[A007][N007] NBA: Groningen

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

ErwinFCG
polderweggetje

Re: NBA: N7 Ring Groningen

Bericht door ErwinFCG » di 06 apr 2010, 13:56

Wat is het idee erachter dat op de oostelijke ringweg 'Centrum' (en 'Lewenborg') in zwart op wit staat, terwijl op de A7 afrit 39 'Groningen-Centrum' staat in wit op blauw? Aangezien overal wijken/stadsdelen in wit op blauw staan met 'Groningen-' ervoor, lijkt me toch dat dat op de oostelijke ringweg ook zou moeten.

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » di 06 apr 2010, 14:09

Alle foto's (op de rotondes na dus) geven een situatie aan met een vMax van 70... :wall:
Ben ik nu de enige die dit belachelijk vind?

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 06 apr 2010, 14:23

^^ Nee, dit IS belachelijk. Alles ligt dus bibeko, en toch wordt er gesproken over Groningen-x en Groningen-y :? Waarschijnlijk is dat gewoon RWS-beleid, maar toch.

Edit, dit lijkt nog 100 te blijven:
Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

mennomulder
verkeersader

Bericht door mennomulder » di 06 apr 2010, 14:46

hoevenpe schreef:Alle foto's (op de rotondes na dus) geven een situatie aan met een vMax van 70... :wall:
Ben ik nu de enige die dit belachelijk vind?
Ik heb jullie inspraakreacties bij het OTB niet tegengekomen :lol: !
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » di 06 apr 2010, 14:57

^^

Ik woon hier niet, dus ben plaatselijk niet bekend...
Maar bij zo'n ontwerp zou idd niet eens in me opgekomen zijn dat hier een vMax lager dan 100 zou gaan gelden... :?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 06 apr 2010, 15:19

mennomulder schreef:k heb jullie inspraakreacties bij het OTB niet tegengekomen
Kun je eigenlijk inspreken met de mededeling dat de maximumsnelheid hoger moet dan is voorgesteld? Je zou kunnen inspreken op een lagere maximumsnelheid vanwege de gevolgen van lagere snelheden voor emissies en geluidsoverlast in je leefomgeving, maar hoger heeft die impact niet.

Met de NBA heeft dat alles natuurlijk niets te maken. Als ik naar de borden kijk, valt vooral de ringbewegwijzering op. Hoewel ik ook geen vreselijk groot fan ben van de NBA-keuze "RING Groningen-Noord" en dan een streep, is het feit dat er hier een wegbeheerder meent lekker zijn eigen plan te kunnen trekken natuurlijk ook drie keer niets. Verder de gebruikelijke pijnpunten. Het vorkbord voor Groningen-Zuidoost ziet er heel gek uit, met zo'n enorme ringaanduiding en dan het Groningen-Helpman verkleind neergezet. Op andere ringwegen gaan we dat natuurlijk ook krijgen. Zou het geen optie zijn om als rechtdooraanduiding op de portaalborden hetzij de ringaanduiding op een aparte regel te zetten, hetzij de ringaanduiding zelf over twee regels te splitsen? Dus RING boven en het wegnummer daaronder in plaats van daarnaast. Want op deze manier blijft wel heel weinig ruimte over voor het rechtdoordoel, terwijl je daar juist bij grote steden veel ruimte voor nodig zult hebben. De afritnamen zullen immers des te vaker zijn opgebouwd volgens het stramien [plaatsnaam]-[stadsdeelnaam].

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » di 06 apr 2010, 15:25

^^

Deels wel voor mijn gevoel: doordat we hier een volledige autosnelweg bewegwijzering (NBA) zien krijg je toch het gevoel als weggebruiker dat je op een auto(snel)weg zit met een bijbehorende vMax. Bibeko zou ik zelf niet zo'n bewegwijzering verwachten...

Feder
verkeersader

Bericht door Feder » di 06 apr 2010, 16:11

Ik vind het opmerkelijk dat er geen verwijzing naar de A7 is. Wie vanuit Hamburg naar Amsterdam onderweg is zal zich vooral richten op het wegnummer A7. Maar de hele A7 komt niet op de borden voor. Nu weet ik ook wel dat het weggetje bij Groningen is omgedoopt in N7, maar waarom dan geen vermelding zoals Assen (A28) heeft gekregen? Van mij had er best Amsterdam (A7), Drachten (A7) of Hoogezand (A7) mogen staan. Nu schittert de A7 door afwezigheid.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 06 apr 2010, 18:02

Gelukkig volgt de E22 de A7-N7-A7. Voor een Duitser, Fransman of Belg niet vanzelfsprekend dat de N7 en A7 bij elkaar horen. Daar is vaak helemaal geen logica voor de nummering van gaten in het snelwegnetwerk. Een Brit kent nog de versies A1 en A1(M) voor wegen die maar deels snelweg zijn. Maar daar heb je weer de M1 die weer elders ligt....

Men had op de N7 een snelwegsymbooltje achter de bestemmingen kunnen zetten ipv niets of (A28). Zo zou men dat in het buitenland oplossen....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

jan
autoweg

Bericht door jan » di 06 apr 2010, 21:34

harry schreef: Afbeelding
Wéér die gekromde pijl op een plek waar het niet hoort. Dit had een vorkbord moeten zijn..

Overigens lekker breed hier met 3 rijstroken.:o :)

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 06 apr 2010, 21:46

harry schreef:Vanuit Assen (N7) richting Hoogezand (A7)
Afbeelding
Apart bord. Volgens mij het enige route-bod met 2 wegnummers erop. En die hectometerpaal met 200,0 is ook niet slecht uitgemikt ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 06 apr 2010, 21:55

jan schreef:Wéér die gekromde pijl op een plek waar het niet hoort. Dit had een vorkbord moeten zijn..
De pijl hangt boven een baan die afvalt, dus een gekromde pijl zou op zich kunnen. Maar mede omdat gebruik is gemaakt van de oude antenne, ziet het bord er niet uit zoals het hoort.

*Mompelt iets over de wenselijkheid van consistentie*

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 06 apr 2010, 22:18

^^ Die 2 rijstroken horen toch bij een weefstrook, dus de gekromde pijl lijkt mij wel te kloppen hoor.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 07 apr 2010, 10:40

Palance schreef:Volgens mij het enige route-bod met 2 wegnummers erop.
En de enige plek waar A7 genoemd wordt!
Maar ze zijn nog niet klaar. Misschien komen er nog meer wegwijzers bij. Het is bijvoorbeeld nu ook raar dat de naam van KP Euvelgunne maar vanaf één kant vermeld staat.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Ernst
dorpsstraat

Bericht door Ernst » wo 07 apr 2010, 11:35

De wegen aan de oostkant van Groningen zijn duidelijk beter geworden (ook al is 70 km/u waanzin). Maar het meeste verkeer zit juist op die delen die nog aangepakt moeten worden (Ring Zuid, A7 tot Hoogkerk, A28 tot de N34). Ligt waarschijnlijk ook aan het feit dat er ten zuidoosten van de stad gewoon veel meer (goedkope) ruimte is om infrastructuur aan te leggen.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 07 apr 2010, 15:17

Men heeft er dus voor gekozen de industrie/haven van Delfzijl via A7/N362 (of N33 met volg bord?) te bewegwijzeren en Delfzijl stad via de N46/N360. Op zich een logische keuze.

Alleen kom kom je (dacht ik) Delfzijl industrie/haven niet meer tegen (in tegenstelling tot Eemshaven) op de A7 en moet je weer Delfzijl-stad volgen vanaf de N360....
Maar goed: de A7 borden tussen de N7 en de N33 zijn nog oude stijl en veelal versleten.... Kan nog komen.

fredirk
woonerf

Bericht door fredirk » wo 07 apr 2010, 15:36

Inderdaad Delfzijl Haven/Industrie kom je niet tegen op de A7. Integenstelling tot Delfzijl/Eemshaven. Voor afrit Noordbroek/N33 staat een volgbord (Delfzijl/Eemshaven volg route N33)

Ernst
dorpsstraat

Bericht door Ernst » wo 07 apr 2010, 17:05

Tussen Hoogezand en Siddeburen ligt ook een autoweg (N387) met Vmax100. Verkeer zou dus ook prima A7-N387-N33 kunnen rijden. De N360 is een erg trage weg helaas. En je komt bij Delfzijl dan onhandig uit om naar het havengebied te rijden.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 07 apr 2010, 18:30

Delfzijl industrie/havens trekt hoofdzakelijk vrachtverkeer en werknemers. De laatsten hebben de borden niet nodig. De route over de N360 voor vrachtwagens nog steeds wel de snelste zijn (ze mogen toch maar 80), maar A7/N362 zal voor Farmsum niet veel trager zijn. Beetje om, maar geen (minder) last van verkeerslichten.

De N387 zal voor vrachtverkeer niet aantrekkelijk zijn (als alternatief voor A7-N33), daar je eerst via 2 rotondes aan de A7 moet en vervolgens de N33 via een T-splitsing opmoet, met een grotere kans in de afritfile te staan voor de brug over het Winschoterdiep. Dat laatste kan je op de afrit nog inschatten natuurlijk.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » wo 07 apr 2010, 19:02

Feder schreef:Ik vind het opmerkelijk dat er geen verwijzing naar de A7 is. Wie vanuit Hamburg naar Amsterdam onderweg is zal zich vooral richten op het wegnummer A7. Maar de hele A7 komt niet op de borden voor. Nu weet ik ook wel dat het weggetje bij Groningen is omgedoopt in N7, maar waarom dan geen vermelding zoals Assen (A28) heeft gekregen? Van mij had er best Amsterdam (A7), Drachten (A7) of Hoogezand (A7) mogen staan. Nu schittert de A7 door afwezigheid.
Vind ik niet echt nodig. Als diegene naar Amsterdam moet en hij ziet Amsterdam op een gegeven ogenblik op de borden staan dan let hij niet meer zozeer op het wegnummer, maar mee op de plaats waar hij naartoe moet. Ten tweede als je naar het buitenland gaat met de auto of vrachtauto voor het werk of voor vakantie, ga je toch ook eerst orienteren hoe het wegennet in elkaar zit, hoe je snelwegen en provinciale wegnummers uit elkaar kan houden en hoe de nummers verdeeld zijn over het wegennet. Als jij in Duitsland bent, weet je toch ook wel dat de A3 in Duitsland niet hetzelfde is als B3. Jij hebt daar toch ook eerst kennis van genomen, voordat je op reis ging.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 07 apr 2010, 19:26

nederland24 schreef:Ten tweede als je naar het buitenland gaat met de auto of vrachtauto voor het werk of voor vakantie, ga je toch ook eerst orienteren hoe het wegennet in elkaar zit, hoe je snelwegen en provinciale wegnummers uit elkaar kan houden en hoe de nummers verdeeld zijn over het wegennet.
Ik ben bang dat mensen zich in het TomTom tijdperk steeds slechter oriënteren op hoe het wegennet in andere landen in elkaar zit.
De autogordel: een band voor het leven.

Ernst
dorpsstraat

Bericht door Ernst » do 08 apr 2010, 9:44

@Peter: ja, de aansluiting bij Hoogezand is zeker voor vrachtverkeer niet optimaal. Maar ik denk nogal als bestuurder van een luxe wagen ipv als vrachtwagenchauffeur.
Vroeger in mijn bijbaan als taxichauffeur reden we de klant via de N360 naar Appingedam of Delfzijl (dan is de kortste afstand belangrijk) en reed bijna iedere chauffeur terug naar de stad via Siddeburen-Hoogezand. Bijkomend voordeel daarvan was een grotere kans op een nieuwe rit in het zuiden van de Stad (is meer fooi dan ritjes in Groningen-Noord).

