NBA: Serviceborden

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Serviceborden

Bericht door evos » wo 04 nov 2009, 23:55

Om mijn punt over pijlen op serviceborden te illustreren, heb ik mij maar eens aan Inkscape gewaagd (met dank aan degenen die de diverse onderdelen, pictogrammen en fonts beschikbaar hebben gemaakt, en aan Juerd voor zijn handleiding). Het gaat me niet om de details van de uitvoering, maar om het principe van de pijlen. De witte ondergrond dient om een duidelijk onderscheid met de "gewone" wegwijzers te handhaven.

Hierbij mijn alternatieven voor verschillende serviceborden waarop in dit subforum kritisch is gereageerd.

A35 Enschede-Zuid:
Afbeelding

A2 Vinkeveen:
Afbeelding

A1 Oldenzaal:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door evos op zo 08 nov 2009, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Serviceborden

Bericht door Vinny » wo 04 nov 2009, 23:59

Ik krijg er een beetje, het 'back to the future' gevoel bij. In de jaren '70 was het gebruikelijk om witte borden met zwarte pijlen te gebruiken. In Eindhoven staan er nog een paar (los van de chevrongevallen die je in heel Nederland sporadisch aan kan treffen). Helaas heeft iemand bedacht dat zo'n ding dan niet meer als wegwijzer herkenbaar zou zijn. Iets dat heel merkwaardig is, want volgens mij kan iedere kleuter in de bovenstaande post getekende borden wegwijzers herkennen, ongeacht dat blauw niet voorkomt als kleur op deze dingen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Serviceborden

Bericht door evos » do 05 nov 2009, 0:04

Maar het zijn geen wegwijzers... Het zijn serviceborden... :hypocrite:
Overigens mag er van mij best blauw bij, aan de rand of zo.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: Serviceborden

Bericht door Queue » do 05 nov 2009, 9:52

Mooie ontwerpen. Door de layout duidelijk genoeg dat de borden onder de categorie bewegwijzering vallen, maar doordat ze wit zijn ook duidelijk genoeg dat je hierop geen hoofddoelen en dergelijke hoeft te verwachten. Voor doorgaand verkeer ook in een oogopslag duidelijk dat hier voor hen weinig interessants op staat. Vooral het tweede bord vind ik een verbetering. Geen twijfel meer mogelijk of je nu wel of niet Vinkeveen moet aan houden voor de Vinkeveense Plassen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Serviceborden

Bericht door harry » do 05 nov 2009, 10:32

Vinny schreef:Helaas heeft iemand bedacht dat zo'n ding dan niet meer als wegwijzer herkenbaar zou zijn. Iets dat heel merkwaardig is
Het gaat om het opvallen van de wegwijzer (tussen allerlei andere signalen in bijvoorbeeld een stedelijke omgeving).
Dat je hem herkent als wegwijzer als je hem eenmaal ziet, is duidelijk.

Dit zal op een snelweg trouwens niet zo'n probleem zijn.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Ditho
verkeersader
Berichten: 554
Lid geworden op: di 16 okt 2007, 19:34
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Serviceborden

Bericht door Ditho » do 05 nov 2009, 10:32

Ik vind het goede borden.
Duidelijk en ze vallen op tussen die blauwe borden.
Ik zou ze opsturen naar RWS! ;)

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Serviceborden

Bericht door paolie » do 05 nov 2009, 10:36

Pino schreef:Het is ongetwijfeld persoonlijk, maar ik herken me totaal niet in jouw twijfel bij restaurantbordjes. De gedachte dat het daarvoor om een separate afrit zou gaan, komt simpelweg niet bij me op. En in de NBA worden kort opeenvolgende afritten al helemaal duidelijk aangegeven met een dubbele aankondiging (die in het oude systeem ontbrak), dus dan zou ik daar al helemaal niet meer aan denken. De verwijzing naar het afritnummer blijkt bij sommigen juist twijfel op te roepen over welke afrit het gaat. Zie de eerdere opmerking van hoevenpe.
Inderdaad persoonlijk, want een verwijzing naar een afritnummer vind ik dan weer veel duidelijker. Wat betreft die restaurantbordjes, er zijn volgens mij wel degelijk situaties waar de duidelijkheid te wensen overlaat. Vaak zie je zoiets bij grensovergangen, waar een aantal afritten vlak achter elkaar liggen. Als dan ook nog eens de afstanden in meters niet heel erg nauwkeurig vermeld worden, kan het behoorlijk verwarrend zijn.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Serviceborden

