NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Palance
4x4 autosnelweg
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Palance » di 25 mar 2008, 11:27

Dan heb ik op de terugweg zitten te slapen vrees ik :oops:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

harry
Wegnummerfotograaf
Contacteer:

Bericht door harry » di 25 mar 2008, 13:33

Rijkswaterstaat schreef: In de periode van dinsdag 1 april tot donderdag 3 april voert Rijkswaterstaat ’s avonds en ‘s nachts werkzaamheden uit op de A58 ter hoogte van Roosendaal en op knooppunt De Stok (A58/A17). Rijkswaterstaat plaatst hier nieuwe bewegwijzering.
Dit heeft misschien ook te maken met de uitbreiding van industrieterrein Borchwerf. Die is nu vanaf twee afritten van de A17 te bereiken. Met industrienummers. Dit staat er op de afrit Roosendaal-Noord:

Afbeelding

(Maar strikt genomen heeft dit niks te maken met de A58.)
http://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: http://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Rene
4x5 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Rene » di 25 mar 2008, 14:25

Opvallend: I-profielen ipv flessepalen.
Cornelis Lely, niet alleen ingenieur, minister van Waterstaat en de naamgever van Lelystad, maar ook de conceptuele bedenker van de autosnelweg.
Anno 1906.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 25 mar 2008, 18:19

Hmm, blijkbaar ook al ALISA-redesign.

Palance
4x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Palance » di 25 mar 2008, 18:50

Oh help, nóg een stad met grootheidswaanzin (industrienummers > 1000).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 25 mar 2008, 18:55

Palance schreef:Oh help, nóg een stad met grootheidswaanzin (industrienummers > 1000).
Ik ben blij dat Zwolle daar (nog?) niet aan begonnen is. Hier is gewoon <industrieterrein> <A t/m G>, bijvoorbeeld Marslanden C

harry
Wegnummerfotograaf
Contacteer:

Bericht door harry » di 25 mar 2008, 18:56

Palance schreef:een stad met grootheidswaanzin (industrienummers > 1000).
Ach, daar hoef je geen stad meer voor te zijn. Arkel heeft ze ook.
http://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: http://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 25 mar 2008, 19:30

In de metropool Arkel verdwaal je dan ook zo...

Overigens snap ik niet waarom er niet met kommagetallen wordt gewerkt. Dus "Ind. -plaats- 3-7" en op het moment van het bereiken daarvan verwijzen naar 3,479 enzo. Dat scheelt aardig wat bordruimte.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Queue
autoweg

Bericht door Queue » di 25 mar 2008, 22:32

Ik heb eens gelezen dat het gebruik van vier cijfers een nationale standaard is. Vind ik ook niks mis mee, omdat het ook in de kleinste plaats handig kan zijn als de eerste twee cijfers voor de straten staan en de laatste twee voor de adressen.
Ds79m schreef:Overigens snap ik niet waarom er niet met kommagetallen wordt gewerkt. Dus "Ind. -plaats- 3-7" en op het moment van het bereiken daarvan verwijzen naar 3,479 enzo. Dat scheelt aardig wat bordruimte.
Dat heb ik ook wel eens gedacht. Ik denk alleen dat het middel erger is dan de kwaal. Het enige dat steeds tegen het gebruik van vier cijfers wordt ingebracht, is dat het zo'n grootheidswaan van zich af roept. Dat mag een principieel bezwaar zijn, het is geen praktisch bezwaar. Voor iemand op weg naar 3479 zou 3000-8000 toch goed te behappen moeten zijn.
Het probleem met het werken met komma's zou zijn dat op de een of andere manier duidelijk moet worden gemaakt dat met 3 ook 3,000 t/m 3,999 bedoeld wordt, en ook dat de verwijzingen naar x,xxx op hetzelfde slaan als de verwijzinegn naar x. Bovendien geldt de komma in sommige landen als "1000 separator" waardoor 3,000 toch weer hetzelfde is als 3000.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 26 mar 2008, 9:47

Rene schreef:Opvallend: I-profielen ipv flessepalen.
Daar staat toevallig vandaag wat over in de pagina in de krant van de Provincie. Ze hebben daar alle palen, van lichtmasten tot verkeerslichten en bewegwijzering in aluminium uitgevoerd. In feite natuurlijk vanwege de geringe onderhoudskosten, maar het wordt natuurlijk weer over de klimaatneutrale boeg gegooid... :roll:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 26 mar 2008, 21:33

