Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » vr 30 apr 2021, 20:29

Grappig, volgens mij heb ik de situatie bij Hardinxveld-Giessendam niet aangekaart, terwijl me dat nu wel in de schoenen geschoven wordt. :rofl2:

Ik heb op zich een aantal kritiekpunten op NBA, die ik zo nu en dan eens in de discussie gooi. Net als anderen kritiek hebben op, bijv. Google Maps of iets totaal anders.

Neemt niet weg dat als er dingen zijn die heel makkelijk oplosbaar zijn; bijvoorbeeld een consistente lijn van routenummers op bewegwijzering; hetgeen gewoon prima kan binnen de uitgangspunten van NBA dat ik dan een beetje verbaasd ben als het praktisch/financieel/politiek onmogelijk blijkt te zijn. Ik snap heus wel dat je als overheidsorganisatie zuinig bent op belastinggeld; maar 10 jaar uittrekken om bepaalde veranderingen door te voeren is wel heel lang.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » za 01 mei 2021, 13:07

Waarom is deze eigenlijk vervangen?

Nieuwe versie:

Afbeelding

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » za 01 mei 2021, 13:12

^^ Beschadigd? Op de oude foto zie ik wat deuken.
I'm average height... in Thailand.

Instagram // Flickr // Twitter

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 03 mei 2021, 15:03

Afgelopen weekend weer veel NBA van allerlei generaties gespot en ik moet zeggen dat het systeem an sich me toch wel kan bekoren. Ik heb alleen nog wel enkele punten die ik liever verbeterd/doorontwikkeld zou zien, onderstaand enkele voorbeelden:

- Vooraankondiging van knooppunten op 1200 m met sec [KNP] + naam vind ik te summier. Kan dit niet op 1500 m en dan op 1200 m het eerste aftakkingsbord? Alternatief zou zijn om het wegnummer + kruisend wegnummer(s) toe te voegen op het bord met knooppuntnaam;
- Dit soort borden (https://www.google.nl/maps/@51.8162286, ... 312!8i6656) vind ik als beslissingswegwijzer wat minder geslaagd. Waarom kan hier niet worden volstaan met sec de afslaande doelen nadat je op 600 (en zie bovenstaand punt) op 1200 m al de rechtdoordoelen hebt gehad?
- Geleiding bij vorkborden van afritten zou van mij minder rigide altijd de volgende afritnaam hoeven zijn. Indien verkeersgeleiding dit noodzakelijk maakt kan wat mij betreft worden volstaan met het relevante doel (bijvoorbeeld X-west) en hoeven er geen twee bestemmingen (X-west + dorp Y) rechtdoor te worden vermeld.
- Knooppuntachtige afritten vallen soms wat in het niet tussen andere afritten (voorbeeld A2-N279 of A59-N261). Zou van mij een tussenvorm mogen worden waarbij wat meer knooppuntachtige bewegwijzering (rechtdoorrichting op portalen) mag worden toegepast.

Hopelijk wordt e.e.a. nog eens meegenomen in evaluaties.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 03 mei 2021, 21:02

- Knooppuntachtige afritten vallen soms wat in het niet tussen andere afritten (voorbeeld A2-N279 of A59-N261). Zou van mij een tussenvorm mogen worden waarbij wat meer knooppuntachtige bewegwijzering (rechtdoorrichting op portalen) mag worden toegepast.
Nog een tussenvorm? :roll:

Er zijn al zoveel mengvormen, die optreden als het de wegbeheerder bekoort om met portaalbewegwijzering te werken. Dan worden er bijv. andere doelen gekozen...
https://goo.gl/maps/38XEgSz5HQ7AUnxYA

