[A002][A059] NBA: Ring 's-Hertogenbosch

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

[A002][A059] NBA: Ring 's-Hertogenbosch

Bericht door Hanno » ma 27 apr 2009, 20:18

Met de ombouw van de A2 rondom 's-Hertogenbosch zal ook de bewegwijzering in de VNB-vorm terugkomen. Het eerste resultaat op de A59 (richting Oss) zag ik zaterdagavond op een mooi geel portaal bij de afrit Rosmalen. Jammer dat de rest van de nieuwe A59 net een paar jaar te vroeg was voor de VNB!

Afbeelding
Slechte kwaliteit: foto gemaakt met mobiele telefoon.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: VNB: A59 's-Hertogenbosch - Oss

Bericht door Snelwegfreak » ma 27 apr 2009, 20:24

Bord ziet er goed uit, maar dat gele portaal... :kotskots:
Hopelijk is dat tijdelijk...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: VNB: A59 's-Hertogenbosch - Oss

Bericht door Rene » ma 27 apr 2009, 20:39

Snelwegfreak schreef:Bord ziet er goed uit, maar dat gele portaal...
Sluit ik me helemaal bij aan...

Remco
stadsweg
Berichten: 495
Lid geworden op: di 06 mar 2007, 18:00

Re: VNB: A59 's-Hertogenbosch - Oss

Bericht door Remco » ma 27 apr 2009, 21:00

Snelwegfreak schreef:Bord ziet er goed uit, maar dat gele portaal... :kotskots:
Hopelijk is dat tijdelijk...
In het 'echt' is het een stuk fraaier. Ik vind het eigenlijk wel mooi.

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Re: VNB: A59 's-Hertogenbosch - Oss

Bericht door Hanno » ma 27 apr 2009, 21:21

Snelwegfreak schreef:Hopelijk is dat tijdelijk...
Nou, dat is niet tijdelijk hoor! Heel de ring van 's-Hertogenbosch wemelt ervan. Ook de kunstwerken hebben dergelijke accenten. Zie ook de eerste foto's uit dit album.

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: VNB: A59 's-Hertogenbosch - Oss

Bericht door jan » ma 27 apr 2009, 21:45

Een bord uitgevoerd zoals hier (met een pijl onderaan in het midden) hoort niet aan het begin van een uitvoegstrook (hier hoort immers een pijl rechtsboven). Ik vermoed dan ook dat er een weefvak komt tussen knp. Hintham en Rosmalen.
Remco schreef:In het 'echt' is het een stuk fraaier. Ik vind het eigenlijk wel mooi.
Ik vind het niet lelijk, maar ik zie dit liever niet op andere locaties verschijnen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: VNB: A59 's-Hertogenbosch - Oss

Bericht door harry » di 28 apr 2009, 16:16

Op de naburige A2 bij Den Bosch staan (sinds vorige week?) ook nieuwe VNB-borden. Hebben we daar al foto's van? Zo niet dan kan ik er wel een paar uploaden.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: VNB: A59 's-Hertogenbosch - Oss

Bericht door Snelwegfreak » di 28 apr 2009, 16:17

Het gaat hard met die borden :D

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: VNB: A59 's-Hertogenbosch - Oss

Bericht door Via » di 28 apr 2009, 16:59

Dat gele portaal is veel te in het oog springend. Die witte portalen vallen in het landschap al veel te veel op, laat staan fluorgeel... :roll:

Bord is op zich prima, en Harry ik ben ook wel benieuwd naar de overige borden op de A2.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: VNB: A59 's-Hertogenbosch - Oss

Bericht door harry » di 28 apr 2009, 18:58

ViaHaaren schreef:ik ben ook wel benieuwd naar de overige borden op de A2.
OK, bij deze (met tegenlicht en een smerige voorruit):

Afbeelding
Afbeelding

En nog een foto in de buurt (de "oude N2"). Dit is de allereerste foto ter wereld van deze wegwijzer op deze plaats.
Hij is namelijk zojuist daar neergezet. :)
Afbeelding

Moderators: dit is wellicht niet de goeie plek voor deze foto's. Verplaatsen naar de goeie plek wordt op prijs gesteld. (BVD.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: VNB: A59 's-Hertogenbosch - Oss

Bericht door Wouter N14 » di 28 apr 2009, 19:00

Die pijlen op die eerste foto! :shock:

En RING wit op blauw? Dat moet kennelijk doorgaan als verwijzing naar de Ring. Had zoiets ook niet toegepast kunnen worden op de Randweg Eindhoven?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: VNB: A59 's-Hertogenbosch - Oss

Bericht door Snelwegfreak » di 28 apr 2009, 19:05

Dat rechterbord op de eerste foto ziet er echt niet uit...
De borden op de tweede foto zien er dan wel weer goed uit.

A58
woonerf
Berichten: 79
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 17:16

Re: VNB: A59 's-Hertogenbosch - Oss

Bericht door A58 » di 28 apr 2009, 19:25

hmm, de overzichtelijkheid is weer ver te zoeken op het eerste bord....
Voor de rest vind ik dat VNB er steeds beter uit begint te zien :blauweduim:

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: VNB: A59 's-Hertogenbosch - Oss

Bericht door Queue » di 28 apr 2009, 19:49

Ik vind dat er niet veel mis is met het eerste bord. Er wordt een complexe situatie aangeduid, en dat moet op zo'n eenvoudig mogelijke manier compleet gebeuren. Daar is men hier aardig in geslaagd.
Twee dingen die ik wel een beetje dubieus vind:
- het wegnummer A2 (doorgekruist). Dat staat er alleen vanwege de A2-afritten 20 en 21, maar volgens mij is het met de aangegeven afritnummers ook wel duidelijk dat deze afritten op de A2 slaan. Het is niet goed te zien maar ik neem aan dat het bovenste doorgestreepte doel 'Veghel (N279)' is. Daarmee is ook deze vertakking wat wegnummering betreft gedekt.
- aanduiding 's-Hertogenbosch. Dat gaat niet alleen via Ring-Oost maar ook via Ring-Noord.
Positief is dat Tilburg is toegevoegd want dat stond daar voorheen nog niet.
En nog een foto in de buurt (de "oude N2"). Dit is de allereerste foto ter wereld van deze wegwijzer op deze plaats.
Hij is namelijk zojuist daar neergezet.
Vanuit de trein zag ik gisteren dat ook vanuit de zijweg het vooraankondingingsbord is geplaatst, net als de handwijzers.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: VNB: A59 's-Hertogenbosch - Oss

Bericht door Ds79m » di 28 apr 2009, 20:11

Als dat eerste bord in een willekeurige fotoserie uit een ver buitenland zou zijn opgenomen, met dus onbekende doelen en wegnummers, was er ongetwijfeld wel enige kritiek gekomen. Dit is immers behoorlijk complex gemaakt.

Het tweede bord is echter zeer goed geslaagd. Die afstandsaanduiding wordt zo netjes onderaan het rechterbord genoemd. Het linkerbord toont aan dat het niet integreren van E-nummers en een veel kleinere Ring-aanduiding een veel rustiger bord opleveren dan wanneer dit wel was gedaan.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: VNB: A59 's-Hertogenbosch - Oss

Bericht door Snelwegfreak » di 28 apr 2009, 20:49

Jammer dat alles zo dicht bij elkaar staat.

Remco
stadsweg
Berichten: 495
Lid geworden op: di 06 mar 2007, 18:00

Re: VNB: A59 's-Hertogenbosch - Oss

Bericht door Remco » di 28 apr 2009, 21:03

Queue schreef: Positief is dat Tilburg is toegevoegd want dat stond daar voorheen nog niet.
De vraag is of dat wel klopt, want vanaf knp Empel kun je het grootste deel van Tilburg (noord en west) sneller bereiken via Waalwijk-Kaatsheuvel dan via Vught-N65.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: VNB: A59 's-Hertogenbosch - Oss

Bericht door mavas » di 28 apr 2009, 21:12

1. Waarom in hemelsnaam strepen onder de RING-aanduidingen? Die streep was toch alleen bedoeld om onder aftanden te plaatsen?
2. Positief dat Tilburg wordt vermeld, negatief dat Maastricht er nog steeds opstaat ihkv de aanpassing van de netwerkbewegwijzering
3. Op het enalaatste bord is maar weer duidelijk te zien wat voor een raar systeem dat omklapprincipe is, de doelen op de snelweg staan wel van veraf naar dichtbij en de doelen op het afritbord precies omgekeerd :roll:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: VNB: A59 's-Hertogenbosch - Oss

