[A015] NBA: Valburg

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Pino
2x5 autosnelweg

Re: VNB: A15 Valburg

Bericht door Pino » vr 10 okt 2008, 21:28

Denk niet zozeer wennen aan het systeem, maar veel meer wennen aan een type knooppunt dat je elders in Nederland niet ziet. Vrijwel automatisch verwacht je voor een volledig klaverblad als Valburg toch dat je eerst naar de parallelbaan moet en dat de richtingen dan verder splitsen. Door die automatische gedachte let je niet op de precieze uitvoering van de vork die aangeeft dat de richtingen niet op de parallelbaan splitsen.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 10 okt 2008, 21:31

Pino schreef:Vrijwel automatisch verwacht je voor een volledig klaverblad als Valburg toch dat je eerst naar de parallelbaan moet en dat de richtingen dan verder splitsen.
De mensen die de vorkborden bij Hoogeveen en Holsloot kennen, zouden toch niet op het verkeerde been gebracht hoeven te worden. Verder denk ik dat mijn kennis van Duitse bewegwijzering en de wijze waarop zij parallelbanen aangeven hier in mijn voordeel werkt.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 11 okt 2008, 0:16

Als ze nou gewoon voor iedere richting slechts één doel hadden vermeld, was het bord overzichtelijker geworden en was de afstandsaanduiding niet ondergesneeuwd geraakt. De overige doelen komen wel op de portaalborden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 11 okt 2008, 11:05

Wouter geeft mijn mening exact weer ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 11 okt 2008, 11:05

Hoogeveen en Holsloot zijn nu nog de uitzonderingen in Nederland. Omdat het geen reguliere klaverbladen zijn, krijgen ze vorkborden. In Duitsland en in het komende Nederlandse systeem krijgt ieder knooppunt een soortgelijk vorkbord. Dan ben je al snel geneigd om niet meer naar het specifieke verloop van de pijlen te kijken. Je neemt aan dat het wel een typisch klaverblad zal zijn, dus met rangeerbaan, en dan focus je je alleen nog op de doelen. Op de vorkborden bij Valburg staat de informatie onmiskenbaar juist vermeld, maar het risico is toch reëel dat de boodschap niet bij de weggebruiker aankomt. Ook omdat je met hogere snelheid maar een zeer beperkte tijd hebt om het bord te bekijken. Daarbij zou het inderdaad wel helpen om het aantal doelen op de vorkborden terug te brengen tot één doel per richting.

Hetzelfde geldt voor de portalen op Valburg. Ze lijken teveel op de portalen nieuwe stijl met aparte panelen voor beide kruisende richtingen die echter wel dezelfde rangeerbaan op worden gestuurd, zoals je die bijvoorbeeld in de richting Ressen - Rotterdam ziet. Ik zou de A50-noord op de portalen duidelijker rechtdoor sturen dan nu nog het geval is, een beetje vergelijkbaar met onderstaand ontwerp voor het knooppunt tussen de Franse A1 en de A26, dat vergelijkbaar is uitgevoerd. Het is een oud ontwerp dat ik tegenwoordig deels anders zou uitvoeren (staande pijlen e.d.), maar het aangeven van de tweede afrit zou ik nog wel min of meer hetzelfde doen: als een rechtdoordoel met de vermelding dat het over x meter afslaat in plaats van als een quasi-afrit.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pino op za 11 okt 2008, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 11 okt 2008, 11:14

Wouter N14 schreef:Als ze nou gewoon voor iedere richting slechts één doel hadden vermeld, was het bord overzichtelijker geworden en was de afstandsaanduiding niet ondergesneeuwd geraakt. De overige doelen komen wel op de portaalborden.
Dat zou mij ook een stuk duidelijker lijken. Maar zo doet men het in Duitsland blijkbaar niet.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 11 okt 2008, 15:49

Ik zit nog eens even de richtlijn bewegwijzering te bekijken. Deze vermeldt het volgende over het aantal doelen:
Richtlijn Bewegwijzering schreef:Autosnelwegen: Bij bewegwijzering boven de weg zijn acht bestemmingen toelaatbaar. Bij bermborden wordt uitgegaan van maximaal zes bestemmingen. Het lagere aantal komt voort uit het feit dat 15% van de bevolking een gezichtsscherpte heeft van minder dan 1, er sprake kan zijn van ongunstige weersomstandigheden of tegenlicht die de leesbaarheid beinvloeden en er naast doelen ook routenummers, afstanden, pijlen en dergelijke op borden worden vermeld.
Als ik dat vergelijk met het bord Tiel richting Bemmel, dan overtreedt RWS dus zijn eigen richtlijn, omdat er 7 bestemmingen op het bord staan. :!:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 12 okt 2008, 11:06

