NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Queue » zo 24 feb 2008, 19:54

Wat betreft de volgorde van doelen... ik kan mij niet voorstellen dat de ene manier significant beter is dan de andere. Wel dat uniformiteit daarin van groot belang is, niet alleen op de autosnelwegen maar in het gehele systeem. Stel dat de volgorde standaard omgedraaid gaat worden, dan zal het dus decennialang duren voordat alles hetzelfde is. In de tussentijd is het wat betreft de volgorde het ene en het andere door elkaar.
Dat laatste geldt natuurlijk bij elke verandering, maar verschillende blauwtinten, lettertypes of pijlvormen door elkaar lijkt me nog wel overkomelijk. Verschillende volgordes daarentegen zal ertoe leiden dat de logica ervan helemaal niet meer gezien wordt.
Veranderen moet kunnen, maar de volgorde van doelen wijzigen lijkt me alles behalve raadzaam.
De gecombineerde afrit-aankondigende borden daar sta ik wel heel positief tegenover.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Rene » zo 24 feb 2008, 20:21

waldo79 schreef:@René: is er nu al een definitieve keuze gemaakt voor de ASW-bewegwijzering?
Nee, de verwachting is dat het binnenkort ter besluitvorming wordt aangeboden - nadat de belangrijkste adviesgroep binnen Rijkswaterstaat inmiddels positief heeft geadviseerd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Pino » zo 24 feb 2008, 22:32

Queue schreef:Wat betreft de volgorde van doelen... ik kan mij niet voorstellen dat de ene manier significant beter is dan de andere. Wel dat uniformiteit daarin van groot belang is, niet alleen op de autosnelwegen maar in het gehele systeem. Stel dat de volgorde standaard omgedraaid gaat worden, dan zal het dus decennialang duren voordat alles hetzelfde is. In de tussentijd is het wat betreft de volgorde het ene en het andere door elkaar.
Ik heb wel een duidelijke voorkeur voor de huidige volgorde, maar ben het met je eens dat consistentie nog veel belangrijker is. Omdat we de doelen altijd van dichtbij naar ver weg hebben aangegeven, moet er wel een verrekt goede reden zijn om het nu om te gaan draaien en aldus met een inconsistentie tussen oude en nieuwe borden te gaan werken. Van zo'n dwingende reden voor omdraaien heb ik nog nooit gehoord. De volgorde van doelen heeft ook niets te maken met de gesignaleerde zwaktes / verbeterpunten in de Nederlandse snelwegbewegwijzering, dus ik zou niet weten waarom. Het wordt hoog tijd dat die zo geroemde experts van Rijkswaterstaat -die dus nu schijnbaar het groene licht hebben gekregen van schijnbaar nog belangrijkere adviseurs- eens openheid van zaken geven en laten zien waarom ze van ons belastinggeld met discutabele en onnodig ingrijpende oplossingen komen. Wat dat betreft hadden ze van mijn belastinggeld beter direct de RWBA kunnen kopiëren. Dat had in minder tijd een beter resultaat opgeleverd en minder kosten aan adviseurs en onderzoek.

Overigens vind ik de Duitse volgorde van doelen op afstandsborden nog niet eens zozeer problematisch door de volgorde zelf, maar primair door de spin-off van die volgorde. Regel is dat het Hauptfernziel altijd bovenaan staat. Duitsers voeren dat aan als voornaamste pluspunt van het systeem; het belangrijkste doel staat bovenaan. De praktijk leert in mijn ogen echter het omgekeerde. Of het bovenste (verste) doel ook het belangrijkste doel is, is in de praktijk al twijfelachtig. Omdat het verkeer zo divers is, is het in mijn ogen lastig om te zeggen dat één doel belangrijker is dan andere. Maar wat je in de Duitse praktijk ook ziet, is dat bepaalde doelen niet op de borden mogen verschijnen omdat ze dan boven het zogenaamd belangrijke doel van dat moment zouden komen te staan.

Als we in Nederland dan overschakelen op de Duitse omklapregel, laat het dan in ieder geval zo gebeuren dat die niet gepaard gaat met de regel dat het bovenste doel het belangrijkste doel moet zijn (wat dat ook moge inhouden).

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Juerd » ma 25 feb 2008, 2:43

Queue schreef:Wat betreft de volgorde van doelen... ik kan mij niet voorstellen dat de ene manier significant beter is dan de andere.
Ik wel. In Nederland is gekozen voor een volgorde gebaseerd op het systeem, en pas op de tweede plek op de afstand. Ik vind het veel gemakkelijker als de doelen gewoon op de volgorde van de afstand staan. Liefst dan op de Duitse manier met het verste bovenaan, maar andersom zou me ook kunnen bekoren.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Via » ma 25 feb 2008, 9:04

Hmm, die doelenvolgorde is op deze manier wel ronduit verwarrend als de overige aansluitingen wel de standaardvolgorde hanteren. De uitvoering wordt inderdaad beter, maar ik vind nog op geen enkel bord de wegnummers op de goede positie staan, ze staan overal veel te hoog. :neenee:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door waldo79 » ma 25 feb 2008, 12:17

Rene schreef:
waldo79 schreef:@René: is er nu al een definitieve keuze gemaakt voor de ASW-bewegwijzering?
Nee, de verwachting is dat het binnenkort ter besluitvorming wordt aangeboden - nadat de belangrijkste adviesgroep binnen Rijkswaterstaat inmiddels positief heeft geadviseerd.
Verdwijnen borden bij Velperbroek weer als toch voor een ander systeem wordt gekozen?

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Queue » ma 25 feb 2008, 18:06

Juerd schreef:
Queue schreef:Wat betreft de volgorde van doelen... ik kan mij niet voorstellen dat de ene manier significant beter is dan de andere.
Ik wel. In Nederland is gekozen voor een volgorde gebaseerd op het systeem, en pas op de tweede plek op de afstand. Ik vind het veel gemakkelijker als de doelen gewoon op de volgorde van de afstand staan. Liefst dan op de Duitse manier met het verste bovenaan, maar andersom zou me ook kunnen bekoren.
Het lijkt me wat rommelig als bij de volgorde niet wordt gekeken of meerdere doelen bij dezelfde uitvalsweg horen van een verderop gelegen splitsing. Voorbeeld: als je alle doelen op volgorde van afstand zet, dan zou je bij Amsterdam zoiets kunnen krijgen als Utrecht/Den Haag/Maastricht.
Duitsers voeren dat aan als voornaamste pluspunt van het systeem; het belangrijkste doel staat bovenaan. De praktijk leert in mijn ogen echter het omgekeerde. Of het bovenste (verste) doel ook het belangrijkste doel is, is in de praktijk al twijfelachtig. Omdat het verkeer zo divers is, is het in mijn ogen lastig om te zeggen dat één doel belangrijker is dan andere.
Dat vind ik zeker ook twijfelachtig. Als er al één rechtdoordoel het belangrijkst is dan is het wel de eerstvolgende control city. Als die er staat i.c.m. alleen een lokaal en/of regionaal doel, dan is die CC het verste doel, maar als die er staat i.c.m. met een opvolgende CC of een RFP dan geldt het niet. Dat laatste is niet bepaald uitzonderlijk.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Vinny » ma 25 feb 2008, 20:33

Ik kan me de logica echter wel voorstellen van de 'verste bestemmingen bovenaan'. Immers als je een vorkbord hebt met meerdere afslagen is de verst weg gelegen afrit het meest bovenaan het bord gesitueerd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Snelwegenkenner » ma 25 feb 2008, 21:43

Ik zou graag willen dat ze deze onoriginele onzin op de A12 weer snel weghalen, of anders.... :shoot:

In Nederland moeten ze niet zo de Papegaai uithangen. :evil:

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Juerd » ma 25 feb 2008, 21:46

Snelwegenkenner schreef:Ik zou graag willen dat ze deze onoriginele onzin op de A12 weer snel weghalen, of anders.... :shoot:

In Nederland moeten ze niet zo de Papegaai uithangen. :evil:
Bedankt voor deze heldere uiteenzetting van voors en tegens. Na 27 pagina's aan discussie kun je toch wel iets intelligenters voortbrengen dan geklaag over een technisch volkomen irrelevant punt?

En: beter goed gejat dan slecht verzonnen. Nu nog goed leren jatten, Rijkswaterstaat!

tomtomgo90
woonerf
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 21:29
Locatie: Almere

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door tomtomgo90 » ma 25 feb 2008, 22:26

precies. laten we het eens hebben over de positieve kanten :) de duitse bewegwijzering heb ik altijd al erg goed gevonden. de rws heeft een mooie stap vooruit gezet door dat systeem nu ook bij ons in te voeren. en die klagers kunnen wat mij betreft :shoot: worden. zo, dat moest er ff uit. ik ben weer gekalmeerd. mij punt is....wat een negativiteit hier door die klaagzang van sommigen :!: nou laten we maar :biertjes: om tot rust te komen

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Juerd » ma 25 feb 2008, 23:05

En wát zijn dan die positieve kanten van het Duitse systeem, volgens jou?

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Queue » ma 25 feb 2008, 23:08

Vinny schreef:Ik kan me de logica echter wel voorstellen van de 'verste bestemmingen bovenaan'. Immers als je een vorkbord hebt met meerdere afslagen is de verst weg gelegen afrit het meest bovenaan het bord gesitueerd.
Ik ook, er is wat mij betreft niks mis met het omklapprincipe. Net zo min met de logica "wat je het eerst leest komt het eerst".
Probleem is dat niet alle borden tegelijk vervangen zullen worden (gelukkig) zodat je lange tijd beide door elkaar zal zien, als dit werkelijk ingevoerd gaat worden.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Juerd » di 26 feb 2008, 0:10

Wat we nu hebben is geen van die beide opties, en voor de weggebruiker lijkt de volgorde willekeurig gekozen. Een overgangsfase waarin dat zo blijft kan daarom volgens mij geen kwaad.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Pino » di 26 feb 2008, 8:19

Hoe bedoel je "we hebben nu geen van beide opties"? Ik duid het Nederlandse systeem wel degelijk al "wat eerder komt, lees je eerder", alleen dat systeem is geconcretiseerd door "eerder" en "later" in te vullen aan de hand van het moment dat je de huidige weg moet verlaten. Dus als op de A1 bij Amersfoort zowel Zwolle als Apeldoorn staat aangegeven, dan zal het kruisende doel Zwolle bovenaan staan, of het nou dichterbij of verderweg is dan Apeldoorn. Ook in Duitsland zie je natuurlijk dat de omklapregel niet helemaal onversneden wordt toegepast, namelijk met de kruisende doelen onderaan.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Riva » di 26 feb 2008, 9:30

Ik vind het systeem "wat je eerder leest, komt ook eerder" prettiger dan het systeem met de verst weg gelegen doelen bovenaan. Dat is waarschijnlijk persoonlijke smaak, maar komt ook logischer op mij over. Je leest immers van boven naar beneden en we zijn oplopende rijtjes meer gewend dan aflopende. Ook vraag ik me af of veel mensen het omklapprincipe kennen. Ik denk van niet. Ook denk ik dat "dichtbij bovenaan" zeker in Nederland meer recht doet aan de verkeersstromen.
Tevens vind ik het veel logischer om Zwolle bij Amersfoort boven Apeldoorn te zetten. Dat Apeldoorn 45 kilometer is en Zwolle 70 is totaal irrelevant, het gaat erom dat de splitsing A1/A28 eerst komt. Dat is belangrijke informatie. Ik geef wel toe dat het op afstandsborden wat vreemd staat en daarom zou je daar w.m.b. ook de Duitse manier mogen toepassen; met "streep". Zet je ze doorelkaar, dan heb ik liever de Nederlandse manier.
Rainier

tomtomgo90
woonerf
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 21:29
Locatie: Almere

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door tomtomgo90 » di 26 feb 2008, 17:06

Juerd schreef:En wát zijn dan die positieve kanten van het Duitse systeem, volgens jou?
de manier waarop afstanden worden genoemd van de snelweg waarop iemand zich bevindt en van de eerstvolgende snelweg waarmee die kruist. ik bedoel dus de borden in de zijberm, zoals deze

http://www.autobahn-bilder.de/images/A1 ... 110041.JPG

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Juerd » di 26 feb 2008, 17:13

Riva schreef:Ik vind het systeem "wat je eerder leest, komt ook eerder" prettiger dan het systeem met de verst weg gelegen doelen bovenaan. Dat is waarschijnlijk persoonlijke smaak, maar komt ook logischer op mij over. Je leest immers van boven naar beneden en we zijn oplopende rijtjes meer gewend dan aflopende.
Aan de andere kant valt er wat te zeggen voor "wat dichter bij je auto is, is dichter bij je auto".

We kunnen het hier eindeloos over hebben, en dat ga ik niet doen. Ik laat 't hier bij.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Pino » di 26 feb 2008, 18:34

tomtomgo90 schreef:
Juerd schreef:En wát zijn dan die positieve kanten van het Duitse systeem, volgens jou?
de manier waarop afstanden worden genoemd van de snelweg waarop iemand zich bevindt en van de eerstvolgende snelweg waarmee die kruist.
Heel positief punt, als je het mij vraagt. Heb je ook niemand in deze draad over gehoord. De kritiek gaat over hele andere punten, dus waar doe je moeilijk over?

tomtomgo90
woonerf
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 21:29
Locatie: Almere

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door tomtomgo90 » di 26 feb 2008, 18:49

tegen jou heb ik ook geen kritiek :) zoals tegen de meesten hier, trouwens

juerd is degene die alleen maar schijnt te kunnen klagen en zeuren en verder negatieve punten in alles zoekt. laten we ook oog blijven hebben voor de goede kanten van de bewegwijzering ;)

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door JeroenF1 » di 26 feb 2008, 18:54

^^
Het is toch juist goed om de negatieve punten eruit te vissen, om daarna te kijken hoe die verbeterd kunnen worden? Dat is het leuke aan een forum. Als we alleen naar de positieve kanten zouden kijken klinkt http://www.forum.lofuitingen.nl beter. Da's ook weer niet de bedoeling. ;)

Ook is het zo dat als we alleen naar de positieve kanten zouden kijken, vergeten we de negatieve. Dan zouden we een ondersteboven geel-op-paarse bewegwijzering goed vinden omdat dan toevallig de volgorde van de doelen klopt... ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Pino » di 26 feb 2008, 19:12

Nou, ik ben er ook wel zo eentje, hoor. Maar bedenk je dat ik niet zit te schieten om het schieten. Het is er mij net zozeer om te doen dat de bestaande zwakke punten uit de Nederlandse bewegwijzering worden gehaald. Het is er mensen als Juerd en ondergetekende echter om te doen dat dat op de best mogelijke manier gebeurt en niet dat we er over een paar jaar achterkomen toch een suboptimale oplossing te hebben gekozen.

De wereld is groter dan onze oosterburen. Wereldwijd zijn er wegbeheerders die nadenken over de ultieme manier om wegen te bewegwijzeren. Ik ben er niet voor om Duitsland heilig te verklaren en de Duitse richtlijn één-op-één over te nemen (hoewel ik bij bepaalde keuzes in de huidige voorstellen had gehoopt dat dat wél was gebeurd in plaats van met mislukte eigen "verbeteringen" aan te komen). Op dezelfde manier ben ik allergisch voor "in Duitsland doen ze het toch ook zo?". Als je het Duitse forum leest, zul je zien dat er genoeg Duitse gebruikers zijn die tekortkomingen in het Duitse systeem zien. In Hessen zit een Autobahnamt die alle mogelijkheden uitbuit om binnen de Duitse richtlijn met eigen oplossingen te komen om bepaalde gesignaleerde knelpunten weg te nemen. Dit is dé kans om met een state of the art snelwegbewegwijzering te komen zónder knelpunten. In zo'n context heb je meer aan mensen die opbouwende kritiek leveren dan aan een hosanna-stemming.

tomtomgo90
woonerf
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 21:29
Locatie: Almere

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door tomtomgo90 » di 26 feb 2008, 20:14

kijk, dat bedoel ik dus :!: er zijn hier meer mensen nodig zoals jij. het afwegen van zowel de goede als de slechte dingen in de bewegwijzering is een perfecte aanpak :toppie:

juist aan mensen als in hessen kunnen we idd. een voorbeeld nemen, maar niet van voor af aan alles heruitvinden zoals de rws helaas wel doet. de huidige duitse borden analyseren en daaraan verbeteringen aanbrengen lijkt mij een betere aanpak ;)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Via » di 26 feb 2008, 20:59

Maar dan nog vraag ik me af waarom persé het Duitse systeem gekopieerd moet worden. Is daar onderzoek naar gedaan ofzo?

Van mij zouden er ook wel wat Franse ideeen in de bewegwijzering terug mogen komen. ;)

RW-A29
dorpsstraat
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 23 mei 2005, 20:51

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door RW-A29 » di 26 feb 2008, 21:14

^^
Eigenlijk is de vraag makkelijk te beantwoorden, kijk naar Velperbroek waar men is begonnen met de vorm van bewegwijzering. Men heeft deze borden geplaatst in het kader van de fileproblematiek. Hieruit bleek dat met de zogenaamde duitse vormgeving het verkeer beter kon worden begeleid, waardoor de capaciteit werd vergroot!

M.a.w. de bewegwijzering heeft nu twee funties namelijk:
- Verwijzen
- (Be)geleiden

Met de franse bewegwijzering is dit hoogstwaarschijnlijk niet haalbaar.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door waldo79 » di 26 feb 2008, 21:34

Waarom zou Franse bewegwijzering niet kunnen bijdragen aan een reductie van files?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Wouter N14 » di 26 feb 2008, 21:38

Nee, daarmee is de vraag niet beantwoord. Want:

- heeft men voor een Duitse aanpak gekozen omdat gebleken is dat de Duitse methode (en dus niet de Franse, Britse, Italiaanse, Venezualaanse) een positief effect heeft op congestie;
- heeft men uitgedokterd welke vormgeving een positief effect heeft op de congestie en is daar toevallig een op het Duitse model lijkend systeem uitgekomen;
- heeft men verondersteld dat het Duitse systeem goed is en dat vervolgens ietwat aangepast voor een groter positief effect op de congestie
- heeft men verondersteld dat het Duitse systeem goed is en dat vervolgens heeft verkocht onder het mom van "filebestrijdend";
- of vul zelf maar aan...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Pino » di 26 feb 2008, 21:52

WouterN14 schreef:heeft men uitgedokterd welke vormgeving een positief effect heeft op de congestie en is daar toevallig een op het Duitse model lijkend systeem uitgekomen;
Naar mijn mening moet de vraag zijn "heeft men uitgedokterd welke vormgeving het meest positieve effect heeft op de congestie en is daar toevallig een op het Duitse model lijkend systeem uitgekomen?"

Het gaat er niet om dat men iets acceptabels vindt, het gaat erom dat men de oplosisng vindt die congestie het sterkste beperkt. Alle signalen vanuit Rijkswaterstaat (mede afgeleid uit personeelsblaadjes die via Internet te lezen zijn) wijzen erop dat men tevreden is met het feit dat de congestie bij Velperbroek minder is geworden. Wat weer leidt tot de gevolgtrekking dat dit systeem maar landelijk moet worden igevoerd. Dat gaat echter veel te kort door de bocht. Het enige dat je uit de filestatistieken kunt afleiden is dat er een vooruitgang is ten opzichte van de huidige bewegwijzering. De filestatistieken laten echter op geen enkele manier zien dat het Velperbroek-systeem ook superieur is ten opzichte van andere systemen, zoals het Franse of een systeem dat elementen van Frankrijk, Duitsland en andere landen combineert.

"Het gaat nu beter op Velperbroek" is maar het begin. Er is naar mijn mening onvoldoende onderzoek gevoerd naar andere mogelijkheden om hetzelfde doel te bereiken, waar mogelijk ook met een minder zware downside voor de leesbaarheid van het bord. Dat laatste speelt in de spits met lagere snelheden natuurlijk een minder grote rol, maar als je bewegwijzering creëert die met 120 km/h verminderd leesbaar is, heb je de plank toch echt misgeslagen - minder files of niet.

RW-A29
dorpsstraat
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 23 mei 2005, 20:51

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door RW-A29 » di 26 feb 2008, 22:03

Dat de duitse vormgeving (rechtopstaande pijlen) een verbetering is voor het geleiden van het verkeer, is naar mijn mening volledig logisch!

Dat de leesbaarheid in het geding is begrijp ik niet helemaal. Voorbeeld!

RW-A29
dorpsstraat
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 23 mei 2005, 20:51

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door RW-A29 » di 26 feb 2008, 22:08

Overigens is er op het onderliggende wegennet het zelfde gaande. Zie regio R'dam waar de verkeerspleinen worden voorzien van nieuwe bewegwijzering. En wel met rechtopstaande pijlen!

Daar hoef je dus echt geen uitgebreid onderzoek voor te doen.

Plaats reactie