Bericht door harry » do 05 nov 2009, 13:04

evos schreef:Afbeelding
Ik denk dat het iets duidelijker wordt als het afrit-33-symbool links staat in plaats van rechts.
En misschien is dat wel overal beter: eerst afritsymbool en dan (rechts of eronder) bestemming.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Serviceborden

Bericht door evos » do 05 nov 2009, 14:11

^^ Ik heb het bewust zo gedaan, alweer om het onderscheid met de "gewone" wegwijzers duidelijk te houden, en om de indruk te vermijden dat hier spake zou kunnen zijn van afritnamen etc. Op de huidige serviceborden staan de afritnummers ook onderaan, niet bovenaan, en terecht. Mijn eerste idee was zelfs om de afritnummers op deze borden weg te laten.

Overigens dank voor de positieve reakties.
Ik vond zelf het bord bij Oldenzaal de grootste verbetering - het complexe bord dat daar nu staat zou ik de eerste keer dat ik daar langs kwam zeker niet in een keer in mij kunnen opnemen.

Voor wat het opsturen naar RWS betreft: dat laat ik liever over aan mensen die daar de weg een beetje (of heel goed) weten, en de zin van dat opsturen kunnen beoordelen. :)
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Serviceborden

Bericht door evos » vr 06 nov 2009, 0:25

Hierbij nog een versie met blauwe rand, voor wie dat nodig of mooier vindt.
Afbeelding
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Serviceborden

Bericht door Snelwegenkenner » vr 06 nov 2009, 15:21

Te druk zo, laat maar wit. 8-)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17414
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Serviceborden

Bericht door Kaaiman » zo 08 nov 2009, 18:04

Mooie ontwerpen van een constructief idee! Lijkt me (zeker in deze testfase van NBA) het proberen waard.

René, ga je deze ideeën meenemen? ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Serviceborden

Bericht door harry » ma 09 nov 2009, 10:19

^^ Als avatar vind ik hem ook mooi staan. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: Serviceborden

Bericht door Feder » ma 09 nov 2009, 10:27

@ evos: zou je het bord Oldenzaal[33]/Het Hulsbeek[32] ook eens willen maken waarbij:
- boven de pijl rechtdoor het afritnummer staat, met daarachter [ind]Oldenzaal, en
- rechts van de afslaande pijl het afritnummer 32, met daaronder 'Het Hulsbeek'
Ik ben benieuwd hoe dat er uit zal zien.

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Serviceborden

Bericht door evos » ma 09 nov 2009, 10:46

^^ Doe ik, maar dat wordt vanavond laat.
Laatst gewijzigd door evos op ma 09 nov 2009, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Serviceborden

Bericht door evos » ma 09 nov 2009, 11:41

harry schreef:Als avatar vind ik hem ook mooi staan. :)
Dank je! En zo blijft het idee ook een beetje onder de aandacht... :leep:
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Serviceborden

Bericht door evos » ma 09 nov 2009, 23:44

Hier is-ie dan.
Afbeelding
Maar ik zou het zelf zo niet doen, zoals ik al heb uitgelegd.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: Serviceborden

Bericht door Feder » di 10 nov 2009, 10:02

evos schreef:Hier is-ie dan. Maar ik zou het zelf zo niet doen, zoals ik al heb uitgelegd.
Ik zou het wel doen. Het ziet er wat geordender uit. Maar goed, da's een kwestie van smaak.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17414
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Serviceborden

Bericht door Kaaiman » di 10 nov 2009, 13:00

Ik ga voor de hybride vorm denk ik. Rechtdoor wel de pijl op het afritnummer gericht en bij de afrit het afritnummer er weer onder. Zou je kunnen demonstreren hoe dat eruit zou komen te zien? Intuïtief lijkt het me nl. logischer en minder rommelig. Maar eerst zien, dan geloven.

Ik neem aan dat je deze borden met Inkscape hebt gemaakt? Zo ja, zou je dan de svg's willen dumpen op http://svg.tnx.nl/? Bovenaan op deze website van Juerd staat een beknopte maar belangrijke uitleg hoe je een svg moet plaatsen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Serviceborden

Bericht door evos » di 10 nov 2009, 14:01

^^ Ga ik vanavond doen.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Serviceborden

Bericht door evos » di 10 nov 2009, 21:18

Servicebord Oldenzaal à la Kaaiman:
Afbeelding

Ik heb de svg's geupload zoals verzocht.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

RW-A29
dorpsstraat
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 23 mei 2005, 20:51

Re: Serviceborden

Bericht door RW-A29 » di 10 nov 2009, 21:48

Kaaiman schreef:Mooie ontwerpen van een constructief idee! Lijkt me (zeker in deze testfase van NBA) het proberen waard.

René, ga je deze ideeën meenemen? ;)
Het bord ziet er inderdaad erg netjes uit mijn complimenten. Er kleeft echter één groot nadeel aan en dat is de kleur wit.
In het donker maar ook bij laagstaande zon is de kans op schittering of zelfs verblinding een risico wat de bestuurder als onprettig kan ervaren.

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Serviceborden

Bericht door evos » di 10 nov 2009, 23:56

^^ Geldt dat dan niet ook voor de huidige zwart-op-witte doelen op de blauwe borden?
Het materiaal zou misschien niet al te reflecterend moeten zijn.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: Serviceborden

Bericht door Queue » zo 15 nov 2009, 12:44

Feder schreef:
evos schreef:Hier is-ie dan. Maar ik zou het zelf zo niet doen, zoals ik al heb uitgelegd.
Ik zou het wel doen. Het ziet er wat geordender uit. Maar goed, da's een kwestie van smaak.
Het ziet er geordender uit, daar ben ik het mee eens, maar is het functioneel ook beter? Dat denk ik niet.
Wat namelijk, als de rechtdoorbestemming via afrit 34 te bereiken zou zijn? Dan wijst de rechtdoorpijl direct naar afrit 34 waardoor het lijkt alsof afrit 33 niet bestaat. Een verwarrende boodschap voor alle weggebruikers die afrit 33 zouden moeten hebben. Het afritnummer moet dus zo gepositioneerd zijn, dat deze geen centrale rol op het bord krijgt maar slechts een bijrol, in de zin van 'te bereiken via afrit 33'.

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Serviceborden

Bericht door evos » zo 15 nov 2009, 18:42

Het weglaten van afritnummers op serviceborden lijkt mij een andere serieuze optie. Dit leidt m.i. nog het minste af van wat zo'n bord beoogt aan te geven: moet ik voor mijn lokale bestemming nu afslaan of pas later?
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Serviceborden

Bericht door waldo79 » zo 15 nov 2009, 19:48

Nog maar een echte:

Afbeelding

Vind het geen gunstige plek met al dat invoegende verkeer op deze plek. Bovendien torent dat ding een heel eind de lucht in...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Serviceborden

Bericht door Snelwegfreak » zo 15 nov 2009, 19:53

Mooi bord, al had er wel een zwart lijntje om het N-schildje mogen staan. Ben ook benieuwd naar de andere NBA-borden die ik denk te zien op het plaatje.

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: Serviceborden

Bericht door bas1984 » zo 15 nov 2009, 20:01

Begin van de week was die boom voor dat bord nog niet kaal. Je kon toen de bovenste helft van het bord niet lezen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Serviceborden

Bericht door Willem » zo 15 nov 2009, 20:45

Met zo'n joekel van een bord krijgt de industrienummering wel heel erg de ruimte (letterlijk en figuurlijk). De hele industrienummering is een lokaal (in dit geval regionaal) systeem en dat hoort niet de meest dominante plaats in de bewegwijzering te krijgen.

Dit soort vorkborden zijn daarnaast te groot om aan een portaal van de signalering te hangen, dat ziet er niet uit. Ze komen beter tot hun recht als ze los in de berm van de weg geplaatst worden.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Serviceborden

Bericht door boe! » zo 15 nov 2009, 20:52

Willem schreef:Ze komen beter tot hun recht als ze los in de berm van de weg geplaatst worden.
En achter welke boom had je dat bord willen neerzetten :?:

Plaats reactie