Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » za 23 jan 2016, 23:22

Pino schreef:Mocht men HvH gaan vervangen, dan moet je op het Kethelplein nog wel uitkijken met alleen dat ferry-symbool. Er komen daar namelijk ook weggebruikers die op weg zijn naar de andere veerhaven in de Europoort...
En natuurlijk nog de vrachtferry's vanaf de Vulcaanhaven in Vlaardingen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 24 jan 2016, 10:49

mhkamp schreef:Er is genoeg blauwvlak, dus het kan (principeverhaal).

Overigens erger ik me wel aan het huidige doelensystematiek. Alles wordt zo kort van te voren aangekondigd, dat ik de wat verder weg gelegen doelen mis. Maar dat is een ander verhaal.
Het is ongetwijfeld wel de basis achter je gedachte dat het handig zou zijn om hier iets Brits toe te voegen, omdat er nu eenmaal genoeg ruimte op het bord beschikbaar is. De doelensystematiek is wat dit betreft gebaseerd op het bekende mantra "bewegwijzeren is weglaten", in combinatie met het gegeven dat maar een zeer beperkt aantal ter plaatse onbekenden op weg is naar doelen op grotere afstand. Dat geldt al op het hoofdwegennet, maar op het onderliggend wegennet (inclusief N220/N223) al helemaal.

Ikzelf vind het heerlijk om over wegen te rijden waar je maar één -maximaal twee- doelen per richting op de borden hebt staan. Zeker voor de doorgaande richting, maar ook voor de afslaande richting (al was het alleen maar omdat de doelen van de afslaande richting gecontinueerd moeten worden op de kruisende weg, en daar dus rechtdoordoelen worden). Zelfs iets simpels als een GB-ovaaltje is gewoon extra bordvulling, dus je moet drie keer nadenken voordat je aan zoiets begint. Ik zie de behoefte bij de ter plaatse onbekende weggebruiker niet zo. Als je dan toch bezig bent met dat bord bij Westerlee, zou ik eerder schrappen in het aantal bewegwijzerde Westlandse kernen. Maasdijk, 's Gravenzande en De Lier zijn prima gedekt door de eveneens bewegwijzerde grotere kernen Hoek van Holland, Naaldwijk en Delft alsmede de wegnummers. Dat haalt ook een beetje dat ultiem lokale gevoel weg van deze op zich best belangrijke kruising bij Westerlee.

Overigens loopt de snelste route vanaf Westerlee richting Utrecht over de N223/A4/A12 en niet over de A20. Vanuit Hoek van Holland en het Westland is dat ook zo. Grote kans dat dit de reden is dat op de A20 het doel Utrecht pas verschijnt ter hoogte van Maassluis.

Dennal
stadsweg

Bericht door Dennal » di 26 jan 2016, 22:50

Eind vorig jaar zijn er nieuwe borden geplaatst voor vzp De Groote Bleek aan de A2 Maarheeze, volgens mij nog niet voorbij gekomen hier?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De borden zijn zo goed te fotograferen omdat deze langs de sluiproute van Maarheeze -> Leende staan. Wel zo makkelijk :top:

Afbeelding
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 26 jan 2016, 23:26

Ik vraag me weleens af wat de bedoeling is van al dat witvlak.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 26 jan 2016, 23:51

Ik vraag me altijd af wat de bedoeling is van die "i". Compleet nutteloos symbool, tenzij er een volwaardig VVV-kantoor gevestigd zou zijn in het tankstation.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » wo 27 jan 2016, 8:11

Volgens mij moet die 'i' een locatie aanduiden waar een wegenkaart hangt. Andere verklaringen kan ik zo snel niet bedenken.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 27 jan 2016, 8:28