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 03 mei 2021, 21:47

^^ Als je naar dat laatste kijkt als een mengvorm, waarom laat je dan hetzelfde mengen niet toe op bermbewegwijzering? Het is ergens gek dat je leuk creatief mag zijn als er maar een portaalbord wordt opgehangen, en in een vrij rigide keurslijf wordt geperst wanneer het bij bermbewegwijzering blijft. Hoe dan ook blijf ik de rechtdoorvermelding bij een gewone afrit een van de conceptueel zwakste elementen van NBA. Iets dat je op meerdere momenten klem zet: de genoemde belangrijkste afritten, en een lokaal rechtdoordoel dat niet de volgende afritnaam is zijn de belangrijkste.
Via schreef:
ma 03 mei 2021, 15:03
- Vooraankondiging van knooppunten op 1200 m met sec [KNP] + naam vind ik te summier. Kan dit niet op 1500 m en dan op 1200 m het eerste aftakkingsbord? Alternatief zou zijn om het wegnummer + kruisend wegnummer(s) toe te voegen op het bord met knooppuntnaam;
Ik begrijp dat men de eerste voorwegwijzer bij voorkeur eerder plaatst om zo meer ruimte te hebben voor voorwegwijzers met meer gegevens (vaak op portaalborden, in lange wegvakken etc). De realiteit is echter ook dat er vaak niet meer ruimte is om verder terug te gaan dan 1200 meter. En zelfs dat is, zeker bij de grote steden, nog lang niet altijd haalbaar. Zeker in dat soort situaties zou ik liever méér zien op de eerste voorwegwijzer, al gebiedt ook daar de realiteit te zeggen dat die bordjes met weinig informatie vaak dan wel zijn bijgeplaatst op punten vóór waar vroeger de eerste voorwegwijzer stond en waar iets groters nu lastiger in te passen zou zijn.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 03 mei 2021, 22:51

Om de een of andere reden was dit bord mij volkomen ontgaan:

Afbeelding
(A4 richting zuid, voor :KP: De Hoek)

Geen idee hoe lang dat er al hangt (in ieder geval veel minder lang dan de andere NBA hier). Is het misschien in dit topic genoemd terwijl ik er overheen heb gelezen?
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 03 mei 2021, 22:56

^^ Dat bord hangt er een week of drie. Ik heb hem zelf op 16 april op de foto gezet, maar hij hing er een paar dagen ervoor al. Hij was trouwens wel in de app groep gemeld, maar die lees je denk ik niet volledig mee.

Wellicht heb je hem gemist, omdat hij vlak achter het nieuwe viaduct voor vliegtuigen hangt en pas erg laat (en dus kort) zichtbaar is.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 03 mei 2021, 23:07

^^ Nee, ik heb hem gemist omdat:
- ik die app-groep inderdaad nauwelijks volg (ik zou dat soort meldingen graag op dit wegenforum zien, in plaats van verstopt tussen allerlei gekeuvel) en
- ik op die plek de afgelopen 3 weken niet geweest ben. :)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 04 mei 2021, 12:21

Als je naar dat laatste kijkt als een mengvorm, waarom laat je dan hetzelfde mengen niet toe op bermbewegwijzering? Het is ergens gek dat je leuk creatief mag zijn als er maar een portaalbord wordt opgehangen, en in een vrij rigide keurslijf wordt geperst wanneer het bij bermbewegwijzering blijft. Hoe dan ook blijf ik de rechtdoorvermelding bij een gewone afrit een van de conceptueel zwakste elementen van NBA. Iets dat je op meerdere momenten klem zet: de genoemde belangrijkste afritten, en een lokaal rechtdoordoel dat niet de volgende afritnaam is zijn de belangrijkste.
Omdat de wensen groter zijn dan het aantal mogelijkheden. :mrgreen:

Het moet allemaal geen geld kosten en dan ontkom je niet aan schrappen. :yes:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 04 mei 2021, 12:42

Da’s natuurlijk een waarheid als een bus, maar ik kom er niet uit waarom die dwingend moest leiden tot de zo rigide en lang niet altijd zinnige benadering van rechtdoorverwijzingen.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 04 mei 2021, 12:44

^^ Omdat de Duitsers dat ook doen. Een andere reden kan ik niet bedenken.
--Harry.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 04 mei 2021, 13:51

^^ Alleen die hebben die keuze gemaakt in een heel andere tijd. Toen nog niet de afritnummers een flink deel van de functie van de afritnaam hadden overgenomen, en toen er nog een wereld van verschil zat tussen knooppunten en gewone afritten. Wij maakten de keuze om Duitsland te kopiëren op een tijdstip dat de Fransen en de Tsjechen de afritnaam al min of meer uitgefaseerd hadden...

