NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

woutero
stadsweg

Re: VNB: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door woutero » zo 31 aug 2008, 21:20

Gisteren over de A32 van Meppel naar Heerenveen gereden:

Afrit 1 (Meppel-Zuid) is gedeeltelijk voorzien van nieuwe borden, inclusief afritsymbool en omhoog wijzende pijlen op de portalen. Geen vorkbord gezien, maar ik had het idee dat het nog niet af was. Als iemand in de buurt is, zouden foto's mooi zijn (Chris?).

jan
autoweg

Bericht door jan » ma 01 sep 2008, 15:35

Ik heb de nieuwe borden bij Meppel-zuid ook gezien. Het ontbreken van een vorkbord heeft te maken met het toekomstige weefvak tussen Lankhorst en Meppel-zuid, waar deze nieuwe borden al op zijn berekend.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 04 sep 2008, 13:26

Ik weet niet of het hierbij hoort, maar ik zag vandaag het eerste UIT-bord met liggende pijl erin. Deze is te vinden bij de uitrit van de A27 bij knp Hooipolder vanuit Breda gezien.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 06 sep 2008, 20:23

Oke, ik heb een vraag.

Bij de vernieuwde bewegwijzering voor ASW, heb je verschillende borden voor een afrit:

De eerste gewoon voor de uitvoegstrook. Maar de tweede en de derde, wanneer die? Allebei boven de uitvoegstrook, maar wanneer welke?

Afbeelding

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 06 sep 2008, 21:03

De linker is een uitsmijter, die staat vlak voor het begin van een uitvoegstrook.

De tweede en derde hangen boven een weefstrook.
De tweede is een beslissingswegwijzer, de derde een voorwegwijzer.

De derde hangt dus vóór de eerste, en gaat gepaard met een bord links ervan met hoge pijlen omhoog.
De tweede kan gepaard gaan van een besliswegwijzer links ernaast voor rechtdoor, maar kan ook los aan een uithouder worden bevestigd.

Gewone afrit:
- 1200m: naam afrit + afritnummer en afstand
- 600m: vorkbord
- 0m: uitsmijter
- na invoeger: doelenbord

Gewoon weefvak:
- voor weefvak: naam afrit + afritnummer en afstand
- in weefvak: voorwegwijzers met hoge pijlen voor beide rijrichtingen
- in weefvak: in elk geval besliswegwijzer voor afgaande richting
- na invoeger: doelenbord

Indien het plaatsen van doelenborden door de dichtheid van wegwijzers nabij een weefvak niet mogelijk is, dan wordt dit verdisconteerd door in de rechtdoorrichting op de voorwegwijzer alle doelen op te nemen, met afstand.

In een klaverblad wordt door de beperkte weefvaklengte en de aanwezigheid van een groot viaduct vaak afgeweken.
Dan is de besliswegwijzer veelal pas geplaatst na het divergentiepunt, en kan van bewegwijzering in het weefvak worden afgezien.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 07 sep 2008, 18:42

Rene schreef:De tweede is een beslissingswegwijzer, de derde een voorwegwijzer.
Dus dat is bij Valburg fout gedaan, met zo'n "variant 3" boven de invoegstrook van de afrit Andelst, nog ver voordat de weefstrook van Valburg begint.

EDIT: ik moest deze post bijwerken, want zoals het er stond was mijn oorspronkelijke noot ineens een quote van René geworden. Weet niet waar het vandaan komt; hoop maar dat het geen kwaadwil is dat mijn opmerking ineens als wijsheid van René moest worden gebracht.
Laatst gewijzigd door Pino op zo 14 sep 2008, 20:49, 2 keer totaal gewijzigd.

jan
autoweg

Bericht door jan » zo 14 sep 2008, 19:15

Naar aanleiding van de nieuwe redesign borden op de A348, vraag ik mij af, of op de provinciale snelwegen ook uiteindelijk VNB komt.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 14 sep 2008, 19:26

Voorlopig is VNB alleen op rijkswegen van toepassing.
Maar als de provincies zich willen aansluiten, dan kan dat.
Probleem is natuurlijk dat op dit moment nog niet naar harde richtlijnen verwezen kan worden.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 14 sep 2008, 21:59

^^ Ja, hoe zit het daar eigenlijk mee? Is daar al enig zicht op? Dit jaar, volgend jaar of nog verder weg? :)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 14 sep 2008, 22:09

De kans dat de richtlijn nog dit jaar verschijnt, acht ik kleiner dan 1%.
Het zal dus wel ergens volgend jaar gaan worden.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 14 sep 2008, 22:27

Zorg er wel voor dat die voor lagere wegbeheerders ook verplicht wordt he :blauweduim:

denbosch12
dorpsstraat

Bericht door denbosch12 » zo 14 sep 2008, 22:27

Rene schreef:De kans dat de richtlijn nog dit jaar verschijnt, acht ik kleiner dan 1%.
Dus tot die tijd zullen er ook nog veel borden worden geplaatst volgens de oude richtlijn, zoals op de Randweg Eindhoven?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 14 sep 2008, 22:48

Nee.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » do 25 sep 2008, 20:48

Bij de nieuwe bewegwijzering wordt onderscheid gemaakt in lengte van de pijlen om daarmee de afstand tot het divergentiepunt aan te geven. (Van dit systeem zag overigens niet iedereen de noodzaak in.) Een andere manier om dit toe te passen zien we b.v. bij München. Rechtopstaande pijlen voor de rechtsaffers en pas bij het divergentiepunt schuine pijlen. Zo zou het dus ook nog kunnen. Ter illustratie een foto daarvan.

Afbeelding
De autogordel: een band voor het leven.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 25 sep 2008, 21:50

Ik verval ongetwijfeld in herhaling, maar wat moet je met zo'n symbolische aanduiding als je met een afstandsaanduiding veel duidelijker kunt maken waar het op staat? Voordeel van zo'n korte pijl is dat in ieder geval de doelen niet hebben te lijden onder de pijlen. Maar goed ook, want de andere gegevens op de Münchense borden zorgen er al voldoende voor dat de borden onduidelijk zijn.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 26 sep 2008, 11:35

Rene schreef:De kans dat de richtlijn nog dit jaar verschijnt, acht ik kleiner dan 1%.
Dus Rijkswaterstaat doet het net als de ANWB: eerst een hoop borden plaatsen en daarna pas een richtlijn (laten) maken.
Gaat dat wel goed?
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 26 sep 2008, 12:45

Nee, want er zijn al verschillende uitzonderingen en afwijkingen langsgekomen. Vervolgvraag: was dat anders geweest als er wel op tijd richtlijnen waren geweest?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 26 sep 2008, 13:38

Waarschijnlijk niet. Maar het is natuurlijk niet netjes om nog een hele inspraak over de nieuwe richtlijn te houden op een moment dat je feitelijk niet meer terug kunt. Dan is je functie als burger in het besluitvormingsproces tot die van lakei die nog even een paar puntjes op de i mag zetten. De inspraak dient dan vooral om te doen alsof het allemaal democratisch is. Wat natuurlijk onzin is; geef dan als overheid gewoon toe dat je over de hoofden van de mensen regeert.

Nog los daarvan denk ik dat er in een consultatieronde (hoeft dan niet eens een formele inspraak te zijn) heel veel nuttige gedachten naar voren hadden kunnen komen, waar eenieder zich een voordeel mee had kunnen doen. Ik noem maar een misser als het niet vermelden van het wegnummer wanneer de volgende afrit een knooppunt is. Nu komen die opmerkingen allemaal in een fase waarin het hele systeem al voor een groot gedeelte is uitgerold en je dus niet meer terug kunt. Als dit systeem nou werkelijk het summum van de bewegwijzering is, dan durf je de dialoog toch wel aan?

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 28 sep 2008, 22:25

Worden bij VNB de knooppuntaanduidingen gehandhaafd bij knooppunten waar je niet kunt afslaan? Zoals op de A4 bij Burgerveen richting Amsterdam. Ik ben daar benieuwd naar omdat ik mij realiseerde dat op dat punt verwarring kan ontstaan door een dergelijk bord. Nu staat daar namelijk al sinds mensenheugenis een bord "knooppunt Burgerveen", gevolgd door de afritborden van Nieuw-Vennep. Hierdoor zou je kunnen denken dat met deze afrit het knooppunt wordt bedoeld, wat niet zo is.

Zie deze foto van Frits: http://asw.roadpics.net/pic/245/slides/ ... rveen.html

Queue
autoweg

Bericht door Queue » ma 29 sep 2008, 13:52

Voor de oriëntatie is het weer wel handig als ook knooppunten worden aangeduid wanneer er niet kan worden afgeslagen, maar de verwarring die jij noemt is ook wel relevant. Misschien is het wat overdreven, maar een oplossing zou kunnen zijn om in die gevallen het knooppuntsymbool te vervangen door iets dat duidelijk maakt dat er alleen invoegers zijn. Alleen heb ik al een vermoeden wat het eerste tegen-argument daarvan is.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 29 sep 2008, 14:10

Knooppunten kunnen ook verbindingen naar het OWN bevatten.
Ik denk juist dat het veel zinvoller is om op de N207 knooppuntborden te plaatsen (als die er al niet staan).

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 29 sep 2008, 15:21

^^ Begrijp ik het goed dat je dfe aansluiting A4/N207 als knooppunt zou willen aanduiden? Op grond waarvan dan?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 29 sep 2008, 15:50

Rottepolderplein is ook een knooppunt met de N205 inbegrepen.
En er zijn wel meer knooppunten A/N: Ten Esschen, Holsloot, Europaplein (Mt), Hellegatsplein

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 29 sep 2008, 16:22

Daar ben ik bekend mee, maar (m.u.v. Europaplein Mt.) betreffen het allemaal knooppunten tussen twee stroomwegen. Dat is dus ook conform de richtlijnen. Maar de N207 heeft toch niet meer status dan een N201, een N209 of zo? Daarnaast gaat de aansluiting met de N207 ook tot praktische bezwaren leiden, omdat het zowat samenvalt met de splitsing A44/A4. Vanuit Amsterdam lijkt mij dat nogal omslachtig om aan te geven.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 29 sep 2008, 22:52

Ik zie ook niet zo graag dat bij niet-ongelijkvloerse punten knooppunten worden aangeduid. Het knooppuntbord schept namelijk het idee (=eenduidigheid) dat alle relaties zonder te stoppen gepasseerd kunnen worden. Dat is bij de N207 niet het geval. Daarom geen knooppuntbord op de N207 of naar de N207. Bovendien moeten knooppuntborden op plaatsen ala Europaplein (Mt) dan ook zsm verdwijnen en knooppuntborden geplaatst worden op echte knooppunten.

Queue
autoweg

Bericht door Queue » ma 29 sep 2008, 23:26

Alle relaties vloeiend dat lijkt me een te strenge voorwaarde. Dat zou namelijk betekenen dat ook een knooppunt als Vught niet langer de knooppuntstatus heeft. Als de constructie van het knooppunt doorslaggevend is dan zou ik eerder zeggen dat minimaal één vloeiende relatie voldoende is voor de status.
Maar de constructie zal niet het enige criterium zijn. Eigenschappen van de kruisende wegen als wie de beheerder is, wat de prefix is, wat de rol ervan in het netwerk is, enz ... Hooipolder heeft de kenmerken die Europaplein-Maastricht niet heeft (A-wegen, nummers < 100 en interregionale verbindingen) en andersom (vloeiende aansluitingen). Drachten heeft dan weer al die eigenschappen behalve dat niet alle wegen A-wegen zijn, en dat is dan weer geen knooppunt.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 29 sep 2008, 23:52

mavas schreef:Ik zie ook niet zo graag dat bij niet-ongelijkvloerse punten knooppunten worden aangeduid. Het knooppuntbord schept namelijk het idee (=eenduidigheid) dat alle relaties zonder te stoppen gepasseerd kunnen worden.
Nou, dat is zeker niet het geval.
Er zijn legio knooppunten waar niet alle relaties non-stop zijn.
Via een verkeersplein, of via verkeerslichten komt behoorlijk vaak voor.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 30 sep 2008, 17:56

Dan zijn we weer terug waar we ooit begonnen zijn: Wat is de definitie van een knooppunt?
Eén van de definities waar ik me het best bij thuis voel is:
* Een kruising van twee of meerdere autosnelwegen (provinciaal, rijks, zubringer) en een kruising tussen één autosnelweg en een andere weg waarbij alle relaties ongelijkvloers zijn uitgevoerd.
Situaties waarbij twee niet-autosnelwegen volledig ongelijkvloers zijn uitgevoerd vallen (dan) niet onder de definitie 'knooppunt'; zoals de trompetjes in de Ring Groningen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » di 30 sep 2008, 18:32

Nee, dat is niet de definitie van een knooppunt in Nederland, maar een gevalletje "wishful thinking".

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 30 sep 2008, 18:44

mavas schreef:Ik zie ook niet zo graag dat bij niet-ongelijkvloerse punten knooppunten worden aangeduid.
Rene schreef:Nou, dat is zeker niet het geval.
Inderdaad. En laten de knooppunten met (deels) gelijkvloersheid nou juist het meest filegevoelig zijn.
En voor de file-informatie is het tenslotte allemaal oorspronkelijk bedacht...
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.