Lokaal afwijkende bewegwijzering (o.a. iRoute)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Lokaal afwijkende bewegwijzering (o.a. iRoute)

Bericht door harry » do 14 jan 2010, 10:46

Zoetermeer heeft de Almelose bewegwijzermethode geadopteerd...

Hier een reportage in 21 foto's (van gisteren, met niet al te mooi weer) van het kortgeleden geopende stukje weg tussen N209 en Prinses Maximaplein (Ring Zoetermeer).
Ik geloof dat deze weg ook Amerikaweg heet, net als het verlengde ervan.

We draaien vanaf de N209 de nieuwe weg op.
Opvallend dat de bruine bestemmingen in twéé witte kaders geplaatst zijn...
En let op de gearceerde wegnummerkaders. Op zijn Almeloos dus.
Afbeelding

De wegnummers staan wel in streepjeskaders, maar RING niet. Terwijl we hier nog niet op de ring zelf zijn.
In Almelo zou dat ook een wit-op-blauwe tekst in een onderbroken spoel zijn.
Afbeelding

Deze afrit is nog niet open:
Afbeelding

De icoontjes zijn nauwelijks te ontcijferen. En voor de ene bruine bestemming de andere volgen? Tja...
Afbeelding

Ik realiseer me dat ik niet op de maximumsnelheid gelet heb. Ik reed daar ongeveer 50 en nog kon ik niet alles lezen.
Laat staan als je hier 70 of 80 mag. (Nou had ik wel een camera in de hand, maar toch...)
Afbeelding

Dit is de afrit naar het Prinses Maximaplein. (En o.a. naar de McDonald's, waar ik deze keer niet geweest ben. :) )
Afbeelding

Let ook op de dichte pijlen. Zoetermeer volgt niet de ANWB-redesign.
Afbeelding

Ook de handwijzer-pijlen zijn geen redesign.
Afbeelding

Let op de creatieve plaatsing van de wegnummers...
Andere richtingen links, andere wijken rechts. Voor wie eens wat anders wil.
Persoonlijk had ik denk ik liever RING-oost en RING-noord gezien (zoals andere steden dat wel doen), in plaats van al die gestreepte wegnummers.
Afbeelding

De onderste handwijzers zijn omklapbaar; de bedrading is nog niet aangesloten.
Afbeelding

We hebben de rotonde helemaal genomen en zijn nu terug op de nieuwe weg. Richting N209 deze keer.
Afbeelding

Afbeelding

De afrit naar wijk 21.
Afbeelding

De pijl lijkt te betekenen dat er zodadelijk twee rijstroken voor linksaf zijn.
Het is zeer ongebruikelijk om dat zo aan te geven! Ik had hier twee wegen linksaf verwacht.
Volgens mij zouden deze wegwijzers nooit door de ANWB goedgekeurd worden...
Afbeelding

De laatste voorwegwijzer is redesign en dus ANWB. We zijn weer in de "normale wereld".
Afbeelding

Het kruispunt met de N209. We gaan hier rechtsaf.
Afbeelding

De N209 is hier over een bepaalde lengte 3-strooks. Nederland heeft er dus weer een nieuwe 5- of 6-strooks niet-snelweg bij.
Afbeelding

Voor Kruisweg en Moerkappelle kon je vroeger direct linksaf. Tegenwoordig word je via het nieuwe bedrijventerrein onder de N209 door geleid.
Afbeelding

Drie keer N209. De 1e en 2e zijn tamelijk overbodig, want die stroken leiden je alleen de A12 op (zij het dan 1 kruispunt verder).
Afbeelding

We naderen de A12. Ik zag dat de spitsstrook (of hoe heet dat ding) richting Den Haag inmiddels is opengesteld. Richting Utrecht zag ik nog een rood kruis.
Richting Utrecht wordt straks 2 stroken, maar de ANWB geeft dat niet met moeilijke pijlen aan, zoals Zoetermeer...
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door harry op do 14 jan 2010, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [foto] Zoetermeer volgt het Almelose voorbeeld

Bericht door Rene » do 14 jan 2010, 10:59

Aha, Zoetermeer was in de jaren '80 (net als Utrecht destijds) altijd de vreemde eend in de nationale bijt omdat ze de bewegwijzering zèlf deden. In de jaren '90 hebben ze een contract met de ANWB gesloten, en blijkbaar zijn ze daar nu weer vanaf gestapt.