Ja, dat was inderdaad het idee. Meestal buiten zodat je ook na sluiting van de winkel een gedetailleerde kaart had (op provincieschaal of zo).
Waarom dit zonodig op de borden moest of nog steeds moet. is mij een beetje een raadsel, omdat snelwegrijden goed op een nationale kaart kan, zelfs in Duitsland. Heel erg nuttig is het ook niet.
In de stad kan het wel handig zijn voor wie geen gedetailleerde stedenkaart in zijn routeplanner heeft (of op vakantie fietst zonder routeplanner)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

timmie_1606
verkeersader

Bericht door timmie_1606 » wo 27 jan 2016, 8:46

^^ RSK heeft gelijk, de i (symbool SI04) verwijst naar een 'Informatiepunt ' welke vaak een gemeenteplattegrond is of een andersoortige wegenkaart.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 27 jan 2016, 11:58

GuteFahrt schreef:Ik vraag me weleens af wat de bedoeling is van al dat witvlak.
Het witte vlak biedt ruimte voor de logo's van de bedrijven die op betreffende P zijn te vinden. Dat er hier maar één bedrijf zit, leidt tot leeg witvlak. Maar ik zou niet weten hoe je dat zou willen oplossen. Een half bord eronder plaatsen? Dat oogt onrustig en slordig. Dus w.m.b. lekker zo laten als het is.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » wo 27 jan 2016, 13:09

^^ Het onderbord had natuurlijk wel iets kleiner gekund qua hoogte. Het Esso-logo is al redelijk groot, maar past makkelijk qua hoogte in het onderbord.
Verder is het natuurlijk gewoon prima. Hier kun je verder niet iets anders van maken.
I'm average height... in Thailand.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 27 jan 2016, 16:01

Peter schreef:Ja, dat was inderdaad het idee. Meestal buiten zodat je ook na sluiting van de winkel een gedetailleerde kaart had (op provincieschaal of zo).
Waarom dit zonodig op de borden moest of nog steeds moet. is mij een beetje een raadsel, omdat snelwegrijden goed op een nationale kaart kan, zelfs in Duitsland. Heel erg nuttig is het ook niet.
In de stad kan het wel handig zijn voor wie geen gedetailleerde stedenkaart in zijn routeplanner heeft (of op vakantie fietst zonder routeplanner)
Er lijken mij wel tientallen zaken nuttiger om met een symbooltje zo prominent op de borden te vermelden dan een wegenkaart in een vitrine....
Wat mij betreft onmiddelijk afschaffen, die "i"

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » wo 27 jan 2016, 16:36

^^ Het is ook niet meer van deze tijd...

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 27 jan 2016, 16:51

^^ Daar valt zeker iets voor te zeggen. Misschien gaan mensen nog best naar zo'n bord kijken als ze er toch vlakbij geparkeerd staan, maar je zult er niet zo snel speciaal voor afslaan. Dat geldt in het bijzonder wanneer op de wegwijzers naar de verzorgingsplaats toe niet staat vermeld wat voor soort informatie je kunt krijgen. Bij een informatiebord bij het inrijden van een stad kun je dat nog wel raden, maar een informatiebord langs een snelweg kan overal betrekking op hebben.

Toen ze in Rotterdam de havennummering invoerden, kwamen op de laatste verzorgingsplaatsen voor de stad op de invalswegen informatieborden te staan over de haven. Dat stond keurig aangekondigd met een apart servicebord "[informatiesymbool] Havens Rotterdam". Ook sommige andere informatieborden op verzorgingsplaatsen hebben van oudsher zo'n servicebord. Maar het is zeker niet standaard. Ik merk overigens nog op dat bij Duitse Raststättes vaak vergelijkbare informatieborden staan over de regio waarin je je bevindt. Maar die worden eerder gezien als onderdeel van het algemene Tank+Rast / Serways-aanbod dan als een fenomeen dat separate bewegwijzering verdient. En dat lijkt me helemaal geen verkeerd uitgangspunt, tenzij de wegbeheerder er (zoals destijds bij de Rotterdamse havennummers) een belang bij meent te hebben dat je naar dat bord gaat kijken.

