Afstanden voorwegwijzers

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Afstanden voorwegwijzers

Bericht door Vinny » ma 27 okt 2008, 14:56

Waarom zou je überhaupt langzaam gaan rijden
Omdat we de afrit niet wilden missen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Afstanden voorwegwijzers

Bericht door Pino » ma 27 okt 2008, 15:08

Precies het "je kunt er maar vast wezen" waarover ik schreef. Je kunt er wat lacherig over doen, maar het is een gedachtengang die je bij heel veel weggebruikers ziet. De angst om een afrit te missen zit diep in de psyche van velen. Je kunt je daarom afvragen of afritten soms niet juist te vroeg worden aangegeven. De TomTom-boodschappen op twee kilometer van een splitsing zouden vanuit een verkeersveiligheidsperspectief moeten worden verboden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Afstanden voorwegwijzers

Bericht door Vinny » ma 27 okt 2008, 17:38

Ach je raakt er aan gewend natuurlijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: Afstanden voorwegwijzers

Bericht door Frits » ma 27 okt 2008, 18:12

Pino schreef:Overigens vind ik wel dat men in Duitsland de laatste tijd enigszins doorslaat met het combineren van twee kort achter elkaar gelegen afritten.
Ik heb nog eens wat fotoseries bekeken en ze doen het vooral bij weefstroken. Bij Löhne gaat het als volgt verder met een weefstrook.

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb nog wat verder gespit en kwam de volgende oplossing bij Wuppertal tegen (ook met weefstrook).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De autogordel: een band voor het leven.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Afstanden voorwegwijzers

Bericht door Pino » ma 27 okt 2008, 18:14

Vinny schreef:Ach je raakt er aan gewend natuurlijk.
Aan de melding van je navigatiesysteem? Ik negeer ze en laat de navigatie sowieso zoveel mogelijk uit op de snelweg, maar velen volgen zo'n instructie meteen en hebben niet door op welke manier ze de doorstroming beïnvloeden. Als ikzelf de navigatie doe voor een andere chauffeur, zeg ik ook nooit meer "je moet de volgende afrit hebben" als die nog enkele kilometers verwijderd is. Het grootste gedeelte van de chauffeurs in kwestie gaat zich bij zo'n melding namelijk meteen voorbereiden op een afrit die er nog lang niet is. Als het gaat om vervroegd naar rechts bewegen, moet je het zelf weten natuurlijk. Hoogstens zit je er dan als passagier naast en verwonder je je over het rijgedrag van de chauffeur, maar je brengt het verkeer niet in gevaar en het tijdsverlies van vroegtijdig naar rechts bewegen is minimaal (behalve als het om zeven kilometer gaat en er op de rechterstrook vooral vrachtwagens rijden).

Als het echter gaat om vroegtijdig naar links bewegen bij een instructie "verderop links aanhouden", is ook de verkeersveiligheid en de doorstroming erbij gebaat dat mensen zich niet aan die instructie houden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Afstanden voorwegwijzers

Bericht door Vinny » ma 27 okt 2008, 18:28

Aan de melding van je navigatiesysteem?
In die tijd was een navigatiesysteem nog science fiction. Het betrof het erg vroeg aangeven van afritten... ;) Wat mij betreft voldoet een aanduiding van de afritnaam in de autosnelwegkleur op het routebevestingsbord in Frankrijk ook wel.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Afstanden voorwegwijzers

Bericht door harry » ma 27 okt 2008, 18:44

edbus schreef:'Dit systeem is historisch gegroeid. In de begintijd van de autosnelweg werden de voorwegwijzers op 500 en 1000 meter geplaatst. Naar aanleiding van klachten van weggebruikers is in nauw overleg tussen Rijkswaterstaat en de ANWB besloten de afstanden te vergroten tot de huidige waarden.'
Ik meende dat TNO ooit onderzoek gedaan heeft en dat daar de optimale afstand van 300 meter uit gekomen was.
Heb ik dit verzonnen, of is dat ergens voorbijgekomen?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Afstanden voorwegwijzers

Bericht door Pino » ma 27 okt 2008, 20:52

Vinny schreef:Het betrof het erg vroeg aangeven van afritten... Wat mij betreft voldoet een aanduiding van de afritnaam in de autosnelwegkleur op het routebevestingsbord in Frankrijk ook wel.
Vind ze altijd wel grappig, die details over de eerstvolgende afrit op de Franse en Spaanse autosnelwegen. Het geeft je wat meer details over de eerstvolgende afrit dan een simpele vermelding op de afstandenborden en het heeft als voordeel dat je de doelen op de reguliere afstandenborden continu op de langere afstand kunt uitzoeken, terwijl de vroege aankondiging van de volgende afrit juist een hele andere categorie doelen geeft.

Maar goed, het gaat om een relatief geringe toegevoegde waarde en in de beperkte ruimte die in Nederland voorhanden is -waarschijnlijk is vaak niet eens voldoende plek om een afstandenbord te plaatsen- moet je er hoe dan ook niet aan beginnen.

Plaats reactie