NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Rene » zo 15 mar 2015, 20:43

Ik zie bij dergelijke borden het liefst de wegnummers en pijlen allemaal op de baseline.

Afbeelding

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door mhkamp » zo 15 mar 2015, 20:55

Snelwegenkenner schreef:Oh nee he, niet Bremen. Dag dag afstemming met de buren. :facepalm:
Ja, helaas wel.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Rene » zo 15 mar 2015, 21:01

Er is wel afgestemd met de Duitsers. Zij gaan ook Bremen verwijzen tussen Bunde en de Emstunnel.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Wouter N14 » zo 15 mar 2015, 21:12

Rene schreef:Ik zie bij dergelijke borden het liefst de wegnummers en pijlen allemaal op de baseline.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Wordt lastig bij een afslaand E-nummer...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Rene » zo 15 mar 2015, 21:14

^^
Neuh. De meeste borden hebben daar gezien de lengte van de plaatsnamen wel ruimte voor.
En een breder bord is altijd beter dan een hoger bord, als je kijkt naar windbelasting.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Wouter N14 » zo 15 mar 2015, 21:20

Ik had gedacht dat je dan toch wel erg brede borden zou krijgen. Misschien moet iemand even wat vergelijkende borden tekenen ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Westfrisiaweg
dorpsstraat
Berichten: 218
Lid geworden op: di 16 dec 2008, 21:33
Locatie: Heerhugowaard

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Westfrisiaweg » zo 15 mar 2015, 21:40

Rene schreef:Ik zie bij dergelijke borden het liefst de wegnummers en pijlen allemaal op de baseline.

Afbeelding
Mee eens.
Dat zou een vooruitgang wezen ja.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Rene » zo 15 mar 2015, 21:49

Wouter N14 schreef:Ik had gedacht dat je dan toch wel erg brede borden zou krijgen. Misschien moet iemand even wat vergelijkende borden tekenen ;)
Ik heb even een foto bewerkt:

Origineel:
Afbeelding

Bewerking:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Robbert297 » zo 15 mar 2015, 21:52

De bewerkte versie is vele malen beter!
Слава Україні

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Wouter N14 » zo 15 mar 2015, 21:59

Mja, het kan...
Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door mhkamp » zo 15 mar 2015, 22:22

^^ De bewerkte versie van Wouter kan me niet bekoren. Je krijgt dan zo'n hoogteverschil....
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Wouter N14 » zo 15 mar 2015, 22:27

Dat linkerbord kan platter, maar zo blijkt dus wel dat je een behoorlijk nauw samenspel krijgt tussen plaatsnaamlengte en wegnummerlengte....
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Westfrisiaweg
dorpsstraat
Berichten: 218
Lid geworden op: di 16 dec 2008, 21:33
Locatie: Heerhugowaard

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Westfrisiaweg » zo 15 mar 2015, 22:33

Afbeelding
Sorry, heb hem niet groter. :|

Maar kan qua hoogte prima.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Robbert297 » zo 15 mar 2015, 22:54

mhkamp schreef:^^ De bewerkte versie van Wouter kan me niet bekoren. Je krijgt dan zo'n hoogteverschil....
Of je gaat de Duitsers nadoen en gooi je beide borden op gelijke hoogte, ongeacht het aantal plaatsnamen wat op beide borden staat. Zo worden de borden ook wat rustiger naar mijn idee, maar ontstaat er wel meer blauwvlak.
Слава Україні

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door mhkamp » zo 15 mar 2015, 23:24

^^ Dat is wat ik bedoel ;)
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Riva » ma 16 mar 2015, 11:45

De fotobewerkingen zijn al een stuk beter. Nog liever zou ik voor deze borden gewoon terug gaan naar oldschool. Volgens mij past dat met de korte, staande pijlen prima in het systeem en je hebt veel meer breedte voor de plaatsnamen, met name rechtdoor.
Rainier

woutero
stadsweg
Berichten: 430
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 0:28

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door woutero » zo 12 apr 2015, 12:02

Wellicht dat het al voorbij is gekomen, maar ik zag zojuist dat er rond de A10 flink gepopnageld is:

> Op A10 Zuid Richting Den Haag is Rotterdam er nu overal bij gezet (deels nogal opvallende popnagels, deels ruiters).
> Op de A4 en A10 Zuid richting het Oosten staan nu voor KP De Nieuwe Meer Hengelo en Groningen vermeld. Op de A10 Zuid is dit gecontinueerd, met Groningen op ruiters (met afstanden erbij: 180 km, geloof ik).

Ziet er allemaal een beetje rommelig uit, en dat op vrij nieuwe borden. Bij KP De Nieuwe Meer heb je nu dus de keuze tussen Leeuwarden en Groningen :)

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Wouter N14 » zo 12 apr 2015, 12:27

Dat is inderdaad al uitgebreid aan bod gekomen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Mark » zo 12 apr 2015, 18:57

Vandaag viel mij opeens dit op.

Voor KP Vaanplein op de A15 zie je de verwijzing voor Antwerpen-Haven: http://bewegwijzering.autosnelwegen.nl/ ... nplein.jpg

Maar op de A29 (en verder de gehele route zover ik zag), wordt de aanduiding -Havens niet gecontinueerd. Dat is al direct bij het eerste portaal op de A29: http://bewegwijzering.autosnelwegen.nl/ ... drecht.jpg Waarom op de A15 dan -Havens?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Coen Tunnel » zo 12 apr 2015, 19:14

^^ Om aan te geven dat dit de hoofdroute is voor verkeer richting de Antwerpse Havens, en niet zozeer naar de stad Antwerpen zelf? Nu de A4 in Brabant gereed is ligt het wat anders, maar daarvoor zal A15-A16-E19 toch wel de logische route zijn geweest naar de stad Antwerpen. Bij KP Klaverpolder wordt wel het onderscheid gemaakt tussen Antwerpen rechtdoor over de A16 en Antwerpen-Havens over de A17.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Mark » zo 12 apr 2015, 19:20

Veel mensen zullen inderdaad wel de traditionele route via de A16/E19 in gedachte hebben, maar in hoeverre is het onderscheid tussen Antwerpen en Antwerpen-Havens relevant als er alleen maar Antwerpen-Havens wordt aangegeven (op de A15 voor Vaanplein)? Antwerpen zelf staat niet op de bewegwijzering (in tegenstelling de situatie bij KP Klaverpolder). Pas ietsjes later, voor KP Ridderkerk, verschijnt Antwerpen op de borden op de A15. Dat is dan eigenlijk dus net te laat.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Pino » zo 12 apr 2015, 19:58

^^ De verwijzing Antwerpen-Havens heeft inderdaad alleen maar echt zin wanneer Antwerpen ook een rechtdoordoel is op het Vaanplein. Als dat is gedaan, verschilt de gang van zaken in niets van de verwijzing Den Haag-Centrum op Burgerveen, of van afritnamen van het slag [Plaatsnaam]-[windrichting]. Zodra je afgeslagen bent, wordt ook daar de plaats gecontinueerd zonder toevoeging (tenzij je meteen de bebouwde kom in rijdt natuurlijk).

Ook internationaal is het zo gangbaar. Als je kijkt naar soortgelijke verwijzingen in dit overzicht, ken ik er maar één waar het stadsdeel ook na de afslag als zodanig wordt gecontinueerd. Dat is bij de gesplitste verwijzing naar Busan in Zuid-Korea. Vaak is het ook zo dat de verwijzing naar een bepaald stadsdeel vooral logisch is wanneer je de wereld bekijkt vanaf de weg waarvan je afslaat. De kruisende weg is juist vaak een invalsroute van de bewuste plaats, waaraan (stad-in) maar één logisch doel kan worden gekoppeld, namelijk de stad als geheel. Dit is natuurlijk het meest zichtbaar bij de klassieke verwijzing van het slag Tilburg-West, maar die lijn laat zich wel direct doortrekken naar gesplitste verwijzingen op grotere afstand.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door paolie » ma 15 jun 2015, 15:16

Kan iemand mij uitleggen waarom er op knooppunt Holendrecht op de A9 in oostelijke richting voor gekozen is geen dubbelnummerring A9-A2 op schildjes toe te passen op het stukje parallelbaan langs de A2, maar alleen A9 op een schildje, en slechts tussen haakjes achter Amsterdam (A2) (zie hier: https://www.google.nl/maps/@52.286177,4 ... 6656?hl=nl )
Mede ook omdat nog geen 200 meter verder afrit 2 aangekondigd wordt, en dat is afrit 2 van de A2! Afrit 2 van de A9 ligt twee afritten verderop!
(https://www.google.nl/maps/@52.285895,4 ... 6656?hl=nl )

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Robbert297 » ma 15 jun 2015, 17:40

^^ Die afrit behoort wel tot de A9. Ik denk dat het met Oldschool wel dubbel was genummerd, maar dat ze dat met NBA weg hebben gehaald en A2 tussen haakjes achter Amsterdam hebben gezet. Formeel is dit namelijk nog de A9.
Bovendien wijkt de A2 uit naar links en gaat de A9 dus nog gewoon rechtdoor, zie:
https://www.google.nl/maps/@52.287336,4 ... 6656?hl=nl
En...
https://www.google.nl/maps/@52.291679,4 ... 6656?hl=nl
Dit is dus, volgens mij, wel goed aangegeven.
Слава Україні

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Albaufstieg » ma 15 jun 2015, 18:03

^^ Het klopt wel wat je zegt, want de bedoelde afrit is alleen via de A9 komende uit de richting Haarlem te bereiken. Eigenlijk zou deze afrit hier gewoon 4a moeten heten, nu heeft-ie het afritnummer van afrit 2 van de A2, terwijl je voor die afrit hier uitvoegt. Dat beide afritten van zowel de A2 als de A9 op hetzelfde OWN uitmonden wil nog niet zeggen dat het één en dezelfde afrit is. Afrit 2 van de A9 zelf ligt natuurlijk pas bij Amsterdam-Bijlmermeer.

Deze afrit 2 AMC is echter pas in 2000 opengesteld en toen had de A9 al afritnummering, anders was-ie vermoedelijk wel meegenomen in de nummering van de A9. Uiteraard had men dat kunnen oplossen met de toevoeging ''a'' achter het cijfer 4, zoals ik hierboven al schreef.

Overigens vind ik wel dat een directe vermelding van de A2 op die portaalborden op de A9 voor knp. Holendrecht-Zuid op zijn plaats was geweest gezien het feit dat de A9 meelift over de A2 en er een directe uitwisselmogelijkheid plaatsvindt na het klaverlusje. Bovendien kan elders op dat knooppunt wel een nummer direct aangegeven worden terwijl de uitvoegmogelijkheid naar die weg zich pas een paar honderd meter later aandient.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Albaufstieg op ma 15 jun 2015, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door harry » ma 15 jun 2015, 20:48

Albaufstieg schreef:Deze afrit 2 AMC is echter pas in 2000 opengesteld
Het nummer was eerst 2a, ook op de A2. Pas later is men afrit 2 gaan hernummeren naar 1, en afrit 1 gaan ontnummeren (nu op de s110 gelegen), zodat 2a het nummer 2 kon krijgen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door paolie » ma 15 jun 2015, 21:19

Het is dus wel degelijk een afrit van de A2, en niet van de A9. Vind het toch altijd weer een vreemde gewaarwording dat je van afrit 4 naar 2 naar 3 naar 2 naar 1 rijdt op de A9. Stukje dubbelnummering was hier m.i. dan ook logisch geweest. Waarom op de A2 zelf wel dubbelnummering voorkomt, en op de A9 niet, begrijp ik eigenlijk nog steeds niet.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Albaufstieg » ma 15 jun 2015, 21:35

^^ Volgens mij niet: het is een afrit van de A9 tussen knp. Holendrecht-Zuid en -Noord, die het afritnummer van de A2 draagt. De afrit mondt dus alleen uit op hetzelfde stuk OWN als de afrit van de A2 komende uit de richting Utrecht. Misschien dat men ze daardoor als één afrit genummerd heeft, maar in mijn ogen vrij onlogisch aangezien je deze uitvoeger alleen via de A9 kan bereiken. Door deze afrit het afritnummer 2 van de A2 mee te geven creëer je dus inderdaad die vreemde terugsprong in de afritnummering. Ben benieuwd of men dat met de plaatsing van NBA gaat aanpassen.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door paolie » ma 15 jun 2015, 21:53

De uitvoeger vanaf de A9 voegt op dit punt samen met de uitvoeger vanaf de A2 en gaan samen verder als één afrit, met een afritnummer van de A2:
https://www.google.nl/maps/@52.287905,4 ... 6656?hl=nl

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Albaufstieg » ma 15 jun 2015, 21:59

^^ Akkoord, maar afritten bewegwijzer je bij het begin van de uitvoeger en voor dit specifieke geval zou het daarom handig zijn om twee nummers te hanteren: 4a voor de uitvoeger van de A9 en 2 voor de uitvoeger van de A2. Dat ze daarna zeer snel bij elkaar komen doet geen afbreuk aan die nummers, die zie je nadat je bent uitgevoegd toch niet meer. Beide afritten houden gewoon dezelfde naam en in geval van een afsluiting o.i.d. communiceer je gewoon die twee nummers, die uiteindelijk gekoppeld zijn aan dezelfde afrit.

Plaats reactie