[A020] NBA: Kleinpolderplein

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: NBA A20 Kleinpolderplein

Bericht door Vinny » zo 14 nov 2010, 18:18

Doordat ik ze naar boven heb gehaald is dat juist niet meer nodig, want dit geeft een toekomstige situatie weer. Vergelijkbaar met Old School ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 14 nov 2010, 18:30

^^ De vergelijking met het oude ontwerp ontgaat mij.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 14 nov 2010, 19:42

Het zonder pijl laten van een rijstrook ("Italiaanse ziekte") is maar moeilijk met dat oude systeem te rijmen.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 15 nov 2010, 9:59

Ds79m schreef:Om eens een oude koe uit de sloot te halen: Gisteren kwam ik hier met een aantal collega's langs in de drukke avondspits. Als bijna gediplomeerd NBA-deskundige in het gezelschap (met dank aan het forum), merkte ik op dat we de middelste rijstrook nog wel een tijdje konden aanhouden, omdat ik er vanuit ging dat er een taper zou volgen.
U bent dus op het nippertje gezakt voor uw eindexamen NBA. :)
Ds79m schreef:Op de afslaande rijstrook stond een file, dus er was aanleiding toe om nog even door te rijden. Er komt echter een extra rijstrook aan de rechterkant bij, waardoor we verderop alsnog midden in die file moesten invoegen, waardoor we onbedoeld nogal asociaal bezig waren.
Het feit dat een hoop mensen denken dat ze asociaal bezig zijn, levert alleen maar extra files op. De borden hadden toch minimaal moeten suggereren dat "linksrijders" niet asociaal zijn, maar alleen proberen de file op de A20 zelf zo kort mogelijk te houden.

Voordat hier NBA stond, was er trouwens net zo'n "taper-suggererend" bord. Op het oorspronkelijke rijstrokenbord had men een pijltje toegevoegd dat een taper suggerreerde die er niet was. Bij NBA is deze "praktijk" min of meer tot norm geworden.

Afbeelding
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 15 nov 2010, 10:30

harry schreef:Het feit dat een hoop mensen denken dat ze asociaal bezig zijn, levert alleen maar extra files op. De borden hadden toch minimaal moeten suggereren dat "linksrijders" niet asociaal zijn, maar alleen proberen de file op de A20 zelf zo kort mogelijk te houden.
Als het gaat om taper-gebruik of om laat invoegen in een rits-situatie denken veel mensen ten onrechte dat ze asociaal bezig zijn door langs de file te rijden, terwijl zij feitelijk filebeperkend handelen. De situatie die Ds79m omschrijft -langs de file rijden en wachten op een gaatje in de file- is daarentegen geen filebeperking, maar eerder fileveroorzakend handelen. Je beperkt immers de doorstroming op de doorgaande stroken door langzaam rijdend te zoeken naar een plekje om in te voegen.

Ik geloof niet dat je bewegwijzering kunt inzetten om gedrag te normeren, zeker omdat wenselijk en onwenselijk gedrag variabel is al naar gelang de drukte terwijl de bewegwijzering statisch is. Je moet andere instrumenten gebruiken om duidelijk te maken dat optimaal gebruik van asfalt helemaal niet asociaal is, ook niet als je daarmee de file voorbij rijdt. Bij lange weefvakken (ik denk zo snel aan Velperbroek, Lunetten en de parallelbaan over de Brienenoord) is er vaak niets op tegen om de pijlen te negeren en langer links te blijven hangen dan de pijlen je vertellen. Dat geldt zowel voor de oude vallende pijlen als voor de nieuwe staande pijlen. Anderzijds kan zich op dezelfde lokaties de situatie voordoen die Ds79m omschrijft, namelijk dat een weefvak dusdanig vol staat dat er geen ruimte meer zal ontstaan voor later uitvoegen, zelfs niet meer op het moment dat er aan de rechterkant nog een uitvoegstrook bij zal komen.

De truc is wat mij betreft om met "neutrale" pijlen te komen, namelijk pijlen die zeggen "deze rijstrook valt over 600 meter af" of "deze rijstrook gaat over 600 meter over in een taper". Maar niet "de wegbeheerder vindt dat je je nu daar en daar moet bevinden".

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 15 nov 2010, 10:51

Pino schreef:De situatie die Ds79m omschrijft -langs de file rijden en wachten op een gaatje in de file- is daarentegen geen filebeperking, maar eerder fileveroorzakend handelen.
Inderdaad, maar nóg een stuk verder rijden en ontdekken dat er zomaar een hoop gaten zitten in de file is wel degelijk filebeperkend.
In mijn ervaring rijden mensen vaak lang niet ver genoeg door.
Pino schreef:Ik geloof niet dat je bewegwijzering kunt inzetten om gedrag te normeren
Het kan wel zorgen dat mensen gedrag minder gauw "asociaal" gaan vinden. Als op een wegwijzer nog staat dat de middelste strook ook naar rechts gaat, kan niemand je erop aankijken dat je daar ook blijft rijden.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 15 nov 2010, 11:41

harry schreef:Het kan wel zorgen dat mensen gedrag minder gauw "asociaal" gaan vinden. Als op een wegwijzer nog staat dat de middelste strook ook naar rechts gaat, kan niemand je erop aankijken dat je daar ook blijft rijden.
Inderdaad, het is de bedoeling dat mensen het normaal gaan vinden om langer van meer rijstroken gebruik blijven maken, om zo nodeloze filevorming door klontering in één rijstrook tegen te gaan. Het tonen van de combipijl is één van de maatregelen om weggebruikers op die mogelijkheid te wijzen, en om uiteraard de acceptatiegraad van het "last-minute-uitvoegen" te vergroten. Waarbij dat laatste uiteraard in een non-taper-situatie moet worden beschouwd als de ruimte tussen de eerste voorwegwijzer en de besliswegwijzer, en niet als "pal voor het puntstuk".
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

RW-A29
dorpsstraat

Bericht door RW-A29 » vr 19 nov 2010, 22:57

Ik heb zelf ook de ervaring gehad als dagelijks weggebruiker van de A20 dat ik in het begin van de geplaatste borden moeite had om afrit 13 en de vooraankondigng (900m bord) van het knooppunt te kunnen scheiden als ik naar Den Haag wilde. Met als resultaat dat ik één keer zoals al eerder gemeld op dit forum automatisch de afrit nam, terwijl dit dus niet de bedoeling was. Onbekende weggebruikers kunnen dit naar mijn inziens dus ook ervaren. Ben overigens benieuwd wat tegenwoordig de tom-tommetjes aangeven.

Betreft het weefvak: Is er eigenlijk wel een verschil tussen een taper en een rijstrook waarbij je moet invoegen. In pricipe niet aangezien je bij beide van rijstrook wisselt en de wegmarkering moet oversteken. Een taper geeft dan ook geen garantie dat je deze met ogen dicht (bij wijze van spreken) zonder invoegend verkeer van rechts op kan rijden! Vaak wordt hier dan een doorgetrokken streep weergegeven om dit dus wel te borgen. Op de A16 bij de Van Brienenoordbrug bij afrit Capelle is dit bijvoorbeeld een omgekeerde situatie waarbij je juist bij het nemen vande taper zeer goed moet opletten, aangezien daar juist wel verkeer van rechts kan komen! Maar dat is weer een ander verhaal.

Op de A20 blijf ik wel op de middelste strook en dat werkt prima, want je weet dat na de invoeger automatisch ruimte vrijkomt. En van gevaarlijke situaties kan naar mijn optiek dan ook geen sprake zijn, aangezien de uitvoeger vrij lang is. Oja wat je vaak ziet bij dit soort situaties is dat vrachtwagens automatisch naar de middelste strook gaan vanwege het zelfde prinicpe. Neemt niet weg dat de aanduiding een ander verwachtinspatroon schept en dat kan zeker tot verwarring leiden. Ik vind dat Rijkswaterstaat daar ook beter onderzoek naar moet doen!