NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Snelwegenkenner » zo 23 okt 2016, 12:35

Zierikzee op Vaanplein zorgt er alleen voor dat de smalle N59 drukker wordt met ook verkeer naar Terneuzen en Middelburg. I.p.v dat verkeer via de B.o.Z gaat. (Inderdaad een misser op doelengebied).

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Emil » zo 23 okt 2016, 12:37

Ja, daarom moet Vlissingen ten minste bij Hellegatsplein tevoorschijn komen.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Snelwegenkenner » zo 23 okt 2016, 12:46

Maar daarvoor komt Zierikzee op de borden op de A29 en dat is nu achterhaald (net zoals Roosendaal daar achterhaald is), omdat de route via Bergen op Zoom een betere route is naar Zeeland vanuit die hoek, behalve naar Schouwen Duiveland, maar Vlissingen staat daar nog voor Zeeland in zijn geheel. (Zodra de N59 een volwaardige expressweg is, praat ik weer anders).

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Steptimer » zo 23 okt 2016, 12:47

Snelwegenkenner schreef:Zierikzee op Vaanplein zorgt er alleen voor dat de smalle N59 drukker wordt met ook verkeer naar Terneuzen en Middelburg. I.p.v dat verkeer via de B.o.Z gaat. (Inderdaad een misser op doelengebied).
Nee, dat niet vanaf knooppunt Hellegatsplein staat Vlissingen aangegeven voor het verkeer richting Middelburg en Terneuzen.
Zou liever Vlissingen als doel zien vanaf het Vaanplein in plaats van Zierikzee. :D
https://www.google.nl/maps/@51.7104626, ... 312!8i6656

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Snelwegenkenner » zo 23 okt 2016, 13:09

^^ Misschien verandert RWS dat nog wel.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Emil » zo 23 okt 2016, 13:16

Moet hier dan ook Bergen op Zoom? https://goo.gl/maps/bD9C24k79Hv

En dan zou je hier ook Vlissingen moeten toevoegen, in het kader van consistentie: https://goo.gl/maps/VZTW4SMWb6n

En hier moet Vlissingen dan ook bij: https://goo.gl/maps/SE9omUmSJRL2

Al met al zie ik toch steeds meer voordelen aan Vlissingen als netwerkdoel.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Snelwegenkenner » zo 23 okt 2016, 13:24

^^ Op de R4 geeft België Middelburg aan, dus zal NL dat moeten continueren.
Op de A59 is het om het even of B.o.Z en Vlissingen via Moerdijk of via Etten leur moet worden verwezen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door boe! » zo 23 okt 2016, 13:26

^^ Jullie vervallen in de einddoelsystematiek. Vlissingen ligt niet in een netwerk, het is het einde van een (nog net niet) doodlopende weg.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Wouter N14 » zo 23 okt 2016, 13:33

^^ Ik wilde net zeggen, het wordt weer een klassieke doelendiscussie. :B7:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Pino » zo 23 okt 2016, 19:28

boe! schreef: Jullie vervallen in de einddoelsystematiek. Vlissingen ligt niet in een netwerk, het is het einde van een (nog net niet) doodlopende weg.
Ik zal verder mijn mond houden over dit specifieke geval, maar wat is je probleem met einddoelen? Ze hebben terecht een stap terug gedaan ten gunste van de netwerkdoelen, maar ze zijn niet ongeschikt ofzo. Meer dan een nabijer doel omschrijft een herkenbare plaatsnaam aan het einde van de weg de algemene rijrichting. Als er dan geen tussenliggende punten zijn waar veel weggebruikers afslaan of die er als grote stad méér uitspringen, heb je een prima richtinggevend doel.

