Lokaal afwijkende bewegwijzering (o.a. iRoute)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

05NNN
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 22:45
Locatie: Zoetermeer

Re: iRoute-bewegwijzering (o.a. in Almelo, Zoetermeer)

Bericht door 05NNN » wo 15 apr 2015, 18:07

Ik ben opgegroeid in het bordenwoud Zoetermeer en vraag mij echt af of ook iRoute zich nu aan de richtlijn gaat houden.
Ambtenaren in Zoetermeer hebben altijd warme bandjes gehad met ontwikkelaars die het net even anders (en goedkoper) wouden doen.

Ik begrijp ook echt niet waarom een bord met "Wijk [24]", niet kan staan "[24] Seghwaert"
Bovendien RING, andere richtingen en doorgaand verkeer door elkaar gebruikt.
Verschillende pijlen, lettertypen, omhoog- en omlaagstaande pijlen en ga maar door.
Het is een zooitje.

Hoop echt dat de gemeente in het vervolg met goede organisatie gaat werken die zich aan de richtlijn en Ddesign houdt.
En een integraal plan voor de gehele stad heeft die consistent met de rest van het land is.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: iRoute-bewegwijzering (o.a. in Almelo, Zoetermeer)

Bericht door Albaufstieg » za 18 apr 2015, 11:27

Pino schreef: Mooie hoogdravende teksten op de site als "weggebruiker centraal". Maar niet onderkennen dat je met afwijkingen van een landelijke richtlijn, hoe goed bedoeld ook, bepaald niet de weggebruiker centraal wordt gesteld. En dan moet het debat over de inhoud nog beginnen.
Dat zal men op de website inderdaad niet onderkennen, daar probeer je immers de benefits die verbonden zijn aan jouw product of dienst te presenteren, zodat het aantrekkelijk oogt voor de beoogde doelgroep. Die hoogdravende teksten vinden aansluiting bij die gedachte. Men is zich er desondanks goed van bewust dat men consequent tegen de landelijke richtlijn ingaat, dat is immers waar hun kerntaak op gefocust is.
Pino schreef:Ooit hoopte ik dat dit soort bewegwijzering een initiatief van een doorgeslagen lokale ambtenaren was. Nu blijkt dat professionals hier geld aan verdienen ben ik dubbel geschokt. Dit is feitelijk kwakzalverij.
Dat hoopte ik ooit ook. Wat ik mogelijk nog schokkender vind is dat sommige gemeentes en wegbeheerders toehappen en bewegwijzering van dit slag uitrollen op het OWN in die bewuste gemeentes. Ik geloof niet dat je er dan heel veel van begrepen hebt, hoe goed bedoeld ook.. :|
Laatst gewijzigd door Albaufstieg op za 18 apr 2015, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: iRoute-bewegwijzering (o.a. in Almelo, Zoetermeer)

Bericht door Vinny » za 18 apr 2015, 11:41

"In het echt" vind ik de bewegwijzering best meevallen als je gewoon door de steden heen rijdt. Belangrijkste kritiekpunt is dat ze te veel bestemmingen proberen aan te geven. Ik vind het beter dan redesign in ieder geval. Old-School is wel beter maar goed dat zeg ik wel eens vaker :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: iRoute-bewegwijzering (o.a. in Almelo, Zoetermeer)

Bericht door Albaufstieg » za 18 apr 2015, 12:03

Ik heb het ook nog niet over de inhoud gehad. Het feit dat je de landelijke richtlijn vol in de wind slaat is per definitie in mijn ogen al fout. Waarom het wiel weer opnieuw willen uitvinden? (ja, om er je brood mee te verdienen..)

Maar goed, de inhoud. Het lettertype vind ik niet geweldig. Ik vind het een behoorlijke knipoog doen naar Uu, zoals René ook al aangaf. De leesbaarheid en duidelijkheid zijn hiermee direct discutabel.
Voor het tweede inhoudelijke punt sluit ik me ook bij René aan: ik ben allerminst een fan van die stapelborden. Te veel informatie in één keer, waarbij het voorbeeld uit Middelburg ook laat zien dat die stapelborden behoorlijk gedomineerd kunnen worden door witte meuk. En die witte meuk onttrekt de aandacht direct van de belangrijkste doelen.

Nu is die witte meuk ook in Ddesign aanwezig, maar een pijlenschets via de oude vertrouwde voorwegwijzers zorgt er in ieder geval voor dat informatie beter verspreid is. Je hebt als weggebruiker niet alleen langer de tijd om de doelen tot je te laten komen, de borden ogen ook rustiger door de informatiespreiding. Bij sommige kruisingen kunnen voorwegwijzers dan uiteraard nog verduidelijkt worden door een portaal, indien nodig.

Alleen de manier waarop iRoute de indirecte wegnummers presenteert op de borden kan me tot op heden bekoren, met het stippellijntje om het indirecte wegnummer heen. Al kun je ook je vraagtekens plaatsen bij de voordelen rond dat stippellijntje, want zonder stippellijntje en louter wit op blauw functioneerde het ook altijd al prima.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Wegwijzers in gemeente Weert

Bericht door Gaiajohan » di 28 apr 2015, 21:00

Toen ik gisteren voor de vrijmarkt in Weert was viel me de erg foute bewegwijzering op. Op élke handwijzer staat namelijk een wegnummer waar je -naartoe- gaat, maar waar je dus niet op rijdt. Het staat niet tussen haakjes, maar bv ri. Maastricht staat in een rood rechthoek A2, ri Roermond N280.

https://www.google.nl/maps/@51.257418,5 ... !2e0?hl=en
Bijvoorbeeld dit bord:
Hier staat nu :
Roermond N280 (geel rechthoek)
Maastricht A2 (rood rechthoek)
Nederweert N275 (geel rechthoek)
Eindhoven A2 (rood rechthoek)

Dit is door het hele centrum van Weert compleet fout aangelegd. Álle borden, dus bv Stramproy heeft -altijd- N292 erachter staan.

Alle handwijzers hebben nu ook hartkloppijlen, maar mocht ik binnenkort weer eens in de buurt zijn, zouden foto's leuk zijn. M.i. leek het nergens naar..
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Wegwijzers in gemeente Weert

Bericht door boe! » di 28 apr 2015, 21:03

Uit een ander topic:
boe! schreef:
Albaufstieg schreef:Volgens de richtlijn moeten er toch twee wijzers hangen: één met het wegnummerschild en de andere met de doelen, zoals op onderstaande foto?
Weert wijkt nogal af met zijn bewegwijzering. De A2 is een indirecte verwijzing naar de A2, die pas 3 kilometer verderop ligt, maar waarbij ze het wegnummer in wit op rood plaatsen. Weert doet op deze rotonde hetzelfde met bijvoorbeeld de N292 (zwart op geel), terwijl je nog 5 kilometer moet rijden om daar te komen.
Afbeelding

Het gaat overigens niet altijd goed. De N266 is toch echt de andere kant op. Dit had N292 moeten zijn.
Afbeelding
harry schreef:
boe! schreef:Het gaat overigens niet altijd goed.
Dat is nog zacht uitgedrukt...
Afbeelding

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wegwijzers in gemeente Weert

Bericht door harry » di 28 apr 2015, 21:24

Gaiajohan schreef:zouden foto's leuk zijn.
Ik heb al eens diverse borden op de foto gezet, toen ze er net stonden (april 2012).
De wegwijzer op de 1e foto heeft N266 aan maar dat had N292 moeten zijn. En N254 moet N564 zijn...
Weert heeft een hoop fouten gemaakt bij de nieuwe bewegwijzering. Twee wegnummers staan op diverse plaatsen fout (N266 en N254), de A2 had niet op een rood vlak moeten staan en plaatsen als Altweerterheide hadden niet in een wit vlak moeten staan. Verder valt er een hoop af te dingen op de leesbaarheid van sommige borden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Wegwijzers in gemeente Weert

Bericht door Gaiajohan » di 28 apr 2015, 21:40

Het rare is gewoon dat de bebording in april 2014 gedeeltelijk nog goed was, maar dat men dus gewoon is doorgegaan met maar wat aanmodderen?!
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wegwijzers in gemeente Weert

Bericht door harry » di 28 apr 2015, 21:44

Gaiajohan schreef:dat men dus gewoon is doorgegaan met maar wat aanmodderen
...gemeentelijk beleid.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: iRoute-bewegwijzering (o.a. in Almelo, Zoetermeer)

Bericht door Snelwegfreak » di 28 apr 2015, 21:46

Draad samengevoegd met huidige draad over iRoute-bewegwijzering.

Met vriendelijke groet,
Moderator Snelwegfreak
Enne gojje mins blieft altied leave.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Wegwijzers in gemeente Weert

Bericht door RSK » wo 29 apr 2015, 10:09

harry schreef:
Gaiajohan schreef:dat men dus gewoon is doorgegaan met maar wat aanmodderen
...gemeentelijk beleid.
Duidelijk een gevalletje 'is het beleid of is er over nagedacht?'
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: iRoute-bewegwijzering (o.a. in Almelo, Zoetermeer)

Bericht door Mandelsoft » wo 29 apr 2015, 11:21

Iemand bij de gemeente Weert heeft "de kunst van het weglaten" niet begrepen. Zelfs buiten de stijlfouten om (indirecte wegnummers als direct aangeven) wordt de weggebruiker hier geconfronteerd met hele boodschappenlijstjes die uiteindelijk niet zo behulpzaam zijn. Er mogen aardig wat doelen worden geschrapt...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: iRoute-bewegwijzering (o.a. in Almelo, Zoetermeer)

Bericht door harry » wo 29 apr 2015, 11:27

Mandelsoft schreef:Er mogen aardig wat doelen worden geschrapt...
Ik denk dat de gemeente-ambtenaar uitgaat van het principe dat overal op de Ring alle uitgaande bestemmingen moeten staan, zodat je altijd en overal weet hoe je Weert uit moet.
Dat past dan weer bij het principe "Weert weert autoverkeer". :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: iRoute-bewegwijzering (o.a. in Almelo, Zoetermeer)

Bericht door Pino » wo 29 apr 2015, 11:46

Mandelsoft schreef:Iemand bij de gemeente Weert heeft "de kunst van het weglaten" niet begrepen. Zelfs buiten de stijlfouten om (indirecte wegnummers als direct aangeven) wordt de weggebruiker hier geconfronteerd met hele boodschappenlijstjes die uiteindelijk niet zo behulpzaam zijn. Er mogen aardig wat doelen worden geschrapt...
Dat je in Weert ambtenaren hebt die dat bewegwijzeringsprincipe niet helemaal door hebben, is één ding. Maar dat eindigt dan met het inschakelen van een dienstverlener als iRoute, dat zichzelf mooi verkoopt als professional die de wegbeheerder wel even zal helpen bij al wat er bij bewegwijzering komt kijken. Met dit soort eindresultaten heb ik daar maar één woord voor over: kwakzalverij.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 29 apr 2015, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21918
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: iRoute-bewegwijzering (o.a. in Almelo, Zoetermeer)

Bericht door Wouter N14 » wo 29 apr 2015, 11:47

^^ Volgens mij staat nog niet vast dat iRoute verantwoordelijk is voor de bewegwijzering in Weert :idea:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: iRoute-bewegwijzering (o.a. in Almelo, Zoetermeer)

Bericht door Pino » wo 29 apr 2015, 11:50

^^ Dan mag in bovenstaande post het woord iRoute zonodig worden vervangen door de 'professional' die ze dan wel hebben ingeschakeld. En als ze dit volledig in-house doen, mag ik ze aanraden om wel een echte deskundige in te schakelen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: iRoute-bewegwijzering (o.a. in Almelo, Zoetermeer)

