[A015] NBA: Valburg

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Re: VNB: A15 Valburg

Bericht door Wouter N14 » do 28 aug 2008, 18:48

Is er al ergens het nieuwe UIT-bord gespot?
http://www.xs4all.nl/~koef/A15-Ressen-V ... 00171.html

Toevoegen van de kruisende wegnummers zou niet gek zijn.
http://www.xs4all.nl/~koef/A15-Ressen-V ... 90068.html

Heeft dat linker bord alleen maar een overbodige regel zodat die even groot is als de rechter?
http://www.xs4all.nl/~koef/A15-Ressen-V ... 00172.html

Mochten dergelijke borden vóór een groot kunstwerk geplaatst worden (Schipholtunnel, Moerdijkbrug), dan zou het aardig zijn om van die gele symbooltjes toe te voegen.
http://www.xs4all.nl/~koef/A15-Ressen-V ... 00173.html

Onduidelijk. Waarom nou toch die te grote regelafstand tussen Doetinchem en route?
http://www.xs4all.nl/~koef/A15-Ressen-V ... 00175.html

Hoe gaat dat nou bij 3 of meer wegnummers? Ruitertjes erbij of de nummerschildjes over twee regels verdelen? Jammerlijke ontwerpfout.
http://www.xs4all.nl/~koef/A15-Ressen-V ... 00178.html

Dit is wat overdreven...drie volg-aanwijzingen op één bord :(
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 28 aug 2008, 19:39

Er staan veel te veel volgborden. Ik zou als ik Rijkswaterstaat was toch echt de doelkeuze drastisch hervormen:
Vanaf de A 15 uit de richting knp. Deil
Links: Arnhem, Apeldoorn, Oberhausen
Rechtdoor: Arnhem-Zuid, Nijmegen
Rechtsaf: Nijmegen-West, Venlo, Köln
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 28 aug 2008, 21:19

Valburg is toch lastig omdat de routes naar de verschillende delen van twee steden zich splitsen, namelijk Nijmegen en Arnhem. En als je dan ook nog eens doelen gaat plaatsen om te voorkomen dat verkeer richting A12-oost de N325 langs Arnhem gaat nemen, worden de borden al snel behoorlijk vol.

Persoonlijk neig ik naar:
^ Nijmegen-Noord, Arnhem
> Nijmegen / Venlo / Köln
> Arnhem-Noord / Apeldoorn

Met een afschaffing van het default toegang-principe zou aan de vermelding Nijmegen-Noord een centrumsymbool worden toegevoegd, zou "Nijmegen" worden vervangen door "Nijmegen-West", zou "Arnhem" worden vervangen door "Arnhem-Zuid" en voeg je aan dat laatste doel een centrumsymbool toe. Door het afschaffen van de default toegang is het ook niet langer meer nodig te vermelden dat je voor bepaalde Arnhemse doelen niet de default toegang Arnhem moet aanhouden.

Doetinchem en Oberhausen zijn beide vooral gevalletjes waarin Rijkswaterstaat een poging doet om verkeer van de N325 Pleijroute weg te houden. Dat soort pogingen zullen met de opkomst van navigatiesystemen alleen maar minder succesvol worden. De verwarring zal daarentegen alleen maar toenemen, wanneer je navigatieapparatuur afwijkt van de borden. Op zijn best degradeer je deze doelen naar volgborden, maar liever zie ik dit geheel verdwijnen.

Kleve is in deze fase volledig overbodig. Een relict van de tijd dat verkeer naar Nijmegen per se via de A50 de stad in moest worden geleid en men op Valburg dus niet Nijmegen of Nijmegen-Noord kon aangeven voor de doorgaande richting. Nu die tijd voorbij is, kan de verwijzing Kleve weer gewoon worden weggelaten tot op het punt waar zij relevant wordt. Mogelijk bij Ressen, maar wat mij betreft pas ergens tussen Ressen en de Waalbrug.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 28 aug 2008, 21:21

ViaHaaren schreef:http://img514.imageshack.us/my.php?image=img0241cr9.jpg
Is dus wel degelijk een nieuw bord, en zoals het hier gedaan is stond het ook in de brochure van RWS over Vernieuwing Bewegwijzering. De borden bij Valburg zijn dus gewoon fout.
Die kende ik niet, had een oud bord daar voor me. Vind zo'n wit kader absoluut duidelijker en dat mogen ze van mij t.z.t. zo in de richtlijn opnemen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 28 aug 2008, 21:24

Oberhausen; daar zie ik persoonlijk nog wel wat in, voor het internationale vrachtverkeer dat juist daar niet meer de 'standaard' route Nijmegen kan volgen.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 28 aug 2008, 21:48

http://www.xs4all.nl/~koef/A15-Ressen-V ... 00169.html

Dit bord is goed, en toont dat het met het afritsymbool niet nodig is ook nog een pijl op het bord te zetten.

http://www.xs4all.nl/~koef/A15-Ressen-V ... 90063.html

Aardig bord. E-nummers en Tiel de prullenbak in, en het is goed en overzichtelijk.

http://www.xs4all.nl/~koef/A15-Ressen-V ... 00172.html

Heeft het vernieuwen van dit bord (betaald met ons belastinggeld) enige toegevoegde waarde?

7 bestemmingen op 1 bordencombinatie. Als het in een Franse fotoserie was voorgekomen, waren er vragen gesteld.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 29 aug 2008, 8:05

Vinny schreef:Oberhausen; daar zie ik persoonlijk nog wel wat in, voor het internationale vrachtverkeer dat juist daar niet meer de 'standaard' route Nijmegen kan volgen.
Dat internationale vrachtverkeer heeft hoe dan ook altijd vrij goed de weg naar Oberhausen weten te vinden vanaf Valburg. Als die vermelding er voorheen al stond, dan stond hier er in ieder geval nog niet lang. En je zit als gezegd met het punt dat de meest directe route vanaf Valburg naar Oberhausen via de A15-A325-N325-A12 loopt, niet via de A50-A12.

Queue
autoweg

Bericht door Queue » vr 29 aug 2008, 8:06

http://www.xs4all.nl/~koef/A15-Ressen-V ... 00176.html
Was een horizontale lijn tussen de oostelijke en de noordelijke route-aanduiding niet een idee geweest? Nu is het onderscheid tussen de twee een beetje vaag, zeker met die extra spatiëring boven "route [A50] Oberhausen" waarvoor vermoedlijk is gekozen omdat "route [A50] Oberhausen" niet op één regel past, i.t.t. "route [A15] Kleve".

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » vr 29 aug 2008, 23:40

jan schreef:Merk op dat het 1500 meter bord voor de richting Venlo boven de invoegstrook vanuit Andelst hangt. Ik weet niet of het toeval is, maar zag laatst een vrachtwagen zijn richtingaanwijzer naar rechts uit doen en vervolgens deze invoegstrook een stukje oprijden. Gelukkig corrigeerde hij zich wel snel.
http://www.xs4all.nl/~koef/A15-Ressen-V ... 00174.html
Afgaande van de foto kan ik me voorstellen dat men hier in de fout gaat.
Zou het te maken hebben met het feit dat de afbuigende pijl met de onderkant dicht tegen de onderste bordrand geplaatst is? Een hogere plaatsing suggereert wellicht duidelijker dat het actiepunt pas verderop ligt.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 30 aug 2008, 8:49

http://www.xs4all.nl/~koef/A15-Ressen-V ... 00180.html

Mooi zo! Geen gezeur met E-nummers, ook al is er hier geen E-route. Maar het is gewoon mooi.
En dat ALISA is ook zo mooi, lekker strak :blauweduim:

denbosch12
dorpsstraat

Bericht door denbosch12 » za 30 aug 2008, 9:51

Vinny schreef:Er staan veel te veel volgborden. Ik zou als ik Rijkswaterstaat was toch echt de doelkeuze drastisch hervormen:
Vanaf de A 15 uit de richting knp. Deil
Links: Arnhem, Apeldoorn, Oberhausen
Rechtdoor: Arnhem-Zuid, Nijmegen
Rechtsaf: Nijmegen-West, Venlo, Köln
Daar komt nog eens bij dat als je doorrijdt richting Kleve je voor de volgende afrit weer 2 volgborden
(oh nee ik moet routeborden zeggen :roll:) tegenkomt, te weten: Industrie De Aam route Arnhem en Waalsprinter route Nijmegen. Aan de overzijde van de weg staat trouwens nog het bord 's-Hertogenbosch route Eindhoven

M.a.w. er staan dus 4 routeborden op een stuk snelweg van nog geen 2 kilometer. En gelet op de Vernieuwing Bewegwijzering wordt dit eerder regel dan uitzondering.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 30 aug 2008, 10:21

Wouter N14 schreef:Is er al ergens het nieuwe UIT-bord gespot?
http://www.xs4all.nl/~koef/A15-Ressen-V ... 00171.html
Zo zou het eruit hebben gezien:

Afbeelding

jan
autoweg

Bericht door jan » za 30 aug 2008, 14:50

Wally schreef:
jan schreef:Merk op dat het 1500 meter bord voor de richting Venlo boven de invoegstrook vanuit Andelst hangt. Ik weet niet of het toeval is, maar zag laatst een vrachtwagen zijn richtingaanwijzer naar rechts uit doen en vervolgens deze invoegstrook een stukje oprijden. Gelukkig corrigeerde hij zich wel snel.
http://www.xs4all.nl/~koef/A15-Ressen-V ... 00174.html
Afgaande van de foto kan ik me voorstellen dat men hier in de fout gaat.
Zou het te maken hebben met het feit dat de afbuigende pijl met de onderkant dicht tegen de onderste bordrand geplaatst is? Een hogere plaatsing suggereert wellicht duidelijker dat het actiepunt pas verderop ligt.
Is de pijl überhaupt wel correct? Dergelijke pijlen hangen namelijk ook boven het weefvak tussen Maanderbroek en Ede. Met dit in mijn achterhoofd verwachte ik, toen ik hier voor het eerst reed, ook een weefvak.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 30 aug 2008, 15:10

^^
Zou niet verkeerd zijn om hier (of eigenlijk bij alle invoegstroken) de markering aan te passen en een doorgetrokken streep links van de blokmarkering aan te brengen, zodat duidelijk is dat je niet de invoegstrook op mag. Hebben ze iets dergelijks niet ook standaard in België?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 30 aug 2008, 15:22

Heb hier nog niet gereden met de nieuwe bewegwijzering, maar ik zie na het lezen van dit commentaar pas dat het niet gaat om een afvallende rijstrook. Een pijl plaatsen boven een rijstrook die ophoudt is wat mij betreft een doodzonde. Volkomen begrijpelijk dat een vrachtwagen naar rechts gaat op basis van zo'n pijl en dan bedrogen uitkomt. Hoop dat het hier om een fout gaat, niet om de volgende miskleun in het systeem.

Dit soort borden zijn tot op zekere hoogte de achterkant van de keuze in de VNB op de verschillende kruisende richtingen van een knooppunt op twee panelen te brengen. Breng je zo'n situatie in Duitsland op een portaalbord, dan zouden beide kruisende richtingen onder elkaar staan. In Nederland plaats je in dezelfde situatie één kruisende richting naast een combipijl en kun je feitelijk geen pijl plaatsen op het meest rechtse bord voor de andere kruisende richting. Op Zaarderheiken zie je daarom pas het eerste portaal aan het begin van de uitvoegstrook, terwijl bij Velperbroek maar één kruisende richting wordt aangegeven. Valburg is het eerste knooppunt waar je én twee kruisende richtingen hebt én als portaal uitgevoerde voorwegwijzers. Als gezegd, ik hoop dat deze pijl met suggestie "je kunt deze rijstrook gebruiken voor de richting Köln" niet de verlegenheidsoplossing is die we ook elders te zien krijgen.

Om maar weer eens een oud stokpaardje van stal te halen, het gebruik van allerlei gekke pijlvormen in de vernieuwing bewegwijzering is gewoon een misser. Je maakt de boel veel duidelijker met korte pijlen boven daadwerkelijke rijstroken, waarbij je alleen een combipijl gebruikt in een taper-situatie.

Breyten
dorpsstraat

Bericht door Breyten » za 30 aug 2008, 23:39

Guusje ter Horst had destijds als burgemeester van Nijmegen bij Rijkswaterstaat hard gelobbyd voor 'Nijmegen-Noord' op deze plek, om dit stadsdeel meer smoel te geven. Op zich was ik het eens met haar logica dat Nijmegen-Noord als doel belangrijker is dan Kleef op deze plek.
Ze is nu weg en je ziet dat RWS dit terugdraait naar de oude situatie. :rofl2: of :cry: ?

Queue
autoweg

Bericht door Queue » zo 31 aug 2008, 9:33

Van Die pijl boven de rijstrook die ophoudt dat mag ik ook hopen dat dat een fout is. Ook dat dit z.s.m. wordt opgelost voordat daar ongelukken gebeuren. Dat type pijl in het algemeen vind ik helemaal niet verkeerd, mooi en duidelijk zelfs, maar het begin van de pijl mag zich natuurlijk nooit boven een strook bevinden waar je juist niet moet zijn. Dat is inderdaad vragen om problemen.
Breyten schreef:Guusje ter Horst had destijds als burgemeester van Nijmegen bij Rijkswaterstaat hard gelobbyd voor 'Nijmegen-Noord' op deze plek, om dit stadsdeel meer smoel te geven. Op zich was ik het eens met haar logica dat Nijmegen-Noord als doel belangrijker is dan Kleef op deze plek.
Ze is nu weg en je ziet dat RWS dit terugdraait naar de oude situatie. :rofl2: of :cry: ?
Als het is zoals je het schetst, dan dubbel dat laatste. Ten eerste principieel, namelijk dat politieke lobby invloed zou hebben op de doelenkeuze. Ten tweede praktisch, omdat Nijmegen-Noord een veel logischer doel is. Wie beschouwt de A325 nou primair als de weg naar Kleef?

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 31 aug 2008, 21:46

Nou ja goed, met een beetje geluk had Guusje al een paar glaasjes op toen ze er voor lobbyde, en kan ze het zich niet meer herinneren ;)

Overigens zou het goed kunnen dat de reden gewoon esthetisch is: Nijmegen-Noord past niet tussen de pijlen, Kleve wel.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 31 aug 2008, 21:57

Overigens zou ik deze combinatie van een overzichtsbord met een hele serie volg-borden, dit dus:

Afbeelding

en

Afbeelding

liever vervangen zien door de Franse variant, waarbij eerst een algemene schets van het knooppunt wordt gemaakt, en er later minder belangrijke doelen aan worden toegevoegd, zo dus:

Afbeelding

en

Afbeelding

Maar ja goed, dat zal het wel niet worden.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 07 sep 2008, 18:34

Queue schreef:Als het is zoals je het schetst, dan dubbel dat laatste. Ten eerste principieel, namelijk dat politieke lobby invloed zou hebben op de doelenkeuze. Ten tweede praktisch, omdat Nijmegen-Noord een veel logischer doel is. Wie beschouwt de A325 nou primair als de weg naar Kleef?
In bewegwijzering zit vaak een bepaalde mate aan politiek, namelijk op wat voor manier wil de plaatselijke politiek graag het verkeer geleid zien. Zeker bij lokale invalswegen is dat het geval, waar er zeer bewust op wordt aangestuurd dat verkeer op een bepaalde manier de stad in gaat en niet een bepaalde andere invalsweg pakt. Maar ook bij niet-invalswegen zie je dat de bewegwijzering je vaak een andere kant uit stuurt dan de meest directe route. Waarom wordt je op de A12 bij Grijsoord naar Rotterdam via de omweg A50-A15 gestuurd, en even later bij Maanderbroek niet over de A30-A1 naar Amsterdam? Dan zijn allemaal keuzes om het verkeer op een bepaalde manier te geleiden, en die worden (op zich niet onterecht) eerder op politiek niveau genomen dan door de uitvoerders van de bewegwijzering.

De verwijzing Nijmegen bij Valburg is een verhaal apart. Tot begin jaren '80 liep de route "Nijmegen" gewoon over de A15-A325 (toen uiteraard nog A52). In het kader van de uitbouw van die periode van de A73 verdween op enig moment Nijmegen geheel van de A15-bewegwijzering en werd je voor Nijmegen de A50 opgestuurd. Voor de oude route over de Waalbrug -waarvan het gebruik ontmoedigd moest worden- stond alleen het doel Kleve nog op de borden. Ik heb dat altijd idioot gevonden, want deze route bleef de meest logische invalsroute voor het centrum en andere grote delen van de stad, met name aan de oostkant. Dat uiteindelijk deze zogenaamde lobby van Guusje ter Horst, gekoppeld aan de nieuwbouw aan de noordkant van de Waal, nodig was om met een beetje fatsoenlijke geleiding te komen naar die delen van Nijmegen die je het beste over de Waalbrug kunt bereiken, kan het beste worden geduid als falen van Rijkswaterstaat dat het in de periode tussen begin jaren '80 en deze lobby niet met een betere geleiding naar de Waalbrug kwam.

Queue
autoweg

Bericht door Queue » di 09 sep 2008, 13:32

Ik ben er altijd vanuit gegaan dat dit soort overleg in grote lijnen als volgt plaatsvindt, maar misschien heb ik het verkeerd:
- (lokale) politieke instantie toont verkeerscirculatieplan aan bewegwijzeringsinstantie;
- bewegwijzeringsinstantie vertaalt dit naar een bewegwijzeringsplan op basis van het geldende systeem;
- bewegwijzeringsinstantie toont concreet plan aan de politieke instantie;
- politieke instantie gaat akkoord of doet een verzoek om het bij te stellen;
- uiteindelijke plan wordt uitgevoerd: bestaande systeem wordt gehandhaafd en verkeerscirculatieplan geldt als input.
Helaas is het in een aantal bekende gevallen recentelijk gegarandeerd niet zo gegaan maar dat even terzijde. Bij de meeste Nederlandse plaatsen met meer afritten zit er wel logica in de manier van verwijzen, dus in het algemeen zal het wel ongeveer zo moeten gaan.

