[A015] NBA: Valburg

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

jelger
expressweg

Re: [A015] NBA: Valburg

Bericht door jelger » ma 10 okt 2011, 20:07

keokiracer schreef:^^ Verkeer in die richting wordt verwacht de A326 te nemen ri. het zuiden.
En als je bij de McDonalds in Beuningen vandaan komt? :shutup:
:facepalm:
doorrijden op de N848.. maar ik kwam op dat moment van de Neerboscheweg, uit een wijk in Nijmgene die het niet logisch maakt om de A326 te nemen.

Volgens mij lag die bocht er namelijk eerder wel gewoon... zal wel te maken hebben met het ontlasten van A50 zuid tot Wijchen.

jan
autoweg

Bericht door jan » ma 10 okt 2011, 20:09

^^ Klopt, die lus weggehaald t.b.v. de overbelaste lus Apeldoorn - Nijmegen.
mavas schreef:Ik was hier nog nooit eerder geweest tot ik enkele jaren geleden hier reed, en zelfs ik verkeerd reed. En ik heb nooit een navigatiesysteem bij me. Ik denk dat dat komt omdat de weggebruikers een rangeerbaan verwachten die toch wel erg gebruikelijk is in Nederland, uitgezonderd in de noordelijke provincies (maar daar is het ontbreken van een rangeerbaan geen probleem door de bijzondere wegconfiguratie).
Toch is het vorkbord wel duidelijk vind ik, daar het geen rangeerbaan toont.
Pino schreef:^^ De noodzaak van het afplakken van de afstand voor de afslag richting Venlo ontgaat me dan weer. Maar goed, enige verwarring zal het ook niet opleveren, alleen informatieverlies hoe ver weg die afslag nu precies is.
De afgeplakte afstand bedraagt 1800 meter, echter direct daarna begint het lange weefvak al naar Venlo. Wellicht dat men het daarom heeft afgeplakt. :dontknow:
captain007 schreef: Daarnaast ben ik benieuwd wat er nog gaat veranderen bij de ombouw van Valburg qua bewegwijzering, omdat er op dit deel nagenoeg niets wijzigd aan de knooppuntconfiguratie.
Oberhausen gaat weer verdwijnen begreep ik van RWS (voor Zwolle), maar qua configuratie weet ik ook niet wat er te wijzigen valt.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 10 okt 2011, 20:10

Pino schreef:Met name dat laatste geeft wel te denken, met name omdat dat klaverbladen zonder rangeerbaan ook elders wel voorkomen.
Wellicht omdat in Nederland vorkborden ook dan nauwelijks gebruikt werden? Ik ken alleen Hoogeveen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 10 okt 2011, 22:40

Ik weet ook zo snel geen andere. Maar veel belangrijker dan de vraag waar dit soort vorkborden voorkwamen is de analyse van het heden:
1. Waarom gaat er bij Valburg iets fout dat bij Hoogeveen prima lijkt te lopen?
2. Valt uit dat Valburg-probleem iets af te leiden voor de (toekomstige) NBA in vergelijkbare situaties?

Niet gehinderd door enige vorm van empirisch onderzoek denk ik:
1. Bord bij Valburg stond te vol, waardoor de dubbele pijl niet opviel.
2. Ja. Twee afslagen op een vorkbord is het probleem niet, maar dan moet je ook het aantal gegevens op het vorkbord dusdanig laag houden dat de dubbele pijl een prominent(er) gegeven op het bord wordt.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 10 okt 2011, 22:59

^^ Lastige vraag. Ik denk dat ook de portaalborden een grote rol spelen in de onduidelijkheid. Men snapt deze portaalborden blijkbaar niet goed. Het vorkbord kan je makkelijk missen, aangezien de rechterrijstrook een muur van vrachtwagens is op de A15 dus dan ben je volledig op deze borden aangewezen. Ze hadden beter Apeldoorn en Oberhausen gewoon als rechtdoor doel neergezet en pas later de andere afslag moeten aankondigen.
Ik heb overigens nog nagedacht over de wijzigingen na de verbouwing. Het zou goed kunnen dat men daarna de rangeerbaan weer via de oude situatie laat aantakken op de verbindingsweg A15 west - A50 zuid. In dat geval moet men straks inderdaad alle panelen weer vervangen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 10 okt 2011, 23:16

captain007 schreef:Ik denk dat ook de portaalborden een grote rol spelen in de onduidelijkheid. Men snapt deze portaalborden blijkbaar niet goed. Het vorkbord kan je makkelijk missen, aangezien de rechterrijstrook een muur van vrachtwagens is op de A15 dus dan ben je volledig op deze borden aangewezen. Ze hadden beter Apeldoorn en Oberhausen gewoon als rechtdoor doel neergezet en pas later de andere afslag moeten aankondigen.
Met twee afritten zo dicht op elkaar vind ik het wel belangrijk dat de tweede afrit al tijdig wordt aangekondigd. Niet wat in de oude bewegwijzering feitelijk de benadering was: de aankondiging van de tweede afrit begint pas na de eerste afrit, hoogstens met een vooraankondiging ter hoogte van de uitsmijter (in de vorm van een gesplitst rechtdoorportaal). Maar goed, ik vind ook wel dat de portalen op Valburg niet heel duidelijk waren. De rechtdoordoelen Kleve en Arnhem waren duidelijk, de eerste afrit richting Ewijk was duidelijk, maar Oberhausen / Apeldoorn staat er wat verdwaald bij.