Bericht door harry » wo 29 apr 2015, 11:51

Wouter N14 schreef:Volgens mij staat nog niet vast dat iRoute verantwoordelijk is voor de bewegwijzering in Weert :idea:
Snelwegfreak vindt kennelijk van wel. :idea:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: iRoute-bewegwijzering (o.a. in Almelo, Zoetermeer)

Bericht door boe! » wo 29 apr 2015, 12:27

Wouter N14 schreef:^^ Volgens mij staat nog niet vast dat iRoute verantwoordelijk is voor de bewegwijzering in Weert :idea:
AGMI en Heijmans Techniek en Mobiliteit zijn verantwoordelijk voor de bewegwijzering in Weert.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21918
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Lokaal afwijkende bewegwijzering (o.a. iRoute)

Bericht door Wouter N14 » wo 29 apr 2015, 12:29

^^ Dank je. Ik heb de topictitel aangepast.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Lokaal afwijkende bewegwijzering (o.a. iRoute)

Bericht door Snelwegfreak » wo 29 apr 2015, 12:39

Planfase en ontwerp of productie en plaatsing. Dat zijn verschillende dingen die vaak door verschillende bedrijven worden gedaan... :idea:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21918
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Lokaal afwijkende bewegwijzering (o.a. iRoute)

Bericht door Wouter N14 » wo 29 apr 2015, 12:47

^^ Er wordt toch ook niet getwijfeld aan iRoute in Zoetermeer en Almelo...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8711
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Lokaal afwijkende bewegwijzering (o.a. iRoute)

Bericht door captain007 » wo 29 apr 2015, 12:54

Van Heijmans weet ik toevallig dat ze alleen plaatsing doen (staat ook gewoon zo op hun site), productie wordt volgens mij altijd uitbesteed aan partijen zoals VDL, AGMI, Naamplaat, etc. Dus in het geval van Weert hebben AGMI en Heijmans niets te zeggen over het ontwerp, maar voeren alleen een deel uit van het proces van ontwerp naar plaatsing. De website van iRoute is hopeloos verouderd (laatste update 2012) dus daaraan kan ik niet afleiden dat ze het ontwerpen hebben gedaan.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Lokaal afwijkende bewegwijzering (o.a. iRoute)

Bericht door Albaufstieg » wo 29 apr 2015, 12:57

Oké, maar zonder dat je weet door welke partij de bewegwijzering te Weert is ontworpen lijkt het me niet juist dit op voorhand zonder bron aan iRoute te koppelen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Lokaal afwijkende bewegwijzering (o.a. iRoute)

Bericht door Rene » wo 29 apr 2015, 16:24

De uitvoering met stapelborden in combinatie met opgaande pijlen is uniek voor iRoute-ontwerpen.
Tebodin houdt zich aan de Richtlijn, de NBd ook.
En dan is de koek met ontwerpbedrijven op.
Dus die nieuwe topictitel is onzinnig.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Lokaal afwijkende bewegwijzering (o.a. iRoute)

Bericht door Vinny » wo 29 apr 2015, 18:47

Maar iRoute vermeld indirecte wegnummers op zijn Scandinavisch. Ik denk dat dit een iRoutekloon is en niet iRoute zelf. Waarschijnlijk toch een gemeentelijke afdeling geweest die de borden ontworpen heeft met de "mal" van iRoute. Dat kon geloof ik ook wel, want voor overheden was het een tijdje aantrekkelijk omdat voor redesign licenties betaald moesten worden voor o.m. het lettertype.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Lokaal afwijkende bewegwijzering (o.a. iRoute)

Bericht door nickdh » do 07 dec 2017, 20:33

Ik ben vanochtend langs dit bord gekomen en moet zeggen, dit mogen ze van mij best doorontwikkelen. Maar dan moet je het wel goed doen. Is onderstaande geen optie?
SPOILER: TOON

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21918
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Lokaal afwijkende bewegwijzering (o.a. iRoute)

Bericht door Wouter N14 » do 07 dec 2017, 20:40

Dat gestippelde kader voegt helemaal niks toe, een wegnummer als platte tekst ís al een indirecte verwijzing.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Lokaal afwijkende bewegwijzering (o.a. iRoute)

Bericht door Pino » do 07 dec 2017, 21:27

Ik heb de grote zwak onder forummers en tenten als iRoute voor gekartelde wegnummers nooit zo begrepen. Platte tekst ipv een schildje is duidelijk genoeg. Als men bang is dat de snelweg er niet voldoende uitspringt, moet je eerder gaan snoeien in de lokale doelen. Wel zou misschien wat vaker het indirecte wegnummer wat vaker op dezelfde regel kunnen worden gezet als het gewone wegnummer. Dus [N629] A27 zoals je in onder meer wel ziet in Amsterdam.

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Lokaal afwijkende bewegwijzering (o.a. iRoute)

Bericht door BHJ » do 07 dec 2017, 21:45

Ik moet zeggen dat ik wel gecharmeerd ben van de indeling van Nickdh met de snelwegdoelen boven de streep met het snelwegnummer ervoor. Als er dan toch gebruik gemaakt wordt van gestippelde kaders, vind ik echter wel dat je het op de huidige bewegwijzering zichtbare kader gebruiken of desnoods het kader dat Mandelsoft gebruikt heeft voor zijn systeem in de bewegwijzeringswedstrijd, in plaats van dat op het fictieve bord. Meer stippels maken het alleen maar onrustiger.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Lokaal afwijkende bewegwijzering (o.a. iRoute)

Bericht door Pino » do 07 dec 2017, 22:29

^^ Een kader met minder strepen lijkt mij ook wenselijk, inderdaad.

Een indirect wegnummer vóór de hoofddoelen in beide richtingen zie je uiteraard best vaak in de landen om ons heen. Verwijzingen vanaf Duitse niet-autosnelwegen naar A-wegen hebben bijvoorbeeld vaak dat format, evenals de Italiaanse en de Spaanse. Zo'n combinatie op één lijn heeft zeker zijn charme (niet voor niets ook vaak in een afwijkend kleurkader, zodat onbekend verkeer dat een uitvalsweg zoekt meteen weet hoe en wat), maar vraag is ook hoe hard de combinatie nu precies nodig is. In onze grootste steden wordt niet voor niets primair naar "Ring" of een bepaald wegnummer verwezen, waarbij de hoofddoelen pas in beeld gaan komen wanneer dat wegnummer/de Ring zelf niet meer richtinggevend genoeg is. Ik denk dat dat ook een wat bredere trend is in Europa. Ook in Duitsland wordt naar mijn gevoel steeds vaker uitsluitend naar een A-nummer verwezen zonder de bijbehorende hoofddoelen. Echter, in kleinere Nederlandse steden en op provinciale wegen staan de borden nog eerder vol met vermeldingen als Utrecht (A27), of dubbele vermeldingen van hoofddoelen en indirecte wegnummers zoals je ziet op het oorspronkelijke iRoute-bord.

Als je dat soort vermeldingen zou willen gaan stroomlijnen met een combinatie als voorgesteld door Nick, lijkt me dat op zich een verbetering ten opzichte van hoe het nu gaat, maar tegelijkertijd niet de juiste oplossingsrichting. De aanpak moet wat mij betreft zijn het eruit laten springen van de A-nummers en de bijbehorende doelen in principe benaderen als onnodige bordvulling. Dat lijkt me zelfs bepaald urgent op plaatsen waar snelwegen slechts bewegwijzerd staan op basis van relatief kleine hoofddoelen, die weinig richting geven. Denk aan verwijzingen naar de A28 met Assen/Hoogeveen vergezeld van snelwegsymbolen of Steenwijk/Heerenveen naar de A32 of Emmeloord/Joure naar de A6. Die laatste zelfs zonder snelwegsymbolen. Men zou in de provincie de benadering van de grotere steden moeten overnemen in plaats van blijven hangen op doelenschema's die tot stand zijn gekomen in een tijd dat we nog geen A-nummers hadden dan wel deze nog maar heel beperkte bekendheid hadden.

Plaats reactie