Wat is er zo klimaatneutraal aan aluminium? Voor zover ik weet is het enorm energievretend om het te maken :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 27 mar 2008, 17:59

Dat het bedrijf wat het levert zonnepanelen terugplaatst in Chili ofzo. Overduidelijk gelul dus. :evil:

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 27 mar 2008, 19:37

Wouter N14 schreef:Wat is er zo klimaatneutraal aan aluminium? Voor zover ik weet is het enorm energievretend om het te maken :roll:
Nieuw aluminium uit grondstoffen (waaronder Bauxiet) is inderdaad energievretend en dus duur. Echter: 90% van het industriele aluminium wordt gerecycled. 10% van een lantaarnpaal zal dus gemiddeld uit nieuw aluminium bestaan.

Roestvast staal is ook duur, met name door de toeslagmetalen die zeldzaam zijn en het duurdere productieproces. Goedkoop RVS is niet goed bestand tegen zuren en zouten en brosser dan standaard staal. Hoogwaardig RVS (316 met Ti) is echt veel duurder en zal zelden voor lantaarnpalen gebruikt worden denk ik. Wel voor bouten, lagers, afsluiters en in keukens of op zeeschepen.

Een RVS paal kan echter (zonder schade door aanrijdingen of zeer zoute/zure omgeving) makkelijk 50 jaar mee zonder schilderbeurten. Een aluminiumpaal is na circa 15-20 jaar toe aan vervanging (erg afhankelijk hoe geliefd de paal is bij honden). Daarbij wordt een aluminiumpaal na circa 5-10 jaar erg lelijk (zwart-grauw) door verwering en zijn ze niet goed schilderbaar.

Veel gemeentes hebben dus hun eigen voorkeur, waar ook schoonheid en vervangingskosten (lees: personeelskosten en een beetje metaal) meetellen. In sommige gemeentes zie je alleen nog maar aluminum lantaarnpalen verschijnen, andere weer alleen RVS (Den Haag) en weer anderen kiezen ouderwets voor (ik neem aan) standaard staal met verf (Leidschendam-Voorburg).

Aluminium kan bij liggers weer een voordeel hebben dat het veel lichter is dan staal, waardoor het eigen gewicht minder speelt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Taurus
stadsweg
Contacteer:

Bericht door Taurus » zo 30 mar 2008, 15:55

Volgens mij kunnen aluminium palen nog wel langer mee. In Almelo staan al aluminium palen die minstens 30 tot 35 jaar oud zijn, ik hoef alleen maar te denken aan de wijk Schelfhorst. Grappig is dat deze palen inmiddels 3 generaties armaturen hebben meegemaakt.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 02 apr 2008, 10:58

koef schreef:
waldo79 schreef:Nieuwe testlocaties moet je zelf ontdekken :lol:
Deze misschien?
Rijkswaterstaat schreef:
In de periode van dinsdag 1 april tot donderdag 3 april voert Rijkswaterstaat ’s avonds en ‘s nachts werkzaamheden uit op de A58 ter hoogte van Roosendaal en op knooppunt De Stok (A58/A17). Rijkswaterstaat plaatst hier nieuwe bewegwijzering.
Wat is er nu opgehangen?

RW-A29
dorpsstraat
Contacteer:

Bericht door RW-A29 » wo 02 apr 2008, 20:39

Blijkbaar lopen ze weer eens achter op de planning!! :ongeduldig:

peejay
autoweg

Bericht door peejay » vr 04 apr 2008, 9:16

Edit: diverse verbeteringen aangebracht, zie hier.

ViaHaaren schreef:
koef schreef:
waldo79 schreef:Nieuwe testlocaties moet je zelf ontdekken :lol:

Deze misschien?

Rijkswaterstaat schreef:

In de periode van dinsdag 1 april tot donderdag 3 april voert Rijkswaterstaat ’s avonds en ‘s nachts werkzaamheden uit op de A58 ter hoogte van Roosendaal en op knooppunt De Stok (A58/A17). Rijkswaterstaat plaatst hier nieuwe bewegwijzering.

Wat is er nu opgehangen?

Niets exotisch, geen testlocatie.

Er hangen nieuwe borden (denk ik, er staat in ieder geval Rijkswaterstaat op) bij afrit 19 van de A17, waarop "Outlet Rosada" is toegevoegd. Er staat nu (werk aan de winkel, Palance ;)):

Code: Selecteer alles

Roosendaal-West (wit op blauw)
[H] Franciscus (zwart op wit)
<vrouw met boodschappentassen> Rosada Outlet (zwart op wit)
(ik heb er niet op gelet of de witvlakken gecombineerd zijn)

Rosada Outlet staat overigens niet aangegeven bij de uitvoegers op de A17 naar de parallelbanen van KP De Stok, alleen bij afrit 19 zelf (dus op de parallelbanen), en ook niet op het bord op de A58 vanuit Breda voor KP De Stok. Wel staan er voor KP De Stok bermborden:

A17 uit Dordrecht en A58 uit Breda:

<vrouw met boodschappentassen> Rosada Outlet
afrit 19
A58 uit Bergen op Zoom:

route A17
Roosendaal-West
Vanuit Breda is de aanduiding eigenlijk fout: je rijdt op de A58, en afrit 19 is op de A17.
TOEVOEGING
8-4-08 Ik had de tekst op de vooraankondiging vanuit Bergen op Zoom het juist aangegeven; aangepast.
[/s]
Laatst gewijzigd door peejay op ma 21 apr 2008, 13:29, 5 keer totaal gewijzigd.
Rij met je hart

harry
Wegnummerfotograaf
Contacteer:

Bericht door harry » vr 04 apr 2008, 11:57

peejay schreef:

route A17
afrit 19
Vanuit Breda is de aanduiding eigenlijk fout: je rijdt op de A58, en afrit 19 is op de A17.
Daarom staat er ook route A17 bij! :idea:
--Harry.

Pino
2x5 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Pino » vr 04 apr 2008, 11:59

Wunderbar, nieuwe panelen ophangen voor de Rosada Outlet. :wall:

Wel gek eigenlijk: aan de ene kant is Rijkswaterstaat hard bezig met een nieuw bewegwijzeringssysteem waarin objecten naar separate serviceborden worden gebracht, en er aan de andere kant worden er nog steeds voor veel geld nieuwe borden bijgeplaatst met precies die objecten die zouden moeten verdwijnen. Het klinkt nogal als geldverspilling, terwijl er juist op dit punt al anticipatie op het nieuwe systeem mogelijk was geweest met behulp van een simpel via-bord zoals het er tot op heden steeds al stond (maar dan als tijdelijk geel bord).

Maar goed, wellicht kon Rijkswaterstaat in deze zaak niet anders, omdat de Rechtbank Breda ooit heeft besloten dat er vanaf de snelweg naar Rosada moet worden verwezen.

Belachelijk ongeëmancipeerd trouwens, dat winkelcentrum-symbolen per se uitgaan van vrouwen met boodschappentassen. Het is hoe dan ook een van de eerste symbolen die ik zou afschaffen, wanneer ik daartoe de mogelijkheid zou hebben. Blinkt uit in onduidelijkheid.

peejay
autoweg

Bericht door peejay » vr 04 apr 2008, 12:25

@harry: "Route A17" staat er vanuit Breda nou juist niet bij!
Rij met je hart

Juerd
Technisch forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door Juerd » vr 04 apr 2008, 13:04

Laten we hier discussie over emancipatie vermijden. Discriminatie op geslacht komt overal voor, ook in het verkeer. Soms negatief (vrouwen doen de boodschappen), soms positief (vrouwenparkeerplaatsen).

Ik vermoed dat we het snel eens kunnen worden dat iedere aanduiding van sekse in het verkeer onnodig en ongewenst is.

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » vr 04 apr 2008, 13:47

Vrouwentroost toch maar niet benoemen als bebouwde kom dan? :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 04 apr 2008, 14:44

Dat is een leuke discussie !
Jaren geleden is "de kinderlokker" (man met hoed) van de voetgangersborden verdwenen voor een onzijdig poppetje. Het overstekende schoolmeisje is haar vlechten dacht ik kwijt, en mannen met pet als verboden voor voetgangers en achter de handkar kennen we niet meer. Wie weet wordt de koe (overstekend wild) ook nog eens geabstraheerd, zodat het ook een paard of wild zwijn zou kunnen voorstellen (of zelf een kip).

Nu hoef je maar een willekeurige mall binnen te lopen, en het vooroordeel van vrouwen met tassen gaat op. Vrouwen dragen veel vaker grote tassen (met kleding, voedsel, etc). Mannen lopen relatief vaak met dozen, kratten en overladen winkelwagens overigens. Cultuur denk ik....

Ik ken de vrouwenparkeerplaatsen slechts uit Duitsland overigens. Ze hebben geen wettelijke status bij mijn weten. Of je er met 4 vrouwen in een auto of een man als bijzitter van een chauffeuse er met fatsoen je auto neerzet weet ik ook niet....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rene
4x5 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 04 apr 2008, 15:12

:offtopic:
Cornelis Lely, niet alleen ingenieur, minister van Waterstaat en de naamgever van Lelystad, maar ook de conceptuele bedenker van de autosnelweg.
Anno 1906.

harry
Wegnummerfotograaf
Contacteer:

Bericht door harry » vr 04 apr 2008, 16:45

Peter schreef:Vrouwen dragen veel vaker grote tassen
Maar steeds minder jurken of rokken (wat het symbooltje suggereert)! :)
--Harry.

Palance
4x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 04 apr 2008, 17:19

Juerd schreef:Laten we hier discussie over emancipatie vermijden. Discriminatie op geslacht komt overal voor, ook in het verkeer. Soms negatief (vrouwen doen de boodschappen), soms positief (vrouwenparkeerplaatsen).
In beide gevallen vind ik het stigmatiserend en dus negatief.
Ik vermoed dat we het snel eens kunnen worden dat iedere aanduiding van sekse in het verkeer onnodig en ongewenst is.
Dat vermoed ik ook.

De nieuwe bewegwijzering is hoe dan ook beter dan die gele rommel die nu langs de weg stond.
Pino schreef:Maar goed, wellicht kon Rijkswaterstaat in deze zaak niet anders, omdat de Rechtbank Breda ooit heeft besloten dat er vanaf de snelweg naar Rosada moet worden verwezen.
Werkelijk waar? :schrikreactie: Op grond waarvan? Lijkt me een behoorlijke precedentwerking hebben.

Pino
2x5 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Pino » vr 04 apr 2008, 18:00

^^ Zie deze draad. Aan de berichtgeving van toen zie ik inmiddels dat de Rechtbank niet heeft gezegd dat Rosada op de borden moest, maar dat de besluitvorming om dat niet te doen ondeugdelijk was. Maar de hernieuwde besluitvorming heeft er kennelijk niet tot een conclusie geleid dat bewegwijzering achterwege diende te blijven. En het tijdelijke bord "Rosada" verscheen al heel snel na die uitspraak, dus je vraagt je af of Rijkswaterstaat wel een nieuwe procedure heeft ingezet.

Rene
4x5 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 04 apr 2008, 21:07

Alle offtopic posts die hieronder nog worden neergezet verwijder ik. :idea:
Anno 1906.

Rene
4x5 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Rene » di 15 apr 2008, 12:32

Op de volgende locaties zouden de nieuwe wegwijzers binnen enkele maanden moeten zijn uitgerold:

A1 weefvak Voorthuizen-A30
A1 KP Azelo vanaf Deventer
A1-A35 KP Azelo vanaf Enschede
A1 Hengelo-Westermaat
A1-A35 KP Buren vanaf Almelo
A4 afrit 8; Leidschendam; splitsing hoofd/rangeerbaan vanuit Leiden
A6 KP Almere, vanuit Lelystad
A7 KP Zaandam
A9 KP Holendrecht-Zuid (vanuit Badhoevedorp)
A12 KP Pr. Clausplein, verbinding naar R'dam/A'dam
A12 aansluitingen Veenendaal en Veenendaal-Oost
A12 KP Grijsoord vanaf Arnhem
A12 KP Velperbroek
A12 KP Oud Dijk (dynamische splitsing A12/A18)
A13 KP Kleinpolderplein
A15 KP Valburg vanaf Deil en vanaf Ressen
A16 rangeerbaan Brienenoordbrug afrit 25 Rotterdam-Centrum
A20 KP Kleinpolderplein, vanuit Terbregseplein
A27 KP Almere
A27 nabij Stichtsebrug
A27 Lunetten; splitsing in tweetal verbindingswegen
A27 KP Gorinchem, parallelbaan
A28 KP Rijnsweerd
A28 KP Hoogeveen vanaf Zwolle
A58 KP De Stok (vanuit Breda)
A67 KP Zaarderheiken
A76 KP Ten Esschen

(lijst is inclusief reeds gerealiseerde locaties)
Anno 1906.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 15 apr 2008, 12:36

A28 KP Hoogeveen vanaf Zwolle
Ik ben benieuwd, want hier staat al afwijkende bewegwijzering.

Plaats reactie