Nee ik ben consequent democratisch. Ik vind het subsidariteitsbeginsel belangrijk en dat luidt dat beslissingen op het meest geeïgende politieke niveau geregeld moet worden. Als een stad of dorp van naam wil veranderen dan moet dat kunnen! Als Hoofddorp van haar dorp status afwil dan moet ze dat vooral niet nalaten. Waarom zou men nog de spelling uit 1530 gebruiken voor plaatsnamen? Modernisering mag van mij best. Maar ik ben in Friesland niet de weg kwijt geraakt omdat er verkeerde dorpen op de wegwijzers stonden. In tegendeel zelfs. Sneek stond overal goed aangegeven en op de terugweg kon ik gewoon Lemmerweg --> Balk aanhouden. Nergens last van gehad. En bij Woudseind werd op de ANWB borden de Nederlandse spelling aangehouden ondanks het feit dat het bebouwde kom bord de Friese spelling bovenaan had. En dan nog, als er Waldsein zou staan dan kun je dat toch ook volgen? Zeker als op je kaart ook Waldsein staat en op de bebouwde kombordjes ook.Als het over plaatsnamen gaat wordt je plots heel pragmatisch.
Overigens Jutrijp was ook wel grappig. Dat is op zijn Fries Jutryp...
Wegnummering: Beste René, je weet net zo goed als ik dat het integraliteitsprincipe onder druk staat. Een N 31 die ineens N 381 wordt. Daar raken gewone weggebruikers wel degelijk ook van streek. En dat zijn recente verslechteringen. Mijn standpunt is dan ook dat ALS men gaat omnummeren dat het dan ook een verbetering moet zijn en dat lijkt me dus simpel uitlegbaar: beter in het systeem past.