[A007][N007] NBA: Groningen

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Re: NBA: N7 Ring Groningen

Bericht door Snelwegenkenner » za 10 apr 2010, 18:01

Die verlichting bij Groningen blijft leuk. In Frankrijk hebben ze die namelijk ook op de snelweg. En In Belgie altijd. :D

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 10 apr 2010, 18:10

fredirk schreef:KP Julianaplein richting Drachten

Afbeelding
Kunnen die U-nummers echt niet ergens anders worden geplaatst dan zo prominent op belangrijke wegwijzers?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 10 apr 2010, 18:10

Is daar het eerste NBA-bord met een geïntegreerde hoogtebeperking? En nu ik er over nadenk zie je eigenlijk nauwelijks (geen?) hoogtebeperkingen op wegwijzers langs snelwegen. Ik kan me even geen voorbeeld voor de geest halen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » za 10 apr 2010, 19:05

Afrit 36a lijkt me een foutje. Dat had 35a moeten zijn volgens de gebruikelijke systematiek. :roll:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Queue
autoweg

Bericht door Queue » za 10 apr 2010, 21:57

Ik ben wel benieuwd hoe het er hier uit gaat zien als alles is vervangen. De dubbelvermeldingen zouden namelijk opgeheven kunnen worden. Op de plaats van de twee oude panelen zou het dan iets worden als

Code: Selecteer alles

Eemshaven          Oldenburg (D)
Delfzijl        ^  Hoogezand          ^
Bedum           |  Groningen-Centrum  |
Ring [N7] [E22] |  [N7] [E22]         |
Lijkt me wel een verbetering.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 10 apr 2010, 22:11

Dat suggereert dat de linkerrijstrook ergens anders naartoe gaat dan de rechter. Dat is niet zo. Knooppunt Euvelgunne ligt 3 kilometer verder. Gewoon 1 bord met dezelfde bestemmingen voor beide rijstroken.

fredirk
woonerf

Bericht door fredirk » za 10 apr 2010, 22:26

Deze dubbelvermelding komt nog uit de tijd dat het KP Europaplein er was. Even verder op moest je namelijk rechts afslaan (wat nu afrit 38 is) om weer op de A7 terecht te komen. Door de komst van het Euvelgunnetrace moet je hier rechtdoor aan houden.

Afbeelding

Queue
autoweg

Bericht door Queue » za 10 apr 2010, 22:30

Oeps ik bedoelde natuurlijk dat er links van alles nog een pijl zou staan en niet rechts van alles. Dus dat je voor de bestemmingen links beide rijstroken kan gebruiken en voor de bestemmingen rechts alleen de rechter. Maar goed, als de splitsing nu toch pas 3 km verderop ligt dan gaat inderdaad het hele verhaal sowieso niet op.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » zo 11 apr 2010, 0:30

SPOILER: TOON

fredirk schreef:KP Julianaplein richting Drachten

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

KP julianaplein richting KP Euvelgunne

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hoeveel manieren heeft het NBA wel niet, als het gaat om afbrekingen of opsommingen van stadsdelen op de afritborden te zetten. Alleen al op dit stukje weg heb ik er al drie of vier voorbij zien komen.
Laatst gewijzigd door nederland24 op zo 11 apr 2010, 1:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » zo 11 apr 2010, 0:43

^^ Voor stadsdelen zie ik er maar één: namelijk Groningen met daaronder één of meerdere stadsdelen. [H] Martini is een ziekenhuis, dus een object en staat dus zwart-op-wit. Het is kennelijk het enige doel bij die afrit; bij meerdere doelen was het waarschijnlijk naar een servicebord gegaan. Martiniplaza is een toeristische bestemming en staat dus in wit-op-bruin op een servicebord.
Rainier

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » zo 11 apr 2010, 0:44

nederland24 schreef:Hoeveel manieren heeft het NBA wel niet, als het gaat om afbrekingen of opsommingen van stadsdelen op de afritborden te zetten. Alleen al op dit stukje weg heb ik er al drie of vier voorbij zien komen.
Zou je niet zo veel foto's willen quoten? Gebruik dan liever de

-tag! :idea:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » zo 11 apr 2010, 1:01

Riva schreef:^^ Voor stadsdelen zie ik er maar één: namelijk Groningen met daaronder één of meerdere stadsdelen. [H] Martini is een ziekenhuis, dus een object en staat dus zwart-op-wit. Het is kennelijk het enige doel bij die afrit; bij meerdere doelen was het waarschijnlijk naar een servicebord gegaan. Martiniplaza is een toeristische bestemming en staat dus in wit-op-bruin op een servicebord.
Oh ja? Bij Groningen-West is West helemaal naar links gezet en bij Groningen-Zuidoost is die helemaal naar rechts gezet. Daarbij heb ik bij o.a. Meppel ook al verscheidende varianten langs zien komen.

@Kaaiman Zal ik de volgende keer doen, had er even niet aan gedacht.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 11 apr 2010, 11:00

Riva schreef:[H] Martini is een ziekenhuis, dus een object en staat dus zwart-op-wit. Het is kennelijk het enige doel bij die afrit; bij meerdere doelen was het waarschijnlijk naar een servicebord gegaan.
RWS-DNN had hier dus met een andere afritnaam moeten komen; [H] Martini hoort namelijk ook op een servicebord thuis.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Riva
autoweg

Bericht door Riva » zo 11 apr 2010, 11:12

nederland24 schreef: Oh ja? Bij Groningen-West is West helemaal naar links gezet en bij Groningen-Zuidoost is die helemaal naar rechts gezet. Daarbij heb ik bij o.a. Meppel ook al verscheidende varianten langs zien komen.
Ik zie het niet, help me even ;) Bij alle door jou gequote foto's staat het opsommingsstreepje volgens mij onder de G en de r. Of bedoel je iets anders?
Rainier

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » zo 11 apr 2010, 11:49

Riva schreef:
nederland24 schreef: Oh ja? Bij Groningen-West is West helemaal naar links gezet en bij Groningen-Zuidoost is die helemaal naar rechts gezet. Daarbij heb ik bij o.a. Meppel ook al verscheidende varianten langs zien komen.
Ik zie het niet, help me even ;) Bij alle door jou gequote foto's staat het opsommingsstreepje volgens mij onder de G en de r. Of bedoel je iets anders?
Ik bedoelde inderdaad wat anders. Bij de Groningen-West staat het woordje west in het midden van het bord. Dat suggereert namelijk dat West een aparte plaats is. Bij Groningen-Zuidoost staat Zuidoost helemaal naar rechts, wat eigenlijk ook zo hoort bij een opsomming.

jan
autoweg

Bericht door jan » zo 11 apr 2010, 13:48

nederland24 schreef: Ik bedoelde inderdaad wat anders. Bij de Groningen-West staat het woordje west in het midden van het bord. Dat suggereert namelijk dat West een aparte plaats is.
Bij borden boven een rijstrook worden de doelen gecentreerd. ;)

petertjuh82
zandpaadje

Bericht door petertjuh82 » di 13 apr 2010, 22:58

Hallo allemaal,

Ik heb de borden inmiddels ook langs de weg mogen aanschouwen en ik leeg van alles over tracebesluit en eventuele verschillen tussen het stuk provinciale weg (N46) en de N7 maar wat ik nog niet goed begrijp zijn de volgende dingen...

Er staat op sommige borden "Groningen-Zuidoost" witte tekst op blauwe achtergrond. Hetzelfde geldt voor Groningen-Centrum. Gebruikelijk is/was de tekst "Zuid-Oost" of "Centrum" op een wit vlak met zwarte letters. Op sommige nieuwe borden is de blauw witte opmaak gebruikt en op andere borden toch weer wit zwarte. Waarom deze verschillen? Je rijdt in beide gevallen al binnen de bebouwde kom van Groningen dus de toevoeging van "Groningen" lijkt me overbodig. Het is ook een stuk onduidelijker.

Op de afritborden vanaf de A7 Hoogezand rijdend richting het centrum kom je langs afrit 38 en 39. Bij beide afritten staat een doelenbord met dezelfde teksten namelijk "Euroborg" (zonder pictogram van voetbalstadion, maar dat hoeft ook niet persé natuurlijk omdat het ook voor andere doeleinden wordt gebruikt dan voetbal) en waarom is Euroborg niet op een bruin vlak aangegeven zoals nu wel het geval is bij MartiniPlaza? Verder staan ook nog eens "Zuid-Oost (wit vlak zwarte letters) UMCG (wit vlak zwarte letters) en "Centrum" (wit vlak zwarte letters) bij beide afslagen aangegeven.

Het meest storend blijf ik vinden dat er de tekst Groningen-Centrum en Groningen-Zuid en Groningen-Helpman en Groningen Zuidoost worden weergegeven terwijl op deze borden ook andere plaatsnamen buiten de stad worden aangegeven. Het wordt er niet echt overzichtelijk op op deze manier...

petertjuh82
zandpaadje

Bericht door petertjuh82 » di 13 apr 2010, 23:21

En waarom trouwens geen vermelding van Euroborg en UCMG als je vanaf Drachten richting Euvelgunne rijdt bij de afslag naar het Europaplein?
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UAMHBCYX.jpg Zoals op deze foto te zien is... daar zou dat gepast zijn volgens mij!

En dan nog iets... Waarom ontbreken de vermeldingen Stadspark en Paterswolde ineens bij de afslag nabij de Gasunie?

Ik ben in tegenstelling tot velen van jullie slechts een leek en gewoon maar iemand die regelmatig langs die weg rijdt maar ik moet wel zeggen dat ik het echt een wirwar van informatie vind nu ineens langs dit hele stuk weg... En Eemshaven is trouwens op eens gewoon een plaats geworden en niet langer een haven (pictogram/wit vlak zwarte letters?)

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 14 apr 2010, 8:34

1) Nieuw beleid is kennelijk dat wijknamen op de (semi)snelweg altijd worden voorafgegaan door de stadsnaam, en dus in wit in blauw zijn. Vind ik zelf geen goed idee voor stedelijke gebieden, maar goed....
2) Euroborg is een businesspark. Sport, winkels en bedrijven bijeen. Worden dus drie symbooltjes als je die wil....
3) Vanaf afslag Gasunie (Vrijheidsplein/N370) kun je niet langer naar Groningen-Zuid en Paterswolde. Voor Paterswolde moet je een afslag eerder zijn of gewoon de 2e afslag van de A28 nemen.
4) Eemshaven is ook een plaats (ook al woont er bijna niemand). Of je nu naar haven of plaats verwijst maakt niet uit. Einddoelen (voor rechtdoor) dus worden kennelijk tegenwoordig bij voorkeur wit-in-blauw weergegeven. Beleid....
Alleen als Eemshaven en Haven Eemshaven een andere richting zouden zijn, zou er een splitsing volgen.

Betere verklaringen welkom :)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

ErwinFCG
polderweggetje

Bericht door ErwinFCG » wo 14 apr 2010, 9:24

Peter schreef:1) Nieuw beleid is kennelijk dat wijknamen op de (semi)snelweg altijd worden voorafgegaan door de stadsnaam, en dus in wit in blauw zijn. Vind ik zelf geen goed idee voor stedelijke gebieden, maar goed....
Los van of het een goed idee is of niet, sowieso is het toch raar dat het op de zuidelijke ringweg in wit op blauw staat en op de oostelijke ringweg in zwart op wit?
3) Vanaf afslag Gasunie (Vrijheidsplein/N370) kun je niet langer naar Groningen-Zuid en Paterswolde. Voor Paterswolde moet je een afslag eerder zijn of gewoon de 2e afslag van de A28 nemen.
Volgens mij heeft petertjuh82 het juist over die afslag eerder. Op de gele borden stonden daar Paterswolde, Stadspark en Martiniziekenhuis. Nu is alleen nog het Martiniziekenhuis over...

Feder
verkeersader

Bericht door Feder » wo 14 apr 2010, 9:41

petertjuh82 schreef:En waarom trouwens geen vermelding van Euroborg en UCMG als je vanaf Drachten richting Euvelgunne rijdt bij de afslag naar het Europaplein?
Wat? UMCG wordt niet vermeld vanaf knp. Julianaplein richting Euvelgunne? Dat vind ik echt onbegrijpelijk. Of zullen ze, in het kader van: "waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?" weer gaan klooien met 'serviceborden', en wordt het UMCG op zo'n bord geplaatst?
Peter schreef:3) Vanaf afslag Gasunie (Vrijheidsplein/N370) kun je niet langer naar Groningen-Zuid en Paterswolde. Voor Paterswolde moet je een afslag eerder zijn of gewoon de 2e afslag van de A28 nemen.
Betere verklaringen welkom :)
3) Je kan nog wel vanaf het Julianaplein of de Gasunie naar Groningen-zuid en Paterswolde. Vanaf het Julianaplein over de A7 richting Drachten neem je afrit 36a, vanaf het Vrijheidsplein neem je de parallelweg richting Drachten.
Het is inderdaad opmerkelijk dat afrit 36a in de richting Drachten alleen 'Martiniziekenhuis' als bestemming heeft, en dat Stadspark ontbreekt. Dat Paterswolde ontbreekt kan ik me wel voorstellen, want verkeer met die bestemming kan meestal beter via de A28 en afrit Haren rijden. Zo houd je het verkeer uit de bebouwde kom. Misschien kan hier Eelderwolde worden toegevoegd :-)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 14 apr 2010, 12:27

petertjuh82 schreef:Hallo allemaal
Hallo Peter. Ik heb het gevoel dat ik je al ken. ;)
petertjuh82 schreef:Op sommige nieuwe borden is de blauw witte opmaak gebruikt en op andere borden toch weer wit zwarte. Waarom deze verschillen?
Mijn theorie: de N7 is een doorgaande (rijks)weg, waarop alles op een snelweg-manier aangegeven wordt (Groningen-X wit op blauw).
De N46 is een lokalere weg (en grotendeels van de provincie). Daarop worden wijken zwart op wit aangegeven.
petertjuh82 schreef:Op de afritborden vanaf de A7 Hoogezand rijdend richting het centrum kom je langs afrit 38 en 39. Bij beide afritten staat een doelenbord met dezelfde teksten
De afrit bij het Europaplein gaat verdwijnen! Vanuit het oosten moet je dus al direct na Knooppunt Euvelgunne de afrit nemen om naar het Europaplein de slingeren (via een aantal rotondes)...
petertjuh82 schreef:En Eemshaven is trouwens op eens gewoon een plaats geworden en niet langer een haven
Dat is echt een verbetering, want de Eemshaven ligt 30 kilometer verderop. Bij zwart-witte doelen denken mensen toch vooral aan lokale doelen, dus dicht in de buurt.
Het is vergelijkbaar met Europoort en Maasvlakte bij Rotterdam, die ook wit op blauw zijn.
Ook bij Assen wordt Eemshaven wit op blauw aangegeven.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Feder
verkeersader

Bericht door Feder » wo 14 apr 2010, 14:57

harry schreef:De afrit bij het Europaplein gaat verdwijnen! Vanuit het oosten moet je dus al direct na Knooppunt Euvelgunne de afrit nemen om naar het Europaplein de slingeren (via een aantal rotondes)...
En juist daarom is het maar zeer de vraag of de afrit Europaplein zal verdwijnen. Want er is nogal wat weerstand tegen het opheffen van deze afrit. De parallelweg via de rotonde is nu al overbelast. Ik kan me niet voorstellen dat deze afrit echt wordt opgeheven. Dat zou desastreuze gevolgen hebben voor de doorstroming. (het gaat om deze afrit: http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 9,,1,-1.99 Op de Googlekaart is de afrit al verdwenen, maar op de foto en in werkelijkheid is ie er nog).

mennomulder
verkeersader

Bericht door mennomulder » wo 14 apr 2010, 15:20

harry schreef: De afrit bij het Europaplein gaat verdwijnen! Vanuit het oosten moet je dus al direct na Knooppunt Euvelgunne de afrit nemen om naar het Europaplein de slingeren (via een aantal rotondes)...
Naar wat ik in de wandelgangen heb gehoord, zijn ze er bij gemeente en RWS nog steeds niet uit ! Misschien moeten ze eerst maar eens de lage bruggen over het Nieuwe Winschoterdiep vastlassen :D !
Industrieterrein Eemspoort wil een rechtstreekse aansluiting op het Euvelgunnetracé=Oostzeeweg. De gemeente zou daarom plannen hebben de oude A7=Europaweg te degraden en de Kielerbocht daarop aan te sluiten.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

fredirk
woonerf

Bericht door fredirk » wo 14 apr 2010, 20:00

KP Julianaplein richting Drachten

Afbeelding

Afrit 36 richting Hoogezand

Afbeelding

Afbeelding

Ontbrekende borden afrit 39

Afbeelding

Afbeelding

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 14 apr 2010, 20:12

fredirk schreef:KP Julianaplein richting DrachtenAfbeelding
Hmmmm, 9 bestemmingen en 5 wegnummers op 1 plaats. Dat is toch vrij veel.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

jan
autoweg

Bericht door jan » wo 14 apr 2010, 21:43

fredirk schreef:

Afbeelding
Keer bij deze afrit en je bent sneller in Utrecht (via de A6). :roll: Liever had ik hier Oldenburg gezien.

Bedankt voor de foto's fredirk. ;)

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » wo 14 apr 2010, 21:47

Tja, ik snap ook niet waarom ze hier Utrecht aangeven. Zwolle had ik hier logischer gezien. :cry:

Ze vinden het binnenlandse Utrecht belangrijer dan het buidenlandse Oldenburg. :dontknow:

Feder
verkeersader

Bericht door Feder » do 15 apr 2010, 9:58

jan schreef:
fredirk schreef:

Afbeelding
Keer bij deze afrit en je bent sneller in Utrecht (via de A6). :roll: Liever had ik hier Oldenburg gezien.
Wat is eigenlijk het doel van dit bord? Het bord verschijnt direct na een afrit. De eerst oprit na welke je dit bord tegenkomt is de oprit Hoogkerk, die zo'n 3km eerder ligt. Routebevestigingsborden verschijnen toch altijd meteen na de oprit? Dan is 3km verderop wel ver...

Ik vind het ook raar dat Oldenburg niet staat vermeld, maar Utrecht wel. Volgens mij is er echt niemand die vanuit het westen Groningen nadert, om vervolgens via het Julianaplein naar Utrecht te rijden (behoudens een wegafsluiting/omleiding). Zwolle, en desnoods Emmen, vind ik dan ook meer voor de hand liggen. Maar ja, Zwolle verschijnt bij Groningen nu eenmaal niet op de borden....

Euregio
geband

Bericht door Euregio » do 15 apr 2010, 10:27

Als ze Oldenburg erop hadden gezet, denken mensen: Hee, dat is ook dichtbij zullen we daar een goedkoop huis kopen?
Maar ze willen geen mensen verliezen maar juist winnen. Daarom zetten ze Utrecht, Amsterdam op de borden zo trek je meer mensen aan vanuit de Randstad, immers lijkt het dan niet zo erg dat je geïsolleerd in Groningen zit, maar juist bij de Randstad. Wel slim bekeken, maar of ze dit op een verkeersbord moeten doen.. :shutup: