NBA: Serviceborden

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

NBA: Serviceborden

Bericht door Vinny » do 29 okt 2009, 21:53

Sieske schreef:op de A2 staat het servicebord voor 'Vinkeveense Plassen' achter de afrit 'Vinkeveen' (of in ieder geval achter de afrit waar ook ook Vinkeveen staat aangegeven). Een onwetende bestuurder die naar de Vinkeveense Plassen moet, kan niet bevroeden dat 'Vinkeveense Plassen' later nog staat aangegeven en gaat er wellicht bij 'Vinkeveen' vanaf. In zo'n geval zou het mijns inziens beter zijn zo'n servicebord voor 'afrit Vinkeveen' te plaatse
Uit de draad over de A 1. De mening is natuurlijk relevant voor deze discussie ;)
Ik kan me wel vinden in deze opmerking.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Serviceborden

Bericht door Rene » do 29 okt 2009, 22:22

^^
Feitelijk is het een extra service, want vroeger werden de plassen vanuit het zuiden volgens mij niet verwezen.
Punt is alleen dat de Vinkeveense plassen bij mijn weten niet op de N201 verwezen worden, en wel bij de aansluiting Abcoude.
Serviceborden geven alleen de servicedoelen bij de "eigen" afrit weer (behalve als 2 afritten heel dicht op elkaar volgen, dan kan het voor de eerste gebundeld worden).

De remedie is dat het bord Op de A2-Li helemaal wordt verwijderd, dan is de situatie weer net als vroeger.
Maar of dat nu een verrijking of een verarming is voor de weggebruiker, dat hoor ik graag.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Serviceborden

Bericht door Vinny » do 29 okt 2009, 22:43

Of het een verrijking is voor de weggebruiker weet ik niet, maar ik kan wel een aannemelijke reden geven waarom recreatiegebied 'Vinkeveense plassen' via afrit Abcoude wordt gestuurd. Immers, de recreatiebestemmingen bevinden zich vrijwel allemaal op de Braambrugse Zuwe, dat is een weggetje met lintbebouwing (en veel villa's en jachthavens) dwars door de Vinkeveense plassen, terwijl de gewone weggebruiker zich waarschijnlijk orienteert op de N 201, die ook door de Vinkeveense plassen loopt. Dat is een prachtige weg, maar er is nauwelijks iets van recreatie. De wegbeheerders willen ook graag dat doorgaand verkeer via de N 201-A 2 loopt, want in de zomer is de Braambrugse Zuwe ook een enorme chaos van veel verkeer op een te smalle weg dat ook veel inritten induikt.
Voor beide richtingen A 2 geldt dat je beter de afrit Abcoude kan nemen voor de Vinkeveense plassen, tenzij je specifiek naar bestemmingen dichtbij Vinkeveen zelf wilt. Ik zou het zelf logisch vinden om het servicebord vanuit zuidelijke richting dus voor afrit Vinkeveen neer te zetten. Een andere optie kan natuurlijk zijn door de parallelweg van de A 2 weer open te stellen voor autoverkeer, zodat je vanaf afrit Vinkeveen ook de Braambrugse zuwe kan bereiken...
Vanuit noordelijke richting denk ik dat de bestemming 'Vinkeveense plassen' bij Abcoude moet blijven bestaan, zodat je op Vinkeveen niet al te veel mensen hebt die dan toch weer omkeren of nutteloos via de N 201 - Vinkeveen - Braambrugse zuwe rijden... (enorm end om en over wegen die toch al aan de rand van hun capaciteit zitten).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Serviceborden

Bericht door Rene » do 29 okt 2009, 22:49

Vinny schreef:Ik zou het zelf logisch vinden om het servicebord vanuit zuidelijke richting dus voor afrit Vinkeveen neer te zetten.
Vind ik niet logisch.
Zie ook de reacties in de Oldenzaal-draad - waar duidelijk is dat men blijkbaar nog niet helemaal gewend is aan de combinatie.
Maar als de gewenning er uiteindelijk wel is (en dat gebeurt vanzelf als NBA steeds verder wordt uitgerold) zal die gewenning er wel zijn.

Een servicebord moet dus direct verbonden zijn aan de afslag waar deze bij hoort, juist om zoekproblemen of verkeerde interpretaties te voorkomen.
Alleen als afslagen heel dicht bij elkaar liggen, is er wat voor te zeggen om serviceborden te combineren voor de eerste afslag.
Maar Vinkeveen en Abcoude liggen daarvoor veel te ver uit elkaar.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Serviceborden

Bericht door Vinny » do 29 okt 2009, 23:03

Ik ga even er vanuit dat "men" vindt dat 'Vinkeveense plassen' en 'Vinkeveen' voor de weggebruiker gescheiden moet worden. Anders kun je de bestemming 'Vinkeveense plassen' beter helemaal weglaten en het verkeer via Vinkeveen zelf laten sturen (daar zit immers ook de VVV, zodat je als toerist nog even kunt navragen waar je jachthaven waar je de te dure patserboot hebt gekocht daadwerkelijk ligt :dyn_hyp: )

Het gaat mij meer om een algemene regel:
hoofdbestemming slaat af, voor specifieke services moet je de afrit erna nemen.
Er zijn drie opties:
1) Servicebord (nieuw in het NBA systeem)
2) Een volg-route bord (bestond in het Old-school systeem)
3) Integraal opnemen in de bewegwijzering (en dus ook in rechtdoorgaande bewegwijzering op de autosnelweg)

Mijn voorkeur zou dan toch optie één zijn, waarbij je bijvoorbeeld dit zet:
afrit 2 - Vinkeveense plassen
afrit 3 - Vinkeveen
zodat in één oogopslag duidelijk wordt wat het verschil is tussen beide bestemmingen in route.

Integraal opnemen in de bewegwijzering is ook een optie, maar dat leidt tot overbodige 'verbruining' / 'verwitting' van de borden, en in ieder geval tot een nodeloze kleurenkermis.

Een 'volg route' bord is ook goed, maar ik dacht dat we de serviceborden hadden uitgevonden in NBA om deze te kunnen afschaffen. En anders is het exit voordeel NBA: Leve old-school again :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Serviceborden

Bericht door Rene » do 29 okt 2009, 23:11

Vinny schreef:Ik ga even er vanuit dat "men" vindt dat 'Vinkeveense plassen' en 'Vinkeveen' voor de weggebruiker gescheiden moet worden.
Nee.
"Men" vindt dat de lokale bestemmingen die bij aansluiting X bereikbaar èn verwezen zijn, bij aansluiting X op een servicebord genoemd horen te zijn (met een maximum van 5 per aansluiting).

Rechtdoorverwijzing vindt bij servicedoelen in principe niet voor.
Afwijkingen kunnen voorkomen, maar dan moeten het doelen zijn die héél veel ter plekke onbekend verkeer trekken (a la Efteling) en er een verwarringsrisico zijn.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Serviceborden

Bericht door harry » vr 30 okt 2009, 10:37

Rene schreef:Afwijkingen kunnen voorkomen, maar dan moeten het doelen zijn die héél veel ter plekke onbekend verkeer trekken en er een verwarringsrisico zijn.
Dus ziekenhuis Tergooi is zo'n uitzondering? (Op de A1 staan nieuwe borden die Tergooi-verkeer naar een aantal afritten verderop verwijzen. Die borden zien er vrij NBA-achtig uit.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Serviceborden

Bericht door Rene » vr 30 okt 2009, 10:51

Nee, Tergooi heeft helaas een rechtszaak gewonnen.
En rechters hebben af en toe nu eenmaal onverklaarbare uitspraken.
Hetzelfde geldt voor Rosada in Roosendaal. Ook zo'n gewonnen rechtszaak waar je grote vraagtekens bij kunt zetten.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Serviceborden

Bericht door harry » vr 30 okt 2009, 10:54

Waar moet dat heen als de rechters bepalen hoe onze bewegwijzering eruitziet...
:denk:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Serviceborden

Bericht door hoevenpe » vr 30 okt 2009, 10:59

Tergooi... Is dat niet het vroegere 'Gooi-Noord'?
Beter bekend als 'Gooi-Moord' omdat het toch niet zo'n goede reputatie had? ;)

jaja, ik weet het... gaat offtopic
ik heb wel net 'positief' aangevinkt in de poll is het dan goed? :P