Nou dat bord bij de afrit Waalre/N 69 liet destijds ook meer dan zes bestemmingen zien... :twisted:

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » zo 12 okt 2008, 11:15

^^ 7 regels, ondertussen zijn het er 6 geworden.

denbosch12
dorpsstraat

Bericht door denbosch12 » zo 12 okt 2008, 11:55

mavas schreef:Als ik dat vergelijk met het bord Tiel richting Bemmel, dan overtreedt RWS dus zijn eigen richtlijn, omdat er 7 bestemmingen op het bord staan. :!:
Dat je daar nog van op kijkt. Volgens mij overtreedt Rijkswaterstaat het laatste jaar in meerdere projecten / losse borden zijn eigen richtlijn. Ik hoef hiervan denk ik geen voorbeelden te geven... :roll:

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 12 okt 2008, 13:24

denbosch12 schreef:
Wouter N14 schreef:Is er al ergens het nieuwe UIT-bord gespot?
Het eerste nieuwe UIT-bord heb ik gisteren gespot op de A2 Utrecht - 's-Hertogenbosch bij afrit Veghel. Het bord is een exacte kopie van de bewerkte foto van Snelwegfreak.
Ik zag er gisteren ook eentje op de A17 bij afrit Standdaarbuiten, richting Roosendaal.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 12 okt 2008, 13:45

Waarom maakt dan niemand een foto?

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 12 okt 2008, 13:52

Omdat ik mijn camera niet altijd klaar heb staan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 12 okt 2008, 14:01

Misschien ook omdat mensen niet 'zomaar' overal naartoe te rijden en daarbij ook nog eens nutteloos dure benzine moeten verstoken.
Vragen om snel ergens foto's van te maken is out-of-the-question. Wil je persé snel een foto, dan rij je er zelf maar naartoe.
En anders moet je wachten tot een ander er bij toeval langs rijdt en een camera bij zich heeft.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » zo 12 okt 2008, 15:04

Snelwegfreak schreef:Waarom maakt dan niemand een foto?
Ik ben er langs gekomen, maar had er geen idee van dat er een nieuwe zou staan. Het is me trouwens ook niet opgevallen... dus geen foto...

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 12 okt 2008, 16:30

Ik ben vandaag op Valburg geweest bij toeval en dat was voor het eerst dat in VNB in het echt zag. Op zich duidelijke borden alleen blijf ik nu helemaal bij mijn standpunt dat alleen [knp] Valburg als rechtdoordoel bij Elst te weinig is en niet logisch. Ook die vorkborden voor de knooppuntbestemmingen vond ik erg groooooot.... :neenee:

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » wo 15 okt 2008, 15:23

mavas schreef:Ik zit nog eens even de richtlijn bewegwijzering te bekijken. Deze vermeldt het volgende over het aantal doelen:
Richtlijn Bewegwijzering schreef:Autosnelwegen: Bij bewegwijzering boven de weg zijn acht bestemmingen toelaatbaar. Bij bermborden wordt uitgegaan van maximaal zes bestemmingen. Het lagere aantal komt voort uit het feit dat 15% van de bevolking een gezichtsscherpte heeft van minder dan 1, er sprake kan zijn van ongunstige weersomstandigheden of tegenlicht die de leesbaarheid beinvloeden en er naast doelen ook routenummers, afstanden, pijlen en dergelijke op borden worden vermeld.
Als ik dat vergelijk met het bord Tiel richting Bemmel, dan overtreedt RWS dus zijn eigen richtlijn, omdat er 7 bestemmingen op het bord staan. :!:
Dan kan heeft iedereen zeer goede ogen in België!! :dontknow:

Hier kom je wel meer dan soms wel 8 bestemmingen tegen op de borden, en meestal klopt de logisch volgorde niet, omdat de wegen dan vernieuwt zijn en zo van die absurde situaties...

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 15 okt 2008, 15:30

Ja, dat zie je nogal vaak in tweetalige gebieden (met als absoluut dieptepunt dat bord op de E403 bij Moeskroen). Dan wordt het aantal bestemmingen ineens verdubbeld.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 15 okt 2008, 16:15

^^
Dat bord is echt verschrikkelijk :schrikreactie:

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » do 16 okt 2008, 11:45

Een stuk of 13 bestemmingen... probeer dat maar eens te lezen in het donker, of bij slecht weer... wish you luck

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 16 okt 2008, 17:47

Een goede oplossing zou zijn om op 1600 meter een volkomen Nederlandstalig bord neer te zetten en op 1400 meter een volkomen Franstalig bord. Overigens vind ik het bij een plaats als Bergen wel handig dat daar een vertaling van verschijnt. Het is niet evident dat daar Mons mee wordt bedoeld.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 16 okt 2008, 21:14

Vinny schreef:Een goede oplossing zou zijn om op 1600 meter een volkomen Nederlandstalig bord neer te zetten en op 1400 meter een volkomen Franstalig bord. Overigens vind ik het bij een plaats als Bergen wel handig dat daar een vertaling van verschijnt. Het is niet evident dat daar Mons mee wordt bedoeld.
Dat zou het wel zijn als Bergen niet zou worden gebruikt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 17 okt 2008, 7:55

Zoals ik in het Griekenland-topic al aangaf: Daar zijn de wegwijzers ook tweetalig. Bij grote kruispunten (en/of bij meerdere bestemmingen), komt er éérst een bord in het Grieks, daarna in het Engels. Zo hou je toch je tweetaligheid en blijven de borden helder. Ook zo kun je je doelen spreiden (bv. een bord met regionale doelen en dan een bord met verderweggelegen doelen. Of, zoals het straks gaat, eerst de 'gewone' doelen, en dan een servicebord)

De E-0 :)

Afbeelding

Afbeelding

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » za 18 okt 2008, 12:43

Precies, dat is een goed systeem vind ik zelf. Het houdt de borden wel overzichtelijk.

Ps. Afgelopen zomer heb ik ook over deze E-000 gereden, daar richting Arta.

jan
autoweg

Re: Valburg 1

Bericht door jan » zo 17 mei 2009, 11:51

Gisteren sinds lange tijd weer eens over de A15 gekomen. Het rechterbord boven de invoegstrook van Andelst is inmiddels volledig afgeplakt, blijkbaar is het bij RWS doorgedrongen dat dit bord boven de invoegstrook niet handig is. Iets verderop is een geel bord in de berm geplaatst die de taak van het afgeplakte bord (tijdelijk)overneemt. De pijl voor Apeldoorn / Oberhausen is nog steeds afgeplakt, ik snap niet waarom. :dontknow:

Ditho
verkeersader

Re: NBA: A15 Valburg

Bericht door Ditho » zo 05 jul 2009, 11:29

Ik heb ook nog wat (andere) foto's waaronder nieuwe borden bij afrit 37!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
een pijl te veel........
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

jan
autoweg

Bericht door jan » zo 05 jul 2009, 11:49

Ditho schreef:Ik heb ook nog wat (andere) foto's waaronder nieuwe borden bij afrit 37!
Die borden bij afrit 37 staan er alweer een tijdje hoor.;) Alleen gek dat het oude 900 meterbord er nog steeds staat.
ik schreef: De pijl voor Apeldoorn / Oberhausen is nog steeds afgeplakt, ik snap niet waarom. :dontknow:
En dat begrijp ik nog steeds niet.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 05 jul 2009, 12:12

Zo te zien wordt de toerit Andelst doorgetrokken naar de afrit Nijmegen. Het lijkt er op dat alles wat wijst naar de nieuwe situatie en ook maar enigszins tot verwarring zou kunnen leiden rigoureus is afgeplakt.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 05 jul 2009, 12:59

Op eerdere foto's stond dat bord ná de toerit Andelst nog niet afgeplakt, en daarop is hier op het forum (wat mij betreft terecht) kritiek geweest, aangezien de kromme pijl een afvallende rijstrook suggereert die er (nog) niet is. Er is wat dat betreft dus vooruitgang geboekt, hoewel je hetzelfde resultaat waarschijnlijk ook had kunnen bereiken met een andere pijlvorm. Het afplakken van de doelen van de A50-zuid levert een wat vreemd resultaat op, nu de doelen van de A50-noord wel vermeld staan.

Ben het eens met Jan dat het afplakken van de pijl richting Oberhausen / Apeldoorn niet nodig is. Het gaat hier namelijk over een komende afrit, waarvoor geen nieuwe rijstrook hoeft te worden aangelegd. Vraag 2 is en blijft dat ik het weinig duidelijk vind om met twee combijpijlen tegelijk te werken. Veel liever zie ik Apeldoorn / Oberhausen tussen de doorgaande pijlen staan, met een anderssoortige vermelding dat je voor deze doelen al snel weer afslaat.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 05 jul 2009, 13:00

Betekend dat ook dat de rijbanen anders komen te liggen? Signaalgevers niet uitgelijnd met de pijlen vind ik er eigenlijk niet uitzien...
Volg je het Wegenforum al op Twitter?
Wegenforum updatesHeralder.net
#A4ZuidNu!