Echter, de Nijmegen-Noord/Kleve-kwestie zou zich boven dit niveau moeten afspelen, en wel op systeemniveau. Het gaat hier namelijk om meer dan een buitenwijk of een alternatieve invalsweg. Om zo een sprongetje terug te maken naar VNB: het lijkt er nu op dat een plaatsnaam met toevoeging, zoals Nijmegen-Noord, per definitie alleen maar als een niet-netwerk-gerelateerd doel kan gelden. Dat zal in meer dan 95% van de gevallen ook zo zijn, maar dit is toch een uitzondering. De rol van Nijmegen-Noord gaat hier verder, omdat het ook -beter dan enig ander doel- het wegverloop van A15-A325 weergeeft, net als dat Den Haag-Centrum op Burgerveen ook een soort control city is van de A44.

denbosch12
dorpsstraat

Bericht door denbosch12 » wo 10 sep 2008, 13:24

Wouter N14 schreef:Is er al ergens het nieuwe UIT-bord gespot?
Het eerste nieuwe UIT-bord heb ik gisteren gespot op de A2 Utrecht - 's-Hertogenbosch bij afrit Veghel. Het bord is een exacte kopie van de bewerkte foto van Snelwegfreak.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 10 sep 2008, 13:39

Zoals ik in het systeemtopci al schreef, heb ik er ook 1 gezien op knooppunt Hooipolder.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 10 sep 2008, 19:18

Ik ben er altijd vanuit gegaan dat dit soort overleg in grote lijnen als volgt plaatsvindt
DAt is een illusie. Over het algemeen wordt gekeken naar wat er 20 jaar geleden werd aangegeven, en als dat niet helpt wordt naar de grootste schreeuwlelijkerd geluisterd. :dyn_hyp:

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » za 13 sep 2008, 17:14

Hier nog een paar foto's.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De autogordel: een band voor het leven.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 10 okt 2008, 16:12

Gisteren mocht ik voor het eerst uit de richting Breda langs Valburg naar Apeldoorn. Ik reed zelfs verkeerd, vanwege het verwachtingspatroon van de borden.

Als je dit bord hebt
Afbeelding

en dat vergelijkt met andere situaties zoals aan de andere kant van Valburg, of bij Zaarderheiken dan verwacht je dat de eerste uitvoeger zich splitst in een rijstrook met verderop een taper. Neem dan ook nog eens dit bord http://www.xs4all.nl/~koef/A15-Ressen-V ... 200174.jpg en je verwacht dit patroon.

Maar wat blijkt nu, dat pas na de uitvoeger naar Nijmegen een aparte uitvoeger is gemaakt voor A50-noord.

Ik pleit daarom om dit soort situaties veel duidelijker op de borden te zetten:
1. Op het knooppuntbord moet al duidelijk zijn dat er 2 rijstroken naar Nijmegen gaan
2. Op het volgende portaal moet ook duidelijk zijn dat er 2 rijstroken voor Nijmegen zijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 10 okt 2008, 16:56

Ik vind het bord niet onduidelijk. Ik ben nog niet ter plekke geweest, maar volgens mij is het vrij helder dat er na 1800 meter een uitrit is en na 2100 meter nog een. Dat het verwachtingspatroon wellicht anders is, is een ander verhaal, maar dat heeft niks met de borden te maken. Als de situatie zo zou zijn als jij beschrijft, dan zou er zoiets hebben gestaan denk ik:

Afbeelding

Edit: vergelijk ook de andere borden uit andere richtingen hierboven geplaatst...

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » vr 10 okt 2008, 19:01

Het door Seat Ibiza aangepaste bord vind je wel de andere kant op. Dat is dan in combinatie met een taper. Als je die vergelijkt met het bord op het divergentiepunt is het verwarrend. Het beste lijkt me dan om de taper op te heffen.
De autogordel: een band voor het leven.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 10 okt 2008, 21:03

Die afstandsaanduiding op de borden valt een beetje weg omdat je je focust op de bestemmingen. Dat maakt het ook dat je het idee hebt dat je dezelfde afslag moet hebben.

Of het is een kwestie van wennen aan het nieuwe systeem ;)

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 10 okt 2008, 21:26

Die afstandsaanduiding viel mij in eerste instantie ook niet op. Maar dat er twee aparte afslagen waren, was voor mij wel direct duidelijk.