Ik blijf Tiresias signfont slecht vinden voor wat betreft de cijfers (vooral de 3 en de 4...).
harry schreef:De pijl lijkt te betekenen dat er zodadelijk twee rijstroken voor linksaf zijn.
Het is zeer ongebruikelijk om dat zo aan te geven! Ik had hier twee wegen linksaf verwacht.
Helemaal mee eens. Slechte manier van aanduiden.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [foto] Zoetermeer volgt het Almelose voorbeeld

Bericht door Wouter N14 » do 14 jan 2010, 11:04

Wat een ellende... :neenee:

Het is trouwens de Australiëweg en de Verlengde Australiëweg ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] Zoetermeer volgt het Almelose voorbeeld

Bericht door Vinny » do 14 jan 2010, 11:05

De N209 is hier over een bepaalde lengte 3-strooks
Dat geldt voor alle wegen, dat die over een bepaalde lengte een bepaald aantal rijstroken hebben... :dyn_hyp:
Hier had ik het liefst A 12 tussen haakjes op de plaats van de N 209 gezien
De rijstrokenconfiguratie op het bord komt niet overeen met die op de grond. Ik zou zeggen, fout

Veder vind ik de Almelo-style in Zoetermeer niet geslaagd. Te veel bestemmingen, te veel fratsen, te lange en opzichtige pijlen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] Zoetermeer volgt het Almelose voorbeeld

Bericht door Vinny » do 14 jan 2010, 11:12

Wat mij zorgen baart is dat er een totaal gebrek aan uniformiteit gaat ontstaan op deze manier. NBA, Redesign ANWB, Redesign RWS (N wegen), Almelo-style..., houdt het dan nooit op :(
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [foto] Zoetermeer volgt het Almelose voorbeeld

Bericht door Wouter N14 » do 14 jan 2010, 11:19

ik, aan de gemeente Zoetermeer schreef:Betreft bewegwijzering Verlengde Australiëweg. Ik ben op internet een fotoreportage tegengekomen van de nieuwe bewegwijzering op de Verlengde Australiëweg en het Maximaplein. Ik wil graag weten waarom de gemeente is afgeweken van de landelijke richtlijnen, terwijl die richtlijnen prima toegepast hadden kunnen worden. Dit komt de -belangrijke- uniformiteit op de wegen in Nederland niet ten goede.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [foto] Zoetermeer volgt het Almelose voorbeeld

Bericht door Peter » do 14 jan 2010, 11:24

De borden boven de oprit naar de A12 kloppen ook niet, daar waar twee stroken naar Den Haag en één naar Utrecht wordt aangegeven. De pijlen op de weg geven 2 stroken naar Utrecht (viaductikoontje) en 1 naar Den Haag. Pas later komt er een strook naar Den Haag bij. Wellicht wil ben de lijnen later nog aanpassen (na de winter)

De handwijzers bij de ring hebben een "andere wijken". Verder worden geen wijken genoemd, tenzij je "centrum" als wijk ziet (ipv van nummers), maar die was al dezelfde kant op. Rechtaf staat nu "andere wijken", in feite dus "alle wijken" en linksaf staat "andere richtingen". Snapt U het nog ? Foutje ?

Ik had de handwijzers met dichte pijl zaterdagavond ook al gezien. Het vreemde is dat de kasten de dikte hebben van een intern verlichte kast. De wijzerplaten zelf lijken van reflecterend materiaal te zijn en geen enkele handwijzer (op gemeentewegen) brandt, kennelijk opzettelijk. Waarom dat niet voor de dunnere kast (plaat) variant is gekozen is mij een raadsel.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [foto] Zoetermeer volgt het Almelose voorbeeld

Bericht door mavas » do 14 jan 2010, 11:33

harry schreef:Zoetermeer heeft de Almelose bewegwijzermethode geadopteerd...
Of de ambtenaar die eerst in Almelo werkte is verhuisd en werkt nu bij de gemeente Zoetermeer ;)
Drie keer N209. De 1e en 2e zijn tamelijk overbodig, want die stroken leiden je alleen de A12 op (zij het dan 1 kruispunt verder).
Afbeelding
Het rechterpaneel lijkt mij ook niet in orde. De rijstrook is op dit punt nog niet begonnen, en hier had dus een schuine pijl moeten staan.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [foto] Zoetermeer volgt het Almelose voorbeeld

Bericht door harry » do 14 jan 2010, 11:45

Wouter N14 aan de gemeente Zoetermeer schreef:Ik wil graag weten waarom de gemeente is afgeweken van de landelijke richtlijnen
Zijn die richtlijnen er al dan? Ik dacht dat men nog bezig was met een nieuwe versie (en misschien dat Zoetermeer al elementen toepast uit die nieuwe versie?).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [foto] Zoetermeer volgt het Almelose voorbeeld

Bericht door harry » do 14 jan 2010, 11:47

mavas schreef:De rijstrook is op dit punt nog niet begonnen, en hier had dus een schuine pijl moeten staan.
Als het NBA was geweest, ja. Maar bij redesign zou dit best wel eens volgens de regels kunnen zijn.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [foto] Zoetermeer volgt het Almelose voorbeeld

Bericht door Wouter N14 » do 14 jan 2010, 11:48

@ Harry. Er zijn wel degelijk al richtlijnen. Alleen komen er binnenkort nieuwe :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: [foto] Zoetermeer volgt het Almelose voorbeeld

Bericht door tsov » do 14 jan 2010, 11:51

Ik kan me in veel van de bovenstaande kritiek vinden, maar wil toch twee pluspunten noemen. Dat zijn de dichte pijlen en de onderbroken lijn voor indirecte verwijzing. Die pijlen zou ik vaker willen zien (afgezien van die twee-stroken-linksaf-draak), die "Scandinavische" verwijzingen vind ik leuk, maar haakjes vind ik net zo duidelijk. Het voordeel vervalt namelijk nogal doordat wij normaliter geen lijntjes hebben om de nummers. In Scandinavië is het m.i. duidelijker.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [foto] Zoetermeer volgt het Almelose voorbeeld -Australiëweg

Bericht door Mandelsoft » do 14 jan 2010, 12:20

Deze bewegwijzering is zelfs vreemd voor Zoetermeer! Ik heb liever hier NBA of re-design gezien. Ik vind die indirecte verwijzing wel oké, maar dan zouden de onderbroken lijnstukken korter moeten en de ringaanduiding zou ook indirect moeten zijn verwezen. Bovendien had ik hier liever portaalborden gezien. Jammer dat Zoetermeer zelfs in zijn eigen systeem zeer incosistent is :cry:
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [foto] Zoetermeer volgt het Almelose voorbeeld

Bericht door mavas » do 14 jan 2010, 12:58

harry schreef:
mavas schreef:De rijstrook is op dit punt nog niet begonnen, en hier had dus een schuine pijl moeten staan.
Als het NBA was geweest, ja. Maar bij redesign zou dit best wel eens volgens de regels kunnen zijn.
Ik meen dat het op andere Redesign-locaties wel is gedaan, maar daar ben ik niet zeker van. Op de N197 staat bijvoorbeeld een gecombineerde pijl, weliswaar niet op het beslissingspunt, maar toch. Ook op de N231 bij Amstelveen staan zulke gecombineerde pijlen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [foto] Zoetermeer volgt het Almelose voorbeeld -Australiëweg

Bericht door Rene » do 14 jan 2010, 13:20

Ik verplaats deze draad naar het Bewegwijzering-subforum.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Nu ook Almelo-bewegwijzering in Zoetermeer

Bericht door Via » do 14 jan 2010, 14:46

Ik word ook niet vrolijk van dit gepruts met vage bestemmingen, een lelijk lettertype en de zoveelste uitvoeringsvorm die weer ontstaat... :roll:

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Nu ook Almelo-bewegwijzering in Zoetermeer

