (En niet het oude stadsdeel).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Fietsbewegwijzering

Bericht door Pino » vr 03 apr 2020, 14:28

We komen duidelijk verschillende mensen tegen. ;) Hoe dan ook, als dat het nieuwe normaal wordt, zal de auto- en fietsbewegwijzering rond dit gebied wat op de schop moeten. Inclusief verwijzingen als Zeeburg-De Eilanden (al waren die met de nieuwe bewegwijzering op de s100 toch al op de terugweg).

nickdh
autoweg
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Fietsbewegwijzering

Bericht door nickdh » vr 03 apr 2020, 19:20

Wouter N14 schreef: do 02 apr 2020, 21:17 ^^ Voor zover ik weet maakt fietsbewegwijzering inderdaad geen onderscheid in plaatsen, stadsdelen en wijken.
In Rotterdam en omstreken staat het boordevol met doelen als Zevenkamp, Ommoord, Capelle-West, Overschie... en ga zo maar door. Ik zie niet in waarom dat eigenlijk veranderd zou moeten worden. Fiets-woon-werkverkeer is namelijik vaak veel minder lang in afstand onderweg, en meestal wel ter plekke bekend.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Fietsbewegwijzering

Bericht door Snelwegfreak » vr 03 apr 2020, 19:24

^^ En juist voor die ter plekke bekenden hoef je geen bewegwijzering te plaatsen. Daarmee zijn wijkaanduidingen op de fietsbewegwijzering meteen discutabel geworden. Je moet je m.i. meer richten op de recreatieve fietser, en die is meer geholpen met plaatsnamen en/of toeristisch-alternatieve routes.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Fietsbewegwijzering

Bericht door Pino » vr 03 apr 2020, 19:35

^^ Je hebt ook de ter plaatse enigszins bekende nog, die wel degelijk een steuntje kan gebruiken. Omdat het voor jou toch een fietsroute door een stadsdeel is waar je nauwelijks komt; je weet ongeveer hoe het zit, maar hebt het net niet paraat. Bewegwijzering mag dat soort groepen wel degelijk helpen, of ze nu automobilist zijn of fietser.

Maar dat doet me wel bedenken dat, wanneer ik zo in een vreemd-bekende omgeving fiets, ik in meer dan 95% van de gevallen teruggrijp op Google Maps. Je kunt met de fiets nu eenmaal zo stoppen en controleren, waar dat met de auto in principe geen optie is. Waar ik als automobilist ook in eigen stad vaak terugval op bewegwijzering -juist in eigen stad heb je minder vaak navigatie aan- doe ik dat als fietser echt vrijwel nooit. Aldus bekeken zou je er maar beter niet al te veel meer in investeren. De toeristisch-recreatieve fietser heeft er aldus bezien ook niet veel meer aan; sterker nog, die hebben des te vaker een houdertje op het stuur waarin ze hun smartphone kwijt kunnen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Fietsbewegwijzering

Bericht door Snelwegfreak » vr 03 apr 2020, 19:41

^^ Bewegwijzering heeft meer functies dan alleen navigeren. De borden zijn namelijk ook essentieel bij manoeuvreren, confirmeren en oriënteren. Nou zal het met manoeuvreren wel meevallen, want voor fietsers heb je niet echt zaken als voorsorteren e.d., maar het confirmeren en oriënteren zijn natuurlijk ook van belang. Dat is wat jij ook bedoelt. Echter, die functies zijn binnenstedelijk toch een stuk minder belangrijk dan daarbuiten vanwege de herkomst-bestemmingen van veel fietsers in een plaats. Wijken zijn dan voor veel minder mensen van belang en al helemaal niet voor de weggebruikers waar je het voor doet.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Fietsbewegwijzering

Bericht door Pino » vr 03 apr 2020, 20:15

^^ Misschien is het dan dat ik onvoldoende doelgroep ben, maar ik verbaas me wel eens over verwijzingen op afstanden als Almere en Hilversum in Amsterdam, of zelfs maar Rottemeren in Rotterdam Centrum. Dat zijn toch afstanden die maar vrij weinig mensen even fietsen; de hoeveelheid fiets-passanten die daar wel iets aan heeft is verhoudingsgewijs wel gelijk aan het aantal automobilisten dat Amsterdam verlaat en dan iets heeft aan het doel Parijs. De groep fietsers die je toch nog enige lol doet met het eerstvolgende stadsdeel lijkt me groter.

Misschien is het grootste probleem wel de grote hoeveelheid binnenstedelijke bestemmingen die op de fietswegwijzers staan. Een variant op hoofddoel-einddoel op de autobewegwijzering zou niet misstaan: misschien een eerstvolgende wijk of bekend object, een wat generieker stadsdeel als A’dam Oost en dan een interlokaal doel ...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Fietsbewegwijzering

Bericht door harry » vr 03 apr 2020, 20:23

Pino schreef: do 02 apr 2020, 22:38 “bewegwijzering is de kunst van het weglaten” lijkt hier veel minder mantra dan op andere bewegwijzering.
Is ook helemaal niet nodig, omdat een fietser kan afstappen en rustig al die bestemmingen in zich op kan nemen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Fietsbewegwijzering

Bericht door Pino » vr 03 apr 2020, 20:59

Ook al heb je alle tijd, het bord wordt er niet gebruiksvriendelijker op wanneer het echt hele waslijsten worden. Hoeveel koop je in Amsterdam voor vier doelen in dezelfde richting als Diemen/Weesp/Muiden/Hilversum, of aan borden met zo ongeveer ieder ander stadsdeel erop? Vroeg of laat is dat geen andere analyse waarom we op gewone borden niet vijf keer hetzelfde willen zeggen of doelen van de eerstvolgende vijf zijwegen; dat laat zich niet alleen terugvoeren op het idee dat je het in relatief korte tijd in je op moet kunnen nemen. Schiphol hanteert het principe bijvoorbeeld ook voor (wandel)geleiding binnen terminals.

Gebruikersavatar
Westfrisiaweg
dorpsstraat
Berichten: 220
Lid geworden op: di 16 dec 2008, 21:33
Locatie: Heerhugowaard

Re: Fietsbewegwijzering

Bericht door Westfrisiaweg » za 04 apr 2020, 22:21

Pino schreef: vr 03 apr 2020, 20:15 ^^ Misschien is het dan dat ik onvoldoende doelgroep ben, maar ik verbaas me wel eens over verwijzingen op afstanden als Almere en Hilversum in Amsterdam, of zelfs maar Rottemeren in Rotterdam Centrum. Dat zijn toch afstanden die maar vrij weinig mensen even fietsen; de hoeveelheid fiets-passanten die daar wel iets aan heeft is verhoudingsgewijs wel gelijk aan het aantal automobilisten dat Amsterdam verlaat en dan iets heeft aan het doel Parijs.
Lange afstandsdoelen zijn juist handig voor de orientatie, net als op autosnelwegen, zoals bijvoorbeeld Hengelo, Groningen en Rotterdam op de borden bij Amsterdam.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Fietsbewegwijzering

Bericht door Palance » zo 05 apr 2020, 8:00

Op/Rond de Afsluitdijk is Amsterdam te vinden op de fietsbewegwijzering. Dat is ook al een eindje trappen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 591
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Fietsbewegwijzering

Bericht door Sibren » zo 05 apr 2020, 10:12

^^ Klopt, in 2012 heb ik die fietstocht eens gemaakt:
Afbeelding

In de spoiler nog wat andere foto's die ik door de jaren heen heb gemaakt:
SPOILER: TOON

Tussen Harlingen en de Afsluitdijk kun je buitendijks fietsen. Op een aantal plekken zitten er paden waarmee je de dijk kunt oversteken. Voor fietsers hangen er dan bordjes "200m (pijltje naar links) Zurich" enzo. Helaas heb ik daar geen foto's van. Het had een soort van snelweggevoel :D Ze waren van dezelfde stijl als deze:
Afbeelding

Amsterdam staat ook al in Bolsward op de fietsbewegwijzering, om naar de Afsluitdijk te wijzen:
Afbeelding

In (zuid)oost-Groningen kom je soms Nederlandse en Duitse fietswegwijzers door elkaar tegen:
Afbeelding

En met lange plaatsnamen is zo'n paddestoel snel vol:
Afbeelding
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Fietsbewegwijzering

Bericht door Vinny » zo 05 apr 2020, 16:20

Palance schreef: zo 05 apr 2020, 8:00 Op/Rond de Afsluitdijk is Amsterdam te vinden op de fietsbewegwijzering. Dat is ook al een eindje trappen.
Amsterdam is al bij Bolsward op de fietsbewegwijzering te vinden :o
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Fietsbewegwijzering

