NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Pino
2x5 autosnelweg

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Pino » ma 28 apr 2008, 15:05

Juerd schreef:Maar stel nou dat iedereen in Nederland altijd van boven naar beneden zou lezen, waarom moet dan het dichtstbijzijnde doel bovenaan? De borden zijn qua lettertype, lettergrootte, contrast, en aantal doelen, zo ontworpen dat nagenoeg iedereen het hele bord moet kunnen lezen.
Zolang het aantal doelen op een bord beperkt blijft, hoef je je over de leesbaarheid van het bord niet zo heel veel zorgen over te maken. De reden dat ik het dichtstbijzijnde doel bovenaan wens, is primair dat dat nou eenmaal de methode is die we in Nederland al sinds jaar en dag volgen. Wil je dat veranderen, dan moet er wel een verrekt goede reden liggen om dat te doen (in zoverre is René's vraag om redenen te geven waarom je niet zou moeten omkeren de wereld op zijn kop). Die ontbreekt in mijn ogen. Ooit iemand tegengekomen die over de bestaande Nederlandse rechtdoorborden zei dat die niet in lijn waren met omklapprincipe? Of over al die andere borden die ook niet aan dat principe voldoen? Ik niet; dit boeit werkelijk helemaal niemand, heeft ook niet te maken met het verbeteren van de doorstroming of met het beter spreiden van informatie. Alleen academisch zou er enige toegevoegde waarde zijn, omdat het toepassen van de omklapregel beweerdelijk zuiverder zou zijn. Als de enige toegevoegde waarde puur academisch is, is het omdraaien van de doelenvolgorde een volledig zinloze exercitie.

Tja, en dan die beweerdelijke academische rechtvaardiging. Staat werkelijk briljant op papier, maar als mensen in principe van boven naar onder lezen (dat mag ik op grond van jouw post aannemen) én de route van dichtbij naar ver weg beleven (feit van algemene bekendheid), staat die briljante academische benadering wel recht tegenover wat de mensen logischerwijs zouden willen zien. Gooi dan maar in de prullenbak, die omklapregel, in ieder geval voor zover die consequenties zou hebben voor de doelenvolgorde.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » ma 28 apr 2008, 15:20

Allereerst is het een kwestie van persoonlijke voorkeur en gewenning. Mij komt het logischer over dat hetgeen bovenaan staat het eerst komt. In een receptenboek begint men immers ook niet met het opdienen, maar met het invetten van de bakplaat. Hetgeen het eerst komt staat bovenaan...
Laatst gewijzigd door Riva op ma 28 apr 2008, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Rainier

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » ma 28 apr 2008, 15:35

Pino schreef:Wil je dat veranderen, dan moet er wel een verrekt goede reden liggen om dat te doen (in zoverre is René's vraag om redenen te geven waarom je niet zou moeten omkeren de wereld op zijn kop). Die ontbreekt in mijn ogen.
Ik vind het omklapprincipe, zeker in combinatie met vuurpijlen, een verrekt goede reden. Jij schat het voordeel veel lager in. Hier gaan we niet uitkomen, gok ik :)
Pino schreef:Staat werkelijk briljant op papier, maar als mensen in principe van boven naar onder lezen (dat mag ik op grond van jouw post aannemen)
Van mij mag je aannemen wat je wilt, maar dat bedoelde ik niet! Ik gaf mijn eigen leesgedrag als enkel voorbeeld, zonder daarmee te willen impliceren dat ik enige kennis heb over de verdeling van omhooglezers en omlaaglezers in Nederland.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 28 apr 2008, 15:39

zeker in combinatie met vuurpijlen
De pijlen worden dus geheel van de routebevestigingsborden afgehaald :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » ma 28 apr 2008, 15:44

Nouja, ik nam aan dat de portaalborden ook de omklapvolgorde zouden gaan hanteren; routebevestigingsborden dezelfde volgorde geven is slechts een kwestie van consistentie.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » ma 28 apr 2008, 15:51

^^ Dat klopt, op de portaalborden gaat ook het omklapprincipe gelden. Of dichtbij nou onder of boven staat, ik vind het een must dat de volgorde op portaalborden en routebevestigingsborden in elk geval hetzelfde is.
Rainier

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » ma 28 apr 2008, 16:04

Dat was 't tot nu toe niet, toch? De ouderwetse borden hebben een ogenschijnlijk willekeurige volgorde met de hoofd-/einddoel-systematiek.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » ma 28 apr 2008, 16:29

^^ Begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Nu hebben we routebevestigingsborden voor de afrit. Dit kunnen portalen zijn of bermborden. In principe staat daarop het hoofddoel bovenaan en het einddoel onderaan. Soms fietst er een indirect doel tussendoor of wordt er wat bijgemoffeld (Harderwijk, A28), waardoor die volgorde niet meer klopt, maar over het algemeen is het redelijk consistent.

Overigens was mijn vorige bijdrage niet echt duidelijk, want als er sprake is van een knooppunt is het routebevestigingsbord een portaal. Betreft het afrit, dan is er geen bord voor doorgaande richting voor de afrit en een afstandenbord erna. Ik had dus moeten zeggen dat de volgorde op de portalen bij knooppunten (Ede, Arnhem, Oberhausen of omgekeerd) hetzelfde moet zijn als bij afstandenborden na een afrit.
Rainier

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 28 apr 2008, 16:32

Riva schreef:Nu hebben we routebevestigingsborden voor de afrit.
Nee, je hebt nu voorwegwijzers voor de rechtdoorrichting waarop alle plaatsen cf. de continuïteitsregel worden getoond. Dat zijn dus geen routebevestigingsborden. Die kenden we in Nederland niet (op die paar EU-exemplaren bij Amsterdam na).
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 28 apr 2008, 16:33

Rechtdoorborden in het bestaande systeem beginnen altijd met een eventueel Nahziel, gevolgd door het hoofddoel en dan het eventuele einddoel. Er bestaat alleen geen eenheid over hoe om te gaan met indirecte doelen. Reden hiervoor zal zijn dat deze in de Richtlijn Bewegwijzering niet voorkomen. Daardoor zie je dat op sommige rechtdoorborden strikt wordt gewerkt met oplopende afstanden (dichtbij bovenaan, ver weg onderaan) en dat op sommige rechtdoorborden wordt gewerkt in de volgorde waarin je deze weg moet verlaten (waardoor het indirecte doel bovenaan komt te staan).

Kortom, die ogenschijnlijke willekeur bestaat alleen op het punt van indirecte bewegwijzering. De basis dichtbij-naar-verweg is duidelijk.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 28 apr 2008, 16:57

Juerd schreef:Ik vind het omklapprincipe, zeker in combinatie met vuurpijlen, een verrekt goede reden. Jij schat het voordeel veel lager in. Hier gaan we niet uitkomen, gok ik :)
Ach, dat geldt wel voor meer aspecten van de RWS-ontwerpen :roll:

Wat ik hoe dan ook wil zeggen is dat staande pijlen en omklapregel misschien enigszins aan elkaar verwant zijn, maar zeker niet onlosmakelijk met elkaar verbonden. We hebben in Nederland al staande pijlen op het bermbord, maar tot voor kort had niemand het idee dat de volgorde op die borden eigenlijk verkeerdom was. We kwamen vervolgens met staande pijlen, en nog steeds zei niemand iets over de doelenvolgorde. Pas in een vrij late fase van het project wordt nu ineens gewerkt met omgeklapte doelen. Gezien de tijd dat er over de ontwerpen is nagedacht en de betrokkenheid van allerhande verkeerskundigen en grafisch adviseurs, ligt toch de conclusie voor de hand dat hier geen sprake is van een 1+1=2.

Dat zie je ook wel in een aantal andere landen, waar de keuze tussen staande en vallende pijlen niet tot de schijnbaar zo logische vervolgkeuze voor de doelenvolgorde leidt. In landen als België en Zwitserland en op een aantal Franse wegen wordt met vallende pijlen gewerkt, maar staan de doelen op de borden van ver weg naar dichtbij. In Polen, Groot-Brittannië, Australië en Zuid-Afrika wordt met staande pijlen gewerkt, maar staan de doelen op de borden van dichtbij naar ver weg. En hoe om te gaan met landen als Denemarken waar gebruik wordt gemaakt van vallende pijlen en staande pijlen door elkaar? Het heeft er alle schijn van dat het gebruik van staande pijlen en omgeklapte doelen niet hand in hand gaan, althans dat er een groot aantal landen is dat de omklapregel niet dusdanig ver doorvoert dat daardoor ook de doelenvolgorde moet worden aangepast. En met reden, want voor veel mensen is een doelenvolgorde van dichtbij naar ver weg veel logischer dan het idee dat een bord eigenlijk de omgeklapte werkelijkheid is. Of iets dat daar ergens in de verte op zou moeten lijken.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 28 apr 2008, 17:03

r bestaat alleen geen eenheid over hoe om te gaan met indirecte doelen.
Die bestaat er wel, alleen wordt die niet consequent toegepast; Ik zal even een voorbeeld geven: Stel op de A 1 wordt in oostelijke richting van Amsterdam uit het volgende bewegwijzerd:
Diemen, Almere, Lelystad, Amersfoort, Emmen en Moskou; dan gaat dat volgens het volgende principe:
Bovenaan: Diemen (immers voor deze plaats moet het eerst worden afgeslagen),
Daarna: Almere (immers dit is bij de A 6 (knp. Muiderberg) er af en op de A 6 het eerste doel
Daarna: Lelystad (idem, maar verderop aan de A 6)
Daarna: Amersfoort (control city / hoofddoel)
Daarna: Emmen (hoek-om-doel; bij Amersfoort afslaan)
Daarna: Moskou (remote focal point / einddoel)

De reden dat de portaalborden moeten worden omgegooid omdat de pijl wordt omgedraaid is een drogreden. Op alle portalen in Nederland wordt met dezelfde volgorde gewerkt als op de huidige routebevestigingsborden, door René om reden van precisie reden rechtdoorgaande voorwegwijzers genoemd, maar in feite gewoon dezelfde bakbeesten zijn. De pijlpuntrichting maakt derhalve geen bal uit voor de volgorde van de doelen (gelukkig maar). Ik zou willen dat we nog een beetje constistent zouden overkomen en dus de eerste bestemming bovenaan zetten op routebevestigingsborden (daar staan ze al) én dus ook op de portaalborden. :idea:

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 28 apr 2008, 17:05

Persoonlijk vind ik ver-naar-dichtbij mooier. En logischer: Je leest inderdaad van boven naar beneden, maar aangezien snelwegen (in de regel) bedoeld zijn voor lange-afstandverkeer is het logischer de verder-gelegen bestemmingen meer in het oog te laten springen. Dat doe je dus door hem bovenaan te zetten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 28 apr 2008, 17:45

Hangt van je doelenkeuze af. Als ik zo'n Belgisch afstandenbord zie met doelen als Meer, Brecht en Antwerpen, denk ik inderdaad "doe mij dat langeafstandsdoel". Dat in België dan gelukkig ook bovenaan staat.

Maar als eenmaal relevante doelen gekozen zijn, vind ik niet dat de een belangrijker is dan de andere. Je kunt zeggen dat het dichtstbijzijnde doel geen prominente plaats zou moeten krijgen omdat een snelweg nou eenmaal voor doorgaand verkeer is bedoeld, maar met het gunnen van een prominente rol aan het verste doel op het bord ontstaat een niet veel mooier plaatje. Een remote focal point staat immers ook maar op het bord ter completering van het plaatje. Vaak gaat nog geen procent van de mensen ter hoogte van het bord helemaal door naar het RFP. Dat geldt voor de verwijzing Oberhausen bij Bunnik, maar net zo hard voor die naar Maastricht bij Ouderkerk aan de Amstel. Snelweg voor doorgaand verkeer -prima-, maar dat doorgaande aspect houdt toch op bij enkele tientallen kilometers, terwijl het verste doel op de afstandenborden vaak toch wat verderop ligt.

Wat je in ieder geval moet vermijden, is de Duitse ellende waar men meent dat het bovenste doel altijd het belangrijkste is. Dat eindigt in een sturing, waarbij bepaalde doelen moeten worden weggelaten omdat die kennelijk niet belangrijk genoeg worden geacht. Informatie over achterliggende control cities bij het naderen van een grote stad als München blijft daardoor achterwege.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » ma 28 apr 2008, 18:08

Riva schreef:^^ Begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Nu hebben we routebevestigingsborden voor de afrit. Dit kunnen portalen zijn of bermborden.
Gebrek aan kennis van de terminologie aan mijn kant. Ik dacht dat afstandsborden routebevestigingsborden waren, en portaalborden niet.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » ma 28 apr 2008, 18:15

Pino schreef: We hebben in Nederland al staande pijlen op het bermbord, maar tot voor kort had niemand het idee dat de volgorde op die borden eigenlijk verkeerdom was.
Kennelijk ben ik niemand.
Pino schreef: We kwamen vervolgens met staande pijlen, en nog steeds zei niemand iets over de doelenvolgorde.
Onzin. Je hebt nota bene het discussietopic hierover zélf gestart, en toen bleek dat sommigen (zeker niet "niemand") al een uitgebreid antwoord klaar hadden liggen. Ook eerder in andere topics is het al eens ter sprake gekomen. Maar misschien ben je dat allemaal alweer vergeten, en wil je daarom graag de discussie helemaal opnieuw voeren.
Pino schreef: Pas in een vrij late fase van het project wordt nu ineens gewerkt met omgeklapte doelen. Gezien de tijd dat er over de ontwerpen is nagedacht en de betrokkenheid van allerhande verkeerskundigen en grafisch adviseurs, ligt toch de conclusie voor de hand dat hier geen sprake is van een 1+1=2.
Alleen op deze manier is te onderzoeken geweest of een puur grafisch verschillende weergave iets kan doen aan files. Het antwoord blijkt "ja". Nu kunnen ook andere dingen worden veranderd. Je moet niet te veel tegelijk veranderen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 28 apr 2008, 18:20

Ik ga er voor de zekerheid maar vanuit dat ik er geen bal van snap, maar vooruit: bij Zaandam staat nu Amsterdam boven Beverwijk. Terwijl Beverwijk verder weg is dan Amsterdam (18,4 versus 16,9 km). Is dit nu correct conform het nieuwe systeem?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Queue
autoweg

Bericht door Queue » ma 28 apr 2008, 18:24

^^ Dat is volgens het oude systeem. Het gaat om de afstand tot het punt waar de weg wordt verlaten en niet om de afstand tot het doel zelf. In dit geval betreft het dus al de splitsing op het knooppunt zelf.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 28 apr 2008, 18:27

Maar dat is dus niet gewijzigd in het nieuwe systeem? En Beverwijk verlaat de snelweg eerder (sterker nog, dát is de afslaande richting) dus dan zou dat toch ook in het oude systeem boven moeten?

Queue
autoweg

Bericht door Queue » ma 28 apr 2008, 18:38

Sorry ik las jouw post niet helemaal goed. Ik dacht dat Beverwijk juist bovenaan stond. Dan is dat inderdaad niet volgens de oude manier.

Op knp Deil bijvoorbeeld gebeurt het volgens mij consequent volgens de huidige manier. Het "rechtsafdoel" staat op de afslaande richting boven het "linksafdoel" omdat daarvoor gelijk weer af moet worden geslagen.
http://www.roadpics.net/nl/A2/A2N/66.jpg
http://www.roadpics.net/nl/A2/A2Z/26.jpg
http://www.roadpics.net/nl/A15/A15O/29.jpg
http://www.roadpics.net/nl/A15/A15W/13.jpg

Iets waar ook niet te star mee om moet worden gegaan... bijvoorbeeld, op knp Neerbosch ga je vanuit het westen rechtdoor Nijmegen in, maar gelukkig is dat geen reden geweest om tot daar overal Nijmegen onderaan te zetten, onder Venlo en Köln.

Of bij de nieuwe manier ook het punt van splitsen doorslaggevend is weet ik niet. Weet jij dat René?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 28 apr 2008, 18:40

Mwah, in het oude systeem is er sprake van een T splitsing. (of beide plaatsen gaan er tegelijk af); het is dan aan de wegbeheerder om te kiezen. Hoe meer ik er over nadenk hoe beter ik de 'oude' volgorde vind. De bovenste bestemming geeft aan dat je voor de bestemming op moet letten: je zult spoedig moeten afslaan. Voor de onderste bestemming geldt dat je rustig nog rechtdoor kunt rijden. ;)

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 28 apr 2008, 18:41

Tja, dat was de reden van mijn vraag: die borden bij Zaandam zijn dus volgens de nieuwe indeling. En ik begreep uit de discussie dat het verste doel nu standaard bovenaan komt te staan, maar ik ga de afgelopen pagina's nog eens doorlezen :krant:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 28 apr 2008, 19:21

Mij maakt het niet uit of doelen van boven naar beneden of van beneden naar boven staan, als het maar overal consequent gebeurt! Dan moet er wel snel een nieuwe richtlijn bewegwijzering verschijnen, en die ook werkbaar is voor OWN en deze graag verplicht stellen ipv er een richtlijn van maken!

Overigens zie je op handwijzers ook wel eens het verste doel bovenaan staan. Op de N208 staat Alkmaar bovenaan, en onderaan staan Haarlem-Noord en Bloemendaal.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 28 apr 2008, 19:45

Op de N 201 prevaleert het RFP onderaan. Zelfs bij Loenersloot: Amsterdam/Vinkeveen/Haarlem terwijl je voor Haarlem toch moet afslaan over de A 2 (via A 9). Dit heeft natuurlijk historische reden.

Queue
autoweg

Bericht door Queue » ma 28 apr 2008, 19:47

Mij maakt het niet uit of doelen van boven naar beneden of van beneden naar boven staan, als het maar overal consequent gebeurt!
Dat is dan ook het punt. Nu gebeurt het consequent. Niet voor de volle 100% , maar die gevallen waarbij nu wordt afgeweken zijn uitzonderingen, vaak zijn ze of historisch zo gegroeid, of pragmatisch goed verdedigbaar, en zo heel af en toe eens een keer moeilijk verklaarbaar.
Die consequentie wordt opgegeven als de volgorde wordt omgedraaid. Dan is de consequentie namelijk pas terug als alles is vervangen.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 28 apr 2008, 19:53

Ik ben er niet echt van overtuigd dat het ene systeem beter is dan het andere, voor beide is wel iets te zeggen. Omdat we echter al een bepaald systeem gebruiken, ontgaat me het nut om de boel compleet om te gooien. Voor doorgaand verkeer lijkt het me onnodig verwarrend dat je niet in één oogopslag kunt controleren of jouw bestemming nog steeds de zelfde richting is, die is nu immers niet meer standaard bovenaan of onderaan te vinden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 28 apr 2008, 20:07

Vinny schreef:Op de routebevestigingborden staan de pijlen al jaren omhoog; en staat de verste bestemming onderaan.
Afbeelding.
Dit is geen routebevestigingsbord, maar een voorwegwijzer.
En ja, op dit moment is dit de gangbare volgorde, zoals voorgeschreven door de bestaande richtlijnen, waarin dus geen verschil bestaat in volgorde van doelen tussen een bord met pijl omhoog of een portaalpaneel met vallende pijlen.
Je opmerking snijdt dus echt geen hout.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 28 apr 2008, 20:11

1) Een routebevestingsbord of een voorwegwijzer. Lekker belangrijk. Het zijn beide wegwijzers waarop het verloop van de route in rechtdoorgaande richting wordt aangeduid.
2) Het is de gangbare volgorde. Gelukkig maar. Of de pijlen omhoog of omlaag wijzen, er wordt één volgorde aangehouden.
Laten we dat alsjeblieft zo houden... :yes:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 28 apr 2008, 20:13

Vinny schreef:1) Een routebevestingsbord of een voorwegwijzer. Lekker belangrijk. Het zijn beide wegwijzers waarop het verloop van de route in rechtdoorgaande richting wordt aangeduid.
Met dat verschil dat een RBB ná een oprit komt te staan, en een voorwegwijzer voor de afrit staat. Ach, onbeduidend verschilletje, toch ?
Vinny schreef:2) Het is de gangbare volgorde. Gelukkig maar. Of de pijlen omhoog of omlaag wijzen, er wordt één volgorde aangehouden.
Laten we dat alsjeblieft zo houden... :yes:
Helaas, pindakaas.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 28 apr 2008, 20:34

Met dat verschil dat een RBB ná een oprit komt te staan, en een voorwegwijzer voor de afrit staat. Ach, onbeduidend verschilletje, toch
In dit topic gaat het over de doelkeuzevolgorde. De locatie van een dergelijke wegwijzer is volstrekt onbelangrijk. Al staat die op de maan. Het verschil is daarom ook volkomen cosmetisch en niet relevant; daarnaast ook nog eens totaal niet vanzelfsprekend voor de weggebruiker.
Helaas, pindakaas.
Ik krijg elke dag een grotere hekel aan de nieuwe bewegwijzering. Het is een kruistocht tegen alles wat de ANWB in 100 jaar bewegwijzeren voor elkaar heeft gekregen: de allerbeste bewegwijzering ter wereld. En wat krijgen we er voor terug? Een flutsysteem :(