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: Serviceborden

Bericht door Feder » vr 30 okt 2009, 11:27

Ik zou 'serviceborden' of 'volg route x-borden' zo weinig mogelijk toepassen. Het maakt de bewegwijzering alleen maar rommeliger en onoverzichtelijker. De basis zou moeten zijn dat alle bestemmingen die relevant genoeg zijn op de gewone borden staan. Pas als het echt niet anders kan, bijvoorbeeld omdat het anders te druk wordt op een bord, zou ik dergelijke borden gebruiken. Bijvoorbeeld op een ringweg bij een grote stad, waar een afrit een groot aantal relevante bestemmingen heeft.

Maar bij de situaties die ik tot nu toe heb gezien is er geen sprake van drukke borden. Op de A1 rond Oldenzaal is er ruimte genoeg om Het Hulsbeek, Industrieterrein Oldenzaal of Vliegveld Twente te vermelden. Op de A2 is dat ook het geval met Vinkeveense plassen. Het aantal te vermelden bestemmingen bij de afrit Abcoude is zodanig laag dat Vinkeveense plassen zonder probleem kan worden toegevoegd.

Waarom moeilijk doen als het eenvoudig kan? Het lijkt wel dat degene die dit bedenken zodanig gek zijn op een systeem, dat ze de meeste eenvoudige wijze van weergeven uit het oog verliezen. Een systeem voor bewegwijzering zal er natuurlijk moeten zijn, maar houd het simpel, logisch, overzichtelijk en begrijpelijk. Niet zo zeer voor wegenforumforummers, maar vooral voor de minderontwikkelde automobilist. Voorkom dan ook dat er teveel borden langs de wegen worden geplaatst. Elk bord leidt immers de aandacht van de weggebruiker af. Een simpel bord waarop de bestemmingen van een afrit staan is veel gemakkelijker te intepreteren dan een 'servicebord'. Een servicebord vraagt niet alleen een extra moment van aandacht, maar is ook nog eens veel lastiger te interpreteren dan een gewoon bord met afritbestemmingen.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Serviceborden

Bericht door hoevenpe » vr 30 okt 2009, 11:32

Op zich vind ik het servicebord wel een goed idee, en is het juist goed dat het consequent op dezelfde manier gedaan wordt overal. De serviceborden zelf vind ik echter wel onduidelijk, vooral als het doel van het bord is dat je nu niet deze afrit moet nemen maar de volgende (bijv. A2 noord, de Vinkeveense plassen bij Vinkeveen rechtdoor)... Alleen het afritnummer verschilt, en dat mis je snel in het voorbij gaan...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Serviceborden

Bericht door Rene » vr 30 okt 2009, 11:40

^^
Dat is nu precies de reden waarom dat laatste geen uitgangspunt is.

@Feder: de topzware borden met een overmaat aan witte bestemmingen die tot in den treure toe herhaald worden, en waarvan de lokale doelen ook nog wel eens aan naamsveranderingen onderhevig zijn, zijn nu juist reden om de hoofdborden te ontlasten van al die lokale meuk die de interlokale doelen zelfs verdringen. Wat dat betreft probeert RWS met NBA de bewegwijzering voor de ter plekke onbekende lange-afstandrijder juist weer beter hanteerbaar te maken.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Serviceborden

Bericht door Pino » vr 30 okt 2009, 11:58

Wat dan mogelijk wel uit deze discussie blijkt is dat weggebruikers niet automatisch het servicebord koppelen aan de eerstvolgende afrit. Wellicht is dat een kwestie van gewenning, maar je zou de serviceborden zelf mogelijk ook wat kunnen verduidelijken op dit punt. Vervang bijvoorbeeld de vermelding "afrit X" onderaan het servicebord door een afstandsvermelding naar de afrit ("900m"), of desnoods door een tekst als "deze afrit" (vergelijkbaar met de serviceborden in Frankrijk).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Serviceborden

Bericht door Rene » vr 30 okt 2009, 12:05

Pino schreef:maar je zou de serviceborden zelf mogelijk ook wat kunnen verduidelijken op dit punt. Vervang bijvoorbeeld de vermelding "afrit X" onderaan het servicebord door een afstandsvermelding naar de afrit ("900m")
Dat kan ook, en ik zal dat zeker inbrengen.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Serviceborden

Bericht door paolie » vr 30 okt 2009, 12:09

Pino schreef:Vervang bijvoorbeeld de vermelding "afrit X" onderaan het servicebord door een afstandsvermelding naar de afrit ("900m"), of desnoods door een tekst als "deze afrit" (vergelijkbaar met de serviceborden in Frankrijk).
Beide geen goed plan. Het enkel aangeven van een afstandsvermelding doet vermoeden dat het om een afzonderlijke afrit gaat. Ik heb persoonlijk nu al heel veel moeite met bijvoorbeeld restaurantbordjes die tussen de reguliere afritborden instaan. Gaat het hier om een aparte afrit of om dezelfde? Vaak is dat aan de verschillende afstanden niet goed af te leiden. Een verwijzing naar het afritnummer lost dat duidelijk op.

"Deze afrit" vind ik echt ontzettend knullig. Dit moet je gewoon niet willen. Volstrekt onbegrijpelijk voor buitenlanders.

Ik zie service borden nog steeds als een extraatje. In Duitsland bestaan ze niet, en daar hoor je niemand erover klagen, integendeel zelfs. Hier worden ze momenteel naar mijn mening het beste uitgevoerd van heel Europa, en iedereen loopt te mekkeren...

Enige punt van kritiek: Veel te veel voorzieningen krijgen een plaatsje op de bewegwijzering tegenwoordig. Wie het in godsnaam heeft bedacht dat zelfs begraafplaatsen en crematoria bewegwijzerd moeten worden, vanaf de snelweg zelfs, die mag wat mij betreft er zelf zo snel mogelijk zonder omweg op terecht komen (woordgrapje, niet letterlijk nemen svp.)

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Serviceborden

Bericht door hoevenpe » vr 30 okt 2009, 12:14

Als overal tussen de 1200m en de 600m het servicebord voor deze afslag staat dan zal iedereen dat wel na een tijdje begrijpen. 900m erbij maakt het alleen maar duidelijker idd.

Persoonlijk vraag ik me echter af of je dit servicebord dan niet op 300m zou moeten plaatsen omdat het servicebord zo afleid van het 'echte' bord op 600m waar de 'belangrijke' bestemmingen op staan. Deze 'top' bestemmingen zou je volgens mij toch als eerste moeten lezen, en deze worden ook bij de afslag zelf weer herhaald. Mijn ideale opstelling zou dan ook zijn:

1200m: vooraankondiging (afritnummer + afritnaam )
600m: vorkbord (afritnummer + hoofddoelen, rechtdoor volgende afslag naam + wegnummer )
300m: servicebord (witte en bruine doelen, altijd voor deze afslag)
0m: afritbord (afritnummer + hoofddoelen)
na afrit: afstandenbord voor rechtdoor, onder de streep kruisende doelen

Blijft staan dat we nog niet echt een goede oplossing hebben voor het 'Vinkeveense plassen' probleem... Want juist daar wil je voor de afrit Vinkeveen aangeven dat mensen nog rechtdoor moeten blijven rijden, en het is geen doel wat je op het 600m vorkbord bij rechtdoor wilt aangeven...

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Serviceborden

Bericht door paolie » vr 30 okt 2009, 12:19

hoevenpe schreef: Blijft staan dat we nog niet echt een goede oplossing hebben voor het 'Vinkeveense plassen' probleem... Want juist daar wil je voor de afrit Vinkeveen aangeven dat mensen nog rechtdoor moeten blijven rijden, en het is geen doel wat je op het 600m vorkbord bij rechtdoor wilt aangeven...
Via afrit Vinkeveen komen ze er ook wel (sterker nog, het is een stuk korter), dus dat lijkt mij echt niet zo'n groot probleem.

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: Serviceborden

Bericht door Feder » vr 30 okt 2009, 12:21

Rene schreef:@Feder: de topzware borden met een overmaat aan witte bestemmingen die tot in den treure toe herhaald worden, en waarvan de lokale doelen ook nog wel eens aan naamsveranderingen onderhevig zijn, zijn nu juist reden om de hoofdborden te ontlasten van al die lokale meuk die de interlokale doelen zelfs verdringen. Wat dat betreft probeert RWS met NBA de bewegwijzering voor de ter plekke onbekende lange-afstandrijder juist weer beter hanteerbaar te maken.
In dergelijke gevallen heb ik niet zo veel moeite met een servicebord. Maar het bord voor de afrit Abcoude is toch niet topzwaar? En het bord bij de afrit Oldenzaal toch ook niet? In deze 2 situaties kunnen de bestemmingen op de gewone borden worden geplaatst zonder dat dit leidt tot borden waarop te veel bestemmingen worden vermeld.

Ik vrees dat straks veel afritten voorzien zullen zijn van een servicebord. Want bij veel afritten wordt wel een bedrijventerrein(tje), recreatieve bestemming of iets dergelijks vermeld.

(En naamsveranderingen... tja, vervelend. Toch zullen de meeste namen niet vaak veranderen. In veel gevallen zou een sticker over de oude naam uitkomst kunnen bieden. Vooral als de borden wat ruimer zouden zijn. En desnoods gebruik je op die sticker een iets kleiner lettertype voor de periode tot het moment waarop het bord regulier vervangen moet worden.)

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: Serviceborden

Bericht door Feder » vr 30 okt 2009, 12:38

hoevenpe schreef:1200m: vooraankondiging (afritnummer + afritnaam )
600m: vorkbord (afritnummer + hoofddoelen, rechtdoor volgende afslag naam + wegnummer )
300m: servicebord (witte en bruine doelen, altijd voor deze afslag)
0m: afritbord (afritnummer + hoofddoelen)
na afrit: afstandenbord voor rechtdoor, onder de streep kruisende doelen
Ik zie meer in het volgende systeem:

1000 meter:
vooraankondiging volgende afrit. Vermelden van afritnummer, alle relevante bestemmingen van de afrit, (indien aanwezig) het wegnummer van de weg waar de afrit naartoe leidt, en de afstand tot deze afrit

500 meter:
vorkbord. Rechtdoor vermeld je het wegnummer van de autosnelweg en de naam van de volgende afrit, rechtsaf vermeldt hetzelfde als bij het 1000meter-bord

0 meter:
vermeldt hetzelfde als het 1000meter-bord, echter nu zonder de afstand tot de afrit.

NA de oprit:
Rechtdoorbord: met de meest relevante rechtdoor (en komende hoek-om) bestemmingen

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Serviceborden

Bericht door mavas » vr 30 okt 2009, 12:41

Feder schreef:In dergelijke gevallen heb ik niet zo veel moeite met een servicebord. Maar het bord voor de afrit Abcoude is toch niet topzwaar? En het bord bij de afrit Oldenzaal toch ook niet? In deze 2 situaties kunnen de bestemmingen op de gewone borden worden geplaatst zonder dat dit leidt tot borden waarop te veel bestemmingen worden vermeld.
Je kunt natuurlijk niet 2 verschillende systemen tegelijk toepassen. Je moet het wel consequent houden: Doe je het op de ene plaats wel, dan ook op de andere plaats. (Het is eigenlijk hetzelfde als met E-nummers, die verwacht je ook op 1 plaats op het bord, en niet de ene keer bovenaan, en de andere keer onderaan).
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: Serviceborden

Bericht door Feder » vr 30 okt 2009, 13:02

^^ Waarom niet? Het systeem zou moeten zijn dat serviceborden niet nodig zijn, maar slechts bij uitzondering worden toegepast.

Neem de afrit Assen-noord. Op het huidige bord worden weergegeven Assen-noord (wit op blauw) en bedrijventerrein Assen Noord (zwart op wit). Toevallig zijn dit 2 dezelfde namen, maar dat doet even niet ter zake. Je zou het bedrijventerrein van de reguliere borden kunnen halen, en kunnen vermelden op een servicebord. Maar waarom zou je dat doen? Op het reguliere bord wordt slechts 1 bestemming vermeld, waardoor er ruimte genoeg is om ook het bedrijventerrein te vermelden.

Iets verderop op de A28 is de afrit Eelde. Of heet die afrit sinds kort Luchthaven Groningen? Hoe dan ook, naast Luchthaven Groningen (zwart op wit), Glimmen en Eelde (2x wit op blauw) staat er niets op. Ook hier zou dus een servicebord geplaatst moeten worden waarop zal staan dat je voor de luchthaven afrit 37 moet gebruiken. Waarom zo ingewikkeld? Naast de 2 bestemmingen Eelde en Glimmen is toch wel ruimte voor een derde bestemming?

Nog iets verder; de afrit Groningen-zuid. Daarop worden alleen Groningen-zuid (blauw op wit) en (H)Martini (wit op zwart) vermeld. Volgens de nieuwe methode zou dus ook hier een servicebord gebruikt moeten worden omdat het ziekenhuis niet op de gewone bebording zou horen. Maar, met slechts 1 bestemming (Groningen-zuid) biedt het bord ruimte genoeg om ook (H)Martini te vermelden.

Hierboven heb ik een stukje A28 behandeld waar 3 van de 5 afritten een servicebord zouden kunnen krijgen. Maar ik zie er de noodzaak echt niet van in. Wat een gedoe, wat een onzin en waarom nodeloos ingewikkeld doen?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Serviceborden

Bericht door Rene » vr 30 okt 2009, 14:04

Met 3-4 lokale doelen, die 3x in afgaande richting genoemd worden, praat je over een nodeloze verzwaring van de rijtaak.
De praktijk leert namelijk dat de aanvragen voor lokale doelen blijven komen. Nu wordt daar vaak "nee" gezegd, terwijl bestuurlijk er wel eens wens tot verwijzing is. Met serviceborden kun je wat dat betreft zelfs méér service bieden. Je zou zelfs niet-weggebonden voorzieningen die pal bij een afrit liggen kunnen noemen, of doelen die net niet aan de huidige rigide en volstrekt arbitraire eisen van aantallen bezoekers, aantallen bedden, etcetera, voldoen. Iets wat op dit moment totaal ondenkbaar is. Tot een maximum van 5 per servicebord.

Ook wordt het daarmee mogelijk de kosten te isoleren bij wijzigingen. Dan behoeft alleen het servicebord een aanpassing. En die kosten kunnen dan ook eenvoudiger worden doorberekend aan de veroorzaker, die weer eens een andere (al dan niet commerciëlere) naam heeft aangenomen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Serviceborden

Bericht door harry » vr 30 okt 2009, 14:19

Feder schreef:Toch zullen de meeste namen niet vaak veranderen.
Rijkswaterstaat heeft nog steeds een trauma van de Flevohof / Walibi Flevo / SixFlags / Walibi World...
Feder schreef:In veel gevallen zou een sticker over de oude naam uitkomst kunnen bieden.
Sticker of niet, het wijzigen van een bord kost sowieso nogal wat. Voorals als het een portaalbord is: de weg moet er speciaal voor afgezet worden.
Daarom zijn serviceborden meestal bermborden en geen portaalborden.

Verder zijn borden zonder witte bestemmingen een stuk rustiger en daardoor duidelijker. Zelfs op de A28 naar Groningen.

(Ik kan haast niet wachten tot alle industrie-meuk rond Rotterdam, Breda en Tilburg van de reguliere borden verdwenen is...)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Serviceborden

Bericht door paolie » vr 30 okt 2009, 14:31

^^ Helemaal mee eens!

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: Serviceborden

Bericht door Feder » vr 30 okt 2009, 15:09

Rene schreef:Met 3-4 lokale doelen, die 3x in afgaande richting genoemd worden, praat je over een nodeloze verzwaring van de rijtaak.
De praktijk leert namelijk dat de aanvragen voor lokale doelen blijven komen. Nu wordt daar vaak "nee" gezegd, terwijl bestuurlijk er wel eens wens tot verwijzing is. Met serviceborden kun je wat dat betreft zelfs méér service bieden. Je zou zelfs niet-weggebonden voorzieningen die pal bij een afrit liggen kunnen noemen, of doelen die net niet aan de huidige rigide en volstrekt arbitraire eisen van aantallen bezoekers, aantallen bedden, etcetera, voldoen. Iets wat op dit moment totaal ondenkbaar is. Tot een maximum van 5 per servicebord.

Ook wordt het daarmee mogelijk de kosten te isoleren bij wijzigingen. Dan behoeft alleen het servicebord een aanpassing. En die kosten kunnen dan ook eenvoudiger worden doorberekend aan de veroorzaker, die weer eens een andere (al dan niet commerciëlere) naam heeft aangenomen.
Als je die 3-4 lokale doelen in duidelijke witte balken weergeeft, valt het met de verzwaring van de rijtaak voor het doorgaand verkeer wel mee. Sterker nog; doorgaand verkeer hoeft niet op die witte bestemmingen te letten. Terwijl lokaal verkeer juist alleen op die witte balken hoeft te letten. Wel problematisch is het als 3-4 lokale doelen het bord extra vol maken, waardoor voor andere belangrijke bestemmingen geen plaats meer is. Dat dan een servicebord wordt geplaatst kan ik me wel voorstellen.

Maar goed, telkens gaat het over borden waar veel lokale bestemmingen op staan. Dan vergeten we de vele afritten waar slechts 1 lokaal doel op het bord staat. En daarvan zijn er heel veel. Het argument dat ook 1 lokaal doel op de reguliere borden een verzwaring van de rijtaak inhoudt, bestrijd ik met het argument dat voor het vermelden van dat ene lokale doel wel een servicebord langs de weg moet worden geplaatst. Dat extra bord vraagt extra aandacht van alle automobilisten. Waarom zou je in dat geval ook vasthouden aan het systeem?

Bestaan er ten aanzien van de lokale doelen geen richtlijnen? Dat nu vaak 'nee' moet worden gezegd als instanties of instellingen vragen om een vermelding op de borden kan ik goed begrijpen. Dat het met serviceborden gemakkelijker wordt als er meerdere doelen vermeld moeten worden begrijp ik ook. Maar dat is alleen rond grote steden het geval. Langs de vele kilometers snelweg buiten stedelijk gebied is het vaak niet nodig om serviceborden te gebruiken.

Dat de kosten bij aanpassingen bij serviceborden gemakkelijker zijn toe te rekenen dan nu het geval is, lijkt me een rare reden. Als dat volgt uit de wetgeving dan zal de wet moeten worden aangepast op een zodanige wijze dat de instantie of instelling die een naamswijziging doorvoert, altijd opdraait voor de kosten van het aanpassen van de bewegwijzering waarop de naam van die instantie/instelling wordt genoemd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Serviceborden

Bericht door Pino » vr 30 okt 2009, 15:12

Harry schreef:Ik kan haast niet wachten tot alle industrie-meuk rond Rotterdam, Breda en Tilburg van de reguliere borden verdwenen is...
De haven-meuk van Rotterdam ervaar ik als zeer nuttige witte bewegwijzering, in tegenstelling tot de genoemde andere meuk. En zeker ten westen van Knooppunt Benelux zijn ze zo prominent dat het ongepast zou zijn om ze naar een servicebord te verbannen. Al hoef je natuurlijk niet bij iedere afrit nog eens een keer te herhalen dat de overige havens vanaf hier rechtdoor zijn.

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Serviceborden

Bericht door evos » vr 30 okt 2009, 15:36

hoevenpe schreef:1200m: vooraankondiging (afritnummer + afritnaam )
600m: vorkbord (afritnummer + hoofddoelen, rechtdoor volgende afslag naam + wegnummer )
300m: servicebord (witte en bruine doelen, altijd voor deze afslag)
0m: afritbord (afritnummer + hoofddoelen)
na afrit: afstandenbord voor rechtdoor, onder de streep kruisende doelen

Blijft staan dat we nog niet echt een goede oplossing hebben voor het 'Vinkeveense plassen' probleem... Want juist daar wil je voor de afrit Vinkeveen aangeven dat mensen nog rechtdoor moeten blijven rijden, en het is geen doel wat je op het 600m vorkbord bij rechtdoor wilt aangeven...
Ik zou van het servicebord ook een vorkbord maken (op 300m). Veel duidelijker. Wat mij betreft met witte achtergrond. Als er geen rechtdoorgaande servicedoelen zijn, dan volstaat een afslaande kromme pijl. Als er geen afslaande servicedoelen zijn (zoals bij Vinkeveen), alleen een rechtdoorgaande pijl. Desgewenst aan te vullen met contourpijlen.
Laatst gewijzigd door evos op za 31 okt 2009, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Serviceborden

Bericht door Pino » vr 30 okt 2009, 15:40

paolie schreef:Het enkel aangeven van een afstandsvermelding doet vermoeden dat het om een afzonderlijke afrit gaat. Ik heb persoonlijk nu al heel veel moeite met bijvoorbeeld restaurantbordjes die tussen de reguliere afritborden instaan. Gaat het hier om een aparte afrit of om dezelfde? Vaak is dat aan de verschillende afstanden niet goed af te leiden. Een verwijzing naar het afritnummer lost dat duidelijk op.
Het is ongetwijfeld persoonlijk, maar ik herken me totaal niet in jouw twijfel bij restaurantbordjes. De gedachte dat het daarvoor om een separate afrit zou gaan, komt simpelweg niet bij me op. En in de NBA worden kort opeenvolgende afritten al helemaal duidelijk aangegeven met een dubbele aankondiging (die in het oude systeem ontbrak), dus dan zou ik daar al helemaal niet meer aan denken. De verwijzing naar het afritnummer blijkt bij sommigen juist twijfel op te roepen over welke afrit het gaat. Zie de eerdere opmerking van hoevenpe.
"Deze afrit" vind ik echt ontzettend knullig. Dit moet je gewoon niet willen. Volstrekt onbegrijpelijk voor buitenlanders.
Het zal je verbazen hoe snel mensen wegterminologie van vreemde talen oppakken. Maar verder ben ik het wel met je eens dat deze optie minder sterk is. Heb in een wat andere context wel eens gepleit voor een vermelding "eerstvolgende afrit" in een situatie waar je nog niet in de afritbewegwijzering zit. Op die manier maak je wel heel simpel duidelijk dat weggebruikers zich kunnen voorbereiden op een afrit, zonder dat je eerst een afritnummer neerzet en de weggebruiker dat pas kan gaan koppelen aan de eerstvolgende afrit zodra het aankondigingsbord verschijnt. Maar in die situatie zit je hier niet, dus dan zie ik liever een simpele afstandsvermelding.
Ik zie service borden nog steeds als een extraatje. In Duitsland bestaan ze niet, en daar hoor je niemand erover klagen, integendeel zelfs. Hier worden ze momenteel naar mijn mening het beste uitgevoerd van heel Europa, en iedereen loopt te mekkeren...
In Duitsland zijn ze ook niet nodig; daar is nooit iemand op het idee gekomen om borden vol te donderen met allerhande objecten (ik herinner me alleen één vreselijk bord bij Kiel dat vol stond met witte troep). In zoverre is de Nederlandse keuze voor serviceborden ingegeven door pure armoede. En als het om serviceborden gaat, met welke serie landen in Europa staat Nederland dan in concurrentie? Frankrijk?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Serviceborden

Bericht door Ds79m » vr 30 okt 2009, 19:06

Op zich betwijfel ik of de Vinkeveense Plassen uit zuidelijke richting echt sneller zijn te bereiken via de afrit Abcoude, in plaats van via afrit Vinkeveen, maar het gaat hier om het systeem.

Ik denk dat als de Vinkeveense Plassen zo enorm belangrijk zijn, dat ze het best worden vermeld op het afritbord bij de rechtdoorgaande richting in wit-op-bruin onder Abcoude. Een alternatief is om een via-bord neer te zetten "Vinkeveense Plassen via Abcoude."

Dat laatste voorkomt verwarring met een normaal servicebord in de NBA. En over dat servicebord gesproken, daar heb ik uiteraard ook nog wel een mening over, ik denk dat het handiger is om 'gewoon' zoals in Frankrijk een bord neer te zetten "Volgende afrit: servicedoel 1, 2, 3." Dan hoeft niemand nog eens het afritnummer te controleren op het volgende bord.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Plaats reactie