EDIT: enigszins hilarische typo weggehaald.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 27 jan 2016, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » wo 27 jan 2016, 18:24

^^ Ik vind de Duitse optie ook wel een goede. Maar ja, daar zijn ook bijna alle Raststättes hetzelfde, met bijna overal Serways (niet Segways zoals jij typte :hap: ). In Nederland heb je veel verschillende restaurants langs de snelwegen, en dat kan een nadeel zijn als je zoiets als in Duitsland wilt invoeren.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 27 jan 2016, 18:34

Seat Ibiza schreef:
GuteFahrt schreef:Ik vraag me weleens af wat de bedoeling is van al dat witvlak.
Het witte vlak biedt ruimte voor de logo's van de bedrijven die op betreffende P zijn te vinden. Dat er hier maar één bedrijf zit, leidt tot leeg witvlak.
Zou het ook niet voor de openingstijden bedoeld kunnen zijn?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 27 jan 2016, 18:52

^^ Want dat staat er enorm groot boven in het blauw ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » wo 27 jan 2016, 18:53

Palance schreef:Zou het ook niet voor de openingstijden bedoeld kunnen zijn?
Nee. Ik heb dat ook nog nooit gezien. Tevens staan de openingstijden op het blauwe bord.

EDIT: Wouter was me net een slag voor. :)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 27 jan 2016, 19:25

Robbert297 schreef:Ik vind de Duitse optie ook wel een goede. Maar ja, daar zijn ook bijna alle Raststättes hetzelfde, met bijna overal Serways. In Nederland heb je veel verschillende restaurants langs de snelwegen, en dat kan een nadeel zijn als je zoiets als in Duitsland wilt invoeren.
De grote standaardisering van Duitse verzorgingsplaatsen is pas een relatief recent verschijnsel. Is voortgekomen uit het Raststätte 2000-plan, dat in de jaren '90 is uitgerold. De bewuste borden zijn vaak ouder, maar hebben nooit bewegwijzerd gestaan. Bij nader inzien weet ik eigenlijk niet eens of dat soort borden afkomstig zijn van Serways-franchisenemers of dat lokale VVV's op de een of andere manier bij de wegbeheerder hadden geregeld dit soort borden te mogen plaatsen.

Begrijp mijn post hoe dan ook niet als idee dat ook de uitbaters op Nederlandse verzorgingsplaatsen (of lokale VVV's) voortaan dit soort borden zouden moeten plaatsen. Het ging me meer om de constatering dat dit soort borden op Duitse verzorgingsplaatsen redelijk gemeengoed zijn zonder dat ze een vermelding krijgen op richtinggevende bewegwijzering.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 27 jan 2016, 19:44

Wouter N14 schreef:^^ Want dat staat er enorm groot boven in het blauw ;)
Dat zag ik :) Maar ik heb het idee dat ik het ook wel eens op een wit bord gezien had. Maar bewijs heb ik er niet voor.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 27 jan 2016, 21:08

In old school staat er op hoeveel km. het volgende tankstation is.

Dit is een voorbeeld van een wit onderbord waar meer op staat:

Afbeelding

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » wo 27 jan 2016, 22:04

^^ Jammer dat op het witte bord alles links is uitgelijnd. Gecentreerd zou een rustiger beeld geven.

Overigens worden er in het Duitse systeem twee onderborden gebruikt bij de 5km-borden. Hoe wordt dat in Nederland nu eigenlijk gedaan?
Afbeelding

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » wo 27 jan 2016, 22:56

^^ D'r zijn wel meer dingen die in NBA beter uitgelijnd hadden kunnen worden....
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 27 jan 2016, 23:25

@Robbert297:

Afbeelding

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 28 jan 2016, 6:42

Mandelsoft schreef:
Robbert297 schreef:^^ Jammer dat op het witte bord alles links is uitgelijnd. Gecentreerd zou een rustiger beeld geven.
^^ D'r zijn wel meer dingen die in NBA beter uitgelijnd hadden kunnen worden....
Als je dan een foto uit Duitsland laat zien, lijkt het mij relevanter er een te laten zien waarbij ook maar één symbool wordt gebruikt. Hoe lossen zij dat op?
Enne gojje mins blieft altied leave.