Bericht door Mandelsoft » do 14 jan 2010, 16:03

Nee, dan liever zo:
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik heb hier de borden van de eerste zes plaatjes aangepast. Onder ander heb ik het lettertype ANWB Ee laten terugkonen en heb ik de ringaanduiding indirect gedaan. De indirecte verwijzingen zijn wel een beetje Almelo-stijl, alleen met een ander stippellijn. Dit is wellicht niet het beste design, maar naar mijn mening is het beter dan wat er nu staat. Ik wist wel dat Zoetermeer wel een wat apart was met zijn wegwijzers maar dit slaat echt alles :nooo:

Groeten,
Maarten
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Nu ook Almelo-bewegwijzering in Zoetermeer

Bericht door Willem » do 14 jan 2010, 21:49

Zijn Dutch Water Dreams en Dekker Party nou echt van die bestemmingen die je al aan de andere kant van Zoetermeer prominent op de wegwijzers moet zetten? Zo krijg je inderdaad een stortvloed aan bruine bestemmingen, als iedere gelegenheid tot vermaak een plaats op de borden moet krijgen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Nu ook Almelo-bewegwijzering in Zoetermeer

Bericht door boe! » do 14 jan 2010, 22:07

Willem schreef:Zijn Dutch Water Dreams en Dekker Party nou echt van die bestemmingen die je al aan de andere kant van Zoetermeer prominent op de wegwijzers moet zetten?
Ik woon niet in Zoetermeer, maar als buitenstaander ken ik beide bestemmingen. Dus voor Zoetermeerse begrippen zijn dit belangrijke bestemingen.

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [foto] Zoetermeer volgt het Almelose voorbeeld

Bericht door jan » do 14 jan 2010, 22:12

Wat een vreselijk kleine lettergrootte op die borden.:neenee: Qua lettertype vind ik het mooier dan Uu (redesign).
harry schreef:De pijl lijkt te betekenen dat er zodadelijk twee rijstroken voor linksaf zijn.
Het is zeer ongebruikelijk om dat zo aan te geven!
Kennen we ook in NBA (Enschede).

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Nu ook Almelo-bewegwijzering in Zoetermeer

Bericht door Mandelsoft » vr 15 jan 2010, 8:45

Willem schreef:Zijn Dutch Water Dreams en Dekker Party nou echt van die bestemmingen die je al aan de andere kant van Zoetermeer prominent op de wegwijzers moet zetten? Zo krijg je inderdaad een stortvloed aan bruine bestemmingen, als iedere gelegenheid tot vermaak een plaats op de borden moet krijgen.
Snowworld (sikbaan), Dutch Water Dreams (Wildwaterbaan) en PWA Silverdome(IJsbaan) worden beschouwd als drie van de vijf toeristentrekkers van Zoetermeer. Daarom mag er wel aandacht gevestigd worden op de borden. Maar wat mij betreft kan Dekker Party er zo af. Die kan je beter via de A12 bewegwijzeren.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nu ook Almelo-bewegwijzering in Zoetermeer

Bericht door waldo79 » vr 15 jan 2010, 9:06

toeristentrekkers
Ze trekken publiek...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Nu ook Almelo-bewegwijzering in Zoetermeer

Bericht door Vinny » vr 15 jan 2010, 10:06

Dutch Water Dreams en Dekker Party die publiek trekken.
:denk:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Nu ook Almelo-bewegwijzering in Zoetermeer

Bericht door mavas » vr 15 jan 2010, 10:16

waldo79 schreef:
toeristentrekkers
Ze trekken publiek...
Ja wegenforummers die komen kijken naar de afwijkende bewegwijzering.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Nu ook Almelo-bewegwijzering in Zoetermeer