Bericht door Via » di 28 apr 2009, 21:38

Ik kan van sommige VNB-borden niet warm worden, vooral die lange pijlen op het linkerbord op de 2e foto blijf ik spuuglelijk vinden. De rest van de borden vind ik wel geslaagd, en gelukkig worden die parallelbanen dus wel als A2 bebord! :)

En dat redesign-geval is natuurlijk weer helemaal om te kotsen, een veel te lange naam voor een onnozel transferium en vervolgens een onbegrijpelijke afkorting voor het ziekenhuis. En ik begin door dit soort onzin ook steeds minder voorstander te worden van gebundelde witvlakken... :neenee:

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Re: VNB: A59 's-Hertogenbosch - Oss

Bericht door Hanno » di 28 apr 2009, 21:39

Ik zie dubbelnummering A2/A59!! Eindelijk. Verder vind ik de weergave van Ring A2 wel geslaagd. Had ook bij Utrecht (A27) zo uitgevoerd moeten worden. Jammer dat dit nu weer niet consequent is.

@ Remco
Het is inderdaad wel de vraag of de vermelding Tilburg zo op z'n plaats is. Ik denk ook van niet: zeker na de ombouw van de N261 is de route A59-N261 voor zeer veel Tilburg-doelen veel beter dan de route N65...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: VNB: A59 's-Hertogenbosch - Oss

Bericht door Wouter N14 » di 28 apr 2009, 21:41

4. Ontbreken er op het eerste bord geen afstandsaanduidingen tot de splitsingen?
5. Ook hier wordt gerommeld met de ruiters
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op di 28 apr 2009, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: VNB: A59 's-Hertogenbosch - Oss

Bericht door jan » di 28 apr 2009, 21:55

Wouter N14 schreef:Ontbreken er op het eerste bord geen afstandsaanduidingen tot de splitsingen?
Nu wel, maar misschien moet er in de uiteindelijke situatie hier uitgevoegd worden voor Waalwijk.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: VNB: A59 's-Hertogenbosch - Oss

Bericht door Rene » di 28 apr 2009, 22:01

mavas schreef:1. Waarom in hemelsnaam strepen onder de RING-aanduidingen? Die streep was toch alleen bedoeld om onder aftanden te plaatsen?
In principe wordt op de ring zelf straks alleen nog RING wegnummer aangeduid. Op de punten waar je de ring oprijdt, moet je een indicatie krijgen welk deel van de ring je oprijdt. De oude werkwijze was dan een grote witte balk, met daarin de ring-richtingaanduiding. Van die topzware witte balken wilden we af, die moesten dus ook in wit op blauw, alleen net als met de witte balken wel bovenaan het bord. Om ze te onderscheiden van doelen zijn ze in een kleinere kapitaalhoogte uitgevoerd (300 ipv 360) en voorzien van een dun streepje er onder dat de vermelding scheidt van de doelen. Het streepje is afgeleid van het streepje dat boven de afstandsaanduidingen staat.
mavas schreef:3. Op het enalaatste bord is maar weer duidelijk te zien wat voor een raar systeem dat omklapprincipe is, de doelen op de snelweg staan wel van veraf naar dichtbij en de doelen op het afritbord precies omgekeerd :roll:
Als je het goed had willen doen, dan had je ze van links naar rechts naast elkaar moeten plaatsen. Het zal je duidelijk zijn dat dat onwerkbaar brede en onleesbare borden oplevert. Ook is het handig dat de afritnaam bovenaan staat in de rij, en de afritnaam is altijd een nabijgelegen doel. Vandaar dat ervoor is gekozen het "veraf boven" principe te hanteren op knooppunten, en bij afritten in rechtdoorgaande richting, maar niet bij afritten in afgaande richting. De meeste afritten hebben overigens geen doelen op zeer grote afstand, dat is toch een minderheid. Zoals bij de N279 of de N302. De soep is dus niet zo heet als die lijkt te worden opgediend.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: VNB: A59 's-Hertogenbosch - Oss