Maar goed, ik begrijp dat de verwijzing Oberhausen / Apeldoorn nog is zoals hij op Streetview staat. Dus als in de huidige situatie (vorkbord zonder tweede afrit, portaal als op Streetview) geen verwarring meer bestaat onder weggebruikers, moet toch de conclusie zijn dat de portalen geen verwarring zaaien.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 10 okt 2011, 23:51

Volgens mij is het beter om de weggebruikers te interviewen. Ik kan me overigens voorstellen dat het portaalbord niet begrepen wordt in Captain007's link. Ik begrijp dat ding namelijk ook niet. Het suggereert of er over 1800 meter een splitsing komt waarbij de linkerrijstrook naar de A 15 gaat en de rechterrijstrook naar de A 50. Wat wellicht meespeelt is dat men verwacht dat Arnhem hier linksaf is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 11 okt 2011, 0:07

In die afgeplakte vorm is dit een onzinnig bord. Maar als de vluchtstrook een weefstrook wordt en alle plakkers eraf worden gehaald, dan is het geheel plots een stuk logischer.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 11 okt 2011, 9:19

Het portaalbord is niet meer afgeplakt zoals op streetview staat. De huidige situatie is als volgt (knip uit een video van mij). De signaalgevers zijn wel inmiddels gewoon in bedrijf:
Afbeelding

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 11 okt 2011, 9:40

Voor een duidelijke verkeersgeleiding zou ik dan een andere knooppuntvorm geprefereerd hebben.
Eerst beide richtingen van de A50 eraf, vervolgens na een paar honderd meter die baan splitsen in A50 naar het zuiden en A50 naar het noorden.
Dan ga je 3-strooks tot aan het eerste splitsingspunt A15/A50, waarbij de linker 2 rijstroken rechtdoor gaan, en de rechter rijstrook met een taper afvalt.
Bewegwijzeringstechnisch is dat héél goed oplosbaar. In elk geval véél beter dan 2 afritten van de hoofdrijbaan pal achter elkaar.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 11 okt 2011, 10:00

^^ De reden dat men deze situatie heeft aangepast is dat men een TDI heeft geplaatst in de verbindingslus naar de A50 zuid. Wanneer je dan een gecombineerde splitsing zou hebben zou het verkeer naar de A50 noord in dezelfde file moeten aansluiten. Ik vermoed dat deze situatie straks na de verbreding van de A50 weer wordt teruggedraaid, aangezien de TDI dan niet meer noodzakelijk is.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 11 okt 2011, 13:27

Pino schreef:Maar goed, ik begrijp dat de verwijzing Oberhausen / Apeldoorn nog is zoals hij op Streetview staat. Dus als in de huidige situatie (vorkbord zonder tweede afrit, portaal als op Streetview) geen verwarring meer bestaat onder weggebruikers, moet toch de conclusie zijn dat de portalen geen verwarring zaaien.
Ik denk dat het beter is om dit aan te passen zoals op Knooppunt Hooipolder, met een horizontale streep tussen de bestemmingen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 11 okt 2011, 15:02

^^ Zou ik mooi vinden. De VS zit vol met klaverbladen zonder rangeerbaan, en ik vind hun methode nog wel iets eleganter. Zie de spoiler, waarbij ik dan opmerk dat het me vooral te doen is om het derde bord van onderen (Ottawa 1/4 mile náást de uitsmijter voor Carbondale). Ik zou nog wel ergens een rechtdoorbestemming willen toevoegen, met behulp van een bord links van het Ottawa 1/4 mile. Maar zowel voor de doorgaande richting als voor de tweede afslag van het klaverblad doe je dan dus niet aan rijstrookverdeling. Voor de eerste afrit -met weefvak- ontkom je daar natuurlijk niet aan.

Maar goed, je praat hier wel over een methode die zich niet echt met NBA laat verenigen. Surprise surprise, mijn eigen systeem is juist heel sterk voorbereid op zo'n benadering waarin je vaak niet (of maar beperkt) aan rijstrookverdeling doet.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pino op di 11 okt 2011, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » di 11 okt 2011, 15:54

Ik vind de Amerikaanse bewegwijzering sowieso wel fijn. Met North/South/East/West weet je heel snel waar je heen moet. Het is even wennen, maar ik heb het systeem over langere periode goed leren waarderen. Ook de afslag nummering met mijlnummers. (in California)

Klaverbladen kan ik mij in de VS niet herinneren. Heb veel rond de SF-Baai en Metro LA gereden, met de nodige uitwaaiers richting de mid-west.