JJK
verkeersader

Bericht door JJK » do 28 jan 2016, 7:12

Mij lijkt het dus ook relevant welk tankstation zich over 29 km bevindt in het geval van GuteFahrt. Ik kan bijvoorbeeld alleen bij BP tanken. Dus als ik weet dat er over een 29 km een BP is, dan wacht ik nog even met volgooien.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 28 jan 2016, 8:45

^^ Ik denk dat dat voor maar weinig weggebruikers echt nuttige informatie is.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 28 jan 2016, 9:38

Snelwegfreak schreef: Als je dan een foto uit Duitsland laat zien, lijkt het mij relevanter er een te laten zien waarbij ook maar één symbool wordt gebruikt. Hoe lossen zij dat op?
Volgens mij bestaan die niet echt, doordat pompstations langs Duitse snelwegen vrijwel standaard zijn gecombineerd met andere voorzieningen. Op zijn minst iets als een koffie-counter die ze met een koffiemerk bewegwijzeren (meestal Lavazza). Nederland werkt gewoon niet zo, mede omdat we er hier voor kiezen om voorzieningen als Délifrance-counters in pompstations niet zelfstandig te bewegwijzeren.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 28 jan 2016, 9:45

Goed punt, maar er zijn vast wel borden met minder symbolen dan de gehele bordbreedte. Het is de vraag of ze dan links uitlijnen of écht alles centreren ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 28 jan 2016, 10:23

Pino schreef:
Snelwegfreak schreef: Als je dan een foto uit Duitsland laat zien, lijkt het mij relevanter er een te laten zien waarbij ook maar één symbool wordt gebruikt. Hoe lossen zij dat op?
Volgens mij bestaan die niet echt, doordat pompstations langs Duitse snelwegen vrijwel standaard zijn gecombineerd met andere voorzieningen. Op zijn minst iets als een koffie-counter die ze met een koffiemerk bewegwijzeren (meestal Lavazza). Nederland werkt gewoon niet zo, mede omdat we er hier voor kiezen om voorzieningen als Délifrance-counters in pompstations niet zelfstandig te bewegwijzeren.
En de Raststättes/tankstations die dermate klein zijn dat er maar één symbool zou kunnen staan hebben vaak niet eens een naam en ook niet de bewegwijzering zoals die bij grotere Raststättes voorkomt.

Doorgaans zijn deze bedrijven (het merendeel aan driecijferige Autobahnen) ook niet aangesloten bij Tank & Rast AG.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 28 jan 2016, 10:34

Coen Tunnel schreef:De Raststättes/tankstations die dermate klein zijn dat er maar één symbool zou kunnen staan hebben vaak niet eens een naam en ook niet de bewegwijzering zoals die bij grotere Raststättes voorkomt.
Klopt. Dat is dan veel meer een stand-alone tank-symbool.
Snelwegfreak schreef:Goed punt, maar er zijn vast wel borden met minder symbolen dan de gehele bordbreedte. Het is de vraag of ze dan links uitlijnen of écht alles centreren
Volgens mij valt dat bepaald mee. Dat wordt gedreven door twee factoren: allereerst de gewoonte van Tank+Rast om zeer ruimhartig te strooien met logo's. Het begint met een T+R- of Serways-logo, dan het benzinemerk en dan moet men nog beginnen aan de gastronomie. Waarbij men als opgemerkt ook zeer ruimhartig is en de kleine koffie-counter ook gewoon een merk meegeeft. Minder dan drie logo's is in die zin hoogst uitzonderlijk. Op dat punt komt de tweede factor in beeld, namelijk dat de Duitse borden smal worden gehouden. Als er meer dan twee services worden bewegwijzerd (naast een pompstation en een restaurant bijvoorbeeld nog een hotel) zullen de symbolen over twee regels worden verdeeld. Dit in tegenstelling tot Nederland waar we liever de breedte in gaan. Je eindigt in Duitsland in die zin altijd gecentreerd, zonder dat dat ooit opvalt als een vreemde uitlijning.