Bericht door Pino » vr 15 jan 2010, 10:22

Mandelsoft schreef:Snowworld (sikbaan), Dutch Water Dreams (Wildwaterbaan) en PWA Silverdome(IJsbaan) worden beschouwd als drie van de vijf toeristentrekkers van Zoetermeer. Daarom mag er wel aandacht gevestigd worden op de borden. Maar wat mij betreft kan Dekker Party er zo af. Die kan je beter via de A12 bewegwijzeren.
En dan vervolgens om het hardst roepen dat er op de A12 een servicebord moet komen met "Dekker Party" erop? Ik ben absoluut tegen dat soort pogingen om bewegwijzering als toeristisch uithangbord te gebruiken. Amsterdam dat vanaf iedere grensovergang op de borden wil staan (ook al worden ze door vrijwel niemand gebruikt die naar Amsterdam gaat), Rotterdam dat in de stad al haar attracties prominent op de borden zet (dat wil zeggen: ieder object dat potentieel meer dan vijf toeristen per jaar zou kunnen trekken), Zoetermeer met haar Big Five.

Er valt uiteindelijk best wel wat te zeggen voor bewegwijzering van de Zoetermeerse objecten die bezoekers uit het hele land trekken. Maar dan uitsluitend:
1. de attracties die ertoe doen (wat mij betreft alleen Snowworld en Wildwaterbaan);
2. met een volgbord (geen vervuiling van de verdere bewegwijzering in de stad, totdat je vlak bij het object in kwestie bent); en
3. op de invalswegen die door ter plaatse onbekenden worden gebruikt (in Zoetermeer dus niet bij de N209).

Bij punt 2 zou ik nog opmerken dat je je volgborden dan wel op de juiste manier moet inrichten. Niet verkeer zich laten richten op het volslagen onbekende Van Tuyllpark (wat doet dat op de bewegwijzering?), maar voor de Wildwaterbaan bijvoorbeeld op de N470. Waarbij je die N470 uiteraard naar goed Nederlands gebruik in platte tekst op de borden zet, zonder onderbroken bies.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Nu ook Almelo-bewegwijzering in Zoetermeer

Bericht door Willem » vr 15 jan 2010, 10:48

Voor het soort trekpleisters als de bruine bestemmingen in Zoetermeer hebben ze van die speciale kleine bordjes ontwikkeld. Die vallen minder op en direct is het onderscheid met belangrijker bestemmingen als Centrum, Den Haag of Utrecht duidelijk.

Het gaat dan om dit soort bordjes, alleen dan volgens de nieuwste trend in het bruin:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Willem op vr 15 jan 2010, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Nu ook Almelo-bewegwijzering in Zoetermeer

Bericht door Rene » vr 15 jan 2010, 11:40

^^
Die pic is wel heel erg tiny...

TOEVOEGING
bestandsnaam afbeelding:
i48.tinypic.com/2v8pqqc.png

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Nu ook Almelo-bewegwijzering in Zoetermeer

Bericht door Via » vr 15 jan 2010, 11:52

^^

Die zin is wel heel erg onnodig Engels en hip... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Nu ook Almelo-bewegwijzering in Zoetermeer

Bericht door Snelwegfreak » vr 15 jan 2010, 11:55

Nou nou nou, René en René! :hahaHAHA:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Nu ook Almelo-bewegwijzering in Zoetermeer

Bericht door Pino » vr 15 jan 2010, 13:44

Willem schreef:Voor het soort trekpleisters als de bruine bestemmingen in Zoetermeer hebben ze van die speciale kleine bordjes ontwikkeld. Die vallen minder op en direct is het onderscheid met belangrijker bestemmingen als Centrum, Den Haag of Utrecht duidelijk.
Op hoofdwegen helpen dat soort borden alleen maar wanneer ze zijn beperkt tot objecten in zijstraten. Je zou er wel rechtdoordoelen op kunnen zetten, maar dan worden je borden nodeloos groot en daarmee minder overzichtelijk en kostbaar. Dat zie je ook mooi aan het plaatje dat je postte: het geeft alleen maar afslaande doelen aan. Het bord is niet bedoeld voor het geleiden van verkeer vanaf de rand van de stad naar de verschillende objecten, maar alleen voor het laatste stukje in de wijk waarin het object zich bevindt.

Wil je verkeer vanaf de rand van de stad geleiden naar een of ander object, dan zet je wat mij betreft beter via-borden in dan zo'n speciaal klein bordje.

Plaats reactie