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 08 apr 2010, 10:09

Peter schreef:De route over de N360 voor vrachtwagens nog steeds wel de snelste zijn (ze mogen toch maar 80)
N360 heeft stukjes 60 en 50, en tegenwoordig ook een paar rotondes (die halen de vaart er wel uit bij vrachtwagens).
Peter schreef:maar A7/N362 zal voor Farmsum niet veel trager zijn. Beetje om, maar geen (minder) last van verkeerslichten.
A7-N33 en dan een stukje N362 naar de haven. Dat is de snelste en meest logische vrachtwagenroute naar Farmsum e.o.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Feder
verkeersader

Bericht door Feder » do 08 apr 2010, 12:21

Ik vind A7 + N362 toch meer voor de hand liggen. Het is korter, de N362 is rustiger dan de N33, en als vrachtwagenbestuurder kan je langer genieten van een 4-baansweg - terwijl het 2-baansgedeelte van de route via de N362 korter is dan via de N33.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 08 apr 2010, 13:21

nederland24 schreef:
Feder schreef:Ik vind het opmerkelijk dat er geen verwijzing naar de A7 is. Wie vanuit Hamburg naar Amsterdam onderweg is zal zich vooral richten op het wegnummer A7. Maar de hele A7 komt niet op de borden voor. Nu weet ik ook wel dat het weggetje bij Groningen is omgedoopt in N7, maar waarom dan geen vermelding zoals Assen (A28) heeft gekregen? Van mij had er best Amsterdam (A7), Drachten (A7) of Hoogezand (A7) mogen staan. Nu schittert de A7 door afwezigheid.
Vind ik niet echt nodig. Als diegene naar Amsterdam moet en hij ziet Amsterdam op een gegeven ogenblik op de borden staan dan let hij niet meer zozeer op het wegnummer, maar mee op de plaats waar hij naartoe moet. Ten tweede als je naar het buitenland gaat met de auto of vrachtauto voor het werk of voor vakantie, ga je toch ook eerst orienteren hoe het wegennet in elkaar zit, hoe je snelwegen en provinciale wegnummers uit elkaar kan houden en hoe de nummers verdeeld zijn over het wegennet. Als jij in Duitsland bent, weet je toch ook wel dat de A3 in Duitsland niet hetzelfde is als B3. Jij hebt daar toch ook eerst kennis van genomen, voordat je op reis ging.
Het is erg knap om een wegenkaart te vinden waar de N 7 bij Groningen er uberhaupt op staat... :shutup: (het is zo kort dat de meeste kaartenmakers dit stukje onderbreking 'vergeten').
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 08 apr 2010, 14:29

Feder schreef:Ik vind A7 + N362 toch meer voor de hand liggen. Het is korter, de N362 is rustiger dan de N33, en als vrachtwagenbestuurder kan je langer genieten van een 4-baansweg - terwijl het 2-baansgedeelte van de route via de N362 korter is dan via de N33.
Zo had ik dat ook bedacht. Van de Vmax 100 op de N33 heeft een vrachtwagen toch geen gemak.
@ Harry: waarom denk jij dat de meeste vrachtwagens de N33 zullen prefereren ?

PS Als ik vroeger met de auto vanuit Veendam bij AKZO-Farmsum moest zijn dan nam ik ook meestal de A7-N362. Overdag inhalen is toch lastig op de N33 dus rijd je hier ook maar 85 effectief.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 08 apr 2010, 14:44

Vinny schreef:Het is erg knap om een wegenkaart te vinden waar de N 7 bij Groningen er uberhaupt op staat...
Tja, vorige week vrijdag werd me een paar exemplaren van zo'n kaart in handen gedrukt. :)
Ik vind dat je meer moeite moet doen om een wegenkaart te vinden waar het niet op staat. Dan heb je toch al een vrij grote schaal te pakken.
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 08 apr 2010, 14:46

Peter schreef:@ Harry: waarom denk jij dat de meeste vrachtwagens de N33 zullen prefereren ?
Het is niet om. De N362 heeft (of had?) stoplichten en meer gelijkvloerse kruisingen.
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 08 apr 2010, 14:49

Mwah volgens mij is de meest gebruikte wegenkaart van Nederland de Falk-plan 1:250.000. Op ViaMichelin staat op de 1:200.000 zoomniveau de Groningse N 7 niet ingetekend in ieder geval.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

fredirk
woonerf

Bericht door fredirk » za 10 apr 2010, 16:05

KP Julianaplein richting Drachten

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

KP julianaplein richting KP Euvelgunne

Afbeelding