"Restaurants langs snelweg raken zoek"

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

"Restaurants langs snelweg raken zoek"

Bericht door Rene » ma 22 aug 2005, 11:59

[quote="De Telegraaf" (21-8-2005)"]
Restaurants langs snelweg raken zoek

AMSTERDAM, zondag Het is oorlog tussen een groot aantal Nederlandse horecaondernemers van wegrestaurants en Rijkswaterstaat. De wegbeheerder van het ministerie van Verkeer en Waterstaat zet een vlijmscherp mes in het aantal blauwe ANWB-bewegwijzeringsborden met de bekende gekruiste lepel en vork.

De aangekondigde plannen hebben te maken met de opheffing van de zogeheten functiescheiding tussen benzinestations en wegrestaurants aan snelwegen waar straks over en weer taken worden uitgewisseld. Zo is het in principe mogelijk dat wegrestaurants op den duur zelf benzine kunnen verkopen en tankstations horecataken gaan uitvoeren.

Uitgesloten
Wegrestaurants die wel aan de snelweg liggen, maar niet op grond van Rijkswaterstaat, worden bij de invoering van de nieuwe maatregel en bewegwijzering uitgesloten, met als gevolg een jaarlijkse omzetderving van tientallen miljoenen euro's. Automobilisten en vrachtwagenchauffeurs zullen er niet meer stoppen en met hoge snelheid voorbijrazen. Horecabedrijven die niet op rijksgrond staan en de dupe worden zijn verschillende vestigingen van AC Restaurants, McDonald's, Les Routiers, Van der Valk en LaPlace.
Rijkswaterstaat wil met deze drastische ingreep, die onderdeel uitmaakt van de landelijke Herziening Richtlijnen Bewegwijzering, weggebruikers over vijf jaar alleen nog maar geleiden naar wegrestaurants met tankstations en parkeerplaatsen die volledig op rijksgrond liggen. Het gaat om zogeheten 'verzorgingsplaatsen' die om de 20 kilometer langs de snelwegen verrijzen. De Federatie van Wegverzorgende Horecabedrijven (FWH), aangesloten bij Koninklijk Horeca Nederland en Les Routiers Européens - met respectievelijk 52 en 80 wegrestaurants - zijn woedend en hebben bij Rijkswaterstaat en het ministerie van Economische Zaken tevergeefs geprotesteerd. Desastreus "Dit is kapitaalvernietiging", waarschuwt FWH-voorzitter Arjan Pouwer. Er zijn in ons land 34 weggebonden wegrestaurants op rijksgrond. "Voor minstens twintig restaurants betekent dit een desastreus omzetverlies van 40 tot 50 procent en waarschijnlijk leidt het tot een groot aantal faillissementen. De verliezen zullen volgens berekeningen van FWH in de miljoenen lopen." Volgens Rens Kokshoorn, secretaris van de stichting Les Routiers Européens, is het "ronduit bespottelijk" dat Rijkswaterstaat de bewegwijzering voor deze groep restaurants gaat schrappen. "Veel restaurants zijn bovendien uitgerust met beveiligde parkeerplaatsen." Beide organisaties spreken van een onacceptabele vorm van discriminatie.
Rijkswaterstaat heeft de aangekondigde maatregel inmiddels in de Staatscourant gepubliceerd. Volgens een woordvoerder van Rijkswaterstaat hebben de wegrestauranthouders die geen bewegwijzering krijgen zelf de keuze om alternatieven te zoeken zoals websites of folders. Het nieuwe beleid van Rijkswaterstaat moet er verder toe leiden dat de bewegwijzering voor overheid, provincies, gemeenten en waterschappen beter op elkaar wordt afgestemd.
[/quote]
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 22 aug 2005, 12:14

Tja. Gelegenheden langs de weg hebben nou eenmaal geen godgegeven recht op bewegwijzering van die gelegenheid. Dat is algemeen geaccepteerd voor zo ongeveer ieder bedrijf vlak bij de weg, maar bepaalde restaurants (McDrives bijvoorbeeld niet) hadden wat dat betreft een uitzonderingspositie.

Dat restaurants op de gewone verzorgingsplaatsen wél worden bewegwijzerd doet daar niet aan af. De faciliteiten op die verzorgingsplaatsen horen namelijk bij de snelweg en zijn daar ook zo doelbewust aangelegd. Faciliteiten bij afslagen zijn daar gewoon neergezet door bedrijven die meenden winst te kunnen maken door dichtbij de snelweg te gaan zitten.

Als de nieuwe richtlijn tot faillissementen onder deze semi-wegrestaurants leidt, is dat natuurlijk betreurenswaardig, maar in het licht van het voorgaande een normaal bedrijfsrisico - niet de fout van Rijkswaterstaat of een ander overheidslichaam. Geen enkel bedrijf heeft immers het recht om op RWS-borden te worden aangegeven.

Aan de andere kant: deze maatregel gaat natuurlijk leiden tot een wildgroei aan reclameborden, yellow arches en dergelijke in de buurt van afslagen. Ik weet niet of ik dat zo wenselijk vind. In zoverre kun je misschien beter kiezen voor het in stand laten van de huidige borden, maar dan wel voor rekening van de uitbaters (en niet die van de overheid).

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 22 aug 2005, 13:22

Gaat dit om die bordjes die vaak later zijn toegevoegd en onder het bord hangen? Die zien er vaak erg lelijk uit, dus mooi dat ze verdwijnen. :)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 22 aug 2005, 13:27

Pino, we zijn het eens.

Je zou bijvoorbeeld éénmalig op 750 m voor de afrit op één verzamelbord bepaalde lokale horeca kunnen vermelden. Waarbij vorm, afmeting van bord en eventuele bedrijfslogo's landelijk worden vastgesteld. De kosten voor het bord (plus up-to-date houden ervan) wordt dan echter op de vermelde bedrijven afgeschoven.

Dat heeft inderdaad ook mijn voorkeur boven levensgrote billboards en "grote gele (M) bogen". :roll:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 22 aug 2005, 13:47

René schreef:Pino, we zijn het eens. Je zou bijvoorbeeld éénmalig op 750 m voor de afrit op één verzamelbord bepaalde lokale horeca kunnen vermelden.
Ook mee eens. Zo'n verzamelbord is m.i. een goed alternatief.
Donateur Vereniging Wegenforum

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 22 aug 2005, 13:52

Restaurants raken zoek, maar een zeker 0900 nummer mag zijn diensten langs de snelweg blijven aanprijzen. Wat klopt er niet in Nederland? :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 22 aug 2005, 18:59

Tja, waarom niet de vrije markt laten bepalen ? Wie op de borden wil (als pictogram of met naam) moet schuiven per cm2. Mooie sponsoring van RWS en bij wildgroei (Amerikaanse toestanden) gaan de tarieven omhoog.

Blijft alleen het probleem van de door overheden aanbevolen voorkeursroutes (ivm overlast elders) zoals Walibi World (of hoe heet het deze week weer). Wie gaat dat betalen ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » ma 22 aug 2005, 19:06

Ik ben het wat betreft helemaal met Pino en René eens.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 22 aug 2005, 21:55

Peter schreef:Blijft alleen het probleem van de door overheden aanbevolen voorkeursroutes (ivm overlast elders) zoals Walibi World (of hoe heet het deze week weer). Wie gaat dat betalen ?
Als het om het managen van grote verkeersstromen gaat, zijn we weer bij de kerntaak van bewegwijzering en kan dat doel dus weer terugkomen op de borden. Ik verzet me alleen tegen de (beweerdelijke) taak van bewegwijzering om mensen überhaupt een bepaalde richting uit te krijgen, namelijk die van een restaurant.

Daarnaast zou ik menen: je kunt tegen betaling op de borden komen, maar je kunt in beginsel niet bepalen waar. Dat blijft voorbehouden aan een paar specifieke door RWS aangeduide plaatsen. Dus niet al tien afslagen van tevoren, maar alleen op de afslag zelf (als het om semi-wegrestaurants gaat).

Als lokatie van de borden denk ik zelf aan een voor-voorwegwijzer. Zeg op 1500 m. Etablissement X - volg afslag Y. Ben er met name niet voor om de commerciële wegwijzers door de gewone voorwegwijzers van een afslag (die op 1200m, 600m, 300m en het nulbord) heen te laten lopen. Die methode wordt nu ook wel gebruikt, zij het dat je ook vaak op 400m nog een extra voorwegwijzer ziet.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 23 aug 2005, 11:11

Pino schreef:Als lokatie van de borden denk ik zelf aan een voor-voorwegwijzer.
Het Amerikaanse systeem lijkt me wel wat. Daar hebben ze voor een afrit aparte borden staan met
GAS - EXIT 12
FOOD - EXIT 12
LODGING - EXIT 12
met daarop de logo's van de bedrijven die een bezinestation, restaurant, resp. motel in de buurt van de afrit hebben.

Uiteraard hebben de Amerikanen veel meer bedrijven bij een afrit (bijv. 3 tankstations, 2 motels, 4 fastfood-ketens), dus in Nederland zullen de borden wellicht kleiner of minder kunnen.

En voor verzorgingsplaatsen (die hebben geen afritnummer) zal dan iets soortgelijks bedacht moeten worden.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 23 aug 2005, 21:00

Ik had zoiets in gedachten:

Afbeelding

Schiet mij maar lek! :P

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 23 aug 2005, 21:05

Ik vind hem wel OK, René

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 23 aug 2005, 22:13

Heb alleen mijn twijfels bij de plaatsing op 750 meter. Vind deze borden van een dusdanig ondergeschikt belang ten opzichte van de reguliere afritwegwijzers dat deze daar nog vóór moet worden geplaatst. Ik zou menen op 1500 meter.

Voor de rest prima bord.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 23 aug 2005, 22:41

Pino schreef:Heb alleen mijn twijfels bij de plaatsing op 750 meter. Vind deze borden van een dusdanig ondergeschikt belang ten opzichte van de reguliere afritwegwijzers dat deze daar nog vóór moet worden geplaatst. Ik zou menen op 1500 meter.

Voor de rest prima bord.
Ik vind dus juist dat het bord niet voor het eerste reguliere afritbord geplaatst moet worden. De eerste aankondiging van een aansluiting moet wat mij betreft altijd het kilometerbord zijn. (of in de huidige systematiek het 1200m bord). Dat moet m.i. voor de herkenbaarheid altijd identiek zijn. Daarna volgen borden die eventueel aanvullende info kunnen geven, waaronder dus zo'n voorzieningenbord.

In mijn voorstel zou het bord er trouwens een klein tikje anders uitzien, maar de essentie is hetzelfde:
Afbeelding

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 24 aug 2005, 8:43

Gisteren was er een reportage over in Editie NL. Volgens de reportage zou Artis moten verdwijnen van de borden, en alleen Blijdorp, de Efteling en nog iets (even vergeten) zouden overblijven.

Er werd ook een bord getoond waar het Dierenrijk in Mierlo opstond, het was een redesignbord, volgens mij op de A270. Blijkbaar is dit, naast het stukje A12 in Den Haag, weer een stukje snelweg waar redesign is toegepast.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 24 aug 2005, 16:20

Palance schreef:Volgens de reportage zou Artis moeten verdwijnen van de borden, en alleen Blijdorp, de Efteling en nog iets (even vergeten) zouden overblijven.
En ze hebben net op de A12 borden geplaatst naar Ouwehands Dierenpark...
(Waarom niet Ouwehands Zoo? Ik zou het niet weten...)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 24 aug 2005, 17:27

@ René: keurig bord! :toppie:
Zo zie ik ze graag.
Donateur Vereniging Wegenforum

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 24 aug 2005, 18:25

Ja en Artis verdwijnt ook van de borden. Dat gaat echt heel veel gezoek opleveren. Want welke niet-amsterdammer weet nou dat hij de afrit s 114/ Zeeburg moet hebben? En daarna de borden Centrum Oostzijde moet aanhouden? :roll:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 24 aug 2005, 19:06

Vinny schreef:Ja en Artis verdwijnt ook van de borden. Dat gaat echt heel veel gezoek opleveren. Want welke niet-amsterdammer weet nou dat hij de afrit s 114/ Zeeburg moet hebben? En daarna de borden Centrum Oostzijde moet aanhouden? :roll:
Ik niet. Maar ik kijk wél op de kaart, voordat ik naar Artis vertrek.
(maar goed, de werkbezoekjes aan de Zuidas vind ik eigenlijk al meer dan genoeg 020, dus ik vertrek voorlopig niet naar Artis ;) )

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 25 aug 2005, 7:56

Pino schreef:
Vinny schreef:Ja en Artis verdwijnt ook van de borden. Dat gaat echt heel veel gezoek opleveren. Want welke niet-amsterdammer weet nou dat hij de afrit s 114/ Zeeburg moet hebben? En daarna de borden Centrum Oostzijde moet aanhouden? :roll:
Ik niet. Maar ik kijk wél op de kaart, voordat ik naar Artis vertrek.
(maar goed, de werkbezoekjes aan de Zuidas vind ik eigenlijk al meer dan genoeg 020, dus ik vertrek voorlopig niet naar Artis ;) )
Ik weet ook wel uit mijn hoofd hoe je bij Artis moet komen, en ik ga ook wel, want ik heb nog gratis kaartjes :) :)

(Jaja, de Nederlander in mij spreekt)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 25 aug 2005, 9:39

Palance schreef:Ik weet ook wel uit mijn hoofd hoe je bij Artis moet komen, en ik ga ook wel, want ik heb nog gratis kaartjes :) :)
Zeker een DEKA-markt in de buurt ? ;)

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 25 aug 2005, 9:42

René schreef:
Palance schreef:Ik weet ook wel uit mijn hoofd hoe je bij Artis moet komen, en ik ga ook wel, want ik heb nog gratis kaartjes :) :)
Zeker een DEKA-markt in de buurt ? ;)
'

Nee, een abonnement bij Blijdorp :)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 25 aug 2005, 11:37

Maar ik kijk wél op de kaart
Dat betekent dat de omzet van Falkplan drastisch stijgt, aangezien Artis niet duidelijk genoeg op de gangbare wegenkaarten vermeld staat... ;)

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 25 aug 2005, 11:49

Een onderhandse deal tussen Falkplan en RWS? :shock:

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » do 25 aug 2005, 12:38

Dat de smurfentuin (oid) langs de A270 niet meer aangegeven zal staan vind ik eerlijk gezegd best logisch...

Maar eigenlijk denk ik wel dat men de regels iets minder strikt zou moeten maken dan nu voorgesteld, want als het verwijderen veel extra overlast in de steden tot gevolg heeft dan is dit weer een voorbeeld van burocratisch geneuzel...

Als je Artis weghaalt van de borden, gaan dan de mensen maar gokken welke afrit ze moeten nemen? Zal lekker druk worden in de straten als je nu vanaf de s110 naar Artis gaat rijden. Zelfde voorzie ik met Duinrell, daar wordt je nu vanaf de A44 netjes om wassenaar heen geleid... Als dat er niet meer op staat krijg je veel van dat verkeer (geen 1.500.000 maar wellicht wel 1.000.000) mooi door je dorp heen :( Nog een voorbeeld zijn de parken in Apeldoorn, daar wordt je nu al netjes een afslag 8km voor Apeldoorn binnendoor gestuurd, zodat al dat verkeer niet Apeldoorn door hoeft... Is dat dan ook weer de bedoeling?

Nationaal bekende parken met veel bezoekers (zeg 500.000+) moet je gewoon eenvoudig kunnen blijven vinden. Artis, Apenheul, etc. etc. En waar het voor de doorstroming beter is andere grote parken ook.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 28 aug 2005, 12:12

harry schreef:...
En ze hebben net op de A12 borden geplaatst naar Ouwehands Dierenpark...
(Waarom niet Ouwehands Zoo? Ik zou het niet weten...)
Op de A15 staan ze ook ;)

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 28 aug 2005, 12:13

Op de A50 ook :mrgreen: En ik vind ze erg handig :)

Hensepens
verkeersader

Bericht door Hensepens » wo 31 aug 2005, 23:47

En het doel van die actie is.....?

in plaats van mensen via borden de weg wijzen, ze met de kaart op schoot de weg laten zoeken. Terwijl ze rijden.

Of de frustatie dat je op de snelweg rijdt waar je nog niet bent geweest, bij een tankstation komt met een gillend kind achter die honger heeft en wanneer je er voorbijrijd ziet dat er gewoon een restaurant is.

Maar helaas, die stond net 1 meter buiten de RWS grenzen.

Uhhhh, gek wordt je van die lui

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 09 sep 2005, 10:27

Ik denk dat informatie over attracties (in de ruimste zin van het woord, dus van Artis tot de Veluwe (aangegeven vanaf de A12!)) bijzonder geschikt is voor verwerking in navigatiesytemen. In de draad van zelfgemaakte borden is er al gezegd dat een nieuw bewegwijzeringssysteem bedenken geen zin heeft omdat men in car-informatie krijgt over de route. Mij lijkt het beter om toch een goed bewegwijzeringssysteem neer te zetten dat je als leidraad kunt gebruiken bij de aanwijzingen van je navisysteem. Die apparatuur is dan wel ideaal voor het aangeven van genoemde attracties, ook hotels, restaurants en niet direct aan de snelweg gelegen tankstations. Dat prefereer ik in elk geval boven een nieuw bord zoals hier gesuggereerd is.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge