NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Rene » za 03 mei 2008, 21:57

Knooppuntsymbool en afritsymbool zijn exact overgenomen uit de RWBA2000.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 03 mei 2008, 21:58

Maar het bord bij Ewijk komt mij veel massiever over als zijn Duitse tegenhangers ;)

Ties
autoweg

Bericht door Ties » zo 04 mei 2008, 16:36

Jep, prachtig simpel en vooral overzichtelijk bord. Een van de positieve dingen van het nieuwe systeem.
Ik kwam er toevallig gisteren langs, kom ik hier... blijkt het er al op te staan.

Ik krijg steeds meer de indruk dat de borden aan de bovenkant een grotere marge hebben dan aan de onderkant, ligt dat aan mij of is het echt zo. Het zou ook nog aan het langere 'Rijkswaterstaat' t.o.v. 'ANWB' en de langere bordcode kunnen liggen.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 04 mei 2008, 16:49

Ik vind dat juist mooi, die langere bordcode.
Mooi rustig i.p.v. zo'n blokje ''ANWB''.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 04 mei 2008, 20:15

Dit knooppuntbord is een verbetering, maar waarom niet even de afstand tot het divergentiepunt erbij?
De autogordel: een band voor het leven.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » zo 04 mei 2008, 21:59

Ik gok dat dat is omdat het knooppunt meer is dan een divergentiepunt. Sowieso kunnen er meerdere di- en convergentiepunten zijn op een knooppunt, natuurlijk.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » ma 05 mei 2008, 8:47

Prachtig bord. Een hele verbetering in vergelijking tot het uitgeschreven woord knooppunt. Wel had ik graag de wegnummers van de beide kruisende wegen erbij gezien.
Rainier

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 05 mei 2008, 10:57

^^ Dat zou inderdaad nog een van de weinige significante verbeteringen aan dit bord zijn. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » ma 05 mei 2008, 11:35

De wegnummers zie je binnen enkele ogenblikken na dit bord verschijnen op de wegwijzers. Wat is de toegevoegde waarde van de wegnummers op het knooppuntbord?

Riva
autoweg

Bericht door Riva » ma 05 mei 2008, 14:53

Duidelijkheid. Dezelfde toegevoegde waarde die het aangeven van indirecte wegnummers tussen haken achter bepaalde doelen heeft. Je ziet immers snel genoeg welk wegnummer je voor dat doel moet hebben ter plaatse van de daadwerkelijke splitsing. Het knooppuntsymbool is dan ook overbodig. Je ziet immers gauw genoeg dat het een knooppunt is...
Rainier

Queue
autoweg

Bericht door Queue » ma 05 mei 2008, 18:34

Dan zou het op een situatieschets kunnen gaan lijken, zodat je een soort kruising krijgt tussen een knooppuntbord en een voorwegwijzer. De naam van het knooppunt zou dan minder opvallen, en het zou de onterechte verwachting kunnen wekken dat er daadwerkelijk een situatie wordt geschetst. Verder wordt het ook een beetje rommelig wanneer er meer dan twee wegnummers moeten worden vermeld. Met N-nummers meegeteld is dit vrij vaak het geval. Ook bij Ewijk: A50, A73, N322 (en evt E31). Ik denk ook dat het voldoende is om de wegnummers alleen op de wegwijzers te vermelden. Het knooppuntbord duidt al aan dat men de wegnummers in de gaten moet gaan houden.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 07 mei 2008, 9:24

KP Ommen: A34/A48/A340/A348 :twisted:

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 07 mei 2008, 10:33

Daar is al een plan voor :).
Volg je het Wegenforum al op Twitter?
Wegenforum updatesHeralder.net
#A4ZuidNu!

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 07 mei 2008, 10:59

Bij knooppunten als Burgerveen en Klaverpolder vind ik het wel weer handig dat er wegnummers staan (A44 doorgestreept + A4, A17 doorgestreept + A16 + A59). Maar misschien is dat alleen handig bij het einde van een wegnummer?
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 08 mei 2008, 10:58

Ghehe, zouden mensen de zee inrijden als je N200 zou doorstrepen? :twisted:

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 08 mei 2008, 19:32

Er is een hoop over geschreven en ik heb een hoop foto's gezien, maar ik heb nu zelf eens het stuk A12 bereden. Mijn indrukken van die borden als bestuurder

Afbeelding
Een mooi en duidelijk bord. Een aanzenlijke verbetering.

Afbeelding
Bagger: Alleen de volgende afrit vind ik niet mooi. Ook hoeft het afritnummer wat mij betreft er niet meer bij, althans niet op die plek. Het had ook onderaan gekund naast het 300m.
Als weggebruiker zou ik denken "Hey, deze weg ging toch naar Arnhem en Den Haag toe? Zit ik nog wel goed". Een miskleun.

Afbeelding
Dit ziet er wel stukken beter uit. Maar als er een wegnummer bij had gezeten, waar had het dan moeten staan?

Afbeelding
Wederom een miskleun: Ik heb eens op de configuratie gelet, en de middelste rijstrook is zeker geen taper, al doet het bord zo wel voorkomen.

Afbeelding
Een oud bord, duidelijk genoeg, wat betreft de rotonde, al weet je hier nog niet welke rijstrook je voor welke richting moet hebben.

Afbeelding
Net andersom: Hier is de rijstrookindeling wel weergegeven, maar lijken de pijlen de verkeerde kant op te wijzen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » do 08 mei 2008, 20:09

Palance schreef:Bagger: Alleen de volgende afrit vind ik niet mooi.
Dat komt denk ik ook omdat het in Nederland totaal ongebruikelijk is om op die manier te bewegwijzeren. Dit is vooral een kwestie van welk systeem je het beste vindt.
Palance schreef:Wederom een miskleun: Ik heb eens op de configuratie gelet, en de middelste rijstrook is zeker geen taper, al doet het bord zo wel voorkomen.
Dit is ook lastig te bewegwijzeren. Beste lijkt me nog om de linkse pijl voor rechtsaf gewoon te verwijderen.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 08 mei 2008, 21:29

Je moet de combi-pijl ook los zien van een directe koppeling met een taper.
De pijl kan heel nuttig worden gebruikt bij een taper, maar de combipijl betekent gewoon dat je op de rijstrook waar de pijl boven staat nog prima kunt rijden als je rechtsaf wilt. Tegelijkertijd wordt doorgaand verkeer al aangemoedigd om niet langer in de rechter strook te rijden - en dat blijkt dus wel te werken. Het zorgt voor een betere spreiding van het verkeer over de rijbaan; de overbelasting van de rechter rijstrook is tussen de af- en toerit van Westervoort aantoonbaar verbeterd.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 09 mei 2008, 0:08

De situatie op de rechterstrook is dus verbeterd, maar hoe zit dat met de situatie op de andere twee stroken? En het ontbreken van een hoofddoel op het afritvorkbord vind ik ook een zeer groot gemis.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » vr 09 mei 2008, 4:18

Palance schreef:Als weggebruiker zou ik denken "Hey, deze weg ging toch naar Arnhem en Den Haag toe? Zit ik nog wel goed".
Als je niet goed zit, wat dan? Bewegwijzering hoeft mensen niet elke twee minuten gerust te stellen. Je komt eerder en later wel andere borden tegen die je route bevestigen.
Palance schreef:Dit ziet er wel stukken beter uit. Maar als er een wegnummer bij had gezeten, waar had het dan moeten staan?
Gewoon onder de doelen, lijkt mij.
Palance schreef:Wederom een miskleun: Ik heb eens op de configuratie gelet, en de middelste rijstrook is zeker geen taper, al doet het bord zo wel voorkomen.
Bijzonder extreem heel erg superuitgebreid besproken in dit topic. De gedachte van de combipijl is: je kunt deze rijstrook ook nog prima gebruiken, want er komt straks een rijstrook bij waardoor er meer uitvoegcapaciteit is. Daarbij wordt geen enkele belofte gedaan over hoe en waar die rijstrook erbijkomt.

Precies deze ene combipijl is precies waar de geslaagde proef bij Velperbroek vooral om draait. De praktijk heeft bewezen dat het de doorstroming heeft verbeterd.
Palance schreef:Net andersom: Hier is de rijstrookindeling wel weergegeven, maar lijken de pijlen de verkeerde kant op te wijzen.
Dit bord heeft zowat z'n eigen topic waarin ook alternatieven zijn aangedragen: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=118&t=9924

Uit jouw foto blijkt dat inmiddels het probleem met de pijlen op het wegdek is opgelost.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 09 mei 2008, 10:01

Het bord is anders nogsteeds fundamenteel fout. De linkerrijstrook loopt níet naar Utrecht :wall:

Sowieso heb ik het niet zo op de 'holiday on ice' benadering van de bewegwijzering. Op elk bord staat een andere figuratie en andere bestemmingen vermeld. Dat vereist veel meer opletten dan vroeger.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » vr 09 mei 2008, 10:42

^^ Ik snap nog steeds niet waarom Utrecht hier uberhaupt wordt vermeld. Het oude bord (met rotonde-schets) deed dat immers ook niet.
Rainier

Queue
autoweg

Bericht door Queue » vr 09 mei 2008, 11:21

^^ Ik zou niet meer weten waar, maar volgens mij zei iemand een keer dat verkeer vanuit Westervoort via de rotonde richting Utrecht wordt geleid. Dat lijkt me ook de enige mogelijke reden om hier Utrecht te vermelden. Anders is het overbodig. Kan iemand dat bevestigen of ontkennen?

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 09 mei 2008, 11:36

Je kunt vanaf Westervoort rechtstreeks de A12 richting Utrecht op :idea: De IJsselbrug is lang genoeg om van rijstrook te veranderen...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 09 mei 2008, 12:37

Queue schreef:verkeer vanuit Westervoort via de rotonde richting Utrecht wordt geleid.
Nee, dat is alleen de andere kant op. Verkeer vanuit Utrecht wordt via de rotonde richting Westervoort geleid.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Queue
autoweg

Bericht door Queue » vr 09 mei 2008, 13:00

Ik kon het me ook moeilijk voorstellen dat de IJsselbrug te kort zou zijn. Het lijkt er dus op dat de vermelding Utrecht op dat bord gewoon overbodig en daarmee eigenlijk onjuist is.

RW-A29
dorpsstraat

Bericht door RW-A29 » vr 09 mei 2008, 13:54

^^ Op de oprit naar het betreffende weefvak staat een kantelwalsbord, dat is de relatie met de bestemming Utrecht als ik het goed heb!

Riva
autoweg

Bericht door Riva » wo 21 mei 2008, 10:07

Gisteren voor het eerst onder de nieuwe borden bij Duiven doorgereden. Naast dat mijn kritiek op de estethische kwaliteiten van sommige borden werd bevestigd, viel mij een aantal andere zaken op:
:arrow: Het bord met vorkpijl bij Duiven is wel erg groot
:arrow: Bedoeling van bewegwijzering is duidelijk; verkeer richting Arnhem/Zutphen kan gebruik maken van de middelste rijstrook. Dit lijkt mij goed te werken
:arrow: Nadeel hiervan is dat verkeer richting Utrecht, als het zich keurig aan de aanwijzingen op de bebording houdt, van Duiven tot Velperbroek (2300m) in de middelste rijstrook rijdt. Dit kan irritatie veroorzaken, omdat het gewoon een driestrooksweg betreft waar je zoveel mogelijk rechts dient te houden. Dit vind ik toch wel een minpuntje.

De borden bij Veenendaal en Maanderbroek heb ik ook gezien. Deze zien er netjes uit, alleen vind ik de pijlen op de laatste borden voor de splitsing wat iel, zeker in vergelijking met de bekende vallende pijl.
Rainier

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 21 mei 2008, 18:19

M.b.t. je laatste punt: wat jij aangeeft (n.l. dat je zoveel mogelijk rechts moet rijden) is precies het probleem bij de vallende pijlen. Er wordt immers niets verteld over de situatie verderop, waardoor het wisselen van rijstrook op een te laat tijdstip gebeurt met risico op filevorming. Ik heb even een foto opgezocht van hoe het vroeger was.

Afbeelding

In de oude situatie was er volgens dit bord geen reden om richting Utrecht je al gereed te maken om op de twee linkse rijstroken te gaan rijden. Dat gebeurde dus in een laat stadium. Die duidelijkheid over de rijstrookindeling kwam pas hier:

Afbeelding

Echt veel te laat dus. Ook al zien de borden er nog niet helemaal perfect uit, ik blijf van mening dat vuurpijlen de toekomst hebben.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 21 mei 2008, 19:40

Maar het kan natuurlijk wel met conventionele pijlen.
Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.