Waarbij het niet uitmaakt of de bewuste weg daar uitmondt in een andere doorgaande weg of de weg bijkans uitkomt in zee. Het is bijvoorbeeld ook redelijk in lijn met de praktijk in veel andere landen. Kijk hoe Duitsers het Hauptfernziel van een snelweg kiezen, of hoe de Zweden en de Spanjaarden hun doelen kiezen. Zelfs in Italië laat zich betogen dat men er een stramien "eerste grote plaats of plaats met netwerkbetekenis, anders einddoel" hanteert.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 24 okt 2016, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door boe! » ma 24 okt 2016, 8:27

Pino schreef:Als er dan geen tussenliggende punten zijn waar veel weggebruikers afslaan of die er als grote stad méér uitspringen
En die zijn er in bovenstaande discussie dus wel. Er wordt gekozen voor einddoel Vlissingen terwijl er nog wel andere, meer centrale alternatieven zijn in het gebied ten zuidwesten van Rotterdam/Breda.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 okt 2016, 8:45

Pino schreef:Het is bijvoorbeeld ook redelijk in lijn met de praktijk in veel andere landen. Kijk hoe Duitsers het Hauptfernziel van een snelweg kiezen, of hoe de Zweden en de Spanjaarden hun doelen kiezen.
In Spanje is dat zelfs op sommige lange-afstandssnelwegen ook simpelweg de eerstvolgende stad. Van Sevilla naar Salamanca over de A-66 moet je doelen als Mérida en Cáceres volgen, relatief kleine doelen. Waar je op sommige plekken in Spanje wordt doodgegooid met lange-afstandsdoelen mis je die juist op een typische transitsnelweg als de A-66. Zelfs afstandenborden met lange-afstandsdoelen staan er niet.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Pino » ma 24 okt 2016, 10:30

boe! schreef:
Pino schreef:Als er dan geen tussenliggende punten zijn waar veel weggebruikers afslaan of die er als grote stad méér uitspringen
En die zijn er in bovenstaande discussie dus wel. Er wordt gekozen voor einddoel Vlissingen terwijl er nog wel andere, meer centrale alternatieven zijn in het gebied ten zuidwesten van Rotterdam/Breda.
Ik vind dus van niet. Natuurlijk verdienen West-Brabantse middelgrote plaatsen als Roosendaal en Bergen op Zoom hoofddoel-status, maar ze hoeven niet méér te krijgen dan dat. Zeker niet vanuit Breda.

Maar goed, dit zal wel een kwestie van smaak zijn, dus laten we daarover ophouden. In algemene zin wil ik nog wel opmerken dat je in mijn optiek niet moet streven naar plaatsvervangende netwerkdoelen die "centraal" liggen op het restant van een route. Dan zit je namelijk bijna automatisch te zoeken naar een doel op maximaal een kilometer of 50. Als je eerstvolgende hoofddoel meestal al op een kilometer of 20 à 30 ligt, geef je onvermijdelijk een behoorlijk regionaal plaatje voor wegen die mogelijk veel verder doorlopen. Die grote doorgaande richting verdient een plek naast het eerstvolgende hoofddoel. Vandaar dus het einddoel, tenzij je als gezegd tussen eerstvolgende hoofddoel en einddoel een plaats hebt liggen die er uitspringt in omvang of in netwerkbelang. Waarbij in dat laatste geval nog wel de additionele test zou gelden of het niet wenselijker is de doelen van de kruisende weg(en) al in een vroeg stadium onder de streep te brengen op de afstandenborden, in plaats van de plaats bij het bewuste knooppunt op een voetstuk te hijsen.
Coen Tunnel schreef:In Spanje is dat zelfs op sommige lange-afstandssnelwegen ook simpelweg de eerstvolgende stad. Van Sevilla naar Salamanca over de A-66 moet je doelen als Mérida en Cáceres volgen, relatief kleine doelen. Waar je op sommige plekken in Spanje wordt doodgegooid met lange-afstandsdoelen mis je die juist op een typische transitsnelweg als de A-66. Zelfs afstandenborden met lange-afstandsdoelen staan er niet.
Da's inderdaad niet wat ik in gedachten had toen ik Spanje in het 'Duitse' kamp schaarde. Ik had op de A-66 eerder Sevilla dan wel Salamanca verwacht als primair doel (vergelijkbaar met ons netwerkdoel) en dan tussengelegen steden als Mérida, Cáceres en Plasencia als secundair doel (vergelijkbaar met ons hoofddoel). En daar dan nog van tijd tot tijd een lange-afstands-afstandenbord overheen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 okt 2016, 11:03