Bericht door Rene » di 28 apr 2009, 22:04

harry schreef:Afbeelding
Op deze foto wordt een situatie uitgelegd waarbij er sprake is van een splitsing hoofd/parbaan, waarbij op de parbaan direct een afrit volgt. Hierbij is pijlen omhoog een enorme meerwaarde. In de layout met vallende pijlen hadden alle doelen van het rechterbord dus boven elkaar gestaan met twee vallende pijlen, en was je daarna vlak voor de afrit plots daarmee geconfronteerd. Met staande pijlen kan een dergelijke figuratie dus al veel verder van tevoren adequaat worden aangeduid.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: VNB: A59 's-Hertogenbosch - Oss

Bericht door Rene » di 28 apr 2009, 22:06

Wouter N14 schreef:5. Ook hier wordt gerommel met de ruiters
Mee eens. Die E25-aanduiding had bijvoorbeeld prima nog onder de aanduiding RING A2 gepast...

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Re: VNB: A59 's-Hertogenbosch - Oss

Bericht door Hanno » di 28 apr 2009, 22:20

Waarom heeft de afrit Veghel eigenlijk een rechtdoorbord met de doelen die op een afstandsbord thuis horen :?: Dit is toch niet gebruikelijk bij afritten? Moeten er trouwens niet tal van 's-Hertogenbosch-doelen op die afrit erbij op het bord?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: VNB: A59 's-Hertogenbosch - Oss

Bericht door mavas » di 28 apr 2009, 22:23

Rene schreef:Ook is het handig dat de afritnaam bovenaan staat in de rij, en de afritnaam is altijd een nabijgelegen doel. , maar niet bij afritten in afgaande richting. De meeste afritten hebben overigens geen doelen op zeer grote afstand, dat is toch een minderheid. Zoals bij de N279 of de N302. De soep is dus niet zo heet als die lijkt te worden opgediend.
Ik snap de reden wel, die had je wel eens eerder uitgelegd, maar ik ben het er gewoon niet mee eens :PP:

Als het OWN ook rechtdoorverwijzingen krijgt die met het omklapprincipe gaan werken, dan zijn dus alleen aansluitingen en afslaande richtingen op zowel HWN en OWN voorzien van het van-dichtbij-naar-ver-principe. Dat vraagt gewoon om een herzinning van de afritaanduidingen en -namen, simpel ;) Alles graag in 1 principe uitvoeren en niet 2 systemen door elkaar gebruiken, dat is mijn motto.

NB. Mocht de N279 nog eens omgebouwd worden naar expressweg en vloeiend aansluiten dan wordt de doelenvolgorde dus weer veranderd...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: VNB: A59 's-Hertogenbosch - Oss

Bericht door Rene » di 28 apr 2009, 22:25

Hanno schreef:Waarom heeft de afrit Veghel eigenlijk een rechtdoorbord met de doelen die op een afstandsbord thuis horen :?: Dit is toch niet gebruikelijk bij afritten? Moeten er trouwens niet tal van 's-Hertogenbosch-doelen op die afrit erbij op het bord?
Bij een aaneenschakeling van weefvakken in stedelijk gebied is er over het algemeen geen ruimte voor aparte doelenborden. Dat wordt dan opgevangen door de doorgaande doelen ook in rechtdoorgaande richting op te nemen. Al dan niet met afstandsaanduiding.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: VNB: A59 's-Hertogenbosch - Oss

Bericht door Rene » di 28 apr 2009, 22:28

mavas schreef:Alles graag in 1 principe uitvoeren en niet 2 systemen door elkaar gebruiken, dat is mijn motto.
Dat kun je vergeten. Op het OWN geldt namelijk geen keiharde doelensystematiek. De lay-out gaat daar bovendien naar redesign toe - de concept-richtlijn voor redesign op het OWN is (helaas) al in een vergevorderd stadium.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: VNB: A59 's-Hertogenbosch - Oss

Bericht door Vinny » wo 29 apr 2009, 0:39

Op het OWN gold gewoon de old-school systematiek:
Uithoorn
Utrecht
Hilversum
N 201

Kortom van dichtbij naar veraf.
Ik ken op het OWN eigenlijk geen uitzonderingen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie