Nieuwe Richtlijn Bewegwijzering

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Muldertjuh
woonerf

Nieuwe Richtlijn Bewegwijzering

Bericht door Muldertjuh » ma 18 jul 2005, 11:14

Sinds vanochtend liggen de nieuwe richtlijnen op mijn bureau.

voor de redesign voorstanders:

Het CC letertype staat vermeld en mag ook toegepast worden (alleen op beslissingswegwijzer buiten de bebouwde kom)
er staan wel wat foto's in waar redisign toegepast wordt.

voor de redesign tegenstanders:

de open pijlen zijn nergens te vinden!
alle voorbeelden zijn ook in "oude stijl" weergegeven => maatgevend!
er staan wel wat foto's in waar redisign toegepast wordt, maar die worden nooit als voorbeeld gebruikt. :)
Laatst gewijzigd door Muldertjuh op ma 18 jul 2005, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe zorgt men ervoor dat herten bij die verkeersborden oversteken?

Rene
Secretaris

Re: Nieuwe richtlijn bewegwijzering is binnen!

Bericht door Rene » ma 18 jul 2005, 11:22

Muldertjuh schreef:Het CC letertype staat vermeld en mag ook toegepast worden
Ik neem aan dat je Uu bedoelt
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 18 jul 2005, 11:23

BTW: betreft het ècht de definitief vastgestelde richtlijnen voor permanente bewegwijzering ?

(dan spring ik een gat in de lucht...)
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Muldertjuh
woonerf

Bericht door Muldertjuh » ma 18 jul 2005, 11:44

Begin maar vast met springen dan, want ik heb hiet toch echt de nieuwe publicatie nr 222 "richtlijn bewegwijzering" van het CROW voor me. :yes:

Het UU lettertype wordt ook NERGENS genoemd.
ik haalde CC en UU even door elkaar, kan gebeuren op een maandagmorgen. :?

Charles
stadsweg

Bericht door Charles » ma 18 jul 2005, 14:32

Voordat er werd begonnen met Redesign, werd Ee steeds vaker toegepast op handwijzers (reflecterende versie), wat de leesbaarheid zichtbaar verbeterde. Ik begrijp dus niet waarom Cc nu dus wederom wordt genoemd in dat document; Cc is een verschrikkelijk lettertype, waar naar mijn mening zelfs Uu een vooruitgang op is. :!:
Groet, Charles

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » ma 18 jul 2005, 14:45

Ik vraag me af of serieus Cc wordt vermeld. Ik denk dat het komt doordat Muldertjuh in de war was. Ik neem aan dat in de richtlijn enkel Ee en Uu worden vermeld.

Muldertjuh
woonerf

Bericht door Muldertjuh » di 19 jul 2005, 0:31

Wicher schreef:Ik vraag me af of serieus Cc wordt vermeld. Ik denk dat het komt doordat Muldertjuh in de war was. Ik neem aan dat in de richtlijn enkel Ee en Uu worden vermeld.
ehm, het is ondertussen dinsdagochtend en ik kan toch met zekerheid zeggen dat Cc vermeld staat. :yes:

Als ik terug ben van vakantie dan zal ik de desbetreffende teksten/tabellen wel inscannen en hier plaatsen, maar dan moet je wel 4 weken geduld hebben :lol:

Charles
stadsweg

Bericht door Charles » wo 20 jul 2005, 1:12

Je kunt de nieuwe Richtlijnen inmiddels voor €98,- bestellen op www.crow.nl
Groet, Charles

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 20 jul 2005, 9:14

Inmiddels heb ik de richtlijnen ook al doorgebladerd (en nee, dat kostte me geen € 98 ;) )

Wat me opviel was dat ik een aantal wijzigingen tegenkwam die duidelijk voortkwamen uit mijn inspraakbrief.
Wel jammer vond ik het dat de fouten in de figuren 5.10 en 11.86 ondanks mijn opmerkingen nog altijd keihard aanwezig zijn. Erg dom, want ze waren er toch op gewezen...
Ook heeft men met de opmerkingen t.a.v. pijlfiguraties met middenbermen (waaronder ook de opmerkingen t.a.v. de figuren 11.41 t/m 11.45) niets gedaan, terwijl ik die toch wel essentieel vind.
Met een aantal opmerkingen heeft men helemaal niets gedaan - ik wacht de brief met uitleg waarom niet maar geduldig af...