Pino schreef:Ik vind dus van niet. Natuurlijk verdienen West-Brabantse middelgrote plaatsen als Roosendaal en Bergen op Zoom hoofddoel-status, maar ze hoeven niet méér te krijgen dan dat. Zeker niet vanuit Breda.
Je snijdt hier wel een belangrijk punt aan. Vanuit de Randstad is Bergen op Zoom tenminste nog de splitsing tussen de richting Antwerpen (A4) en de richting Zeeland (A58). Vanuit Breda is de richting Antwerpen echter nauwelijks relevant. Dat verkeer neemt immers de A16. Pas vanaf Roosendaal wordt die richting Antwerpen weer interessant.

Dat betekent dus wel dat Bergen op Zoom vanuit Breda gezien geen echte knooppuntfunctie heeft. De A4 naar Antwerpen is niet relevant, dus is de A58 vanaf Breda alleen de weg richting West-Brabant en Zeeland. Ik verander wat dat betreft dan toch maar mijn mening; vanaf Breda zou Vlissingen een prima doel zijn en kan Bergen op Zoom best weggelaten worden. Vanuit Rotterdam ligt dat iets anders.
Da's inderdaad niet wat ik in gedachten had toen ik Spanje in het 'Duitse' kamp schaarde. Ik had op de A-66 eerder Sevilla dan wel Salamanca verwacht als primair doel (vergelijkbaar met ons netwerkdoel) en dan tussengelegen steden als Mérida, Cáceres en Plasencia als secundair doel (vergelijkbaar met ons hoofddoel). En daar dan nog van tijd tot tijd een lange-afstands-afstandenbord overheen.
Plasencia wordt op de A-66 niet zo prominent vermeld, maar doelen als Mérida en Cáceres zijn natuurlijk niet bepaald veelzeggend. Ik heb me daar ook over verbaasd toen ik over de A-66 reed (heb er nu drie keer gereden tussen Salamanca en Sevilla of v.v.).

En borden met lange-afstandsbestemmingen ontbreken ook volledig. Op zo'n lange route zou je best wel eens borden willen zien met (vanaf Sevilla bezien) naast Salamanca ook Gijón, Oviedo, A Coruña, Valladolid, Burgos en misschien zelfs San Sebastián of Bilbao vermeld. De andere kant op is Sevilla het logische doel, maar kun je ook nog denken aan Huelva, Algeciras en Málaga als toevoegingen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Pino » ma 24 okt 2016, 11:58

Coen Tunnel schreef:Dat betekent dus wel dat Bergen op Zoom vanuit Breda gezien geen echte knooppuntfunctie heeft. De A4 naar Antwerpen is niet relevant, dus is de A58 vanaf Breda alleen de weg richting West-Brabant en Zeeland. Ik verander wat dat betreft dan toch maar mijn mening; vanaf Breda zou Vlissingen een prima doel zijn en kan Bergen op Zoom best weggelaten worden. Vanuit Rotterdam ligt dat iets anders.
Vanuit Rotterdam is Bergen op Zoom hoofddoel van de A29-A4, dus vanaf daar is het gemakkelijk. De grotere vraag is wat je doet met de A4-A15 tussen Ypenburg en het Vaanplein. Met zoveel woorden sta je daar voor de keuze tussen:
(i) ik geef Antwerpen aan, want ik zie het primair als een route naar het zuiden en de zuidwestelijke richting komt later wel op de borden
(ii) ik geef Vlissingen (of Zierikzee) aan, want ik zie dit primair als een route naar het zuidwesten en de zuidelijke richting komt later wel
(iii) ik geef Bergen op Zoom aan, want dat dekt beide