Bericht door Pino » zo 05 apr 2020, 16:36

Neem aan dat dat de verste fiets-verwijzingen in het land zijn, mogelijk ook gevolgd door de ook vrij lange verwijzingen naar Den Helder over de Afsluitdijk? Vermoed dat in het algemeen de verste bestemming op fietsborden zeker niet verder zal zijn dan de regionale centra die hoofddoel op de autobewegwijzering zijn. Die zijn zelden meer dan 30 kilometer ver weg.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Fietsbewegwijzering

Bericht door Palance » zo 05 apr 2020, 16:43

Op reguliere bewegwijzering wellicht wel, maar er zijn ook bordjes met LF-routes, waar je nog wel eens grotere afstanden en verder weggelegen plaatsen op kunt tegenkomen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Fietsbewegwijzering

Bericht door Wesso » zo 05 apr 2020, 17:10

Floris schreef: do 02 apr 2020, 22:23 Afbeelding
Is het stationsymbool aangepast bij nieuwere ontwerpen? Verder een bedrijven- of industrieterrein en een fort:
Afbeelding

En een winkelcentrum voor wie wil shoppen, maar vandaag niet.
Afbeelding

(F112 is trouwens een fietsroute met meerdere takken, ik geloof dat ik daar eerder iets over gepost heb.)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Fietsbewegwijzering

Bericht door mavas » zo 05 apr 2020, 17:31

Pino schreef: zo 05 apr 2020, 16:36 Neem aan dat dat de verste fiets-verwijzingen in het land zijn, mogelijk ook gevolgd door de ook vrij lange verwijzingen naar Den Helder over de Afsluitdijk? Vermoed dat in het algemeen de verste bestemming op fietsborden zeker niet verder zal zijn dan de regionale centra die hoofddoel op de autobewegwijzering zijn. Die zijn zelden meer dan 30 kilometer ver weg.
Misschien vind je Rotterdam nog ergens in Zeeland? Of zou Hellevoetsluis of Spijkenisse daar eerder staan?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Fietsbewegwijzering

Bericht door BHJ » zo 05 apr 2020, 17:50

^^ Vanaf Noord-Beveland staat er Burgh-Haamstede/Zierikzee. Bij Burgh-Haamstede staat Ouddorp. Rotterdam komt pas bij Ouddorp zo te zien. Wel Vlissingen in Bergen op Zoom.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Fietsbewegwijzering

Bericht door Palance » zo 05 apr 2020, 18:51

Er heeft ooit Vlissingen gestaan in Rotterdam-Zuid bij de Vaanweg, maar ik kan het op de huidige beelden niet (meer) terugvinden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Fietsbewegwijzering

Bericht door Pino » zo 05 apr 2020, 19:49

BHJ schreef: zo 05 apr 2020, 17:50 ^^ Vanaf Noord-Beveland staat er Burgh-Haamstede/Zierikzee. Bij Burgh-Haamstede staat Ouddorp. Rotterdam komt pas bij Ouddorp zo te zien.
Rotterdam-Ouddorp is nog een 50 kilometer, maar op zich een route die wel gefietst wordt (maar vroeger misschien meer dan nu). Je hebt best wel wat Rotterdammers die in de zomer lange tijd doorbrengen in plaatsen als Ouddorp, Renesse en Rockanje. En wie zich dan makkelijk wil kunnen verplaatsen, neemt een fiets mee...

Wat hier natuurlijk ook nog wel een rol speelt, is dat er moeilijk een ander doorgaand doel te verzinnen valt. Rotterdam is ook hoofddoel van de N57 hier. Wat overloopt in een andere gedachte: hoe zit het precies met continuïteit op fietsbewegwijzering? Ik schat zo in dat, zeker buiten de steden, aan fietsers ook met enige regelmaat geen fietswegwijzer wordt aangeboden en deze dus richting moet bepalen op basis van een blauwe wegwijzer. Dan heeft dezelfde doorgaande doelen kiezen ook wel zin.

LF-routes staan met hun nummer aangegeven, en eventueel een omschrijving als “Van Amsterdam naar Brussel”. Die zou ik dan weer niet duiden als verre doelen bewegwijzeren. Tegelijkertijd zijn dit natuurlijk wel routes met verhoudingsgewijs veel lange-afstandsfietsers. Het rondje IJsselmeer is populair; dat maakt het bewegwijzeren van Amsterdam van de Friese kant van de Afsluitdijk wat minder raar (ook gezien het gebrek aan grotere plaatsen aan de andere kant).

Plaats reactie