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » di 04 mei 2021, 14:38

De Denen geven de volgende afrit aan bij de vooraankondiging van de huidige afrit: https://www.google.nl/maps/@55.3327187, ... 384!8i8192.
De Zwitsers geven de volgende afrit aan op het 500m-bord: https://www.google.nl/maps/@46.8889848, ... 312!8i6656.
De Oostenrijkers geven de eerstvolgende grote bestemming + volgende afrit weer op het 1000m-bord: https://www.google.nl/maps/@47.0141706, ... 312!8i6656

Er zijn dus meer landen die het doen, al dan niet met eerstvolgende grote bestemming erbij.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 04 mei 2021, 15:30

^^ Verandert het punt niet. Al die andere landen hebben het ingevoerd in een heel andere tijd. Wij hebben het overgenomen in een tijd dat landen die de eerstvolgende afrit vermeldden al waren teruggekomen van het idee. Dat moet je meer aan het denken zetten dan de boodschap "tien andere landen doen het ook". Dubbel wanneer er meer dan genoeg landen zijn die er nooit aan begonnen zijn.

Ik zal overigens ruiterlijk toegeven dat ik zelf vroeger ook wel een zwak had voor het vermelden van de volgende afrit, náást het hoofddoel rechtdoor. Maar na enige tijd op dit forum te hebben doorgebracht, en zo de maxime "bewegwijzering is de kunst van het weglaten" te hebben geleerd, heb ik het fenomeen toch echt laten vallen.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 04 mei 2021, 16:43

^^ voor NBA deden we het toch ook al, op het 300m-bord?

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » di 04 mei 2021, 16:44

Bedoelde ermee aan te geven dat er niet alleen voor gekozen is "omdat de Duitsers dat ook doen". Er zijn meer landen die het doen.
Ik vind het overigens helemaal niet verkeerd hoor. Wat zou je anders moeten vermelden? De eerstvolgende grote bestemming? Of alleen het wegnummer? Of niets?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 04 mei 2021, 17:07

paolie schreef:
di 04 mei 2021, 16:43
^^ voor NBA deden we het toch ook al, op het 300m-bord?
Alleen als er een lokaal rechtdoordoel aan te geven was, bijvoorbeeld een Delft-Zuid wanneer je afrit Delft naderde. Maar geen Urk bij afrit Lelystad.

Ernst76
stadsweg

Bericht door Ernst76 » di 04 mei 2021, 17:15

Ik vind het voor de weggebruiker handig dat hij weet wanneer je pas weer van een snelweg af kunt slaan. Alleen dan moet de afritnaam wel logisch zijn, dus de plaats op het bord die redelijk dicht bij de eerstvolgende afrit ligt én dat het logisch is dat je die plaats via die afrit benadert.
Bij Lelystad-Noord vind ik het bijvoorbeeld wenselijk dat de weggebruiker weet dat hij pas bij Urk weer van de snelweg af kan slaan.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 04 mei 2021, 17:53

Die wetenschap “wanneer pas weer” vergt dan wel de kennis hoe ver dat volgende dorp dan nog voor je ligt. Url bij Lelystad ademt “volgende eiland”, dus daar zit een boodschap in “duurt even”, maar pak willekeurige opvolgende afritnamen van een snelweg buiten je eigen regio (bewegwijzering is immers gericht op de ter plaatse onbekende) en het is al heel wat als je van de bewuste dorpen dan kunt reproduceren dat ze bij elkaar in de buurt liggen. Maar of dat drie, acht of vijftien kilometer is - ik heb het niet paraat en dan ben ik topografisch veel beter onderlegd dan gemiddeld.
Robbert297 schreef:
di 04 mei 2021, 16:44
Wat zou je anders moeten vermelden? De eerstvolgende grote bestemming? Of alleen het wegnummer? Of niets?
Kijk wat de verschillende andere landen doen en je ziet dat er veel smaken zijn. Ik zou menen dat het enige dat je écht nodig hebt een lokaal rechtdoordoel is. Als dat er is.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 04 mei 2021, 18:03

^^ Op de alleroudste NBA werd ook de afstand tot de volgende afrit aangegeven: https://www.google.nl/maps/@51.9587744, ... 312!8i6656

Maar daar is geen vervolg op gekomen.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 04 mei 2021, 18:15

Het had me nou juist wel een toegevoegde waarde hebben gehad.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 04 mei 2021, 19:36

^^ Had in ieder geval het punt weggenomen dat je maar moet gokken hoe ver de volgende afrit is. Maar goed, het is nou ook niet zo dat ik ooit een afrit nader om dan à la minute te beslissen of ik wel of niet afsla op basis van de vermelding wat de naam van de volgende afrit is. Dat is, zeker in dit tijdperk van navigatiesystemen en routeplanners, toch echt iets wat je van tevoren al weet. De kennis hoeveel verderop die volgende afrit dan ligt, gaat dat nooit veranderen.

Wel kun je, zeker mét die afstand, nog naar de rechtdoorvermelding kijken als een soort voor-voorwegwijzer, vergelijkbaar met de vooraankondiging die je in Frankrijk ná de voorafgaande afrit krijgt. Sta je, als het jou aangaat, nét wat scherper wanneer de echte eerste voorwegwijzer eraan komt. Maar goed, daar betalen we dus wel een flinke prijs voor op die plekken waar het kraakt.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 04 mei 2021, 22:26

Ernst76 schreef:
di 04 mei 2021, 17:15
Ik vind het voor de weggebruiker handig dat hij weet wanneer je pas weer van een snelweg af kunt slaan.
Uitermate handig... zoals hier bij Den Oever. Dat je nog half Friesland door moet (inclusief afslaan naar een ander wegnummer) vergeten we dan maar even...
Afbeelding
Coen Tunnel schreef:
di 04 mei 2021, 18:03
Op de alleroudste NBA werd ook de afstand tot de volgende afrit aangegeven
Dat heeft weinig zin in Nederland, waar de afstanden vaak 1, 2 of 3 km zijn.
--Harry.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 05 mei 2021, 0:59

harry schreef:
di 04 mei 2021, 22:26
Uitermate handig... zoals hier bij Den Oever. Dat je nog half Friesland door moet (inclusief afslaan naar een ander wegnummer) vergeten we dan maar even...
Afbeelding
Dit heeft alles te maken met het verleden. Ooit, zo'n 30 jaar geleden, stond er voor de afrit Den Oever een bord dat erop wees dat de weg doorging naar Friesland, om te voorkomen dat weggebruikers ten onrechte de dijk op zouden rijden en dan pas na vele kilometers zouden kunnen keren. Op last van toenmalig minister Jorritsma is dat bord verwijderd. Nadat het bord was verwijderd, kwamen regelmatig klachten binnen van weggebruikers die wel waren doorgereden en dus een probleem hadden. Een nieuw speciaal "Friesland-bord" was echter onbespreekbaar.

Bij de implementatie van NBA is er hier voor gekozen om in plaats van het weinigzeggende "Breezanddijk" (= 1e keermogelijkheid) of Kornwerderzand hier de bestemming Leeuwarden op de borden te zetten. Leeuwarden is immers op dat gedeelte van de A7 een gecontinueerd doel, en als provinciehoofdstad verbeeldt het ook Friesland. Bovendien zal er niemand een traan om laten dat Breezanddijk niet op de borden staat, want behalve een tankstation en een camping-zonder-elektriciteit zul je daar verder niets aantreffen. Het is geen dorp of kom, en formeel is het niet eens een officiële afrit. Dat laatste gold oorspronkelijk ook voor Kornwerderzand, dat pas later een afritnummer kreeg (14a) dan dat dit bord bij Den Oever werd geplaatst. Kortom: toen het bord werd geplaatst was de eerste de beste "echte afslag" na de dijk de rijksweg 31 naar: Leeuwarden. Waarmee het toen ook geen echte systeemafwijking was.

Ja, het is thans een systeemafwijking, maar dus niet echt toen het werd geplaatst.
Gezien de afstand tot de eerstvolgende keermogelijkheid (en terug) is het heel goed verdedigbaar om deze afwijking zoals die nu is in de toekomst te handhaven.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » wo 05 mei 2021, 6:15

Je kunt voor beide kanten iets zeggen. Een ruiter of een extra regel met "keren mogelijk in x km" had gekund, echter zou menig weggebruiker toch wel moeten weten dat de Afsluitdijk bij Den Oever begint/eindigt.

Een andere optie had geweest om rechtdoor gewoon Afsluitdijk te vermelden, maar de meerwaarde daarvan is ook zeer beperkt; dan hou je systematisch eigenlijk alleen Kornwerderzand over.

Is er overigens nooit nagedacht over het vermelden van Harlingen bij deze aansluiting? Dan zou je twee vliegen in één klap slaan: je splitst meteen Vlieland, Terschelling en Texel, en je hebt meteen een vermelding naar Friesland. Overigens is er gewoon ook ruimte voor op het doelenbord na de aansluiting omdat daar alleen Groningen en Leeuwarden staan.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » wo 05 mei 2021, 7:28

Rene schreef:
wo 05 mei 2021, 0:59
Bij de implementatie van NBA is er hier voor gekozen om in plaats van het weinigzeggende "Breezanddijk" (= 1e keermogelijkheid) of Kornwerderzand hier de bestemming Leeuwarden op de borden te zetten. Leeuwarden is immers op dat gedeelte van de A7 een gecontinueerd doel, en als provinciehoofdstad verbeeldt het ook Friesland. Bovendien zal er niemand een traan om laten dat Breezanddijk niet op de borden staat, want behalve een tankstation en een camping-zonder-elektriciteit zul je daar verder niets aantreffen. Het is geen dorp of kom, en formeel is het niet eens een officiële afrit. Dat laatste gold oorspronkelijk ook voor Kornwerderzand, dat pas later een afritnummer kreeg (14a) dan dat dit bord bij Den Oever werd geplaatst. Kortom: toen het bord werd geplaatst was de eerste de beste "echte afslag" na de dijk de rijksweg 31 naar: Leeuwarden. Waarmee het toen ook geen echte systeemafwijking was.

Ja, het is thans een systeemafwijking, maar dus niet echt toen het werd geplaatst.
Gezien de afstand tot de eerstvolgende keermogelijkheid (en terug) is het heel goed verdedigbaar om deze afwijking zoals die nu is in de toekomst te handhaven.
Zou je dat dan niet in deze vorm kunnen plaatsen dan?
Afbeelding

^
Leeuwarden
Kornwerderzand
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 05 mei 2021, 7:36

^^
Alsjeblieft niet, laten we zo veel mogelijk van die dubbele rechtdoordoelen af raken.
Rene schreef:
wo 05 mei 2021, 0:59
Bij de implementatie van NBA is er hier voor gekozen om in plaats van het weinigzeggende "Breezanddijk" (= 1e keermogelijkheid) of Kornwerderzand hier de bestemming Leeuwarden op de borden te zetten. Leeuwarden is immers op dat gedeelte van de A7 een gecontinueerd doel, en als provinciehoofdstad verbeeldt het ook Friesland. Bovendien zal er niemand een traan om laten dat Breezanddijk niet op de borden staat, want behalve een tankstation en een camping-zonder-elektriciteit zul je daar verder niets aantreffen.
Dit is dus precies het punt dat ik wilde maken met mijn lijstje. ;) Voor lokale geleiding (x via afrit, x-west als volgende afrit) voldoet het principe heel goed. Het wordt al minder als de volgende afrit(naam) vrij nietszeggend is. Van mij mag er dan vaker op maatwerk worden teruggegrepen. Op het bord hierboven kan Lelystad namelijk ook prima weggelaten worden, ook al voldoet het dan systeemtechnisch ook niet 100%.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 05 mei 2021, 7:37

Of Zurich. Dan draait iedereen om die niet in Zwitserland hoeft te zijn :yes:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 05 mei 2021, 9:00

^^ Knooppunt Zurich zou ik, met de beperkte waarde van Kornwerderzand en Breezanddijk, het meest logische rechtdoordoel vinden als “volgende afrit”. Maar het zal wel niet genoeg signaalwaarde hebben als “laatste afrit voor”. In de tussentijd heb ik echter ook moeite om in een rechtdoordoel Leeuwarden bij Den Oever zo’n signaal te lezen. Daarvoor is het een te weinig opvallend regeltje op het bord; iets dat teveel uitstraalt dat er niets bijzonders aan de hand is. Het is allemaal even subtiel als rechtdoorvermeldingen bij de laatste afritten voor de grens. Als je weet waarnaar je moet kijken, kun je bepaalde informatie uit de borden halen, maar als je nietsvermoedend rondrijdt wordt je niet echt gewaarschuwd. Als je iets had gewild hier, had ik gekozen voor een dubbel rechtdoordoel Afsluitdijk (in bruin) / Breezanddijk.

Maar goed, hoe hard is het nu echt nodig? Er mogen na het verwijderen van de borden “Laatste afrit” klachten zijn ontvangen van weggebruikers, maar zijn die dan nu opgedroogd? Waren ze niet stiekem al veel eerder opgedroogd, wat erop duidt dat de klagers eerder uit gewoonte navigeerden op een bord dat verdween dan dat een vermelding nodig was voor goede navigatie?
Laatst gewijzigd door Pino op wo 05 mei 2021, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.