Hoezeer ik ook sympathie heb voor gedachte (iii), we hebben bij Rotterdam gezien dat de boodschap niet overkomt. Dit is feitelijk de reden dat Zierikzee weer terug is gezet op de bewegwijzering op Knooppunt Ridderkerk en ook gehandhaafd blijft op het traject Kethelplein-Vaanplein. Dus ikzelf zie dan liever (i) of (ii), met dan de bijbehorende vraag hoe vroeg je kunt komen met de richting die je had bewaard voor later.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Widejo » ma 24 okt 2016, 12:45

^^
Op de A15 (Benelux-Vaanplein) gaat Antwerpen toch weer over de A15/A16? Antwerpen zou vanaf Ypenburg tot aan Benelux dan als "Antwerpen" word aangegeven, waar Benelux-Vaanplein dan "Antwerpen-Havens" word.
Hamburg, meine Perle

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Pino » ma 24 okt 2016, 13:02

^^ Antwerpen staat op de Ring Rotterdam nu niet bewegwijzerd. Op de A16 verschijnt Antwerpen pas bij Dordrecht. Op de A15 is Antwerpen-Havens een afslaand doel op het Vaanplein. Daarmee wordt natuurlijk met zoveel woorden gezegd dat je voor Antwerpen-Stad beter niet de A29 pakt. Maar omdat Benelux/Vaanplein - Antwerpen Stad net ietsje korter is over de A29/A4, kun je over die keuze natuurlijk twisten als je dan toch bezig bent.

Misschien is het wel zo dat men zich op de Ring Rotterdam niet wil branden aan de vraag wat de beste route naar Antwerpen Stad is en mede daarom dus maar terugvalt op Bergen op Zoom als eerste stad van omvang voorbij Rotterdam c.q. laatste stad aan de A4 voordat bij Antwerpen de beide routes Rotterdam - Antwerpen weer samenkomen. Ik zou daar wel begrip voor hebben, ook wanneer zich dat vertaalt in keuzes stroomopwaarts tot aan Ypenburg. Wat echter in alle gevallen resteert is de praktijk-ervaring dat weggebruikers in de Zuidvleugel van de Randstad Bergen op Zoom niet duiden als een verwijzing die ook Zeeland dekt. Men leest het als niet meer dan een hoofddoel in zuidelijke richting. Dat geeft dus een kleine variant op wat ik in mijn vorige post omschreef als optie (i). In alle gevallen betekent het dat Bergen op Zoom niet blijkt te werken als netwerkdoel dat het hele Zuidwesten omschrijft en dus vanuit Rotterdam/Ypenburg, zodra maar enigszins mogelijk, vergezeld moet gaan van een Zeeuws doel (en dan liever Vlissingen dan Zierikzee).

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Snelwegenkenner » ma 24 okt 2016, 21:17

Pino, zou je dan i.p.v. Bergen op Zoom bij Ypenburg dan Zierikzee of Vlissingen willen of zowel Bergen op Zoom als Zierikzee of Vlissingen?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Pino » ma 24 okt 2016, 21:53

^^ Beide zou ideaal zijn, maar dat zou lastig zijn om te implementeren. Tussen Ypenburg en Den Haag-Zuid hebben alle afritten al vier rechtdoordoelen, dus daar kun je naast huidig doel Bergen op Zoom niet simpelweg Zierikzee of Vlissingen toevoegen. Pas op het Kethelplein en stroomafwaarts zouden beide naast elkaar passen. Stroomopwaarts moet je dus wel kiezen tussen een van beide.

Overigens: mocht men voor Vlissingen kiezen boven Zierikzee, dan komt dat op de Rotterdamse Ring in plaats van huidige verwijzingen Zierikzee. Mocht men op die manier Zierikzee verwijderen, dan is dat ten gunste van een ander doel dat de richting Zuidwest/Zeeland vertegenwoordigt, dus ik zou deze keer wat minder gedoe verwachten dan de vorige keer. En het Zeeuwse doel dat niet al vanaf het Kethelplein bewegwijzerd wordt, verschijnt op de A29 meteen op de afstandenborden.
Laatst gewijzigd door Pino op di 25 okt 2016, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Piles » ma 24 okt 2016, 22:09

Vlissingen ligt tegen Middelburg en Middelburg wordt bewegwijzerd via de N57. Dus Vlissingen op de Rotterdamse ring via A29 komt mij ook niet heel logisch over.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door verfmeer95 » ma 24 okt 2016, 22:28

^^ Middelburg wordt op de A15 alleen op de afslag naar de N57 vermeldt. Verkeer richting de N57 moet daarvoor Hellevoetsluis volgen. Dus Vlissingen op knp Benelux of knp Kethelplein is echt geen probleem.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Snelwegenkenner » ma 24 okt 2016, 22:33

Zierikzee blues continues.... :roll:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Pino » di 25 okt 2016, 8:58

verfmeer95 schreef:Middelburg wordt op de A15 alleen op de afslag naar de N57 vermeld. Verkeer richting de N57 moet daarvoor Hellevoetsluis volgen. Dus Vlissingen op knp Benelux of knp Kethelplein is echt geen probleem.
Vlissingen stond ooit in en om Rotterdam bewegwijzerd als A29-doel. Men geleidde je naar Walcheren via Hellegatsplein, Zierikzee en Zeelandbrug. Die verwijzing is al vóór de opening van de Oosterscheldekering gesneuveld op initiatief van de Provincie Zeeland, die dat doorgaand verkeer niet over secundaire routes in de provincie wilde hebben. Zierikzee kwam ervoor in de plaats. Om dezelfde reden heeft Zeeland er bij completering van de N57 voor gezorgd dat er geen Zeeuwse doelen voor mochten worden gebruikt op de Ring Rotterdam. Volgens mij is zelfs de huidige eerste vermelding van Middelburg op de aansluiting N15/N57 al meer dan het ooit was.

Ik vind deze gang van zaken persoonlijk onwenselijk. Een beetje koehandel tussen hogere en lagere overheden over doelenkeuze is onvermijdelijk, maar een lagere overheid moet niet de rijksoverheid hinderen in een taak om interregionaal verkeer over logische routes te geleiden. Zowel de N57 als de Zeelandbrug-route waren prima geschikt, en de Zeeuwse oekaze zorgde er feitelijk voor dat bewegwijzering in het Rotterdamse dan maar vol moest komen te staan met doelen als Zierikzee en Hellevoetsluis die de lading niet dekten en je het gevoel gaven "waarom staan die plaatsjes in hemelsnaam zo prominent op de borden?". Hoe dan ook, dat is inmiddels oud zeer. Na opening van de A4 Dinteloord-Bergen op Zoom gaat de snelste route Rotterdam-Walcheren immers over Bergen op Zoom, dus Zeeland kan rustig slapen. Het omslagpunt ligt bij normaal verkeer ruim westelijk van Knooppunt Benelux, dus vanaf de A4 kun je verkeer naar Zeeland met gerust hart met een doel als Vlissingen naar de A29-A4 sturen.
Laatst gewijzigd door Pino op di 25 okt 2016, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Snelwegenkenner » di 25 okt 2016, 10:01

Op de N57 zou je ook Vlissingen kunnen verwijzen ipv Middelburg.

Vanuit Breda zou je bij calamiteiten op de E19 of de Kennedytunnel ook via Bergen op Zoom naar Antwerpen kunnen, plus het is de kortste route naar Antwerpen havens. Het is niet significant, maar Bergen op Zoom is toch wel een knooppunt.
Laatst gewijzigd door Snelwegenkenner op di 25 okt 2016, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Coen Tunnel » di 25 okt 2016, 10:06

^^ Maar waarom zou je dat doen? Vanaf de N57 is Vlissingen een hoek-om-doel. Einddoel van de N57 is Middelburg.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Pino » di 25 okt 2016, 10:17

^^ Het lijkt me best een verdedigbare keuze, hoor. De overgang van N57 naar het laatste stukje A58 is redelijk vloeiend, niet heel anders dan de manier waarop bij Burgerveen de A44 in de A4 overgaat. Vanaf Rotterdam en de eilanden zouden Vlissingen en Middelburg precies dezelfde boodschap geven. Maar daarom zie ik de toegevoegde waarde van een wissel niet. Als je op nul moest beginnen met bewegwijzeren, zou hij waarschijnlijk wel zin hebben gehad. Dan had je hetzelfde doel Vlissingen gebruikt om de richting Walcheren aan te geven op alle hoofdwegen vanuit het noorden en oosten (N57, N256, A4, A17, A58). Dit had van Vlissingen een soort semi-netwerkdoel gemaakt dat deze regio van het land vertegenwoordigt. Maar nu er op de N57 Middelburg staat, lijkt het me geldverspilling om dat nu nog te gaan wijzigen. Net zoals je de verwijzingen Middelburg op de R4/N62 ook niet meer moet willen wijzigen.
Snelwegenkenner schreef:Vanuit Breda zou je bij calamiteiten op de E19 of de Kennedytunnel ook via Bergen op Zoom naar Antwerpen kunnen, plus het is de kortste route naar Antwerpen havens. Het is niet significant, maar Bergen op Zoom is toch wel een knooppunt.
Van Breda naar Knooppunt Antwerpen-Haven is toch ruim korter via de E19. Dus het is vooral een calamiteiten-route. Voor gangbare uitwijkroutes lijkt het me wenselijk om de rijrichting in kwestie tijdig onder de streep van de afstandenborden terug te laten komen. Maar niet om om die reden de plaatsen bij het bewuste knooppunt maar prominenter te gaan behandelen.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Snelwegenkenner » di 25 okt 2016, 20:22

Pino schreef:
Snelwegenkenner schreef:Vanuit Breda zou je bij calamiteiten op de E19 of de Kennedytunnel ook via Bergen op Zoom naar Antwerpen kunnen, plus het is de kortste route naar Antwerpen havens. Het is niet significant, maar Bergen op Zoom is toch wel een knooppunt.
Van Breda naar Knooppunt Antwerpen-Haven is toch ruim korter via de E19.
Mwoah, 3 kilometer verschil in voordeel van via Antwerpen noord vanuit de Fellenoordstraat in Breda (redelijk centraal in Breda). Ik vind beide routes gelijkwaardig.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door RSK » di 25 okt 2016, 23:15

Pino schreef:Tussen Ypenburg en Den Haag-Zuid hebben alle afritten al vier rechtdoordoelen, dus daar kun je naast huidig doel Bergen op Zoom niet simpelweg Zierikzee of Vlissingen toevoegen.
Toch vind ik de keuze voor de rechtdoordoelen daar ook wel wat overdreven. Met name Rijswijk en Hoek van Holland hoeven wat mij betreft niet zo prominent bewegwijzerd te worden. Vanuit de redenering dat het einddoel voor de E30 is, staat Hoek van Holland er toch al betrekkelijk laat op. En daarnaast: verkeer dat de E30 al langer volgt, zal de E25 voor Hoek van Holland kiezen. Rijswijk wordt tegenwoordig ook globaal afgedekt door 'Den Haag-Zuid', je ziet dat bijvoorbeeld Drievliet vroeger aangaf in Rijswijk te zitten, waar ze nu Den Haag in de communicatie gebruiken. Zulke doelen zijn leuk voor op een vorkbord, maar de andere borden moet je er niet mee willen vervuilen. Dat ontneemt je de ruimte voor andere keuzes, zeker in situaties zoals nu met A4/A13, waar je echt langere afstanden kunt sturen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Pino » di 25 okt 2016, 23:22

^^ Hoek van Holland staat al niet meer bewegwijzerd op Ypenburg. De twee lokale A4-doelen zijn Rijswijk en Den Haag-Zuid. Vind het moeilijk om Rijswijk vlug gelijk te schakelen met Den Haag-Zuid, al was het maar omdat je voor Rijswijk-Zuid wél naar de A13 moet. Maar goed, punt blijft dat op Ypenburg de interregionale doelen een beetje ondersneeuwen tussen de Haagse. Het Prins Clausplein heeft dat ook een beetje, met dat vooruitlopen op de doelen van afrit Leidschendam. Helaas is dat probleem signaleren makkelijker dan het oplossen.

Plaats reactie