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » wo 20 jul 2005, 12:23

Ik vind het sowieso al verwonderlijk dat er met een groot deel van de ingezonden opmerkingen wél wat is gebeurd. :)

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 20 jul 2005, 12:29

René schreef:Wat me opviel was dat ik een aantal wijzigingen tegenkwam die duidelijk voortkwamen uit mijn inspraakbrief.
Kun je dat met voorbeelden laderen?
Vinny schreef:Ik vind het sowieso al verwonderlijk dat er met een groot deel van de ingezonden opmerkingen wél wat is gebeurd
Ambtenaren onder elkaar... :mrgreen:
Donateur Vereniging Wegenforum

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 29 jul 2005, 11:40

Hoera hoera hoera!

Wat een geweldig bericht als je weer in Nederland komt! Ik spring ook een gat in de lucht nu.

Hoe gaat het nu verder? Wat plaatst de ANWB? Wat gaat er met de (in feite illegale) redesign-wegwijzers gebeuren? Daar ben ik benieuwd naar.

Snel Weg
zandpaadje

Bericht door Snel Weg » di 09 aug 2005, 19:54

Kan iemand mij vertellen wat er in de nieuwe richtlijnen wijzigt ten opzichte van de oude? Ik zelf hoop op het invoeren van het afrit- en knooppuntsymbool en het integreren van E-nummers.

Alvast bedankt

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 09 aug 2005, 19:56

Dat alles zit er nog niet in, Snel Weg.

Snel Weg
zandpaadje

Bericht door Snel Weg » di 09 aug 2005, 20:01

Ten eerste, bedankt voor de snelle reactie! Maar weet je misschien wat er dan wel is veranderd in de nieuwe richtlijnen?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 09 aug 2005, 20:10

Het is voornamelijk een aanpassing van de oude Richtlijnen Bewegwijzering uit 1993, die was afgestemd op ROA en RONA, naar de situatie met de "duurzaam veilige" classificatie van wegen.
Daarbij zijn met name details veranderd, maar de hoofdlijn is goed beschouwd hetzelfde gebleven.

Opvallend is dus dat in de Richtlijn dus gelukkig met geen woord wordt gerept over het vermaledijde redesign.

Snel Weg
zandpaadje

Bericht door Snel Weg » di 09 aug 2005, 20:13

René schreef:Opvallend is dus dat in de Richtlijn dus gelukkig met geen woord wordt gerept over het vermaledijde redesign.
Zeg dat wel ja!! Bedankt voor de info.

Edit moderator: netjes gequoted.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 10 aug 2005, 10:41

Ik had het er op de chat ook al over: Een richtlijn is geen grondwet. Het lettertype zal niet het belangrijkste criterium zijn; daarom zijn termen als 'illegaal' een beetje overtrokken!
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Snel Weg
zandpaadje

Bericht door Snel Weg » wo 10 aug 2005, 18:41

Klopt het dat de richtlijnen bewegwijzering alleen gelden voor rijkswegen?

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 10 aug 2005, 19:05

Snel Weg schreef:Klopt het dat de richtlijnen bewegwijzering alleen gelden voor rijkswegen?
Het betreft richtlijnen van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, en die leggen ze dwingend aan zichzelf op. Rijkswaterstaat is dus verplicht om deze richtlijnen na te leven. Voor de rest van de wegbeheerders zijn het helaas geen bindende regels. Maar er zullen vast nog meer borden worden geplaatst in het vertrouwde design, daar voortaan ook andere partijen dan de ANWB de bewegwijzering mogen verzorgen. Ik hoop ook dat de ANWB wijs is en gewoon teruggaat op hun oude pad.

Snel Weg
zandpaadje

Bericht door Snel Weg » wo 10 aug 2005, 20:12

Moet Tebodin per direct alle borden plaatsen die aan de richtlijnen voldoen?? Het kan natuurlijk zijn dat ze al borden in oude stijl klaar hadden liggen om te plaatsen, ik neem aan dat ze die dan nog wel gewoon mogen plaatsen. Maar volgens mij kwam het verzoek om de richtlijnen aan te passen juist van de ANWB, waarschijnlijk wilde de ANWB dat alle "bordenboeren" de borden in hun lay-out zouden plaatsen, ik hoop maar dat de ANWB de nieuwe richtlijnen overneemt en niet op eigen houtje verder gaat met het plaatsen van redesign.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 10 aug 2005, 20:15

Tebodin heeft in tegenstelling tot de ANWB nooit van de richtlijnen afgeweken. Op rijkswegen kom je dan ook alleen maar borden tegen in het Ee-lettertype en dichte pijlen. De lichtwijzers vallen weer wel onder de ANWB geloof ik. :roll:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 10 aug 2005, 20:15

Snel Weg schreef:Moet Tebodin per direct alle borden plaatsen die aan de richtlijnen voldoen?? Het kan natuurlijk zijn dat ze al borden in oude stijl klaar hadden liggen om te plaatsen, ik neem aan dat ze die dan nog wel gewoon mogen plaatsen.
Ik snap je probleem niet. Tebodin werkt alleen als bordontwerper en systeembewaker voor Rijkswaterstaat, en die is altijd de oude Richtlijnen trouw gebleven - en heeft nu dus ook geen probleem.

Snel Weg
zandpaadje

Bericht door Snel Weg » do 11 aug 2005, 19:08

"Ik snap je probleem niet. Tebodin werkt alleen als bordontwerper en systeembewaker voor Rijkswaterstaat, en die is altijd de oude Richtlijnen trouw gebleven - en heeft nu dus ook geen probleem."

Ik dacht dat ze tegenwoordig ANWB-Cc moesten gebruiken.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 11 aug 2005, 19:46

ANWB-Ee (Highway Gothic) was voorgeschreven, en is nog steeds voorgeschreven.

ANWB is het condensed lettertype dat op de oude handwijzers, en tot in de jaren '70 ook op voorwegwijzers langs niet-autosnelwegen werd gebruikt.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 18 aug 2005, 14:42

Tijdelijke bewegwijzering bij N352 in Provincie Flevoland
Provincie Flevoland is gestart met de herziening van de bewegwijzering langs de Domineesweg (N352). In verband met het tijdelijk weghalen van de ANWB-bewegwijzering heeft Traffic Service Van Strien een zestal staalconstructies geplaatst, waarop in het geel / zwart de tijdelijke situatie is aangeduid.

Tevens hebben we de borden ontworpen en de levering en plaatsing verzorgd. Daarnaast maken wij de plannen en ontwerpen voor de permanente bewegwijzering en voeren deze ook uit.
Dit bericht viel me op op Internet. ANWB raakt steeds meer wegbeheerders kwijt ten gunste van andere aannemers. Deze houden zich vaak wél aan de richtlijnen. Ik vind het ook beter dat een wegbeheerder zelf kan beslissen waar hij wel of geen bewegwijzering wenselijk acht. Een goede stap voorwaarts. :)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 18 aug 2005, 17:03

ViaHaaren schreef:Ik vind het ook beter dat een wegbeheerder zelf kan beslissen waar hij wel of geen bewegwijzering wenselijk acht.
Dan moet er wel iemand zijn die op consistentie en continuïteit let...
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 18 aug 2005, 23:01

harry schreef:
ViaHaaren schreef:Ik vind het ook beter dat een wegbeheerder zelf kan beslissen waar hij wel of geen bewegwijzering wenselijk acht.
Dan moet er wel iemand zijn die op consistentie en continuïteit let...
Dat zijn wij toch? :schijnheilig:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 23 aug 2005, 9:45

In het vakblad "Wegen" (een uitgave van de CROW) van augustus 2005 is een artikel gewijd aan de nieuwe Richtlijn Bewegwijzering. Hierin staat o.a. het volgende:
Wegen 7/05 schreef: In de nieuwe richtlijn is nog geen verwijzing opgenomen naar de 'Redesign' van bewegwijzering die onlangs door de ANWB is ontwikkeld. Over de invoering worden namelijk nog gesprekken gevoerd. De tekeningen in de uitgave zijn dan ook nog uitgevoerd in het design zoals dat al jarenlang voor de bewegwijzering wordt toegepast.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 23 aug 2005, 11:40

Ik snap er echt geen hol meer van. :evil: