NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Wouter N14 » wo 10 nov 2010, 20:32

^^ En het wit-zwarte doel Woudvaart zou ook niet mogen voorkomen op de reguliere borden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door harry » do 11 nov 2010, 10:44

^^ Dat is de naam van de volgende afrit (geheel niet volgens de intentie om geen "witte" afritnamen te hebben).
N354 is ook rechtdoor, dus de weg rechtdoor had dubbelgenummerd moeten zijn (was al elders op dit forum gemeld).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Rene » di 16 nov 2010, 10:43

ViaHaaren schreef:René, we horen je nu al de nodige bijstellingen op NBA verkondigen, zoals wegnummers onder de streep. Goed nieuws, maar ik wilde toch even vragen hoe het met de richtlijn staat ondertussen? Komt die binnenkort uit of moet die nog meer worden gewijzigd door dit soort aanpassingen?
Er is inmiddels een nieuw concept "Richtlijnen bewegwijzering nationale stroomwegen 2011" van 23 september 2010. Een eindconcept, wel te verstaan. Dat moet dus nog wel de hele procedurele molen nog door.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Via » do 10 mar 2011, 16:05

^^
Is dit ondertussen al vastgesteld en ergens beschikbaar?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Rene » do 10 mar 2011, 16:09

Het is in het CROW platform Bewegwijzering besproken.
Uitkomst kan ik hier verder niets over zeggen.

Geert33
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 16:01
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Geert33 » wo 04 mei 2011, 17:47

Ik heb een paar vragen:
Waarom zijn de meeste NBA-borden met dikkere palen in de grond gezet? Kan het zijn dat die borden zwaarder zijn dan de old-school borden? :?:

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Snelwegfreak » wo 04 mei 2011, 18:02

De meeste borden zijn door de aluminium lamellen juist lichter geworden. Echter hebben ze daarbij ook aluminium palen ter ondersteuning bedacht. Probleem is dat deze minder kunnen hebben. Dat in combinatie met de soms harde wind op vrije vlaktes en sompige bermen in Nederland levert veel kapotte of omgevallen borden op. Daardoor worden ze vaak weer op gewone ouderwetsche palen gemonteerd of is er een extra dikke paal toegevoegd om het bord toch overeind te houden.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Hajo » zo 08 mei 2011, 12:33

Twee foutjes:

1) Utrechtseweg Utrecht --> Zeist. De opstelstroken voor verkeer dat linksaf wil (kruising Vollenhove, rechtdoor is naar Zeist) en dus de N237 wil blijven volgen, zijn enige tijd geleden verdubbeld. Op het bord staat echter maar één pijl linksaf terwijl er twéé rijstroken voor linksaf zijn.

2) Afrit De Uithof vanuit Utrecht (A27): nu twee rijstroken in gebruik. Maar op het portaalbord erboven is de rechterpijl nog steeds afgeplakt...

tomtomgo90
woonerf
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 21:29
Locatie: Almere

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door tomtomgo90 » do 09 jun 2011, 13:31

Even iets over de nog te plaatsen borden op de A27.
Ik was gisteren in Hilversum. Op de terugweg toen ik nog even langs de Nijhoff in Baarn moest, vielen mij twee dingen op.

- Allereerst, de beste route naar Baarn is via de A 27, niet via de A 1 :facepalm: zoals de borden mensen die met de omgeving minder bekend zijn graag willen leiden. (niet NBA, maar goed zo is mijn verhaal compleet)

- In het Knooppunt Eemnes vanuit Utrecht, staat heel netjes:
voor rechtdoor [A 27] Huizen (de volgende afrit ri. Noord), Almere (einddoel ri. Noord)
voor rechtsaf [A 1] Hilversum-Noord (dat is de volgende afrit ri. West), Amsterdam (einddoel ri. West), Amersfoort (netwerkdoel ri. Oost).
Als je echter uitgaat van hetzelfde principe voor alle richtingen dan ontbreekt mijns inziens voor de A 1 het doel Baarn (de volgende 2 afritten ri. Oost). Ik denk dat dit een stuk duidelijker zou zijn voor de automobilisten die minder bekend zijn met de regio.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door boe! » do 09 jun 2011, 19:16

tomtomgo90 schreef:Allereerst, de beste route naar Baarn is via de A 27, niet via de A 1
Deze opmerking begrijp ik niet. De beste route is volgens mij nog steeds via de A1 tenzij je al in Hilversum rijdt, dan kan je het beste via de N415.
- In het Knooppunt Eemnes vanuit Utrecht, staat heel netjes:
voor rechtdoor [A 27] Huizen (de volgende afrit ri. Noord)
Fout, de eerste afrit is Eemnes.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door waldo79 » do 09 jun 2011, 21:50

boe! schreef:
tomtomgo90 schreef:Allereerst, de beste route naar Baarn is via de A 27, niet via de A 1
Deze opmerking begrijp ik niet. De beste route is volgens mij nog steeds via de A1 tenzij je al in Hilversum rijdt, dan kan je het beste via de N415.
Vanuit Utrecht zou je via afrit 32 van de A27 kunnen gaan of via afrit 3 van de A28.

tomtomgo90
woonerf
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 21:29
Locatie: Almere

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door tomtomgo90 » ma 13 jun 2011, 23:24

waldo79 schreef:
boe! schreef:
tomtomgo90 schreef:Allereerst, de beste route naar Baarn is via de A 27, niet via de A 1
Deze opmerking begrijp ik niet. De beste route is volgens mij nog steeds via de A1 tenzij je al in Hilversum rijdt, dan kan je het beste via de N415.
Vanuit Utrecht zou je via afrit 32 van de A27 kunnen gaan of via afrit 3 van de A28.
In mijn post schrijf ik echter dat ik in Hilversum ben geweest. Vanuit daar ging ik naar Baarn via de A27 om vervolgens op de A1 in Knooppunt Eemnes de afrit Baarn-Noord te pakken.
boe! schreef:
tomtomgo90! schreef:- In het Knooppunt Eemnes vanuit Utrecht, staat heel netjes:
voor rechtdoor [A 27] Huizen (de volgende afrit ri. Noord) en Almere
Fout, de eerste afrit is Eemnes.
Hoe het ook zij, Huizen/Almere dekt wel de A27-Noord heel goed. Vandaar ook mijn idee om in Knooppunt Eemnes Baarn toe te voegen voor de A1 richting Amersfoort.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Riva » wo 15 jun 2011, 13:08

^^ Liever zie ik dat soort dorpen van de doorgaande bewegwijzering verdwijnen. Van NBA-verwijzingen naar de volgende afrit ben ik dan ook niet echt gecharmeerd. Huizen staat hier volgens mij ook alleen maar omdat de A27 daar vroeger ophield, want de volgende afrit op de A27 is Laren.
Rainier

tomtomgo90
woonerf
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 21:29
Locatie: Almere

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door tomtomgo90 » do 16 jun 2011, 0:59

^^ Nog beter! Als alleen hierdoor Huizen er op staat op de A27 dan kan Huizen dus alsnog van de bewegwijzering richting Almere verdwijnen (zoals ik stiekem al hoopte). In dat geval zie ik, wanneer de NBA op Knp. Eemnes er eindelijk komt, graag Huizen vervangen zien worden door Lelystad. Verder is mijn advies om ook een derde plaatsnaam toe te voegen. Zelf denk ik aan het netwerkdoel Groningen. Dat als voorbereiding op de mogelijke toekomstige verdwijning van Emmeloord van de bewegwijzering op de A6 ri. Oost. Natuurlijk moet daar waar Emmeloord al staat op de reeds geplaatste NBA op de A27, ook Groningen komen te staan. Wat mij betreft over Emmeloord heen popnagelen en totdat SAA is uitgevoerd een volgbord bij het Knooppunt Almere plaatsen met ''Emmeloord route Groningen''.

De rest van mijn oorspronkelijke idee zou ik wel graag bewerkstelligd zien worden zoals ik in mijn eerdere post heb beschreven.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Vinny » do 16 jun 2011, 1:05

Ik zou niet weten wat Groningen daar te zoeken heeft op de borden. Het meeste verkeer heeft gewoon een regionale bestemming en dat moet dan ook gefaciliteerd worden op de bewegwijzering.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

tomtomgo90
woonerf
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 21:29
Locatie: Almere

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door tomtomgo90 » do 16 jun 2011, 10:38

@Vinny: Het is absoluut niet mijn bedoeling hier nu een doelendiscussie te laten losbarsten, maar dit is mijn laatste punt wat de A27-Noord bedreft.
Is het dus uiteindelijk handig om in ieder geval Huizen te vervangen door Lelystad op de borden van de A27 richting het noorden? Of moeten simpelweg de huidige doelen behouden blijven en moet er niks worden veranderd ri. Almere?

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Seat Ibiza » do 16 jun 2011, 10:43

^^
Uit ander draadje uit NBA-forumdeel, dit bericht over wat er minimaal op de afstandsborden moet gaan verschijnen:
Vanaf KP Rijnsweerd
Amsterdam (N)
Almere (H)
Hilversum (H)

Vanaf KP Eemnes
Lelystad (H)
Almere (H)

tomtomgo90
woonerf
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 21:29
Locatie: Almere

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door tomtomgo90 » do 16 jun 2011, 10:56

Dankjewel voor de nuttige inbreng. :top:
Nu is het dus wel duidelijk dat Huizen als straks alles NBA is niet echt meer past op de A27 ri. Almere. Net zoals op de nieuwe afstandborden dus gewoon lekker Lelystad i.p.v. Huizen op de NBA zetten.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Pino » do 16 jun 2011, 12:42

Almere en Lelystad is het minimum, dus Huizen en Groningen zijn niet verboden. Zeker voor Groningen valt wel wat te zeggen nu de meest directe route vanuit Utrecht over Huizen.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Snelwegenkenner » do 16 jun 2011, 17:28

Hopelijk wordt die stad op de A28 dan verwijderd tot Amersfoort. Vanaf Hoevelaken lijkt me Groningen weer logisch voor alternative-drivers en voor de weggebruikers uit Amersfoort.

tomtomgo90
woonerf
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 21:29
Locatie: Almere

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door tomtomgo90 » vr 17 jun 2011, 0:18

^^
8-) Hahaha, Dat is gelijk wel een hele radicale ingreep die je voor de A28 in petto hebt. Het gaat wel heel erg ver op die manier! Maar ik vind hem wel leuk bedacht je idee.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Seat Ibiza » vr 17 jun 2011, 10:40

^^
Niks radicaals aan hoor en precies het idee bij de netwerkdoelenbenadering. Uit zelfde draadje, dit bericht over de doelen op de A28:
Vanaf KP Rijnsweerd
Zwolle (N)
Hengelo (N)
Amersfoort (H)

Vanaf KP Hoevelaken
Zwolle (N)

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Snelwegenkenner » vr 17 jun 2011, 12:59

^^ Dat zijn dus de lijsten met de minima's. Grote kans dat voor mijn gevoel nutteloos doel als Groningen daar bijkomt. :|

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8711
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door captain007 » vr 17 jun 2011, 13:02

^^ Het omslagpunt op de A28 zit net na Rijnsweerd (qua kilometers) dus zoveel maakt het echt niet uit.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door boe! » vr 17 jun 2011, 13:04

Groningen komt er niet bij, het staat al aangegeven na Rijnsweerd.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Via » do 28 jul 2011, 12:28

Nog een tekstje wat ik vond:
Wegbeheerders ontmoeten wegbeheerders schreef:Borden met pijl omhoog
Als er schade is ontstaan aan één bord, betekent dit, dat nu ook alle andere borden op hetzelfde traject moeten worden vervangen door de nieuwe "pijl-omhoog"-borden?
Dit hangt van meerdere factoren af. Onder meer moet gekeken worden naar de verwachte levensduur van de borden op het traject. Is deze nog hoog, dan kan zelfs besloten worden om nog een bord "oude stijl" terug te plaatsen. Maatwerk dus, op basis van een kosten-baten-analyse.
Is laatst op de N65 gebeurd met het vervangen van het rechtdoorbord bij afrit 2.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Rene » wo 21 sep 2011, 18:20

Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat als de afhamering gunstig verloopt, de nieuwe richtlijn voor het NBA vanaf oktober 2011 in elk geval als PDF een feit is, waarmee er dan ook een formele richtlijn ten grondslag ligt aan het NBA. Wanneer het CROW de publicatie in boekvorm op de markt brengt, weet ik nog niet. Gepland is dat de richtlijn regelmatig geupdate zal worden.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Snelwegfreak » wo 21 sep 2011, 19:35

Dat zou werkelijk fantastisch zijn! De consequentie-inhaalslag kan beginnen! :top:
Natuurlijk ook interessant voor bordenontwerpers als ik :)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Wouter N14 » wo 21 sep 2011, 21:01

Wordt NBA trouwens ook slachtoffer van de bezuinigingen?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door harry » wo 21 sep 2011, 22:16

Wouter N14 schreef:Wordt NBA trouwens ook slachtoffer van de bezuinigingen?
Ik zou niet weten hoe. Volgens mij is NBA niet duurder dan OBA en het wordt alleen geplaatst als er toch al nieuwe BA moet komen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie