NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Pino » di 29 apr 2008, 14:42

Ik heb daar ook niet zoveel mee, maar als namen van knooppunten een grotere rol gaan spelen in de bewegwijzering is er veel voor te zeggen om in ieder geval met herkenbaardere namen te werken dan "De Stok", "De Baars" en "Prins Clausplein". Je moet een naam hebben die aansluit bij de topografische kennis van de weggebruiker; iets wat je ook herkent als je geen wegennerd bent die ooit de knooppuntnamen uit zijn hoofd heeft geleerd. Zodat je bij een rechtdoordoel "Knooppunt De Baars" ook als ter plaatse onbekende weet dat je Tilburg nadert. Idealiter wordt zoveel mogelijk gewerkt met plaatsnamen. Als één plaatsnaam teveel knooppunten zou hebben, wordt met stadsdelen gewerkt.

Maar goed, dat is allemaal leuk voor Spokanië, want het heeft weinig zin om de Nederlandse knooppuntnamen nog eens te gaan veranderen. Maar het geeft wel aan dat het verwijzen naar zo'n topografisch niet te duiden knooppuntnaam als enige rechtdoordoel op een bord niet wenselijk is. Voeg die control city toe en/of omschrijf het knooppunt op een andere manier.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Vinny » di 29 apr 2008, 14:51

want het heeft weinig zin om de Nederlandse knooppuntnamen nog eens te gaan veranderen.
Het geplande knooppunt tussen de A 73 en de A 74 kan toch gewoon "Knooppunt Tegelen" genoemd worden... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Pino » di 29 apr 2008, 15:00

Die is nieuw, dus dat kan. Knooppunt Venlo zou ook kunnen, aannemende dat Zaarderheiken haar huidige naam behoudt. Wat overigens meteen een mooi voorbeeld is van hoe het niet moet. Maar om daar een zinnige naam voor te verzinnen en het Prins Clausplein weer terug te hernoemen in Knooppunt Leidschendam, dat heeft toch weinig zin. Evenals De Baars, De Stok, Sabina, De Hoek en al die andere knooppunten met namen waar je niets aan hebt.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Wouter N14 » di 29 apr 2008, 15:23

Volgens de huidige richtlijn Bewegwijzering "mag" een knooppuntnaam niet overeenkomen met of lijken op een afritnaam in de nabije omgeving van het knooppunt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Rene » di 29 apr 2008, 15:35

Pino schreef:Maar goed, dat is allemaal leuk voor Spokanië, want het heeft weinig zin om de Nederlandse knooppuntnamen nog eens te gaan veranderen.
Inderdaad. Gaat voorlopig ook niet gebeuren.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Juerd » di 29 apr 2008, 15:39

Een knooppunt vernoemen naar een plaats die er dichtbij ligt, puur omdat je dan minder hoeft te onthouden, snijdt volgens mij geen hout. Anders kunnen we Schiedam en Barendrecht ook wel gewoon Rotterdam noemen. Het ligt er immers tegenaan, en al die verschillende namen zijn maar verwarrend.

Ik zie het eerder andersom: Juist doordat in Nederland gebieden e.d. niet al te groot worden, blijven namen nuttig. Dat knooppunten unieke namen krijgen, vind ik een grote verrijking van ons geografische systeem.

En zeg nou zelf, wie er wil/moet zijn weet toch ook wel dat de Efteling in Kaatsheuvel ligt, zonder dat "Efteling" ook maar enigszins op "Kaatsheuvel" lijkt. Op diezelfde manier kun je prima onthouden dat kp Ypenburg bij Rijswijk ligt. Beter nog: de naam "Rijswijk" is voor mij als doorgaand verkeer helemaal niet boeiend, en inderdaad, je zou wel eens per ongeluk de gelijk"namige" afrit kunnen nemen in plaats van de afslaande richting bij het knooppunt...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Rene » di 29 apr 2008, 15:41

De paar locaties waar de naam wel overeenkomt, zijn bewegwijzeringstechnisch het meest lastig.
Denk aan (KP) Badhoevedorp, (KP) Watergraafsmeer, (KP) DIemen, (KP) Beverwijk, etc.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Palance » di 29 apr 2008, 15:56

Emmeloord, Joure...
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Wouter N14 » di 29 apr 2008, 16:03

Almere, Heerenveen, Vught...
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op di 29 apr 2008, 16:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door mavas » di 29 apr 2008, 16:03

Het wordt ook tijd om die knooppunten te hernoemen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Ehuls
verkeersader
Berichten: 640
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Ehuls » di 29 apr 2008, 16:04

Pino schreef:Ik heb daar ook niet zoveel mee, maar als namen van knooppunten een grotere rol gaan spelen in de bewegwijzering is er veel voor te zeggen om in ieder geval met herkenbaardere namen te werken dan "De Stok", "De Baars" en "Prins Clausplein". Je moet een naam hebben die aansluit bij de topografische kennis van de weggebruiker; iets wat je ook herkent als je geen wegennerd bent die ooit de knooppuntnamen uit zijn hoofd heeft geleerd.
Ik denk niet dat veel mensen puur op de bewegwijzering een route vinden, de meesten zullen toch de bewegwijzering gebruiken als ondersteuning van een gegeven routebeschrijving. En als op die routebeschrijving staat dat ze de A4 moeten volgen tot knooppunt Prins Clausplein dan maakt het verder niet zo veel uit waar dat knooppunt ligt, zolang deze maar duidelijk aangegeven wordt. Op die manier vind ik het Duitse systeem ook erg prettig werken. En ook daar zie je dat er verwarring onstaat wanneer een knooppunt een naam heeft die lijkt op afslagen in de buurt. In Duitsland heb je bijvoorbeeld op de A1 bij Dortmund voor knooppunt Dortmund-Unna ook nog een afslag Dortmund-Unna. En wanneer ik mensen vertel dat ze op de A1 bij knooppunt Dortmund-Unna moeten afslaan naar de A44, zijn er dus toch mensen die de afslag Dortmund-Unna nemen...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Rene » di 29 apr 2008, 16:05

KP Almere: KP Olifanten... 8-)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Pino » di 29 apr 2008, 16:25

WouterN14 schreef:Volgens de huidige richtlijn Bewegwijzering "mag" een knooppuntnaam niet overeenkomen met of lijken op een afritnaam in de nabije omgeving van het knooppunt.
Rene schreef:De paar locaties waar de naam wel overeenkomt, zijn bewegwijzeringstechnisch het meest lastig.
Denk aan (KP) Badhoevedorp, (KP) Watergraafsmeer, (KP) DIemen, (KP) Beverwijk, etc.
Ik neem aan dat deze punten enigszins in elkaar verlengde liggen. Volgens mij mag een knooppunt wel de naam van een afritnaam in de nabije omgeving hebben, maar moet de plaatsnaam in kwestie dan verplicht worden vermeld op de borden van het knooppunt. Dat zie je in ieder geval terugkomen bij Badhoevedorp en Diemen. Dat levert volle borden op. Bij Watergraafsmeer wordt daarentegen nergens verwezen naar het stadsdeel Watergraafsmeer waarvoor je een andere afrit moet pakken. De bewegwijzerings-technische complicatie van Watergraafsmeer zit hem dan ook niet zo in de overlap tussen de naam van het knooppunt en het nabijgelegen stadsdeel, is mijn inschatting. Veel lastiger op Watergraafsmeer is het vermelden van Diemen op de borden voor de A10 én de A1, waar andere doelen de voorkeur zouden hebben.

Het kiezen van "herkenbaardere" namen van knooppunten zou hoe dan ook hand in hand moeten gaan met het heroverwegen van de genoemde regel dat op dat soort knooppunten ook de plaatsnaam in kwestie op de borden moet staan. Persoonlijk vind ik dat die regel maar beperkt nut heeft. René heeft ooit op dezelfde basis een ander ontwerp voor Badhoevedorp gemaakt, dus die is dat denk ik wel met me eens. Ik zie met name niet het risico dat je "per ongeluk" de gelijknamige afrit pakt in plaats van het knooppunt. Het verschil tussen die twee zou toch wel duidelijk moeten zijn uit de bewegwijzering.

@Juerd, als je onderweg bent naar de Efteling of instructie hebt dat je bij het Prins Clausplein de A4 moet pakken, ben je wel voldoende voorbereid. Maar als je onderweg bent en een snelle bevestiging zoekt waar je bent, kun je je maar in beperkte mate voorbereiden. En wanneer voor je route belangrijke plaatsen als knooppunten dan ook nog een "cryptische" naam hebben, maak je het de weggebruiker niet veel makkelijker. Voorsteden van naam veranderen zou buitengewoon praktisch zijn om de weg te vinden, maar niet voor andere doeleinden. Laat dat dus maar lekker achterwege (maar wederom: zet nou gewoon die control city op de rechtdoorborden zodat meteen kunt zien in welke buurt je bent). Maar knooppuntnamen hebben alleen nut voor het vinden van de weg, en daarbij zijn crypische namen volgens mij juist niet bevorderlijk, omdat ter plaatse onbekenden ze niet kunnen matchen met hun topografische kennis en er alleen iets mee kunnen als ze de namen van knooppunten toevallig paraat hebben. Dat Ypenburg jou wel iets zegt en Rijswijk niet, is omdat jij wel bekend bent met de naam van het knooppunt. Je moet juist redeneren vanuit het perspectief van degene die die knooppuntnaam niet kent.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door harry » di 29 apr 2008, 16:54

Rene schreef:De paar locaties waar de naam wel overeenkomt, zijn bewegwijzeringstechnisch het meest lastig.
Denk aan (KP) Badhoevedorp, (KP) Watergraafsmeer, (KP) DIemen, (KP) Beverwijk, etc.
Dat geldt trouwens ook voor Ypenburg.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Wouter N14 » di 29 apr 2008, 17:23

Richtlijn Bewegwijzering, publicatie 222, 2.3.3 Interlokale bewegwijzering, pagina 20 (CROW) schreef:
Afritnummering en -benaming

Op nationale stroomwegen zijn de afritten bij aansluitingen voorzien van een afritnummer dat gekoppeld is aan het A-nummer van de autosnelweg. De volgorde van nummering van de afritten volgt doorgaans de oplopende hectometrering. Afritten naar verzorgingsplaatsen en en naar verbindingswegen in knooppunten worden niet van een nummer voorzien.

Op nationale stroomwegen worden de afritten bij aansluitingen ook gekarakteriseerd door een naam. Deze naam is van een plaats in de directe omgeving van de weg en moet langs beide rijbanen hetzelfde zijn. De naam mag langs dezelfde weg per rijbaan of rijrichting slechts éénmaal in de bewegwijzering voor de afslaande richting voorkomen. De naam en het nummer worde op wegenkaarten bij de desbetreffende afrit aangegeven.

Knooppuntbenaming
De knooppunten zijn voorzien van een naam, bijvoorbeeld van een historische plaats of plek in de directe omgeving van de twee kruisende stroomwegen. De naam van het knooppunt mag bij voorkeur niet reeds gebruikt worden ter karakterisering van een afrit. De knooppuntnamen staat ook op de wegenkaarten vermeld.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

RW-A29
dorpsstraat
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 23 mei 2005, 20:51

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door RW-A29 » di 29 apr 2008, 18:20

Knooppunt Muiderberg is ook een bekende! Zeker met de verschillende afritten in de buurt denk aan Muiderslot.

Maar volgens mij begint dit aardig :offtopic: te raken!

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Queue » di 29 apr 2008, 19:28

Om iets een identiteit te kunnen geven, hoort het een naam te hebben die onderscheidende waarde heeft. Knooppuntnamen zijn er niet alleen maar voor de bewegwijzering, en al helemaal niet om te helpen in het globale plaatje van een route. Een knooppunt is een bepaald object, dat van zo'n belang is dat het het waard is om er een naam aan te geven. Net als met alles, leven de objecten meer naarmate je er meer mee hebt, bijvoorbeeld doordat ze in de buurt zijn. Knp Henningdorf zegt mij ook niks, en dat is net zo erg als dat een doorsnee Duits B-wegnummer mij ook niks zegt. Als iemand mij zegt dat ie via Leenderheide rijdt dan is dat duidelijk, want Leenderheide is een begrip in de wijde omgeving, en dat komt niet doordat het naar Leende vernoemd is, maar doordat de term alleen aan dit knooppunt is gekoppeld. Met de naam Eindhoven-Zuid had waarschijnlijk een wat groter deel van Europa geweten waar het knooppunt ongeveer ligt, maar in het algemene spraakgebruik kan je met zo'n term wel tien dingen bedoelen. Leve de verder weinigzeggende knooppuntnamen dus.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Ds79m » di 29 apr 2008, 19:51

In Frankrijk worden geen knooppuntnamen gebruikt, maar gebruikt men in de verkeersinformatie termen als "de kruising van de A7 en de A9." Dat is wat mij betreft duidelijker dan een knooppuntnaam die je maar net moet kennen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Rene » di 29 apr 2008, 20:36

(Ter info: ik ga het knooppuntnamengedeelte vanavond afsplitsen)

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Queue » di 29 apr 2008, 23:25

Pino schreef:En ja, het alleen vermelden van de naam van de volgende afrit zit dichtbij het helemaal weglaten van rechtdoordoelen, zoals je bijvoorbeeld in Amerika ziet. En bij systemen waar alleen het wegnummer als rechtdoordoel wordt gegeven, zoals in Zweden en Zuid-Afrika. Ze gaan allemaal uit van dezelfde aanname, namelijk dat doorgaand verkeer toch wel rechtdoor rijdt. Persoonlijk vind ik die aanname valide, maar zie ik als gezegd toch nog graag dat stukje routebevestiging in de vorm van de control city. Ook omdat basisprincipe van bewegwijzering is dat je doelen kiest die voor de weggebruiker herkenbaar zijn en die het verdere verloop van de route deugdelijk omschrijven. De naam van de volgende afrit -doorgaans een dorpje verderop- voldoet niet aan dat basisbeginsel, dus daar moet een herkenbaar doel bij dat het verdere verloop van de route wel goed omschrijft.
Bij de meerderheid van de afritten gaat dit op. Maar wat als een control city afritdoel wordt? Dan moet toch op een bepaalde manier duidelijk worden gemaakt dat hier geen sprake is van een totso of iets dergelijks, maar van een wissel van de rol van die plaats, namelijk van CC naar eindbestemming. Een voorbeeld is A1 afrit Voorst vanuit het oosten. Hier is Apeldoorn doel van de afrit terwijl het tot daar de control city was. Er zijn wel aanwijzingen die e.e.a. duidelijk maken zoals het ontbreken van een A-nummer voor de afslaande richting en het ontbreken van een knooppuntbord, maar toch, zou je geen rechtdoordoelen zien vantevoren dan is twijfel zeer begrijpelijk. Hier lijkt me de vermelding van CC rechtdoor vóór de afrit daarom niet een aardigheidje maar een must.

En niet alleen de CC rechtdoor... in deze situatie is ook netwerkinformatie op die zelfde manier nodig vóór de afrit. Ook voor de A50-richtingen Zwolle en Arnhem moet je namelijk "bij Apeldoorn" afslaan zodat de keuze tussen Amersfoort enerzijds en Apeldoorn anderzijds gemakkelijk tot fouten kan leiden, je moet immers noch naar Amersfoort noch de A1 hebben noch de N345 dus Apeldoorn lijkt een voordehandliggend doel om nog even te volgen ... helaas ... fout.

- In de de huidige situatie bestaat in de layout van de borden wel de mogelijkheid om het op te lossen, maar is de doelensystematiek te weinig op het netwerk gericht zodat alleen A1-doelen worden vermeld, maar wel vóór de afrit.
- In de nieuwe situatie, zo heb ik het begrepen, komen wel de netwerkdoelen (Zwolle, Arnhem, Amersfoort) aan bod, maar pas na de afrit. Dan is er op deze lokatie nog het geluk dat het rechtdoordoel dat vóór de afrit vermeld wordt knp Beekbergen zal zijn, maar dat heb je niet overal. En of dat ook alle twijfel wegneemt is ook nog maar de vraag.

Hopelijk wordt er of geregeld dat er in de nieuwe bewegwijzering rond steden wel extra "vrije" informatie vóór de afritten mag worden gegeven, of dat de overgang van CC naar eindbestemming op een bepaalde manier duidelijk gemaakt wordt, bijvoorbeeld in dit geval, door naar Apeldoorn-Centrum o.i.d. te verwijzen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door boe! » do 01 mei 2008, 13:06

Ik kon dit knooppuntbord bij Ewijk nog net op de foto krijgen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Palance » do 01 mei 2008, 13:11

Een prachtig een eenvoudig bord :!: Zo zouden alle knooppuntborden er uit moeten zien. Wat mij betreft vervangen ze die nog allemaal vandaag.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Queue » do 01 mei 2008, 13:15

Die foto was een goede "foto van de maand" geweest :) zeker met ook nog die caravans erbij.
En inderdaad, prachtig bord.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Via » do 01 mei 2008, 13:19

Palance schreef:Een prachtig een eenvoudig bord :!: Zo zouden alle knooppuntborden er uit moeten zien. Wat mij betreft vervangen ze die nog allemaal vandaag.
Inderdaad, dat zijn prima borden. Toch nog wel geslaagde dingen van de vernieuwing van de bewegwijzering. ;)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Snelwegfreak » do 01 mei 2008, 17:59

@Boe!
Zou je die foto nog eens kunnen uploaden? Link doet het niet meer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door boe! » do 01 mei 2008, 19:30


Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Rene » do 01 mei 2008, 21:06

Ik heb de foto maar tijdelijk even op de autosnelwegen-server gehost, dan is inladen via zo'n plaatjesboer niet nodig. ;)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Snelwegfreak » vr 02 mei 2008, 10:52

Dankjewel!
Ziet er goed uit, strak en duidelijk. :yes:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Via » za 03 mei 2008, 11:28

Twee vraagjes:

Staat de invoering van dit symbool los van de verdere verandering van de bewegwijzering?

Welk symbool is het, het Duitse of dat van Redesign?

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Juerd » za 03 mei 2008, 12:11

Duits, net als het afritsymbool (met de banen redelijk dicht bij elkaar).
Laatst gewijzigd door Juerd op za 03 mei 2008, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie